waalwijkse en UnqstRAAtse couRAnt
Amerikanen
helft van senaat
gaan dit najaar
en congres kiezen
Jampe
OP NAAR DE VERKIEZINGEN
CRUISE ROND DE WERELD IS EEN DROOMREIS
RUYS CO.
Ogen vragen brillen
van STASSAR
Holland
Amerika
Lijn
Steunt het volk
politiek
regering Johnson
Voor wie?
Op de tijger
Tweede sectie:
Weggelaar stierf
natuurlijke dood
Gevraagd: succes
Damesmode
Tilburg
23 Zeelui in haven
van New York
omgekomen
Prinses Beatrix
doopte in 1957
dit schip
Elegant
Programma
Voorzieningen
Naar de fjorden
Kabinet had kritiek
op burgem. v. Hall
en
hoofdcommissaris
Van der Molen
Bespreekt uw reizen per
VIA
reisagenten
jT\.
MAANDAG 20 JUNI 1966
87e JAARGANG No. 48
De tcho vAn het Zuióen
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Opgericht 1878
Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002
Abonnement
p. week (0,26 2 ct. inc.k.) 0,28
p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) 1,20
p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) 3,35
p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 60ct extra)
Losse nummers 20 cent.
Advertentieprijs: 13 cent per mm
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres„ECHO"
Eens in de twee jaren gaat Amerika ter stembus. Eenmaal om de
president te kiezen en de helft van Senaat en Congres, eenmaal om de
andere helft van beide te vernieuwen. En al zijn de verkiezingen, die
dit najaar gehouden zullen worden, niet van zo ingrijpend belang als
de presidentsverkiezingen, men vraagt zich toch af in hoeverre ze een
kijk zullen geven op de positie van de President en de steun van het
volk aan zijn politiek, daar men, sprekend van de politiek van de re
gering-Johnson, op het ogenblik direct denkt aan Vietnam.
Daaruit blijkt, dat dit aspect van
de regeringspolitiek alle andere
overschaduwt. En dat gebeurt ook
in de praktijk. Daar is het grote
plan van Johnson voor zijn „Great
Society" ter bevordering van de al
gemene welvaart, daar is 't rassen
vraagstuk waarmee reeds vorderin
gen werden gemaakt. Maar de alle
aandacht opeisende, massa's geld
verslindende, Vietnam-politiek stelt
dit alles op de achtergrond.
Ongetwijfeld zeer ten ongerieve
van de President zelf. Niemand ge
looft dat hij zich happy voelt en het
is hem aan te zien ook. erwijl ge
woonlijk een oorlog alle nationale
krachten achter de regering samen
brengt, werkt de oorlog in Vietnam
als een splijtzwam, ook binnen de
eigen partij van Johnson, de Demo
craten. Zijn voornaamste tegenstan
der, Fulbright, immers is een partij
genoot.
Natuurlijk zijn er mensen, kran
ten, organisaties, die de regering
door dik en dun steunen. Voor ve
len is het n' zaak van patriottisme.
Men stelt het eenvoudig zo, dat
Amerika grote offers brengt om de
wereld tegen het opdringende com
munisme te beschermen, ziet in een
ieder die twijfelt een verrader en
men ergert zich verschrikkelijk, met
name aan de Europese staten, die
zich niet mee laten slepen in dit
militaire avontuur.
Anderzijds zijn er velen, die met
een bezwaard hart zien hoe Ameri
kaanse jongens in deze oorlog worJ
den gedreven, een smerige oorlog
zonder roem, en als ze dan al weten
tégen wie het gaat, zich afvragen
voor wie ze vechten. Want de „re
gering" in Saigon, om het even wel
ke regering daar voor het ogenblik
aan de macht is, en de houding van
de Vietnamezen in het algemeen
wie het niets meer kan schelen als
het vechten maar ophoudt, geeft
maar weinig aanmoediging.
