wAalwiikse en L\nc,sTRAAtse couraiu Steeds meer mensen zoeken ontspanning op het water Paashaas De nieuwe haven open de kinderen niet teleur Langoor stelde LUXE WATERTOERISME Het jacht voorzien van alle gemakken Uitgerust met telefoon, bar en ijskast BEL APPELS WAALWIJK 04160-4031 van <~Yï[ierlo „American-Stores" Leder, Schoenen, Textiel Bij mist Eerste fase De bar Eger- lirijfmachines Zakstofzuiger Werk genoeg SPECIALE LAGE LUCHTVRACHTTARIEVEN ^^cluóieve fleren kleding v'i V' WAALWIJK VRIJDAG 8 APRIL 1966 87e JAARGANG No. 27 tcho VAn het Zuióen Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tieten Hoofdredacteur JAN TIF.T .UN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. week (0,26 -f 2 ct. inc.k.) f 0,28 p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) 1,20 p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) 3,35 p. kwrt. p.post 3,70 by girobetaling (bij incasso p. postkwit. 60ct extra) Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs: 13 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Telegram-adres„ECHO" Met het voorjaar is ook de tijd voor de watersport weer aangebroken. In de jachthavens heerst een ongekende drukte, want dank zij de welvaart hebben heel wat mensen de beschikking over een klein of groter bootje. En wie nog geen scheepje bezit, bezoekt de grote 'water sporttentoonstelling om zich te verlustigen aan al het drijvend schoons dat daar blank en blinkend de geneugten van een aantal vrije dagen op onze binnewateren oproept. Naast kano's, zeilboten en jachten vin den we er echter nog ontelbare accessoires die hun beurt een enorme aantrekkingskracht uitoefenen op de ervaren watertoeristen, omdat er nog zoveel practische attributen bestaan die „onmisbaar" zijn aan boord. Het was de dag voor pasen. De zonnestralen speelden krijgertje door de bladeren van de bomen en in het grote bos was het een druk te van belang. Op een open plek midden in het bos maakten de ha- zenkinderen plezier. Ze waren alle door de oude hazen verzamelde eie ren mooi aan het schilderen en morgenochtend, eerste paasdag, moest Langoor ze in een mandje op zijn rug meenemen naar de men sen en ze verstoppen in de huizen en in de tuinen. De mensenkinderen zouden dan, wanneer zij wakker werden, gaan zoeken. Dat was elk jaar zo geweest. Langoor beloofde zijn best te zullen doen en toen al le eieren klaar waren mocht hij van zijn ouders nog even met z'n vriendjes in het bos spelen. Ze dwaalden ver af. Toen het flink donker werd, besloten zij naar huis te gaan. Zij gaven elkaar een poot en toen ging ieder naar zijn eigen huis. Langoor hipte vrolijk voort. Maar wat was dat? In de verte zag hij een helder scherp licht. Eerst dacht hij dat het de zon was, maar dat kon niet, want het was nacht. Nieuwgierig als hij was, hipte hij op het licht af en toen zat hij er ineens midden in. Verbaasd bleef Langoor zitten. Plotseling klonk er een harde knal. Langoor schrok verschrikkelijk en zette het op een lopen. Nu begreep hij wat er aan de hand was: het waren boze mensen, die 's nachts jacht maken op hazen. Gelukkig was hij niet geraakt. Snel schoot hij onder wat lage struiken, maar auwat was dat nu weer? Au! Er zat iets om zijn nek en dat kneep zijn keel dicht. Wanhopig rukte Langoor om los te komen, maar in plaats daarvan ging de strik heo langer hoe strakker zit ten. In doodsangst wentelde Lang oor, hangende aan de strik, door 't mulle zand onder de struikjes. Zijn ogen stonden groot en wild in zijn kopje. Hij had het benauwd en vocht voor zjjn leven. Daar klonken zachte stappen