waalwijkse en lanqstRaatse coupant NAAR EEN NIEUWE INDUSTRIALISATIERONDE Jampe PAPANDREOE, EEN FENOMEEN IN DE GRIEKSE POLITIEK Ogen vragen brillen van STASSAR Tilburg MAANDAG 16 AUGUSTUS 1965 aiJUU°lua 11,00 86e JAARGANG No. 62 Uitgever Waalwfjkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Opgericht 1878 door Drs. J. J. F. M. van der Heijden Uit: „Politiek" juli aug. 1965 Een van de vraagstukken, die momenteel ivederom op de voorgrond treden, is dat van de industrialisatie van Nederland. Wanneer hierna wordt gesproken over industrialisatiebeleid dan mag dit niet los worden gezien van andere beleidssectoren mede op ruimte lijk gebied als verkeer, agglomeratie, recreatie e.a. Aan het industrialisatievraagstuk zit ondermeer het aspect van sprei ding ruimtelijk- en welvaartspreidingsaspecten het aspect van de so ciaal-economische herstructurering. Dit laatste - wellicht meest urgente - aspect kan weer worden onder scheiden in het op een qualitatief hoger plan brengen van de Neder landse industrie en in de noodzakelijkheid van synchronisatie ten aan zien van de herstructurering binnen het bestaande industriepatroon. Uitgaande van de gedachte, dat de industrialisatie moet worden gezien als het centrale element voor de welvaartsontwikkeling in de komende het industricdisatiebeleid beschouwd te worden als WERKGELEGENHEIDSBELEID GERICHT OP DE WELVAARTS ONTWIKKELING. Dit beleid als zodanig zal niet meer benaderd kun nen worden in de eerste plaats als een quantitatiefmaar als een quali tatief vraagstuk. Derhalve niet het quantitatief aspect van het werkgelegenheidsvraag stuk voorop stellen, maar het quantitatieve aspect. Het is niet de bedoeling in dit artikel een uitputtende beschouwing te geven over het industrialisatievraagstuk. Zoals bekend houdt een spe ciale commissie uit de Sociaal-Economische Commissie van de KV P zich met dit vraagstuk bezig, en zal haar bevindingen nog dit jaar in een rapport neerleggen. In dit artikel willen wij trachten het WAAROM van een "nieuwe in- dustnahsatie-ronde" aan te geven en daarnaast een globale aanduiding geven van de bijdrage die de overheid via haar beleid hiertoe kan le veren. EEN NIEUWE INDUSTRALI- SATIERONDE Kort gezegd moet de vraag naar 't waarom van een nieuwe industrali- satieronde als volgt worden beant woord Het tot op heden gevoerde quantitatief gerichte industrialisatie beleid kan, gezien de huidige econo mische situatie en de zich daarin voor doende ontwikkelingen, niet meer ac tueel worden genoemd. Daarnaast vraagt een beleid afgestemd op ver groting van de welvaart andere nor men en beleidslijnen. Het is niet moeilijk een aantal practische voorbeelden te noemen waaruit een kortsluiting tussen het beleid en de ontwikkeling naar voren komt. Men denke aan de onbevredi gende situatie in een aantal bedrijfs takken; de moeilijke positie van de marginale bedrijven; de 8e industria lisatie-nota, aangekondigd als de laatste nota, hetgeen wijst op het af lopende karakter van het huidige be leid zonder dat daar iets voor in de plaats komt; de wijziging in de opzet van het regionale industrialisatiebe leid; de bevolkingsgroei; de ontwik kelingen in Europees en mondiaal verband; etc. Het is duidelijk, dat een nieuwe, eigentijdse aanpak van het vraagstuk van de industrialisatie, neergelegd in een nieuwe industrialisatie-nota, no dig is. Deze nota dient, gebaseerd op de huidige situatie, toch voorname lijk gericht te zijn op de volgende fase van de industrialisatie, als sleu tel voor het oplossen van het wel vaartsprobleem in de komende de cennia, in de wereld van morgen. Een doelbewust industrialisatiebe leid van de overheid is hierbij onmis baar. Dit beleid moet in belangrijke mate rekening houden met de ontwik