wAAlwijkse en UnqstRAAtse couRant Jampe 1 Stadsontwikkeling eist vooruitziende blik Brabants wegen Aanvraag SER-advies inzake vacantie-uitkering in het kader van de Sociale Verzekering Noodweer in Italië eist al 50 doden Damesmode Tilburg Openbaar vervoer onmisbaar voor het leefbaar houden van de grote steden - MAANDAG 6 SEPTEMBER 1965 86e JAARGANG No. 68 ue echo vaii het Zuióen Uitgever Waalwykse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Opgericht 1878 Abonnement p. week (0.24 1 ct. inc.k.) 0.25 p. mnd. (100+ 5 ct. inc.k.) 1.05 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (by incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - Telegram-adres „ECHO Ook hand in eigen boezem Brabant hamert eropdat het met betrekking tot het verkeer een ach tergebleven gebied is. blazenbben Pmij d<U concert &raa& meege- Nu heeft de heer F. H. J. v. d. Eerenbeemt in een gesprek met een verslaggever van het Brabants Dakblad een en ander over die verkeers situatieten beste gegeven. De heer v. d. Eerenbeemt kan dat met gezag doen hij is als gedeputeerde belast met de wegen en met financiën. Bovendien is hij voorzitter geworden van het comité, dat in het voor jaar werd opgericht om er bij het rijk op aan te dringen meer geld uit te geven voor Rijkswegen in Noord-Brabant. Dat is een loffelijk streven, omdat het comité daarbij het gelijk hele maal aan zijn kant heeftBrabant IS het verkeersplein van West-Eu ropa en is schromelijk achtergebleven gebied m.b.t. de wegen. De ver keersgroei tussen 1950 en 1964 bedroeg in Nederland 8 in Bra bant 10 /o; onze provincie heeft een triest record voor wat betreft het aantal dodelijke ongelukken bijna 20 van het aantal mensen, dat in het verkeer omkomt, verliezen hun leven in onze provincie. Rrabant industrialiseerde het sterkst van heel Nederlond: het aantal ar beidsplaatsen nam toe met 34,3 Het verkeer groeide overeenkom stig, maar terwijl in Zuid-Holland 30 van de Nederlandse autosnel wegen ligt, in Gelderland 23 moet Brabant het stellen met 11 Lr is dus alle aanleiding voor Brabant om de Minister van Verkeer en Waterstaat aan zijn jasje te trekken. ONTWIKKELING ONDERSCHAT Niettemin menen wij enkele kriti sche kanttekeningen te moeten maken bij de uitlatingen van de heer v. d. Eerenbeemt tegenover een verslagge ver van het Brabants Dagblad "De provincie treft geen blaam. Het is na tuurlijk gemakkelijk om te zeggen en toen hadden we dat en dat moeten doen, maar we kunnen nu eenmaal niet de hele provincie tegelijk doen." Inderdaad, dat kan niet, maar er ger wordt het als men toen en toen niet heeft gezien, waar men naar toe moest. We zouden gedeputeerde v. d. Ee renbeemt een citaat voor willen hou den uit een door zijn comité uitgege ven brochure "Maar is niet gedurende vele jaren bij voortduring de ontwikkeling onderschat? Dit blijkt o.m. uit de veel te roos kleurige prognoses uit het verleden en de veel te bescheiden uitvoerings plannen op het gebied van de wegen bouw. De vraag stelt zich zijn al de ze plannen nu werkelijk in een macro- economisch en macro-planologisch kader bekeken?" Het verwijt wordt dan aan "Den Haag" gericht, maar hoe stond het in het verleden met de kijk op de toe komstige ontwikkeling in Brabant zelf? En hoe stond - en staat - het met de vaktechnische bekwaamheden van de mensen, die het wegenplan in Brabant moesten uitvoeren? We denken daarbij aan de herhaal de blunders bij de aanleg van wegen, viaducten e.d. tussen Den Bosch en Vught; we denken daarbij ook aan de lijdensweg van de Langstraatrouteo. LANGSTRAATROUTE LIJDENSWEG Ir L. A. L. Hamers, hoofdingenieur directeur van de Provinciale Water staat, doet het in hetzelfde artikel (op 2 september in het Brabants Dag blad) voorkomen, alsof er veel ver richt is in verband met de realisering van de Langstraatweg. De weg is klaar van Den Bosch tot aan de spoorwegovergang in Vlijmen. Maar een practical-joker hing vo rig