wAAtwnkse en UncjstRAAtse couraiu Nieuwjaarsrede van burgemeester J.LP.M.Teijssen i I I i form 'J m Ivan ^ïltierlc Bfonchiletten -p?" „American-Stores" uitsluitend bij togenI W-lerenhledïng kl i i WAALWIJK Stand der bevolking per 1 jan 1965: M. V. Totaal 10209 10033 20242 Vermeerdering door: geboorte 262 250 512 vestiging 666 637 1303 11137 10920 22057 Vermindering door: overlijden 71 56 127 11066 10864 21930 vertrek 459 461 920 768 Leger schrijfmachines Piusplein 26-33 - TILBURG Tel. 33080 (04250) officieei TOP-FORM adviseur Sanatogen Geeft nieuwe energie Sterkt lichaam en^ geest van jong en oud. jSANA- Neem het elke dag! Hoestdrank in tabletvorm.95ct VRIJDAG 28 JANUARI 1966 87e JAARGANG No. 7 De tcho van het Zuióen Uitgever Waalwij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. week (0,26+ 2 ct. inc.k.) 0,28 p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) 1,20 p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) 3,35 p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 60ct extra) Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs: 13 cent per mm. Contractadvertentiesspeciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Telegram-adres„ECHO" IN DE RAADSVERGADERING VAN GISTERAVOND (donderdag) HEEFT BURGEMEESTER TEIJSSEN DE VOLGENDE REDE UITGESPROKEN EEN SCHAKEL IN DE TIJD De overgang van het oude naar het nieuwe jaar vormt een schakel in de tijd. Het voorbije jaar - met al zijn re sultaten - wordt verbonden met het prille jaar - met al zijn verwachtin gen. Het is nuttig om enkele trekken van het juist voltooide jaarbeeld in dringend te beschouwen en de con touren van het zich vormende nieuwe jaarbeeld al enigszins te onderkennen. Daarom zal ik enige aandacht wij den aan enkele opvallende en belang rijke facetten van het in 1965 gevoer de en in 1966 voort te zetten beleid. UITVOERIG JAARVERSLAG 1965 Evenals vorig jaar - en toen was dit voor de éérste maal - zal U zéér binnenkort weder een uitvoerig jaar verslag - nu over 1965 - worden aangeboden, dat een omvangrijke in ventarisatie en documentatie bevat en daardoor voor U een blijvende bron van informatie en oriëntatie zal zijn. Dit ontslaat mij van het verschaf fen van gedetailleerde gegevens en van het leveren van gedetailleerde beschouwingen. AANTAL INWONERS DER GEMEENTE Op één punt maak ik evenwel een uitzondering, n.l. met betrekking tot het aantal inwoners der gemeente. In dit inwonersaantal weerspiegelt zich immers de groeikracht der ge meente en tekent zich in een bepaalde mate ook de leefkracht der gemeente af. Hoe sterker de leefkracht der ge meente is, des te groter en sneller zal ook de groei van het inwonersaantal zijn. De gemeente Waalwijk bereikte op 26 augustus 1964 een inwonersaan tal van 20.000, na tien jaren tevoren - nl. op 15 februari 1954 - een I v^li inwonersaantal van 15.000 genoteerd te hebben. Einde 1965 werd het aantal van 21.000 gepasseerd als gevolg van een sterke bevolkingsgroei in het vorige jaar, zoals uit het volgende overzicht moge blijken Bevolking per 31 dec. '65: 10607 10403 21010 Stand der bevolking per 31 dec. '65 21010 per 1 januari '65 20242 Vermeerdering De vermeerdering van 768 inwo ners in 1965 ontstond zowel door een geboorteoverschot als door een ves tigingsoverschot. Het geboorte-overschot bedroeg 385, terwijl het vestigingsoverschot 383 bedroeg. De bevolkingsgroei is dus in gelijke mate veroorzaakt door werven in een groter kader - dat is de andere kant. Dit feitelijke gegeven is uitgangs punt bij alle beleidsactiviteiten inzake de planning van de structuur van onze streek; het probleem, dat voort durend grotere vormen krijgt, dat steeds meer overheerst en dat telkens doordringt in de locale sfeer. De streekproblematiek moet wor den onderkend en onderzocht. Diag nose - vaststellen wat is en prognose aanwijzen van de ver moedelijke