wAAlwijkse en lAnc.^TPAAtse coupAnt
Frans drama betekent geen
schade voor de Euromarkt
De volkswagenstad
„WOLFSBURG"
Jcun&z vesten
Laat Uw bril
van tijd tot tijd eens bijstellen
HET KOSni NIETS!
S^ogaertó
van Mier!o
Rotterdam wil Biesbosch
als water-spaarbekken
ÏU
VAN LIER
Brillenspecialist
Optica
Houdt Bogaerts voor ogen
Telefoon 3560 b.g.g. 4140
- COSTUUMS
- COLBERTS
- PANTALONS
- REGENJASSEN
- OVERHEMDEN enz.
Damesmode
herenschoenen
VRIJDAG 9 JULI 1965
86e JAARGANG No. 52
3e rcho vAn het Zuióen
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Opgericht 1878
Bureaux: Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621 -Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8. tel. 04167 - 2U02
Abonnement
p. week (0.24+ 1 ct. inc.k.) 0.25
p. mnd. (100+ 5 ct. inc.k.) 1.05
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) f 3.10
p kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs 11 cent per mm.
Contactadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO'
Parijs stelt 'het voor alsof het een i Hoewel de Fransen hun best heb-
verschrikkelijk drama is dat de mi- j ben gedaan om onder meer de Duit-
nisters der E.E.G. het niet eens heb- j sers mee te krijgen door wat conces-
hpn l/nnn,,, sie te beloven voor de industriële Eu-
ben kunnen worden over de financie
ring van de landbouw de hele Euro-
markt zou nu ondermijnd zijn door 't
onverantwoordelijk optreden van Ita
lianen, Duitsers en Nederlanders. In
feite is er niet meer aan de hand dan
dat de Fransen hun zin niet hebben
gekregen, een lot dat ieder lid van
een groep wacht wanneer ze wil sa
menwerken met wat geven en nemen
moet men dan een besluit vormen dat
waarschijnlijk voor niemand ideaal is,
maar althans het 'beste is voor de
meesten.
President De Gaulle schijnt dat zo
niet te zien. Al enige malen heeft hij
de anderen kunnen afdwingen dat ze
zich naar zijn wensen schikten.Nu
dit eens niet is gebeurd, heet dat op
eens een drama.
De konsekwenties kunnen overi
gens wel vervelend zijn. De president
heeft ze nog niet aangekondigd, maar
het is goed mogelijk dat hij de E.E.G.
zo'n beetje bevriest, aan de uitbouw
verder niet meewerkt.
Waar draaide het om?
Formeel liep het gesprek vast op
een technische kwestie een Italiaans
voorstel om de overgangsregeling
voor de landbouwfinanciën tot twee in
plaats van vijf jaar te beperken. Een
punt dat voor de Italianen van prak
tisch belang is omdat ze onder de hui
dige verdeelsleutel der bijdragen -
niet geheel ten onrechte - menen re
latief zwaarder belast te worden dan
bijvoorbeeld de Fransen.
In wezen echter ging het er om of
men de voorstellen van de Europese
Commissie moest volgen, waarbij de
financiering van de landbouwfinan
ciën niet meer zozeer een kwestie is
van nationale bijdragen der zes, maar
waarbij Brussel eigen inkomsten
heeft. En omdat daar dus een Europe
se kas zou komen van grote omvang,
zou er toezicht op de besteding moe
ten zijn en wel door een Europees or
gaan het parlement in Straatsburg.
De commissie der E.E.G. stelde dit
voor en hoewel dit voorstel de Euro
pese parlementariërs nog lang niet ver
genoeg ging, was het toch dermate
"supra-nationaal" dat de idee alleen
al president De Gaulle met misnoegen
vervulde. Hij wenst geen supra-nati-
onale instellingen, waardoor de lan
den zelf een deel van 'hun beslissings
bevoegdheid, hun souvereiniteit, over
dragen aan een gemeenschappelijk
orgaan.
