wa aL wij kse en LanqstRAAtse couRAnt Keersluis in Oude Maasje Jampe Sluiting badhuis definitief op 1 mei|'66 i Industrie langs Oude Maasje onder Sprang-Capelle en Waspik GEMEENTERAAD WAALWIJK Waakhonden gaan f 7.50 belasting kosten Ogen vragen brillen van STASSAR V.S.M. neemt v. Gent en Go. N.V./Gerolanda N.V. over 8. Damesmode Tilburg H'J HAD 'N "ONUITBLUS BAAR" VERLANGEN NAAR. EEN PAAR GOEDZITTEN DE SCHOENENONZE KOLlEK tie zette HEM "IN VUUR EN VLAM', MAANDAG 3 JANUARI 1966 87e JAARGANG No. S tcho vAr> het Zuióen Uitgever Waalwij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. week (0,26 2 ct. inc.k.) 0,28 p. mnd. (1,10 -j- 10 ct. inc.k.) f 1,20 p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) f 3,35 p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 60ct extra) Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs: 13 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief „ECHO" Telegram-adres tel. 04167 - 2002 Dr. van Beurdenstraat 8 Kaatsheuvel: Tel. 04160-2621 Waalwijk Grotestraat Bureaux Opgericht De Stadsgewestelijke Commissie Waalwijk zal op 19 januari a.s. bij eenkomen in het gemeentehuis van Waalwijk. De agenda vermeldt o.m. de instelling van een reglement van orde, de resultaten van een onder zoek naar de gemeenschappelijke re gelingen waarbij de gemeenten zijn betrokken, de vormgeving van de voorbereiding gewestelijk structuur planning en de ontwikkeling van het gebied langs het Oude Maasje na voltooiing van de Delta werken. Het dagelijks bestuur schrijft daar over: In het kader van de taak van het stadsgewest t.w. de bevordering van de structurele mogelijkheden en de wenselijkheden van de toekomstige ontwikkeling van het gewest, vraagt een facet van technische infrastruc tuur m.n. dat van de ontplooiing van de industrievestigingsmogelijkheden van de streek thans om een volle aan dacht. Het betreft een uitvloeisel van de maatregelen welke getroffen zullen worden in het raam van de uitvoering van het Deltaplan, waarbij voor de toekomstige functie van het Oude Maasje als vaarwater reeds bepaalde plannen leven bij de Rijksoverheid. Het voornemen om het Oude Maasje nabij Keizersveer af te dammen en de uitmonding op de Bergse Maas van dit verkeersvaarwater te doen plaats vindenvia de schutsluis te Waalwijk, is bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in studie. Het plan tot afdamming blijkt de meest goedkope wijze van uitvoering te, zijn van de vier mogelijkheden welke met betrekking tot de water vrijmaking van het gebied ten aan zien van het Oude Maasje waren be studeerd, n.l.: 1. de verhoging van de kaden met 1 a 1 Vê meter; 2. de bouw van een schutsluis nabij Keizersveer; 3. de bouw van een keersluis nabij Keizersveer; 4. het afsluiten door middel van een dam nabij Keizersveer, gepaard gaan de met het maken van een uitgang van het Oude Maasje via de schut sluis te Waalwijk naar de Bergse Maas. Echter niet alleen de watervrijma king van de polders doch evenzeer de blijvende bevaarbaarheid van het Maasje staat ons voor ogen. Dit laatste is reeds thans voor onmid dellijk belang voor de industrieën welke gelegen zijn aan of nabij de havens van Sprang-Capelle en Was pik. Het dagelijks bestuur van het stads gewest heeft zich beraden over de si tuatie indien deze zou worden gerea liseerd overeenkomstig het rijksplan in wording. Door of namens in eerste instantie met dit vraagstuk geconfronteerde gemeentebesturen werd hierover met de gedeputeerde staten van Noord- Brabant uitvoerig van gedachten ge wisseld. Hierbij werd het duidelijk, dat de provinciale waterstaat het ad vies tot afdamming niet zou willen volgen doch het Oude Maasje door middel van een te bouwen keersluis nabij Keizersveer zou willen open houden. Voor deze gedachte heeft het dagelijks bestuur zijn voorkeur uit gesproken. Het is uiteindelijk van oordeel dat met de afsluiting door 'n dam van het Oude Maasje zoals vo ren vermeld, een aspect van