„Werknemerslijst" vraagt inlichtingen
over R.K. Beiaardentehuis
2
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 12 APRIL 1965
2
Woningen voor de
middenklasse
Bouwtoezicht
noodzakelijk
De grens van het
ontoelaatbare
Doet de gemeente
niet te veel?
Personeelsbeleid
„Doorlichting van
de bedrijven"
Kritiek op woningbouwverenigingen
Oorzaken
begrotingstekort
Doorberekening
rentebedragen
Waalwijk als
centrumgemeente
Kredietbewaking
Welke bezuinigingen
toegepast
Verkeerssituatie
R.K. Bejaarden
centrum
Nog veel vragen
Woningbouw
verenigingen niet
populair
reconstructie van de hoek Put
straat/Grotestraat
kan de gemeente de krotoprui
ming niet nog drastischer aan
pakken
Dat kost misschien wel woningen
direct bij de opruiming, maar op
lange termijn zal het een ver
lichting zijn voor 't toewijzings
beleid van B. en W. In de hui
dige situatie is een krotwoning
nog niet ontruimd of er zitten al
weer andere gezinnen in zo'n
woning. Omdat het medisch niet
verantwoord is zo'n toestand te
continueren, worden deze men
sen weer geholpen en begint 't
spelletje weer opnieuw.
Afbraak (desnoods mogelijk ge
maakt door verwerving door de
gemeente van het eigendom) kan
hier alleen de oplossing brengen.
vele klachten zijn er over het
onderhoud van de woningen van
de woningbouwverenigingen.
(Ook bij gemeente woningen wor
den helaas nog vaak tekort
komingen ontdekt. In dit ver
band memoreer ik even de aan
sluiting van de afvoer van de on
langs gereedgekomen douches in
bepaalde complexen. Dat ge
schiedde zonder syphons, met al-
i le onaangename reukgevolgen
vandien).
Hoewel in principe voorstanders
van het particuliere initiatief, gelo
ven mijn collegae van de Katholie
ke Unie, dat de beide woningbouw
verenigingen niet al te voortvarend
werken.
Een symptoom daarvan was al 't
terugtreden van de woningbouw
vereniging „Baardwijk" uit het pro
ject in het Plan Laageinde.
Daarbij komt nog, dat de woning
bouwverenigingen het woningtoe
wijzingsbeleid van B. en W. kunnen
doorkruisen, als B. en W. de beide
woningbouwverenigingen gelijkstel
len met particuliere woningeige
naars. Als de beide woningbouw
verenigingen niet meer betekenen
dan administratieve eenheden, waar
aan gemeente-ambtenaren een luk-
ratief bijbaantje hebben, dan moet
zich het gemeentebestuur toch wel
erg kritisch daartegenover opstel
len. Het is in ieder geval noodza
kelijk, dat de woningtoewijzing ge
schiedt in overeenstemming met 't
beleid van B. en W., zoals dat tot
stand komt in overleg met de zoge
heten woningcommissie.
Het verheugt onze fraktie ten
zeerste, dat 't College van B. en W.
bij de verdeling van de woonruimte
in het Plan Laageinde zoveel moge
lijk het kriterium van „wie maakt
er op zijn beurt bij toewijzing een
woning vrij" heeft gehanteerd.
De doorschuif mogelijkheden die
hiervan het gevolg zijn, komen ge
heel tegemoet aan de verlangens,
die ik bij herhaling namens de Ka
tholieke Unie naar voren mocht
brengen.
Hier hebben we de introductie
van een objectieve norm gezien, die
zeker zijn effect heeft gehad.
Hieruit zou ik twee conclusies wil
len trekken:
1. de hantering van zoveel mogelijk
objectieve normen bij de wo
ningtoewijzing zal heilzaam wer
ken bij de oplossing van de wo
ningnood in Waalwijk;
2. het blijkt, dat de woningzoeken
den echt wel bereid zijn 'n goede
huurprijs te betalen, wanneer
een redelijk woongerief wordt
aangeboden en door een rugge-
steuntje de vrees voor de duur
dere woning wordt weggenomen.
