waalwijkse en LanqstRMtse couraiu BIJSTAND EN VERMOGEN Jampe De fietsenhandel in Nederland 1 Hebben degenen met vermogen recht op bijstand? Landmacht maakt begin met „Technische Specialisten Ogen vragen brillen van STASSAR Damesmode Tilburg K.L.M.-winst 43 miljoen 39 Cubanen verdronken Man vuurde 80 schoten af Dr. C. Kortmann geelt als mening Midden-Brabant behoeft geen zeer groot industrieterrein MAANDAG 8 NOVEMBER 1965 86e JAARGANG No. 86 De tcho vAn het Zuióen Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironiunmer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. week (0.24 1 ct. inc.k.) f 0.28 p. mnd. (100+ 5 ct. inc.k.) 1.09 p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10 p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra) Advertentieprijs: 11 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Telegram-adres „ECHO' Eén januari van dit jaar is de Algemene Bijstandswet in werking ge treden, die de uit 1919 daterende Armenwet heeft vervangen. Sinds dien is bijstand geen gunst meer, maar een recht. Nu is de theorie meestal gemakkelijker dan de praktijk. In verschillen de gemeenten, zeker in de kleinere, heeft men zich de geest van de nieu we wet nog bepaald niet eigen gemaakt en als de nieuwe rechtsnormen bij de diensten van sociale zaken al verwarring geven, laat staan bij de burgers, die op grond van deze wet verzoeken tot bijstand indienen. Over verschillende wetsartikelen bestaat nogal onzekerheid en daarom lijkt het ons dienstig enkele hiervan eens nader te bekijken. "BESCHEIDEN VERMOGEN" KOMT NIET IN AANMERKING Wanneer een bejaarde een verzoek om bijstand indient, dan moet van ge meentewege worden beoordeeld in hoeverre hij of zij zonder de gevraag de bijstand niet in de noodzakelijke kosten van zijn bestaan kan voorzien. Heeft de betrokkene geen ander in komen dan zijn ouderdomsuitkering en moet hij bijvoorbeeld in een be jaardentehuis worden opgenomen, dan bestaat er een redelijke kans dat de gemeente zijn verzoek om bijstand honoreert. Maar hoe staan de zaken, wanneer de om bijstand verzoekende in het bezit is van enig vermogen, of dit nu een bankrekening is of het be zit van huizen, effecten en dergelij ke? Deze vraag is dit jaar in menige gemeente reeds aan de orde geweest. Artikel 7 der Algemene Bijstandswet bepaalt, dat bijstand ook kan worden verleend "wanneer de aanvrager slechts over een bescheiden vermogen beschikt, dat geen bestemming heeft". Maar, zo lezen we verder in dit wets artikel - het vermogen zal wel een punt van overweging gaan vormen bij de beoordeling van de bijstandaan- vrage, "wanneer de grenzen worden overschreden zodat het uit oogpunt van verlening van bijstand onaan vaardbaar zou zijn deze uitkeringen buiten beschouwing te laten". VERSCHILLEN De moeilijkheid is nu, dat de wet geen bedragen noemt. Nergens staat dat iemand een vermogen van f 3000 mag hebben, wanneer hij daarboven komt, er rekening mee moet houden, dat bij een beoordeling van een ver zoek om bijstand het vermogen mede LAATSTE FASE VAN CONCILIE Naar gemeld wordt zou Paus Pau- lus reeds het programma hebben vast gesteld van twee plechtigheden, op 7 en 8 december a.s., waarmede het in 1962 begonnen tweede Vaticaanse Concilie zal worden besloten. Op 7 december zou in de Sint Pieters-basi- liek de derde openbare vergadering van deze vierde zitting worden gehou den, waarop de vaders de laatste drie nog in behandeling zijnde schemata zouden moeten goedkeuren, opdat de- Paus deze dan als wecreten kan af kondigen, namelijk het zogenaamde schema dertien over „De Kerk in de moderne wereld" en de schemata over de missiën en de priesters. Aangeno men wordt dat voordien op de open bare vergadering van 18 november 't decreet over de godsdienstvrijheid zal zijn aanvaard en afgekondigd. Op 8 december, de feestdag van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria, zou in de Sint Pieter de grote slui tingsplechtigheid worden gehouden