Volgens de militaire leiders en
minister Macnamara ziet de situatie
er militair niet eens ongunstig uit,
maar zij vergeten dan dat niet de
militaire, maar de politieke situatie
doorslaggevend is.
De president maakt de rit op de
tijger en kan onderweg niet afstap
pen, uit vrees door het lieve dier
verslonden te worden. Deze hele si
tuatie ligt Lyndon B. Johnson niet.
^VW/VVVWA\WWiVW»\^
„Er zijn geen aanwijzingen, dat
de heer Jan Weggelaar, die vorige
week maandagavond overleed bij 't
begin van de demonstraties van de
bouwvakarbeiders in Amsterdam,
op gewelddadige wijze stierf".
Dit wordt gezegd in de voorlopi
ge conclusie, die de tweede sectie,
ditmaal namens de familie uitge
voerd door prof. dr. C. A. Wagen
voort van de gemeentelijke univer
siteit van Amsterdam, heeft opge
leverd.
Bij deze sectie zijn sterke hart
afwijkingen geconstateerd, zo meld
de prof. Wagenvoórt de officier van
justitie in Amsterdam, mr Hartsui
ker. Er is een zeer sterke vernau
wing van de kransslagader van het
hart gevonden. Deze gevonden af
wijkingen van het hart kunnen zeer
wel de dood verklaren, zo luidt dit
tweede sectierapport.
Hij is uitermate gevoelig voor de
publieke opinie, hij streeft naar po
pulariteit. En hij wil ook wel idea
len doorzetten, die hem méér dan
populariteit zouden opleveren. In
eigen land heeft hij handen vol werk
en hij zou zich daaraan ongetwij
feld graag wijden. Maar hij komt er
onvoldoende aan toe, want Vietnam
neemt hem in beslag. Hij wordt in
het defensief gedrongen en dat ligt
hem niet. En nu komen de verkie
zingen voor Senaat en Congres in
zicht. In hoeverre zal de uitslag
daarvan weerspiegelen, hoe het volk
denkt over zijn president?
Eenvoudig ligt de zaak niet, want
de tegenstellingen zijn geen partij
tegenstellingen. De scheidslijn loopt
dwars door de partijen heen. Daar
bij is het natuurlijk een riskante
zaak, de Vietnam-politiek in het ge
ding te brengen. Men maakt gauw
ultra-nationalistische sentimenten
wakker en daarmee is niemand ge
diend.
Voor de Democraten vooral be
tekent dit een moeilijk parket. Zij
hadden praktisch het veld vrij na
het verschrikkelijke Gold water
échec der Republikeinen, dat deze
partij leiderloos en programmaloos
achterliet. Het zou zo mooi geweest
zijn, als ze met trots hadden kun
nen wijzen op wat Johnson presteer
de en hun eigen front hadden kun
nen versterken, om over twee jaren
opnieuw een gooi naar 't president
schap te doen.
Maar Vietnam gooit dit alles in
het honderd.
Op het meest in het oog springen
de punt van het regeringsbeleid zijn
de meningen, zowel in de partij als
bij de kiezers, verdeeld.
Het zal dan ook bepaald interes
sant zijn te zien, hoe de Republi
keinse en Democratische politici
zich zullen opstellen om, de kool en
de geit sparend, de voortreffelijk
heid van eigen partij aan de kiezers
te tonen.
Tenzij de regering-Johnson ergens
een daverend succes boekt. Dat zit
momenteel nog nergens in. Maar er
kan nog van alles gebeuren, al of
niet toevallig.
Willen de Democraten winnen of
hun stellingen behouden, dan zal
Johnson dat deel van de volksgunst
moeten herwinnen, dat hij door de
Vietnam-narigheid heeft verspeeld.
Heuvelstraat lé Telefoon 26882
Exclusieve collecties
BADPAKKEN
BLOUSES
BIKINI'S
ZOMERPANTALONS
SHORTS
KRAAGJES
ROKKEN
GEBREIDE JAPONNEN
PULLOVERS
Atelier voor
PLISSEREN, BORDUREN,
STOFKNOPEN maken enz.