Onaanvaardbaar.
Parijs was wel voor een versnelling
van de voor de Franse boeren profij
telijke landbouwintegratie, maar de
politieke konsekwentie er van bleek
onaanvaardbaar voor De Gaulle. De
Franse delegatie onder Couve de
Murville heeft gepoogd die twee ele
menten te scheiden en de technische
aspecten er door te drukken, maar de
politieke elementen op de lange baan
te schuiven. En dat is mislukt.
romarkt, woog voor minister Schroder
waarschijnlijk sterker dat hij evenals
zijn collega Luns naar Brussel was
gestuurd met een krachtige uitspraak
van het parlement dat de Franse po
ging het Europese parlement alle be
voegdheden te onthouden, niet mocht
doorgaan. Slechts minister Spaak viel
namens België de Fransen bij zelfs
Luxemburg, dat doorgaans de Parijse
lijn meetrekt, viel af.
Natuurlijk is dit alles 'bepaald
geen zaak die onoplosbaar was ge
bleven als men nog wat door had ge
babbeld, iets wat - vaak met stilzet
ten van de klok meermalen is ver
toond in Brussel.
Verenigd front
Kennelijk heeft Parijs dit niet ge
wenst. Waarbij misschien meespeelt
de gedachte dat het tijdstip steeds na
der komt waarop de besluiten niet
meer met algemene stemmen genomen
moeten worden, maar slechts met een
meerderheid, een situatie waardoor
de Fransen hun tot dusver uitstekend
benutte kansen om chantage te ple
gen, kwijtraken.
Intussen doktert men in Brussel
aan een nieuwe regeling. Tenslotte
blijft de E.E.G. er, die tot dusver
vooral voor de Fransen van zo groot
belang is. Daarbij moet men hopen dat
het verenigd front van verzet tegen de
Franse pogingen de hegemonie in de
Euromarkt te veroveren, ook in stand
blijft. Een erg hechte eenheid is het
nooit geweest, zoals De Gaulle met
genoegen en de anderen met verdriet
hebben ervaren. Nu de eenheid ten
slotte wel eens een keer sterk bleek,
moet men haar ook sterk zien te hou
den.
Intussen heeft de Franse regering
laten weten dat zij zich uit verschil
lende commissies terugtrekt en mis
schien wel uit de gehele E.E.G. In
elk geval is het op het ogenblik een
chaotische toestand in de 'kring der
landen, die het Europa der zes vor
men en hoop hadden mettertijd één
Europa te vormen, zonder tolgrenzen
en wat dies meer zij.
Latere berichten melden dat presi
dent De Gaulle zijn permanente ver
tegenwoordigers bij de E.E.G. heeft
teruggetrokken en dus totaal met de
E.E.G. heeft gebroken.
Maar tijd brengt raad!
Slechts weinig mensen in Neder
land weten, dat er in Europa een stad
bestaat, die pas 25 jaar oud is en toch
al 80.000 inwoners heeft. Een stad
dus, die evenals Brasilia, de nieuwe
hoofdstad van Brasilië, een produkt
is van de nieuwste architectuur en
stadsplanning, evenwel zonder die
grootse, bijna bombastische indruk
te maken, die een regeringsstad, als
Brasilia op ons maakt. Daarvoor is
Wolfsberg dan ook een industriestad.
Het wekt zelfs nu nog, bij vele Ne
derlanders, een bekende wrevel op,
wanneer er iets over Duitsland ver
teld wordt, dat het Duitse volk in een
beter daglicht plaatst. Zo zal het bij
het lezen van dit artikel ook tendele
gebeuren, omdat er een zekere coulan-
tie wordt bereikt t.o.v. Wolfsburg,
want Wolfsburg en zijn volkswagen
is in eerste opzet een idee van Hitier
geweest. Gelukkig moet hier direct
aan toegevoegd worden, dat zijn op
zet, evenals alle andere ideeën, mis
lukt is, en Wolfsburg zich heel anders
ontwikkeld heeft als voorheen ge
pland was.
