wa aL wij kse en LanqstRAAtse couRAnt
Keersluis in Oude Maasje
Jampe
Sluiting badhuis definitief op 1 mei|'66
i
Industrie langs Oude Maasje onder Sprang-Capelle en Waspik
GEMEENTERAAD WAALWIJK
Waakhonden gaan f 7.50 belasting kosten
Ogen vragen brillen
van STASSAR
V.S.M. neemt v. Gent
en Go. N.V./Gerolanda
N.V. over
8.
Damesmode
Tilburg
H'J HAD 'N "ONUITBLUS
BAAR" VERLANGEN NAAR.
EEN PAAR GOEDZITTEN
DE SCHOENENONZE
KOLlEK tie zette
HEM "IN VUUR EN VLAM',
MAANDAG 3 JANUARI 1966
87e JAARGANG No. S
tcho vAr> het Zuióen
Uitgever
Waalwij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Abonnement
p. week (0,26 2 ct. inc.k.) 0,28
p. mnd. (1,10 -j- 10 ct. inc.k.) f 1,20
p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) f 3,35
p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 60ct extra)
Losse nummers 20 cent.
Advertentieprijs: 13 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
„ECHO"
Telegram-adres
tel. 04167 - 2002
Dr. van Beurdenstraat 8
Kaatsheuvel:
Tel. 04160-2621
Waalwijk
Grotestraat
Bureaux
Opgericht
De Stadsgewestelijke Commissie
Waalwijk zal op 19 januari a.s. bij
eenkomen in het gemeentehuis van
Waalwijk. De agenda vermeldt o.m.
de instelling van een reglement van
orde, de resultaten van een onder
zoek naar de gemeenschappelijke re
gelingen waarbij de gemeenten zijn
betrokken, de vormgeving van de
voorbereiding gewestelijk structuur
planning en de ontwikkeling van het
gebied langs het Oude Maasje na
voltooiing van de Delta werken.
Het dagelijks bestuur schrijft daar
over:
In het kader van de taak van het
stadsgewest t.w. de bevordering van
de structurele mogelijkheden en de
wenselijkheden van de toekomstige
ontwikkeling van het gewest, vraagt
een facet van technische infrastruc
tuur m.n. dat van de ontplooiing van
de industrievestigingsmogelijkheden
van de streek thans om een volle aan
dacht.
Het betreft een uitvloeisel van de
maatregelen welke getroffen zullen
worden in het raam van de uitvoering
van het Deltaplan, waarbij voor de
toekomstige functie van het Oude
Maasje als vaarwater reeds bepaalde
plannen leven bij de Rijksoverheid.
Het voornemen om het Oude Maasje
nabij Keizersveer af te dammen en
de uitmonding op de Bergse Maas
van dit verkeersvaarwater te doen
plaats vindenvia de schutsluis te
Waalwijk, is bij het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat in studie.
Het plan tot afdamming blijkt de
meest goedkope wijze van uitvoering
te, zijn van de vier mogelijkheden
welke met betrekking tot de water
vrijmaking van het gebied ten aan
zien van het Oude Maasje waren be
studeerd, n.l.:
1. de verhoging van de kaden met 1
a 1 Vê meter;
2. de bouw van een schutsluis nabij
Keizersveer;
3. de bouw van een keersluis nabij
Keizersveer;
4. het afsluiten door middel van een
dam nabij Keizersveer, gepaard gaan
de met het maken van een uitgang
van het Oude Maasje via de schut
sluis te Waalwijk naar de Bergse
Maas.
Echter niet alleen de watervrijma
king van de polders doch evenzeer de
blijvende bevaarbaarheid van het
Maasje staat ons voor ogen.
Dit laatste is reeds thans voor onmid
dellijk belang voor de industrieën
welke gelegen zijn aan of nabij de
havens van Sprang-Capelle en Was
pik.
Het dagelijks bestuur van het stads
gewest heeft zich beraden over de si
tuatie indien deze zou worden gerea
liseerd overeenkomstig het rijksplan
in wording.
