„Bezorgd over gering
aantal leerlingen"
Ogen vragen brillen
van STASSAR
Diploma-uiireiking Middelbare Vakschool
Damesmode
Tilburg
In januari 1966 eerste schepen rechtstreeks van Bergsche Maas naar Waalwijkse haven
WAAP IS OE_
LOODGIETER.
BUDDEMEYER
chemisch reinigen
groteHront 95 waalwijk
voordracht gehouden over de his
torie en de ontwikkeling van
school en instituut, waarvan een
zeer interressante discussie het ge
volg was. Dat de herdenking van
dit 50-jarig jubileum zo bijzonder
goed is geslaagd is in niet geringe
mate mede te danken aan de mede
werking van het bestuur, van de
sprekers en niet in de laatste plaats
aan de spontane medewerking van
de oud-leerlingen.
Bij dit jubileum is gebleken dat
deze school na 50 jaar nog steeds
als een belangrijk instituut wordt
beschouwd en he* stemt tot grote
voldoening dat school en instituut
een belangrijke plaats in de indu
strie blijven innemen.
ITet is blijkbaar zeer moeilijk,
r.löus de directeur, om de jongelui
van tegenwoordig te doordringen
van deze belangrijkheid. Een te
kort aan leerlingen echter kan een
ernstig bezwaar gaan vormen voor
dc betreffende industriën. Onzer
zijds wordt getracht, aldus de heer
Roelof s Heijermans het leerplan
aan te passen aan de tijdsomstan
digheden en dat dit met succes ge
beurt is gebleken uit de grote waar
dering bij het 50-jarig bestaan.
Enige van de blijken van waar
dering kwam o.a. van de Kon. Le-
derfabriek „De Amstel" te Waal
wijk, die een aanzienlijk bedrag
schonk, te bestemmen voor een be
paald doel, n.l. om de begaafdste
leerling van de school in de gele
genheid te stellen een studiereis
door Europa te maken om iets te
zien op het gebied van industriën
en instituten in andere Europese
landen. Daardoor was het fonds
van De Amstel bedoeld. Ook dit jaar
zal er weer de gelegenheid zijn een
der best geslaagden naar Engeland
te zenden, waarvoor ditmaal de
heer W. L. R. Mombers uit Waal
wijk in aanmerking komt.
Nog een andere vorm van be
langstelling wilde de directeur naar
voren halen, n.l. die van het be
drijf sschap voor de schoenindustrie
voor deelname aan de jaarlijkse
bijeenkomst, die het Bedrijf sschap
organiseert, en die dit jaar in Zwe
den zal werden gehouden.
Tenslotte wilde de directeur de
aandacht vestigen op het feit dat
de opleiding in deze school slechts
een basis is en ook als zodanig
moet worden beschouwd. .Leiden
de functies in de industrie vragen
nog heel wat meer, niet alleen in
het eigen vak doch tevens in alge
meen technische zin w.o. de om
gang met het personeel.
De school geeft wel aanvullende
cursussen doch verder te komen
hangt van Uzelf af. Van ervaren
mensen in een bedrijf kan vaak
mans nog enige nuttige wenken
nog veel worden geleerd, in dit ver
band gaf directeur Roelofs Heij er
en na de geslaagden te hebben ge
feliciteerd ging hij over tot de uit
reiking der diploma's waarbij de
geslaagden nog enkele wijze lessen
werden meegegeven.
Namens het schoolbestuur voer
de door afwezigheid van de voor
zitter de secretaris van het bestuur
de heer N. van Bavel uit Dongen
het woord. Zich tot de geslaagden
richtend zei de heer van Bavel „U
moet bedenken, de evolutie gaat
snel, en die moet U trachten bij te
blijven en daardoor de naam van
de school hooghouden." Hij wenste
de geslaagden veel succes en een
prettige vakantie.
De heer van Bavel bracht dank
aan de directeur en leraren van de
school, die wederom een goede op
leiding hebben gegeven.
Namens de heer Mannaerts sprak
de Rijksgecommiteerde de heer L.
J. Verwoerd en zei met veel ple
zier deze examens te hebben bij
gewoond. De heer Verwoerd was
het met de directeur eens, dat de
opleiding aan deze school als een
basis moet worden gezien. Hij wen
ste de geslaagden geluk met hun
behaalde diploma, wenste hen een
prettige en verdiende vakantie en
voor de toekomst veel succes.
Namens de leerlingen dankte de
heer W. J. G. Henkelman uit Eind
hoven directeur en leraren voor 't
genoten onderwijs. „Er wordt wei
eens beweert dat U lastig bent,
maar volgens mij is U dat beslist
MAANDAG 12 JULI 1965 86e JAARGANG No. 53
De tcho yah het Zuióen
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Abonnement
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25
p. mnd. (100 5 ct. inc.k.) 1.05
Hoofdredacteur: JAN TIELEN waalwijkse en LanqstRaatse coulant
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
Gironummer 1069687 (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Dit blad verschijnt 2x per week Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878Bureaux: Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Telegram-adres „ECHO'
Een eerste mijlpaal werd bereikt, toen de sluis zijn hoogste punt bereikte.