reëel mogelijke ontplooiing van niet alleen de gemeenten Sprang-Capelle en Waspik doch in ruimer verband, even zeer voor het gebied van het stads gewest in belangrijke mate zou wor den „afgedamd". De navolgende ar gumenten - zij worden hier summier vermeld - zijn naar voren gebracht. Voor het openhouden van het Oude Maasje door middel van een keer sluis pleiten de volgende argumenten: a De waterverbinding met het Rijn mondgebied zal aanzienlijk korter blij ven dan bij een verbinding met de schutsluis te Waalwijk. De aantrekke lijkheid voor de vestiging van indus trieën zal bij af damming van het wa ter geringer worden. b. De industrieën aan het Oude Maasje zullen voor schepen tot 2000 ton bereikbaar zijn, terwijl via de om weg, de sluis en binnenhaven te Waal wijk, deze industrien slechts bereik baar zullen zijn voor schepen tot 1000 ton. c. Als uitvloeisel van het onder a en b gestelde, zal de diversiteit in in dustrie-vestigingsmogelijkheden kun nen worden bevorderd hetgeen ge zien het nog vrij eenzijdig industrie patroon van de streek, geboden is. d. Voor de water(oever)recreatie zul len de perspectieven groter zijn dan indien tot afdamming van het Oude Maasje zal worden overgegaan. De „natuurlijke" mogelijkheden tot re creatie langs de Maas worden thans niet voldoende benut. e. De Cultuurtechnische Dienst is bij de opstelling van 't ruilverkavelings- plan voor het gebied van het Oude Maasje uitgegaan van het gegeven, dat een keersluis nabij de Keizers veer zal worden gebouwd. f. Het bouwen van de keersluis zal slechts 1 tot I V2 miljoen gulden meer vergen dan bij afsluiting door 'n dam. Gezien in het kader van de totale kos ten van aanpassingswerkzaamheden is dit bedrag gering. Naast de hiervoor genoemde argu menten welke pleiten voor de afslui ting van het Oude Maasje middels een keersluis zijn de volgende argu menten als bezwaren naar voren ge komen I. de hogere kosten dan bij het af dammen, alsmede extra kosten voor een verbinding met het „Waspikse- eiland", daar in dat geval een brug moet worden gebouwd. II. Het afwateringskanaal staat via een syphon, welke doorlaat een nor male doorstroming van water bevor dert, in verbinding met het Zuider kanaal en het Oude Maasje. Bij het bestaan van een keersluis zullen dan geen gereguleerde waterstanden mo gelijk zijn waardoor voor een even tuele bebouwing ten oosten van de industrie-haven waterkeringsvoorzie ningen moeten worden getroffen. De hier vermelde factoren dienden te worden bezien in het licht van de vraag of het gebied aan het Oude Maasje geschikt of geschikt te maken is voor eventuele industrievestiging op grotere schaal dan tot nu toe. Bij het voeren van een verantwoor de industrie-terrein-politiek zal aan de navolgende aspecten in hoge mate aandacht moeten worden geschonken: 1. de economisCh-geografische situ ering; 2. draagkracht van de bodem (sa menstelling ondergrond) 3. openbare nutsbedrijven; 4. samenstelling grondwater; 5. lozing afvalwater; 6. toelaatbare vervuilingsraad van het afvalwater; 7. eventuele gemeentelijke belastin gen; Heuvelstraat 14 - Telefoon 26882 Exclusieve collecties SHAWLS BLOUSES PULLOVERS VESTEN ROKKEN KRAAGJES, COLLS PANTALONS GEBREIDE JAPONNEN Atelier voor PLISSEREN, BORDUREN, STOFKNOPEN maken enz. 9. industriële structuur van het ge west (omvang van ter plaatse ge vestigde industrieën) de stand van de te, verwachten uit groei der bevolking. Ad. 1. Naast hetgeen onder a werd be toogd kan worden aangevoerd, dat gezien de geringe mogelijkheden wel ke de scheepvaartwegen in Midden- Brabant bieden het van groot belang is het Oude Maasje voor schepen tot 2000 ton open te houden. Ad. 2. De draagkracht van de bodem is nabij de haven van Waalwijk, blijkens de voórhanden zijnde gegevens, uit stekend. Ten aanzien van de bodemgesteld heid in westelijke richting kon, voorts in grote lijnen worden afgegaan op de boringen welke bij de aanleg van de provinciale weg