Door of namens in eerste instantie
met dit vraagstuk geconfronteerde
gemeentebesturen werd hierover met
de gedeputeerde staten van Noord-
Brabant uitvoerig van gedachten ge
wisseld. Hierbij werd het duidelijk,
dat de provinciale waterstaat het ad
vies tot afdamming niet zou willen
volgen doch het Oude Maasje door
middel van een te bouwen keersluis
nabij Keizersveer zou willen open
houden. Voor deze gedachte heeft het
dagelijks bestuur zijn voorkeur uit
gesproken. Het is uiteindelijk van
oordeel dat met de afsluiting door 'n
dam van het Oude Maasje zoals vo
ren vermeld, een aspect van reëel
mogelijke ontplooiing van niet alleen
de gemeenten Sprang-Capelle en
Waspik doch in ruimer verband, even
zeer voor het gebied van het stads
gewest in belangrijke mate zou wor
den „afgedamd". De navolgende ar
gumenten - zij worden hier summier
vermeld - zijn naar voren gebracht.
Voor het openhouden van het Oude
Maasje door middel van een keer
sluis pleiten de volgende argumenten:
a De waterverbinding met het Rijn
mondgebied zal aanzienlijk korter blij
ven dan bij een verbinding met de
schutsluis te Waalwijk. De aantrekke
lijkheid voor de vestiging van indus
trieën zal bij af damming van het wa
ter geringer worden.
b. De industrieën aan het Oude
Maasje zullen voor schepen tot 2000
ton bereikbaar zijn, terwijl via de om
weg, de sluis en binnenhaven te Waal
wijk, deze industrien slechts bereik
baar zullen zijn voor schepen tot
1000 ton.
c. Als uitvloeisel van het onder a en
b gestelde, zal de diversiteit in in
dustrie-vestigingsmogelijkheden kun
nen worden bevorderd hetgeen ge
zien het nog vrij eenzijdig industrie
patroon van de streek, geboden is.
d. Voor de water(oever)recreatie zul
len de perspectieven groter zijn dan
indien tot afdamming van het Oude
Maasje zal worden overgegaan. De
„natuurlijke" mogelijkheden tot re
creatie langs de Maas worden thans
niet voldoende benut.
e. De Cultuurtechnische Dienst is bij
de opstelling van 't ruilverkavelings-
plan voor het gebied van het Oude
Maasje uitgegaan van het gegeven,
dat een keersluis nabij de Keizers
veer zal worden gebouwd.
f. Het bouwen van de keersluis zal
slechts 1 tot I V2 miljoen gulden meer
vergen dan bij afsluiting door 'n dam.
Gezien in het kader van de totale kos
ten van aanpassingswerkzaamheden
is dit bedrag gering.
Naast de hiervoor genoemde argu
menten welke pleiten voor de afslui
ting van het Oude Maasje middels
een keersluis zijn de volgende argu
menten als bezwaren naar voren ge
komen
I. de hogere kosten dan bij het af
dammen, alsmede extra kosten voor
een verbinding met het „Waspikse-
eiland", daar in dat geval een brug
moet worden gebouwd.
II. Het afwateringskanaal staat via
een syphon, welke doorlaat een nor
male doorstroming van water bevor
dert, in verbinding met het Zuider
kanaal en het Oude Maasje. Bij het
bestaan van een keersluis zullen dan
geen gereguleerde waterstanden mo
gelijk zijn waardoor voor een even
tuele bebouwing ten oosten van de
industrie-haven waterkeringsvoorzie
ningen moeten worden getroffen.
De hier vermelde factoren dienden
te worden bezien in het licht van de
vraag of het gebied aan het Oude
Maasje geschikt of geschikt te maken
is voor eventuele industrievestiging
op grotere schaal dan tot nu toe.