Ten minste 23 zeelieden zijn om
het leven gekomen en zeker 70 ge
wond, toen een Britse tanker in de
haven van New York in aanvaring
kwam met een Amerikaans vaar
tuig en in brand vloog. De Brit
„Alva Cape" was geladen met zeer
brandbare naftaline. Nog zeker vijf
zeelui bevinden zich in de vuurzee
aan boord van het schip. Er bestaat
weinig of geen kans dat zij gered
zullen worden.
Statendam» is luxe oceaanstomer
die niets te wensen overlaat
(Van onze verslaggever)
ROTTERDAM Wat gedacht van een vakantie naar de poolcirkel,
naar de Middellandse Zee, naar het Caraïbisch gebied, naar Noord-
Amerika, naar de Stille Oceaan of een reis rond de wereld? „Niet slecht,
maar niet voor ons", krijgt men meestal ten antwoord als men dit
vraagt. Het tegendeel is echter waar. De Holland-Amerika Lijn, een
maatschappij waarover wij vorige week uitvoerig schreven, heeft voor
iedereen acceptabele bootreizen. Dat wordt snel duidelijk als men in
lichtingen over deze reizen inwint. Het Reisbureau „Ruys en Co.",
Spoorlaan 126 in Tilburg weet ook hier alles van. Een van de schepen
van de „H.A.L.", waarmee de cruise-reizen en de vakantietrips naar
de Verenigde Staten worden gemaakt is de „Statendam".
Het s-s. „Statendam" werd in
1957 aan de vloot van de Holland-
Amerika Lijn toegevoegd. Het meet
24.294 b.r.t. en werd gebouwd bij
Wilton-Fijenoord N.V. te Schiedam.
De kiel werd gelegd op 18 juni '55.
Op 12 juni 1956 werd het schip
uit het dok gesleept waarin het ge
bouwd werd. De officiële proefvaart
heeft H.K-H. prinses Beatrix de
„Statendam" op symbolische wijze
gedoopt door champagne over de
scheepsbel te laten vloeien. Twee
weken later maakte het schip zijn
maiden trip naar New York.
De „Statendam is een schip dat
practisch niets meer te wensen
overlaat. Een fraaie lijn, rustige
ligging, alle comfort.en nog tal
van andere goede hoedanigheden.
Dit elegante, moderne schip kan
867 passagiers in de toeristenklasse
en 84 in de eerste klasse vervoeren.
De bemanning bestaat uit 430 kop
pen. Bijna alle hutten hebben een
eigen badkamer of douchecel met
toilet. In elke hut is een telefoon.
De salons zijn luxueus en smaak
vol ingericht. Mooie en zeldzame
houtsoorten werden gebruikt, prach
tige wandkleden en tapijten zijn
aangebracht, het meubilair is zeer
geriefelijk en fraai van lijn, ter
wijl de geraffineerde kleurencom
binaties een lust zijn voor het oog.
De magnifieke decoraties werden
door bekende Nederlandse kunste
naars ontworpen en vervaardigd.
Grote ramen geven uitzicht op het
altijd fascinerende panorama van
zee en lucht. De vele ruime dekken
bieden volop gelegenheid tot sport
en spel of tot heerlijk luieren in
een gemakkelijke dekstoel. Behal
ve de gezellige salons vindt men
aan boord een bibliotheek, een ci
nemascope-theater, eetzalen en in
tieme bars, alsmede een kinder
speelkamer, schoonheids- en kapsa
lons en een winkel. Er zijn ook
een fraai binnenzwembad met gym.
nastiekzaaltje, massagekamers, een
Turks bad, en op het Promenade
dek een buitenzwembad. Het ge
hele schip is van airconditionering
voorzien. De stabilisatievinnen zor
gen ervoor, dat bij minder mooi
weer het bewegen van het schip
tot een minimum wordt beperkt.
