wAAlwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt
Veiliger auto's in 1967
Auto-industrie wil meer veiligheid aanbrengen
Organisaties EEG-schoenfabrikanten
vergaderden in Hilton - Rotterdam
Prinses Irene 27 jaar
van c:l/Ylierlo
Recreatie in Brabant
Roekeloos
IVIoordpartij in
Amerika
Student schoot 11
mensen neer
Feiten
Iedere zes maanden
contactbijeenkomst
Huidenprijzen
Intern, overleg
xcluóieve
lerenkledinc
WAALWIJK
Plezierboot met 25
man voor Engelse
kust vergaan
Wilson op bezoek
bij Johnson
MAANDAG 1 AUGUSTUS 1966
87e JAARGANG No. 60
De tcho vAn het Zuièen
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Abonnement
p. week (0,26 2 ct. inc.k.) 0,28
p. mnd. (1,10 10 ct. inc.k.) 1 1,20
p. kwrt. (3,25 10 ct. inc.k.) 3,35
p. kwrt. p.post 3,70 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 60ct extra)
Losse nummers 20 cent.
Advertentieprijs: 13 cent per mm.
Ccntractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaux Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167 - 2002
Telegram-adres„ECHO"
Er is veel te doen geweest over het
door Ralph Nader geschreven boek
„Unsafe at any speed". De schrijver
verwijt de Amerikaanse autofabrie
ken, dat zij aan de belangrijkste eis,
die men aan een auto moet stellen,
de veiligheid, nauwelijks aandacht be
steken. Ford-directeur, Lee Lacoca,
geeft dat volmondig toe. Hij zegt na
melijk „Het model verkoopt de wa
gen, de veiligheid niet". Om deze be
wering te staven hebben de autofa-
brieken eraan herinnerd, dat Ford in
1956 een wagen uitbracht, die na
drukkelijk als „veiligheidswagen"
werd aangeprezen. Hij werd vrijwel
niet gekocht.
Houdt dit in, dat het publiek me
de schuldig zou zijn aan het grote
aantal verkeersongelukken, wegens
gebrek aan belangstelling voor eigen
veiligheid? Volgens Het Beste van
augustus in het in ieder geval een
feit, dat het merendeel van de auto
mobilisten onverschillig staat tegen
over een van de veiligste en eenvou
digste beschermingsmiddelen tegen 'n
gewelddadige verkeersdood; de vei
ligheidsgordel. Robert Wolf, 'hoofd
van de afdeling vervoersresearch aan
de Cornell-universiteit, is van me
ning, dat, indien de veiligheidsgor
dels algemeen werden gebruikt, het
aantal doden bij verkeersongevallen
met ongeveer 35 procent zou vermin
deren. In ons eigen land viormen de
automobilisten, die veiligheidsgordels
in hun wagen hebben laten monteren,
een minderheid (15 procent). Het
aantal dat die gordels ook werkelijk
gebruikt is nog kleiner - 10 pro
cent). Deze cijfers hebben slechts be
trekking op het verkeer op de snel
wegen.
Al jarenlang wijzen de autofabri
kanten op de roekeloze rijwijze van
de automobilist en inderdaad niet
zonder reden. De Amerikaanse Na
tional Safety Council, een organisa
tie ter voorkoming van ongevallen,
heeft verklaard, dat 90 procent van
alle ongevallen door roekeloos rijden
wordt veroorzaakt. De verkeerstrage-
die bestaat echter uit verschillende
componenten. Slechts wegen, vrij ge
makkelijk te behalen rijbewijzen, laks
optreden van de politie, milde rech
ters, drankmisbruik en tenslotte de
konstruktie van de auto's zijn facto
ren, die een grotere veiligheid op de
weg niet bepaald bevorderen. Zonder
meer zou de wet harder moeten zijn
voor hen, die nu gebruik van alcoho
lische dranken, de, weg op gaan. In
de Amerikaanse politierapporten
staat bij 50 procent van de dodelijke
verkeersongelukken de aantekening
„onder invloed". Ook de kalmeren-
""'WW I
Vanaf de toren van het Universi
teitsgebouw in Austin, heeft een 24-
jarige student aan de universiteit van
Texas - Charles J. Whitman - 11
mensen doodgeschoten en 34 ge
wond, voordat hij zelf door de poli
tie werd doodgeschoten. Tevoren had
de student al zijn echtgenote en zijn
moeder vermoord
Gedurende ruim een uur zaaide
Whitman, een ex-marinier en scherp
schutter, paniek, door met dodelijke
nauwkeurigheid te vuren op iedereen
die binnen zijn gezichtsveld kwam.