In het gebouw van de Middelba
re Vakschool te Waalwijk, had
donderdag j.l. de uitreiking van de
diploma's plaats aan de leerlingen
van de afd. Lederbewerking en Ma
chinale Schoenfabrikage, die met
goed gevolg het examen hadden
afgelegd. De plechtigheid werd bij
gewoond door de leden van het
schoolbestuur- de Heren N. van
Bavel uit Dongen en J. de Kort uit
Waalwijk, (enkele bestuursleden
w.o. de voorzitter burgemeester J.
Teijssen van Waalwijk hadden be
richt van verhindering gezonden)
door de Rijksgecommiteerden de
heren L. J. Ver woerd en F. Man
naerts, door de leraren van de
school en door vele ouders van
leerlingen.
De directeur van de school Ir.
Roelofs Heijrmans heette allen wel
kom. Hij bracht dank aan de leden
van het bestuur en aan de gecom
mitteerden, die de examens als zo
danig hebben willen bijwonen.
Hiermede memoreerde directeur
Roelofs Heijermans de herdenking
van het 50-jarig bestaan van de
school, waar men met genoegen op
kan terug zien. Tijdens de herden
kingsplechtigheid werd o.a. een
INDUSTRIETERREIN
JACHTHAVEN
Heuvelstraat H - Telefoon 26S82
PANTALONS
Atelier voor
PLISSEREN, BORDUREN,
STOFKNOPEN maken enz.
Het gigantische werk aan de nieuwe Waalwijkse haven krijgt meer
en meer gestalte. Over veertien dagen zal het Zuideraf waterings
kanaal onder de sluis door het daar aangebrachte syphon worden ge
leid, waarmede het sein gegeven wordt tot de verlegging van de zo
merdijk langs de Bergsche Maas. Er komt dus een nieuw stuk weg
dat geleid wordt over de nieuwe brug over het sluishoofd.
Op dit ogenblik is de Baggermaatschappij Dirk Verstoep N.V. druk
bezig met het uitgraven van de uiterwaarden tussen zomerdijk en
Bergsche Maas, die de verbinding vormen met de sluis. Dit werk
vordert snel. Wanneer de zomerdijk verlegd is en bovendien de sluis
met de bestaande binnenhaven en zwaaikom verbonden zal worden
is het eerste deel van de Waalwijkse haven klaar. Men hoopt, dat in
januari 1966 de eerste schepen van de Bergsche Maas via de sluis in
de haven kunnen komen.
Daarmee is dan een belangrijke fase in het havenproject afgesloten.
Daarna resten nog de aanleg van een buitenhaven en de aanleg van
een tweede havenarm achter de sluis.
De gemeente is met het nieuwe ha
venplan gekomen, omdat dit een on
houdbare situatie was. Bovendien
heeft Waalwijk behoefte aan een
nieuw voor de scheepvaart bereikbaar
industrieterrein.
Menistoen - 1956-1957 - met
plannen begonnen, die een binnen
haven met schutsluis omvatten, om
dat daarmee een directe verbinding
met de Bergsche Maas werd verkre
gen, een industrieterrein aangelegd
kon worden aan een haven met con
stant waterpeil en omdat het euvel
van aanslibbing in de Waalwijkse ha
ven werd verholpen.
Via de reeds gereedgekomen sluis
kunnen binnenvaartschepen tot 1000
ton en kustvaarders tot 250 BRT de
binnenhaven bereiken. Wanneer de
buitenhaven straks wordt aangelegd,
zal deze toegankelijk zijn voor dezelf
de schepen, die de Bergsche Maas
bevaren: binnenschepen tot 2000 ton
en kustvaarders tot 500 BRT.
Wanneer de gehele binnenhaven
gereed is (ook de tweede arm) zal
Waalwijk een industriegebied hebben
van 54 ha. Dat is met het oog op de
betekenis van Waalwijk als industrie
gebied en als tweede voornaamste
Deze overzichtstekening geeft goed aan hoe de situatie in de toekomst zal worden. Voorlopig wordt slechts
de haventak recht achter de sluis (no. 3) tot voorbij de olietanks van de fa. J. Coppens (no. 2) in orde gebracht.
De tweede haventak en de buitenhaven komen eerst later aan de orde.
niet geweest", aldus de heer Hen
kelman.
Nadat de directeur nog een kort
slotwoord had gesproken nodigde
hij de aanwezigen uit met hem de
tentoonstelling van het werk der
leerlingen te gaan bezichtigen.
Hieraan werd gaarne voldaan. De
ze tentoonstelling geeft een duide
lijk beeld van het hoge peil waar
op het onderwijs aan de Middelba
re Vakschool te Waalwijk wordt
gegeven. Een onderwijs, waarmee
de Leder- en Schoenindustrie zeer
zeker hun voordeel zullen kunnen
doen.
OOK DIT JAAR VERLIES
BIJ DE N.S.