ontwikkeling zijn on misbaar. Visie en perspectief zijn belang rijke elementen bij het tastend zoeken naar het grondpatroon voor de ont plooiing van de regionale ruimte, die door haar veelsoortige samenhang een streek vormt. Het is goed en nodig om spre kende over de planning van de struc tuur van de streek - ook naar de bredere en diepere achtergrond te kij ken, n.l. naar de ontwikkeling van land en provincie, en te bedenken, dat in die grootste cirkel (Nederland) en in die grotere cirkel (Noord-Brabant) de kleinere cirkels (de streekgebie- den) worden aangetroffen en dat de streek geleidelijk aan steeds meer ge relateerd wordt met Nederland en Noord-Brabant. De jongste prognose inzake de be volkingsgroei van Nederland komt hierop neer, dat verondersteld wordt, dat ons land in 1980 zal hebben 15 Burgemeester L. P. M. Teijssen een geboorte-overschot en door een vestigingsoverschot. Sedert 1955 is er telken jare een betekenend vestigingsoverschot en dat wijst er op, dat de gemeente als woon- gemeente zowel als werkgemeente een grote aantrekkingskracht heeft. Een goedgerioht beleid brengt mede, dat alle plannen inzake de uitgroei der gemeente in dat licht worden ge plaatst. DE STREEKONTWIKKELING Daarbij mag en kan niet worden voorbijgegaan aan de ontwikkeling van de streek, waarmede de ontwik keling van de gemeente zéér beslist en bijzonder duidedlijk is verbonden. Deze streekontwikkeling moet zo wel bestuurlijk als feitelijk in welge kozen banen worden geleid en worden geschraagd door gedegen studies en gefundeerde beleidsinzichten. De plaats van de streek in de pro vincie is een geheel andere geworden dan voorheen. De streek wordt in haar leven en streven in sterke mate van buitenaf beïnvloed - dat is de éne kant - en de streek moet daarnaast zich een an dere, en dat is een nieuwe plaats, ver miljoen inwoners en in 2000 niet min der dan 20 miljoen inwoners zal heb ben. Al deze inwoners zulen moeten wo nen en werken, zich moeten kunnen verplaatsen (verkeer en vervoer) en zich moeten kunnen recreëren (sport terreinen, zwembaden, wandelparken enz.). Het zal duidelijk zijn, dat hier geen wilde groei is toegelaten, doch dat de ontwikkeling moet plaats vinden vol gens zichtbare lijnen van planmatig heid. De planning is voor de streekont wikkeling een krachtig en machtig in strument. De draagwijdte van deze planning strekt zich steeds verder uit. Met het oog op de planning van de struktuur van de streek, die een ruimtelijke ordening moet opleveren, is het van niet te onderschatten bete kenis, dat in de tweede helft van het vorige jaar door het provinciaal be stuur een ruimtelijk ontwikkelings plan voor de gehele provincie Noord- Brabant is gepubliceerd, welk plan is gebaseerd op het principe van de ge leding van de provinciale ruimte in urbane - dat zijn verstedelijkt - en rurale - dat zijn landelijke - ge bieden. De urane gebieden beslaan 41% van 't provinciale grondgebied, waar thans 81 van de bevolking woont. De rurale gebieden beslaan 59 van 't provinciale grondgebied, waar thans 19 van de bevolking woont. De urbane gebieden omvatten de 4 grote stedelijke agglomeraties - 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Til burg en Breda - 6 middelgrote ste delijke agglomeraties (waaronder de Langstraat - zó in de streek aange duid!) en ten slotte nog 12 kleine stedelijke eenheden. Al de overblijvende gebieden als groene zones tusen de urbane ge bieden gelegen - zijn bestemd tot rurale gebieden. Dat is dus het geschetste beeld van de toekomstige ruimtelijke ordening van Noord-Brabant, waarin Waal wijk en de streek de eigen plaats - en dus ook de eigen functie - zien aangegeven. Het is voor de eerste maal, dat een principiële en globale visie is ge geven op de totale provinciale ruimte lijke ontwikkeling. Wij moeten nog in die schaalver houding leren denken. Het