keling in het buitenland met het oog op de structurele versterking van de concurrentie-positie van het Neder landse bedrijfsleven in Europa en in de wereld. Als uitgangspunt voor het over heidsbeleid geldt, dat de overheid zich beperkt tot hoofdzaken en dat haar beleid er met name op gericht is de risico-positie van het Nederlandse be drijfsleven niet minder gunstig te doen zijn, dan die van het buitenland, zo mogelijk zelfs beter, gezien de his torische achterstand die wij als indu strieland op andere nog hebben. Dit algemeen uitgangspunt kan nader worden geanalyseerd a. het industrialisatiebeleid moet uitgaan van een functioneel-vrij-on- dernemerschap; b. er is geen behoefte aan een zeer gedetailleerd beleid; c. het beleid dient gericht te zijn op een verbetering van de risico-po sitie van het Nederlandse bedrijfsle ven; d. het is niet uitgesloten, dat bij nieuwe technische ontwikkelingen of bij het tot stand brengen van nood zakelijk geachte bedrijven, de over heid aan het bedrijfsleven een helpen de en stimulerende hand toesteekt. Een primaire taak van de overheid is het scheppen van een zodanig kli maat dat het industriële apparaat tot verdere ontplooiing kan komen. Zonder prioriteiten aan te willen geven houdt deze zorg voor het juiste klimaat in concreto onder meer in 1. zekerheid ten aanzien van de continuïteit van het beleid; 2. bijdragen aan research en ont wikkeling; 3. zorg voor een goede infra structuur; 4. verlenen, waar nodig, van be lasting-faciliteiten; 5. zekerheid ten aanzien van de kapitaalverschaffing; 6. industrie-minded maken van de bevolking; 7zorg voor aangepast onderwijs 8. sociale en maatschappelijke begeleiding; 9. loon- en prijsbeleid; 10. zekerheid ten aanzien van de overgangsfase. Wij kunnen hier niet op al deze punten ingaan en zullen ons beperken tot een korte kanttekening bij het laatste punt, de zekerheid ten aanzien van de overgangsfase. Sinds de laatste wereldoorlog heb ben marginale 'bedrijven veel steun ontvangen, waardoor de quantitatieve werkgelegenheid mede op peil werd gehouden. Nu bestaan bij deze bedrijven span ningen, welke voor een belangrijk deel mede veroorzaakt zijn door het ge voerde beleid. Men kan dergelijke be drijven nu niet zonder meer los laten. In de nieuwe qualitatief gerichte industrialisatie-ronde gaat het niet alleen om nieuwe vormen van indu strie, maar evenzeer om het op een hoger qualitatief plan brengen van de bestaande industrie. Er zal van overheidswege voor moeten worden gewaakt, dat bestaan de know-how, vakkennis enz. behou den blijven en dat kapitaalvernieti ging op grote schaal wordt voorko men. Waar bestaande industrieën door de snelle ontwikkelingen in gevaar komen (denk b.v. aan de steenkolen- industrie in Zuid-Limburg) zal de overheid moeten zorgen voor een syn chronisatie ten aanzien van de terug lopende industrie en de uit werkgele genheids-, maar voornamelijk ook uit welvaartsoogpunt, noodzakelijke an dere vormen van industrie een her- structueringsbeleid, dat breed is op gezet en dat alle elementen, welke hiervoor onder 1 t.m. 10 werden ge noemd, bevat. Een opmerking bij dit facet van het industrialisatie-beleid is op zijn plaats n.l., dat vermeden moet wor den, dat bedrijfstakken, welke van wege de huidige omstandigheden in moeilijkheden zijn geraakt - of drei gen te geraken - in hun geheel ver dwijnen en vervangen worden door andere takken van nijverheid. Het herstructureringsbeleid houdt even zeer in, dat de onder normale om standigheden - n.m. gelijke inter nationale concurrentieverhoudingen - 'gezonde" bedrijven zich kunnen continueren. De overheid richt zich daartoe hier in de eerste plaats haar aandacht op het scheppen van juiste internationale concurrentieverhoudin