Feodaal
Nog geen 35 jaar geleden, lag er
in een dal in Midden-Duitsland, ten
noorden van Brunswijk (Brounsch-
weig), in de schaduw van een mach
tig kasteel, een feodaal gehucht. Het
kasteel vormt een schrille tegenstel-
Grotestraat 220, Waalwijk
ling tot de miniscule, van onder tot
boven met dakpannen bekleede huis
jes. Het is alsof men nog in de Mid
deleeuwen verkeert, waar de adel met
gebalde vuist, de kleine man beheerst.
Naast een kasteelkapel bestaat er nog
een klein Romaans kerkje uit de 12e
eeuw, maar dat zijn dan ook de enige
openbare gebouwen die 'het gehucht
rijk is. Het Allerdal, genaamd naar
een riviertje de Aller, is nog een Iaat
overblijfsel van de ijstijd; het smelten
de gletsoherwater holde haar bed
ding uit en zorgde voor die immense
zwerfkeien, waarvan onze oerbewo-
ners hun hunnenbedden bouwden. De
grond is deels vruchtbaar, deels moe
rassig en er zijn uitgestrekte bossen.
Het moeras zorgt voor een jaarlijks
terugkerende muggenplaag, wat mis
schien het enige evenement van bete
kenis was in dit rustige dorp.
Heden
Soms kan men 's nachts, als alles
rustig is, schoten horen. Men weet
dan dat er weer op vluchtelingen
wordt geschoten, die hun leven voor
de vrijheid wagen. De Oost-Duitse
grens ligt nu misschien pl.m. 10 km
hemelsbreed van Wolfsburg. De drie
meter brede prikkeldraadmuren, het
zichtbare mijnenveld, de boomvrije
strook van 500 meter breedte, de
wachttorens met mitrailleurs en
schijnwerpers, de gewapende vopo's
met grimmige herdershonden, zijn een
toeristenattractie, vooral het gedeelde
dorp Ziecherie lijkt op een verklein
de uitgave van West-Berlijn.
Toch zullen er weinig mensen in
Wolfsburg er onrustig onder slapen,
ze zijn al te vertrouwd met dit beeld
van een groot concentratiekamp. Wat
kunnen ze er tegen doen, zullen zij
zich wel weer afvragen. Daarbij heb
ben de mensen andere problemen, die
hen bezighouden ;waar gaan wij met
vakantie naar toe, zullen wij toch nog
een volautomatische was kopen en
hoeveel kan ik voor mijn, een jaar
oude wagen krijgen, want het is voor
deliger ieder jaar een nieuwe te ko
pen, als je in het Volkswagen-werk,
zoals de fabriek hier genoemd wordt,
werkt. Over hun arbeid denken ze
niet veel, want het lijkt er op, of de
mensen hier een psychologische in
deling tussen werk, werktijd en huis
gezin en vrije tijd geschapen hebben.
De fabriek, waar 90 der werk
zame mensen hun geld verdienen, ligt
eenzaam aan de noordzijde van het
Mittelkanaal, de stad grotendeels aan
Kleren maken
de man
Mannen kopen
bij
EXCLUSIEVE
HERENKLEDING
WAALWIJK Greteitraat 192 Tel. 2507
de andere kant.
Het is bij een "Schichtwechsel"
(aflossing van de arbeidsploegen) of
de mensen terugkomen in hun eigen
lijke leven, hun gezin.
Hoe heel anders gaat het 'hier, als
bij andere industriesteden. Kijk naar
het Roergebied, waar de steden
grauw, de lucht verpest, de huizen
vervuild zijn. Waar de fabrieken de
huizen overheersen, de mensen tot
deel van de fabriek maken.
De stad
Van de 21.000 woningen die Wolfs
burg rijk is, roken er midden in de
winter slechts enige - schoorstenen.
