wAAlwijkse en UnqstRMtse coupant
Meerderheid van ons volk streeft
vermindering staatsuitgaven
naar
Omvang van de risico
dekking neemt toe
Efteling-kabouter kan
Den Bosch dienst bewijzen
KLM-reisbus zorgt voor directe
verbinding Den Bosch-Schiphol
EVENWICHTIGE BEZUINIGINGEN EN INDUSTRIALISATIE
Hi'H'iJilllll
Boekt uw vliegreizen
per KLM bij
RUYS CO.
Arts sluit praktijk
wegens te hoge
belasting
900 Man politie
tekort in vier steden
Brood
wordt duurder
INITIATIEF KAMER VAN KOOPHANDEL WAALWIJK
Gezellig zitje
Uitzondering
Achterstand
Vrouw maakt val
van honderd meter
Het noorden
Een miljoen
PREMIE LEVENSVERZEKERING
GEMIDDELD 118,— PER HOOFD
Russische orders
voor de Nederlandse
wolindustrie
Vijf maal per dag
vertrekt geriefelijke
KLM-bus
Vertrektijden
Ned. zaakgelastigde
mag China niet
verlaten
reisagenten
_nl
De
Uitgever
Waalwykse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
MAANDAG 25 JULI 1966
87e JAARGANG No. 58
vau het Zuióen
Opgericht 1878
^Bureaux^^Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002
Abonnement
p. week (0,26 2 ct. inc.k.) 0,28
p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) 1,20
p. kwrt. (3,25+ 10 ct. inc.k.) 3,35
p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 60ct extra)
Losse nummers 20 cent.
Advertentieprijs: 13 cent per rr-n.
Contractadvertenties speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO"
De bezuinigingsplannen van de regering zijn bepaald nog niet groots
te noemen. Het is zeer moeilijk om een oordeel te vormen over de
doelmatigheid van de reeds aangekondigde bezuinigingen. Zij liggen
bijna geheel op het terrein der voorgenomen investeringen. Er is
slechts sprake van opschorting of temporisering. Dat betekent dat de
plannen in de toekomst nog wel worden uitgevoerd, maar dat de re
gering voorlopig bereid is met haar uitgavenplannen een versnelling
terug te schakelen, zonder haar koers fundamenteel te wijzigen.
Hebben wij het goed begrepen, dan streeft de meerderheid van ons
volk naar een definitieve vermindering van de staatsuitgaven. Dit be
tekent dat er armen van de bestaande uitgaven-poliep zullen moeten
worden afgekapt. Een zodanige operatie zal de regering vermoedelijk
het leven kosten. Wachten wij voor de oplossing van dit vraagstuk op
de begroting voor het komende jaar.
Een definitief oordeel over de aangekondigde bezuiniging is niet mo
gelijk, omdat niet kan worden beoordeeld welke objecten precies zul
len worden getroffen binnen de verschillende begrotingshoofdstuk
ken en dus is bij oordeelsvorming uiterste voorzichtigheid geboden.
Wij dachten dat het juist was op
deze regel één uitzondering te ma
ken en deze heeft betrekking op de
opschorting van de investeringen
voor de bevordering van de indus
trialisatie in stimuleringsgebieden
en de bevordering van de regionale
industrialisatie.
In het algemeen zijn wij zeer ge
lukkig geweest met onze industria
lisatie. Nadat Nederland had opge
houden te bestaan als mogendheid
van betekenis in de wereld na het
verlies van Ned.-Indië, was deze in-
dustrialisatiepolitiek noodzakelijk.
Vóór ons doemden op een vermin
dering van inkomsten uit 't buiten
land en uit de buitenlandse handel.
Het werd noodzakelijk om nieuwe
inkomstenbronnen aan te boren.
