Belangstellenden aan 't woord Moment opname 1 Mei viering J Geloven op maandag Wat God ons zegt Om eens over Ie denken... „OPEN OOG" In het bedrijfsapostolaat gaat het om de zielzorg in de wereld van de industrie. Deze speciale zielzorg werd in het leven geroepen, om dat o.i.v. techniek en industrie een andere wereld is gegroeid, met andere mensen, die aan de Kerk andere vragen stellen. Het „geloven op maandag" is daar juist een groot probleem. Hier staat de hele pastoraal voor een grootse opdracht. De mensen laten zien, dat Gods boodschap aan de wereld nog steeds een blijde boodschap, een in spiratie voor een gelukkig leven. Daartoe zal men serieus moeten luisteren naar wat er gaande is in onze wereld en naar wat God ons daarover zegt in zijn woord in de Bijbel. Vanuit deze bezinning zal men zinvoller en rijker kunnen leven. Deze veelomvattende taak zal alleen maar verwezenlijkt kunnen worden door een intens gesprek van velen - priesters, predikanten en leken - uit onze gemeenr schap. Dit gesprek op gang brengen lijkt me een belangrijke opdracht voor een bedrijf saalmoezenier Ik ben dan ook bijzonder blij, dat enkele belangstellenden uit onze gemeenschap hun gedachten over het bedrijfsapostolaat op papier hebben willen zetten. En ter oriëntatie over ons werk wil ik u graag een bloemlezing uit hun brieven voorleggen. Zoals altijd is uw posi tieve critiek bijzonder welkom L. v. Berkel, aalmoezenier bedrijfsapostolaat. „God de Heer nam de mens en plaat ste hem in de hof Eden, om deze te bewerken en te onderhouden" (gen. 2, 15). Niet, wat hij door zijn arbeid ver dient, is het loon van de mens; maar wat hij door zijn arbeid wordt. Ruskin. Een gesprek op ons centrum - Het bedrijfsapostolaat voor Waal wijk en omstreken bestaat nu 4 jaar. - Het is bedoeld voor de streek Waalwijk, Kaatsheuvel, Loon op Zand, Drunen en Heusden - In Nederland zijn er in totaal on geveer 125 bedrijfsaalmoezeniers. - In ons bisdom 26, verdeeld over 13 centra. - In Nederland bestaat ook bij de Protestanten 't bedrijfsapostolaat, onder de naam „Kerk en indus trie". - Het werk voor Waalwijk e.o. in katholiek opgezet, maar het gaat allereerst om christelijke beginse len. - Iedereen met een goede inzet is welkom. - Ook vele niet-katholieken zijn aangesloten. - 50 bedrijven steunen financieel het werk. Verder komen de nodige gelden van het Bisdom en de pa rochies. - Er is een contactblad voor alle medewerkers en belangstellenden, dat vijfmaal per jaar verschijnt. Telkens worden 300 exemplaren verzonden. - De inhoud van de földer vormt vaak het uitgangspunt voor het gesprek in de kerngroepen. - Er bestaan nu 14 groepen, die re gelmatig bijeenkomen, meestal op het centrum op de Markt in Waal wijk. - Wekelijks wordt in de „Echo van het Zuiden" een rubriek verzorgd „Open Oog", om denk- en ge spreksstof aan te dragen. - Regelmatig worden bedrijven be zocht. - Op de vormingsinstituten levens school, jongerencursus en Mater Amabilissohool bereikt men de jonge werknemers, ongeveer 400 in totaal, - Met het N.K.V. en zijn vakvereni gingen bestaat 'n goed contact, en ook met de K.A.V. - Op prikborden in bedrijven en ook in personeelsbladen leest men over het werk. - Er is een goed samenspel met de priesters en dominee's. - Op het centrum komen vaak men sen binnenlopen voor een praatje met de aalmoezenier. - De aalmoezenier is dagelijks aan wezig voor bezoek, per telefoon tussen 11.30 en 12.30 uur op het centrum Markt 8 Waalwijk, tel. 3716. - Het gaat uiteindelijk om het ver kondigen van Gods bedoelingen met de mens in een technische tijd. Vreemde titel, geloven op maandag. Op maandag moet er gewerkt worden. Dan begint het gewone icven weer. Geloven doe je zondags in de kerk. Maar op maandag heb je daar geen tijd voor. Dan zijn er heel andere dingen aan de orde. Dctn komt geloven