jaar het bordje "TE KOOP" op het viaduct. Hetzelfde Brabants Dagblad pu bliceerde die foto niet zonder leed vermaak. Volgend jaar zal het gedeelte tus sen Vlijmen en de Rijksweg 27 (Bre da Gorinchemopgeleverd worden. Vandaar tot Wagenberg is de weg 'in voorbereiding". Ook niet om op te schieten. Van Wagenberg tot de weg Moer dijk - Roosendaal doet men het nog maar met de behoorlijke provinciale weg. Verder naar het westen is men bezig met d,e grondaankopen. Dat duurt lang, zegt gedeputeerde v. d. Eerenbeemt in zijn interview. Het zal dan ook nog wel even duren voordat men daarmee klaar is en aan de weg kan beginnen. We weten niet of het de woorden van de intervie wer zelf zijn, of dat deze een uitla ting van Ir Hamers weergeeft, als we lezen "Als volgend jaar het gedeelte Waspik - Raamsdonksveeer van de Langstraatweg gereed is gekomen, is er een nieuwe Oost-West-verbinding ontstaan, die de drukke weg Den Bosch - Tilburg - Breda kan ontlas ten." We menen ons echter te herinne ren, dat de fractievoorzitter van de K.V.P. in de Provinciale Staten, Bur gemeester Teijssen van Waalwijk, vo rig jaar op de vergadering van de Statenkring Heusden betoogde, dat het verkeer over de Langstraatroute nu reeds de intensiteit heeft, die daarvan een rijksweg zou moeten maken. Als die gebrekkige route (in Dru- nen en Nieuwkuijk nog steeds door PRINSES MET CLAUS NAAR HOOFDSTEDEN VAN PROVINCIES Prinses Beatrix en haar verloof de Claus von Amsberg zullen dins dag 9 september beginnen aan een reeks korte, informele bezoeken aan de hoofdsteden van de provincies. De kroonprinses zal haar aanstaan de echtgenoot komen voorstellen aan de provinciale besturen. De be zoeken gaan vooraf aan het pro gramma van oriëntatie-reizen en werkbezoeken dat voor de heer von Amsberg is voorbereid. Het is de bedoeling dat het paar na het hu welijk aan alle provincies een offi cieel bezoek zal brengen. Op verzoek van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant is 't be zoek aan de provincie enige tijd uitgesteld wegens ziekte van de commissaris van de koningin. Claus von Amsberg zal tijdens een korte rondrit door elk van de provinciale hoofdsteden een eerste indruk krij gen van de verschillende gewesten. Heuvelstraat 14 - Telefoon 26882 Exclusieve collecties BADPAKKEN BLOUSES VESTEN ROKKEN KRAAGJES PANTALONS Atelier voor PLISSEREN, BORDUREN, STOFKNOPEN maken enz. de bebouwde kom) nu ook nog de weg Den Bosch - Breda moet ontlas ten, dan zal dat wel wat worden. Trouwens wie rijdt er nog over het stuk Waalwijk - Waspik? De oude weg over de dijk is heel wat beter dan de nieuwe. Een behoorlijke vooruitziende blik van G.S. of de provinciale water staat zou van de Langstraatweg een vierbaansroute gemaakt hebben. De Langstraatweg is één bewijs voor het kruimelbeleid, dat de pro vincie heeft gevoerd. Gebrek aan vi sie is het ergste wat men regeerders kan verwijten. Als gedeputeerde v. d. Eerenbeemt veel moeilijkheden wijt aan de pro blemen bij de verwerving van grond (eerst minnelijke schikking en dan pas onteigenen) mogen wij hem mis schien wijzen op het weinig taktvolle optreden van de provinciale functio narissen bij de grondeigenaren, zoals die enkele jaren geleden in Nieuw kuijk werden gesignaleerd. VERTROUWEN GESCHAAD Ons vertrouwen in de directeur van de Provinciale Waterstaat is bo vendien niet weinig geschaad door diens opmerking tegenover een ver slaggever van "Dagblad De Stem" over de situatie in Waalwijk bij het kruispunt Kruisstraat Langstraat weg "Als iedereen zich aan de re gels houdt, is er geen vuiltje aan de lucht." Die situatie is daar levensgevaar lijk, niet omdat de automobilisten zich niet aan de regels houden, maar omdat het kruispunt niet goed gere geld is. Er kunen heus wel voorlopi ge beveiligingen worden getroffen om dagelijks voorkomende ongelukken te vermijden. En was het pleidooi van de Waal- wijkse gemeenteraad voor een ver binding van