wAAlwijkse en UnqstRAAtse couRant
Gemeente Waalwijk kampt met
struktureel tekort van vier ton
Jampe
Organisatie-onderzoek
in gemeenteapparaat
Gemeentefinancien vertonen somber beeld
Ogen vragen brillen
van STASSAR
Struktureel
Nieuwe verlichting
Raadhuisplein
10 extra woningwet
woningen
Garantie-uitkering
lager
Sociale zorg
Muziekschool
Damesmode
Tilburg
Zand uit recreatie
gebied voor Haven
Agenda
MAANDAG 24 JANUARI 1966
87e JAARGANG No. 6
De tcho vAn het
uióen
Uitgever
Waalwij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur: JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Abonnement
p. week (0,26 2 ct. inc.k.) 0,28
p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) 1,20
p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) 3,35
p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 60ct extra)
Losse nummers 20 cent.
Advertentieprijs: 13 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002
Telegram-adres„ECHO"
De gemeentebegroting van Waal
wijk, die op uidrukkelijk verlan
gen van de raad thans in tegenstel
ling tot voorgaande jaren reeds in
de maand januari is gereedgeko
men, vertoont voor het jaar 1966
een tekort van vier ton. Dat is ge
lijk aan het tekort van de eerste
begrotingsopzet voor 1965. De be
groting zal behandeld worden op 7
en 9 februari e-k.
Wij ontlenen aan de aanbiedings
brief van Burgemeester en Wet
houders het volgende.
B en W zijn er evenals in 1965
- niet in geslaagd om 'n evenwicht
tussen de geraamde inkomsten en
uitgaven te bewerkstelligen, niet
tegenstaande tot een bedrag ad.
113.800,beschikt is over de al
gemene- en over de saldireserve,
t.w. 2/30 gedeelten hieryan, zoals
ook is geschied in de primitieve be
groting 1965. De uitgaven overtref
fen de inkomsten hierna nog met
een bedrag groot 404.625,
Tot het genoemde bedrag zal aan
de Minister van Binnenlandse Za
ken een aanvullende bijdrage uit
het gemeentefonds moeten worden
gevraagd, daar de gewone geobjec
tiveerde uitkeringen uit het ge
meentefonds ontoereikend zijn ge
bleken om het noodzakelijke uit-
gavenaccres op te vangen.
Een gemeente komt eerst dan in
aanmerking voor toekenning van
deze aanvullende bijdrage, indien
tevoren haar inkomstenbronnen
versterkt zijn. Aan het verlenen
van een aanvullende bijdrage kan
de Minister bepaalde voorwaarden
verbinden, die de gemeente ver
plicht is na te leven.
Voor wat betreft de hoogte van
de gemeentelijke inkomstenheffin
van het dienstjaar 1965 alsook in
is het zo, dat bij de aanvang
de loop van dat jaar de tarieven
van een aantal belastingen en hef
fingen verhoogd werden.
B en W menen evenwel, dat het
eigen belastinggebied van de ge
meente, hoewel geen quantité nég-
ligable, in verhouding tot de overi
ge inkomstenbronnen met name
t.o.v. de uitkeringen uit 't gemeen
tefonds, niet van doorslaggevende
betekenis kan worden geacht.
Zoals uit vergelijking van de uit
komsten van de primitieve begro
tingen 1965 en 1966 blijkt, geven
beide dezelfde tekorten aan t.w.
van 400.000,hetgeen er op
wijst, dat van een structureel te
kort kan worden gesproken, dat
voor een bepaalde tijd zijn invloed
zal doen gelden. In tweede instan
tie kon de begroting voor 't dienst
jaar 1965 na het aanbrengen van 'n
aantal bezuinigingen en de ver
werking hierin van een aantal voor
delen, sluitend gemaakt worden en
derhalve de goedkeuring van de
Gedeputeerde Staten verwerven.