niet te pas. En toch heeft geloven wel degelijk iets met die maandag te maken, met dat leven van werken en arbeiden. Het gaat er maar over, wat je er onder verstaat. Zondag is de dag des Heren. Maar 's maandags trekken we naar de wereld van diezelfde Heer. Die wereld is het erf, waarop de Heer ons als bedrijfsleider heeft geplaatst. Diezelfde God, van de zondag, heeft ons als huurlingen 's maandags in dienst om Zijn wereld mede op te bouwen. Hij vertrouwde ons de wereld toe en wij mogen er in arbeiden. Hij gaf ons de wereld als een huis m er in te wonen en te werken. En het is Zijn opdracht, dat wij van dat huis een thuis maken. De wereld is een gave van God, maar tegelijkertijd een opgave aan ons. Zondags danken we God voor die gave en 's maandags gaan we er mee aan het werk; de een op kan toor, de ander op de fabriek, een derde op school, weer een ander in zijn atelier, de boer op zijn akker, en de dokter bij zijn patiënten. Ieder gaat op weg om te gaan arbeiden in de wijngaard van de Heer. En ieder levert daarin zijn typische bijdrage om die wereld mooi te maken. Allemaal druk bezig om de schepping af te bouwen God wilde niet anders. Het staat al op de eerste bladzijde van de Bijbel: onderwerpt de aarde, maakt ze bewoonbaar! Vooral i>n de laatste tientallen jaren hebben we het mét grote sprongen gedaan. Denk maar eens aan onze technische vondsten, waar je van duizelt. Er zijn mensen, die menen, dat God het daarmee wel niet eens zal zijn. God laat zich niet in de kaarten kijken, Hij laat niet met zich spotten. Hij zal het b.v. niet toelaten, dat er mensen op de maan komen. Maar als je conseguënt durft geloven, dan weet je, dat God niet anders wil. Hij gaf ons Zijn wereld, Hij leende ons het mate riaal. En Hij gaf ons verstand en een wil, de instrumenten om het materiaal te bewerken. En het is onze taak om aan de slag te gaan. Toch weten we duivels goed, dat het in de praktijk allemaal niet zo mooi is. In plaats van een wereldwelvaart produceren we vernieti gingswapens. Tweederde van de mensheid lijdt honger en wij eten taartjes. Velen denken, dat God achterhaald is; we hebben Hem niet meer nodig. Wij fabriceren technische goden en wij aanbidden onze eigen helden. En in plaats van een wereld bewoonbaar maken, leg gen we er dynamiet onder. Het lijkt er op, of we dienstwijgeraars zijn. We zijn ons kompas kwijtgeraakt; de overtuiging en het geloof, dat we het materiaal en de instrumenten van God te leen gekregen heb ben; en dat we daarmee een wereld moesten opbouwen, waarin het goed leven is voor iedereen. Het is daarom goed, dat we op zoek gaan naar ons kompas. Daarom heeft de Kerk van Nederland dit jaar zondag 1 mei aangegrepen als een dag van bezinning op ons werk in deze wereld, op ons geloof op maandag. Toen sprak God: Laat ons mensen maken naar ons beeld, op ons gelijkend, opdat ze heersen over de vissen van de zee en over de vogels van de hemel en ovetr het vee en over heel de aarde en over ai het kruipende gedierte dat kruipt over de grond." Toen schiep God de mens naar Zijn beeld, naar het beeld van God schiep Hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen En God zegende hen en sprak tot hen: „Weest vruchtbaar en wordt talrijk en bevolkt de aarde en onderwerpt haar en heerst over de vissen van de zee en over de vogels van de hemel en over alle dieren die zich op aarde voortbewegen." Toen sprak God „Zie, ik geef u al het zaaddragend gewas op de hele aarde en al het geboomte met zaaddragende boomvruchtenhet zal u tot voedsel dienen. Maar aan al de wilde landdieren en aan alle vogels van de hemel en aan alle levende wezens die zich op aarde voortbewegen, geef ik alle groene planten tot voedsel." En aldus ge schiedde. En God zag, dat alles wat Hij gemaakt had en zie, het was zeer goed. En het werd avond en het werd morgen: de zesde dag. (Gen. 1, 24-31). - Leef ik om te werken, of: werk ik om te leven - De Kerk in het bedrijf, ofhet bedrijf in de Kerk - Kun je nog zeggen: Ik werk alleen voor mijn centen, en daarmee basta - Is werken ook bidden - Is werken een straf of een feest - „Geloven op maandag": wat zou dat kunnen betekenen DOOS BONBONS Men bracht een bezoek aan een ca caofabriek. Als u thuis wèl eens het cacaobusje hebt laten vallen, weet u bij benadering hoe bruinstoffig zo'n fabriek er uitziet. Er brandt bijna de hele dag kunstlicht. Achter in de fa briek stond een machine, waarin ca caobonen verpulverd werden. Een man stond erbij, onder stof in het halfduister. Aoht uur per dag, 32 jaar lang! Zij vroegen hem: „Heb je nog een beetje lol in je werk?" en gingen meteen een beetje opzij voor het ver wachte knetterende antwoord. De man zei„U moet me dat nü niet vra gen. Maar, als er binnenkort bij u thuis een kindje geboren wordt en al les goed is afgelopen en u rent naar een winkel om een doos bonbons voor uw vrouw te kopen, wilt u er dan aan denken dat ik aan uw dankbaarheid heb meegewerkt?" Overname „Jonge Kerk", dec. '65 Dit jaar wordt in de kerken van Nederland op zondag 1 mei bijzondere aandacht geschonken aan het feest van de arbeid. Dat zal vooral gebeuren tijdens de liturgische viering van die dag. Vanuit ons centrum voor bedrijfsapostolaat wilden wij graag in dit blad een steentje bijdragen tot het welslagen daarvan, en ter voorbereiding uw aandacht vestigen op de christelijke zin van ons dagelijks werk Het leek ons bovendien een Ongezochte gelegenheid om de betekenis van ons bedrijfsapostolaat voor het grotere publiek enigermate toe te lichten. Diverse mensen uit onze samenleving vertelden u van hun gedachten en ervaringen. Bestuur Bedrijfsapostolaat. Wat ziet U in het Bedrijfsapostolaat In onze samenleving, waarin de industrie zo'n voorname plaats inneemt, waarin de mensen in grotere en kleinere groepen hun dagtaak naast en met elkaar vervullen, rijpt wel eens de vraag, of de Kerk haar invloed op de mensen verloren heeft, of de Kerk buiten spel staat. Het is daarom, dat de Kerk door verschillende vormen naar de mensen in dat bedrijfsleven toe komt. Een van die vormen is 'n bedrijfsapostolaat. Geen zoetsappigheid, maar door middel van contacten en gesprekken proberen de men sen samen te laten leven en werken met de liefde, waar Christus de Kerk op gebaseerd heeft. Niet door Christus als een zoet vi sioenair voor te stellen, maar als een groot sociaal hervormer, die iedere mens gelijke rechten heeft gegeven. J. Trommelen, Waalwijk. In het bedrijfsapostolaat zie ik primair de gedachte van de Boodsdhap. Het van de daken schreeuwen van liefde door geloof en van geloof door liefde. Het is m.i. niet het leefbaar maken van het arbeidsmillieu; daarvoor zijn er maatschappelijke en sociale instanties te over. De priester (te weten de bedrijfsaalmoezenier) is d'e man, die zich na moet werpen tussen de mensen om hen de de bezinning moet ontworstelen uit de theo rie, die zich met zijn hele priester-mens-zijn Waarheid op deze wereld aan te wijzen. Om zijn apostolisch werk de mogelijkheid tot vruchtbaarheid te geven, zal hij eerst vertrouwensman moeten worden, zal hij moeten leren luisteren, zal hij moeten leren spreken en leren zwijgen. Wanneer de ge legenheid door de middelen geschapen is, zal 'hij het doel - De Boodschap - als de ondergeschikte dienaar moeten verkondigen. De aalmoezenier blijft de priester Tedhnisering verduidelijkt m.i. alleen maar het gevoel van afhankelijkheid. Het geloof wordt niet ingeperkt. Immers, geloven in de capaciteit om afhankelijk te kunnen zijn. Met een grote zorg voor een goede toe komst, met een juiste waardering voor de menselijke persoon zal de toekomst voor on ze kinderen werkelijk aanvaardbaar zijn. De enige bedreiging