onder deelneming van officiële af vaardigingen van een groot aantal landen waarvan sommige door het staatshoofd zelf zouden worden ge leid. in overwegingen zal worden betrok ken. Er wordt geen vast bedrag ge noemd en dit heeft tot gevolg dat art. 7 in de ene gemeente anders wordt geïnterpreteerd dan in de andere. Wordt in gemeente A een vermo gen van f 3.000 buiten beschouwing gelaten, in gemeente B stelt men dit op f 4.000. - of desnoods f 5.000. Dit veroorzaakt natuurlijk wel eens verwarring. Bijstandbehoevenden die bemerken dat in hun gemeente de grenzen laag worden gesteld, mopperen flink en voeren dan aan, dat in gemeente die- en-die de grenzen hoger liggen en dat dus hun gemeentebestuur zich niet aan de wet houdt. Die laatste opmer king is echter ten onrechte. VRIJLATING Vrij vaak is de mening verkondigd dat de minister de minimumbedragen, te hanteren voor de vrijstelling van het vermogen, zelf had moeten vast stellen. Gewezen werd in dit verband o.m. op de behoefte die in het bijzon der wordt gevoeld aan het vrijlaten van bepaalde vermogenselementen (huis, effecten) die bijeengespaard zijn om aan een moeilijke financiële situatie na pensionering het hoofd te kunnen bieden. De staatssecretaris van maatschap pelijk werk heeft echter onlangs nog betoogd, dat aan het uitgangspunt van de wet geweld zou worden aan gedaan, indien huizen, effecten en ook geld zonder meer worden vrijge laten. Een kamerlid van de vaste com missie voor maatschappelijk werk vroeg hem toen of het niet mogelijk is bij de vrijstelling van het vermogen uit te gaan van de rentabiliteit van bepaalde objecten in plaats van de waarde er van. Voor dit gezichtspunt willen wij pleiten. De feitelijke opbrengst vormt daarom een billijker maatstaf, omdat dan wordt uitgegaan van de reële in komsten van een bijstands-behoeven de, zonder dat deze zich van zijn be zit behoeft te ontdoen. De staatssecretaris staat echter "huiverig" tegenover dit voorstel. Hij acht de gevolgen in erfrechtelijke zin niet gering, omdat immers de erfge namen later het voordeel zullen ge nieten van de instandhouding van het object. Sterk achten wij dit argument niet, want waarom zou men bijvoor beeld overheidsbestand niet met de nalatenschap kunnen verrekenen? OVERBRUGGING Het komt ook voor dat bejaarde personen, die in een inrichting moeten worden opgenomen, niet over vol doende likwiede middelen beschikken om de pensionprijs te betalen. Iemand heeft bijvoorbeeld huizen, maar er gaat enige tijd overheen voordat hij over de opbrengst hiervan kan be schikken. Kortom, op het moment zelf komt hij geld te kort. Kan hij dan toch een beroep doen op de Alge mene Bijstandswet? Inderdaad kan dit. Betrokkene kan, zolang het onroerend goed niet is verkocht of met hypotheek is be last, niet over de middelen beschik ken. Daarom kan hij aanspraak ma ken op bijstand, al kan hieraan door B. en W. de voorwaarde worden ver bonden dat de bijstandaanvrager op korte termijn het mogelijke zal doen zijn bezit te gelde te maken. De in casu verleende bijstand kan na lik- widering van het bezit worden ver haald op grond van art. 59 van de Algemene Bijstandswet. Vakopleiding ook voor burger-leven Bij het ministerie van defensie gaat een door de staatssecretaris voor de landmacht, de heer G. H. J. M. Peij- nenburg, getekende brief de deur uit naar 2500 jonge Nederlanders, waar in de mogelijkheid onder hun aan dacht gebracht wordt om dienst te ne men als technisch specialist. Daar mee neemt de landmacht een volko men nieuw initiatief. De Kon. Landmacht windt er geen doekjes om dat ze dringend verlegen zit om - door haar op te leiden - technische specialisten. Maar ze biedt deze technische specialisten dan ook het een en ander. Naast hun militaire opleiding krijgen ze-namelijk een vol ledige - door het rijk betaalde en met een „burger-diploma" bekroon de - vakopleiding, van het begin af een salaris en aan het eind van de diensttijd een bonus van 25 procent, over de gehele diensttijd en gerekend naar het laatstgenoten salaris. In totaal gaan er in de komende weken 9000 brieven de deur uit, waarmee men in de eerstkomende twee jaar 3000 van die technische specialisten hoopt te werven. Daarna wordt de werving uitgebouwd tot er - zo hoopt men - in totaal een elf duizend van deze specialisten in de landmacht zijn opgenomen. 