wAAlwijkse en LanqstRAAtse couratu
6tni26februari
personenauto!
Peugeot toont twee
nieuwe soort-modellen
CITROëN verdere technische
ontwikkeling bestaande
modellen
lil
Autoconsument
wordt prijsbewuster
Prijsbewust
Vauxhall Viva
automatic
primeur op RAI
Fiscus
f 100,— per maand
De gemiddelde
personenauto-prijs
Journalisten kozen
de Fiat-124 tot
„Auto van het jaar"
Toyota Corolla
een „grote onder
de kleinere"
Simca op Neder
landse markt meest
verkochte Franse
auto
11
VRIJDAG 17 FEBRUARI 1967
88e JAARGANG No. 14
VIUJUAU II rOBIVUIUW IwUI uut
De tcho vad het Zuiöen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,28+ 2ct. inc.k.) ƒ0,30
p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k.) ƒ1,30
p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) ƒ3,50
p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
De 54e RAI, tentoonstelling van
personenauto's, wordt gehouden van
donderdag 16 tot en met zondag
26 februari in heit nieuwe RAI-ge-
bouw, Europaplein, Amsterdam. De
expositie zal dagelijks geopend zijn
van 10.00 - 17.00 uur en van 19.00 -
22.00 uur; óp zondagen van 10-00 -
17.00 uur. De toegangsprijs bedraagt
voor volwassenen 3,kinderen
tot 14 jaar 2,dienstplichtige
militairen (op vertoon van legiti
matiebewijs) 2,
Het aantal deelnemers bedraagt
190, het aantal stands 200. Deze ne
men netto 23.150 m2, bruto 45-000
m2 ruimte in. Getoond worden per-
sonenauto's van 78 merken uit 11
landen, naast onderdelen en toe
behoren.
Voor hen die voor hun bezoek de
auto gebruiken, is een speciale pen
del-busdienst ingesteld. De bussen
brengen de bezoekers van de ruime
parkeerterreinen aan de Europabou
levard gratis naar de hoofdingang
van het RAI-gebouw en terug. Het
RAI-gebouw is niet alleen via de
hoofdingang aan het Europaplein,
doch ook aan de Wielingenstraat
toegankelijk.
Bezoekers die met de auto naar
Amsterdam komen, kunnen op de
volgende wijze het snelst het RAI-
gebouw bereiken: Uit de richting
Utrecht slaat men direct na het
passeren van de verkeersbrug over
de Amstel linksaf. Men bevindt
zich dan op de Kennedylaan, die
op het Europaplein eindigt.
Uit de richting Den Haag komt
men in de hoofdstad via de Aals
meerweg. Bij het Hoofddorpplein
gaat men rechtsaf, de brug over en
rechtdoor de Zeilstraat in. Bij de
kruising Zeilstraat-Amstelveense-
weg slaat men weer rechtsaf en
volgt de Amstelveenseweg tot het
Olympisch Stadion. Daar slaat men
linksaf, de Stadionweg op tot het
•tweede kruispunt met verkeers
lichten; via de Diepenbrockstraat
(rechtsaf) bereikt men het Europa
plein.
Bezoekers die met de trein naar
Amsterdam komen, nemen vanaf
het:
Centraal Station: tramlijn 4, die z'n
eindpunt heeft op het Europaplein;
In navolging van de 50e „gouden"
RAI zullen tijdens de automobiel
tentoonstelling wederom winkeliers
verenigingen in het centrum van
Amsterdam er aan medewerken,
dat de Kalverstraat, de Heiligeweg,
het Koningsplein, de Leidsestraat
en het Leidseplein in het teken van
de 54e RAI komen te staan. Boven
dien zullen in vele hotels en res
taurants speciale RAI-menukaar-
ten worden gebruikt.
