wAAlwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt Veiliger auto's in 1967 Auto-industrie wil meer veiligheid aanbrengen Organisaties EEG-schoenfabrikanten vergaderden in Hilton - Rotterdam Prinses Irene 27 jaar van c:l/Ylierlo Recreatie in Brabant Roekeloos IVIoordpartij in Amerika Student schoot 11 mensen neer Feiten Iedere zes maanden contactbijeenkomst Huidenprijzen Intern, overleg xcluóieve lerenkledinc WAALWIJK Plezierboot met 25 man voor Engelse kust vergaan Wilson op bezoek bij Johnson MAANDAG 1 AUGUSTUS 1966 87e JAARGANG No. 60 De tcho vAn het Zuièen Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Abonnement p. week (0,26 2 ct. inc.k.) 0,28 p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) 1 1,20 p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) 3,35 p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 60ct extra) Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs: 13 cent per mm. Ccntractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002 Telegram-adres„ECHO" Er is veel te doen geweest over het door Ralph Nader geschreven boek „Unsafe at any speed". De schrijver verwijt de Amerikaanse autofabrie ken, dat zij aan de belangrijkste eis, die men aan een auto moet stellen, de veiligheid, nauwelijks aandacht be steken. Ford-directeur, Lee Lacoca, geeft dat volmondig toe. Hij zegt na melijk „Het model verkoopt de wa gen, de veiligheid niet". Om deze be wering te staven hebben de autofa- brieken eraan herinnerd, dat Ford in 1956 een wagen uitbracht, die na drukkelijk als „veiligheidswagen" werd aangeprezen. Hij werd vrijwel niet gekocht. Houdt dit in, dat het publiek me de schuldig zou zijn aan het grote aantal verkeersongelukken, wegens gebrek aan belangstelling voor eigen veiligheid? Volgens Het Beste van augustus in het in ieder geval een feit, dat het merendeel van de auto mobilisten onverschillig staat tegen over een van de veiligste en eenvou digste beschermingsmiddelen tegen 'n gewelddadige verkeersdood; de vei ligheidsgordel. Robert Wolf, 'hoofd van de afdeling vervoersresearch aan de Cornell-universiteit, is van me ning, dat, indien de veiligheidsgor dels algemeen werden gebruikt, het aantal doden bij verkeersongevallen met ongeveer 35 procent zou vermin deren. In ons eigen land viormen de automobilisten, die veiligheidsgordels in hun wagen hebben laten monteren, een minderheid (15 procent). Het aantal dat die gordels ook werkelijk gebruikt is nog kleiner - 10 pro cent). Deze cijfers hebben slechts be trekking op het verkeer op de snel wegen. Al jarenlang wijzen de autofabri kanten op de roekeloze rijwijze van de automobilist en inderdaad niet zonder reden. De Amerikaanse Na tional Safety Council, een organisa tie ter voorkoming van ongevallen, heeft verklaard, dat 90 procent van alle ongevallen door roekeloos rijden wordt veroorzaakt. De verkeerstrage- die bestaat echter uit verschillende componenten. Slechts wegen, vrij ge makkelijk te behalen rijbewijzen, laks optreden van de politie, milde rech ters, drankmisbruik en tenslotte de konstruktie van de auto's zijn facto ren, die een grotere veiligheid op de weg niet bepaald bevorderen. Zonder meer zou de wet harder moeten zijn voor hen, die nu gebruik van alcoho lische dranken, de, weg op gaan. In de Amerikaanse politierapporten staat bij 50 procent van de dodelijke verkeersongelukken de aantekening „onder invloed". Ook de kalmeren- ""'WW I Vanaf de toren van het Universi teitsgebouw in Austin, heeft een 24- jarige student aan de universiteit van Texas - Charles J. Whitman - 11 mensen doodgeschoten en 34 ge wond, voordat hij zelf door de poli tie werd doodgeschoten. Tevoren had de student al zijn echtgenote en zijn moeder vermoord Gedurende ruim een uur zaaide Whitman, een ex-marinier en scherp schutter, paniek, door met dodelijke nauwkeurigheid te vuren op iedereen die binnen zijn gezichtsveld kwam. Op de toren vond de politie twee snelvurende jachtgeweren, een kara bijn met afgezaagde loop en een pi stool. Verder had de sluipschutter 'n benzinereservoir en een kist levens middelen en water bij zich. Volgens de vader van Whitman, een loodgie ter uit Lake Worth, had zijn zoon twee-en-een-'half jaar bouwkunde gestudeerd aan de Universiteit van Texas, waarna hij