wAAlwijkse en lanqstRMtse coupant Waalwijk krijgt in september protestantse levensschool Levensschool in Den Bosch bestaat nu vijf jaar Brabants Orkest geeft 22 maart concert in Hervormde kerk Jan Out gastdirigent Nico van Wielingen VEEL CURSISTEN UIT LANGSTRAATSE BEDRIJVEN sJL OPEN OOG Drie delen Discussie Financiële steun Sanafogen DEN BOSCH-WAALWIJK; De jeugdige protestant se werknemers uit Waalwijk en directe omeevine zullen per 1 september van dit jaar in eigen woon plaats een levensschool kunnen bezoeken. Op die da tum opent namelijk de Protestantse Levensschool Den Bosch en omstreken een dependance in Waalwijk. In het nog in aanbouw zijnde vereniginsgebouw van de Stichting Hervormd Verenigingsleven Waalwijk, aan de Oude 2e Zeine zal de Waalwijkse levensschool worden ondergebracht. Dat een protestantse levens- school ter plaatse in 'n grote behoefte voorziet blijkt wel uit het feit dat verreweg het grootste aantal leer lingen dat de streekschool in Den Bosch bezoekt werkzaam en woonachtig is in Waalwijk. Ook de jon gens die thans de Katholieke levensschool in Waalwijk bezoeken kunnen in het vervolg op een „eigen" school terecht. De Stichting Protestantse Levensschool is bij zonder verheugd dat het 't prachtige nieuwe vereni gingsgebouw, dat bij uitstek voor het levensschool werk geschikt is, kan huren. De sport Vormingsweek Uitgevloerd Bent u gauw vermoeid, ook na de geringste inspanningen? Neem dan VRIJDAG 18 MAART 1966 87e JAARGANG No. 21 De Echo vAr> het Zuióen Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. week (0,26+ 2 ct. inc.k.) 0,28 p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) 1,20 p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) 3,35 p. kwrt. p.post 3,70 by girobetaling (bij incasso p. postkwit. 60ct extra) Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs: 13 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 BureauxGrotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Telegram-adres„ECHO" „In de tien jaar dat er een pro testantse levensschool in Brabant bestaat (Eindhoven) is duidelijk gebleken dat deze school niet meer weg te denken is. In Den Bosch, waar de school nu vijf jaar bestaat, zijn we overbezet. De school die er in Waalwijk komt betekent dan ook een ontlasting voor deze school", aldus de heer C. Wijnbergen direc teur van de levensscholen in Eind hoven, Den Bosch en straks ook Waalwijk. „Een grote handicap voor de leerlingen uit de Langstraat was wel de lange reistijd. Voor veel jongelui is dat de reden waarom zij niet de cursus volgen. Vijf jaar geleden is men in Den Bosch met de Protestantse Levens school van start gegaan. Opvallend was dat de inschrijvingen meer uit Waalwijk dan uit Den Bosch kwa men. Een reden waarom we het dus volkomen aandurven in de Langstraatse schoenenplaats met 'n school te beginnen. De Wijnbergen praat enthousiast over zijn school. Hij is er trots op dat alles naar wens verloopt. En terecht want de huivering die er in de beginperiode bij de bedrijven en ook bij de leer lingen bestond om „naar de school te gaan" is van de baan. En dat is voor een groot deel te danken aan zijn werk op deze Bossche school. „Wat er zoal gedaan wordt? Wel men kan een levensschooldag in 3 grote delen verdelen, namelijk sport, handenarbeid en maatschappij dag. Levensschooldag zeg ik. Het kan echter ook een halve dag zijn. We kennen namelijk een twee- en drie jarige cursus. De twee-jarige cursus is voor de jongens die één dag in de week de school bezoeken. De 3- jarige uiteraard voor de jeugd die een halve dag in de week naar Den Bosch komt. Zo'n dag of halve dag krijgen de jongens vrij van hun werkgever. Het loon wordt uiter aard door betaald. Zo'n daggroep, per dag huisvesten we twee groe