waalwijkse en UnqstRAAtse couRAnt Amerikanen helft van senaat gaan dit najaar en congres kiezen Jampe OP NAAR DE VERKIEZINGEN CRUISE ROND DE WERELD IS EEN DROOMREIS RUYS CO. Ogen vragen brillen van STASSAR Holland Amerika Lijn Steunt het volk politiek regering Johnson Voor wie? Op de tijger Tweede sectie: Weggelaar stierf natuurlijke dood Gevraagd: succes Damesmode Tilburg 23 Zeelui in haven van New York omgekomen Prinses Beatrix doopte in 1957 dit schip Elegant Programma Voorzieningen Naar de fjorden Kabinet had kritiek op burgem. v. Hall en hoofdcommissaris Van der Molen Bespreekt uw reizen per VIA reisagenten jT\. MAANDAG 20 JUNI 1966 87e JAARGANG No. 48 De tcho vAn het Zuióen Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredacteurJAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Opgericht 1878 Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Abonnement p. week (0,26 2 ct. inc.k.) 0,28 p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) 1,20 p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) 3,35 p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 60ct extra) Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs: 13 cent per mm Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres„ECHO" Eens in de twee jaren gaat Amerika ter stembus. Eenmaal om de president te kiezen en de helft van Senaat en Congres, eenmaal om de andere helft van beide te vernieuwen. En al zijn de verkiezingen, die dit najaar gehouden zullen worden, niet van zo ingrijpend belang als de presidentsverkiezingen, men vraagt zich toch af in hoeverre ze een kijk zullen geven op de positie van de President en de steun van het volk aan zijn politiek, daar men, sprekend van de politiek van de re gering-Johnson, op het ogenblik direct denkt aan Vietnam. Daaruit blijkt, dat dit aspect van de regeringspolitiek alle andere overschaduwt. En dat gebeurt ook in de praktijk. Daar is het grote plan van Johnson voor zijn „Great Society" ter bevordering van de al gemene welvaart, daar is 't rassen vraagstuk waarmee reeds vorderin gen werden gemaakt. Maar de alle aandacht opeisende, massa's geld verslindende, Vietnam-politiek stelt dit alles op de achtergrond. Ongetwijfeld zeer ten ongerieve van de President zelf. Niemand ge looft dat hij zich happy voelt en het is hem aan te zien ook. erwijl ge woonlijk een oorlog alle nationale krachten achter de regering samen brengt, werkt de oorlog in Vietnam als een splijtzwam, ook binnen de eigen partij van Johnson, de Demo craten. Zijn voornaamste tegenstan der, Fulbright, immers is een partij genoot. Natuurlijk zijn er mensen, kran ten, organisaties, die de regering door dik en dun steunen. Voor ve len is het n' zaak van patriottisme. Men stelt het eenvoudig zo, dat Amerika grote offers brengt om de wereld tegen het opdringende com munisme te beschermen, ziet in een ieder die twijfelt een verrader en men ergert zich verschrikkelijk, met name aan de Europese staten, die zich niet mee laten slepen in dit militaire avontuur. Anderzijds zijn er velen, die met een bezwaard hart zien hoe Ameri kaanse jongens in deze oorlog worJ den gedreven, een smerige oorlog zonder roem, en als ze dan al weten tégen wie het gaat, zich afvragen voor wie ze vechten. Want de „re gering" in Saigon, om het even wel ke regering daar voor het ogenblik aan de macht is, en de houding van de Vietnamezen in het algemeen wie het niets meer kan schelen als het vechten maar ophoudt, geeft maar weinig aanmoediging. Volgens de militaire leiders en minister Macnamara ziet de situatie er militair niet eens ongunstig uit, maar zij vergeten dan dat niet de militaire, maar de politieke situatie doorslaggevend is. De president maakt de rit op de tijger en kan onderweg niet afstap pen, uit vrees door het lieve dier verslonden te worden. Deze hele si tuatie ligt Lyndon B. Johnson niet. ^VW/VVVWA\WWiVW»\^ „Er zijn geen aanwijzingen, dat de heer Jan Weggelaar, die vorige week maandagavond overleed bij 't begin van de demonstraties van de bouwvakarbeiders in Amsterdam, op gewelddadige wijze stierf". Dit wordt gezegd in de voorlopi ge conclusie, die de tweede sectie, ditmaal namens de familie uitge