In dit verband betreurt het de frak
tie van de Katholieke Unie ten zeer
ste, dat Uw College heeft gemeend
de verordening „Tegemoetkoming
verlaten goedkope huurwoningen"
niet loyaal in de geest waarin deze
verordening werd aangenomen, uit
te voeren.
Er is een objectieve norm gescha
pen, maar ze bevat veel te veel be
perkingen. Veel mensen zijn ver
huisd in het psychologische klimaat
van de verordening. Individueel
hebben verschillende raadsleden
met het oog op deze regeling tal van
adspirant-verhuizers gestimuleerd
een duurdere woning te betrekken.
Er is gezegd, dat aan de verorde
ning ruime toepassing zou worden
gegeven, maar het gebeurt niet. Dat
de verordening anders bedoeld was
dan ze wordt uitgevoerd, blijkt o.m.
hieruit, dat B. en W. hebben toege
zegd er ruime bekendheid aan te
géven. Dit is overigens nooit ge
beurd. De verordening is een lok
kertje geworden, ze heeft verwach
tingen gewekt, die niet worden ge
honoreerd.
Ik sprak, mijnheer de voorzitter,
eerder over het hanteren van ob
jectieve normen bij de woningwet-
bouw. Een van de meest objectieve
normen is die van de inkomens
grens. Als woningwetbouw primair
sociale bouw is, bestemd voor hen
die een inkomen hebben dat bene
den de weistandsgrens ligt, dan
moeten deze woningen ook aan deze
categorie mensen worden toegewe
zen: zeker bij nieuwe toewijzingen.
Onze fraktie heeft de indruk, dat
deze norm allerminst wordt gehan
teerd bij de toewijzing van wonin
gen.
Als U dan, mijnheer de voorzitter,
zegt, dat dat ook niet kan, omdat er
te weinig woningen worden ge
bouwd die qua prijs en woongerief
liggen tussen de woningwetbouw
en de duurdere vrije sector-wonin
gen, dan heeft U gelijk. Het komt
onze fraktie echter voor, dat dan
juist naast de woningwetbouw in
deze richting de activiteiten moeten
worden ontplooid.
Wat de woningbouw betreft en
de verwerving van de contingenten,
heeft de fraktie van de Katholieke
Unie het volste vertrouwen in de
initiatieven van het College van
B. en W. en de behartiging van deze
zaak door de voorzitter. Daar heb
ben we bewondering voor.
We willen U slechts één richtlijn
meegeven: denk naast de woning
wetbouw vooral aan de middenklas-
woningen.
Het komt ons voor, dat speciaal
de man, die zelf zijn woning wil
bouwen, in deze klasse bouwt en
derhalve de woningnood in onze ge
meente zal verlichten.
Laat het College toch vooral deze
kleine eigen-bouwer zijn kansen
geven. Instrueer de betrokken
dienst toch vooral alle mogelijke
medewerking te verlenen om niet 't
enthousiasme bij deze mensen op
voorhand de bodem in te boren.
Dit is ook binnen het kader van
de bevordering van het eigen wo-
ningbezit van het allergrootste be
lang.
In het Plan Laageinde, mijnheer
de voorzitter, is de bouw voorzien
van een aantal woningen voor be
jaarden, c.q. voltooide gezinnen
Onze fraktie is bijzonder daarmee
ingenomen en zou het jammer vin
den als de realisering, langer dan
noodzakelijk is, zou uitblijven.
Het komt ons voor, dat de aan
wezigheid van gerieflijke bejaarden
woningen in een zo'n van levend
bruisende wijk bijzonder aantrekke
lijk zou zijn. Voor het aesthetisch
aanzien van de complexen gemeen
tewoningen in het Plan Laageinde
is een spoedige realisering van deze
plannen ook erg gewenst.