nabij Sprang-Ca pelle en Waspik door de Provinciale Waterstaat van Noord-Brabant ten te Waspik in verband met een onder zoek naar een zandwinplaats door de Geologische Dienst te Haarlem zijn verricht. Deze onderzoekingen wezen op een goede draagkracht van de bo dem op redelijke diepte. Ter verkrij ging van een algeheel inzicht is ter zake bij de Provinciale Waterstaat en de Cultuurtechnische Dienst in deze provincie geïnformeerd. Ad 3. tot en met 7 Deze aspecten kunnen, gezien het stadium van ruimtelijke planning, thans niet worden overzien. Ze vor men overigens geen argumenten wel ke een zienswijze in de aan de orde zijnde vraag wezenlijk kunnen beïn vloeden. Ad. 8. Hierover kan in dit stadium wor den opgemerkt, dat het streven naar het doorbreken van een eenzijdig in dustrie-patroon er op gericht moet zijn een zo gunstig mogelijk klimaat voor zgn. „natte" industrien te schep pen. Tot de natte industrieën (met zware en/of volumineuze eenheden) worden gerekend, bedrijven voor: scheepsbouw (jachtbouw), kracht- werktuigen, hefwerktuigen, halffabri katen, elektrotechniek, houtbewer king (zagerijen), steen-beton produc tie. Ad. 9. De bevolking van het stadsgewest groeide van 44.057 inwoners op 1 januari 1947 tot 61.602 inwoners op 1 januari 1965. Een stijging dus van 17.545 of bijna 1.000 inwoners per jaar. De trend van de bevolkingstoe name zal zich in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid in ten minste de zelfde mate voortzetten. Meer dan een indicatie voor de toeneming van de eventuele beroepsbevolking geeft de bevolkingstoename echter niet. In welke mate zijn m.n. uit de agrarische sector industrie-werknemers te ver wachten? Hoe zal de ontwikkeling van de vrouwen-arbeid in de industrie zich ontwikkelen? Open vragen blij ven eveneens de mate van migratie alsmede het tijdstip waarop in de toe komst de studerende jongeren aan het arbeidsproces gaan deelnemen. De arbeidstijd en de verdere rationalise ring in het bedrijfsleven zijn hierbij eveneens van betekenis. Vorenstaande overwegingen heb ben het dagelijks bestuur doen beslui ten te pleiten voor de afsluiting van het Oude Maasje d.m.v. een keer sluis!. De Midden-Langstraat dient, ook voor de toekomst vele zo niet alle mogelijkheden voor een verdere wel vaartsverbetering open te houden, waarbij de ligging aan de Bergse Maas (met inbegrip van het Oude Maasje) als een geografisch gegeven, gunstig moet worden benut. Een gro tere opbouw van industrievestigings mogelijkheden zal niet slechts de werkgelegenheid, doch ook de inko mensvorming in dit gebied, dat over drie jaren niet meer als boezemgebied behoeft te fungeren, bevorderen. Het dagelijks bestuur acht deze kwestie van dusdanige importantie voor het gewest, dat het U voorstelt zich in een brief tot de Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant te wenden met 't verzoek onze zienswijze tot de hunne te maken, deze bij de rijksoverheid in te brengen en zo nodig met kracht te verdedigen. De raad van Waalwijk had tijdens de laatste openbare vergadering van 1965 niet meer dan een uur nodig, om een 36 punten tellende agenda af te werken. Bij slechts enkele voorstellen stonden de raadsleden even stil. Er ontspon zich een discussie naar aanleiding van het voorstel van B en W om de belasting voor waakhonden te verhogen van 5,tot 7,50. Er zijn fn Waalwijk 1010 honden, waarvoor belasting wordt be taald: 926 hiervan zijn „waakhonden", 84 „luxe honden". B en W meenden het te moeten betwijfelen, of alle 926 als z.g. waakhond aan gegeven honden ook inderdaad als zodanig kunnen worden aangemerkt. Het is moeilijk aan te tonen tot welke van beide categorieën een hond behoort. De heer Smits vond het jammer, dat B en W de oprechtheid van de burgers in deze in twijfel te trek ken. Hij suggereerde het tarief voor luxe honden te verlagen, want ook dan wordt het tariefsverschil tus sen beide categorieën verkleind. Hij vond, dat een waakhond in