voerd door prof. dr. C. A. Wagen voort van de gemeentelijke univer siteit van Amsterdam, heeft opge leverd. Bij deze sectie zijn sterke hart afwijkingen geconstateerd, zo meld de prof. Wagenvoórt de officier van justitie in Amsterdam, mr Hartsui ker. Er is een zeer sterke vernau wing van de kransslagader van het hart gevonden. Deze gevonden af wijkingen van het hart kunnen zeer wel de dood verklaren, zo luidt dit tweede sectierapport. Hij is uitermate gevoelig voor de publieke opinie, hij streeft naar po pulariteit. En hij wil ook wel idea len doorzetten, die hem méér dan populariteit zouden opleveren. In eigen land heeft hij handen vol werk en hij zou zich daaraan ongetwij feld graag wijden. Maar hij komt er onvoldoende aan toe, want Vietnam neemt hem in beslag. Hij wordt in het defensief gedrongen en dat ligt hem niet. En nu komen de verkie zingen voor Senaat en Congres in zicht. In hoeverre zal de uitslag daarvan weerspiegelen, hoe het volk denkt over zijn president? Eenvoudig ligt de zaak niet, want de tegenstellingen zijn geen partij tegenstellingen. De scheidslijn loopt dwars door de partijen heen. Daar bij is het natuurlijk een riskante zaak, de Vietnam-politiek in het ge ding te brengen. Men maakt gauw ultra-nationalistische sentimenten wakker en daarmee is niemand ge diend. Voor de Democraten vooral be tekent dit een moeilijk parket. Zij hadden praktisch het veld vrij na het verschrikkelijke Gold water échec der Republikeinen, dat deze partij leiderloos en programmaloos achterliet. Het zou zo mooi geweest zijn, als ze met trots hadden kun nen wijzen op wat Johnson presteer de en hun eigen front hadden kun nen versterken, om over twee jaren opnieuw een gooi naar 't president schap te doen. Maar Vietnam gooit dit alles in het honderd. Op het meest in het oog springen de punt van het regeringsbeleid zijn de meningen, zowel in de partij als bij de kiezers, verdeeld. Het zal dan ook bepaald interes sant zijn te zien, hoe de Republi keinse en Democratische politici zich zullen opstellen om, de kool en de geit sparend, de voortreffelijk heid van eigen partij aan de kiezers te tonen. Tenzij de regering-Johnson ergens een daverend succes boekt. Dat zit momenteel nog nergens in. Maar er kan nog van alles gebeuren, al of niet toevallig. Willen de Democraten winnen of hun stellingen behouden, dan zal Johnson dat deel van de volksgunst moeten herwinnen, dat hij door de Vietnam-narigheid heeft verspeeld. Heuvelstraat lé Telefoon 26882 Exclusieve collecties BADPAKKEN BLOUSES BIKINI'S ZOMERPANTALONS SHORTS KRAAGJES ROKKEN GEBREIDE JAPONNEN PULLOVERS Atelier voor PLISSEREN, BORDUREN, STOFKNOPEN maken enz. Ten minste 23 zeelieden zijn om het leven gekomen en zeker 70 ge wond, toen een Britse tanker in de haven van New York in aanvaring kwam met een Amerikaans vaar tuig en in brand vloog. De Brit „Alva Cape" was geladen met zeer brandbare naftaline. Nog zeker vijf zeelui bevinden zich in de vuurzee aan boord van het schip. Er bestaat weinig of geen kans dat zij gered zullen worden. Statendam» is luxe oceaanstomer die niets te wensen overlaat (Van onze verslaggever) ROTTERDAM Wat gedacht van een vakantie naar de poolcirkel, naar de Middellandse Zee, naar het Caraïbisch gebied, naar Noord- Amerika, naar de Stille Oceaan of een reis rond de wereld? „Niet slecht, maar niet voor ons", krijgt men meestal ten antwoord als men dit vraagt. Het tegendeel is echter waar. De Holland-Amerika Lijn, een maatschappij waarover wij vorige week uitvoerig schreven, heeft voor iedereen acceptabele bootreizen. Dat wordt snel duidelijk als men in lichtingen over deze reizen inwint. Het Reisbureau „Ruys en Co.", Spoorlaan 126 in Tilburg weet ook hier alles van. Een van de schepen van de „H.A.L.", waarmee de cruise-reizen en de vakantietrips naar de Verenigde Staten worden gemaakt is de „Statendam". Het s-s. „Statendam" werd in 1957 aan de vloot van de Holland- Amerika Lijn toegevoegd. Het meet 24.294 b.r.t. en werd gebouwd bij Wilton-Fijenoord N.V. te Schiedam. De kiel werd gelegd op 18 juni '55. Op 12 juni 1956 werd het schip uit het dok gesleept waarin het ge bouwd werd. De officiële proefvaart heeft