Op de toren vond de politie twee
snelvurende jachtgeweren, een kara
bijn met afgezaagde loop en een pi
stool. Verder had de sluipschutter 'n
benzinereservoir en een kist levens
middelen en water bij zich. Volgens
de vader van Whitman, een loodgie
ter uit Lake Worth, had zijn zoon
twee-en-een-'half jaar bouwkunde
gestudeerd aan de Universiteit van
Texas, waarna hij dienst had geno
men bij de Mariniers. Na zijn dienst
tijd ging hij weer terug naar de Uni
versiteit, waar hij aan zijn laatste
studiejaar bezig was.
de middelen, die de Verenigde Sta
ten onder de naam tranquilizers een
groot afzetgebied hebben gevonden,
brengen de veiligheid op de weg in
gevaar. Medici zijn van mening, dat
zo'n kalmerende pil gelijk staat aan
een borrel.
De statistieken van verkeersonge
lukken in de Verenigde Staten liegen
er niet om. Sinds 1961 is daar het
aantal doden in het verkeer met 29
procent gestegen. In 1965 waren in
de V.S. 20 miljoen auto's bij 14 mil
joen verkeersongelukken betrokken.
Daarbij werden 49.000 personen
gedood, 1.800.000 werden gewond
en 200.000 raakten blijvend invalide.
Het economische verlies bedroeg 8V2
miljard dollar aan lonen en salaris
sen, schade aan eigendommen, medi
sche kosten en verzekeringsuitkerin
gen. Tenzij het aantal ongevallen ver
mindert, zal een van elke twee Ame
rikanen bij een auto-ongeluk ge
wond raken; een op de 72 mensen zal
door een auto worden gedood. Geluk
kig zijn de opvattingen, zowel van de
konstrükteurs als die van het publiek,
aan het veranderen. De Amerikaanse
auto-industrie haast zich thans vei
ligheidsvoorzieningen in zijn wagens
aan te brengen, deels omdat het pu
bliek onrustig begint te worden, deels
ook omdat de fabrieken bang zijn,
dat de overheid stringente veilig
heidsnormen zal voorschrijven. Zul
len om die reden de auto's van 1967
veiliger zijn dan die van 1966? Een
antwoord op deze vraag is vooralsnog
niet mogelijk.
General Motors heeft in februari
bekendgemaakt, dat al zijn modellen
voor 1967 zullen worden uitgerust
met dubbele remsystemen en een
stuurkolom, die bij een botsing in
eenschuift. American Motors zal deze
stuurkolom van G.M. kopen en
Chrysler heeft al losgelaten, dat hij
er zelf een bouwt. (De stijve stuurko
lom van Ford, die een stuk dieper
ligt dan het stuurwiel, voldoet aan
de veiligheidsnormen, die Washing
ton aan regeringsauto's stelt). Deze
ontwikkelingen zijn nog maar een
voorspel. Wie echter een blik in de
verschillende automobielen werpt, be
hoeft geen deskundige te zijn om
vast te stellen, dat vele huidige mo
dellen voorzien zijn van talloze, vaak
volmaakt onnodige uitsteeksels en
versieringen op de dikwijls imposante
instrumantenpanelen. Deze zijn vaak
de oorzaak van letsel, ock bij minder
ernstige botsingen. Het moet moge
lijk zijn handgrepen en dergelijke
doeltreffend weg te werken. Af en
toe kan men horen beweren, dat de
prijs van de auto's door dergelijke
veiligheidsvoorzieningen zal moeten
stijgen; een weinig steekhoudend ar
gument. Tenzij men kan becijferen
hoeveel een mensenleven kost.
op de voet
Onlangs ontving de Federatie van
Nederlandse Schoenfabrikanten de
zusterorganisaties uit de E.E.G.-
landen voor de periodieke contact
vergadering die eens in de 6 maan
den wordt gehouden.