Bij het voeren van een verantwoor
de industrie-terrein-politiek zal aan
de navolgende aspecten in hoge mate
aandacht moeten worden geschonken:
1. de economisCh-geografische situ
ering;
2. draagkracht van de bodem (sa
menstelling ondergrond)
3. openbare nutsbedrijven;
4. samenstelling grondwater;
5. lozing afvalwater;
6. toelaatbare vervuilingsraad van
het afvalwater;
7. eventuele gemeentelijke belastin
gen;
Heuvelstraat 14 - Telefoon 26882
Exclusieve collecties
SHAWLS
BLOUSES
PULLOVERS
VESTEN
ROKKEN
KRAAGJES, COLLS
PANTALONS
GEBREIDE
JAPONNEN
Atelier voor
PLISSEREN, BORDUREN,
STOFKNOPEN maken enz.
9.
industriële structuur van het ge
west (omvang van ter plaatse ge
vestigde industrieën)
de stand van de te, verwachten uit
groei der bevolking.
Ad. 1.
Naast hetgeen onder a werd be
toogd kan worden aangevoerd, dat
gezien de geringe mogelijkheden wel
ke de scheepvaartwegen in Midden-
Brabant bieden het van groot belang
is het Oude Maasje voor schepen tot
2000 ton open te houden.
Ad. 2.
De draagkracht van de bodem is
nabij de haven van Waalwijk, blijkens
de voórhanden zijnde gegevens, uit
stekend.
Ten aanzien van de bodemgesteld
heid in westelijke richting kon, voorts
in grote lijnen worden afgegaan op
de boringen welke bij de aanleg van
de provinciale weg nabij Sprang-Ca
pelle en Waspik door de Provinciale
Waterstaat van Noord-Brabant ten te
Waspik in verband met een onder
zoek naar een zandwinplaats door de
Geologische Dienst te Haarlem zijn
verricht. Deze onderzoekingen wezen
op een goede draagkracht van de bo
dem op redelijke diepte. Ter verkrij
ging van een algeheel inzicht is ter
zake bij de Provinciale Waterstaat en
de Cultuurtechnische Dienst in deze
provincie geïnformeerd.
Ad 3. tot en met 7
Deze aspecten kunnen, gezien het
stadium van ruimtelijke planning,
thans niet worden overzien. Ze vor
men overigens geen argumenten wel
ke een zienswijze in de aan de orde
zijnde vraag wezenlijk kunnen beïn
vloeden.
Ad. 8.
Hierover kan in dit stadium wor
den opgemerkt, dat het streven naar
het doorbreken van een eenzijdig in
dustrie-patroon er op gericht moet
zijn een zo gunstig mogelijk klimaat
voor zgn. „natte" industrien te schep
pen. Tot de natte industrieën (met
zware en/of volumineuze eenheden)
worden gerekend, bedrijven voor:
scheepsbouw (jachtbouw), kracht-
werktuigen, hefwerktuigen, halffabri
katen, elektrotechniek, houtbewer
king (zagerijen), steen-beton produc
tie.
Ad. 9.
De bevolking van het stadsgewest
groeide van 44.057 inwoners op 1
januari 1947 tot 61.602 inwoners op
1 januari 1965. Een stijging dus van
17.545 of bijna 1.000 inwoners per
jaar. De trend van de bevolkingstoe
name zal zich in de toekomst naar
alle waarschijnlijkheid in ten minste
de zelfde mate voortzetten. Meer dan
een indicatie voor de toeneming van
de eventuele beroepsbevolking geeft
de bevolkingstoename echter niet. In
welke mate zijn m.n. uit de agrarische
sector industrie-werknemers te ver
wachten? Hoe zal de ontwikkeling
van de vrouwen-arbeid in de industrie
zich ontwikkelen? Open vragen blij
ven eveneens de mate van migratie
alsmede het tijdstip waarop in de toe
komst de studerende jongeren aan
het arbeidsproces gaan deelnemen. De
arbeidstijd en de verdere rationalise
ring in het bedrijfsleven zijn hierbij
eveneens van betekenis.