Dat is niet verwonderlijk, ongeveer de
hele stad bezit stadsverwarming. Mis
schien is dit niet het opvallendste fa
cet van deze nieuwe stad, veel meer
zal het de ruimte, de bijna verkwis
tende manier waarmee men met de
beschikbare grond omspringt, zijn, dat
ons 'het meeste intregeert. Hoe men
ook de stad binnenkomt, overal valt
dit kenmerk ogenblikkelijk op. Uitge
strekte pleinen, brede vierbaans we
gen, grandiose parken, het groen tus
sen de huizen, de parkeerplaatsen
voor ieder huis, dit alles is voor het
be-engde Nederland ondenkbaar,
j Stadsdelen liggen kilometers van
elkaar, verbonden door 4-baans we-
I De huizenblokken zien er, geschil-
i derd in verschillende pastelkleuren,
fris uit. Het centrum wordt gevormd
door een vierbaans straat, de Porsche-
strasse. Daar liggen de winkels, de
warenhuizen en de officiële gebou
wen, zoals het stadhuis, het politie
bureau en het postkantoor.
De architectuur is modem, maar
op enkele uitzonderingen na, niet ge
waagd. De talrijke wolkenkrabbers,
tot 70 m hoog, vallen in deze uitge
strektheid niet erg op, tenminste zij
geven de stad zelf niet een groot
steeds karakter.
Het kasteel bekroont nu het noord
einde van de Porschestrasse, al wordt
het door het Mittelkanaal van de stad
afgescheiden. Toch is het nu alleen
een historisch overblijfsel, niet meer
het symbool van de macht. Ook wat
afmeting betreft valt het kasteel in 't
niet, met het nieuwe symbool van de
stad, de industrieële macht, de Volks
wagenfabriek.
„Das Werk" beheerst met een
fagade van 1,5 km lengte de noord
zijde van 't kanaal, 't Is 'n reusachtig
front, omsloten door het hoofdkan
toor met 12 verdiepingen aan de ene
kant de energiecentrale, voor de fa
briek en de stad, met drie 120 meter
hoge schoorstenen, aan de andere zij
de.
Weinig van de oorspronkelijke plan
nen zijn uitgevoerd, geen van de ab
surde ideeën beïnvloedt haar bevol
king.
Hitier wenste een stad zonder
naam, een stad zonder kerken; natio-
naal-socialistische stad, dat was het
begin-idee, maar de werkelijkheid is
volkomen different... gelukkig.
(Slot volgt)
SOLDIJ MOET OMHOOG
De soldij van dienstplichtigen zal
twee tot driemaal zo hoog moeten zijn
en moeten worden aangepast aan de
prijsstijgingen. Dit bepleit 't N.K.V.
in een artikel in het ledenblad Ruim
Zicht. Het NKV is voorstander van
een welvaartsvaste soldij.
Het NKV wijst er op, dat de ver
houding tussen wedde en soldij ver
loren is gegaan en dat het verschil
steeds groter is geworden. Sergeant,
wachtmeester, vaandrig, kornet en re
serve tweede luitenant deelden even
als de beroepsmilitairen mee in de al
gemene loonronde, maar de soldij van
Jan Soldaat werd slechts incidenteel
verhoogd en bleef ver achter bij het
geen als redelijk beschouwd moet
worden.
„Voor een dienstplichtig soldaat is
het onmogelijk van deze fooi rond te
komen. Uit het zakgeld moet hij zijn
persoonlijke onkosten, zijn toiletarti
kelen, zijn biertje, zijn pakje sigaret
ten en zijn uitje betalen. De jonge mi
litair dient een zodanige verhoging
van soldij te krijgen, dat hij zich in
zijn vrije tijd ook buiten de kazerne
tegenover zijn milieu kan handhaven",
aldus het N.K.V.