De afmetingen van de „Staten
dam" zijn van voor- tot achterste
ven 195,77 m, van stuur- tot bak
boord 24 m, van de kiel tot het
hoogste punt van de radarmast is
49,30 m. Het schip heeft 9 dekken.
De gemiddelde snelheid van de
„Statendam" bedraagt 19 knopen.
De „Statendam" vaart in de trans
atlantische dienst tussen Rotter
dam, Le Havre, Southampton en
New York. 's Zomers maakt de
„Statendam" meestal één of meer
cruises vanuit Rotterdam. Op het
najaarsprogramma van het schip
staat een speciale reis naar de Ame
rikaanse westkusthavens, van waar
uit een cruise wordt gemaakt naar
het Zuidzeegebied via o.a. Japanse
en Australische havens, 's Winters
maakt het schip diverse vakantie
reizen vanuit New York.
De overtocht van Rotterdam naar
New York met aanlopen van Le
Havre en Southampton duurt 7
dagen. Om gedurende deze periode
de maaltijden te kunnen opdienen,
heeft de chef-hofmeester o.a. de
beschikking over 8600 borden,
6000 kop en schotels, 10.500 glazen,
3150 vorken, 2800 theelepeltjes, 3100
eetlepels enz. De hoeveelheid lin
nengoed aan boord is eveneens zeer
aanzienlijk, n.l. 4500 badhand
doeken, 6000 handdoeken, 2000 de
kens, 8000 beddelakens, 3500 slo
pen, 9000 servetten en 1800 tafel
lakens.
De proviandvoorraad, in vries-
en koelkamers opgeslagen, voor een
reis naar New York en terug be
staat o.a. uit ruim 10.000 kg vlees,
3500 kg wild en gevogelte, alsmede
om nog enige getallen te noemen
45000 eieren, 1600 kg suiker en
10.000 liter bier.
Er is een drukkerij aan boord,
waar dagelijks een krant wordt
gedrukt, alsmede de menu's en pro
gramma's voor de dagelijkse ge
beurtenissen aan boord.
In de volledig ingerichte wasse
rij is 13 man personeel werkzaam.
De „Statendam" is tegen brandge-
Een k'jkje op het achterdek van de „Statendam".
vaar beschermd door 25.000 over
het gehele schip verspreide spren
kelaars, die in het plafond zijn ge
plaatst en automatisch gaan func
tioneren wanneer de temperatuur
meer dan 80° C wordt. Er is een
installatie aan boord om zoet wa
ter uit zeewater te distilleren, die
160 ton drinkwater per etmaal kan
produceren. Ten behoeve van de
wasserij, met een dagverbruik van
circa 50 - 70 ton, wordt in tanks
2000 ton zoet water meegevoerd.
De „Statendam" gaat dit jaar
voor de derde keer de unieke reis
naar Los Angeles en San Fransico
maken. Het uitzonderlijke karakter
van deze reis, die slechts één maal
per jaar wordt ondernomen en
waarbij de „Statendam" als een
EEN-klasse schip in cruise-stem
ming vaart, geeft de passagier de
unieke gelegenheid om, omgeven
door comfort en plezier van een
luxe vakantieplaats, naar hun be
stemming te reizen. Men vaart van
Rotterdam via Southampton naar
Curagao, een van de favoriete-aan-
iooiphavens, daarna gaat de (reis
verder door het interesante Pana
ma-kanaal, waar men fototoestel
of filmcamera beslist niet onge
bruikt zal laten. Alvorens men in
Los Angeles of San Francisco arri
veert brengt men een bezoek aan
het exclusieve vakantieoord „Aca-
pulco".
Voor wat de cruises betreft heeft
men keus uit een groot aantal van
deze pleziervaarten. De zomer-
eilanden cruise per s.s. „Rotter
dam" voert naar Ierland. Men kan
genieten van het veelzijdige natuur
schoon en het benijdenswaardige
klimaat van het Britse kanaaleiland
„Guersey"
Bijzonder in trek is de midzo-
mernachtscruise per s.s. „Amster
dam". Drie weken met een modern
oceaanschip naar de wereld van de
wondermooie middernachtszon, ma
jestueuze fjorden, spuitende geisers
en een vulkaan in werking zomaar
midden in zee. Men kan genieten
van Lido-soupers in het licht van
een zon, die weigert onder te gaan.