dienst had geno men bij de Mariniers. Na zijn dienst tijd ging hij weer terug naar de Uni versiteit, waar hij aan zijn laatste studiejaar bezig was. de middelen, die de Verenigde Sta ten onder de naam tranquilizers een groot afzetgebied hebben gevonden, brengen de veiligheid op de weg in gevaar. Medici zijn van mening, dat zo'n kalmerende pil gelijk staat aan een borrel. De statistieken van verkeersonge lukken in de Verenigde Staten liegen er niet om. Sinds 1961 is daar het aantal doden in het verkeer met 29 procent gestegen. In 1965 waren in de V.S. 20 miljoen auto's bij 14 mil joen verkeersongelukken betrokken. Daarbij werden 49.000 personen gedood, 1.800.000 werden gewond en 200.000 raakten blijvend invalide. Het economische verlies bedroeg 8V2 miljard dollar aan lonen en salaris sen, schade aan eigendommen, medi sche kosten en verzekeringsuitkerin gen. Tenzij het aantal ongevallen ver mindert, zal een van elke twee Ame rikanen bij een auto-ongeluk ge wond raken; een op de 72 mensen zal door een auto worden gedood. Geluk kig zijn de opvattingen, zowel van de konstrükteurs als die van het publiek, aan het veranderen. De Amerikaanse auto-industrie haast zich thans vei ligheidsvoorzieningen in zijn wagens aan te brengen, deels omdat het pu bliek onrustig begint te worden, deels ook omdat de fabrieken bang zijn, dat de overheid stringente veilig heidsnormen zal voorschrijven. Zul len om die reden de auto's van 1967 veiliger zijn dan die van 1966? Een antwoord op deze vraag is vooralsnog niet mogelijk. General Motors heeft in februari bekendgemaakt, dat al zijn modellen voor 1967 zullen worden uitgerust met dubbele remsystemen en een stuurkolom, die bij een botsing in eenschuift. American Motors zal deze stuurkolom van G.M. kopen en Chrysler heeft al losgelaten, dat hij er zelf een bouwt. (De stijve stuurko lom van Ford, die een stuk dieper ligt dan het stuurwiel, voldoet aan de veiligheidsnormen, die Washing ton aan regeringsauto's stelt). Deze ontwikkelingen zijn nog maar een voorspel. Wie echter een blik in de verschillende automobielen werpt, be hoeft geen deskundige te zijn om vast te stellen, dat vele huidige mo dellen voorzien zijn van talloze, vaak volmaakt onnodige uitsteeksels en versieringen op de dikwijls imposante instrumantenpanelen. Deze zijn vaak de oorzaak van letsel, ock bij minder ernstige botsingen. Het moet moge lijk zijn handgrepen en dergelijke doeltreffend weg te werken. Af en toe kan men horen beweren, dat de prijs van de auto's door dergelijke veiligheidsvoorzieningen zal moeten stijgen; een weinig steekhoudend ar gument. Tenzij men kan becijferen hoeveel een mensenleven kost. op de voet Onlangs ontving de Federatie van Nederlandse Schoenfabrikanten de zusterorganisaties uit de E.E.G.- landen voor de periodieke contact vergadering die eens in de 6 maan den wordt gehouden. Het internationale contactorgaan heeft tot doel een geleidelijke en harmonieuze integratie van de schoenindustrieën der E.E.G.-lan- den te bevorderen en hun gemeen schappelijke belangen te beharti gen. Het initiatief hiertoe werd ge nomen door de Fransman Hamard Pacory, die gedurende drie achter eenvolgende zittingsperioden van 2 jaar tot ultimo 1963 het voorzitter schap bekleedde. Van 1964 af was het de heer F. I. M. Mannaerts uit Tilburg, voorzitter van de Federa tie van Nederlandse Schoenfabri kanten, die de heer Hamard Paco ry in diens functie opvolgde. Het C.L.E.I.C. beschikt over een eigen secretariaat, dat met het oog op regelmatig contact met de E.E.G. instanties begin 1964 van Parijs naar Brussel werd overgebracht. Uit de ditmaal te Rotterdam be sproken punten noteren wij, dat het herstel, dat zich september vorig jaar in conjunctureel opzicht in zo wel Frankrijk als Italië aandiende, zich in de eerste maanden van 1966 heeft voortgezet. In Frankrijk ble ven in 1965 de investeringen ach ter en daalden de winsten, door de prijsblokkering, waardoor de kos tenstijgingen niet konden worden doorberekend. In dat jaar sloten dan ook 72 ondernemingen met in to taal 2000 werknemers hun deuren. Per 15 april 1966 ontvingen onze Franse collegae bericht van de (Franse) minister van Economische Zaken, dat ontheffing van boven genoemde prij zenstop en verhoging van verschillende