Het internationale contactorgaan
heeft tot doel een geleidelijke en
harmonieuze integratie van de
schoenindustrieën der E.E.G.-lan-
den te bevorderen en hun gemeen
schappelijke belangen te beharti
gen. Het initiatief hiertoe werd ge
nomen door de Fransman Hamard
Pacory, die gedurende drie achter
eenvolgende zittingsperioden van 2
jaar tot ultimo 1963 het voorzitter
schap bekleedde. Van 1964 af was
het de heer F. I. M. Mannaerts uit
Tilburg, voorzitter van de Federa
tie van Nederlandse Schoenfabri
kanten, die de heer Hamard Paco
ry in diens functie opvolgde.
Het C.L.E.I.C. beschikt over een
eigen secretariaat, dat met het oog
op regelmatig contact met de E.E.G.
instanties begin 1964 van Parijs
naar Brussel werd overgebracht.
Uit de ditmaal te Rotterdam be
sproken punten noteren wij, dat het
herstel, dat zich september vorig
jaar in conjunctureel opzicht in zo
wel Frankrijk als Italië aandiende,
zich in de eerste maanden van 1966
heeft voortgezet. In Frankrijk ble
ven in 1965 de investeringen ach
ter en daalden de winsten, door de
prijsblokkering, waardoor de kos
tenstijgingen niet konden worden
doorberekend. In dat jaar sloten dan
ook 72 ondernemingen met in to
taal 2000 werknemers hun deuren.
Per 15 april 1966 ontvingen onze
Franse collegae bericht van de
(Franse) minister van Economische
Zaken, dat ontheffing van boven
genoemde prij zenstop en verhoging
van verschillende prijzen die eind
1965 golden met 6 tot 10 procent
is toegestaan. In de gedachtenwis-
seling over de conjunctuur in het
algemeen in de verschillende lan
den werd nader ingegaan op de so
ciaal-economische problematiek.
Het was opvallend dat unaniem het
inflatiegevaar en daarmee de be
hoefte aan de een of andere vorm
van loonbeheersing sterk naar
voren kwam. In België blijft de
toestand voor de schoenindustrie
onzeker; in Duitsland en Nederland
traden geen wijzigingen van bete
kenis op.
Inzake gemeenschappelijke ex
portbevordering bleek belangstel
ling te bestaan voor een door het
C.L.E.I.C. uitgewerkt plan om ten
tijde van de London Shoe Week in
het najaar een gemeenschappelijke
expositie te houden. Verwacht mag
worden, dat de bereidheid tot deel
name nog gestimuleerd zal worden
doordat Engeland november a.s. 't
restant extra invoerbelasting van
10% zal opheffen. Dit plan ter be
vordering van export buiten E.E.G.
gebied zal op korte termijn con
creet worden uitgewerkt. Voor Ne
derland zal hierbij de Centrale Ka
mer van Handelsbevordering wor
den betrokken.
Wat de prijzen van huiden be
treft wordt verwacht dat deze ge
leidelijk zullen dalen, doch zeker
niet zullen terugkeren tot het ni
veau van 1964, toen een hausse in
zette. Naar de mening van sommi
gen heeft bij deze hausse mede een
rol gespeeld het feitelijk mislukken
van de introductie van Corfam, een
vervangingsprodukt voor overleder.