Minister dr. J. de Quay opende
vanmorgen auto-expositie
AMSTERDAM - Vanochtend, donderdag, om half elf, heeft dr. J. E.
de Quay, Minister van Verkeer en Waterstaat, in de glazen zaal van
het R.A.I.-gebouw de 54e RAI-tentoonstelling voor personenauto's of
ficieel geopend. Tot en met zondag 26 februari exposeren 190 auto
mobielfabrieken hun produkten. Voor deze expositie bestaat van de
zijde van het publiek altijd veel belangstelling. Vandaar dat wij van
daag extra aandacht schenken aan deze 54e RAI. Dat de opkomst van
de auto niet meer te stuiten is, wordt iedereen duidelijk die deze ten
toonstelling bezoekt. De levensvreugde die een auto biedt, de beteke
nis ervan voor de recreatie en de vrijheid van verplaatsen, welke
dankzij de auto verkregen is, wil niemand zich meer laten ontnemen.
Wie geen auto heeft, streeft er naar zo spoedig mogelijk een eigen
wagentje voor de deur te hebben staan. Toch zijn er vorig jaar circa
30% minder auto's verkocht dan in 1965. De belastingverhoging zal
hier niet vreemd aan geweest zijn.
De automobielhandel is, ondanks
alles, optimistisch, zo vertelde ons
de heer J. de Lang, voorzitter van
de RAI. Op dit moment heeft één
op elke acht Nederlanders een au
to. Maar in de Ver. Staten is bijna
de helft van de 200 miljoen Ame
rikanen automobilist. De auto
dichtheid in Frankrijk is al één op
vier. Volgens de heer De Lang zijn
het vooral de gezinnen in de lagere
inkomstengroepen die zich in de
komende jaren willen motoriseren.
Die gezinnen vormen een meerder
heid van de Nederlandse bevolking.
Ondanks de hoge belastingen zijn
er sinds de vorige „gouden" RAI-
tentoonstelling een half miljoen
personenauto's op de Nederlandse
wegen bijgekomen. Volgens de RAI-
voorzitter, hebben de kneuzenhan-
delaars wel baat gevonden bij de
belastingverhoging. De grotendeels
dubieuse import steeg met 20% tot
60.000 personenauto's, die een ge
middelde waarde van 700,heb
ben. De heer De Lang verwacht dat
de positie van de kleine en midden,
klasse auto relatief zal toenemen,
naargelang er een economische te
ruggang valt te constateren. De po
sitie van de kleine auto wordt bo
vendien in tijden als deze versterkt
door de grote vraag naar kleine
tweedehand wagentjes. Op de lange
duur zal zeker de tendens naar
meer aankopen in de middenklasse
voortgaan en tevens zal in de tij
den van hoogconjunctuur de grote
auto relatief sterker in trek zijn.
De Nederlandse autoconsument
wordt ook kritischer en prijsbewus
ter. Hij volgt daarmee de algemene
tendens, maar daar komt in de au
to-sector nog bij, dat steeds meer
autokopers nu al aan hun tweede,
derde of vierde wagen toe zijn. Hij
staat er niet meer zo „vreemd" te
genover als bij zijn eerste auto: hij
is zich er meer dan voorheen van
bewust wat hij binnen de grenzen
van de prijs die hij voor ogen heeft,
van zijn auto verlangen mag.
Het maken van een juiste keuze
blijft voor de autoconsument een
uiterst moeilijk karwei. In Neder
land is het assortiment enorm ge-
Op de komende 54e RAI-tentoon-
stelling exposeert Peugeot de gehe
le personenwagenlijn. Nieuw voor
Nederland zijn daarbij: de Cabrio
let- en Coupé uitvoeringen van de
204. Geïntroduceerd op de Parijse
Salon in oktober 1966, worden de
204 Cabriolet en Coupé modellen
nu voor de eerste maal in Neder
land tentoongesteld.
Zij zijn voorzien, van dezelfde
motor als de 204 Sedan. De vering
en de schokdemping zijn echter
aangepast aan de meer sportieve
inslag van deze automobielen.
