waalwijkse en lanqstRaatse coupant
NAAR EEN NIEUWE INDUSTRIALISATIERONDE
Jampe
PAPANDREOE, EEN FENOMEEN
IN DE GRIEKSE POLITIEK
Ogen vragen brillen
van STASSAR
Tilburg
MAANDAG 16 AUGUSTUS 1965
aiJUU°lua 11,00 86e JAARGANG No. 62
Uitgever
Waalwfjkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Opgericht 1878
door Drs. J. J. F. M. van der Heijden
Uit: „Politiek" juli aug. 1965
Een van de vraagstukken, die momenteel ivederom op de voorgrond
treden, is dat van de industrialisatie van Nederland.
Wanneer hierna wordt gesproken over industrialisatiebeleid dan mag
dit niet los worden gezien van andere beleidssectoren mede op ruimte
lijk gebied als verkeer, agglomeratie, recreatie e.a.
Aan het industrialisatievraagstuk zit ondermeer het aspect van sprei
ding ruimtelijk- en welvaartspreidingsaspecten het aspect van de so
ciaal-economische herstructurering.
Dit laatste - wellicht meest urgente - aspect kan weer worden onder
scheiden in het op een qualitatief hoger plan brengen van de Neder
landse industrie en in de noodzakelijkheid van synchronisatie ten aan
zien van de herstructurering binnen het bestaande industriepatroon.
Uitgaande van de gedachte, dat de industrialisatie moet worden gezien
als het centrale element voor de welvaartsontwikkeling in de komende
het industricdisatiebeleid beschouwd te worden als
WERKGELEGENHEIDSBELEID GERICHT OP DE WELVAARTS
ONTWIKKELING. Dit beleid als zodanig zal niet meer benaderd kun
nen worden in de eerste plaats als een quantitatiefmaar als een quali
tatief vraagstuk.
Derhalve niet het quantitatief aspect van het werkgelegenheidsvraag
stuk voorop stellen, maar het quantitatieve aspect.
Het is niet de bedoeling in dit artikel een uitputtende beschouwing te
geven over het industrialisatievraagstuk. Zoals bekend houdt een spe
ciale commissie uit de Sociaal-Economische Commissie van de KV P
zich met dit vraagstuk bezig, en zal haar bevindingen nog dit jaar in een
rapport neerleggen.
In dit artikel willen wij trachten het WAAROM van een "nieuwe in-
dustnahsatie-ronde" aan te geven en daarnaast een globale aanduiding
geven van de bijdrage die de overheid via haar beleid hiertoe kan le
veren.
EEN NIEUWE INDUSTRALI-
SATIERONDE
Kort gezegd moet de vraag naar 't
waarom van een nieuwe industrali-
satieronde als volgt worden beant
woord Het tot op heden gevoerde
quantitatief gerichte industrialisatie
beleid kan, gezien de huidige econo
mische situatie en de zich daarin voor
doende ontwikkelingen, niet meer ac
tueel worden genoemd. Daarnaast
vraagt een beleid afgestemd op ver
groting van de welvaart andere nor
men en beleidslijnen.
Het is niet moeilijk een aantal
practische voorbeelden te noemen
waaruit een kortsluiting tussen het
beleid en de ontwikkeling naar voren
komt. Men denke aan de onbevredi
gende situatie in een aantal bedrijfs
takken; de moeilijke positie van de
marginale bedrijven; de 8e industria
lisatie-nota, aangekondigd als de
laatste nota, hetgeen wijst op het af
lopende karakter van het huidige be
leid zonder dat daar iets voor in de
plaats komt; de wijziging in de opzet
van het regionale industrialisatiebe
leid; de bevolkingsgroei; de ontwik
kelingen in Europees en mondiaal
verband; etc.
Het is duidelijk, dat een nieuwe,
eigentijdse aanpak van het vraagstuk
van de industrialisatie, neergelegd in
een nieuwe industrialisatie-nota, no
dig is. Deze nota dient, gebaseerd op
de huidige situatie, toch voorname
lijk gericht te zijn op de volgende
fase van de industrialisatie, als sleu
tel voor het oplossen van het wel
vaartsprobleem in de komende de
cennia, in de wereld van morgen.
Een doelbewust industrialisatiebe
leid van de overheid is hierbij onmis
baar. Dit beleid moet in belangrijke
mate rekening houden met de ontwik
keling in het buitenland met het oog
op de structurele versterking van de
concurrentie-positie van het Neder
landse bedrijfsleven in Europa en in
de wereld.