gehele ruinltelijke ontwikke lingsplan voor Noord-Brabant draagt het kenmerk van een ideeënschets. Voor zover deze ideeën in kaart zijn gebracht, is deze kaart niet an ders bedoeld dan als een schetsmatige aanduiding van de gedachte urbane en rurale gebieden, als een beeld van de ideeën omtrent de geleding der gebieden, echter zonder alle exact heid te bezitten, doch veeleer een eer ste blauwdruk zijnde van de gevormde gedachten omtrent het grondpatroon. De kaart vertoont nog geen strakke en heldere lijnen en zal bij de toekom stige ruimtelijke bestemmingen door de bestuursorganen van gemeenten en streek ongetwijfeld herhaaldelijk gehanteerd worden, maar dan als schetsmatig uitgangspunt en zeker niet als formeel uitgangspunt. De gemeenten en de streek zullen naar eigen inzicht een formele verta ling van de feitelijke gedachten, wel ke uit het provinciale ruimtelijke ont wikkelingsplan spreken ten die nog onafgerond zijn, moeten bewerkstelli gen. Er zijn en worden in de opzet van het provinciale plan in gedachten grenzen getrokken tussen de beide soorten van gebieden. Grenzen hebben nu eenmaal het dubbelzinnig karakter, dat ze tegelijk scheiden en verenigen, omdat ze ge meenschappelijk zijn. Dat blijkt zeker bij deze scheiding van gebieden, waar de grens niet nauwkeurig en fors wordt getrokken, maar vloeiend kan worden gehouden, omdat elk urgaan gebied een uitloop gebied kent, dat nog een stedelijke in vloedssfeer heeft, doch de overloop vormt naar een ruraal gebied. De realisering van de in het pro vinciale plan vervatte ideeënschets zal in feite meebrengen een regularisatie van het wonen en werken in de pro vincie door aan de urbane en rurale gebieden een eigen en eigensoortige functie te geven. Het in intergemeentelijk verband informeel aangevangen streekstruc- tuur-overleg door de U bekende stadsgewestelijke commissie, omvat tende de gemeenten Drunen, 's-Gra- venmoer, Heusden, Loon op Zand, Sprang-Capelle, Waalwijk en Was pik in het leven te roepen, kan - na de verschijning van het provinciale plan met nóg méér vrucht en nóg méér doelgericht worden voortgezet. Dit steeds groeiende streekstruc- tuuroverleg draagt in toenemende ma te bij tot de vorming en rijping van de streek-planologische gedachte, die niet alleen in plannen gestalte moet krijgen, doch vooral in de geesten van allen, die openbaar bestuur voeren, moet leven. Het stadsgewest Waalwijk zal zich nu op grondslag van eerdere studies - ik herinner U aan het rapport van j het Economisch Sociologisch Insti tuut inzake de economische structuur en de economische potenties van Midden-Brabant en ik releveer het interim-rapport omtrent de stand van de werkzaamheden met betrekking tot de opstelling van een streekstruc- tuurplan voor Midden-Brabant - en tegen de achtergrond van het provin ciaal ontwikkelingsplan verder moe- Gerev. vanaf 65, Half jaar garantie. Gratis schrift, type-cursus Telefoonstraat 33 - Tel. 31748 TILBURG ten bezighouden met zijn groei en bloei, - neerkomende op het schep pen van een patroon voor de ruimte lijke ordening van de gehele streek, waardoor een geleding en structure ring van de streek zal worden be werkstelligd, - neerkomende ook op het zoeken van de meest geëigende bestuursvorm om leiding te geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van de streek. Ruimtelijke ontwikkeling is geen taak en zaak van de overheid alléén. Deze ruimtelijke ontwikkeling mag niet in een overheidskeurslijf worden geregen. De overheid immers stelt slechts plannen vast en schept daar mede mogelijkheden, doch de samen leving zal deze plannen voor een goed gedeelte moeten realiseren. De sa menleving heeft bij de uitvoering als het ware de eerste en voornaamste in spraak. Ik denk dan aan de wensen en verlangens, die omtrent het wo nen worden aangetroffen, aan de voorkeur van industriële