Met name werd beschikt over 'n
extra 2/30 gedeelte van de saldi-
en de algemene reserve tot een be
drag groot 117.300,voorts werd
bet aan het grondbedrijf in réke-
ning gebrachte rentepercentage we
gens verstrekking van kapitaal ver
hoogd van 4% op 5Vz (voordeel
137.500,alsmede de algemene
uitkering uit het geineentefonds
hoger geraamd (voordeel 135.000.)
Tenslotte kon ook de uitkering van
het gemeentelijk elektriciteitsbe
drijf wegens batig saldo verhoogd
worden met f 50.000,
Het thans voor de dienst 1966 ge
raamde niet onaanzienlijke tekort
vindt in hoofdzaak in de volgende
factoren:
a. de vermindering van de zgn.
garantie-uitkering, welke de ge
meente sinds 1960 ontvangt op
grond van de Financiële-Verhou-
dingswet 1960; deze uitkering be
staat uit het verschil tussen de uit
kering uit het gemeentefonds op
grond van de wet van 8 januari '55
(welke hoger lag) en de uitkering
volgens de nieuwe wet. Dit verschil
heeft de gemeente als garantie-uit
kering over de jaren 1960 tot en met
1965 ontvangen, doch te beginnen
met het jaar 1966 wordt hierop elk
jaar 1/5 gedeelte gekort, hetgeen
betekent, dat voor de dienst 1966
met een lagere opbrengst van
140.000,moest worden rekening
gehouden;
b. het doorwerken op de gewone
dienst van de kapitaalslasten van
het in uitvoering zijnde omvangrij
ke haven-project, hetwelk tot nu
toe een investering heeft gevergd
van 6.526.780,
Voor de dienst 1966 zijn deze ka
pitaalslasten te be cijferen op
476.700,gulden.
Dat is 143.180 gulden meer dan in
1965.
c het ten enemale tekort schieten
van deze uitkeringen uit 't gemeen
tefonds om het normale uitgaven-
accres van de gemeente op te van
gen. De snelle groei der gemeente
veroorzaakt een snelle uitzetting
van de financiële behoeften.
De stijging van de uitgaven, waar
geen directe inkomsten tegenover
staan, is voor 1966 te stellen op
200.000,In feite behoorde deze
stijging te worden opgevangen door
een hogere algemene uitkering uit
het gemeentefonds. Deze hogere
uitkering voor 1966 bedraagt echter
slechts 54.000,
d. het ongunstiger worden van de
resultaten van de exploitatie der
gemeentebedrijven t.w. met een be
drag van 88.000,
Hieronder volgt een overzicht
van de exploitatieresultaten, ge
raamd in de begroting 1965, alsme
de die geraamd in de thans aange
boden begroting:
Bedrijf 1965 1966
Waterbedrijf
23.320,— 18.880,—
Badhuis-Zweminrichting
67.630,— 76.000,—
Slachthuis
13.850,— 9.230,—
Vleeskeuringsdienst (netto)
7.520,— 3.880,—
Woningbedrijf
5.890,— 280,
Hypotheekbank
3.850,— 4.330,—
Sportparkbedrijf
141.800,— 139.400,—
Elektriciteitsbedrijf
145.800,— 72.450,—
Gasbedrijf
34.300,— 28.150,—
25.340,-
113.080,—
Tengevolge van een wijziging van
de Financiële-Verhoudingswet 1960
wordt voor de bepaling van het on
derdeel „sociale zorg" van de alge
mene uitkering uit het gemeente
fonds m.i.v. het uitkeringsjaar 1966
de periode tussen het basistijdvak
en het uitkeringstijdvak tevoren
gemiddeld 4 jaren bedragende
teruggebracht tot gemiddeld 2 ja
ren. Hierdoor wordt een nauwere
aansluiting aan de feitelijke uitga
ven bereikt. Bedroeg de marge tus
sen tussen de kosten en de uitke
ring in de begroting 1965 drie-
honderd-duizend zuiden, thans is
tengevolge van de genoemde wets
wijziging dit verschil teruggebracht
kunnen worden tot 130.000,
hetgeen een gunstig element vormt
voor de begroting 1966.