ligt binnen de menselijke persoon zelf: we zijn zo langzamerhand mensen geworden, die alleen maar willen némen en niet nreer willen géven. Dienstverlening wordt niet meer gehono reerd A. Megens, Kaatsheuvel. Als een rode draad loopt door de Bijbel de waardering voor de mens als mens en als schepsel van God. Dé Bijbel toont aan ons, hoe wij, staande in de gemeenschap, onze medemensen moeten beschouwen, met hen samenwerken, hen moeten helpen, zowel in gunstige als in ongunstige omstandigheden. Bij de veranderingen in de maatschappij van kleine eenheden en bedrijfjes naar grote verbanden en grote bedrijven hebben wij: de rode draad van de Bijbel uit het oog ver- loTen en weten wij onze Christelijke maat staven, met name in die grote verbanden en gemeenschappen, onvoldoende concrete vorm te geven. Wij zien in het bedrijfsapostolaat een mid delen 'n weg om dat arbeidsmillieu in 'n be- drijfsgemeenschap te leren projecteren te gen de leer van de Bijbel Beoordeling van mensen, promoties of degradaties, de orga nisatie van mensen in het bedrijf en zoveel andere punten moeten wij uitvoeren met een christelijke levenshouding, zoals deze in de Bijbel tot ons komt. Van het bedrijfsapostolaat verwachten wij aanwijzingen, hulp, adviezen. M. Lips, Drunen. Iemand, die zich practisch alleen aan dit werk kan wijden, kan veel meer con tacten met leidende personen in de bedrij ven en met de arbeiders hebben dan de pa rochiepriesters. Hij zal de noden en de ver langens beter kennen. Ten aanzien van de totale zielzorg zal het betekenen, dat een hele groep mensen meer en beter zielzorge lijk benaderd wordt, en dus ook beter lid zal worden van de parochie-gemeenschap waartoe ze behoren. In de wereld van tech niek en industrie zal het bedrijfsapostolaat op de duur door woord en krantenpubli catie invloed op de mentaliteit kunnen krij gen. Men zal zich bijzonder moeten over tuigen, dat het alleen maar tot grotere zicht bare successen „op de lange duur" kan leiden Deken P. Maessen, Waalwijk. Dagelijks ontmoeten wij op de levensschool de jongens, die op zeer jeugdige leeftijd een plaats hebben gevonden in de bedrijven van Waalwijk. Regelmatig worden wij ge confronteerd met hun gedachten en indruk ken, die ze in de bedrijven en daarbuiten opdoen. Het is in die veelal volwassen ar- beidswereld, dat zij met allerlei inzichten en opvattingen woTden geconfronteerd. Vol wassenen denken anders; ook voor hen is het niet zo gemakkelijk meer om de zin en de waarde van vele dingen te ontdekken. De ontwikkelingen en veranderingen in ge loof en arbeid zijn duidelijk aan de gang. In deze ontwikkeling stelt het bedrijfsapos tolaat zich present. Dit as geen eenvoudige zaak. Tijdens bezoeken aan bedrijven en gesprekken aldaar met werknemers en lei ding en met gespreksgroepen buiten de be drijven, wordt over die ontwikkelingen en veranderingen gesproken. Deze gesprekken zijn waardevol, want deze mensen ontmoe ten de jonge werknemers in hun bedrijven, inspireren hen en geven hen zekerheid van uit denken en handelen. De levensschool en de bedrijfssituatie zijn zo duidelijk een een heid, dat het daarom zo belangrijk is, dat het werk van het bedrijfsapostolaat wordt verricht. Het is wel duidelijk, dat het voor de hele samenleving van grote waarde is. E. Hardesmeets, Waalwijk, directeur Levensschool. In overleg met de andere Protestantse pre dikanten wil ik graag een paar opmerkin gen maken over het bedrijfsapostolaat. Ik geloof, dat heel deze wereld, met alles wat daarop leeft en gebeurt, op welk ter rein ook, van God is. Verder geloof ik, dat het ware, altijd blijvende geluk voor elke mens daarin te vinden is, dat hij in alles wat hij doet en is, zich laat leiden door de wil van deze God, 'Die in Christus zoveel van houden wil, dat er geen woorden voor zijn. Als dat waar is, geldt