Vorenstaande overwegingen heb
ben het dagelijks bestuur doen beslui
ten te pleiten voor de afsluiting van
het Oude Maasje d.m.v. een keer
sluis!. De Midden-Langstraat dient,
ook voor de toekomst vele zo niet alle
mogelijkheden voor een verdere wel
vaartsverbetering open te houden,
waarbij de ligging aan de Bergse
Maas (met inbegrip van het Oude
Maasje) als een geografisch gegeven,
gunstig moet worden benut. Een gro
tere opbouw van industrievestigings
mogelijkheden zal niet slechts de
werkgelegenheid, doch ook de inko
mensvorming in dit gebied, dat over
drie jaren niet meer als boezemgebied
behoeft te fungeren, bevorderen. Het
dagelijks bestuur acht deze kwestie
van dusdanige importantie voor het
gewest, dat het U voorstelt zich in
een brief tot de Gedeputeerde Staten
van Noord-Brabant te wenden met 't
verzoek onze zienswijze tot de hunne
te maken, deze bij de rijksoverheid in
te brengen en zo nodig met kracht te
verdedigen.
De raad van Waalwijk had tijdens de laatste openbare vergadering van
1965 niet meer dan een uur nodig, om een 36 punten tellende agenda
af te werken. Bij slechts enkele voorstellen stonden de raadsleden even
stil. Er ontspon zich een discussie naar aanleiding van het voorstel van
B en W om de belasting voor waakhonden te verhogen van 5,tot
7,50. Er zijn fn Waalwijk 1010 honden, waarvoor belasting wordt be
taald: 926 hiervan zijn „waakhonden", 84 „luxe honden". B en W
meenden het te moeten betwijfelen, of alle 926 als z.g. waakhond aan
gegeven honden ook inderdaad als zodanig kunnen worden aangemerkt.
Het is moeilijk aan te tonen tot welke van beide categorieën een hond
behoort.
De heer Smits vond het jammer,
dat B en W de oprechtheid van de
burgers in deze in twijfel te trek
ken. Hij suggereerde het tarief voor
luxe honden te verlagen, want ook
dan wordt het tariefsverschil tus
sen beide categorieën verkleind.
Hij vond, dat een waakhond in de
ze tijd van criminaliteit geen luxe
is. Waarom eigenlijk belasting op
honden, vroeg de heer Duyvelaar.
Men houdt toch een hond voor zijn
plezier. Mensen die aan sport doen,
doen dat toch ook voor hun plezier
De heer Brouwer wilde weer terug
naar de zilverkleurige penning voor
de luxe honden en de koperkleu
rige voor de waakhond. De heer
Kemperman stelde voor de tarieven
gelijk te trekken.
De gemeentewet bepaalt, aldus
de voorzitter, dat er voor honden
belasing moet worden betaald, en
dat zij moet worden onderscheiden
in twee categorieën. Het doel van
B en W is, om een enigzins rede
lijke heffing te krijgen. De totale
opbrengst is werkelijk niet groot.
Er gaan al 1000,inningskosten
af en bovendien de kosten van de
administratie.
De heer Smits verklaarde zich
tegen 't voorstel. De overige raads
leden gingen ermee accoord.
55 WONINGWETWONINGEN
De heer Van Mosselveld vroeg
hoe het zal gaan met de toeslag op
de woningen, die gebouwd worden
volgens de arbeidsbesparende me
thode en die daardoor in aanmer
king kunnen komen voor 'n extra
suppletie.
Die is er al gedeeltelijk, ant
woordde de voorzitter, maar de
uiteindelijke afrekening van de
suppletie komt pas, als alle 230 wo
ningen gereed zijn.
SLOOPWERK
Bij de behandeling van het voor
stel tot het beschikbaar stellen van
een credièt van 13.400,ten be
hoeve van het slopen van diverse
panden aan het Laageinde, vroeg
de heer Smits, of een en ander was
aanbesteed. Nee, antwoordde wet
houder van Heeswij k, maar de
Waal wij kse firma, die het doet,
doet dit tot onze volle tevreden
heid. De heer Smits zag toch graag,
dat een volgende keer de methode
van inschrijving openstaat. De wet
houder zegde hem dit toe.