Ten aanzien van de in de begro
ting geraamde subsidies geld, dat
deze een totaal aanwijzen van
396.970,—, tegen 321.450,— in 't
voorafgaande jaar.
Heuvelstraat 14 Telefoon 2G882
Exclusieve collecties
SHAWLS
BLOUSES
PULLOVERS
VESTEN
ROKKEN
KRAAGJES, COLLS
PANTALONS
V GEBREIDE
JAPONNEN
Atelier voor
PLISSEREN, BORDUREN,
STOFKNOPEN makeD enz.
De stijging wordt voornamelijk
veroorzaakt door een verhoging van
het voor de Waal wij kse Muziek
school aanvankelijk uitgetrokken
bedrag van f 14.000,tot 51.168,-.
Resumerende stellen B en W in
hun aantredingsbrief, dat de finan
ciële situatie van de gemeente
ook op langere termijn bezien
niet bepaald gunstig is te noemen.
Bij het bepalen van het beleid dient
met name bij het voteren van kre
dieten voor het doen van onrenda
bele investeringen van enige om
vang de grootste voorzichtigheid te
worden betracht.
Het afgelopen van de zgn. garan
tie-uitkering uit het gemeentefonds,
waarop wij in de aanhef doelden,
zal na 5 jaren uiteindelijk oplopen
tot een bedrag van 700.000,—
per jaar, waarvoor naar de huidige
regeling op het gebied van de fi
nanciële verhouding tussen het
Rijk en de gemeenten geen dek
kingsmiddelen ter beschikking zijn.
Voorts zal de omschakeling van
mijngasdistributie op aardgasdistri
butie het budget der gemeente van
af 1967 zwaar belasten. Hetzelfde
kan gezegd worden van de verdere
realisering van het havenproject en
de te treffen voorzieningen op het
gebied van de haven-accomodatie,
hoewel hier gesteld kan worden,
dat de verkoop van de aan de ha
ven gelegen „natte" industrie-ter
reinen zal leiden tot een belang
rijke vermindering van de kapi
taalslasten, welke uit deze investe
ring voortvloeien.
Overzicht van de inkomsten en uitgaven, van de gemeente Waalwijk
INKOMSTEN 1965 1966
Gemeentefonds
algemene uitkering (excl. soc. zorg)
ga r antieuitkering
2.070.600,—
697.400,—
2.124.420,—
553.900,—
2.768.000,—
2.678.320,—
Doeluitkeringen van hef Rijk
politie
lager onderwijs (via gemeentefonds)
kleuteronderwij s
nij verheidsonderwij s
sociale zorg (via gemeentefonds)
489.000,—
739.400,—
140.400,—
424.600'
494.300,—
807.720,—
148.000,—
727.300'
1.793.400,
2.177.320,
Rijksbelastingen, geheven voor de gemeente
grond- en personele belasting
236.600,
250.800,
Eigen belastingen en heffingen
siraat- en baatbelastingen
rioolbelasting en reinigingsrecht
overige belastingen en rechten
116.400,—
306.600,—
168.000,—
124.800,—
388.000,—
182.500,—
591.000,
695.300,—
Eigen inkomsten
bezittingen en reserves
57.000,
42.800,—
Overige posten
diverse en neutrale posten
beschikking over reserves
begrotingstekort
1.749.955,
234.800,—
1.597.551,—
113.800,—
404.625,—
ALGEMEEN TOTAAL
7.430.755,—
7.960.516,—
UITGAVEN
1965
1966
diverse doeleinden, waar geen directe
inkomsten tegenover staan
1.646.710,—
1.846.915,—
1.646.710,—
1.846.915,—
politie
lager onderwijs
kleuteronderwij s
nij verheidsonderwij s
sociale zorg
505.800,—
805.100,—
163.400,—
31.700,—
739.000,—
512.800,—
810.000,—
164.200,—
36.900,—
852.320,—
2.245.000,—
2.376.220,—
Wegen, riolering, reiniging en plantsoenen
kosten van de haven
1.455.570,—
333.520,—
1.550.050,—
476.700,—
1.789.090,—
2.026.750,—
exploitatie bedrijven
(excl. gem. soc. dienst)
25.340,—
113.080,—
diverse en neutrale posten
1.749.955,—
1.597.551,
ALGEMEEN TOTAAL
7.430.755,—
7.960.516,
Mede naar aanleiding van het in
het verleden in de vergadering van
de raad gestelde omtrent het instel
len van een organisatie-onderzoek
ten aanzien van het gemeentelijk
apparaat, hebben B. en W. zich na
der georiënteerd en beraden ter za
ke van een dergelijk onderzoek en
over de vraag door wie dit even
tueel zou moeten worden verricht.