bedrijven ten aanzien van vestigingen, aan de in zichten op het gebied van voorzienin gen inzake onderwijs, cultuur, medi sche en sociale zorg enz. Al deze maatschappelijke activitei ten - geworteld in en opgeschoten uit de samenleving - zullen in be paalde opzichten de verwerkelijking beïnvloeden van de in plannen ver ankerde opvattingen van de gemeen telijke- en streekoverheid met betrek king tot de ruimtelijke ordening. Zij geven in feite gestalte aan de struc tuur van de streek. De samenleving zal er zelf toe bij dragen - en daardoor zelf de maat en het tempo daarvan bepalen - dat oude structuren zich gaan ontbinden en nieuwe in de plaats treden. Vooral het economisch niveau en het economisch tableau van de streek zijn niet op de eerste plaats resultaten van overheidsbemoeiingen, doch grootheden, welke door de onderne mers en de werkers in beslissende mate worden bepaald. Van ruimtelijke ordening in de meest strikte zin van het woord is sprake wanneer de overheid vorm geeft, wanneer de overheid in bestem mingsplannen de bestemming regelt van de grond, wanneer de overheid in intergemeentelijke structuurplannen hoofdlijnen trekt, wanneer de over heid in streekplannen aanwijzingen geeft, kortom wanneer de overheid 71 formeel de planologie beoefent en de ze in juridische vormen giet. Planologie is geen doel in zich zelf slechts middel. Een plan kan stedebouwkundig perfect zijn, maar toch niet de kristal lisering betekenen van werkelijke be hoeften. Het komende streekstructuurplan moet dan ook de neerslag en de weer slag zijn van een grondige verken ning van wenselijkheden en mogelijk heden en weldoordachte evenwichtige beleidslijnen vertonen. In de naaste toekomst zal in onze streek - met het oog op de funde ring van het streekstructuurplan - aan overheidszijde nodig zijn een overall-studie van de streek, waar voor de eerste bouwstoffen reeds ge leverd zijn in de beide studies, die ik U al noemde. Als belangrijke onderwerpen voor verdere bestudering en 'beschouwing vallen dan te noemen de demografi sche en sociaal-economische struc tuur, het verkeer en vervoer (het we gennet is immers het grondpatroon van de regionale ruimte), de industri ële en agrarische werkgelegenheid, 't onderwijs en het culturele leven, het sociaal beleid en de intensivering van de maatschappelijke begeleiding, de medische maatschappelijke voorzie ningen, de recreatieve en toeristische mogelijkheden enz. Uit deze overall-studie zal de plan ning kunen worden afgeleid: het streekstructuurplan zal de voltooiing er van zijn. In de loop van 1965 werd door U en door de gemeenteraden van de ge meenten Drunen, 's-Gravenmoer, Heusden, Loon op Zand, Sprang- Capelle en Waspik besloten om me dewerking te verlenen aan het beraad over de mogelijkheid van voortgang en intensivering van de samenwer king van gemeenten in de streek, waartoe op informele grondslag een orgaan onder de naam van stadsge westelijke commissie in 't leven werd geroepen met de bedoeling aan dit orgaan - dan te noemen stadsge westelijke raad - uiterlijk 1 juli '66 een formele grondslag te geven, ter wijl aan de stadsgewestelijke commis sie van heden zowel als aan de stads gewestelijke raad van de toekomst als taak is gesteld de voorbereiding Van een streekstructuurplan te bevorde ren, terwijl ook overdracht van be stuursbevoegdheden door de samen werkende gemeenteraden aan de in te stelen stadsgewestelijke raad zal kun nen plaats vinden. Deze stadsgewestelijke raad, die in de eerste helft van dit jaar zal tot stand dienen te komen, is een vol waardig publiekrechtelijk lichaam en is als zodanig te noemen in de trits gemeente, provincie en rijk. De stadsgewestelijke raad zal met bevoegdheden moeten worden toege rust en dat zijn dan bevoegdheden, welke door de samenwerkende ge meenteraden moet enworden afge staan aan en overgeheveld