Daarom werden ook de totale leng
te en de wielbasis beperkt tot res
pectievelijk 3,73 en 2,31 m.
De Cabriolet biedt ruim plaats
aan 2 personen, terwijl een voor
een dergelijk type auto ongekend
grote hoeveelheid bagage kan wor
den meegenomen. De kofferruimte
is 285 liter groot. Bovendien kan
ook achter de verstelbare kuipzit-
tingen nog heel wat handbagage
geplaatst worden. De Coupé heeft
4 zitplaatsen: 2 kuipstoelen en een
achterbank voor 2 kinderen.
Naast deze primeurs worden alle
modellen tentoongesteld. Verder
vindt men op de Peugeot-stand een
opengewerkt draaiend model van
de 204 motor, waar technisch ge-
interesseerde bezoekers deze zeer
moderne motor ook van binnen
kunnen bekijken.
Vauxhall Motors, de Engelse ves
tiging van General Motors heeft
aangekondigd dat binnenkort del
Viva de Luxe leverbaar zal zijn
met een speciaal voor dit model
aangepaste versie van de Borg-War-
ner model 35 automatische transmis
sie. De Viva automatic zal op de
RAI-tentoonstelling te Amsterdam
voor het eerst aan het public wor
den getoond.
De transmissie, waarvan er meer
dan 5 miljoen in gebruik zijn, be
staat uit een planefair tandwielstel
sel met drie overbrengingen en een
drie elements koppelomvormer met
de inherente soepelheid en flexibi
liteit van de geheel automatische
gangwissel, waarbij de bestuurder
toch in grote mate de controle-mo
gelijkheid van het schakelmoment
behoudt, speciaal door een voor
dit model exclusief ontworpen ,deel-
gas' terugschakelmogelijkheid waar
door bij snelheden onder 65 km.
kan worden teruggeschakeld door
het gaspedaal, afhankelijk van de
snelheid, meer of minder in te druk
ken.
varieerd. Iedereen heeft derhalve 'n
goede kans dat hij een wagen vindt
die bijna al zijn wensen vervult. En j
dat wil heel wat zeggen, want onze
eisen als consument zijn zeer geva
rieerd. Wel hebben uitvoerige steek
proeven aangetoond dat de voor
naamste motieven om een bepaald
type auto te kopen, betrekking heb
ben op: het model, de ruimte, het
benzineverbruik, de goede (eigen)
ervaringen en de reputatie van het
merk.
Tevreden is de autoconsument ge
lukkig niet. Hij blijft om meer vra
gen. Dat is logisch en bovendien:
de auto van vandaag is nog lang
niet volmaakt en zal het trouwens
nooit kunnen worden ook. Toege
geven, veel zaken zijn in het ver
leden al verbeterd: steeds meer wa
gens kregen van huis-uit een rui
tensproeier mee en bevestigings
punten voor veiligheidsgordels, een
blower en een gecapitonneerd dash
board en vooral bij de nieuwe mo
dellen van dit jaar is over de ge
hele branche 'n ingrijpende verbete
ring van het luchtverversingssys
teem te signaleren.
Als de autoconsument zich, na 't
opsommen van zijn wensen, de
vraag stelt of hij bij de autofabri
kanten nu eigenlijk wel waar krijgt
voor zijn geld, komt hij tot een
verrassende conclusie. Hij ontdekt
dat hij niet alleen voor zijn auto
taalt. Er komt immers nog een fik
se rekening van de fiscus bij, zowel
op het moment van aankoop als tij
dens het gebruik van zijn automo
biel. In alle redelijkheid zou dit
voor de automobilist best te prui
men zijn, indien hij net als bij
de autofabrikant ook bij de fis
cus waar voor zijn geld zou ontvan
gen. Maar van wat hij aan belasting
betaalt, besteedt de overheid slechts
één derde aan wegen. De andere
twee derde verdwijnt in de staats
kas.