Het merkwaardige is, dat bij de
laatst gehouden algemene beschou
wing een voorstel van de Katholie
ke Unie terzake werd verworpen.
Het is het college gebleken, dat
het aanbeveling verdient de organi
satie van het door de sterke uitgroei
van onze gemeente steeds groter
wordende gemeentelijk apparaat
kritisch te bekijken, teneinde te
kunnen onderkennen of en zo ja op
welke junten corrigerend moet
worden opgetreden. Het komt B. en
W. gewenst voor, allereerst een al
gemeen oriënterend onderzoek te
laten instellen naar de organisatie
van het gemeentelijk apparaat.
Een dergelijk algemeen oriënte
rend onderzoek houdt, naast een
bestudering en een kritische beoor
deling van de bestaande situatie bij
het gehele gemeentelijke apparaat,
een globale aanduiding in van
eventuele mogelijkheden tot ver
betering van de organisatie.
Een algemeen oriënterend onder
zoek zal ook duidelijk maken in
welke richtingen verdere detail
onderzoekingen gewenst zijn.
Omtrent de vraag of een organi
satie-onderzoek moet worden opge
dragen aan het bureau Personeels
beheer en Organisatie van de Ver
eniging van Nederlandse Gemeenten
of aan een particulier organisatie
adviesbureau, hebben B. en W. zich
uitvoerig beraden. Hierbij hebben
zij zich op de hoogste gesteld van
de ervaringen van gemeentebestu
ren die zowel met het genoemde
bureau van de Vereniging van Ne
derlandse Gemeenten hebben ge
werkt als met een particulier orga
nisatie-adviesbureau. De conclusie
van het college was, dat het de
voorkeur verdient het Bureau Per
soneelsbeheer en Organisatie van
de Vereniging van Nederlandse Ge
meenten in te schakelen. Beter dan
andere organisatie-adviesbureaux is
het genoemde bureau op de hoogte
van het specifieke karakter, dat een
overheidsapparaat heeft, als gevolg
van zijn bijzondere taak.
De kosten van een algemeen
oriënterend onderzoek door het ge
noemde bureau van de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten zullen
naar raming 8500,bedragen.
Deze kosten zijn beperkter dan die
van eenzelfde onderzoek door een
particulier bureau, omdat het Bu
reau Personeelsbeheer en Organisa
tie van de Vereniging van Neder
landse Gemeenten niet op winstba
sis werkt.
De aanleg van de industrieterrei
nen tot een netto-oppervlakte van
54 ha. in het gebied van de Haven,
brengt met zich mede de ophoging
van die terreinen.
In de behoefte aan het hiervoor
benodigde zand kan gedeeltelijk
worden voorzien door uitkomende
grond bij de havenaanleg. Een groot
gedeelte van het benodigde zand zal
evenwel van elders moeten worden
aangevoerd.
De uitvoering van het op 2 dec.