Gezicht vanaf de Ambrosiusweg
is allesbehalve fraai op dit moment.
De Katholieke Unie zou gaarne
van het College vernemen of dit in
het kader van de bevordering van
de doorstroming bereid is het be
zwaar van te hoge huren voor be
jaarden, die thans in goedkopere
woningwetwoningen wonen, op te
vangen door een groepsregeling, die
de Bijstandwet mogelijk maakt.
Ook is het van belang te weten
of het College in principe afwijzend
staat tegenover 'n individuele huur
subsidie in het kader van de Bij
standswet, zoals die sommige ge
meenten kennen.
Nog enkele opmerkingen, mijn
heer de voorzitter, die verband hou
den met het bouwen in onze ge
meente: welstandstoezicht en bouw
toezicht.
Het welstandstoezicht in onze ge
meente, is naar het oordeel van on
ze fraktie in te weinig handen. Ob
jectieve beoordeling lijkt niet hele
maal mogelijk. Maar al te vaak
komt het voor, dat bepaalde bouw
plannen van ingezetenen op grond
van (schijnbare?) futiliteiten wor
den veroordeeld. Dat komt, omdat
de maatstaven vaak en het kan
niet anders niet objectief genoeg
zijn.
De stedebouwkundige heeft een
zakelijke relatie met de gemeente,
die loopt via de dienst gemeente
werken. Het inzicht van de direc
teur van deze dienst (hoe waarde
vol ook) heeft dan ook altijd een
overwicht. Bij bepaalde omstreden
beslissingen komt begrijpelijk de in
druk van willekeur bij de betrok
kenen in gedachten.
Dat is jammer. Wellicht kan hier
voor een eenvoudige oplossing wor
den gevonden door een of meer door
de raad benoemde personen bij de
beoordeling te betrekken. Dat is
beter en duidelijker voor betrokke
nen dan omslachtige ambtelijke
wegen.
Bouwtoezicht kan waardevol zijn,
mijnheer de voorzitter.
Het ontbreken van bouwtoezicht
nog waardevoller, zo zou de leuze
van een van de plaatselijke indus
triëlen kunnen zijn.
Het ontbreken van voldoende toe
zicht op de bouw van woningen kan
voor de toekomst catastrofale gevol
gen hebben.
Mijnheer de voorzitter, iedereen
ook de leden van Uw college
heeft met lede ogen aangezien hoe
met name in het plan Bloemenoord
door een bouwonderneming is ge
chicaneerd op de grens van het
toelaatbare. Of liever gezegd: op de
grens van het ontoelaatbare.
Formeel is er geen aanleiding om
iets te doen tegen de betrokken
bouwonderneming, zo heet het sinds
jaar en dag. Maar is dat zo?
Zijn er wel eens kwaliteitsproe-
ven genomen van het gebruikte ma
teriaal?
Ik behoef toch niet alle anecdotes
die de ronde doen, te vertellen om
U, mijnheer de voorzitter, een in
druk te geven van wat voor rom
mel er ïn deze bouw gebruikt
wordt. Er zijn bevestigde ver
halen genoeg over uiteenvallende
funderingen, betonvloeren, tussen
muren e.d. die enkele labatorium-
proeven zouden rechtvaardigen.
Zijn er trouwens geen voorschrif
ten omtrent de bouw van de toilet-
len? Ik kan niet van U of van een
controlerend ambtenaar verlangen
deze onderdelen van de woningen
te proberen, maar ik meen te we
ten, dat de juiste voorgeschreven
afmetingen niet zijn gehandhaafd.
Het wordt de hoogste tijd, mijn
heer de voorzitter, dat aan deze
chicanes een eind komt op een
andere wijze dan het natuurlijke
einde, dat reeds in zicht is door de
voltooiing van het project.
Mijnheer de voorzitter, de fraktie
van de Katholieke Unie is zich ten
zeerste bewust van de financiële be
perkingen, die de gemeenten zijn
opgelegd door de Rijksoverheid.