pen, bestaat meestal uit 25 jongens. Totaal volgen om en nabij de hon derd jongens lessen aan de levens school. Drie docenten en een aantal gast docenten verzorgen de lessen". S Wat deze lessen inhouden vertel de de heer Wijnbergen ons in het kort. „Het onderdeel sport is mis schien wei het meest aantrekkelijke voor de jongelui. De sport is echter geen lichamelijke opvoeding zonder meer. Trouwens dit is het in feite zelden. De sport heeft primair tot doelstelling bij te dragen tot de persoonlijkheidsontwikkeling, tot leren samenspelen in een groep, 't leren vechten tegen jezelf, het le ren beheersen etc. Daarnaast zijn er nog enkele belangrijke nevenef fecten als bijvoorbeeld het licha melijk bewegen en de lichaamshy- giëne. Wat het eerste, het lichamelijk bewegen betreft, de jongen staat bij zijn werk veel in dezelfde houding. In zijn groei-periode moet hier aan dacht aan geschonken worden. Ook de lichaamshygiëne laat soms te wensen over en het is duidelijk dat ook dit de volle aandacht van de staf van de levensschool vereist. Een ander onderdeel is de creatie ve handenarbeid. Het scheppend bezig zijn, waarbij het niet zo be langrijk is of de jongen iets maakt, dat in onze ogen mooi is, maar waarmee hij het gevoel krijgt dat Een beeld uit het handenarbeidlokaal van de school in Den Bosch. De leerlingen leggen de laaste hand aan een aantal werkstukken hij naast zijn soms eentonige werk in het bedrijf zelf iets kan ontwer pen. De lessen in handvaardigheid hebben tot doel het leren kennen en gebruiken van de gereedschap pen. Het maken van eenvoudige houtverbindingen, het zelf kunnen doen van eenvoudige klusjes. Hier mee wordt het zelfvertrouwen van de jongen bevorderd en dat kan juist in deze leeftijd zeer belang rijk zijn" aldus direkteur Wijnber gen die ook over de andere onder delen van het levensschoolwerk genoeg weet te vertellen. „Alle jongens in de groep verke ren in eenzelfde situatie, daarom schenken wij aandacht aan hetgeen er in de jongen leeft. Een gesprek is nooit een monoloog maar een discussie waarbij elk groepslid wordt betrokken. Het gesprek kan men in twee onderdelen splitsen: mens en maatschappij, soms toe ge- spits op actuele gebeurtenissen. De jongen krijgt door middel van het woord contact met zijn baas en zijn collega. Het is begrijpelijk dat al deze jongens die of direkt van de lagere school danwel na een ge deeltelijke of voltooide opleiding aan de lagere technische school, zijn gaan werken, niet hebben leren praten. Als er dan gepraat moeten worden, meestal met de baas, raken ze geblokkeerd en hieruit komen de meeste conflicten voort. De jongen weet eenvoudig niet hoe hij het moet doen." Enthousiast haalt de heer Wijnbergen enkele voorbeel den aan. „Als hij ter verantwoor ding wordt geroepen op het bedrijf, dan voelt de jongen intuitief dat hij het met zijn eigen taaltje niet kan redden. Daarom dat we hier op school deze jongens een steuntje in de rug geven". Hoeveel jeugdige werknemers, trouwens ook vele ouderen, beoor delen een baas, personeelschef of directeur niet verkeerd? Hoevelen vergeten dat ze werken voor hun toekomst. Problemen die de docen ten van de levensschool in de les sen „mens en maatschappij" aan de orde stellen. Er wordt verder met de jongens over verkering, ver loving en huwelijk gesproken. En opvallend is, dat, zoals men zelf kan constateren als men een van de les sen bijwoont, de gesprekken steeds weer los komen en de jongens pra ten over datgene wat hun bezig den wordt. Dit jaar gaan de le-jaars de leerlingen deel te laten nemen aan cultuuruitingen van deze tijd. Vandaar dat men in schoolverband naar de schouwburg gaat, naar concert, ballet, toneelstuk en ook wel een goede film bezoekt. Be langrijk zijn hierbij vooral