1965 in beginsel aanvaarde basis
plan voor de uitbreiding van het
recreatiegebied „Het Hoefsven"
houdt onder meer in, de aanleg van
een grote visvijver met hengelsport-
eilanden.
De meest geëigende plaats voor 't
winnen van het benodigde zand is
de plaats waar deze vijver zal wor
den aangelegd. Het zand dat ter
plaatse kan worden gewonnen, be
antwoordt bovendien geheel aan de
daaraan te stellen eisen.
Bij uitvoering dezer ontgraving
kan gerekend worden op een afvoer
van ongeveer 10.000 m3 per week.
De voorgenomen grondverplaatsing
zal in de tijd van ruim vier maan
den kunnen worden bewerkstelligd.
De kosten van deze zandaanvoer
komen ten laste van het havenplan;
bij de ramingen is hiermede des
tijds rekening gehouden.
De openbare verlichting van het
Raadhuisplein door middel van
slechts één in het centrum geplaat
ste lantaarn, laat veel te wensen
over. In feite wordt slechts de di
recte omgeving van de obelisk
spaarzaam verlicht en blijven de
hoeken van dit plein in het duister
gehuld.
Waar dit plein in het hart der ge
meente is gelegen en op dit plein
ook in de avonduren veel auto's
worden geparkeerd, is het dringend
gewenst om in deze situatie verbe
tering te brengen, aldus B. en W.
in hun prae-advies aan de Raad.
De kosten van deze verbetering,
welke bestaat uit de aanschaffing
en plaatsing van een zestal licht
masten met armaturen, alsmede uit
de versterking van de verlichting
van de obelisk-lantaarn, worden
begroot op 9.500.Dit bedrag
dient in de hiervoor gebruikelijke
periode van 10 jaren ten laste van
de begroting van het electriciteits-
bedrijf te worden afgeschreven.
Gedeputeerde Staten van Noord-
Brabant hebben aan Waalwijk ex
tra een contingent toegewezen voor
de bouw van 10 woningwetwoningen
voor bijzondere doeleinden, waar
onder 5 t.b.v. gerepatrieerde gezin
nen.
B. en W. stellen zich voor om de
bouw van de betrokken 10 woning
wetwoningen te doen geschieden in
het partiële uitbreidingsplan Laag
einde en wel aan de westzijde van
de straat, welke evenwijdig loopt
met de Molenvlietstraat.
Onder de te huisvesten gezinnen
van repatrianten zijn vrij veel ge
zinnen van acht en meer personen.
De hoofden van deze gezinnen be
horen doorgaans tot de categorie
der ongeschoolden. In verband hier
mede is voor deze gezinnen behoef
te aan woningen met een zo laag
mogelijke huurprijs.
Evenals ten aanzien van de 13
woningwetwoningen aan de Mr. van
Bossestraat het geval was, achten
B. en W. het gewenst om gebruik
te maken van de mogelijkheid tot
het verkrijgen van een extra bij
drage van het rijk van circa 3,50
per woning per week, indien het
bouwplan zal worden uitgevoerd
volgens een zgn. keuzeplan, voorge
dragen door de „Keuzecommissie
Efficiënte Woningbouw".
De woningen zullen hetzelfde zijn
als deze 13 en eveneens worden
voorzien van een centrale verwar
ming d.m.v. een aansluiting op het
wijkverwarmingsnet. Voorts zal een
centraal radio- en televisie-anten
nesysteem worden aangebracht.
De huurprijs van de woningen is
voorlopig becijferd op 24,55 per
woning per week, inclusief de ver
goedingen voor de genoemde voor
zieningen. Dit bedrag zal t.z.t. nog
moeten worden verhoogd met een
bijdrage in de onderhoudskosten
van de voortuinen.
Punten van behandeling op de
raadsvergadering der gemeente
Waalwijk op donderdag a.s.