Daardoor kan veel, dat zou moeten
geschieden, niet gebeuren. In dit
verband vragen wij ons echter af of
er in onze gemeente niet een hele
boel wordt gedaan dat beter ach
terwege kan blijven.
Zo voelen zich particuliere onder
nemingen terecht gedupeerd door
de steeds verdergaande uitbreiding
van de gemeentelijke plantsoenen
dienst, de eigen bloemkwekerij e.d.
Vooral het optreden van de ge
meente-ambtenaren in eigen vrije
tijd als onderhoudsmensen voor par
ticuliere tuinen met materiaal van
de gemeente, is in dit verband wat
moeilijk.
Ik noem zomaar een voorbeeld,
waaraan de een zwaarder, de ander
lichter tilt.
Maar hoe is daarentegen het on
derhoud van onze sportvelden? Het
groen rondom wordt maar al te
goed onderhouden: als daarin een
maal een bal beland is, heb je die
er zomaar niet uit.
Maar de velden zelf.
Wordt er aan de voetbalvelden
wel eens iets meer gedaan dan
maaien? En aan de hockeyvelden?
Hoe is het met het onderhoud van
de tennisbanen gesteld?
- J
Bij opmerkingen als deze, mijn
heer de voorzitter, komen er als 't
ware de typeringen van het ambte
narendom automatisch om de hoek
kijken. Je onderdrukt die dan in de
wetenschap, dat de vele ambtena
ren in onze gemeente hun werk
zaamheden met grote toewijding
verrichten.
Maar als je dan echter de salaris-
staten beziet en het personeelsbe
stand van de verschillende bedrij
ven en diensten, slaat je weer de
angst om het hart. Je vraagt je dan
af of de gemeente wel een perso
neelsbeleid heeft en zou dan con
stateren van niet.
Promotiekansen in de ene of de
andere dienst verschillen onderling
aanmerkelijk. Het inzicht van de
betrokken directeur is bepalend.
Treedt de wethouder van perso
neelszaken in dit promotiebeleid
niet coördinerend op?
In sommige bedrijven, mijnheer
de voorzitter, worden bepaalde on
dergeschikte functies door qua
salaris te zware mensen vervuld.
Al deze opmerkingen, alsmede
een aantal onuitgesproken bemer
kingen, hebben onze fraktie doen
besluiten om de raad voor te stellen
een onafhankelijk efficiency-bureau
de afzonderlijke bedrijven en dien
sten eens te laten doorlichten.
Iedere particuliere onderneming
van enige omvang schroomt niet 't
bedrijf periodiek aan een dergelijk
onderzoek te onderwerpen. Op deze
wijze worden de zwakke punten
opgespoord.
De verschillende takken van
baten zullen zeer spoedig op deze
kosten volgen.
Een dergelijk organisatie-onder
zoek, mijnheer de voorzitter, zal
moeten geschieden ik zei het
reeds door 'n particulier bureau.
Er zijn er voldoende in Nederland,
die voor een opdracht als deze in
aanmerking komen.
Mochten B. en W. bij de keuze
enige moeilijkheden ondervinden,
dan kunnen zij bij hun collegae in
Haarlem waarschijnlijk wel wat na
dere informaties krijgen. In die
stad wordt een organisatie-onder
zoek ingesteld bij de Dienst van
Openbare Werken naar aanleiding
van een kredietoverschrijding voor
de aanleg van een sportpark. En
dat euvel van kredietoverschrijding
is in onze gemeente ook geen zeld
zaamheid.
Los van dit organisatie-onderzoek
komt het onze fraktie voor, dat ook
de Dienst Gemeentewerken gebaat
zou zijn bij een permanente com
missie van bijstand, zoals die ook
voor de bedrijven bestaat.
Mijnheer de voorzitter, de Katho
lieke Unie heeft gemeend met deze
door mij besproken zaken een we
zenlijke bijdrage te hebben gele
verd voor bet belang van deze
mooie en dynamische gemeente
Waalwijk.
