wAAlwijkse en UnqstRMtse coupant Meerderheid van ons volk streeft vermindering staatsuitgaven naar Omvang van de risico dekking neemt toe Efteling-kabouter kan Den Bosch dienst bewijzen KLM-reisbus zorgt voor directe verbinding Den Bosch-Schiphol EVENWICHTIGE BEZUINIGINGEN EN INDUSTRIALISATIE Hi'H'iJilllll Boekt uw vliegreizen per KLM bij RUYS CO. Arts sluit praktijk wegens te hoge belasting 900 Man politie tekort in vier steden Brood wordt duurder INITIATIEF KAMER VAN KOOPHANDEL WAALWIJK Gezellig zitje Uitzondering Achterstand Vrouw maakt val van honderd meter Het noorden Een miljoen PREMIE LEVENSVERZEKERING GEMIDDELD 118,— PER HOOFD Russische orders voor de Nederlandse wolindustrie Vijf maal per dag vertrekt geriefelijke KLM-bus Vertrektijden Ned. zaakgelastigde mag China niet verlaten reisagenten _nl De Uitgever Waalwykse Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredacteurJAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week MAANDAG 25 JULI 1966 87e JAARGANG No. 58 vau het Zuióen Opgericht 1878 ^Bureaux^^Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Abonnement p. week (0,26 2 ct. inc.k.) 0,28 p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) 1,20 p. kwrt. (3,25+ 10 ct. inc.k.) 3,35 p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 60ct extra) Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs: 13 cent per rr-n. Contractadvertenties speciaal tarief Telegram-adres „ECHO" De bezuinigingsplannen van de regering zijn bepaald nog niet groots te noemen. Het is zeer moeilijk om een oordeel te vormen over de doelmatigheid van de reeds aangekondigde bezuinigingen. Zij liggen bijna geheel op het terrein der voorgenomen investeringen. Er is slechts sprake van opschorting of temporisering. Dat betekent dat de plannen in de toekomst nog wel worden uitgevoerd, maar dat de re gering voorlopig bereid is met haar uitgavenplannen een versnelling terug te schakelen, zonder haar koers fundamenteel te wijzigen. Hebben wij het goed begrepen, dan streeft de meerderheid van ons volk naar een definitieve vermindering van de staatsuitgaven. Dit be tekent dat er armen van de bestaande uitgaven-poliep zullen moeten worden afgekapt. Een zodanige operatie zal de regering vermoedelijk het leven kosten. Wachten wij voor de oplossing van dit vraagstuk op de begroting voor het komende jaar. Een definitief oordeel over de aangekondigde bezuiniging is niet mo gelijk, omdat niet kan worden beoordeeld welke objecten precies zul len worden getroffen binnen de verschillende begrotingshoofdstuk ken en dus is bij oordeelsvorming uiterste voorzichtigheid geboden. Wij dachten dat het juist was op deze regel één uitzondering te ma ken en deze heeft betrekking op de opschorting van de investeringen voor de bevordering van de indus trialisatie in stimuleringsgebieden en de bevordering van de regionale industrialisatie. In het algemeen zijn wij zeer ge lukkig geweest met onze industria lisatie. Nadat Nederland had opge houden te bestaan als mogendheid van betekenis in de wereld na het verlies van Ned.-Indië, was deze in- dustrialisatiepolitiek noodzakelijk. Vóór ons doemden op een vermin dering van inkomsten uit 't buiten land en uit de buitenlandse handel. Het werd noodzakelijk om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Wij zochten die in de industrie, omdat daar veel arbeidsplaatsen zouden kunnen worden geboden. De industriële beroepsbevolking is in de jaren 19481962 met 31% toe genomen. In de loop van dit decen nium is deze groei voortgezet. Men verwachtte omstreeks 1960 dat onze economie tot 1970 met 4% per jaar zou groeien en deze verwachting is tot heden bewaarheid. Wordt de lijn doorgetrokken, dan zal in 1970 onze economische activiteit, vergeleken met 1960, met 50% zijn vermeer derd. Bij de spreiding van de industrie- groei over de verschillende delen van ons land kwamen bepaalde ge bieden achterop en dat is voor de goede waarnemers ook duidelijk zichtbaar. Wij noemen van die ge bieden grote delen van Friesland, Groningen, Drente en een deel van De