prijzen die eind 1965 golden met 6 tot 10 procent is toegestaan. In de gedachtenwis- seling over de conjunctuur in het algemeen in de verschillende lan den werd nader ingegaan op de so ciaal-economische problematiek. Het was opvallend dat unaniem het inflatiegevaar en daarmee de be hoefte aan de een of andere vorm van loonbeheersing sterk naar voren kwam. In België blijft de toestand voor de schoenindustrie onzeker; in Duitsland en Nederland traden geen wijzigingen van bete kenis op. Inzake gemeenschappelijke ex portbevordering bleek belangstel ling te bestaan voor een door het C.L.E.I.C. uitgewerkt plan om ten tijde van de London Shoe Week in het najaar een gemeenschappelijke expositie te houden. Verwacht mag worden, dat de bereidheid tot deel name nog gestimuleerd zal worden doordat Engeland november a.s. 't restant extra invoerbelasting van 10% zal opheffen. Dit plan ter be vordering van export buiten E.E.G. gebied zal op korte termijn con creet worden uitgewerkt. Voor Ne derland zal hierbij de Centrale Ka mer van Handelsbevordering wor den betrokken. Wat de prijzen van huiden be treft wordt verwacht dat deze ge leidelijk zullen dalen, doch zeker niet zullen terugkeren tot het ni veau van 1964, toen een hausse in zette. Naar de mening van sommi gen heeft bij deze hausse mede een rol gespeeld het feitelijk mislukken van de introductie van Corfam, een vervangingsprodukt voor overleder. Het bureau van de Franse orga nisatie heeft intussen een studie gemaakt over de ontwikkeling Van het huiden-aanbod en meende in de prijsbeweging een zeven-jaars cy clus te hebben ontdekt. Aangezien hierin toevallige omstandigheden, zoals: 1951 Korea conflict, 1958 al gemene conjunctuur-inzinking - 'n rol kunnen hebben gespeeld, zullen de Fransen hun studie op bredere schaal voortzetten en de resultaten van deze studies te zijner tijd ter beschikking stellen. De samenwerking op technisch gebied is groeiende. Als resultaat van een vorige bijeenkomst van 't C.L.E.I.C. met de E.F.T.A. Footwaer Council, onderzocht een werkgroep, bestaande uit een Engelsman, een Zweed, een Duitser, een Fransman en een Italiaan, welke wensen be staan met betrekking tot de ontwik keling van machines en technische installaties, teneinde dienaangaan de overleg te kunnen plegen met machine-constructeurs. In de verdere uitwerking van de ze gedachten zullen zonodig sub groepen worden gecreëerd, waar aan niet in bovengenoemde werk groep vertegenwoordigde landen kunnen deelnemen. Tevens werd afgesproken dat een bijeenkomst zal worden georgani seerd van de directeuren van de samenwerkende schoen-research instituten in de E.E.G. (Lyon, Pir- masens, Brussel en Waalwijk) sa men met deskundige fabrikanten uit deze landen om te bezien welke perspectieven samenwerking in het huidige stadium biedt en in hoe verre deze samenwerking kan wor den uitgebreid buiten de E.E.G.- grenzen met name tot SATRA, het Engelse research-instituut. Het P.v.d.A.-kamerlid de heer W. J. Schuitenmaker heeft zich tot de regering gewend terzake het feit, dat ingrijpen noodzakelijk is, wil er niet een noodsituatie in Brabant ontstaan terzake de recreatie op woeste gron den. Deze zullen op de markt komen, omdat de Natuursbeschermingsver- eniging ondanks de subsidie voor aankoop geen geld hebben voor on derhoud. De heer Schuitemaker heeft aan de ministers van Recreatie en van Fi nanciën vragen gesteld over het sub sidiebeleid ten aanzien van recreatie gebieden. „Het ligt allemaal moeilijk. De Vereniging van natuurmonumen ten, doch ook andere, krijgen flinke subsidies van rijk en provincie als woeste gronden worden gekocht, die geschikt zijn voor recreatie. Dat is nu wel leuk, maar men krijgt geen sub- Prinses Irene viert vandaag, vrijdag 5 augustus haar 27e verjaar dag. De prinses is dit jaar al herhaaldelijk in ons land geweest. Zij woonde uiteraard ook de huwelijksplechtigheid bij van haar oudste zuster, waar zij door de pers als een der charmantste prin sessen van de wereld werd beschreven. Haar talrijke bezoeken aan Nederland getuigen er van, dat zij nog steeds een sterke ver bondenheid voelt met haar familie, haar land en volk. Wij wen sen prinses Irene en haar echtgenoot, prins Hugo Charles de Bourbon Parma een prettige 27e verjaardag