Wij zochten die in de industrie,
omdat daar veel arbeidsplaatsen
zouden kunnen worden geboden. De
industriële beroepsbevolking is in
de jaren 19481962 met 31% toe
genomen. In de loop van dit decen
nium is deze groei voortgezet. Men
verwachtte omstreeks 1960 dat onze
economie tot 1970 met 4% per jaar
zou groeien en deze verwachting is
tot heden bewaarheid. Wordt de lijn
doorgetrokken, dan zal in 1970 onze
economische activiteit, vergeleken
met 1960, met 50% zijn vermeer
derd.
Bij de spreiding van de industrie-
groei over de verschillende delen
van ons land kwamen bepaalde ge
bieden achterop en dat is voor de
goede waarnemers ook duidelijk
zichtbaar. Wij noemen van die ge
bieden grote delen van Friesland,
Groningen, Drente en een deel van
De patiënten van de 59-jarige dok
ter Ausems aan de Graafseweg te
Den Bosch, keken verwonderd op,
toen zij op des dokters deur een
briefje vonden met de tekst: „We
gens krankzinnig hoge belastingen
geen praktijk".
De dokter, die zojuist zijn voor
lopige aanslag 1966 in de inkom
stenbelasting had ontvangen, had
inderdaad het werk neergelegd en
verwees zijn patiënten naar colle
ga's. Hij is van mening, dat wan
neer de belasting iemand maar juist
genoeg overlaat om van te leven,
hij in feite alleen maar voor de
staat werkt. Overigens erkent dok
ter Ausems wel, dat zijn nonchalant
bijgehouden boekhouding er de oor
zaak van is dat zijn belastingaan
slagen hoger zijn dan ze zouden
kunnen zijn en dat hij daardoor re
gelmatig onder belastingschuld ge
bukt gaat. Dr. Ausems zegt 72 uur
per week te werken.
Hij wil ook wel weten dat zijn
spontane geste ergens niet verant
woord is te noemen. „Als je er even
over nadenkt, zou je het natuurlijk
niet doen", zegt hij. De collega's, die
de patiënten van dokter Ausems op
zich af zien komen, zijn daar in het
geheel niet enthousiast over. Vele
dokters zijn immers met vakantie
en de overigen moeten al voor twee
werken.
De 24-jarige Nederlandse lerares
C. H. Eckhart uit Hoogeveen is in
het gebergte nabij Matrei in Oos
tenrijk door een val van honderd
meter hoogte om het leven geko
men.
De vrouw maakte met elf andere
toeristen een tocht door het geberg
te.
Overijssel. Ook het noordelijk deel
van Noord-Holland is er bij betrok
ken en geheel Zeeland. Voorts wer
den in dit verband oost- en zuid
westelijk Brabant genoemd. Van
Limburg de mijnstreek en een deel
van het noorden.
In deze gebieden werd voor de
streek zowel als voor de bevolking
een achterstand in ontwikkeling en
in welvaart geconstateerd. De ach
terstand in welvaart bestond uit
lage inkomens, die in ontwikkeling
uit een achterstand in bevolkings
groei en 'n onvoldoende infrastruc
tuur voor de industrie. Die infra
structuur bestaat uit goede indus
trie-terreinen, behoorlijke aan- en
afvoerwegen, aanvaardbare havens
en waterwegen op voldoende diep
te.
Om de achterstand in ontwikke
ling tegen te gaan, werd een regio
nale industrialisatiepolitiek ontwor
pen, die voorzag in de vorming van
een aantal industriekernen, die spe
ciale stimulansen kregen in de vorm
van premie en prijsreductiemoge
lijkheden voor industrieterreinen,
extra bouwcontingenten en speciale
aandacht voor de verbetering van
de infrastructuur.
Mén kan niet zeggeen dat de re
gionale industrialisatie-politiek geen
resultaten zou hebben afgeworpen.
In de jongste industrialisatie-nota
(1964), die tevens de laatste zou
zijn, heeft de staatssecretaris van
economische zaken van die resulta
ten gewag gemaakt en het aantal
ontwikkelingskernen beperkt. De
nadruk van het industrialisatiebe
leid kwam meer in het noorden des
lands te liggen, aangevuld door en
kele andere streken, omdat in die
gebieden nog steeds sprake was
van vertrekoverschotten, sterk ach
tergebleven welvaart en structurele
werkloosheid. Ook nu is daar nog
sprake van een flinke welvaarts
achterstand en voortdurende socia
le problematiek.