Als uitgangspunt voor het over
heidsbeleid geldt, dat de overheid zich
beperkt tot hoofdzaken en dat haar
beleid er met name op gericht is de
risico-positie van het Nederlandse be
drijfsleven niet minder gunstig te
doen zijn, dan die van het buitenland,
zo mogelijk zelfs beter, gezien de his
torische achterstand die wij als indu
strieland op andere nog hebben. Dit
algemeen uitgangspunt kan nader
worden geanalyseerd
a. het industrialisatiebeleid moet
uitgaan van een functioneel-vrij-on-
dernemerschap;
b. er is geen behoefte aan een
zeer gedetailleerd beleid;
c. het beleid dient gericht te zijn
op een verbetering van de risico-po
sitie van het Nederlandse bedrijfsle
ven;
d. het is niet uitgesloten, dat bij
nieuwe technische ontwikkelingen of
bij het tot stand brengen van nood
zakelijk geachte bedrijven, de over
heid aan het bedrijfsleven een helpen
de en stimulerende hand toesteekt.
Een primaire taak van de overheid
is het scheppen van een zodanig kli
maat dat het industriële apparaat tot
verdere ontplooiing kan komen.
Zonder prioriteiten aan te willen
geven houdt deze zorg voor het juiste
klimaat in concreto onder meer in
1. zekerheid ten aanzien van de
continuïteit van het beleid;
2. bijdragen aan research en ont
wikkeling;
3. zorg voor een goede infra
structuur;
4. verlenen, waar nodig, van be
lasting-faciliteiten;
5. zekerheid ten aanzien van de
kapitaalverschaffing;
6. industrie-minded maken van
de bevolking;
7zorg voor aangepast onderwijs
8. sociale en maatschappelijke
begeleiding;
9. loon- en prijsbeleid;
10. zekerheid ten aanzien van de
overgangsfase.
Wij kunnen hier niet op al deze
punten ingaan en zullen ons beperken
tot een korte kanttekening bij het
laatste punt, de zekerheid ten aanzien
van de overgangsfase.
Sinds de laatste wereldoorlog heb
ben marginale 'bedrijven veel steun
ontvangen, waardoor de quantitatieve
werkgelegenheid mede op peil werd
gehouden.
Nu bestaan bij deze bedrijven span
ningen, welke voor een belangrijk deel
mede veroorzaakt zijn door het ge
voerde beleid. Men kan dergelijke be
drijven nu niet zonder meer los laten.
In de nieuwe qualitatief gerichte
industrialisatie-ronde gaat het niet
alleen om nieuwe vormen van indu
strie, maar evenzeer om het op een
hoger qualitatief plan brengen van de
bestaande industrie.
Er zal van overheidswege voor
moeten worden gewaakt, dat bestaan
de know-how, vakkennis enz. behou
den blijven en dat kapitaalvernieti
ging op grote schaal wordt voorko
men.
Waar bestaande industrieën door
de snelle ontwikkelingen in gevaar
komen (denk b.v. aan de steenkolen-
industrie in Zuid-Limburg) zal de
overheid moeten zorgen voor een syn
chronisatie ten aanzien van de terug
lopende industrie en de uit werkgele
genheids-, maar voornamelijk ook uit
welvaartsoogpunt, noodzakelijke an
dere vormen van industrie een her-
structueringsbeleid, dat breed is op
gezet en dat alle elementen, welke
hiervoor onder 1 t.m. 10 werden ge
noemd, bevat.
Een opmerking bij dit facet van het
industrialisatie-beleid is op zijn
plaats n.l., dat vermeden moet wor
den, dat bedrijfstakken, welke van
wege de huidige omstandigheden in
moeilijkheden zijn geraakt - of drei
gen te geraken - in hun geheel ver
dwijnen en vervangen worden door
andere takken van nijverheid. Het
herstructureringsbeleid houdt even
zeer in, dat de onder normale om
standigheden - n.m. gelijke inter
nationale concurrentieverhoudingen
- 'gezonde" bedrijven zich kunnen
continueren. De overheid richt zich
daartoe hier in de eerste plaats haar
aandacht op het scheppen van juiste
internationale concurrentieverhoudin
gen.
OVERHEID EN
BEDRIJFSLEVEN
Als algemeen uitgangspunt en als
hoofdprincipe geldt, dat waar het be
drijfsleven in zijn totaliteit bereid is
risico's te dragen, dit door de over
heid mogelijk gemaakt moet worden,
niet alleen in nationaal, maar ook in
Europees en mondiaal verband.
