waalwijkse en LanqstRMtse couraiu
BIJSTAND EN VERMOGEN
Jampe
De fietsenhandel in Nederland
1
Hebben degenen met vermogen recht op bijstand?
Landmacht maakt begin met
„Technische Specialisten
Ogen vragen brillen
van STASSAR
Damesmode
Tilburg
K.L.M.-winst
43 miljoen
39 Cubanen
verdronken
Man vuurde
80 schoten af
Dr. C. Kortmann geelt als mening
Midden-Brabant behoeft geen zeer
groot industrieterrein
MAANDAG 8 NOVEMBER 1965
86e JAARGANG No. 86
De tcho vAn het Zuióen
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironiunmer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Abonnement
p. week (0.24 1 ct. inc.k.) f 0.28
p. mnd. (100+ 5 ct. inc.k.) 1.09
p. kwrt. (3.00 10 ct. inc.k.) 3.10
p. kwrt. p. post 3.35 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 30 ct. extra)
Advertentieprijs: 11 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002
Telegram-adres „ECHO'
Eén januari van dit jaar is de Algemene Bijstandswet in werking ge
treden, die de uit 1919 daterende Armenwet heeft vervangen. Sinds
dien is bijstand geen gunst meer, maar een recht.
Nu is de theorie meestal gemakkelijker dan de praktijk. In verschillen
de gemeenten, zeker in de kleinere, heeft men zich de geest van de nieu
we wet nog bepaald niet eigen gemaakt en als de nieuwe rechtsnormen
bij de diensten van sociale zaken al verwarring geven, laat staan bij de
burgers, die op grond van deze wet verzoeken tot bijstand indienen.
Over verschillende wetsartikelen bestaat nogal onzekerheid en daarom
lijkt het ons dienstig enkele hiervan eens nader te bekijken.
"BESCHEIDEN VERMOGEN"
KOMT NIET IN AANMERKING
Wanneer een bejaarde een verzoek
om bijstand indient, dan moet van ge
meentewege worden beoordeeld in
hoeverre hij of zij zonder de gevraag
de bijstand niet in de noodzakelijke
kosten van zijn bestaan kan voorzien.
Heeft de betrokkene geen ander in
komen dan zijn ouderdomsuitkering
en moet hij bijvoorbeeld in een be
jaardentehuis worden opgenomen,
dan bestaat er een redelijke kans dat
de gemeente zijn verzoek om bijstand
honoreert. Maar hoe staan de zaken,
wanneer de om bijstand verzoekende
in het bezit is van enig vermogen, of
dit nu een bankrekening is of het be
zit van huizen, effecten en dergelij
ke?
Deze vraag is dit jaar in menige
gemeente reeds aan de orde geweest.
Artikel 7 der Algemene Bijstandswet
bepaalt, dat bijstand ook kan worden
verleend "wanneer de aanvrager
slechts over een bescheiden vermogen
beschikt, dat geen bestemming heeft".
Maar, zo lezen we verder in dit wets
artikel - het vermogen zal wel een
punt van overweging gaan vormen bij
de beoordeling van de bijstandaan-
vrage, "wanneer de grenzen worden
overschreden zodat het uit oogpunt
van verlening van bijstand onaan
vaardbaar zou zijn deze uitkeringen
buiten beschouwing te laten".
VERSCHILLEN
De moeilijkheid is nu, dat de wet
geen bedragen noemt. Nergens staat
dat iemand een vermogen van f 3000
mag hebben, wanneer hij daarboven
komt, er rekening mee moet houden,
dat bij een beoordeling van een ver
zoek om bijstand het vermogen mede
LAATSTE FASE VAN CONCILIE
Naar gemeld wordt zou Paus Pau-
lus reeds het programma hebben vast
gesteld van twee plechtigheden, op 7
en 8 december a.s., waarmede het in
1962 begonnen tweede Vaticaanse
Concilie zal worden besloten. Op 7
december zou in de Sint Pieters-basi-
liek de derde openbare vergadering
van deze vierde zitting worden gehou
den, waarop de vaders de laatste drie
nog in behandeling zijnde schemata
zouden moeten goedkeuren, opdat de-
Paus deze dan als wecreten kan af
kondigen, namelijk het zogenaamde
schema dertien over „De Kerk in de
moderne wereld" en de schemata over
de missiën en de priesters. Aangeno
men wordt dat voordien op de open
bare vergadering van 18 november 't
decreet over de godsdienstvrijheid zal
zijn aanvaard en afgekondigd.