patiënten van de 59-jarige dok ter Ausems aan de Graafseweg te Den Bosch, keken verwonderd op, toen zij op des dokters deur een briefje vonden met de tekst: „We gens krankzinnig hoge belastingen geen praktijk". De dokter, die zojuist zijn voor lopige aanslag 1966 in de inkom stenbelasting had ontvangen, had inderdaad het werk neergelegd en verwees zijn patiënten naar colle ga's. Hij is van mening, dat wan neer de belasting iemand maar juist genoeg overlaat om van te leven, hij in feite alleen maar voor de staat werkt. Overigens erkent dok ter Ausems wel, dat zijn nonchalant bijgehouden boekhouding er de oor zaak van is dat zijn belastingaan slagen hoger zijn dan ze zouden kunnen zijn en dat hij daardoor re gelmatig onder belastingschuld ge bukt gaat. Dr. Ausems zegt 72 uur per week te werken. Hij wil ook wel weten dat zijn spontane geste ergens niet verant woord is te noemen. „Als je er even over nadenkt, zou je het natuurlijk niet doen", zegt hij. De collega's, die de patiënten van dokter Ausems op zich af zien komen, zijn daar in het geheel niet enthousiast over. Vele dokters zijn immers met vakantie en de overigen moeten al voor twee werken. De 24-jarige Nederlandse lerares C. H. Eckhart uit Hoogeveen is in het gebergte nabij Matrei in Oos tenrijk door een val van honderd meter hoogte om het leven geko men. De vrouw maakte met elf andere toeristen een tocht door het geberg te. Overijssel. Ook het noordelijk deel van Noord-Holland is er bij betrok ken en geheel Zeeland. Voorts wer den in dit verband oost- en zuid westelijk Brabant genoemd. Van Limburg de mijnstreek en een deel van het noorden. In deze gebieden werd voor de streek zowel als voor de bevolking een achterstand in ontwikkeling en in welvaart geconstateerd. De ach terstand in welvaart bestond uit lage inkomens, die in ontwikkeling uit een achterstand in bevolkings groei en 'n onvoldoende infrastruc tuur voor de industrie. Die infra structuur bestaat uit goede indus trie-terreinen, behoorlijke aan- en afvoerwegen, aanvaardbare havens en waterwegen op voldoende diep te. Om de achterstand in ontwikke ling tegen te gaan, werd een regio nale industrialisatiepolitiek ontwor pen, die voorzag in de vorming van een aantal industriekernen, die spe ciale stimulansen kregen in de vorm van premie en prijsreductiemoge lijkheden voor industrieterreinen, extra bouwcontingenten en speciale aandacht voor de verbetering van de infrastructuur. Mén kan niet zeggeen dat de re gionale industrialisatie-politiek geen resultaten zou hebben afgeworpen. In de jongste industrialisatie-nota (1964), die tevens de laatste zou zijn, heeft de staatssecretaris van economische zaken van die resulta ten gewag gemaakt en het aantal ontwikkelingskernen beperkt. De nadruk van het industrialisatiebe leid kwam meer in het noorden des lands te liggen, aangevuld door en kele andere streken, omdat in die gebieden nog steeds sprake was van vertrekoverschotten, sterk ach tergebleven welvaart en structurele werkloosheid. Ook nu is daar nog sprake van een flinke welvaarts achterstand en voortdurende socia le problematiek. Intussen duurt de industrialisatie van Nederland voort. In de gunstig gelegen gebieden, zoals dat van de Europoort, heeft zij zelfs een angst wekkend tempo, terwijl ook elders de resultaten doen verwachten dat het accent van onze toekomstige welvaart geheel op de industrie komt te liggen. Het particulier initiatief werkt in een tempo en met een allure dat er steeds meer afstand ontstaat tussen de koplopers en de achterblijvers. Het gevolg is een dreigend scheef- trekken van de economische struc tuur van ons land. Engenlijk is dit een visueel beeld van de dreigende ontwrichting van onze nationale economie. In dit kader gezien, zou het bij zonder teleurstellend zijn wanneer bepaalde delen van ons land door de noodzakelijk geworden bezuini gingen extra zwaar getroffen wor den. Van een industrialisatieplan van ca. 300 miljoen gulden zal in totaal ruim 40 miljoen worden op geschort, waarbij dan ook nog ge teld zijn de uitgestelde subsidies