Het kan gebeuren, dat tengevolge
van het overheidsbeleid een bepaalde
industrie tijdelijk achterblijft.
Dan zal de overheid moeten zor
gen, dat adequate beleidsmiddelen
worden aangewend om in deze tijde
lijke moeilijkheden te voorzien.
Bestaat er voor het bedrijfsleven
b.v. vanwege nieuwe technische ont
wikkelingen moeilijkheden ten aan
zien van het aantrekken van extra ri
sico-dragend kapitaal, dan kan tijde
lijke overheidsdeelneming op zijn
plaats zijn.
Liggen de moeilijkheden elders -
b.v. herscholing, infra-structuur enz.
- dan zal daarin op analoge wijze
door de overheid moeten worden
voorzien. De overheid zal zich echter
geleidelijk terugtrekken naarmate
aanpassing aan de nieuwe situatie
plaats vindt.
Het overheidsbeleid zal derhalve
niet actief moeten zijn in de zin van
het zelf-doen, het zelf-risico-dragen,
maar actief in de zin van het a for
tiori zorgen, dat het risico-niveau
voor het bedrijfsleven niet hoger ligt
dan in het buitenland.
Wij hebben ons hier moeten beper
ken tot enkele hoofdgedachten.
Wanneer de eerder genoemde com
missie met haar rapport gereed is ge
komen, zal zeker nog nader op dit
onderwerp worden teruggekomen.
V.M.F. VERKOCHT
KUN STM ESTF ABRI EK
AAN CHINA
De Continental Engineering Werk
spoor N.V. te Amsterdam, behorende
tot het VMF-concem, heeft aan Chi
na een installatie ter waarde van on
geveer f 20 miljoen verkocht voor de
produktie van kunstmest.
De hoofdingenieur van deze maat
schappij, de heer J. van Gent, deelde
bij zijn aankomst uit Canton mee, de
verkoop in China tot stand te hebben
gebracht. De installatie zal, aldus de
heer Van Gent, een produktiecapaci-
teit krijgen van 500 ton ureum per
dag.
Terwijl de parlementaire meerder
heid van de heengezonden Griekse
eerste minister Georges Papandreoe
is afgenomen en er door politici
steeds meer kritiek op hem wordt uit
geoefend, neemt zijn populariteit on
der de Griekse massa steeds toe. Hoe
is dit fanatisme rondom een man van
77 jaar, die in de afgelopen jaren
weliswaar een niet te verwaarlozen
rol in de Griekse politiek heeft ge
speeld, zonder dat hij daarbij echter
duidelijk op de voorgrond is getreden,
te verklaren?
Papandreoe en Venizelos hebben
in 1961 de partij van de "Unie van
het Centrum" gesticht. Deze partij
bood een uitlaat voor een wezenlijk
bestaande behoefte van het Griekse
volk van vrijheid. Vast staat dat Grie
kenland onder de (rechtse) regering-
Caramanlis een tot dan toe ongeken
de periode van ontwikkeling en wel
vaart 'heeft doorgemaakt. Hier stond
'n vrijheidsbeperking tegenover, wel
ke er toe heeft geleid dat de Grieken
met vreugde de beloften begroetten
van een inperking van het staatsge
zag.
Papandreoe werd, deels dank zij de
door hem in de verkiezingsstrijd ge
dane beloften, en deels tengevolge
van zijn buitengewone redenaarsga
ven, met een duidelijke meerderheid
gekozen.
Er is kritiek op hem uitgeoefend
in verband met zijn economische- en
zijn Cyprische politiek en inzake ver
schillende andere beleidsvragen, doch
één ding bleef zijn populariteit on
der het volk, die berust op de door
hem verleende grotere politieke vrij
heid. Alhoewel de kosten van het le
vensonderhoud gedurende de twee
jaar van Papandreoe's bewind zeer
aanzienlijk zijn gestegen, wil de
meerderheid van het Griekse volk
toch geen nieuw bewind in de trant
van de vroegere regering-Caramandis.
Papandreoe is er bovendien in ge
slaagd zijn aftreden voor te stellen als
een "ontslag" door Koning Constan-
tijn, waardoor hij bij het volk de voor
stelling heeft doen ontstaan dat dit
>elemmerd is in zijn vrije politieke
keuze, zulks in de trant van: "53 pet.
der Grieken heeft Papandreoe geko
zen en een jongeman van 25 heeft
hem heengezonden. Dit zullen wij on
der geen voorwaarde aanvaarden".