Intussen duurt de industrialisatie
van Nederland voort. In de gunstig
gelegen gebieden, zoals dat van de
Europoort, heeft zij zelfs een angst
wekkend tempo, terwijl ook elders
de resultaten doen verwachten dat
het accent van onze toekomstige
welvaart geheel op de industrie
komt te liggen.
Het particulier initiatief werkt in
een tempo en met een allure dat er
steeds meer afstand ontstaat tussen
de koplopers en de achterblijvers.
Het gevolg is een dreigend scheef-
trekken van de economische struc
tuur van ons land. Engenlijk is dit
een visueel beeld van de dreigende
ontwrichting van onze nationale
economie.
In dit kader gezien, zou het bij
zonder teleurstellend zijn wanneer
bepaalde delen van ons land door
de noodzakelijk geworden bezuini
gingen extra zwaar getroffen wor
den. Van een industrialisatieplan
van ca. 300 miljoen gulden zal in
totaal ruim 40 miljoen worden op
geschort, waarbij dan ook nog ge
teld zijn de uitgestelde subsidies van
het toerisme. In 1966 zal het uitstel
een miljoen omvatten.
Waar niets is, verliest de keizer
zijn recht, zo luidt het gezegde. In
dat geval zullen de moeilijkheden
moeten worden opgevangen. Toch
mag de vraag worden gesteld of
door het bezuinigingsplan van de
overheid niet het risico bestaat dat
bepaalde delen van het land nog
verder achterop raken. Welke nor
men zijn gehanteerd bij 't afwegen
van de prioriteiten? Ondanks elke
tegenslag denkt de overheid dat de
economische groei niet zal achter
blijven. Hoe wordt dat bedoeld?
Zal onze welvaartsontplooiing
De Nederlandse bevolking heeft
in 1965 gemideld per hoofd 118,
voor levensverzekering betaald. Het
totale bedrag, dat de levensverzeke
ringmaatschappijen ontvingen, was
volgens voorlopige gegevens ruim
1470 miljoen. Dit betekent, dat
aan premies en koopsommen voor
levensverzekering circa 2,4% van 't
nationale inkomen werd besteed.
De regelmatige stijging van het
bedrag, dat voor deze vorm van
risicodekking beschikbaar wordt
gesteld, heeft zich in 't eerste kwar
taal van 1966 voortgezet. In die pe
riode werd in ons land 488,4 mil
joen voor levensverzekering opzij
gelegd, tegen 476,8 miljoen in het
eerste kwartaal 1965.
Uit een overzicht, dat het Bureau
Voorlichting Levensverzekering in
„De Telstrook" heeft gepubliceerd,
blijkt dat het premie-inkomen van
het levensverzekeringbedrijf in de
afgelopen vijf jaar gestegen is van
ruim 1 miljard tot omstreeks 1,5
miljard en dat het bedrag, dat ge
middeld per hoofd van de bevolking
voor levensverzekering betaald
wordt, opgelopen is van 92,tot
118,Deze toeneming vloeit niet
voort uit hogere kosten, die voor
het publiek aan levensverzekering
zouden zijn verbonden, aangezien
er al sinds een groot aantal jaren
geen aanleiding geweest is tot pre
mieverhoging. Wel zijn in de afge
lopen jaren de premies en koop
sommen voor nieuwe verzekeringen
verlaagd. Tegenover de gunstige
factoren die dit mogelijk maakten,
zoals de stijging van de rentestand,
staat echter de sterke stijging van
de bedrijfskosten, die de mogelijk
heid tot premieverlaging beperkt.
Via systemen van winstdeling en
korting in verband met de rente
stand, kunnen polishouders delen
in de winst die uit de stijging van
de rente voortvloeit. Op grond hier
van hebben de levensverzekering
maatschappijen in 1965 omstreeks
80 miljoen terugbetaald.