Ik mag de hoop uitspreken, dat
de gezamenlijke inspanningen van
dienst en de gemeentebedrijven zijn B en w het ambtenarenkorps, het
op zich miljoenenconcerns. j particuliere initiatief en de gemeen-
ieder op zich
Niets is logischer dan deze voor
lichting ook hier eens toe te passen.
Dat kost natuurlijk geld, maar de
teraad onze gemeente onder Gods
zegen tot heil zal strekken.
Vragen over
RENTE-DOORBEREKENING
KREDIETBEWAKING
BEZUINIGINGSMAATREGELEN
CITY-PLAN
CENTRAAL BUSSTATION
DIFFERENTIATIE VAN DE GRONDPRIJZEN
PHILIPS
AARDGAS
Namens de fraktie van de werk
nemerslijst, voerde de heer v. Seters
het woord.
Indien ik van U het woord ver
krijg, mijnheer de voorzitter, om
namens de fractie van de werkne
merslijst deel te nemen aan de al
gemene beschouwingen, dan ben ik
U daarvoor zeer erkentelijk.
Ik zou gaarne beginnen met U,
mijnheer de voorzitter, het College
van B. en W., de Gemeentesecreta
ris, de Hoofden van dienst en allen
die in dienst van de gemeente zijn,
te danken voor hetgeen in het af
gelopen jaar is tot stand gebracht.
Ook het totale begrotingspakket, als
ik het zo mag noemen, dat ons ter
goedkeuring is gepresenteerd, is een
knap stuk werk, waarvoor wij waar
dering hebben.
Spraken wij het vorig jaar de
hoop uit dat de achterstand, wat
betreft het tijdstip van de begro
tingsbehandeling, zou worden inge
lopen, vandaag kunnen wij consta
teren dat wij ongeveer een maand
vroeger zijn dan vorig jaar Wij ho
pen niettemin dat deze vooruitgang
het komend jaar verder zal door
werken, om uiteindelijk terecht te
komen aan het begin van het be
grotingsjaar.
Indien wij de begrotingspositie
van de gemeente nader bezien, dan
constateren we dat het tekort op de
gewone dienst 1965, pl.m. 395500,-
bedraagt, waarvoor een aanvullende
bijdrage uit het Gemeentefonds ge
vraagd dient te worden aan de Mi
nister van Binnenlandse Zaken.
Als oorzaken zijn aan te wijzen:
1) De loonexplosie, die ontoerei
kend is gecompenseerd.
2) De algemene kostenstijging.
3) De bijzondere kostenstijging in
de sociale sector, bv. in de ver-
plegings- en uitbestedingstarie
ven. Weliswaar wordt 80% uit 't
gemeentefonds vergoed, doch ge
nomen wordt de gemiddelde ba
sis over de jaren 1960-1961-1962.
4) Ook de bevolkingsgroei, de uit
leg van de gemeente, het onder
wijs, de openbare verlichting,
Gemeentewerken met totaal
315.000,en de Gemeentebe
drijven door een vermindering
der batige saldi ad 171.000,
totaal, dragen daartoe bij.
Toch moeten wij hier en daar een
vraagteken plaatsen, al verrast ons
dit alles niet zo zeer. Wij hebben
het vorige jaar aan dit verschijnsel
uitvoerig aandacht besteed en op 't
onontkoombare van deze situatie
gewezen.