De gehele houding van Papandreoe
sedert zijn aftreden is die van een
man die optreedt als de vertegen
woordiger bij uitstek der democratie,
terwijl hij in feite wordt bezeten door
de zucht naar persoonlijke macht. Hij
is er in geslaagd een soort personifi
catie te worden van het volk, waaraan
waarmede de Indiërs indertijd Ghan-
di of de Perzische volksmassa's pre
mier Mossadek begroetten.
En de door een ijzeren wil voort
gedreven Papandreoe gaat nu, on
danks zijn 77 jaren, en de grote hitte
die thans in Griekenland heerst, een
uitgebreide tocht door de provincies
maken, om ook daar de menigte te
begeesteren. In de provincies is zijn
populariteit reeds zo groot, dat pro
vinciale afgevaardigden dreigbrieven
ontvangen, indien zij er van worden
verdacht zich van hun oude leider los
te willen maken.
STEPHANOPOULOS GAF ZIJN
OPDRACHT TERUG
Maandagmiddag heeft informateur
Stephanopoulos officieel zijn op
dracht aan koning Constantijn terug
gegeven. Zoals bekend besloot de
Unie van het Centrum dat Stephano
poulos zijn mandaat niet mocht aan
vaarden. Na Stephanopoulos bezocht
ook premier Athanassiades Novas de
Griekse koning. Over het onderhoud
is niets bekend gemaakt.
DE TOESTAND IN
GRIEKENLAND
Koning Constantijn heeft de Griek
se crisis op de spits gedreven door
opnieuw te weigeren oud-premier Pa-
pandreou een formatie-opdracht te
geven. Evenmin heeft de vorst de eis
ingewilligd om nieuwe verkiezingen
te houden. Donderdagavond heeft
Papandreou anderhalf uur lang met
koning Constantijn gesproken.
Papandreou had dit gesprek aan
gekondigd als „een laatste poging om
hem er van te overtuigen dat mijn
eisen beantwoorden aan de regels van
de democratie en in het belang zijn
van de natie en de Kroon". Waarne
mers in de Griekse hoofdstad wezen
er op dat de crisis in een „hoogst
ernstig stadium" is gekomen.
WEER EEN NIEUWE HAARD
VAN ONRUST.
In Kasjmir, het omstreden gebied
tussen India en Pakistan, zijn de on
rust en de strijd toegenomen. Het ra
diostation de „Stem van Kasjmir",
dat in handen is van vrijheidsstrij
ders" in Kasjmir en waarvan de be
richten door Pakistan worden door
gegeven berichten dat er in vele ge
bieden wordt gevochten en dat ver-
Damesmode
Exclusieve collecties
BADPAKKEN
BLOUSES
VESTEN
ROKKEN
KRAAGJES
PANTALONS
Atelier voor
PLISSEREN, BORDUREN,
STOFKNOPEN maken
de grondrechten zijn ontnomen.
Papandreoe, die precies weet hoe
hij de volksgunst moet verwerven,
heeft er zorg voor gedragen dat hij
bij elk optreden in het openbaar na
zijn aftreden als regeringsleider de
indruk wekte de grote verdediger van
de grondwet (die in feite de Griekse
koning het recht verleent zijn premier
heen te zenden) te zijn, de held, die
het volk tegen willekeur beschermt.
Zijn gehele openbare optreden, of dit
nu een verschijning op het balkon van
de liberale club in Athene betrof, dan
wel een langzaam wandelen door de
stad, opdat men hem zou herkennen
en zou kunnen toejuichen, voltrok
zich in deze geest.
Zijn populariteit, die reeds groot
was bij zijn aftreden, is sindsdien nog
reusachtig toegenomen. Er heeft zich
rondom de figuur van Papandreoe 'n
soort van politiek messianisme ont
wikkeld. Wanneer hij onder de me
nigte verschijnt, doen zich verschijn
selen van massabegeestering voor, die
voor West-Europa ongekend zijn en
schillende verbindingswegen met In
dia zijn afgesneden. Het radiostation
meldde verder, dat de „vrijheidsstrij
ders" het hoofdkwartier van een In
diase brigade hebben overvallen, het
geen aan 40 Indiase militairen het le
ven heeft gekost, terwijl er dertig ge
wond werden. De „Stem van Kasj
mir" verklaarde „Het volk van
Kasjmir is vast besloten de strijd tot
het einde te voeren. Er is in het door
India bezette deel van Kasjmir een
revolutionaire raad gevormd, die het
enig wettige gezag uitoefent."