naar dit bovengemeentelijk lichaam. Hier wordt dus een principiële en vér reikende beslissing gevraagd. In ieder geval zal de stadsgewestelijke raad in het bezit moeten komen van bevoegdheden ten aanzien van de planning van de streekstructuur, want dat is de grondslag van de werkzaamheid van deze nieuwe raad, die in de bestuurlijke indeling een Bekijk de complete TOP-FORM collectie 1966 van alle kanten! Direct doen... stuur een kaartje of kom even langsu krijgt de fraai geïllustreerde meubelcatalogus ge heel gratis. figuur zal zijn, waarop de gemeente raden zich nog zullen moeten instel len. In hoeverre meteen ook al andere bevoegdheden aan de stadsgeweste lijke raad zijn af te staan is vóór alles een vraag van prudentie en prac. tijk, van evolutie en mentaliteit en vooral van zorgvuldigheid en even wichtigheid in het beleid van de sa menwerkende gemeenteraden. Er is - en dat is de omlijsting van de gehele werkzaamheid in streekver- band in ieder geval onder alle om standigheden en ondanks alle moge lijke wisseling van inzichten zonder twijfel - en dat wil ik indringend poneren - een sprekende en 'blijven- de noodzaak van intergemeentelijk beraad op al die terreinen van ge meentelijk beleid, waar het gemeente lijk belang het streekbelang raakt en omgekeerd. De algehele samenwerking en sa- menspreking in de streek behoren - afgescheiden van taak en bevoegd heid van de weldra functionerende stadsgewestelijke raad - in deze ge- dachtengang te worden geplaatst en dienen vanuit dit inzicht voortdurend te worden voortgezet, wellicht te eni- gertijd voerend tot een bindend ele ment met de stadsgewestelijke raad in de vorm van het verschaffen van een nieuwe taak en zo nodig van een nieu we bevoegdheid. HET BEELD DER FINANCIËN De werkzaamheid van de stadsge westelijke raad en de in opdracht van deze raad te ondernemen studies en te verrichten onderzoekingen zullen geldmiddelen vragen en het is daar om goed nu reeds vast te stellen, dat rekening moet worden gehouden met een in 1966 aan te vangen uitgave ten behoeve van de financiering van het werk van en voor deze stadsge westelijke raad. Overigens zal deze uitgave druk in het budget der gemeente betekenen, hoe zeer de financiële toestand ook zorgen oproept, omdat het nodige evenwicht tussen inkomsten en uitga ven aan de inkomstenzijde is ver stoord. De financiën der gemeente vragen, mede met het oog op de verdere ur banisatie en de versterking van het yoorzieningenareaal - en dan in sa menhang met de functie, welke door Waalwijk ten behoeve van stad en streek wordt uitgeoefend - de wel zéér bijzondere aandacht en daarom zal ik dit dominerende onderwerp - als het ware ter inleiding van de be grotingshandeling - in enkele grote lijnen bespreken. Het beeld van de financiën der ge meente is zeker niet rooskleurig en zal in de allernaaste toekomst ver moedelijk nóg méér sombere kanten dan lichtzijden gaan vertonen. Essentiëel is, dat wij ons gesteld zien tegenover twee hoofdoorzaken van de huidige situatie, n.l. ten eerste de ontoereikendheid van de uitkerin gen op basis van de financiële ver houdingswet om het aanwezige ver- zorgingspeil te kunnen in stand hou den en ten tweede de druk op het burget door de last van allerlei voor zieningen, welke voortvloeien uit de specifieke centrumfunctie van Waal wijk. In de brief, waarbij burgemeester en wethouders U de ontwerp-ge- groting 1966 hebben aangeboden, is op bevattelijke wijze een uiteenzetting gegeven van de verschillende facto ren, die het geraamde tekort van pl.m. f 400.000. hebben beïnvloed. Met ingang van dit jaar gaat de garantieuitkering, welke onze ge meente sedert de inwerkingtreding van de financiële verhoudingswet ont ving en die bedoeld was als een over- (vervoTg ziet elders in dit blad.)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1966 | | pagina 1