van het toerisme. In 1966 zal het uitstel een miljoen omvatten. Waar niets is, verliest de keizer zijn recht, zo luidt het gezegde. In dat geval zullen de moeilijkheden moeten worden opgevangen. Toch mag de vraag worden gesteld of door het bezuinigingsplan van de overheid niet het risico bestaat dat bepaalde delen van het land nog verder achterop raken. Welke nor men zijn gehanteerd bij 't afwegen van de prioriteiten? Ondanks elke tegenslag denkt de overheid dat de economische groei niet zal achter blijven. Hoe wordt dat bedoeld? Zal onze welvaartsontplooiing De Nederlandse bevolking heeft in 1965 gemideld per hoofd 118, voor levensverzekering betaald. Het totale bedrag, dat de levensverzeke ringmaatschappijen ontvingen, was volgens voorlopige gegevens ruim 1470 miljoen. Dit betekent, dat aan premies en koopsommen voor levensverzekering circa 2,4% van 't nationale inkomen werd besteed. De regelmatige stijging van het bedrag, dat voor deze vorm van risicodekking beschikbaar wordt gesteld, heeft zich in 't eerste kwar taal van 1966 voortgezet. In die pe riode werd in ons land 488,4 mil joen voor levensverzekering opzij gelegd, tegen 476,8 miljoen in het eerste kwartaal 1965. Uit een overzicht, dat het Bureau Voorlichting Levensverzekering in „De Telstrook" heeft gepubliceerd, blijkt dat het premie-inkomen van het levensverzekeringbedrijf in de afgelopen vijf jaar gestegen is van ruim 1 miljard tot omstreeks 1,5 miljard en dat het bedrag, dat ge middeld per hoofd van de bevolking voor levensverzekering betaald wordt, opgelopen is van 92,tot 118,Deze toeneming vloeit niet voort uit hogere kosten, die voor het publiek aan levensverzekering zouden zijn verbonden, aangezien er al sinds een groot aantal jaren geen aanleiding geweest is tot pre mieverhoging. Wel zijn in de afge lopen jaren de premies en koop sommen voor nieuwe verzekeringen verlaagd. Tegenover de gunstige factoren die dit mogelijk maakten, zoals de stijging van de rentestand, staat echter de sterke stijging van de bedrijfskosten, die de mogelijk heid tot premieverlaging beperkt. Via systemen van winstdeling en korting in verband met de rente stand, kunnen polishouders delen in de winst die uit de stijging van de rente voortvloeit. Op grond hier van hebben de levensverzekering maatschappijen in 1965 omstreeks 80 miljoen terugbetaald. Uit het stijgende premiebedrag bij een dalende tendens van de premie per verzekering, kan een toenemen de behoefte aan risicodekking bij 't publiek worden afgeleid. Deze ont wikkeling wordt geïllustreerd door de stijgende lijn die het bedrag waarvoor de Nederlandse bevolking gemiddeld per hoofd verzekerd is, te zien geeft. Dit bedrag nam toe van 3,489,— in 1961 tot 5,330,— in 1965. Op grond van de ontwikkeling in het eerste kwartaal 1966 mag de voorlopige verwachting worden uit gesproken, dat deze lijn zich dit jaar zal voortzetten. De politiekorpsen van de vier grootste gemeenten van Nederland hebben tezamen bijna negenhon derd vacatures op grond van de omvang, die deze korpsen formeel mogen hebben. Het feitelijke tekort is veel groter. Minister Smallenbroek heeft nieu we wervingscampagnes aangekon digd. Op 27 juni was het aantal va catures volgens de minister: Am sterdam 466, Rotterdam 145, Den Haag 217, Utrecht 36. Het gaat hier om het verschil tussen de organie ke (dat is: toegestane) en de feite lijke sterkte der korpsen. De burgemeester van Den Haag heeft dezer dagen een verzoek om uitbreiding van de organieke sterk te ingediend, zijn collega van Rot terdam bereidt een dergelijk ver zoek voor. Uit een overzicht over de laatste vier jaren blijkt, dat de tekorten in drie van de vier steden vrijwel constant op hetzelfde niveau zijn gebleven. Alleen Rotterdam liep 130 man op het tekort in. voortstormen, maar zal een deel van het land ver achterblijven? Dat zal dan nog meer bevolkingsconcentra tie in het westen betekenen en nog meer ontvolking van reeds achter op geraakte provincies. Zeer tot schade van een evenwichtige eco nomische ontwikkeling. En stellig ook met