Op 8 december, de feestdag van de
Onbevlekte Ontvangenis van Maria,
zou in de Sint Pieter de grote slui
tingsplechtigheid worden gehouden
onder deelneming van officiële af
vaardigingen van een groot aantal
landen waarvan sommige door het
staatshoofd zelf zouden worden ge
leid.
in overwegingen zal worden betrok
ken.
Er wordt geen vast bedrag ge
noemd en dit heeft tot gevolg dat art.
7 in de ene gemeente anders wordt
geïnterpreteerd dan in de andere.
Wordt in gemeente A een vermo
gen van f 3.000 buiten beschouwing
gelaten, in gemeente B stelt men dit
op f 4.000. - of desnoods f 5.000.
Dit veroorzaakt natuurlijk wel eens
verwarring.
Bijstandbehoevenden die bemerken
dat in hun gemeente de grenzen laag
worden gesteld, mopperen flink en
voeren dan aan, dat in gemeente die-
en-die de grenzen hoger liggen en dat
dus hun gemeentebestuur zich niet
aan de wet houdt. Die laatste opmer
king is echter ten onrechte.
VRIJLATING
Vrij vaak is de mening verkondigd
dat de minister de minimumbedragen,
te hanteren voor de vrijstelling van
het vermogen, zelf had moeten vast
stellen. Gewezen werd in dit verband
o.m. op de behoefte die in het bijzon
der wordt gevoeld aan het vrijlaten
van bepaalde vermogenselementen
(huis, effecten) die bijeengespaard
zijn om aan een moeilijke financiële
situatie na pensionering het hoofd te
kunnen bieden.
De staatssecretaris van maatschap
pelijk werk heeft echter onlangs nog
betoogd, dat aan het uitgangspunt
van de wet geweld zou worden aan
gedaan, indien huizen, effecten en
ook geld zonder meer worden vrijge
laten. Een kamerlid van de vaste com
missie voor maatschappelijk werk
vroeg hem toen of het niet mogelijk
is bij de vrijstelling van het vermogen
uit te gaan van de rentabiliteit van
bepaalde objecten in plaats van de
waarde er van.
Voor dit gezichtspunt willen wij
pleiten. De feitelijke opbrengst vormt
daarom een billijker maatstaf, omdat
dan wordt uitgegaan van de reële in
komsten van een bijstands-behoeven
de, zonder dat deze zich van zijn be
zit behoeft te ontdoen.
De staatssecretaris staat echter
"huiverig" tegenover dit voorstel. Hij
acht de gevolgen in erfrechtelijke zin
niet gering, omdat immers de erfge
namen later het voordeel zullen ge
nieten van de instandhouding van het
object. Sterk achten wij dit argument
niet, want waarom zou men bijvoor
beeld overheidsbestand niet met de
nalatenschap kunnen verrekenen?
OVERBRUGGING
Het komt ook voor dat bejaarde
personen, die in een inrichting moeten
worden opgenomen, niet over vol
doende likwiede middelen beschikken
om de pensionprijs te betalen. Iemand
heeft bijvoorbeeld huizen, maar er
gaat enige tijd overheen voordat hij
over de opbrengst hiervan kan be
schikken. Kortom, op het moment zelf
komt hij geld te kort. Kan hij dan
toch een beroep doen op de Alge
mene Bijstandswet?