De. „Statendam" maakt ieder
Het kabinet, bij monde van mi
nister Smallenbroek, en de gehele
Tweede Kamer, hebben donderdag
kritiek uitgeoefend op Amsterdams
burgemeester Gijsbert van Hall, die
het debat in de loge volgde, en
diens hoofdcommissaris van politie,
Hendrik van der Molen.
Het voornaamste punt van kritiek
ook van de regering was dat
niet reeds maandagavond een ver
zoek is gedaan om politieversterking
naar Amsterdam te sturen. „Het is
fout dat men mij maandagnacht niet
heeft gebeld", zei de anti-revolutio
naire minister van Binnenlandse
Zaken, Smallenbroek.
Hij kondigde aan, dat maatrege
len zijn getroffen om het politie
optreden in Amsterdam beter te co-
ordineren. De hoofdinspecteurs A.
M. Koppejan, K. Heijink en J. Val
ken zullen voortaan in een ploe-
genstelsel het commando voeren
over een zelfstandig optredende mo
biele politie-brigade.
Er ontstond een felle discussie in
de Kamer over de vraag of de drie
hoofdinspecteurs verantwoording
schuldig zijn aan de hoofdcommis
saris. Minister Smallenbroek zei la
ter dat het nieuwe commando zal
opereren onafhankelijk van en bo
ven de tien bestaande bureaus, maar
in de normale gezagsverhouding
blijft staan tot de hoofdcommissaris
en de burgemeester.
De meeste sensatie in het lange
debat verwekte de verklaring van
minister Smallenbroek, dat de Am
sterdamse autoriteiten fout waren
geweest. Eerder op de dag had mi
nister Smallenbroek gezegd, dat
fouten eerlijk moeten worden toe
gegeven. Een van die fouten was
volgens de minister van Justitie de
aanhouding van een NTS-verslag-
gever. „Maar", zei mr Samkalden,
„enkele fouten betekenen nog niet
dat het systeem fout is. De regering
blijft van oordeel, dat in het alge
meen het beleid evenwichtig is ge
weest.
jaar na afloop van de Golden West
Sailing, de tocht naar Los Angeles,
een cruise die zijn weerga niet
heeft. Het schip maakt dan de
Orient Pacific Cruise naar Hono
lulu, Y'okohama, Kobe, Hong Kong,
Manilla en Zamboanga. Voor die
genen die de reis van hun leven
willen maken is er dan nog een
cruise rond de wereld met de „Rot
terdam". In deze 80 dagen duren
de tocht maakt men kennis met
de romantiek van Zuid-Afrika, de
wonderen van Azië, de liefdelij k-
heid van Hawaï, het indrukwek
kende van de nieuwe Wereld en
de grandioze cultuur van Midden-
Amerika.
De „Holland-Amerika Lijn" biedt
ook de mogelijkheid met luxueuze
oseaanstomers reizen te maken van
de ene Europese haven naar de an
dere. Deze havens zijn Bremerha
ven, Rotterdam, Le Havre, Sout
hampton, Cobh en Galway. Rei
zen waarbij de passagiers geduren
de enkele dagen de gelegenheid
hebben kennis te maken met het be
toverende leven aan boord van de
moderne en grote passagiersschepen
van de „Holland-Amerika Lijn".
Een maatschappij waarmee de
vakantieganger letterlijk alle kan
ten op kan, en die een zorgeloze
en plezierige vakantietocht per
boot garandeert.
Een vakantie zonder inspanning
en gejaag, iets waarnaar iedereen
in deze jachtige tijd verlangt.
<32
TILBURG SPOORLAAN 126 TEL. (04250) 31070/71