Ondanks de tariefsverhoging met
gemiddeld 6,3 percent in maart 1964,
hebben de Nederlandse Spoorwegen
vorig jaar 9,1 miljoen gulden verlies
geleden, tegen 'n winstje van een half
miljoen in 1963 en een verlies van
bijna 29 miljoen in 1962. Begin dit
jaar zijn de tarieven opnieuw ver
hoogd, maar toch zal 1965 weer een
tekort opleveren, zo voorspelt de di
rectie in haar verslag.
41 MILITAIREN OMGEKOMEN
IN ENGELAND.
Alle 41 militaire inzittenden van 'n
Hastings transportvliegtuig van de
Britse luchtmacht kwam om het leven
toen het vliegtuig dinsdagmiddag om
half 5 neerstortte bij Dorchester in 't
graafschap Oxfordshire. Behalve de
6-koppige bemanning waren er 35
parachutisten van de land- en lucht
macht aan boord. Het vliegtuig maak
te een oefenvlucht voor deze parachu
tisten. Toen het vliegtuig de grond
raakte ontplofte het.
MAN STEEKT VROUW NEER
TIJDENS RUZIE MET
BUURMAN
Tijdens een hevige ruzie met zijn
buurman heeft de 47-jarige textielar
beider S. zaterdag zijn tegenstander
als zijn eigen vrouw messteken toege
bracht. Die van de 44-jarige vrouw
waren zo ernstig dat zij in het zieken
huis een spoedoperatie moest onder
gaan. Haar leven loopt geen gevaar.
NIET MEER DAN MODDER
De oude haven, die thans in ver
band met de aanleg van de Lang-
straatweg, is gedempt, was uitslui
tend via het Zuiderkanaal en het
Oude Maasje bereikbaar vanuit de
Bergsche Maas. Bij hoog water was
die haven bevaarbaar voor schepen
met een diepgang van 1.60 m. en bij
laag water diende er officieel 80 cm.
water te staan, maar zij die de oude
situatie nog kennen, weten wel dat
er niet veel meer dan modder in de
haven stond.
De situatie in de nog bestaande arm
van de oude haven, die thans nog het
nieuw gereedgekomen stuk en de
zwaaikom met het Zuiderkanaal ver
bindt, is trouwens hetzelfde.
De afstand van Waalwijk (via Zui
derkanaal en Oude Maasje) tot het
punt, waarin dit in de Bergsche Maas
uitmondt, is niet minder dan 12 km.
De geringe diepgang van de vroegere
haven en van het Oude Maasje, bete
kenden dat Waalwijk slechts voor
kleinere schepen na een lange weg be
reikbaar is.
HU KIEST I'M SCHOE
NEN IN ONZE. ZAAK,
WAAR MEN NOOIT VAN
DE REGEN IN Dt DRUP
KOMT UIT EEN
KOLLEKTIE "VAN HET
ZUIVERSTE WATER"!
Markt Waalwijk
Exclusieve collecties
BADPAKKEN
BLOUSES
VESTEN
ROKKEN
KRAAGJES
Het geheel zal naar verwachting
12 miljoen gaan kosten. Het dempen
van de oude haven kostte bijna één
miljoen, de sluis miljoen en de
bij de sluis behorende werkzaamheden
zoals de brug, electro-technische in
stallatie, twee woonhuizen e.d. ook
nog eens op één miljoen kwamen.
Op dit moment is men bezig met de
verbinding met de Bergsche Maas, 't
verleggen van de zomerdijk, het ver
leggen van het Zuiderafwateringska
naal, de opspuiting van het industrie
terrein en de verbreding van de bin
nenhaven. De kosten hiervoor wor
den geraamd op 6 miljoen.
Het industrieterrein, dat aan weers
zijden van de haventakken 250 meter
diep is, zal naar schatting 1% mil
joen kosten. Dit zijn nog maar de
aankoopkosten. Daar komen dan nog
bij de kosten van bouwrijpmaken,
waaronder de riolering en de bestra
ting vallen.
Het Waalwijkse havenplan is een
miljoenen verterend project. Daar
staat tegenover, dat het geschapen
industrieterrein, een ongekende mo
gelijkheid biedt voor het aantrekken
van een groot aantal gevarieerde in-
dustriëen.
En dat is voor het gebied van Mid
den-Brabant, dat in 1990 een half
miljoen inwoners zal tellen, een ze
gen. We vergeten in deze tijden van
welvaart maar al te gemakkelijk, dat
vooruitzien een eerste eis is, om die
welvaart op lange termijn te verzeke
ren.
plaats na Tilburg in het gebied van
Midden-Brabant zeer belangrijk. Het
industrieterrein aan de geprojecteerde
buitenhaven zal 26 ha. omvatten.
Wanneer het Zuiderkanaal door de
syphons onder de sluis wordt doorge
leid, komt er door verlegging van dit
kanaal naar het zuiden een ,,dood"
stuk Zuiderkanaal vrij, dat in ver
binding staat met de buitentoegang
tot de haven. Er bestaan plannen om
daar een jachthaven aan te leggen.
MILJOENEN VOOR WELVAART
Spectaculair was het plaatsen van de 23 ion zware brug over 't sluishoofd