Chemisch reiitifreii
g ro.ten t ra'at-9 5 waalwijk
TWEE NEDERLANDERS IN
DUITSLAND GEDOOD
Twee Nederlanders en drie Duit
sers zijn maandagmorgen om het le
ven gekomen 'bij een botsing tussen
een Nederlandse personenwagen -
waarin vier arbeiders zaten - en een
Duitse auto. Het ongeluk gebeurde
op een kruispunt in Aschendorf-
Hümmling bij de Nederlands-Duitse
grens in de Westduitse deelstaat Ne-
der-Saksen. De Duitse wagen zou de
bocht te ruim hebben genomen, waar
door er een frontale botsing ontstond.
De uit Muntendam afkomstige 38-ja-
rige heer J. Drewes en de heer G.
Daanjer uit Veendam werden op slag
gedood evenals twee inzittenden van
de Duitse auto. Een derde Duitser
overleed enkele uren na het ongeluk
in het ziekenhuis van Papenburg aan
zijn verwondingen. De heer H. Bos
nia uit Muntendam werd levensge
vaarlijk gewond; de 18-jarige M. Dre
wes uit Veendam - broer van de ver
ongelukte Nederlandse bestuurder -
raakte lioht gewond.
Exclusieve collecties
BADPAKKEN
BLOUSES
ROKKEN
KRAAGJES
n PANTALONS
Atelier voor
Heuvelstraat 14 Telefoon 26S32
PLISSEREN, BORDUREN,
TllDUrg STOFKNOPEN maken enz.
Het provinciaal bestuur van Noord-
Brabant is slechts bereid medewer
king te verlenen aan de aanleg van
een groot spaarbekken in de Bies
bosch voor de drinkwatervoorziening
van Rotterdam, als B. en W. kunnen
aantonen, dat in de naaste toekomst
geen enkele andere redelijke oplos
sing mogelijk is. Zelfs in dat geval
zou de provincie Noord-Brabant een
belangrijke stem moeten krijgen in 't
beheer van dit spaarbekken, dat ook
voor het snel groeiende industriële
Brabant voor de toekomst van groot
belang kan zijn voor de drinkwater
voorziening.
Dit is ongeveer het resultaat van
besprekingen, die enkele malen tus
sen de gemeente Rotterdam en gede
puteerde staten van Brabant over dit
onderwerp zijn gevoerd. In de Bra
bantse Biesbosch wachten de boeren
met ongeduld op de uitslag van het
overleg tussen Rotterdam en de pro
vincie. Rotterdam is thans bezig de
argumenten te verzamelen voor de
aanleg van dit spaarbekken, dat ook
een stuk van de voor recreatie be
stemde Zuidwaard zal opeisen. Er is
ook nog een verkavelings- en ontslui
tingsplan voor de zuidelijke Bies
bosch, dat verwerkt moet worden in
een aanpassingsplan voor de hele
Biesbosch, dat rekening houdt met
de nieuwe waterstaatkundige toestand
in het eb- en vloedgebied na de delta
afsluiting. Om 'het nog ingewikkelder
te maken zijn er vele tegenstrijdige
belangen van natuurbescherming en
landbouw.
De landbouworganisaties menen dat
de boeren er recht op hebben te we
ten waar ze aan toe zijn. De beste op
lossing lijkt in deze ingewikkelde si
tuatie nog, aldus woordvoerders van
de NCB, een aantal boeren in de
Zuidwaard elders in het land vervan
gende boerderijen aan te bieden.
De betrokken Biesbosch-gemeenten
zijn benieuwd in hoeverre de Rotter
damse plannen voor een spaarbekken
reiken, omdat ze zo min mogelijk re
creatiegebied wensen te zien aange
tast. Het provinciaal bestuur wacht
intussen rustig op de argumenten van
Rotterdam. Men wil in Den Bosch het
Rotterdamse waterleidingprobleem te
gen de achtergrond van de landelijke
watervoorziening zien. Welke rol, zo
zegt men in Den Bosch, kan bijvoor
beeld het IJselmeer in de toekomst
spelen? (Volkskr.)
l'
Een werkelijk goede
herenschoen.
Grotestraat 153, Waalwijk
Telefoon 04160 - 2505