dit dus ook van de geweldig boeiende wereld van de techniek en allen, die daarin hun werk vinden, van hoog tot laag. Nu lijkt het mij, dat het be drijfsapostolaat hen, die daaraan meedoen, een unieke kans biedt om na te denken met anderen over de vragen, die het bezig zijn met de techniek oproept. Vooral ook als andersdenkenden hun inbreng geven! En als dat nadenken er toe leidt dat ik meer in zicht krijg in het levensdoel, dat*God juist met mij beoogt, kan mij dat bijzonder ver rijken. W. R. Barkema, Sprang De waardering voor het werk van de mensen en de belangstelling van de men sen voor hun leven op het bedrijf moet ons (priesters) weer het wantrouwen doen over winnen, dat ze niet zonder reden tegenover de priesters hebben gehadEen van de leden uit een gespreksgroep zei me eens als de mensen niet naar u toe komen, dan moet u naar de mensen gaan. Christus is toch ook naar de mensen gegaan. Hij ging naar het meer om de vissers daar te treffen. Hij liep door de velden om de landbouwers en de boeren te ontmoeten en met 'hen een praatje te maken. Hij sprak vooral in beelden, ontleend aan de levens sfeer van landbouwers, herders en vissers; en daardoor was Hij bij de tijd. Zo moeten jullie ook doenOp die wijze zal de priester voor de mensen een teken kunnen zijn of liever een aansporing tot grotere me demenselijkheid, tot groter vertrouwen in elkaar, en een beroep op de hogere waar den, welke in iedere mens leven. Niemand is ongevoelig voor echte belangstelling en eChte goedheid v. K., priester. Gedurende een grote tijd in het verleden is de Kerk eigenlijk steeds verder afge- groeid van de gedachten en het leven van een grote -groep van mensen. De Kerk bleef vasthouden aan haar eigen stramien, zoals 'zich dat door de historie had afgetekend, en legde de mensen verplichtingen op. Zon der oog te hebben voor de specifieke pro blemen in de grote groep van industrie werknemers - voornamelijk tijdens de in dustrialisatie - is deze afstand steeds gro ter geworden. Na de oorlog is men dit te kort gaan inzien en zijn er door het Bisdom speciaal priesters vrijgemaakt om zich juist bezig te houden met die grote groep waar aan men jaren is voorbijgegaan. Hierdoor ontstond het bedrijfsapostolaatDe grootste opgave voor een bedrijfsaalmoeze nier is m.i. zijn plaats wéar te maken en juist die moeilijkheden op te lossen en te staan waar de parochiële zielzorg ophoudt De mensen moeten weten, dat er speciaal iemand is, die hun problemen (vooral hun verhouding met de Kerk) wil opsporen en die zoekt naar de mogelijkheid om een brug te slaan naar de Kerk De combinatiefunctie aalmoezenier bedrijfs apostolaat en aalmoezenier van de vor mingsinstituten brengt naast het vele werk het grote voordeel mee, dat de aalmoeze nier oök contact krijgt met de jeugd. Hier door is hij goed op de hoogte van wat er op het moment onder hen leeft. Dit lijkt me speciaal met het oog op de toekomst erg belangrijk 1 J. Verwiel-Hoevenaars, Waalwijk. Het bedrijfsapostolaat 'kan zinvol en heil zaam werken, alls men elkaar intensief be ter wil leren kennen en 'begrijpen. Het is waardevol voor de zielzorg, als men ons streven en werken richt op God en de ze gen daarover vraagt. Het bedrijfsapostolaat kan ook in het hedendaags leven van tech niek en industrie een zinvolle 'betekenis heb- ten, als iedereen, ongeacht rang of stand elkaar wil leren begrijpen en waarderen, met de wetenschap, dat wij allemaal zonder hulp van Boven en Zijn zegen niets kunnen presterenDe reden, waarom ik graag mee doe is gelegen in het feit, dat mij dit werk interesseertIn mijn arbeid heeft het de betekenis om de kennis en de indruk ken over te dragen op anderen voor een be tere verstandhouding onder elkaar. Th. Floris,- Drunen. i i i i 'i 1

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1966 | | pagina 5