Wel volgen wij met enige be
zorgdheid de enorme bedragen die
in een paar jaar in het grondbedrijf
zijn gestoken, als gevolg van de
enorme aankopen van gronden, ter
wijl wij ook het oog richten op de
niet minder belangrijke aankopen
van onroerende goederen vallende
of in toekomstige uitbreidingsplan
nen, dan wel in toekomstige sane
ringsplannen. De hierop zwaar
drukkende renteverliezen, drukken
eveneens zwaar op de te verwezen
lijken uitbreidings- en sanerings
plannen. En toch moeten wij aan
nemen, mijnheer de voorzitter, dat
doorberekening van al die rente
bedragen mogelijk zal zijn. De ge
meentereserves in de ruimste zin
bedragen 3.507.038,21. Hoewel wij
weten dat er grenzen zijn gesteld
aan het gebruiken van deze reser
ves, om welke reden ook, boven het
toegestane percentage, zo zouden
wij er niet tegenop zien, indien deze
reserves tot een hoger bedrag wer
den aangesproken. Deze reserves
zijn grotendeels gekweekt in goede
jaren, met de bedoeling ze aan te
spreken in minder goede jaren. Wij
zien n.l. in de reserve van 't grond
bedrijf, nu reeds 127.000,be
tekenende mogelijkheden voor de
toekomst. Wij zouden gaarne ver
nemen, hoe de inzichten van het
College ten aanzien van deze ma
terie zijn.
Onder minder goede jaren bedoe
len wij echter alleen voor zover dit
het minder goed sluitend maken der
begroting betreft, want wij zouden
niet gaarne beweren dat het nu
minder goede jaren voor de ge
meente als zodanig zijn.
Integendeel, de gemeente heeft in
haar ontwikkeling geen betere ja
ren gekend dan juist de laatste ja
ren. De grote werken in uitbrei
dingsplannen, havenwerken en in
dustrieterreinen zijn allen gebaseerd
op de toekomst en gepland voor 'n
bevolking die veel groter zal zijn,
dan die welke er nu toe bijdraagt.
Het centrumgemeente zijn en Stads
gewest worden is prachtig, doch
stelt eisen, waarin evenmin te ont
komen valt, willen wij die titels
waardig zijn en worden. Al deze
uitgaven drukken onevenredig
zwaar op de gewone dienst van he
den aan renten en aflossingen.
Maar men kan een gezonde en dy
namische ontwikkeling van de ge
meente niet afremmen of bevrie
zen, omdat de inkomsten, in 't licht
van de gehele begroting gezien, niet
onaanzienlijk, maar toch ook weer
niet onrustbarend achterblijven bij
de uitgaven, nodig juist voor die
ontwikkeling.
Wanneer de kadans en de dyna
miek van de vooruitgang wordt
verbroken, zal dit niet straffeloos
kunnen geschieden. Indien Waal
wijk bereid en in staat is zijn aan
deel te leveren in de industrialisa
tie van Brabant en eigen Stadsge
west, dan moet de overheid de hel
pende hand bieden, waar zulks no
dig en verantwoord is. Waalwijk
heeft zich een reputatie opgebouwd
als centrumgemeente en staat aller-
wege gunstig aangeschreven als
werk-, woon- en leefgemeente. Wat
tot dusves gepresteerd is, is goed,
doordacht en veelzijdig. Er moet
verder gewerkt worden aan de uit
bouw en daarom is het broodnodige
beslist te weinig voor Waalwijk.
Anderzijds dient in deze tijd ge
waakt te worden, dat waar moge
lijk ook bezuinigd wordt en in ver
band hiermede menen wij ook het
onderwerp „Kredietbewaking" te
mogen aansnijden. Wij weten zo
weinig af van de wijze waarop dit
plaats vindt en hoe de resultaten
hiervan in de praktijk tot hun recht
komen. Wij zouden hieromtrent
gaarne nader geïnformeerd zijn.
In antwoord op de vorig jaar ge
houden algemene beschouwingen,
hebt U toegezegd, mijnheer de voor
zitter, dat U zoudt terugkomen op
een verzoek tot instelling van een
permanente financiële Commissie
uit de Raad. Tot vandaag hebben
wij daaromtrent nog niets naders
vernomen en toch zou zo'n Com
missie kunnen bijdragen tot verho
ging van de potentie van de Raad
en een beter begrip van het finan
cieel beleid.