de ze tijd van criminaliteit geen luxe is. Waarom eigenlijk belasting op honden, vroeg de heer Duyvelaar. Men houdt toch een hond voor zijn plezier. Mensen die aan sport doen, doen dat toch ook voor hun plezier De heer Brouwer wilde weer terug naar de zilverkleurige penning voor de luxe honden en de koperkleu rige voor de waakhond. De heer Kemperman stelde voor de tarieven gelijk te trekken. De gemeentewet bepaalt, aldus de voorzitter, dat er voor honden belasing moet worden betaald, en dat zij moet worden onderscheiden in twee categorieën. Het doel van B en W is, om een enigzins rede lijke heffing te krijgen. De totale opbrengst is werkelijk niet groot. Er gaan al 1000,inningskosten af en bovendien de kosten van de administratie. De heer Smits verklaarde zich tegen 't voorstel. De overige raads leden gingen ermee accoord. 55 WONINGWETWONINGEN De heer Van Mosselveld vroeg hoe het zal gaan met de toeslag op de woningen, die gebouwd worden volgens de arbeidsbesparende me thode en die daardoor in aanmer king kunnen komen voor 'n extra suppletie. Die is er al gedeeltelijk, ant woordde de voorzitter, maar de uiteindelijke afrekening van de suppletie komt pas, als alle 230 wo ningen gereed zijn. SLOOPWERK Bij de behandeling van het voor stel tot het beschikbaar stellen van een credièt van 13.400,ten be hoeve van het slopen van diverse panden aan het Laageinde, vroeg de heer Smits, of een en ander was aanbesteed. Nee, antwoordde wet houder van Heeswij k, maar de Waal wij kse firma, die het doet, doet dit tot onze volle tevreden heid. De heer Smits zag toch graag, dat een volgende keer de methode van inschrijving openstaat. De wet houder zegde hem dit toe. DANK AAN DE HEER J. A. THIJSSEN. De heer J. A. Thijssen, referen daris ter gemeentesecretarie, gaat per 16 jan. a.s. de dienst verlaten en heeft met ingang van die datum ontslag gevraagd uit zijn functie van ambtenaar van de burgelij ke stand der gemeente Waalwijk Burgemeester Teijssen bracht de scheidende referendaris dank voor de wijze waarop hij meer dan 40 jaar met grote deskundigheid en trouw de gemeente heeft gediend. De burgemeester memoreerde het feit, dat de heer Thijssen vele ma len de functie van waarnemend-se cretaris heeft vervuld. De heer L. F. R. van Gils werd gekozen tot lid van de commissie tot wering van schoolverzium, v/aarmee is voorzien in de vacatu re, ontstaan door he ontslag van de heer J. A. Thijssen, die wegens het bereiken van de pensioengerechtig de leeftijd deze functie heeft neer gelegd. 25000 m2 BOUWTERREIN VOOR N.V. PEKAWÉ De N.V. Pekawé (Piet Klerks V/aalwijk) heeft van de gemeente een perceel industrieterrein gekocht ter oppervlakte van ong. 25.000 m2 gelegen ten westen van de Zomer - dijkweg. Is dit perceel niet gelegen in het z.g. „natte" industrieterrein, vroeg de heer Van Eijl. Het ligt niet aan 't yater, antwoordde wet houder van Heeswijk, dus we moe ten het rekenen tot de „droge" ter reinen. De heer Brouwer zei dat hij een ondeugend vraagje had: Is er al 'n bouwvergunning? Het laat zich aanzien, aldus de voorzitter, dat de rijksgoedkeuring voor de bouw van meubelfabriek niet ver meer af is. De voorzitter wees er nog op, dat het nieuw te stichten bedrijf zeer arbeidsintensief is: er zullen dus veel mensen te werk gesteld kun nen worden. BADHUIS DICHT Toen de voorzitter het voorstel tot beëindiging van de exploitatie van het gemeenlijk badhuis aan de orde stelde, was iedereen er ver baasd over, dat niemand het woord verlangde. Om te voorkomen, dat het een volkomen geruisloze slui ting zou worden, sprak de heer Meijs nog de wens uit, dat de plan nen, die worden gemaakt om het badhuis te gebruiken bij de bouw van een instructiebad, spoedig zul len kunnen worden verwezenlijkt. HAMERSTUKKEN Er waren dus nogal wat voorstel len, waarover niet werd gediscu- seerd. We zullen ze hieronder in 't kort noemen. De vaststelling van het bestem mingsplan „Industrieterrein Ha