1 Februari van het volgende jaar wordt er - in de Ernst Casimir-ka- zerne in Roermond - begonnen met de opleiding van de eerste honderd man. De technische specialisten die zich kunnen verbinden voor minimaal vier en maximaal acht jaar (min. leef tijd 18, max. 26 jaar) kunnen in het leger de rang van korporaal der eer ste klasse bereiken. In nauw overleg met het bedrijfsleven zijn de plannen voor de burgervakopleiding opgezet. Staatssecretaris Peijnenburg zei tij dens een persconferentie „Dit nieu we proecjt is een goede zaak. Voor de landmacht is het - door de toe nemende motorisering en mechanise ring een „must" geworden, maar ook voor de jongeman die onder deze voorwaarden dienst neemt is het een goede zaak. Heuvelstraat 14 - Telefoon 268S2 Exclusieve collecties SHAWLS BLOUSES ZAKDOEKJES VESTEN ROKKEN KRAAGJES, COLLS PANTALONS GEBREIDE JAPONNEN Atelier voor PLISSEREN, BORDUREN, STOFKNOPEN maken enz. Wat we beoogd hebben is de tech nische specialist na zijn diensttijd minstens op die plaats in de burger maatschappij terecht te laten komen, die hij ook gevonden zou hebben als hij niet in dienst was gekomen". De staatssecretaris stelde dat ook het bedrijfsleven van dit nieuwe pro ject profijt kan hebben. Indien het project het succes heeft dat men er van verwacht, zal het wel licht zelfs mogelijk blijken om na een aantal jaren het aantal dienstplichti gen dat nu 21 maanden in plaats van 18 maanden moet dienen, te reduce ren. Op het ogenblik heeft men de vol- fl gende civiele vakopleidingen voorbe reid voor diegenen die in dienst een functie als chauffeur van een pantser voertuig willen gaan bezetten auto- rijinstructeur (Vamor-diploma), ads- pirant-monteur VAM en CCV-chauf- feursdiploma B, vakdiploma beroeps- goederenvervoer en grensoverschrij dend vervoer, diploma machinist bij het grond-water en wegenbouwbe drijf. Voor hen die een functie als monteur willen gaan bekleden zijn voorbereid opleidingsmogelijkheden voor diploma eerste monteur VAM, diploma monteur VAM en diploma adspirant monteur VAM. Over het kwartaal juli t.m. sep tember 1965 heeft de K.L.M. een winst behaald van f 42,9 miljoen. Dat is f 18,1 miljoen meer dan in dezelfde periode van 1964. Over het kwartaal april t.m. juni 1965 bedroeg de winst f 14,5 mil joen, zodat over de eerste helft van het boekjaar 1965/'66 een totale winst behaald werd van f 57,4 mil joen, tegen f 23,4 miljoen over de periode april t.m. september 1964. De winst is geboekt in de zomer periode, het gunstigste deel van het boekjaar. Voor het winterhalfjaar moet op een verlies worden gerekend. Ter hoogte van de ontoegankelijke kust van het schiereiland Yucatan is woensdag, volgens de Mexicaanse marine, een boot met 45 Cubanen ge zonken, die hun vaderland hadden verlaten; 39 hunner zijn verdronken. De Mexicaanse marine schreef het ongeluk toe aan overbelasting van 't vaartuig. Ze redde een man, vier vrouwen en een kind, de enige over levenden. De overlevenden vertelden dat de boot, de „José Marti" tien dagen ge leden clandestien uit een Cubaanse haven was vertrokken op weg naar het Mexicaanse pleziereiland Isla Mujeres.. Een kleine vijftig km ervan verwijderd deed zich 't ongeluk voor. Acht mensen werden gewond Na een belegering van drieëneen half uur en na twee waarschuwings schoten gelost te hebben, slaagde de Haagse politie er in, met een gericht karabijnschot de 27-jarige loodgieter J. D. van het dak van zijn woning af te semhieten. De man had sinds des avonds 9 uur met een 22 kaliber ge weer de politie onder vuur genomen en waarschijnlijk tegen