op het mos. Wie kwam daar aan? Was het de stroper, die ook op hem ge schoten had? Tussen de struiken verscheen een man, met een klein groen hoedje op en een geweer over de schouder. Het was de jacht opziener. Hij was de vriend van al le dieren in het bos en waakte over hen als een vader. Iedere nacht was hij op stap in het grote bos en probeerde de stropers te pakken te krijgen. Ook deze avond zat hij het diertje weer op de grond. Toen Langoor weer een beetje bijgekomen was, hipte hij wat in het rond en keek de jachtopziener eens aan. Toen klonk er weer een harde knal. Langoor schrok vrese lijk en zette het weer op een lopen. Budkes schold en ogenblikkelijk liep hij met zacht Verende stappen in de richting van waar het schot geklonken had. Langoor rende nu meteen naar huis. Het was al laat en morgenvroeg moesten de paas- „Van de paashaas!" De stroper slik te moeilijk. Hij had op een haas ge jaagd, die nacht, maar het dier was hem ontsnapt. Óch wat, een paas haas bestaat toch niet. Maar die eieren. waar kwamen die dan vandaan? De paashaas keerde welgemoed terug naar zijn leger. Ook dit jaar had hij zijn taak volbracht. Geen mensenkind behoefde te weten, dat één boze man bijna het hele paas feest onmogelijk had gemaakt. De rasechte amateurs moeten van al dat moderne gerief niet veel hebben, maar hoe gemakkelijk is 't niet over 'n luxueus ingericht jacht te beschikken dat al varende tele foonverbinding met een auto of 'n post op de vastfe wal kan onderhou den? En hoeveel zuchten worden er niet geslaakt als een rank schuitje weer aan de grond loopt, omdat er geen dieptemeter aanwezig is Wij hebben ons daarom eens, om geven door alle mogelijke luxe en nuttige verbindings- en navigatie- apparatuur, over de plassen laten varen. En zelden hebben wij een heerlijker dag beleefd dan deze. „Hallo Ipps, hier auto één, waar zitten jullie?" klinkt er opeens uit de telefoonhoorn bij de bar in de kajuit van het prachtige motorjacht, door eigen ideeën van de bezitter en zijn vindingrijke knutselbrein omgebouwd is in een technisch wonderscheepje. „Hier dé Ipps, wij koersen noord noord-west ter hoogte van het Zui dereiland. Heb je de proviand bij je?" vraagt mevrouw, met een fles boven een glas. „Ja Ipps, alles in geslagen. Rijden naar de pont bij 't zij kanaal, daar is een aanlegsteiger. Wanneer kun je daar zijn?" klinkt de rustige stem. Onze gastvrouw vraagt het haar man aan het roer. Deze kijkt Op de waterkaart en zijn vele instrumen ten en geeft de tijd op. Heel snel ie de afspraak gemaakt. En wij bel len de vaste wal op, om te vertellen hoe laat we vanavond terug kunnen zijn. Even later staan we in de stuurhut. Daar wordt juist gepeild of de koers goed is. Met een modern ap paraatje van Pye worden de con stante navigatieseinen opgevangen die de bakens van het dichtstbij zijnde vliegveld uitzenden en waar van de positie op de kaart is aan getekend. Bij afwijking van de juis te koers verandert het signaal en kan op het gehoor worden bijge stuurd, zelfs in de dikste mist. De dieptemeter verkent intussen de bodem van de plas en vertelt ons, dat er nog geen reden is een andere vaargeul op te zoeken. We kunnen zelfs nog dichter langs het eiland varen. Een autoradio wordt even aangezet voor de nieuwsbe richten. Om ons heen kabbelen de zonovergoten golfjes. We zien natuurlijk naast de nor male instrumenten nog een nieuwe snelheidsmeter, het modernste kom pas en voor mogelijke regenval de elektrische ruitenwissers op de ra men. Ook radar wordt tegenwoor dig aan boord van schepen een nor maal