India heeft de beschuldiging geuit,
dat de infiltranten, die nu in het In
diase gedeelte van Kasjmir vechten,
behoren tot een speciale Pakistaanse
legereenheid, die bekend staat als de
„Gibraltar-troepen". In New Delhi'
zijn twee gevangen Pakistaanse infil
tranten ondervraagd. Naar aanleiding
van hun verklaringen schat de India
se regering het aantal infiltranten nu
tussen de 1200 en 2000. Deze infil
tranten zouden de „vrijheidsstrijders"
bij hun opstand steunen.
Abonnement
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25
p. mnd. (100+ 5ct.inc.k.) 1.05
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO'
Markt Waalwijk
BIJ GEVECHTEN IN KASJMIR
113 DODEN
De Indiase regering in New Delhi
heeft woensdag voor het eerst cijfers
bekend gemaakt over de verliezen bij
de strijd in 't omstreden gebied Kasj
mir,, dat door een bestandslijn is ver
deeld tussen India en Pakistan. Vol
gens New Delhi zijn 84 Pakistaanse
infiltranten gedood en werden bij de
hevige gevechten 150 infiltranten ge
wond. Voorts zouden 29 Indiase mi
litairen zijn gesneuveld en 27 ge
wond.
BROER VAN DAG HAMMARS-
KJÖLD EIST 140 MILLE
Sten Hammarskjöld, de broer van
wijlen Dag Hammarskjöld, de broer
van wijlen Dag Hammarskjöld, die
secretaris-generaal van de Ver. Na
ties is geweest, heeft een aanklacht
wegens laster ingediend tegen twee
Zweedse bladen en van elk een scha
devergoeding van rond 70.000 gul
den geëist.
Beide bladen Svenska Dag-
bladet en het weekblad Idunvecko-
journalen hadden geschreven dat
Dag Hammarskjöld een bom had mee
genomen aan boord van het toestel,
waarmee hij op 7 september 1961 in
Nd.-Rhodesië verongelukte en zich
zelf met nog 15 passagiers had opge
blazen.
Als Sten Hammarskjöld het proces
mocht winnen, zal hij de 140.000 gul
den schenken aan de stichting die de
naam draagt van zijn broer. Het dag
blad heeft inmiddels een rectificatie
geplaatst. Het weekblad wil dit in zijn
volgend nummer ook doen.
De 26-jarige Nijmeegse stucadoor
Theo Janssen is tijdens een uitstapje
met een buurtreisvereniging naar Rü-
desheim ternauwernood aan de dood
ontsnapt. De jongeman ligt momen
teel in het Nijmeegse Sint Radhoud-
ziekenhuis met een hersenschudding,
een kaakverwonding, oogblessures en
andere verwondingen. De Duitse po
litie stelt een nauwgezet onderzoek in
naar hetgeen Theo Janssen tijdens
zijn bezoek aan Rüdesheim is overko
men.
Vaststaat dat hij in Rüdesheim vrij
dagavond tezamen met een ander lid
van het reisgezelschap een café be
zocht. Zij hebben daar zitten praten
met de kastelein en enkele gasten.
Tegen sluitingstijd ging zijn metge
zel naar buiten, terwijl Theo nog even
naar het toilet zou gaan.
Theo weet zich niet meer te herin
neren wat er sinsdien is gebeurd. Hij
kwam de andere ochtend omstreeks 6
uur weer bij bewustzijn aan de rand
van de Rijnhaven te Wiesbaden met
nog alleen een hemd aan het lichaam
en beroofd van al zijn bezittingen.
Dank zij een bazaltblok waarach
ter hij was blijven haken, was hij niet
in de metersdiepe haven gevallen.
De rcho van het Zuióen
BUDDEMEYER
chemisch reinigen
grotestraat 95 waajwljk
2002
Heuvelstraat H Telefoon 26SS2
WAAfq iDfc
BRUIDEGOM
DIE HEEFT ZICH EVEN
UIT DE VOETEN GEMAAKT
H'J WIL WIET OP GROTE
VOET LEVEN MAAR WEL
OP GOED GESCHOEIDE
VOET! DAARVOOR 16
Hij NU BU ONS.
NIJMEGENAAR NA MISHAN
DELING AAN DE DOOD
ONTSNAPT