de voor- en nabesprekingen. Bijzonder aantrekkelijk voor de mingsweek die er ieder jaar gehou- lionderd jongens is ook de vor- wordt. Dit jaar gaan de eertsejaars in mei naar het bungalowpark „Eekhoornnest" in Soest, terwijl de tweede-jaars hun vormingsweek in de Volkshogeschool in Baarn door- i brengen. Deze vormingsweek is voor de jongens geen vakantieweek. Uiteraard wordt het vakantie-ele ment niet vergeten maar in de werkweek wordt het accent vooral gelegd op de persoonsvorming. Zo gaan de jongens op excursie, moe ten zelfstandig opdrachten uitvoe ren en er wordt veel aan sport ge daan. Het lesprogramma van deze Pro testantse Levensschool is dus veel zijdig, en bijzonder aantrekkelijk voor de leerlingen, die de school op basis van vrijwilligheid bezoeken. Alleen voor 14-jarigen is de Le vensschool door de nieuwe school wet, verplicht gesteld. Over de re sultaten van de school, waarna wij vroegen en uiteraard ook de werk gever nieuwsgierig is vertelde de heer Wijnbergen het volgende: „In een bedrijf kan men aan het eind van het jaar een resultatenre kening opmaken. Aan de hand hier van kan men dus zeggen of het goed of slecht is gegaan. U begrijpt dat men vormingswerk niet, al thans nog niet, kan evalueren, laat staan resultaten geven in quantiefi- ceerbare grootheden. Door de jon gen echter in een kwetsbare levens periode op de juiste manier op te vangen, kan een basis worden ge legd voor een evenwichtige uitgroei in de toekomst. Daarom is het levensschoolwerk voor het bedrijf een economische investering op de lange duur, waar- "SCHUURPAPIER" Een priester, die vier maanden op het bedrijf gewerkt heeft, vertelt ons „Ik werkte de normale arbeidstijd. Het was niet mijn bedoeling om zielzorg uit te oefenen, maar louter om me op de hoogte te stellen. Opvallend is de grote eensgezindheid onder de werknemers, voorzo ver ze op gelijke hoogte staan. Er bestaat een grote menselijkheid en aanspreekbaarheid voor het goede. Anderzijds werd ik al heel gauw getroffen door een groot gebrek aan arbeidsvreugde. Voorzover ik in die korte tijd de oorzaak daarvan heb kunnen ontdekken, moet ik zeggen, dat dit kwam doordat men zich 'n nummer voelde, dat eigen lijk niet meetelde. Eerst komt de directie, dan een groep leidingge vende figuren, die ogendienaars van de directie zijn, en dan zijzelf, de uitgebuite massa. Alles, wat van bovenaf komt, wordt met wan trouwen gadegeslagen De afstand tussen kantoor- 'en fabriekspersoneel is vrij groot. Kan toorpersoneel groet fabriekspersoneel meestal niet, als men elkaar te genkomt, terwijl fabriekspersoneel elkaar steeds groet. Pijnlijk was de ervaring, hoe verschillende leidinggevende mensen, die niet wisten, dat ik priester was, langs mij en mijn collega's heen liepen, alsof we niet bestonden, maar mij plotseling begonnen te groeten, tóen ze eenmaal wisten, dat ik niet alleen arbeider, maar ook priester was De arbeider voelt zich een pion in het schaakspel van de grote heren. Er is een bijna totaal gebrek aan inzicht in de gang van zaken, om dat men daarin niet wordt ingeleid, zodat men de zin van zijn eigen bijdrage niet kan zien Men voelt zich slaaf van het bedrijf, omdat men niet als mens wordt geëerbiedigd, alle loonsverhogingen ten spijt en ondanks verbeterde- arbeidsvoorwaarden Tot zover deze priester-arbeider. Toen dit bovenstaande ter sprake kwam op een van onze gespreks groepen, vond men het zo levens-echt, dat iemand opmerkte het lijkt wel, alsof hij bij ons gewerkt heeft. Wel tragisch voor een welvaartsstaat. Het geeft te denken. N.B. Uw opbouwende critiek op deze rubriek is fen alle tijde welkom. Bedrijf sapostolaat Waalwijk e.o. Markt 8, Waalwijk, tel. 3716. Aalmoezenier dagelijks aanwezig op op centrum, van half 12 tot half 