Waalwijk-centrum met de Langstraatweg niet de moeite van het overwegen waard? Samenvatend zouden wij erop wil len wijzen, dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat onze provin cie niet al te best bedacht heeft, maar dat het provinciale bestuur er toch ook geen kwaad aan zou doen de hand ook in eigen boezem te steken. Waarom werd pas in februari 1965 het actiecomité Brabantse wegen op gericht? Omdat het provincie bestuur al zoveel eerder de noodsituatie had on derkend? - In Leeuwen zijn drie jongetjes, van 85 en 2 jaar, bij een felle brand om 't leven gekomen. Een vierde werd gered. In Arnhem is het echtpaar van Gelder door kolendamp om het leven gekomen. - De heer C. Verolme, de grote scheepsbouwer die ook de werf te Heusden bezit, is gisteren 65 jaar geworden. Hij is geboren in Oude Tonge en na de ambachtsschool be zocht te hebben, is hij in de scheeps bouw terecht gekomen en heeft een concern opgebouwd van 500 miljoen gulden. Hij gaat een grote scheeps werf bouwen in Djakarta en heeft naast verschillende wensen in Neder land nog wensen in Ierland en Bra zilië. De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Dr. G. M. J. Veld kamp, heeft j.l. woensdag advies ge vraagd aan de Sociaal-Economische Raad over het vraagstuk van een va kantie-uitkering in het kader van de sociale verzekering. In deze adviesaanvraag merkt Mi nister Veldkamp op, dat het niet voor de eerste keer is, dat de gedachte van een vakantie-uitkering in de sociale verzekering wordt geopperd. Reeds in 1963 heeft de Nederlandse Bond voor Ouden van Dagen de Regering om een vakantie-uitkering voor be jaarden verzocht. Ook is deze kwes tie reeds een en andermaal in 't Par lement aan de orde geweest. Voorts wijst de Minister er op, dat in het hedendaagse maatschappelijke patroon de vakantie- en de vakantie uitkering voor de werknemers zulk een belangrijke betekenis hebben ge kregen, dat zij daaruit niet meer weg zijn te denken. Het ligt dan ook, al dus de bewindsman, voor de hand, dat de vakantie ook in het leven van degenen, die b.v. wegens ouderdom of invaliditeit, zowel voor henzelf als voor hun gezinsleden op de hun eigen wijze een plaats is gaan inne men. Het spreekt wel vanzelf, dat dan ook de vakantie-uitkering aan de orde komt. In het kader van de Ziektewet en de Werkloosheidswet wordt - aldus de adviesaanvraag aan werkne mers, die onder een vakantie-bonnen stelsel vallen, naast het ziekengeld en de werkloosheidsuitkering thans reeds een vakantiebon verstrekt. Voorts is een evenredig deel van de vakantietoeslag reeds begrepen in het dagloon voor de berekening van de ongevallenrente, indien een zoda nige toeslag naast het loon werd ge noten. In de pensioenen en uitkerin gen krachtens de A.O.W., de A.W. W. en de Interimwet invaliditeitsren- tetrekkers zijn echter geen vakantie toeslagen verwerkt. Om de uitkeringsgerechtigden in gevolge laatstgenoemde wetten een vakantie-uitkering te kunnen verle nen heeft Minister Veldkamp ge dacht aan een oplossing in deze zin, dat van een verhoging van de uitke ringen als gevolg van de welvaarts indexering een gedeelte wordt gere serveerd en dat dit gedeelte bij wijze van vakantie-uitkering ineens wordt uitbetaald. Op deze wijze zouden geen extra lasten op het bedrijfsleven of op de Schatkist worden gelegd. De S.E.R. is verzocht over een op deze wijze in de sociale verzekering te realiseren vakantie-uitkering van advies te willen dienen. MOGEN KATHOLIEKEN LID ZIJN VAN NVV Naar verluidt is binnen veertien dagen een verklaring van het Ne derlandse episcopaat te verwach ten die een einde zal maken aan een van de voornaamste verbods bepalingen uit het bisschoppelijk mandement van 1954. De verkla ring van het episcopaat zal, o.m., inhouden, dat er geen aanleiding meer is, om vast te houden aan de handhaving van de bepaling, dat sacramenten en de kerkelijke begra fenis moeten worden geweigerd aan katholieken