Uit het stijgende premiebedrag bij
een dalende tendens van de premie
per verzekering, kan een toenemen
de behoefte aan risicodekking bij 't
publiek worden afgeleid. Deze ont
wikkeling wordt geïllustreerd door
de stijgende lijn die het bedrag
waarvoor de Nederlandse bevolking
gemiddeld per hoofd verzekerd is,
te zien geeft. Dit bedrag nam toe
van 3,489,— in 1961 tot 5,330,—
in 1965.
Op grond van de ontwikkeling in
het eerste kwartaal 1966 mag de
voorlopige verwachting worden uit
gesproken, dat deze lijn zich dit
jaar zal voortzetten.
De politiekorpsen van de vier
grootste gemeenten van Nederland
hebben tezamen bijna negenhon
derd vacatures op grond van de
omvang, die deze korpsen formeel
mogen hebben. Het feitelijke tekort
is veel groter.
Minister Smallenbroek heeft nieu
we wervingscampagnes aangekon
digd. Op 27 juni was het aantal va
catures volgens de minister: Am
sterdam 466, Rotterdam 145, Den
Haag 217, Utrecht 36. Het gaat hier
om het verschil tussen de organie
ke (dat is: toegestane) en de feite
lijke sterkte der korpsen.
De burgemeester van Den Haag
heeft dezer dagen een verzoek om
uitbreiding van de organieke sterk
te ingediend, zijn collega van Rot
terdam bereidt een dergelijk ver
zoek voor. Uit een overzicht over
de laatste vier jaren blijkt, dat de
tekorten in drie van de vier steden
vrijwel constant op hetzelfde niveau
zijn gebleven. Alleen Rotterdam
liep 130 man op het tekort in.
voortstormen, maar zal een deel van
het land ver achterblijven? Dat zal
dan nog meer bevolkingsconcentra
tie in het westen betekenen en nog
meer ontvolking van reeds achter
op geraakte provincies. Zeer tot
schade van een evenwichtige eco
nomische ontwikkeling. En stellig
ook met onaangename politieke ge
volgen. Zoals reeds gezegd, dit moet
worden opgemerkt, maar in voor
zichtigheid.
Brood mag 1 augustus drie cent
duurder worden. In de winkel af
gehaald waterwitbrood wordt dan
64 cent in de grote steden, 65 cent
in de provincie en 66 cent in de
rest van het land. Bezorgd brood
blijft maximaal drie cent duurder
dan winkelbrood.
Het ministerie van Economische
Zaken heeft een prijsverhoging
goedgekeurd wegens de dalende
rentabiliteit van het bakkersbedrijf
en de grote loonstijging, die dit jaar
betaald moet worden.
Met inbegrip van de komende
prijsverhoging is winkelbrood sinds
1 januari 1965 vijf cent duurder ge
worden, bezorgd brood acht cent.
(Van onze verslaggever)
DEN BOSCH Het sprookjespark
„De Efteling" in Kaatsheuvel heeft
de laatste dagen weer duizenden
bezoekers getrokken. Bezoekers uit
binnen- en buitenland die met auto
of bus naar Kaatsheuvel rijden.
Opvallend bij dit vele bezoek is
echter dat honderden mensen wel
weten dat Kaatsheuvel tussen Til
burg en Den Bosch ligt, doch niet
weten dat deze plaats op slechts
enkele kilometers afstand van Waal
wijk ligt.
Dit brengt dan ook nog wel eens
moeilijkheden met zich mee. Auto
mobilisten die via Den Bosch naar
„De Efteling" reizen zoeken in de
Brabantse hoofdstad tevergeefs naar
borden waarop de richting Kaats
heuvel staat. In de Hertogstad vindt
men namelijk uitsluitend richtings
borden met de aanduiding Waal
wijk.