1. Vaststelling van de notulen.
2. Ingekomen stukken.
3. Beëdiging van de heren J. F. C.
Martens en J. H. van der Mee als
waarnemend gemeentesecretaris.
4. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een krediet voor de bouw van
10 woningwetwoningen in het plan
Laageinde.
5. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een krediet van 8.500,voor
het instellen van een organisatie
onderzoek.
6. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een krediet van 3.500,voor
het vervoer per bus van kleuters
van de hervormde kleuterschool.
7. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een krediet van 9.500,ten
behoeve van het aanbrengen van
een verlichting op het Raadhuis
plein.
8. Mededeling inzake zandwinning
plan „Hoefsven".
9. Voorstel tot het verlenen van
een extra subsidie ten behoeve van
de Vereniging „Het Groene Kruis".
10. Voorstel tot vaststelling van
het voorschot op de vergoedingen,
als bedoeld in artikel 73, eerste en
tweede lid van de kleuteronderwijs
wet, voor de bijzondere kleuterscho
len voor 1966.
11. Voorstel tot het verlenen van
medewerking ex artikel 72 der La-
ger-onderwijswet 1920 aan het be
stuur van de Burg. Moonenschool
voor de eerste inrichting van het
nieuwe schoolgebouw.
12. Voorstel tot vaststelling van
voorschotten op de exploitatiever
goeding 1966 voor het bijzonder ge
woon- en buitengewoon lager on
derwijs.
13. Voorstel tot toekenning van
een subsidie aan de „Stichting
Volkshogeschool in Noord-Brabant".
14. Voorstel tot toetreding van de
gemeente Waalwijk als lid van de
„Raad der Europese Gemeenten".
15. Voorstel tot aankoop van grond
gelegen ten zuiden van de Drunen-
se weg, van A. A. Baijens.
16. Voorstel tot aankoop van
grond, gelegen ten noorden van de
Drunenseweg, van L. C. A. van der
Sanden.
17. Voorstel tot aankoop van
grond, gelegen ten noorden van de
Drunenseweg, van P. C. Vermeer.
18. Voorstel tot verkoop van
bouwterreinen in het plan „Meer-
dijk".
19. Voorstel tot verkoop van
bouwterreinen, gelegen aan de Am-
brosiusweg, aan Th. A. v. d. Rijt
en aan Bouw. en Aannemingsbe
drijf Chr. W. Süos N.V.
20. Voorstel tot verkoop van
grond, gelegen ten westen van de
Gedempte Haven, aan J. H. Scholt.
21. Voorstel tot verkoop van wo
ningwetwoningen aan de huurders.
22. Voorstel tot wijziging van de
Intercommunale I.Z.A.-regeling N.
Brabant.
23. Wijziging begroting.
VEEL WINNAARS MAKEN
TOTO-SPOELING DUN
De vreugde van de man die vori
ge week zondag een luchtsprong
maakte toen hij tot de ontdekking
kwam dat hij het toto-formulier
foutloos had ingevuld, is wel wat
getemperd, want er bleken nog 403
helderzienden méér te zijn, van wie
er twee 2 en één zelfs drie kolom
metjes foutloos hadden ingevuld.
De winnaars van de sporttoto
moeten de buit van 178.997,50 nu
met velen delen en daarom krijgen
ze maar 438 per foutloze kolom.
In vergelijking met de tweede prijs
winnaars zijn de foutlozen er echter
nog goed afgekomen, want voor de
tweede prijs van 97.635 meldden
zich liefst 7094 gegadigden, van wie
180 met 2, 15 met 3 en 5 met 4 ko
lommen. Per kolom wordt f 10,80
uitgekeerd. De derde prijswinnaars
2670 in getal kwamen er nog
beter af. Zij moeten 48.817,50 de
len en krijgen ieder 18. In totaal
namen er 702.700 sportliefhebbers
aan deze „gemakkelijke" toto deel.
Zij legden samen 986.211 in.
I