Inderdaad kan dit. Betrokkene
kan, zolang het onroerend goed niet
is verkocht of met hypotheek is be
last, niet over de middelen beschik
ken. Daarom kan hij aanspraak ma
ken op bijstand, al kan hieraan door
B. en W. de voorwaarde worden ver
bonden dat de bijstandaanvrager op
korte termijn het mogelijke zal doen
zijn bezit te gelde te maken. De in
casu verleende bijstand kan na lik-
widering van het bezit worden ver
haald op grond van art. 59 van de
Algemene Bijstandswet.
Vakopleiding ook voor burger-leven
Bij het ministerie van defensie gaat
een door de staatssecretaris voor de
landmacht, de heer G. H. J. M. Peij-
nenburg, getekende brief de deur uit
naar 2500 jonge Nederlanders, waar
in de mogelijkheid onder hun aan
dacht gebracht wordt om dienst te ne
men als technisch specialist. Daar
mee neemt de landmacht een volko
men nieuw initiatief.
De Kon. Landmacht windt er geen
doekjes om dat ze dringend verlegen
zit om - door haar op te leiden -
technische specialisten. Maar ze biedt
deze technische specialisten dan ook
het een en ander. Naast hun militaire
opleiding krijgen ze-namelijk een vol
ledige - door het rijk betaalde en
met een „burger-diploma" bekroon
de - vakopleiding, van het begin af
een salaris en aan het eind van de
diensttijd een bonus van 25 procent,
over de gehele diensttijd en gerekend
naar het laatstgenoten salaris.
In totaal gaan er in de komende
weken 9000 brieven de deur uit,
waarmee men in de eerstkomende
twee jaar 3000 van die technische
specialisten hoopt te werven. Daarna
wordt de werving uitgebouwd tot er
- zo hoopt men - in totaal een elf
duizend van deze specialisten in de
landmacht zijn opgenomen.
1 Februari van het volgende jaar
wordt er - in de Ernst Casimir-ka-
zerne in Roermond - begonnen met
de opleiding van de eerste honderd
man. De technische specialisten die
zich kunnen verbinden voor minimaal
vier en maximaal acht jaar (min. leef
tijd 18, max. 26 jaar) kunnen in het
leger de rang van korporaal der eer
ste klasse bereiken. In nauw overleg
met het bedrijfsleven zijn de plannen
voor de burgervakopleiding opgezet.
Staatssecretaris Peijnenburg zei tij
dens een persconferentie „Dit nieu
we proecjt is een goede zaak. Voor
de landmacht is het - door de toe
nemende motorisering en mechanise
ring een „must" geworden, maar ook
voor de jongeman die onder deze
voorwaarden dienst neemt is het een
goede zaak.
Heuvelstraat 14 - Telefoon 268S2
Exclusieve collecties
SHAWLS
BLOUSES
ZAKDOEKJES
VESTEN
ROKKEN
KRAAGJES, COLLS
PANTALONS
GEBREIDE
JAPONNEN
Atelier voor
PLISSEREN, BORDUREN,
STOFKNOPEN maken enz.
Wat we beoogd hebben is de tech
nische specialist na zijn diensttijd
minstens op die plaats in de burger
maatschappij terecht te laten komen,
die hij ook gevonden zou hebben als
hij niet in dienst was gekomen".
De staatssecretaris stelde dat ook
het bedrijfsleven van dit nieuwe pro
ject profijt kan hebben.
Indien het project het succes heeft
dat men er van verwacht, zal het wel
licht zelfs mogelijk blijken om na een
aantal jaren het aantal dienstplichti
gen dat nu 21 maanden in plaats van
18 maanden moet dienen, te reduce
ren.