onaangename politieke ge volgen. Zoals reeds gezegd, dit moet worden opgemerkt, maar in voor zichtigheid. Brood mag 1 augustus drie cent duurder worden. In de winkel af gehaald waterwitbrood wordt dan 64 cent in de grote steden, 65 cent in de provincie en 66 cent in de rest van het land. Bezorgd brood blijft maximaal drie cent duurder dan winkelbrood. Het ministerie van Economische Zaken heeft een prijsverhoging goedgekeurd wegens de dalende rentabiliteit van het bakkersbedrijf en de grote loonstijging, die dit jaar betaald moet worden. Met inbegrip van de komende prijsverhoging is winkelbrood sinds 1 januari 1965 vijf cent duurder ge worden, bezorgd brood acht cent. (Van onze verslaggever) DEN BOSCH Het sprookjespark „De Efteling" in Kaatsheuvel heeft de laatste dagen weer duizenden bezoekers getrokken. Bezoekers uit binnen- en buitenland die met auto of bus naar Kaatsheuvel rijden. Opvallend bij dit vele bezoek is echter dat honderden mensen wel weten dat Kaatsheuvel tussen Til burg en Den Bosch ligt, doch niet weten dat deze plaats op slechts enkele kilometers afstand van Waal wijk ligt. Dit brengt dan ook nog wel eens moeilijkheden met zich mee. Auto mobilisten die via Den Bosch naar „De Efteling" reizen zoeken in de Brabantse hoofdstad tevergeefs naar borden waarop de richting Kaats heuvel staat. In de Hertogstad vindt men namelijk uitsluitend richtings borden met de aanduiding Waal wijk. Honderden automobilisten rijden dan ook iedere dag tevergeefs rond jes in Den Bosch, in de hoop een bord met de richting Kaatsheuvel aan te treffen. Dat deze automobi listen in het doolhof van verkeers borden hun medeweggebruikers nog wel eens in gevaar brengen door plotseling een andere richting te kiezen op zoek naar het begeerde bord valt te begrijpen. De gemeen te politie van Den Bosch heeft de laatste dagen dan ook de handen vol aan „Efteling-bezoekers". Com missaris L. A. Brouwers ziet echter geen oplossing. Andere verkeers borden plaatsen is een te kostbare zaak. Trouwens, men mag van de weggebruiker toch wel verwachten dat, als hij een reis makat, de rou te even bekijkt. Commissaris Brouwer vertelde ons, indien hem dit verzoek van de zijde van het Efteling-bestuur zou bereiken, wel toestemming zou willen verlenen voor het plaatsen van de Efteling-richtingborden, die men in de gemeente Loon op Zand aantreft. De Efteling-kabouter zou dus in Den Bosch vele honderden automobilisten van dienst kunnen zijn. Als gevolg van het bezoek, dat de heer Jules Weitjens als vertegen woordiger van de Nederlandse wol industrie en als lid van de Neder landse handelsmissie onder leiding van Minister Den Uyl onlangs aan Moskou heeft gebracht, heeft zich een uitwisseling van telex-berich ten tussen de Exportljon, de Russi sche inkooporganisatie voor textiel- goederen, en de Federatie Neder landse Wolindustrie ontwikkeld, die heeft geresulteerd in een order op twee maal 5.000 meter wollen man telstof en 5.000 dekens, te leveren resp. door de N.V. Wollenstoffen- fabrieken Thomas de Beer te Til burg, de N.V. Wollenstoffenfabrie- ken van L. E. van den Bergh te Til burg en de N.V. Pessers van Zuylen te Tilburg. Van onze verslaggever) AMSTERDAM De KLM heeft haar service aen de reizigers uit Bra bant vergroot. Reizigers uit Midden-Brabant kunnen voortaan gebruik maken van een directe busverbinding Den BoschSchiphol vv. De busverbinding, ingepast op de lijn EindhovenSchiphol, is tot stand gekomen op initiatief van de Kameers van Koophandel van Waalwijk, Den Bosch en Tilburg. Door deze drie Kamers is een enquête gehou den onder het bedrijfsleven. Uit deze enquête bleek duidelijk dat er een grote behoefte bestaat aan een goede en snelle verbinding vanuit Midden-Brabant met de luchthaven Schiphol. De KLM-busdienst, die vanuit Den Bosch vijf maal per dag vertrekt, biedt deze snelle en di recte verbinding. Blijkbaar heeft de helicopter- vlucht die de Sabena vanuit Eind hoven op Brussel onderhoudt en waarvan honderden reizigers uit Brabant gebruik maken, de KLM tot nadenken gestemd. Vorig jaar reeds werd