gebruiksapparaat. Een rond cirkelende lichtstraal geeft op een rond fluoreserend venster precies de obstakels weer, die een draaien- WAALWIJKHet was maandag een historische dag voor de gemeen te Waalwijk. Op die dag voeren n.l. twee schepen door de nieuwe sluis. De eerste twee van een reeks, die, naar de gemeente hoopt, groot zal zijn. Feestelijk vertoon bleef bij de doorvaart van deze twee sche pen echter achterwege. Wij waren aanwezig toen het schip van de Gebroeders van der Linde door de sluis kwam. Dit schip vervoerde een vracht melkpoeder voor de Fa. Appels uit Waalwijk. Wanneer een schip de sluis is ge passeerd betekent dit niet dat er een vrije doorvaart naar de haven is. Hoewel de zandzuigers op volle kracht hebben gezogen zijn er nog maar twee smalle verbindingen met de oude haven tot stand ge bracht. Binnen niet al te lange tijd hoopt men de verbindingen op de vereiste breedte te hebben. Hierbij komt nog een andere handicap. Een constant waterpeil in de haven is nog niet mogelijk. Dat is pas moge lijk als de oude binnenhavenarm, ten westen van de nieuwe sluis, wordt afgesloten. De eerste fase van het havenplan begon reeds in 1958. In dat jaar voteerde de gemeenteraad van Waalwijk de eerste kredieten voor de .realisering van het havenplan. eieren al bij de mensen zijn. Nog moe en ellendig bereikte Langoor zijn ouderlijk huis. Dat gaf een opschudding, toen hij alles ver telde. „Je kunt mij nog meer ver tellen", bromde vader, „Maar jij gaat die mensen geen eieren bren gen dit jaar. Ze zouden je nog lie ver opeten dan je te bedanken voor al die moeite". Maar daar wilde de paashaas niet van horen. Stel je voor, morgen was het Pasen en zouden de kin deren dan geen eieren mogen vin den? Alle jongens en meisjes reken den er op met gekleurde eieren te kunnen spelen, er waren al wed strijden georganiseerd in eieren tik ken en heel wat kinderen hadden best trek in zo'n smakelijk eitje. Langoor dorst best naar de mensen toe te gaan, want op paasdag wa ren er alleen goede mensen. En hoe vader haas ook praatte, Langoor waagde het er op, bond de mand met geverfde eieren op de rug en strompelde zo goed en zo kwaad als het ging met zijn pijn lijke nek naar de mensen. Overal verstopte hij de eieren. Soms legde hij ze gewoon in de schalen, omdat hij zo erg moe was, maar geen huis sloeg hij over. Die ochtend ontwaakten ook de kindeern van de stroper. „Hoera, 't is Pasen!", riepen ze toen ze wak ker werden. Overal gingen ze zoe ken en ja hoor, ze vonden een gro te kom vol mooi gekleurde eieren. „Vader, kijk eens wat we gevonden hebben!" zo kwamen ze bij zijn bed. de antenne in de mast in een kring om 't voortklievend vaartuig elek tronisch aftast. „En hebt U dit allemaal zelf ge monteerd?" vragen wij verbaasd aan de heer De Graaf. „Ingebouwd" verbetert hij. „Maar dat gaf wel eens problemen. In een schip is geen enkel vlak helemaal recht. Kijk eens in dit kombuisje. Daar moest een ijskast in en een gasstel en een plafond met elektrisch licht, maar alleen zo'n klein plafonnetje kost al hoofdbrekens omdat het aan alle kanten gebogen randen heeft. En wil je het goed doen, dan moet het allemaal precies sluiten. De bar ziet er bijzonder gezellig uit. In grote laden, die bij de dei ning niet vanzelf kunnen open schuiven, staan de vele flessen in uitgespaarde openingen en de gla zen op veilige rekjes. Zowel de be drading als apparatuur is zoveel mogelijk weggewerkt, zodat alleen de bedieningspanelen van mobilo foon en radio zichtbaar zijn. En die toestellen vergen niet eens veel van de accu's. Er