Op het ogenblik heeft men de vol-
fl
gende civiele vakopleidingen voorbe
reid voor diegenen die in dienst een
functie als chauffeur van een pantser
voertuig willen gaan bezetten auto-
rijinstructeur (Vamor-diploma), ads-
pirant-monteur VAM en CCV-chauf-
feursdiploma B, vakdiploma beroeps-
goederenvervoer en grensoverschrij
dend vervoer, diploma machinist bij
het grond-water en wegenbouwbe
drijf. Voor hen die een functie als
monteur willen gaan bekleden zijn
voorbereid opleidingsmogelijkheden
voor diploma eerste monteur VAM,
diploma monteur VAM en diploma
adspirant monteur VAM.
Over het kwartaal juli t.m. sep
tember 1965 heeft de K.L.M. een
winst behaald van f 42,9 miljoen.
Dat is f 18,1 miljoen meer dan in
dezelfde periode van 1964.
Over het kwartaal april t.m. juni
1965 bedroeg de winst f 14,5 mil
joen, zodat over de eerste helft van
het boekjaar 1965/'66 een totale
winst behaald werd van f 57,4 mil
joen, tegen f 23,4 miljoen over de
periode april t.m. september 1964.
De winst is geboekt in de zomer
periode, het gunstigste deel van het
boekjaar. Voor het winterhalfjaar
moet op een verlies worden gerekend.
Ter hoogte van de ontoegankelijke
kust van het schiereiland Yucatan is
woensdag, volgens de Mexicaanse
marine, een boot met 45 Cubanen ge
zonken, die hun vaderland hadden
verlaten; 39 hunner zijn verdronken.
De Mexicaanse marine schreef het
ongeluk toe aan overbelasting van 't
vaartuig. Ze redde een man, vier
vrouwen en een kind, de enige over
levenden.
De overlevenden vertelden dat de
boot, de „José Marti" tien dagen ge
leden clandestien uit een Cubaanse
haven was vertrokken op weg naar
het Mexicaanse pleziereiland Isla
Mujeres.. Een kleine vijftig km ervan
verwijderd deed zich 't ongeluk voor.
Acht mensen werden gewond
Na een belegering van drieëneen
half uur en na twee waarschuwings
schoten gelost te hebben, slaagde de
Haagse politie er in, met een gericht
karabijnschot de 27-jarige loodgieter
J. D. van het dak van zijn woning af
te semhieten. De man had sinds des
avonds 9 uur met een 22 kaliber ge
weer de politie onder vuur genomen
en waarschijnlijk tegen de tachtig ko
gels afgevuurd. Op deze wijze wilde
de man arrestatie wegens diefstal van
ongeveer vijfduizend gulden en een
auto te Voorburg, voorkomen.
De loodgieter rolde na getroffen te
zijn in de dakgoot en werd daarna
door de pomlitie in vrij ernstige toe
stand naar het ziekenhuis overge
bracht, waar hij des nachts om 4 uur
overleed.
Het is zeer de vraag of het gewenst
is om in Midden-Brabant een super
regionaal industrieterrein te ontwer
pen. De bevolkingsdichtheid is in dit
deel van de provincie het grootst en
pompen.
meer mensen kunstmatig binnen te
het lijkt niet wenselijk om hier nog
Dit was de mening van de commis-
stris der Koningin, dr. C. Kortmann,
die vrijdagmiddag de gast was van de
federatie van Brabantse katholieke
werkgevers te Tilburg.
Dr. Kortman was uitgenodigd, om
voor de werkgevers zijn visie te geven
op het onlangs verschenen welvaarts
rapport der provincie. Voor wat de
industrieterreinen betreft, zoals aan
geduid in dit rapport, verklaarde dr.
Kortmann, dat het in de bedoeling
van het provinciaal bestuur lag om de
industrialisatie per stadsgewest te be
vorderen. Daarnaast zijn nog drie
zeer grote industrieterreinen gedacht
voor zeer grote industrieën (Oost-
schelde, Hollands Diep en Zuidoost-
Brabant).