1. bij pas na verloop van tijd blijkt, dat de levensschool heeft meege werkt aan een evenwichtige aan passing van de jongen in 't bedrijf, in zijn milieu kortom in zijn hele levenssituatie". Duidelijk is het dat dit levens schoolwerk nog al wat kost. De ac comodate van de school in Den Bosch moet uitgebreid worden, er moeten steeds meer hulpmiddelen komen etc. Ook de inrichting van de school in Waalwijk vergt een aanzienlijk bedrag. De accomodate in Waalwijk is echter perfect. Het gebouw bestaat ondermeer uit een ruime sportzaal met douchecellen, een handenarbeidlokaal, docenten kamer en theorielokaal. De Stich ting Protestantse Levensschool had het in Waalwijk niet slechter kun nen treffen. Wat de financiële steun betreft, men ontvangt subsidie van rijk, gemeente en provincie. „De bijdragen van de gemeenten laten echter nogal eens te wensen over", aldus de heer Wijnbergen die ech ter verheugd was over het feit dat de werkgevers een niet geringe fi nanciële bijdrage leveren aan het levensschoolwerk. Werk dat de jeugdige werknemer als een wel kome en zeer leerzame ontspanning kan zien. De prachtige school in Waalwijk, die zijn einde nadert, is voor de protestantse werknemer 'n stimulance om de levensschool te gaan bezoeken. Hei versterkend middel voor jong en oud. Aan het concert dat Het Brabants Orkest onder leiding van de gastdiri gent JAN OUT op dinsdag 22 maart 1966 in de Nederlands Hervormde Kerk te Waalwijk onder auspiciën van de Waalwijkse Kunstkring zal geven, wordt solistische medewerking ver leend door de solo-faggottist van Het Brabants Orkest, Nico van Wierin- gen, die het "Fagotconcert" van We ber zal spelen. Jan Out werd in 1911 te Haarlem geboren. Hij studeerde viool en di rectie op het Amsterdams Conserva torium. Van 1931 tot 1946 was hij organist van de beroemde St. Nico- laas Kerk te Amsterdam, maar reeds in 1943 werd hij aangesteld als diri gent van de Amhemsche Orkest Ver eniging. Na de bevrijding werd bij benoemd tot 2e dirigent van Het Residentie- Orkest en in de loop van de volgende drie jaren leidde hij een groot aantal concerten van dit orkest, voorname lijk in Den Haag en Scheveningen (Kurhaus-concerten). Het Residentie- Ofkest maakte onder leiding van Jan Out in 1949 een succesvolle tournee door Engeland met concerten o.a. in Manchester en Sheffield. Jan Out In september 1949 werd Jan Out eerste dirigent van het Gelders Or kest te Arnhem, de vroegere Arnhem sche Orkest Vereniging. Thans staat het Toonkunstkoor te Nijmegen on der zijn leiding. Op uitnodiging van The Yorkshire Symphony Orchestra dirigeerde Jan Out concerten van dit orkest in Leeds en Hull in 1952, waarop in 1953 con certen in Leeds en Duncaster volgden. In 1952 was hij eveneens gastdiri gent hij The Liverpool Philharmonic Orchestra. Met bijna alle belangrijke symfonieorkesten in Nederland heeft hij concerten gegeven en in februari 1957 dirigeerde hij het Stadtische Orchester te Saarbrücken. In 1957 en 1958 dirigeerde hij het Gelders Orkest op concertreizen in Duitsland o.a. in Krefeld, Duisburg en Rem- scheid. In april 1959 dirigeerde hij een concert in Oberhausen. In okto ber en november maakte hij een suc cesvol tournee door Amerika. Jan Out is leider van de orkest klasse van het Brabants Conservato rium te Tilburg. Nico van Wieringen werd in 1925 te Bus sum geboren. Zijn studies aan het Amsterdams Conservatorium be gon hij in 1945. Sinds 1949 maakt hij deel uit van Het Brabants Orkest, aanvankelijk als lid van de Kamer muziekgroep. Gedurende deze periode trad Nico van Wieringen verscheidene malen als solist op met Het Brabants Or kest. Nico van Wieringen is solo-fagot- tist van Het Brabants Orkest.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1966 | | pagina 1