die lid zijn van het N.V.V. Dus kan "een katholiek lid zijn van N.V.V. en de Vara. Van deze beslissing van het epis copaat is, zo vernemen wij maan dag mededeling gedaan aan verte genwoordigers van het NVV die door kardinaal Alfrink zijn ontvan gen om op de hoogte te worden ge steld van het resultaat van de be sprekingen die sinds geruime tijd in alle stilte door de Nederlandse bisschoppen zijn gevoerd. Volgens onze inlichtingen zal in de aanstaande verklaring van de Nederlandse bisschoppen de recht vaardiging van het besluit om de tientallen jaren oude verbodsbepa ling voor katholieken om lid te zijn van het NVV, niet alleen worden geput in wijzigingen die de bis schoppen in het karakter van het NVV hebben geconstateerd. Zij zou den zich volgens onze inlichtingen bepaald ook baseren op verande ring in de katholieke opvattingen in de afgelopen jaren. DIE IS IN Z'N VREUGDE AL BD ONS BINNENGE STOVEN VOOR KtNDER- SCHOENTJES OVERDREVEN, WANT Wy HEBBEN ALTUD EEN RUIME VOORRAAD KINDERSCHOENEN Markt Waalwijk AANTAL GEWONDEN IS ZEER GROOT Het noodweer dat midden, en Noord-Italië de laatste twee dagen teistert heeft zeker zeventien doden geëist. Het aantal gewonden is by geen benadering te schatten. Ge vreesd wordt dat het aantal doden nog groter zal worden. De materi ele schade is zeer groot en loopt in de miljoenen guldens. Reddingsploegen hebben de afge lopen 24 uur 1300 mensen, die hun toevlucht hadden gezocht in bomen, op daken en hoog gelegen delen in het overstroomde gebied tussen Ro me en Florence in veiligheid ge bracht. Op sommige plaatsen, onder meer in Rome, staat het water vaak hoger dan twee meter. Ontwortelde bomen, muren van ingestortte hui zen en de wielen van gekantelde auto's steken op vele plaatsen bo ven het water uit. Bij de overstro mingen zijn veel dieren omgeko men. In verband met het uitbreken van besmettelijke ziekten is de be volking in het getroffen gebied ge waarschuwd geen water te drinken Vooral gedurende de laatste tien jaar is de intensiteit van het auto verkeer met dusdanige sprongen om hoog gegaan, dat zowel stedebouw kundigen als de afdelingen voor stadsontwikkeling van de grote ste den zich voor schier onoplosbare pro blemen zien gesteld. Daarin staat men in ons land natuurlijk niet alleen. De vraag die men zich overal ter wereld stelt ten opzichte van het ver keer in de grote steden is moeten de particuliere auto's uit de binnen steden worden geweerd? Hierop is nauwelijks een bevredigend antwoord te geven. Het heeft er alle schijn van dat, zou men het particuliere vervoer en met name de auto uit het centrum van de stad weren, alle aldaar gesitu eerde bedrijven er schade door zou den lijden. Dit klinkt geloofwaardig, doch in New York heeft men wel an dere ervaringen. Deze stad heeft kans gezien om gedurende de periode van 1948 - 1956 zesendertig procent meer automobielen per dag te verwer ken. Het is echter gebleken, dat, in dien men het de automobilisten ge makkelijker maakt het centrum per auto binen te rijden, het openbaar vervoer daalt. Daardoor bezochten in genoemd tijdsbestek 375.000 mensen minder per dag het centraal liggende Manhattan. Het is nu eenmaal een feit, dat een autobus 2 Vi maal meer ruimte inneemt dan een personen auto, aldus "Het Beste uit Reader's Digest" van september, doch dit ver voermiddel kan evenveel passagiers opnemen als vijfendertig personen auto's. VERDIEPINGEN Natuurlijk zijn er allerlei plannen makers, zoals Colin Buchanan, hoog- lereaar aan de universiteit van Lon den, die heeft voorgesteld straten in verdiepingen aan te leggen verkeers aders onder de grond voor het snel verkeer, parkeerruimte op de begane grond en op hoger niveau de trottoirs, winkels, kortom winkelcentra, die "zwevend" in moderne steden worden opgenomen. Dit mag allemaal wat futuristisch klinken, maar in Chicago kent men reeds een snelverkeersweg van acht rijbanen, die dwars door de tweede en derde