gen. OVERHEID EN BEDRIJFSLEVEN Als algemeen uitgangspunt en als hoofdprincipe geldt, dat waar het be drijfsleven in zijn totaliteit bereid is risico's te dragen, dit door de over heid mogelijk gemaakt moet worden, niet alleen in nationaal, maar ook in Europees en mondiaal verband. Het kan gebeuren, dat tengevolge van het overheidsbeleid een bepaalde industrie tijdelijk achterblijft. Dan zal de overheid moeten zor gen, dat adequate beleidsmiddelen worden aangewend om in deze tijde lijke moeilijkheden te voorzien. Bestaat er voor het bedrijfsleven b.v. vanwege nieuwe technische ont wikkelingen moeilijkheden ten aan zien van het aantrekken van extra ri sico-dragend kapitaal, dan kan tijde lijke overheidsdeelneming op zijn plaats zijn. Liggen de moeilijkheden elders - b.v. herscholing, infra-structuur enz. - dan zal daarin op analoge wijze door de overheid moeten worden voorzien. De overheid zal zich echter geleidelijk terugtrekken naarmate aanpassing aan de nieuwe situatie plaats vindt. Het overheidsbeleid zal derhalve niet actief moeten zijn in de zin van het zelf-doen, het zelf-risico-dragen, maar actief in de zin van het a for tiori zorgen, dat het risico-niveau voor het bedrijfsleven niet hoger ligt dan in het buitenland. Wij hebben ons hier moeten beper ken tot enkele hoofdgedachten. Wanneer de eerder genoemde com missie met haar rapport gereed is ge komen, zal zeker nog nader op dit onderwerp worden teruggekomen. V.M.F. VERKOCHT KUN STM ESTF ABRI EK AAN CHINA De Continental Engineering Werk spoor N.V. te Amsterdam, behorende tot het VMF-concem, heeft aan Chi na een installatie ter waarde van on geveer f 20 miljoen verkocht voor de produktie van kunstmest. De hoofdingenieur van deze maat schappij, de heer J. van Gent, deelde bij zijn aankomst uit Canton mee, de verkoop in China tot stand te hebben gebracht. De installatie zal, aldus de heer Van Gent, een produktiecapaci- teit krijgen van 500 ton ureum per dag. Terwijl de parlementaire meerder heid van de heengezonden Griekse eerste minister Georges Papandreoe is afgenomen en er door politici steeds meer kritiek op hem wordt uit geoefend, neemt zijn populariteit on der de Griekse massa steeds toe. Hoe is dit fanatisme rondom een man van 77 jaar, die in de afgelopen jaren weliswaar een niet te verwaarlozen rol in de Griekse politiek heeft ge speeld, zonder dat hij daarbij echter duidelijk op de voorgrond is getreden, te verklaren? Papandreoe en Venizelos hebben in 1961 de partij van de "Unie van het Centrum" gesticht. Deze partij bood een uitlaat voor een wezenlijk bestaande behoefte van het Griekse volk van vrijheid. Vast staat dat Grie kenland onder de (rechtse) regering- Caramanlis een tot dan toe ongeken de periode van ontwikkeling en wel vaart 'heeft doorgemaakt. Hier stond 'n vrijheidsbeperking tegenover, wel ke er toe heeft geleid dat de Grieken met vreugde de beloften begroetten van een inperking van het staatsge zag. Papandreoe werd, deels dank zij de door hem in de verkiezingsstrijd ge dane beloften, en deels tengevolge van zijn buitengewone redenaarsga ven, met een duidelijke meerderheid gekozen. Er is kritiek op hem uitgeoefend in verband met zijn economische- en zijn Cyprische politiek en inzake ver schillende andere beleidsvragen, doch één ding bleef zijn populariteit on der het volk, die berust op de door hem verleende grotere politieke vrij heid. Alhoewel de kosten van het le vensonderhoud gedurende de twee jaar van Papandreoe's bewind zeer aanzienlijk zijn gestegen, wil de meerderheid van het Griekse volk toch geen nieuw bewind in de trant van de vroegere regering-Caramandis. Papandreoe is er bovendien in ge slaagd zijn aftreden voor te stellen als een "ontslag" door Koning