gestart met de busver binding EindhovenSchiphol. Deze zevende buslijn (in het westen on derhoudt de KLM al jaren geregel de diensten vanuit Schiphol op di verse plaatsen) werd een eclatant succes. Op aandringen van de Ka mers van Koophandel van Waal wijk, Den Bosch en Tilburg besloot het KLM-autobusbedrijf dan ook de mogelijkheid te onderzoeken voor een halteplaats in Den Bosch. Vanaf 11 juli is deze lijndienst geopend. Vijf maal per dag vertrekt vanaf het Stationsplein in Den Bosch een geriefelijke KLM-bus naar Schiphol. Gebruik van deze busdienst kunnen de vliegtuigrei zigers, wegbrengers en afhalers ma ken. Een enkele reis Den Bosch Schiphol kost elf gulden. Voor deze prijs wordt men op een eerste klas wijze in nog geen vijf kwartier naar de luchthaven vervoerd. De KLM-autobus is speciaal uit gerust voor dit lange traject. Men zit in een stoel, die is ontworpen naar het model van een eerste klas vliegtuigstoel. De reisbus kan ge makkelijk aan 48 passagiers plaats bieden, de KLM heeft er echter 24 geriefelijke fauteuils in geplaatst, zodat men alle ruimte heeft. De rugleuningen van de stoelen zijn, evenals in een vliegtuig te verstel len. Ook is er een mobilofoon aan boord, via welke men in spoedge vallen een telefoongesprek kan voe ren en wel door middel van de door Philips en PTT ontworpen se mafoon. Dit is een uniek omroep systeem, dat de chauffeur via zoe mers en lichtjes waarschuwt indien hij of een van de passagiers een in komend of uitgaand gesprek moet voeren. Een noviteit in het KLM- autobusbedrijf is de zeer speciale vering waarmee de bus is voorzien. Er is alle aandacht besteedt aan de trilling- en geluidisolatie. De bus is zo ingericht dat als men onderweg nog het een en an der met relaties of collega's wil be spreken, daar alle gelegenheid voor is. Er zijn twee gezellige zitjes waar men rond een handig tafeltje rustig kan vergaderen of verpozen. In to taal zijn er drie fauteuils voor rug waarts rijden. Attractief van deze busdienst is het uitzicht door de grote ruiten naar 't voorbijglijdend landschap, iets wat men per auto nooit zo ziet. Een folder, die tijdens de reis wordt uitgereikt geeft een korte routebeschrijving. De bus betekent een belangrijke verbetering. Het reizen met de auto of de trein en bus naar Amsterdam en Schiphol kan desgewenst tot het verleden behoren. 's-Hertogenbosch is snel te bereiken. Eenmaal in de Brabantse hoofdstad, is men van alle zorgen verlost. De KLM- bus brengt de reiziger non-stop naar de luchthaven, precies op tijd voor een aansluitend vliegtuig. De busdienst sluit soepel aan op prak tisch alle belangrijke luchtverbin- dingen zowel Europese als intercon tinentale. We geloven dat door de ze busverbinding de KLM-service voor reizigers uit Brabant belang rijk is toegenomen en dat dit het reizigersverkeer vanuit onze pro vincie met onze nationale lucht vaartmaatschappij belangrijk zal doen toenemen. De KLM-bus vertrekt vanuit Den Bosch (Stationsplein) iedere dag om 06.55, 10.55, 14.55, 17.10 en 20.00 uur. Aankomst op Schiphol is dan resp. 08.15, 12.15, 16.15, 18.30 en, 21.20 uur. Het vertrek vanaf Schip hol naar Den Bosch is om 0.300 (Den Bosch: 04.20), 10.40 (12.00), 13.00 (14.20) 16.50 (18.10) en 21.50 (23.10 uur). vert. M. HOEDEMAKERS Bevernelstraat 21, Waalwijk Telefoon 04160-3086 Zolang de Chinese delegatie van ingenieurs in Nederland verblijft, zal de Nederlandse zaakgelastigde in Peking, de heer G. J. Jongejans, China niet mogen verlaten. De Nederlandse zaakgelastigde kreeg deze mededeling te horen van de heer Hsieh Li, directeur van de afdeling West-Europa van het Chi nese ministerie van Buitenlandse Zaken, die hem bij zich had ont boden. De mededeling volgde onmiddel lijk op de verklaring dat de Chinese regering de heer Jongejans als „per sona non grata" moest beschouwen, omdat de houding van de Nederl. regering die de Chinese zaakgelas tigde uitgewezen heeft, in hoge ma te onredelijk was. «35 TILBURG SPOORLAAN 126 TEL. (04250) 31070/71

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1966 | | pagina 1