Honderden automobilisten rijden
dan ook iedere dag tevergeefs rond
jes in Den Bosch, in de hoop een
bord met de richting Kaatsheuvel
aan te treffen. Dat deze automobi
listen in het doolhof van verkeers
borden hun medeweggebruikers nog
wel eens in gevaar brengen door
plotseling een andere richting te
kiezen op zoek naar het begeerde
bord valt te begrijpen. De gemeen
te politie van Den Bosch heeft de
laatste dagen dan ook de handen
vol aan „Efteling-bezoekers". Com
missaris L. A. Brouwers ziet echter
geen oplossing. Andere verkeers
borden plaatsen is een te kostbare
zaak. Trouwens, men mag van de
weggebruiker toch wel verwachten
dat, als hij een reis makat, de rou
te even bekijkt.
Commissaris Brouwer vertelde
ons, indien hem dit verzoek van
de zijde van het Efteling-bestuur
zou bereiken, wel toestemming zou
willen verlenen voor het plaatsen
van de Efteling-richtingborden, die
men in de gemeente Loon op Zand
aantreft. De Efteling-kabouter zou
dus in Den Bosch vele honderden
automobilisten van dienst kunnen
zijn.
Als gevolg van het bezoek, dat de
heer Jules Weitjens als vertegen
woordiger van de Nederlandse wol
industrie en als lid van de Neder
landse handelsmissie onder leiding
van Minister Den Uyl onlangs aan
Moskou heeft gebracht, heeft zich
een uitwisseling van telex-berich
ten tussen de Exportljon, de Russi
sche inkooporganisatie voor textiel-
goederen, en de Federatie Neder
landse Wolindustrie ontwikkeld, die
heeft geresulteerd in een order op
twee maal 5.000 meter wollen man
telstof en 5.000 dekens, te leveren
resp. door de N.V. Wollenstoffen-
fabrieken Thomas de Beer te Til
burg, de N.V. Wollenstoffenfabrie-
ken van L. E. van den Bergh te Til
burg en de N.V. Pessers van Zuylen
te Tilburg.
Van onze verslaggever)
AMSTERDAM De KLM heeft haar service aen de reizigers uit Bra
bant vergroot. Reizigers uit Midden-Brabant kunnen voortaan gebruik
maken van een directe busverbinding Den BoschSchiphol vv. De
busverbinding, ingepast op de lijn EindhovenSchiphol, is tot stand
gekomen op initiatief van de Kameers van Koophandel van Waalwijk,
Den Bosch en Tilburg. Door deze drie Kamers is een enquête gehou
den onder het bedrijfsleven. Uit deze enquête bleek duidelijk dat er
een grote behoefte bestaat aan een goede en snelle verbinding vanuit
Midden-Brabant met de luchthaven Schiphol. De KLM-busdienst, die
vanuit Den Bosch vijf maal per dag vertrekt, biedt deze snelle en di
recte verbinding.
Blijkbaar heeft de helicopter-
vlucht die de Sabena vanuit Eind
hoven op Brussel onderhoudt en
waarvan honderden reizigers uit
Brabant gebruik maken, de KLM
tot nadenken gestemd. Vorig jaar
reeds werd gestart met de busver
binding EindhovenSchiphol. Deze
zevende buslijn (in het westen on
derhoudt de KLM al jaren geregel
de diensten vanuit Schiphol op di
verse plaatsen) werd een eclatant
succes. Op aandringen van de Ka
mers van Koophandel van Waal
wijk, Den Bosch en Tilburg besloot
het KLM-autobusbedrijf dan ook de
mogelijkheid te onderzoeken voor
een halteplaats in Den Bosch.
Vanaf 11 juli is deze lijndienst
geopend. Vijf maal per dag vertrekt
vanaf het Stationsplein in Den
Bosch een geriefelijke KLM-bus
naar Schiphol. Gebruik van deze
busdienst kunnen de vliegtuigrei
zigers, wegbrengers en afhalers ma
ken. Een enkele reis Den Bosch
Schiphol kost elf gulden. Voor deze
prijs wordt men op een eerste klas
wijze in nog geen vijf kwartier naar
de luchthaven vervoerd.