Constan- tijn, waardoor hij bij het volk de voor stelling heeft doen ontstaan dat dit >elemmerd is in zijn vrije politieke keuze, zulks in de trant van: "53 pet. der Grieken heeft Papandreoe geko zen en een jongeman van 25 heeft hem heengezonden. Dit zullen wij on der geen voorwaarde aanvaarden". De gehele houding van Papandreoe sedert zijn aftreden is die van een man die optreedt als de vertegen woordiger bij uitstek der democratie, terwijl hij in feite wordt bezeten door de zucht naar persoonlijke macht. Hij is er in geslaagd een soort personifi catie te worden van het volk, waaraan waarmede de Indiërs indertijd Ghan- di of de Perzische volksmassa's pre mier Mossadek begroetten. En de door een ijzeren wil voort gedreven Papandreoe gaat nu, on danks zijn 77 jaren, en de grote hitte die thans in Griekenland heerst, een uitgebreide tocht door de provincies maken, om ook daar de menigte te begeesteren. In de provincies is zijn populariteit reeds zo groot, dat pro vinciale afgevaardigden dreigbrieven ontvangen, indien zij er van worden verdacht zich van hun oude leider los te willen maken. STEPHANOPOULOS GAF ZIJN OPDRACHT TERUG Maandagmiddag heeft informateur Stephanopoulos officieel zijn op dracht aan koning Constantijn terug gegeven. Zoals bekend besloot de Unie van het Centrum dat Stephano poulos zijn mandaat niet mocht aan vaarden. Na Stephanopoulos bezocht ook premier Athanassiades Novas de Griekse koning. Over het onderhoud is niets bekend gemaakt. DE TOESTAND IN GRIEKENLAND Koning Constantijn heeft de Griek se crisis op de spits gedreven door opnieuw te weigeren oud-premier Pa- pandreou een formatie-opdracht te geven. Evenmin heeft de vorst de eis ingewilligd om nieuwe verkiezingen te houden. Donderdagavond heeft Papandreou anderhalf uur lang met koning Constantijn gesproken. Papandreou had dit gesprek aan gekondigd als „een laatste poging om hem er van te overtuigen dat mijn eisen beantwoorden aan de regels van de democratie en in het belang zijn van de natie en de Kroon". Waarne mers in de Griekse hoofdstad wezen er op dat de crisis in een „hoogst ernstig stadium" is gekomen. WEER EEN NIEUWE HAARD VAN ONRUST. In Kasjmir, het omstreden gebied tussen India en Pakistan, zijn de on rust en de strijd toegenomen. Het ra diostation de „Stem van Kasjmir", dat in handen is van vrijheidsstrij ders" in Kasjmir en waarvan de be richten door Pakistan worden door gegeven berichten dat er in vele ge bieden wordt gevochten en dat ver- Damesmode Exclusieve collecties BADPAKKEN BLOUSES VESTEN ROKKEN KRAAGJES PANTALONS Atelier voor PLISSEREN, BORDUREN, STOFKNOPEN maken de grondrechten zijn ontnomen. Papandreoe, die precies weet hoe hij de volksgunst moet verwerven, heeft er zorg voor gedragen dat hij bij elk optreden in het openbaar na zijn aftreden als regeringsleider de indruk wekte de grote verdediger van de grondwet (die in feite de Griekse koning het recht verleent zijn premier heen te zenden) te zijn, de held, die het volk tegen willekeur beschermt. Zijn gehele openbare optreden, of dit nu een verschijning op het balkon van de liberale club in Athene betrof, dan wel een langzaam wandelen door de stad, opdat men hem zou herkennen en zou kunnen toejuichen, voltrok zich in deze geest. Zijn populariteit, die reeds groot was bij zijn aftreden, is sindsdien nog reusachtig toegenomen. Er heeft zich rondom de figuur van Papandreoe 'n soort van politiek messianisme ont wikkeld. Wanneer hij onder de me nigte verschijnt, doen zich verschijn selen van massabegeestering voor, die voor West-Europa ongekend zijn en schillende verbindingswegen met In dia zijn afgesneden. Het radiostation meldde verder, dat de „vrijheidsstrij ders" het hoofdkwartier van een In diase brigade hebben