ven". De onbewoonbaarverklaring var? de woningen Winterdijk 46 en 47 en Groenstraat 19a en 19b. De aankoop van kantoormeubilair A'AAk Markt Waalwijk ten behoeve van de afdeling Inter ne Zaken. De aankoop van een kaartenlift voor de afdeling Bevolking c.a. voor de prijs van f 9.700, Het aanbrengen van openbare verlichting tweede fase in het plan Laageinde: kosten f 137.000,-. De reconstructie van de Eerste Zeine Oost; 107.715, De vervanging van de ambulance auto van de gemeentelijke zieken vervoerdienst: 35.415, De aanbouw van een magazijn bij de winkel woning Oranjeplein 8 ten behoeve van de heer M. J. v. d. Mee, voor 10.500, Het aanwezig hebben van eet baar afval op voor ratten en mui zen bereikbare plaatsen is voort aan strafbaar. De stichting Openbare Leeszaal en Bibliotheek krijgt een aanvul lende subsidie over 1964 en 1965 van resp. 1.359,12 en 2.632,02. Er werd grond aangekocht van J. v. Tuyl, G.J. en H.W. van Hees been, J. H. van Bavel, W. J. Ko- nings. De raad stelde algemene ver- koopbedingen voor bouwterreinen vast. Aa. Chr. H. Noordhoorn Boelen werd een bouwterrein, gelegen aan de Ambrosiusweg, verkocht. Aan P. C. van Olst verkocht de raad de door hem bewoonde wo ningwetwoning Mr. Luybenstraat 17, en aan C. Blokland, de woning Assendelftstraat 56. DANK AAN RAADSLEDEN Aan het einde van de vergade ring dankte de voorzitter de raads leden voor de bijzondere toewij ding, waarmee zij zich het afgelo pen jaar weer van hun taak heb ben gekweten. De Verenigde Schoenmachine Mij., N.V. (V.S.M.) te Den Bosoh, een van de toonaangevende bedrijven in Ne derland voor machines, fournituren en Chemische artikelen, benodigd voor de fabricage van schoeisel, heeft het gehele aandelenpakket verworven van twee voor de Nederlandse schoenin dustrie belangrijke ondernemingen nl. Gerolanda N.V. en Van Gent en Co., N.V. beide gevestigd te Waalwijk. De Verenigde SchoenmaChine Mij., N.V. is een Nederlandse vestiging (sinds 1910) van de United Shoe Ma chinery Corporation in Boston USA, een groot internationaal concern, dat zich hoofdzakelijk beweegt op het ge bied van en de handel in schoenma chines en sChoenfournituren. Het ligt in de bedoeling op korte termijn een volledige intregatie door te voeren van de drie bedrijven, waar toe ook de reeds sinds enkele jaren bestaande V.S.M. produktie-een'heid te Herpt 'behoort. De produktie van het zo ontstane veel grotere bedrijf zal nog opgevoerd worden om de vestigingen van het United concern, die, over de gehele wereld verspreid zijn, (alleen in West- Europa zijn er al 15) vanuit Neder land van produkten te kunnen voor zien. Naast de artikelen voor de schoen industrie zijn de drie nu samengaan de bedrijven reeds bekende leveran ciers van vele massa-artikelen van staal, kunststoffen enz. aan de andere industrieën. Ook deze aktiviteiten zullen worden uitgebreid. Aan onze abonnees, In overleg met het Ministerie van Economische Zaken, zul len de abonnementsgelden en de advertentietarieven van de Nederlandse nieuwsbladen enige verhoging ondergaan. Wij hebben getracht deze ver hoging zo beperkt mogelijk te houden. De nieuwe abonnementsprij zen bedragen nu per 1 jan.: per week f 0.28 0.26 2 ct. ine. kosten) per maand 1.20 1.10 10 ct. ine. kosten) per kwartaal 3.35 3.25 10 ct. ine. kosten) per kwartaal p. post f 3.70 bij giro-betaling. Bij incasso per post-kwitantie 0.60 extra. Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs: 13 cent per mm hoogte. Contractadvertenties speciaal tarief. De incasso per postkwitantie: 60 cent extra, kan men be sparen door betaling per Giro. De advertentietarieven zullen met ingang van 1 januari wor den verhoogd met 2 cent per mm voor losse advertenties. De contractprijs wordt ver hoogd met 1 cent (waarbij de 5% toeslag komt te vervallen) Dit geldt ook voor de lopende contracten. De Administratie van De Echo van het Zuiden

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1966 | | pagina 1