de tachtig ko gels afgevuurd. Op deze wijze wilde de man arrestatie wegens diefstal van ongeveer vijfduizend gulden en een auto te Voorburg, voorkomen. De loodgieter rolde na getroffen te zijn in de dakgoot en werd daarna door de pomlitie in vrij ernstige toe stand naar het ziekenhuis overge bracht, waar hij des nachts om 4 uur overleed. Het is zeer de vraag of het gewenst is om in Midden-Brabant een super regionaal industrieterrein te ontwer pen. De bevolkingsdichtheid is in dit deel van de provincie het grootst en pompen. meer mensen kunstmatig binnen te het lijkt niet wenselijk om hier nog Dit was de mening van de commis- stris der Koningin, dr. C. Kortmann, die vrijdagmiddag de gast was van de federatie van Brabantse katholieke werkgevers te Tilburg. Dr. Kortman was uitgenodigd, om voor de werkgevers zijn visie te geven op het onlangs verschenen welvaarts rapport der provincie. Voor wat de industrieterreinen betreft, zoals aan geduid in dit rapport, verklaarde dr. Kortmann, dat het in de bedoeling van het provinciaal bestuur lag om de industrialisatie per stadsgewest te be vorderen. Daarnaast zijn nog drie zeer grote industrieterreinen gedacht voor zeer grote industrieën (Oost- schelde, Hollands Diep en Zuidoost- Brabant). Drs. W. Pessers, voorzitter van de Tilburgse Kamer van Koophandel, stelde naar aanleiding van deze op merking aan dr. Kortmann de vraag waarom in de Welvaartsbalans zo weinig aandacht geschonken wordt aan de problemen van Midden-Bra bant. Men constateert in het rapport, dat er in dit deel van de provincie een industriële achterstand bestaat, maar bij dat constateren blijft het dan ook. In Midden-Brabant stellen de tradi tionele bedrijven het niet te best, maar de ondernemers ontwikkelen een gro te activiteit, om de moeilijkheden op te vangen, waarbij zij van de besturen der gemeenten Tilburg en Waalwijk grote steun ondervinden. In beide stadsgewesten zijn nog altijd zeer gro te potenties aanwezig. Maar de on dernemers zouden zich zo graag bege leid willen weten bij hun streven naar verbetering door een begrijpend pro vinciaal bestuur. Om een superregio naal industrieterrein vragen wij niet, aldus drs. Pessers, integendeel, maar wij vragen wèl de aandacht en hulp inzake kwesties als de verbindingen, o.a. het Postelkanaal. Commissaris Kortmann gaf hierna zijn mening over de industrieterreinen en voegde daaraan toe dat de in Mid den-Brabant heersende schaarste aan arbeidskrachten niet duidde op de noodzaak van nieuwe industrievesti gingen. In de huidige overgangsperi ode is de structurele ontwikkeling der bedrijven moeilijk, waarbij grote aan dacht moet worden gegeven aan een uijste verdeling der produktie over de aanwezige bedrijven. Dr. Kortmann zei tenslotte veel te verwachten van 'n meer geordende gewectelijke plan ning van de industrieën in twee mid denbrabantse setadsgewesten. De fiets is in Nederland het meest populaire vervoermiddel. Hoe popu lair wordt wel bewezen door het in gebruik zijnde fietsenpark van bijna 7.000.000 exemplaren; een park dat zich geregeld aanvult en vernieuwt door een binnenlandse verkoop van een kleine 600.000 fietsen per jaar. In de laatste jaren is de verkoop van fietsen in Nederland, zoals vrij wel overal ter wereld en wel heel in het bijzonder in Amerika, stijgende. Deze stijging wordt gestimuleerd door gezondheidsmotieven (fietsen verschaft een doelmatige en gezonde beweging), groter wordende behoefte aan zinvolle en aangename vrijetijds besteding (toeristisch fietsen) en ver keersmoeilijkheden (veel automobi listen gebruiken de fiets als tweede vervoermiddel uit tijdsbesparingsover wegingen en om parkeermoeilijkhe- den te ontlopen). Naast de verkoop van in Neder land vervaardigde fietsen stijgt ook de invoer van fietsen, waarbij vooral de import uit de Oostbloklanden, ge zien het prijspeil ervan, door de Ne derlandse rijwielindustrie als een be dreiging wordt gezien, temeer daar op de Oost-Europese