overvallen, het geen aan 40 Indiase militairen het le ven heeft gekost, terwijl er dertig ge wond werden. De „Stem van Kasj mir" verklaarde „Het volk van Kasjmir is vast besloten de strijd tot het einde te voeren. Er is in het door India bezette deel van Kasjmir een revolutionaire raad gevormd, die het enig wettige gezag uitoefent." India heeft de beschuldiging geuit, dat de infiltranten, die nu in het In diase gedeelte van Kasjmir vechten, behoren tot een speciale Pakistaanse legereenheid, die bekend staat als de „Gibraltar-troepen". In New Delhi' zijn twee gevangen Pakistaanse infil tranten ondervraagd. Naar aanleiding van hun verklaringen schat de India se regering het aantal infiltranten nu tussen de 1200 en 2000. Deze infil tranten zouden de „vrijheidsstrijders" bij hun opstand steunen. Abonnement p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25 p. mnd. (100+ 5ct.inc.k.) 1.05 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres „ECHO' Markt Waalwijk BIJ GEVECHTEN IN KASJMIR 113 DODEN De Indiase regering in New Delhi heeft woensdag voor het eerst cijfers bekend gemaakt over de verliezen bij de strijd in 't omstreden gebied Kasj mir,, dat door een bestandslijn is ver deeld tussen India en Pakistan. Vol gens New Delhi zijn 84 Pakistaanse infiltranten gedood en werden bij de hevige gevechten 150 infiltranten ge wond. Voorts zouden 29 Indiase mi litairen zijn gesneuveld en 27 ge wond. BROER VAN DAG HAMMARS- KJÖLD EIST 140 MILLE Sten Hammarskjöld, de broer van wijlen Dag Hammarskjöld, de broer van wijlen Dag Hammarskjöld, die secretaris-generaal van de Ver. Na ties is geweest, heeft een aanklacht wegens laster ingediend tegen twee Zweedse bladen en van elk een scha devergoeding van rond 70.000 gul den geëist. Beide bladen Svenska Dag- bladet en het weekblad Idunvecko- journalen hadden geschreven dat Dag Hammarskjöld een bom had mee genomen aan boord van het toestel, waarmee hij op 7 september 1961 in Nd.-Rhodesië verongelukte en zich zelf met nog 15 passagiers had opge blazen. Als Sten Hammarskjöld het proces mocht winnen, zal hij de 140.000 gul den schenken aan de stichting die de naam draagt van zijn broer. Het dag blad heeft inmiddels een rectificatie geplaatst. Het weekblad wil dit in zijn volgend nummer ook doen. De 26-jarige Nijmeegse stucadoor Theo Janssen is tijdens een uitstapje met een buurtreisvereniging naar Rü- desheim ternauwernood aan de dood ontsnapt. De jongeman ligt momen teel in het Nijmeegse Sint Radhoud- ziekenhuis met een hersenschudding, een kaakverwonding, oogblessures en andere verwondingen. De Duitse po litie stelt een nauwgezet onderzoek in naar hetgeen Theo Janssen tijdens zijn bezoek aan Rüdesheim is overko men. Vaststaat dat hij in Rüdesheim vrij dagavond tezamen met een ander lid van het reisgezelschap een café be zocht. Zij hebben daar zitten praten met de kastelein en enkele gasten. Tegen sluitingstijd ging zijn metge zel naar buiten, terwijl Theo nog even naar het toilet zou gaan. Theo weet zich niet meer te herin neren wat er sinsdien is gebeurd. Hij kwam de andere ochtend omstreeks 6 uur weer bij bewustzijn aan de rand van de Rijnhaven te Wiesbaden met nog alleen een hemd aan het lichaam en beroofd van al zijn bezittingen. Dank zij een bazaltblok waarach ter hij was blijven haken, was hij niet in de metersdiepe haven gevallen. De rcho van het Zuióen BUDDEMEYER chemisch reinigen grotestraat 95 waajwljk 2002 Heuvelstraat H Telefoon 26SS2 WAAfq iDfc BRUIDEGOM DIE HEEFT ZICH EVEN UIT DE VOETEN GEMAAKT H'J WIL WIET OP GROTE VOET LEVEN MAAR WEL OP GOED GESCHOEIDE VOET! DAARVOOR 16 Hij NU BU ONS. NIJMEGENAAR NA MISHAN DELING AAN DE DOOD ONTSNAPT

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1965 | | pagina 1