H.K-H. prinses Beatrix de „Statendam" op symbolische wijze gedoopt door champagne over de scheepsbel te laten vloeien. Twee weken later maakte het schip zijn maiden trip naar New York. De „Statendam is een schip dat practisch niets meer te wensen overlaat. Een fraaie lijn, rustige ligging, alle comfort.en nog tal van andere goede hoedanigheden. Dit elegante, moderne schip kan 867 passagiers in de toeristenklasse en 84 in de eerste klasse vervoeren. De bemanning bestaat uit 430 kop pen. Bijna alle hutten hebben een eigen badkamer of douchecel met toilet. In elke hut is een telefoon. De salons zijn luxueus en smaak vol ingericht. Mooie en zeldzame houtsoorten werden gebruikt, prach tige wandkleden en tapijten zijn aangebracht, het meubilair is zeer geriefelijk en fraai van lijn, ter wijl de geraffineerde kleurencom binaties een lust zijn voor het oog. De magnifieke decoraties werden door bekende Nederlandse kunste naars ontworpen en vervaardigd. Grote ramen geven uitzicht op het altijd fascinerende panorama van zee en lucht. De vele ruime dekken bieden volop gelegenheid tot sport en spel of tot heerlijk luieren in een gemakkelijke dekstoel. Behal ve de gezellige salons vindt men aan boord een bibliotheek, een ci nemascope-theater, eetzalen en in tieme bars, alsmede een kinder speelkamer, schoonheids- en kapsa lons en een winkel. Er zijn ook een fraai binnenzwembad met gym. nastiekzaaltje, massagekamers, een Turks bad, en op het Promenade dek een buitenzwembad. Het ge hele schip is van airconditionering voorzien. De stabilisatievinnen zor gen ervoor, dat bij minder mooi weer het bewegen van het schip tot een minimum wordt beperkt. De afmetingen van de „Staten dam" zijn van voor- tot achterste ven 195,77 m, van stuur- tot bak boord 24 m, van de kiel tot het hoogste punt van de radarmast is 49,30 m. Het schip heeft 9 dekken. De gemiddelde snelheid van de „Statendam" bedraagt 19 knopen. De „Statendam" vaart in de trans atlantische dienst tussen Rotter dam, Le Havre, Southampton en New York. 's Zomers maakt de „Statendam" meestal één of meer cruises vanuit Rotterdam. Op het najaarsprogramma van het schip staat een speciale reis naar de Ame rikaanse westkusthavens, van waar uit een cruise wordt gemaakt naar het Zuidzeegebied via o.a. Japanse en Australische havens, 's Winters maakt het schip diverse vakantie reizen vanuit New York. De overtocht van Rotterdam naar New York met aanlopen van Le Havre en Southampton duurt 7 dagen. Om gedurende deze periode de maaltijden te kunnen opdienen, heeft de chef-hofmeester o.a. de beschikking over 8600 borden, 6000 kop en schotels, 10.500 glazen, 3150 vorken, 2800 theelepeltjes, 3100 eetlepels enz. De hoeveelheid lin nengoed aan boord is eveneens zeer aanzienlijk, n.l. 4500 badhand doeken, 6000 handdoeken, 2000 de kens, 8000 beddelakens, 3500 slo pen, 9000 servetten en 1800 tafel lakens. De proviandvoorraad, in vries- en koelkamers opgeslagen, voor een reis naar New York en terug be staat o.a. uit ruim 10.000 kg vlees, 3500 kg wild en gevogelte, alsmede om nog enige getallen te noemen 45000 eieren, 1600 kg suiker en 10.000 liter bier. Er is een drukkerij aan boord, waar dagelijks een krant wordt gedrukt, alsmede de menu's en pro gramma's voor de dagelijkse ge beurtenissen aan boord. In de volledig ingerichte wasse rij is 13 man personeel werkzaam. De „Statendam" is tegen brandge- Een k'jkje op het achterdek van de „Statendam". vaar beschermd door 25.000 over het gehele schip verspreide spren kelaars, die in het plafond zijn ge plaatst en automatisch gaan func tioneren wanneer de temperatuur meer dan 80° C wordt. Er is een installatie aan boord om zoet wa ter uit zeewater te distilleren, die 160 ton drinkwater per etmaal kan produceren. Ten behoeve van de wasserij, met een dagverbruik van circa 50 - 70 ton, wordt in tanks 2000 ton zoet water meegevoerd. De „Statendam" gaat dit jaar voor de derde keer de unieke reis naar Los Angeles en San Fransico maken. Het uitzonderlijke karakter van deze reis, die slechts één maal per jaar wordt ondernomen en waarbij de „Statendam" als een EEN-klasse schip in cruise-stem ming vaart, geeft de passagier de unieke