Drs. W. Pessers, voorzitter van de
Tilburgse Kamer van Koophandel,
stelde naar aanleiding van deze op
merking aan dr. Kortmann de vraag
waarom in de Welvaartsbalans zo
weinig aandacht geschonken wordt
aan de problemen van Midden-Bra
bant. Men constateert in het rapport,
dat er in dit deel van de provincie een
industriële achterstand bestaat, maar
bij dat constateren blijft het dan ook.
In Midden-Brabant stellen de tradi
tionele bedrijven het niet te best, maar
de ondernemers ontwikkelen een gro
te activiteit, om de moeilijkheden op
te vangen, waarbij zij van de besturen
der gemeenten Tilburg en Waalwijk
grote steun ondervinden. In beide
stadsgewesten zijn nog altijd zeer gro
te potenties aanwezig. Maar de on
dernemers zouden zich zo graag bege
leid willen weten bij hun streven naar
verbetering door een begrijpend pro
vinciaal bestuur. Om een superregio
naal industrieterrein vragen wij niet,
aldus drs. Pessers, integendeel, maar
wij vragen wèl de aandacht en hulp
inzake kwesties als de verbindingen,
o.a. het Postelkanaal.
Commissaris Kortmann gaf hierna
zijn mening over de industrieterreinen
en voegde daaraan toe dat de in Mid
den-Brabant heersende schaarste aan
arbeidskrachten niet duidde op de
noodzaak van nieuwe industrievesti
gingen. In de huidige overgangsperi
ode is de structurele ontwikkeling der
bedrijven moeilijk, waarbij grote aan
dacht moet worden gegeven aan een
uijste verdeling der produktie over de
aanwezige bedrijven. Dr. Kortmann
zei tenslotte veel te verwachten van
'n meer geordende gewectelijke plan
ning van de industrieën in twee mid
denbrabantse setadsgewesten.
De fiets is in Nederland het meest
populaire vervoermiddel. Hoe popu
lair wordt wel bewezen door het in
gebruik zijnde fietsenpark van bijna
7.000.000 exemplaren; een park dat
zich geregeld aanvult en vernieuwt
door een binnenlandse verkoop van
een kleine 600.000 fietsen per jaar.
In de laatste jaren is de verkoop
van fietsen in Nederland, zoals vrij
wel overal ter wereld en wel heel in
het bijzonder in Amerika, stijgende.
Deze stijging wordt gestimuleerd
door gezondheidsmotieven (fietsen
verschaft een doelmatige en gezonde
beweging), groter wordende behoefte
aan zinvolle en aangename vrijetijds
besteding (toeristisch fietsen) en ver
keersmoeilijkheden (veel automobi
listen gebruiken de fiets als tweede
vervoermiddel uit tijdsbesparingsover
wegingen en om parkeermoeilijkhe-
den te ontlopen).
Naast de verkoop van in Neder
land vervaardigde fietsen stijgt ook
de invoer van fietsen, waarbij vooral
de import uit de Oostbloklanden, ge
zien het prijspeil ervan, door de Ne
derlandse rijwielindustrie als een be
dreiging wordt gezien, temeer daar op
de Oost-Europese markten geen
plaats is voor een uit Nederland ge-
importeerde fiets. Hiernaast is het
opmerkelijk dat de rijwielfabrikanten
(eigen frame-vervaardiging) steeds
meer terrein winnen ten nadele van
de assemblerende rijwielvervaardi
gers.
De neiging tot samenbundeling
vertoont zich ook in de rijwiel
branche.
Merken als Phoenix, Fongers en
Germaan voegden hun produktie sa
men. Juncker en Simplex deden het
zelfde.