etage van het postkantoor heenloopt. In San Francisco pakt men het probleem weer op een andere wij ze aan. Daar is men bezig aan een nieuwe vorm van spoorwegvervoer met zeer snelle treinen tegen zeer la ge tarieven. Het is zelfs zo dat de passagiers slechts een vijfde betalen van de werkelijke prijs van het trein kaartje. De rest wordt bijgepast door de eigenaars van onroerend goed, die wel begrijpen, dat hun huizen en ge bouwen danig in waarde zullen dalen, indien de mensen niet naar de stad komen. EUROPA Wat doet men echter in Europa aan het hiervoor geschetste probleem? De bekende Griekse stedebouw- kundige, Constantinos A. Doxiadis, is van mening, dat men steden in lengterichting moet ontwikkelen. Hoe meer een stad zich cirkelsgewijs ont wikkelt, hoe groter de drukte van het verkeer en de daarmee samenhangen de problemen in het centrum zullen worden. In Parijs en Rome experimenteert men reeds volgens dit principe, dat als volgt werkt. Men begint met een grote indrukwekkende nieuwe stads wijk aan de buitenkant van de stad. dat er enigszins troebel uitziet. Vrijwel alle wegen uit het noor den, oosten en westen naar Rome zijn versperd. De spoorwegverbin ding tussen Rome en Florence was donderdag verbroken. Internationa le treinen bereiken de Italiaanse hoofstad met uren vertraging. Aard verschuivingen hebben grote stuk ken vernield van de spoorlijn Mi laanRome. Op de snelverkeersweg ten noor den van Rome zag een onbekend gebleven automobilist zijn vrouw en dochtertje voor aijn ogen ver drinken. De man was gestopt om enkele gestrande automobilisten te helpen. Plotseling trad de rivier de Argento buiten haar oevers en sleepte de auto mee. De politie deel de mee dat de man zo geschrokken was, dat hij niet in staat bleek te zeggen wie hij was. Het noodweer heeft ook grote materiële schade veroorzaakt in Na pels, Sardinië en het noordelijk deel van Zuid-Slavië, waar in de provincie Istrië grote landgebieden zijn overstroomd. In het Zuid-Ka- rintië zijn door overstromingen en aardverschuivingen veel wegen on begaanbaar geworden en staan ver scheidene dorpen onder water. Salzburg en plaatsen in Tirol heb. ben ook van de overstromingen te lijden. In de omgeving van de Spaanse stad San Sebastian, waar momenteel de wereldkampioen schappen wielrennen worden ge houden, heeft de langdurige regen val eveneens overstromingen ver oorzaakt. En het aantal doden bij de over stromingen meer dan 50. In Oostenrijk zijn al 15 doden. Ook in Oostenrijk heerst ernstig noodweer. Daar verrijzen dan kantoorgebouwen, een tentoonstellingsgebouw, een sporthal, een restaurant en enkele flatgebouwen. Deze nieuwe stad wordt met de oude verbonden door een snelverkeersweg en een onder grondse spoorweg. In Parijs wordt volgens dit idee de nieuwe wijk "La Défense" gebouwd, vijf kilometer voorbij de Are de Triomphe. Men is hier overigens nog druk mee bezig, maar de satellietstad van Rome, die volgens hetzelfde principe werd ge bouwd, functioneert al. Zij draagt de naam "EUR", een afkorting van Es- posizione Universale di Roma. Dit projekt, waaraan men reeds voor de tweede wereldoorlog begon, was oor spronkelijk bedoeld voor de wereld tentoonstelling. Deze nieuwe stad, aan de west rand van de Italiaans hoofdstad, be gint zo langzamerhand een levend ge heel te worden. Experts zijn ervan overtuigd, dat zich op den duur een aantal supersteden zal ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld Keulen, Milaan, Parijs, Londen en ook de Randstad Holland, volgens het hiervoor ge noemde bouwplan. Indien wij over tien of twintig jaar niet in een grote onleefbare steenwoestenij willen zit ten, die bovendien met onze voor het huis geparkeerde vermoermiddelen nauwelijks bereikbaar is, zal men het in praktijk brengen van de door ste debouwkundigen verstrekte adviezen niet lang meer kunnen uitstellen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1965 | | pagina 1