markten geen plaats is voor een uit Nederland ge- importeerde fiets. Hiernaast is het opmerkelijk dat de rijwielfabrikanten (eigen frame-vervaardiging) steeds meer terrein winnen ten nadele van de assemblerende rijwielvervaardi gers. De neiging tot samenbundeling vertoont zich ook in de rijwiel branche. Merken als Phoenix, Fongers en Germaan voegden hun produktie sa men. Juncker en Simplex deden het zelfde. Nederland telt op het ogenblik over enkele tientallen rijwielfabrikan ten, een kleine honderd montage-in richtingen. Ten behoeve van deze laatste werken nog enkele framebou werijen. Voor de binnenlandse afzet beschikken de rijwiel-producenten over ruim 9000 rijwielhandelaren, dat wil zeggen 78 op iedere 100.000 in woners. Verhoudingsgewijs vindt men het grootste aantal rijwielhandelaren WAAK. i a Ot POT OGRaAF PIE 15 IN EEN "FLITS" NAAR ONZE ZAAK GEGAAN OM IN DE TIJD VAN EEN "MO- MENT IETS MOOIS TE KIEZEN UIT ONZE PAN TOFFEL- EN SCHOEN- KOLLEKTIE Markt Waalwijk in Friesland (139 op iedere 100.000 inwoners), gevolgd door Groningen (136 rijwielhandelaren op ieelere 100.000 inwoners). Het kleinste aantal is gevestigd in de N.ü. Polder (45 rijwielhandelaren op 100.000 inwoners). In Amster dam staan 58 rijwielhandelaren tegen over iedere groep van 100.000 inwo ners; in Den Haag en Rotterdam 47 rijwielhandelaren tegenover 100.000 inwoners. Het aantal handelaren neemt geleidelijk aan af, hetgeen een versterking geeft aan de overblijven de kern; zij kunnen zich meer specia liseren. De produktie kan ruwweg worden verdeeld in drie groepen de kleuter- en kinderfietsen (met een frame-hoogte kleiner dan 16 inch), de jongens- en meisjesfietsen (met een framehoogte van 16 tot en met 20 inch) en de heren- en damesfiet sen (met een framehoogte in het al gemeen groter dan 20 inch). De af zet van de tweede groep is verhou dingsgewijs hoog te noemen. In 1963 werden, om een voorbeeld te geven, 12744 kleuter- en kinderfietsen ver kocht; 98779 jongens- en meisjes - fietsen, 60748 dames- en heren-toer fietsen en 377287 dames- en heren- sporrfietsen. De technische levensduur van de Nederlandse fietsen blijkt over het algemeen zeer lang te zijn. Daar staat tegenover dat de fietsen doorgaans veel te lang gebruikt worden (9,4 jaar), zodat een groot deel van het fietsenpark moeilijk veilig kan wor den genoemd. Een verantwoorde ge bruiksduur van een fiets kan op on geveer 7 jaar worden gesteld, bij in tensief, dagelijks gebruik echter en kele jaren minder. Bij recente controle van in gebruik zijnde fietsen in Nederland bleek dat de Nederlander over het algemeen niet veel aandacht aan het onderhoud van dit veelgebruikte vervoermiddel besteedt. In Sliedrecht bleek dat van de 410 fietsen die de politie contro leerde er 106 gebreken vertoonden; in Eindhoven vond de politie op 497 fietsen er 347 met duidelijk aanwijs bare mankementen; in Roermond bleek 60 van de gecontroleerde fietsen kapot of was er reden de be rijder te bekeuren. Belangrijke man kementen waren defekte remmen, geen verlichting, het ontbreken van een wit achterspatbord en kapotte bellen, terwijl in veel gevallen de ban den in slechte conditie waren. Door een groot aantal fietsenhan delaren wordt op het ogenblik door het gratis keuren van fietsen de aan dacht gevestigd op het onderhoud van de fiets. Aan de vormgeving van de fiets wordt steeds meer aandacht besteed. Er komen regelmatig ver schillende nieuwe modellen en toe passingen van materiaal op de markt. Zeer ingrijpende veranderingen op dit gebied worden door moeilijkhe den bij het aanpassen in het bestaan de fabricageproces (investeringen) wel wat afgeremd. De Nederlandse fietsenbranche heeft gezien de gun stige ontwikkeling in de laatste jaren veel vertrouwen in de toekomst, voor al, nu de fiets in Nederland als ver voermiddel nog een nieuwe en eigen status (ontspanning) blijkt te ver overen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1965 | | pagina 1