zijn 12- en 24-volts modellen met een gering stroom verbruik van 300 milli-ampère bij ontvangststand, terwijl de mobilo foon „Hamble" in de stand „stand bye" (gereed voor antwoorden) 2,5 en tijdens het spreken (stand zen den) 8,5 a verbruikt. Deze kleinere uitgave van Pye vergt nog minder IGerev. vanaf 65, Half jaar garantie. Gratis schrift, type-cursus Telefoonstraat 33 - Tel. 31748 I TILBURG en heeft toch een ongekend groot bereik tot ver om de plassen. We zien een zaklantaarn liggen, maar mevrouw De Graaf draait hem om en het is opeens een ven tilator die de sigarenrook wegblaast, en als zij ons bordje van de bitter garnituur wegneemt, heeft ze er met één handgreep een tafelstof- zuigertje van getoverd, dat de kruimeltjes opslurpt van tafel. Dit schip zit vol verrassingen Als de trotse eigenaar een leeg bierblikje achter zich in het kiel zog heeft geworpen, neemt hij plots een luchtbuks uit een onzichtbare kast en schiet een kogel van be hoorlijke afstand dwars door het metaal, dat onrustig op de golfslag dobbert. Hoeveel boten varen er nog rond zónder toilet en met een primitief keteltje drinkwater? De eerste de beste watersport-tentoonstelling toont ook u dat het anders kan. U kunt zelf televisie installeren of in draagbare apparatuur meenemen tijdens de vakantie. Precies op tijd staan we weer op de aanlegsteiger. De mobolifoonpost van het haven tje heeft de gehele route kunnen volgen. En onze auto staat klaar. Een jaar later werd krediet uit getrokken voor de bouw van de schutsluis. Met de bouw werd ech ter pas in 1963 begonnen. Rond de haven komt een industrieterrein van 54 ha. Het is mogelijk, indien daar behoefte toe ontstaat, deze ter reinen uit te breiden. Voorlopig heeft men echter werk genoeg met het opspuiten van het industrieterrein, het aanleggen van wegen in dit gebied en met de ha- venaccomodaties verder aan te pas sen. Er zal een nieuwe brug moe ten worden gebouwd, ten westen van de brug over de sluis, over de dode arm van de oude binnenhaven. Binnenvaartschepen tot duizend ton en kustvaarders tot 250 brt. kunnen door de nieuwe sluis de haven bereiken. De schutlengte is 90 meter, de schutbreedte 9 meter. Dat de haven een belangrijke aanwinst is blijkt wel uit het feit dat voorheen slechts schepen tot 200 ton de haven konden binnenva ren. Bij de foto: Het schip van de Gebr. van der Linde vaart door de nieuwe sluis. Op de sluisdeuren (rechts) kijken toe v.r.n.l. de heren Jan Appels, Van Rijn, Wim Appels en De Bruin, van de Fa. Appels. Het schip vervoerde een lading melkpoeder voor dit Waalwijkse transportbedrijf. uitgeput viel hij in het zand. Zijn lijfje trilde en hij hijgde. Hij moest los! Vannacht moest hij de eieren schilderen voor de men senkinderen. Als hij zou sterven in de strik zouden de kinderen morgen voor niets eieren zoeken. Zij zou den niet begrijpen waarom de paashaas er dit jaar niet geweest was en waarom ze geen eieren von den. Met dubbele moed zette Lang oor de strijd voort, maar het lukte niet. Hij had geen kracht meer en weer achter de stropers aan en het schot, dat zij op Langoor hadden afgevuurd, had hen verraden. De jachtopziener wist nu precies waar hij moest zoeken. Plotseling stootte hij met zijn voet op iets zachts. Hij bukte zich en vond Langoor die bij na gestikt was in de strik. Snel maakte hij de paarhaas los en voor zichtig betastte hij het diertje om te zien of het nog leefde. Ja, geluk kig er kwam weer beweging in en zachtjes zette jachtopziener Burkes

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1966 | | pagina 9