DANK AAN DE HEER
J. A. THIJSSEN.
De heer J. A. Thijssen, referen
daris ter gemeentesecretarie, gaat
per 16 jan. a.s. de dienst verlaten
en heeft met ingang van die datum
ontslag gevraagd uit zijn functie
van ambtenaar van de burgelij ke
stand der gemeente Waalwijk
Burgemeester Teijssen bracht de
scheidende referendaris dank voor
de wijze waarop hij meer dan 40
jaar met grote deskundigheid en
trouw de gemeente heeft gediend.
De burgemeester memoreerde het
feit, dat de heer Thijssen vele ma
len de functie van waarnemend-se
cretaris heeft vervuld.
De heer L. F. R. van Gils werd
gekozen tot lid van de commissie
tot wering van schoolverzium,
v/aarmee is voorzien in de vacatu
re, ontstaan door he ontslag van de
heer J. A. Thijssen, die wegens het
bereiken van de pensioengerechtig
de leeftijd deze functie heeft neer
gelegd.
25000 m2 BOUWTERREIN VOOR
N.V. PEKAWÉ
De N.V. Pekawé (Piet Klerks
V/aalwijk) heeft van de gemeente
een perceel industrieterrein gekocht
ter oppervlakte van ong. 25.000 m2
gelegen ten westen van de Zomer -
dijkweg. Is dit perceel niet gelegen
in het z.g. „natte" industrieterrein,
vroeg de heer Van Eijl. Het ligt
niet aan 't yater, antwoordde wet
houder van Heeswijk, dus we moe
ten het rekenen tot de „droge" ter
reinen.
De heer Brouwer zei dat hij een
ondeugend vraagje had: Is er al 'n
bouwvergunning? Het laat zich
aanzien, aldus de voorzitter, dat de
rijksgoedkeuring voor de bouw van
meubelfabriek niet ver meer af is.
De voorzitter wees er nog op, dat
het nieuw te stichten bedrijf zeer
arbeidsintensief is: er zullen dus
veel mensen te werk gesteld kun
nen worden.
BADHUIS DICHT
Toen de voorzitter het voorstel
tot beëindiging van de exploitatie
van het gemeenlijk badhuis aan de
orde stelde, was iedereen er ver
baasd over, dat niemand het woord
verlangde. Om te voorkomen, dat
het een volkomen geruisloze slui
ting zou worden, sprak de heer
Meijs nog de wens uit, dat de plan
nen, die worden gemaakt om het
badhuis te gebruiken bij de bouw
van een instructiebad, spoedig zul
len kunnen worden verwezenlijkt.
HAMERSTUKKEN
Er waren dus nogal wat voorstel
len, waarover niet werd gediscu-
seerd. We zullen ze hieronder in 't
kort noemen.
De vaststelling van het bestem
mingsplan „Industrieterrein Ha
ven". De onbewoonbaarverklaring
var? de woningen Winterdijk 46 en
47 en Groenstraat 19a en 19b.
De aankoop van kantoormeubilair
A'AAk
Markt Waalwijk
ten behoeve van de afdeling Inter
ne Zaken.
De aankoop van een kaartenlift
voor de afdeling Bevolking c.a.
voor de prijs van f 9.700,
Het aanbrengen van openbare
verlichting tweede fase in het
plan Laageinde: kosten f 137.000,-.
De reconstructie van de Eerste
Zeine Oost; 107.715,
De vervanging van de ambulance
auto van de gemeentelijke zieken
vervoerdienst: 35.415,
De aanbouw van een magazijn
bij de winkel woning Oranjeplein
8 ten behoeve van de heer M. J. v.
d. Mee, voor 10.500,
Het aanwezig hebben van eet
baar afval op voor ratten en mui
zen bereikbare plaatsen is voort
aan strafbaar.