De KLM-autobus is speciaal uit
gerust voor dit lange traject. Men
zit in een stoel, die is ontworpen
naar het model van een eerste klas
vliegtuigstoel. De reisbus kan ge
makkelijk aan 48 passagiers plaats
bieden, de KLM heeft er echter 24
geriefelijke fauteuils in geplaatst,
zodat men alle ruimte heeft. De
rugleuningen van de stoelen zijn,
evenals in een vliegtuig te verstel
len.
Ook is er een mobilofoon aan
boord, via welke men in spoedge
vallen een telefoongesprek kan voe
ren en wel door middel van de
door Philips en PTT ontworpen se
mafoon. Dit is een uniek omroep
systeem, dat de chauffeur via zoe
mers en lichtjes waarschuwt indien
hij of een van de passagiers een in
komend of uitgaand gesprek moet
voeren. Een noviteit in het KLM-
autobusbedrijf is de zeer speciale
vering waarmee de bus is voorzien.
Er is alle aandacht besteedt aan de
trilling- en geluidisolatie.
De bus is zo ingericht dat als
men onderweg nog het een en an
der met relaties of collega's wil be
spreken, daar alle gelegenheid voor
is. Er zijn twee gezellige zitjes waar
men rond een handig tafeltje rustig
kan vergaderen of verpozen. In to
taal zijn er drie fauteuils voor rug
waarts rijden. Attractief van deze
busdienst is het uitzicht door de
grote ruiten naar 't voorbijglijdend
landschap, iets wat men per auto
nooit zo ziet. Een folder, die tijdens
de reis wordt uitgereikt geeft een
korte routebeschrijving.
De bus betekent een belangrijke
verbetering. Het reizen met de auto
of de trein en bus naar Amsterdam
en Schiphol kan desgewenst tot het
verleden behoren. 's-Hertogenbosch
is snel te bereiken. Eenmaal in
de Brabantse hoofdstad, is men
van alle zorgen verlost. De KLM-
bus brengt de reiziger non-stop
naar de luchthaven, precies op tijd
voor een aansluitend vliegtuig. De
busdienst sluit soepel aan op prak
tisch alle belangrijke luchtverbin-
dingen zowel Europese als intercon
tinentale. We geloven dat door de
ze busverbinding de KLM-service
voor reizigers uit Brabant belang
rijk is toegenomen en dat dit het
reizigersverkeer vanuit onze pro
vincie met onze nationale lucht
vaartmaatschappij belangrijk zal
doen toenemen.
De KLM-bus vertrekt vanuit Den
Bosch (Stationsplein) iedere dag
om 06.55, 10.55, 14.55, 17.10 en 20.00
uur. Aankomst op Schiphol is dan
resp. 08.15, 12.15, 16.15, 18.30 en,
21.20 uur. Het vertrek vanaf Schip
hol naar Den Bosch is om 0.300
(Den Bosch: 04.20), 10.40 (12.00),
13.00 (14.20) 16.50 (18.10) en 21.50
(23.10 uur).
vert.
M. HOEDEMAKERS
Bevernelstraat 21, Waalwijk
Telefoon 04160-3086
Zolang de Chinese delegatie van
ingenieurs in Nederland verblijft,
zal de Nederlandse zaakgelastigde
in Peking, de heer G. J. Jongejans,
China niet mogen verlaten.
De Nederlandse zaakgelastigde
kreeg deze mededeling te horen van
de heer Hsieh Li, directeur van de
afdeling West-Europa van het Chi
nese ministerie van Buitenlandse
Zaken, die hem bij zich had ont
boden.
De mededeling volgde onmiddel
lijk op de verklaring dat de Chinese
regering de heer Jongejans als „per
sona non grata" moest beschouwen,
omdat de houding van de Nederl.
regering die de Chinese zaakgelas
tigde uitgewezen heeft, in hoge ma
te onredelijk was.
«35
TILBURG SPOORLAAN 126 TEL. (04250) 31070/71