In de nota van B. en W. over de
algemene financiële situatie, bleek
het tekort van 484.300,terugge
bracht te kunnen worden tot
283.000,mits alle voorstellen
zouden worden aangenomen. Bur
gemeester en Wethouders waren
bezig nog te bekijken welke verde
re bezuinigingen nog konden wor
den toegepast. Mogen wij vernemen,
mijnheer de voorzitter, of er nog
verdere bezuinigingen uit de bus
zijn gekomen?
Het subsidiebeleid heeft in grote
lijnen de instemming van onze frac
tie, doch is ook weinig veranderlijk.
Niettemin staan bepaalde verhogin
gen wel in schrille tegenstelling ten
opzichte van andere minder popu
laire tariefsverhogingen. Wij heb
ben kortgeleden duidelijk van onze
bezwaren mededeling gedaan.
Het personeelsbeleid, zoals dit
sedert jaren door het College ge
voerd wordt, is ook,voor wat de
financiële consequenties betreft, niet
altijd en zeker niet op de voet te
volgen. Een beter inzicht in de lijn
van bevorderingen, toepassing van
alle mogelijke faciliteiten en belo
ningen, zou kunnen voorkomen dat
de indruk gewekt wordt dat ook in
deze sector bezuinigingen verkregen
kunnen worden.
Wat de uitbreidingsplannen be
treft, zo hebben wij met voldoening
kunnen constateren, dat met behoud
van ruime groenvoorzieningen en
waterpartijen gestreefd wordt naar
een grotere dichtheid van bebou
wing. Speciaal het Plan Laageinde
is daarvan een frappant voorbeeld.
Het vorig jaar is toegezegd, dat
nadere bijzonderheden over het z.g.
„City-plan" zouden volgen. Tot he
den hebben wij daarvan weinig ver
nomen, behoudens voorstellen tot
aankopen die tot grote investeringen
hebben geleid. Wij spraken reeds
hierover, toen wij het grondbedrijf
aansneden. Zonder enig verder in
zicht in de exploitatiemogelijkheden
is het wel bezwaarlijk een juist
standpunt te bepalen.
Komende tot het verkeerspro
bleem, waarvan de behandeling ook
op streek-niveau gedacht is, hebben
wij sedert vorig jaar geen voorstel
len meer ontvangen. Het interes
seert ons te weten, hoever dit pro
bleem in de streekraad gevorderd
is.
Ook de verkeersmaatregelen in
Waalwijk zelf, met name in de Gro
testraat en voor diverse andere
knelpunten, als Stationsstraat, St.
Antoniusstraat, Putstraat-Burg. v. d.
Antoniusstraat, PutstraatBurgem.
Smeelelaan, Eerste ZeineSt. An-
BEL ASTING-AAN GIFTE
Het wordt nu hoog tijd voor Uw
belastingaangifte 1964.
Laat het berekenen van Uw belast
baar inkomen en -vermogen, het
vaststellen van Uw fiscale winst en
het invullen van Uw aangiftebiljet
door een deskundige verzorgen.
Het kan U veel zorg en belasting
geld besparen.
J. C. VAN MIERLO
Belastingconsulent
Baardwijksestraat 4, Waalwijk
Telef. 04160 - 2955
toniusstraat en andere, blijven on
derwerp van studie al jaren lang,
doch wij horen of zien niets.
Het heeft onze fractie ook zeer
teleurgesteld, dat tot heden niets
naders vernomen is over de bouw
van een r.k. Bejaardencentrum in
Waalwijk-zuid. Zijn de plannen niet
goedgekeurd, stagneert 't plan door
financieringsmoeilijkheden, is de
grond nog niet geheel geschikt of
zijn de activiteiten van het betref
fende Stichtingsbestuur niet vol
doende? Wij zouden het zeer toe
juichen indien U hierover wat meer
licht zoudt kunnen laten schijnen.