Nederland telt op het ogenblik
over enkele tientallen rijwielfabrikan
ten, een kleine honderd montage-in
richtingen. Ten behoeve van deze
laatste werken nog enkele framebou
werijen. Voor de binnenlandse afzet
beschikken de rijwiel-producenten
over ruim 9000 rijwielhandelaren, dat
wil zeggen 78 op iedere 100.000 in
woners. Verhoudingsgewijs vindt men
het grootste aantal rijwielhandelaren
WAAK. i a Ot
POT OGRaAF
PIE 15 IN EEN "FLITS"
NAAR ONZE ZAAK
GEGAAN OM IN DE
TIJD VAN EEN "MO-
MENT IETS MOOIS TE
KIEZEN UIT ONZE PAN
TOFFEL- EN SCHOEN-
KOLLEKTIE
Markt Waalwijk
in Friesland (139 op iedere 100.000
inwoners), gevolgd door Groningen
(136 rijwielhandelaren op ieelere
100.000 inwoners).
Het kleinste aantal is gevestigd in
de N.ü. Polder (45 rijwielhandelaren
op 100.000 inwoners). In Amster
dam staan 58 rijwielhandelaren tegen
over iedere groep van 100.000 inwo
ners; in Den Haag en Rotterdam 47
rijwielhandelaren tegenover 100.000
inwoners. Het aantal handelaren
neemt geleidelijk aan af, hetgeen een
versterking geeft aan de overblijven
de kern; zij kunnen zich meer specia
liseren. De produktie kan ruwweg
worden verdeeld in drie groepen de
kleuter- en kinderfietsen (met een
frame-hoogte kleiner dan 16 inch),
de jongens- en meisjesfietsen (met
een framehoogte van 16 tot en met
20 inch) en de heren- en damesfiet
sen (met een framehoogte in het al
gemeen groter dan 20 inch). De af
zet van de tweede groep is verhou
dingsgewijs hoog te noemen. In 1963
werden, om een voorbeeld te geven,
12744 kleuter- en kinderfietsen ver
kocht; 98779 jongens- en meisjes -
fietsen, 60748 dames- en heren-toer
fietsen en 377287 dames- en heren-
sporrfietsen.
De technische levensduur van de
Nederlandse fietsen blijkt over het
algemeen zeer lang te zijn. Daar staat
tegenover dat de fietsen doorgaans
veel te lang gebruikt worden (9,4
jaar), zodat een groot deel van het
fietsenpark moeilijk veilig kan wor
den genoemd. Een verantwoorde ge
bruiksduur van een fiets kan op on
geveer 7 jaar worden gesteld, bij in
tensief, dagelijks gebruik echter en
kele jaren minder.
Bij recente controle van in gebruik
zijnde fietsen in Nederland bleek dat
de Nederlander over het algemeen
niet veel aandacht aan het onderhoud
van dit veelgebruikte vervoermiddel
besteedt. In Sliedrecht bleek dat van
de 410 fietsen die de politie contro
leerde er 106 gebreken vertoonden;
in Eindhoven vond de politie op 497
fietsen er 347 met duidelijk aanwijs
bare mankementen; in Roermond
bleek 60 van de gecontroleerde
fietsen kapot of was er reden de be
rijder te bekeuren. Belangrijke man
kementen waren defekte remmen,
geen verlichting, het ontbreken van
een wit achterspatbord en kapotte
bellen, terwijl in veel gevallen de ban
den in slechte conditie waren.
Door een groot aantal fietsenhan
delaren wordt op het ogenblik door
het gratis keuren van fietsen de aan
dacht gevestigd op het onderhoud
van de fiets. Aan de vormgeving van
de fiets wordt steeds meer aandacht
besteed. Er komen regelmatig ver
schillende nieuwe modellen en toe
passingen van materiaal op de markt.
Zeer ingrijpende veranderingen op
dit gebied worden door moeilijkhe
den bij het aanpassen in het bestaan
de fabricageproces (investeringen)
wel wat afgeremd. De Nederlandse
fietsenbranche heeft gezien de gun
stige ontwikkeling in de laatste jaren
veel vertrouwen in de toekomst, voor
al, nu de fiets in Nederland als ver
voermiddel nog een nieuwe en eigen
status (ontspanning) blijkt te ver
overen.