De gemiddelde Nederlandse auto
mobilist die gaat rekenen, komt im
mers tot de conclusie dat hij, met
een jaarkilometrage van 18.000 (dat
is het jaarkilometrage in ons land)
en een auto in de prijsklasse van
7000,(de „gemiddelde" auto)
elke maand honderd gulden aan de
fiscus moet betalen om te mogen
rijden. De fiscale druk op de auto
mobilist bedraagt immers, na de
jongste ingrepen, bij aankoop circa
1600,(dat is bij afschrijving
over vier jaar een bedrag van 400
gulden per jaar). Bij een jaarkilo
metrage van 18.000 wordt (bij een
verbruik van 1 op 10) aan belasting
betaald: 1800 x 34 cent, want zoals
bekend, incasseert de fiscus van el
ke verkochte liter benzine 34 cent.
Totaal per jaar: 616,
Dat is samen al een dikke dui
zend gulden en daar komt dan nog
een verplichte bijdrage aan wegen
belasting en Rijkswegenfonds a rai-
son van 184,bij. Totaal 1200,-
per jaar, dat is 100,per maand.
Van hetgeen het automobilisten-
-hudget verder toelaat, moet de au-
Bto worden betaald en moet benzine
worden gekocht. Geen wonder dat
de auto in ons land de fiscale melk
koe wordt genoemd. Als die koe
soms wat mager lijkt, komt dat niet
door het dier, maar door de handen
die het alsmaar uitmelken.
Volgens de gewogen gemiddelden
bedroeg de gemiddelde prijs van
personen- en combinatieauto's in de
jaren (inguldens):
1958 7.568
1959 7.364
1960 7.295
1961 7.072
1962 7.160
1963 6.958
1964 6.931
1065 6.853
1966* 7.269
voorlopig cijfer.
(gewogen gemiddelde)
Op een bijzonder fraaie stand
mede in verband met de viering
van het 75-jarig bestaan van de be
drijven in 1967 zal J. Leonard
Lang's automobielbedrijven N.V. 'n
imponerend overzicht geven van de
door haar vertegenwoordigde mer
ken: Fiat, Auto-Bianchi en Neckar.
Twee primeurs voor Nederland ver
dienen de speciale aandacht:
Als eerste de Fiat 124 familiale,
een stationcar uitvoering van de nu
reeds befaamde en alom geroem
de Fiat 124 sedan. Een brede deur
geeft toegang tot de laadvloer, die
door het neerklappen van de ach
terbank aanzienlijk vergroot kan
v/orden. Ideaal voor het vervoer
van veel extra bagage en grote
stukken. Mede in verband met de
bijzonder interessante prijs 7.799)
verwacht men veel belangstelling
voor deze wagen.
Nieuw is ook de Fiat 125 spider,
een sportwagen, die medio 1967 le
verbaar zal zijn. De 1438 cc.-motor
ontwikkeld 90 pk. en is goed voor
een top van 170 km. per uur. Twee
bovenliggende nokkenassen. Een
uitblinker in zijn klasse, mede door
de fraai gelijnde Pininfarina caros-
serie.
Zoals u weet is de Fiat 124 door
45 vakjournalisten uit 12 landen
gekozen tot de „Auto van het jaar".
De aan deze verkiezing verbonden
trofee zal op 16 februari de ope
ningsdag' van de RAI-tentoonstel
ling in het bijzijn van vele promi
nente vakjournalisten en persmen
sen aan de direktie van de Fiat-fa
brieken worden overhandigd. Een
bijzondere erkenning voor een
automobiel in deze prijsklasse.