Het bureau van de Franse orga
nisatie heeft intussen een studie
gemaakt over de ontwikkeling Van
het huiden-aanbod en meende in de
prijsbeweging een zeven-jaars cy
clus te hebben ontdekt. Aangezien
hierin toevallige omstandigheden,
zoals: 1951 Korea conflict, 1958 al
gemene conjunctuur-inzinking - 'n
rol kunnen hebben gespeeld, zullen
de Fransen hun studie op bredere
schaal voortzetten en de resultaten
van deze studies te zijner tijd ter
beschikking stellen.
De samenwerking op technisch
gebied is groeiende. Als resultaat
van een vorige bijeenkomst van 't
C.L.E.I.C. met de E.F.T.A. Footwaer
Council, onderzocht een werkgroep,
bestaande uit een Engelsman, een
Zweed, een Duitser, een Fransman
en een Italiaan, welke wensen be
staan met betrekking tot de ontwik
keling van machines en technische
installaties, teneinde dienaangaan
de overleg te kunnen plegen met
machine-constructeurs.
In de verdere uitwerking van de
ze gedachten zullen zonodig sub
groepen worden gecreëerd, waar
aan niet in bovengenoemde werk
groep vertegenwoordigde landen
kunnen deelnemen.
Tevens werd afgesproken dat een
bijeenkomst zal worden georgani
seerd van de directeuren van de
samenwerkende schoen-research
instituten in de E.E.G. (Lyon, Pir-
masens, Brussel en Waalwijk) sa
men met deskundige fabrikanten
uit deze landen om te bezien welke
perspectieven samenwerking in het
huidige stadium biedt en in hoe
verre deze samenwerking kan wor
den uitgebreid buiten de E.E.G.-
grenzen met name tot SATRA, het
Engelse research-instituut.
Het P.v.d.A.-kamerlid de heer W.
J. Schuitenmaker heeft zich tot de
regering gewend terzake het feit, dat
ingrijpen noodzakelijk is, wil er niet
een noodsituatie in Brabant ontstaan
terzake de recreatie op woeste gron
den. Deze zullen op de markt komen,
omdat de Natuursbeschermingsver-
eniging ondanks de subsidie voor
aankoop geen geld hebben voor on
derhoud.
De heer Schuitemaker heeft aan
de ministers van Recreatie en van Fi
nanciën vragen gesteld over het sub
sidiebeleid ten aanzien van recreatie
gebieden. „Het ligt allemaal moeilijk.
De Vereniging van natuurmonumen
ten, doch ook andere, krijgen flinke
subsidies van rijk en provincie als
woeste gronden worden gekocht, die
geschikt zijn voor recreatie. Dat is nu
wel leuk, maar men krijgt geen sub-
Prinses Irene viert vandaag, vrijdag 5 augustus haar 27e verjaar
dag. De prinses is dit jaar al herhaaldelijk in ons land geweest.
Zij woonde uiteraard ook de huwelijksplechtigheid bij van haar
oudste zuster, waar zij door de pers als een der charmantste prin
sessen van de wereld werd beschreven. Haar talrijke bezoeken
aan Nederland getuigen er van, dat zij nog steeds een sterke ver
bondenheid voelt met haar familie, haar land en volk. Wij wen
sen prinses Irene en haar echtgenoot, prins Hugo Charles de
Bourbon Parma een prettige 27e verjaardag toe.
sidie voor het onderhoud en de ex
ploitatie van deze gebieden. De rege
ring dient subsidies te geven aan die
instanties die recreatiegebieden wil
len exploiteren. Kosten van onder
houd, bewaking, reiniging, etc. heb
ben de Vereniging voor natuurmonu
menten zo langzamerhand aan de
rand van het faillissement gebracht.
Deze lichamen dienen daarom een
subsidie te krijgen, die hun grondge
bied voor recreatie openstellen, een
subsidie krijgen", meent de heer
Schuitemaker.