gelegenheid om, omgeven door comfort en plezier van een luxe vakantieplaats, naar hun be stemming te reizen. Men vaart van Rotterdam via Southampton naar Curagao, een van de favoriete-aan- iooiphavens, daarna gaat de (reis verder door het interesante Pana ma-kanaal, waar men fototoestel of filmcamera beslist niet onge bruikt zal laten. Alvorens men in Los Angeles of San Francisco arri veert brengt men een bezoek aan het exclusieve vakantieoord „Aca- pulco". Voor wat de cruises betreft heeft men keus uit een groot aantal van deze pleziervaarten. De zomer- eilanden cruise per s.s. „Rotter dam" voert naar Ierland. Men kan genieten van het veelzijdige natuur schoon en het benijdenswaardige klimaat van het Britse kanaaleiland „Guersey" Bijzonder in trek is de midzo- mernachtscruise per s.s. „Amster dam". Drie weken met een modern oceaanschip naar de wereld van de wondermooie middernachtszon, ma jestueuze fjorden, spuitende geisers en een vulkaan in werking zomaar midden in zee. Men kan genieten van Lido-soupers in het licht van een zon, die weigert onder te gaan. De. „Statendam" maakt ieder Het kabinet, bij monde van mi nister Smallenbroek, en de gehele Tweede Kamer, hebben donderdag kritiek uitgeoefend op Amsterdams burgemeester Gijsbert van Hall, die het debat in de loge volgde, en diens hoofdcommissaris van politie, Hendrik van der Molen. Het voornaamste punt van kritiek ook van de regering was dat niet reeds maandagavond een ver zoek is gedaan om politieversterking naar Amsterdam te sturen. „Het is fout dat men mij maandagnacht niet heeft gebeld", zei de anti-revolutio naire minister van Binnenlandse Zaken, Smallenbroek. Hij kondigde aan, dat maatrege len zijn getroffen om het politie optreden in Amsterdam beter te co- ordineren. De hoofdinspecteurs A. M. Koppejan, K. Heijink en J. Val ken zullen voortaan in een ploe- genstelsel het commando voeren over een zelfstandig optredende mo biele politie-brigade. Er ontstond een felle discussie in de Kamer over de vraag of de drie hoofdinspecteurs verantwoording schuldig zijn aan de hoofdcommis saris. Minister Smallenbroek zei la ter dat het nieuwe commando zal opereren onafhankelijk van en bo ven de tien bestaande bureaus, maar in de normale gezagsverhouding blijft staan tot de hoofdcommissaris en de burgemeester. De meeste sensatie in het lange debat verwekte de verklaring van minister Smallenbroek, dat de Am sterdamse autoriteiten fout waren geweest. Eerder op de dag had mi nister Smallenbroek gezegd, dat fouten eerlijk moeten worden toe gegeven. Een van die fouten was volgens de minister van Justitie de aanhouding van een NTS-verslag- gever. „Maar", zei mr Samkalden, „enkele fouten betekenen nog niet dat het systeem fout is. De regering blijft van oordeel, dat in het alge meen het beleid evenwichtig is ge weest. jaar na afloop van de Golden West Sailing, de tocht naar Los Angeles, een cruise die zijn weerga niet heeft. Het schip maakt dan de Orient Pacific Cruise naar Hono lulu, Y'okohama, Kobe, Hong Kong, Manilla en Zamboanga. Voor die genen die de reis van hun leven willen maken is er dan nog een cruise rond de wereld met de „Rot terdam". In deze 80 dagen duren de tocht maakt men kennis met de romantiek van Zuid-Afrika, de wonderen van Azië, de liefdelij k- heid van Hawaï, het indrukwek kende van de nieuwe Wereld en de grandioze cultuur van Midden- Amerika. De „Holland-Amerika Lijn" biedt ook de mogelijkheid met luxueuze oseaanstomers reizen te maken van de ene Europese haven naar de an dere. Deze havens zijn Bremerha ven, Rotterdam, Le Havre, Sout hampton, Cobh en Galway. Rei zen waarbij de passagiers geduren de enkele dagen de gelegenheid hebben kennis te maken met het be toverende leven aan boord van de moderne en grote passagiersschepen van de „Holland-Amerika Lijn". Een maatschappij waarmee de vakantieganger letterlijk alle kan ten op kan, en die een zorgeloze en plezierige vakantietocht per boot garandeert. Een vakantie zonder inspanning en gejaag, iets waarnaar iedereen in deze jachtige tijd verlangt. <32 TILBURG SPOORLAAN 126 TEL. (04250) 31070/71

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1966 | | pagina 1