De stichting Openbare Leeszaal
en Bibliotheek krijgt een aanvul
lende subsidie over 1964 en 1965
van resp. 1.359,12 en 2.632,02.
Er werd grond aangekocht van
J. v. Tuyl, G.J. en H.W. van Hees
been, J. H. van Bavel, W. J. Ko-
nings.
De raad stelde algemene ver-
koopbedingen voor bouwterreinen
vast.
Aa. Chr. H. Noordhoorn Boelen
werd een bouwterrein, gelegen aan
de Ambrosiusweg, verkocht.
Aan P. C. van Olst verkocht de
raad de door hem bewoonde wo
ningwetwoning Mr. Luybenstraat
17, en aan C. Blokland, de woning
Assendelftstraat 56.
DANK AAN RAADSLEDEN
Aan het einde van de vergade
ring dankte de voorzitter de raads
leden voor de bijzondere toewij
ding, waarmee zij zich het afgelo
pen jaar weer van hun taak heb
ben gekweten.
De Verenigde Schoenmachine Mij.,
N.V. (V.S.M.) te Den Bosoh, een van
de toonaangevende bedrijven in Ne
derland voor machines, fournituren
en Chemische artikelen, benodigd voor
de fabricage van schoeisel, heeft het
gehele aandelenpakket verworven van
twee voor de Nederlandse schoenin
dustrie belangrijke ondernemingen nl.
Gerolanda N.V. en Van Gent en Co.,
N.V. beide gevestigd te Waalwijk.
De Verenigde SchoenmaChine Mij.,
N.V. is een Nederlandse vestiging
(sinds 1910) van de United Shoe Ma
chinery Corporation in Boston USA,
een groot internationaal concern, dat
zich hoofdzakelijk beweegt op het ge
bied van en de handel in schoenma
chines en sChoenfournituren.
Het ligt in de bedoeling op korte
termijn een volledige intregatie door
te voeren van de drie bedrijven, waar
toe ook de reeds sinds enkele jaren
bestaande V.S.M. produktie-een'heid
te Herpt 'behoort.
De produktie van het zo ontstane
veel grotere bedrijf zal nog opgevoerd
worden om de vestigingen van het
United concern, die, over de gehele
wereld verspreid zijn, (alleen in West-
Europa zijn er al 15) vanuit Neder
land van produkten te kunnen voor
zien.
Naast de artikelen voor de schoen
industrie zijn de drie nu samengaan
de bedrijven reeds bekende leveran
ciers van vele massa-artikelen van
staal, kunststoffen enz. aan de andere
industrieën. Ook deze aktiviteiten
zullen worden uitgebreid.
Aan onze abonnees,
In overleg met het Ministerie
van Economische Zaken, zul
len de abonnementsgelden en
de advertentietarieven van de
Nederlandse nieuwsbladen
enige verhoging ondergaan.
Wij hebben getracht deze ver
hoging zo beperkt mogelijk te
houden.
De nieuwe abonnementsprij
zen bedragen nu per 1 jan.:
per week f 0.28
0.26 2 ct. ine. kosten)
per maand 1.20
1.10 10 ct. ine. kosten)
per kwartaal 3.35
3.25 10 ct. ine. kosten)
per kwartaal p. post f 3.70
bij giro-betaling.
Bij incasso per post-kwitantie
0.60 extra.
Losse nummers 20 cent.
Advertentieprijs: 13 cent per
mm hoogte.
Contractadvertenties
speciaal tarief.
De incasso per postkwitantie:
60 cent extra, kan men be
sparen door betaling per Giro.
De advertentietarieven zullen
met ingang van 1 januari wor
den verhoogd met 2 cent per
mm voor losse advertenties.
De contractprijs wordt ver
hoogd met 1 cent (waarbij de
5% toeslag komt te vervallen)
Dit geldt ook voor de lopende
contracten.
De Administratie van
De Echo van het Zuiden