„Er zijn daarbij uiteraard een berg-
problemen te overwinnen. We moeten
voorkomen dat allerlei figuren uit
speculatie overwegingen de zoge
naamde gronden gaan kopen, in de
hoop subsidies van het rijk te ontvan
gen. Hij is al bang dat allerlei vreem
de mensen een stuk «bos of heide
gaan kopen. Die gaan er dan dikwijls
vanuit dat zij er over 10 of 20 jaar
misschien een huisje op mogen bou
wen. Als er een subsidie komt op re
creatiegebieden gaan die lui natuur
lijk ook proberen hun grond rendabel
te maken, door van de subsidie te
profiteren. Dat doen ze dan zonder
ook maar iets te doen aan onderhoud,
wildstand of reiniging. Hij dacht dat
gevaar op dit moment vrij groot, want
veel grondbezitters zien zich door de
hoge rentestandaard en de krapte op
de kapitaalmarkt gedwongen hun on
rendabele grondbezit te verkopen.
Het rijk zit ook krap bij kas, zodat
veel van die grond een weg zal vin
den naar de speculatieve beleggers,
met alle nare gevolgen van dien.
Want we moeten dan altijd nog maar
afwachten of er niet nodeloos veel
recreatiegebied versnipperd wordt en
of deze gebieden überhaupt nog voor
de recreatie beschikbaar komen", zegt
het Kamerlid.
De heer Schuitemaker zou bossen
willen aanleggen van 100 hectare.
Dat zouden wij nu juist niet willen.
Wij zouden de ongerepte natuur van
bos, heide en duin willen behouden
zoals nu de Drunense en Loonse Dui
nen nog zijn, waar men kan genieten
van een ongekende rust.
Voor de kust van Zuid-West En
geland, tussen Fowey en Falmouth
wordt een Britse plezierboot vermist,
n.l. het ruim dertien meter lange mo
torjacht „Darlwin"aan boord wa
ren 25 personen onder wie zeven
kinderen. Men vreest dat het motor
jacht, door de storm, die zondag
langs de Engelse kust woedde, is
verrast. Het zoeken door schepen 'en
vliegtuigen heeft tot nu toe slechts
tot resultaat gehad, dat vliegtuigen
de sloep van de „Darlwin" hebben
bij de Eddystone-rotsen op 50 km.
ten oosten van Falmouth, een gevaar
lijk rif in het Kanael.
Zondagmorgen vertrok het motor
jacht Darlwin met Engelse toeristen
voor een 60 km lange tocht langs de
kust naar Falmouth. Het laatst is het
schip gezien bij het uitvaren van de
haven van Fowey. De mogelijkheid
bestond dat het jacht, toen de storm
opstak één van de vissershavens langs
de kust had aangedaan. Bij controle
werd echter geen spoor van de boot
gevonden. De reder, Raibird, die het
uitstapje organiseerde, zei, dat het
jacht mogelijk in een zuidwester
storm verzeild was geraakt. Het
schip was goed en sterk gebouwd.
Mogelijk waren er enige moeilijkhe
den met de machine ontstaan, waar
door de „Darlwin" op drift zou zijn
geraakt. Hoewel door vliegtuigen en
sChepen een gebied van 2500 vier
kante km. is afgezocht, is het enige
wat gevonden is, een wit sloepje van
4 meter met wat kleding erin en een
zwemvest. Het sloepje werd herkend
als het volgbootje van de Darlwin.
De Britse eerste minister Harold
Wilson heeft vrijdag j.l. een bezoek
gébracht aan president Johnson van
Amerika en deze laatste de verzeke
ring gegeven dat Engeland vastbeslo
ten is zijn economie op orde te bren
gen. Volgens een Britse regerings
woordvoerder vormden de Britse
loonstop en de maatregelen ter on
dersteuning van het pond-sterling, de
Britse defensie verplichtingen en de
oorlog in Vietnam, de belangrijke ge
sprekspunten tijdens de ontmoeting
tussen de Amerikaanse president en
de Britse regeringsleider. De bespre
king was overigens een kwartier te
laat begonnen, omdat premier Wil
son was opgehouden toen hij op het
punt stond naar het Witte Huis te
vertrekken. Men had namelijk een
man met een geweer een huis zien
binnengaan nabij „Blair House", het
gastenverblijf van president Johnson,
waar de Britse bewindsman logeert.