toe. sidie voor het onderhoud en de ex ploitatie van deze gebieden. De rege ring dient subsidies te geven aan die instanties die recreatiegebieden wil len exploiteren. Kosten van onder houd, bewaking, reiniging, etc. heb ben de Vereniging voor natuurmonu menten zo langzamerhand aan de rand van het faillissement gebracht. Deze lichamen dienen daarom een subsidie te krijgen, die hun grondge bied voor recreatie openstellen, een subsidie krijgen", meent de heer Schuitemaker. „Er zijn daarbij uiteraard een berg- problemen te overwinnen. We moeten voorkomen dat allerlei figuren uit speculatie overwegingen de zoge naamde gronden gaan kopen, in de hoop subsidies van het rijk te ontvan gen. Hij is al bang dat allerlei vreem de mensen een stuk «bos of heide gaan kopen. Die gaan er dan dikwijls vanuit dat zij er over 10 of 20 jaar misschien een huisje op mogen bou wen. Als er een subsidie komt op re creatiegebieden gaan die lui natuur lijk ook proberen hun grond rendabel te maken, door van de subsidie te profiteren. Dat doen ze dan zonder ook maar iets te doen aan onderhoud, wildstand of reiniging. Hij dacht dat gevaar op dit moment vrij groot, want veel grondbezitters zien zich door de hoge rentestandaard en de krapte op de kapitaalmarkt gedwongen hun on rendabele grondbezit te verkopen. Het rijk zit ook krap bij kas, zodat veel van die grond een weg zal vin den naar de speculatieve beleggers, met alle nare gevolgen van dien. Want we moeten dan altijd nog maar afwachten of er niet nodeloos veel recreatiegebied versnipperd wordt en of deze gebieden überhaupt nog voor de recreatie beschikbaar komen", zegt het Kamerlid. De heer Schuitemaker zou bossen willen aanleggen van 100 hectare. Dat zouden wij nu juist niet willen. Wij zouden de ongerepte natuur van bos, heide en duin willen behouden zoals nu de Drunense en Loonse Dui nen nog zijn, waar men kan genieten van een ongekende rust. Voor de kust van Zuid-West En geland, tussen Fowey en Falmouth wordt een Britse plezierboot vermist, n.l. het ruim dertien meter lange mo torjacht „Darlwin"aan boord wa ren 25 personen onder wie zeven kinderen. Men vreest dat het motor jacht, door de storm, die zondag langs de Engelse kust woedde, is verrast. Het zoeken door schepen 'en vliegtuigen heeft tot nu toe slechts tot resultaat gehad, dat vliegtuigen de sloep van de „Darlwin" hebben bij de Eddystone-rotsen op 50 km. ten oosten van Falmouth, een gevaar lijk rif in het Kanael. Zondagmorgen vertrok het motor jacht Darlwin met Engelse toeristen voor een 60 km lange tocht langs de kust naar Falmouth. Het laatst is het schip gezien bij het uitvaren van de haven van Fowey. De mogelijkheid bestond dat het jacht, toen de storm opstak één van de vissershavens langs de kust had aangedaan. Bij controle werd echter geen spoor van de boot gevonden. De reder, Raibird, die het uitstapje organiseerde, zei, dat het jacht mogelijk in een zuidwester storm verzeild was geraakt. Het schip was goed en sterk gebouwd. Mogelijk waren er enige moeilijkhe den met de machine ontstaan, waar door de „Darlwin" op drift zou zijn geraakt. Hoewel door vliegtuigen en sChepen een gebied van 2500 vier kante km. is afgezocht, is het enige wat gevonden is, een wit sloepje van 4 meter met wat kleding erin en een zwemvest. Het sloepje werd herkend als het volgbootje van de Darlwin. De Britse eerste minister Harold Wilson heeft vrijdag j.l. een bezoek gébracht aan president Johnson van Amerika en deze laatste de verzeke ring gegeven dat Engeland vastbeslo ten is zijn economie op orde te bren gen. Volgens een Britse regerings woordvoerder vormden de Britse loonstop en de maatregelen ter on dersteuning van het pond-sterling, de Britse defensie verplichtingen en de oorlog in Vietnam, de belangrijke ge sprekspunten tijdens de ontmoeting tussen de Amerikaanse president en de Britse regeringsleider. De bespre king was overigens een kwartier te laat begonnen, omdat premier Wil son was opgehouden toen hij op het punt stond naar het Witte Huis te vertrekken. Men had namelijk een man met een geweer een huis zien binnengaan nabij „Blair House", het gastenverblijf van president Johnson, waar de Britse bewindsman logeert.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1966 | | pagina 1