Er is al meermalen gesproken
over het inrichten van een Centraal
Busstation van de B.B.A. op het
Vredesplein. Wij menen dat dit pro
bleem urgent wordt, temeer waar
van enige reconstructie van 't Sta
tionsplein en omgeving tot nu toe
geen sprake is. Ook de verbetering
van het Vredesplein, waarin zich
diepe kuilen bevinden, is tot nu toe
steeds uitgesteld.
Onze fractie is zeer ingenomen
met de aanleg van parkeerstroken
in de straten van de laatste uitbrei
dingsplannen. Ook op punten waar
dit niet voorzien was, zijn deze
prachtige verbeteringen nog aange
bracht kunnen worden. Wij bevelen
gaarne aan op de ingeslagen weg te
blijven voortgaan.
Er resten nog diverse vragen,
waarvan eerder beantwoording was
toegezegd. Wij noemen o.a. de dif
ferentiatie van de grondprijzen in
de uitbreidingsplannen, waarvan 'n
tussentijdse herziening zou plaats
vinden en de uitvoering van inrich
ting van speeltuinen.
Wat te zeggen van het gestelde in
Uw nieuwjaarsrede, mijnheer de
voorzitter, dat Waalwijk in 1980
vermoedelijk 40.000 inwoners zal
tellen? Wij vragen ons af, waar en
of die aanwas nog op eigen gebied
te verwezenlijken is en zo neen,
hoe denkt U zich dan de realisatie
van dit probleem?
De kwestie van controle van het
woningbezit is reeds zo dikwijls ge
steld, dat wij bijna schromen te
vragen hoeveel B. en W. met deze
aangelegenheid gevorderd zijn. Er
gaan geruchten over de nieuwbouw
door de N.V. Philips op het Indus
trieterrein Zanddonk, waaraan de
Raad reeds een voorlopige goedkeu
ring heeft verleend. Zijn de plannen
reeds in een dusdanig stadium, dat
iets hierover kan worden medege
deeld? Kunt U al iets naders mede
delen over de datum waarop Waal
wijk gaat omschakelen op aardgas
en worden alle maatregelen getrof
fen bij de bedrijven om te zijner tijd
klaar te zijn voor dit belangrijke
investeringen vergend project?
Is er in B. en W. reeds een beslis
sing genomen onder welke Direc
tie de warmte-levering aan de be
woners van het Plan Laageinde zal
ressorteren, nadat de woningbouw
is opgeleverd?
Onze fractie is sterk geporteerd
voor verkoop van gemeente-wonin
gen aan de bewoners, voor zover 't
belang van een vigerend of toekom
stig uitbreidingsplan zich daar niet
tegen verzet. Wij zijn minder gepor
teerd voor vergroting van het wo
ningbezit van woningbouwvereni
gingen. De werknemers zijn het
meest gebaat als zij een gemeente
woning bewonen. De praktijk heeft
geleerd, dat het onderhoud achter
blijft, dat toewijzingen van die wo
ningen niet in overeenstemming
waren, althans niet altijd, met de
inzichten van de woningadvies
commissie en dat het streven naar
eigen bezit niet altijd weerklank
heeft gevonden.
Voor wat betreft de mogelijkhe
den ten aanzien van een compen
satie bij verhuizing van een goed
kopere woning naar een duurdere,
heerst bepaald dnzekerheid bij be
trokkenen. Waar de begrotingscom
missie dit punt inmiddels heeft op
genomen en het antwoord daarop
van B. en W. duidelijk is gesteld,
willen wij er nu niet verder op in
gaan. Wel stellen wij er prijs op
dat betrokkenen spoedigst een be
slissing ontvangen, zodat men weet
waar men aan toe is.
Tot sldot moge ik U, mijnheer de
voorzitter, mede namens mijn frac
tiegenoten danken voor Uw aan
dacht en ik spreek de hoop uit, dat
1965 voor U, voor het College, voor
de Raad en voor de gehele gemeen
schap een goed jaar moge worden,
ondanks diverse beperkingen, ons
door de Overheid opgelegd.