Op de Fiat-stand staat een gran
dioos opengewerkt model van de
Fiat 124, dat geheel uit elkaar
schuift en openklapt; een van de
fraaiste staaltjes van demonstratie
techniek, dat ooit op een automo
bieltentoonstelling getoond werd
Citroën heeft in de afgelopen pe
riode geen wijzigingen aangebracht
in de uiterlijke vormgeving van de
bestaande modellen en evenmin
nieuwe typen aan de collectie toe
gevoegd. Men zal op de stand van
dit merk dan ook reeds bekende
series aantreffen, de 2cv, de AMI-6,
de ID en de DS 19/21.
Maar al zijn deze wagens uitwen
dig gedurende een aantal jaren vrij
wel gelijk gebleven, toch heeft Ci
troën op het mechanische gedeelte
ononderbroken verbeteringen toege
past en trouwens ook de carrosse
rieën in vele opzichten geperfec-
tionneerd.
Zo ontstonden wezenlijk andere
automobielen, die met handhaving
van de uitzonderlijk goede rijkwa-
liteiten, voortdurend geprofiteerd
hebben van de technische ontwik
keling. Voor de grote modellen, de
ID- en DS-series dus, betekent dit
als belangrijkste punt de toepassing
van de nieuwe korte-slag motoren
en het overschakelen op een nieuwe
hydraulische vloeistof op minerale
basis. De remsystemen hebben een
ontwikkeling doorgemaakt die vol
ledig tegemoet komt aan de moder
ne verkeerseisen en als voorbeeld
van veiligheidsvoorzieningen gel
den.
Ze onderscheiden zich door schijf
remmen op de voorwielen met dub
bele remblokken, gescheiden rem-
circuits voor vóór- en achterrem-
men, remkrachtverdeling in over
eenstemming met de beladingstoe
stand en rembekrachtiging om een
zeer lichte pedaaldruk mogelijk te
maken.
In de AMI-6 serie is de Break, de
stationwagenuitvoering, destijds 'n
grote aanwinst gebleken. Deze vol
doet voortreffelijk aan de wensen
van de eigenaar die zakelijk- en
privévervoer combineren, zon
der dat de wagen associaties met 'n
bestelwagen oproept. De AMI-6
heeft in zijn laatste model een aan
tal detail-verbeteringen ondergaan.
Aandacht is besteed aan de geluids
isolatie, de ventilatie en verwar
ming en de bescherming tegen oxy-
datie. De electrische installatie
wordt thans gevoed door een 12-
Volts wisselstroomdynamo.
Toyota, Japans grootste automo
bielfabriek, heeft enige weken ge
leden een nieuw model geïntrodu
ceerd. Dit speciaal voor de export
ontworpen model heeft de naam
Corolla gekregen.
Deze tweedeurs sedan behoort tot
het kleinere soort en is uitgerust
met een 1100 cc-motor met een
vierversnellingsbak met pook. Vol
gens opgave van de fabriek kan
een maximum snelheid bereikt wor
den van 140 km per uur. Het ben
zineverbruik is in verhouding tot
zijn maximum snelheid uiterst laag
tot de lichtere wagens behoort biedt
te noemen. Hoewel de Corolla dus
hij plaats aan vier of vijf personen.
De Corolla is op de RAI te zien.
Zoals ook bij andere Toyota-mo-
dellen behoren vele accessoires tot
de standaard uitrusting, zoals ver
warming, achteruitrij lampen, ruim
verstelbare buck-seats, ruitensproei
ers, tankdop met slot enz. De pro-
duktie van dit Japanse automobiel
concern neemt stormenderhand toe.
Ook op de Nederlandse wegen ver
schijnen steeds meer Toyota's.
Op de BMW-stand op de RAI is
de BMW wereldrecord auto te be
wonderen, waarmee Hubert Hahne
in december op de autobaan van
Monza twee wereldrecords en een
internationaal klassenrecord verbe
terde. Overigens zullen op de RAI
geen nieuwe typen van de BMW te
bewonderen zijn.
In 1966 werden in totaal 74.077
BMW-automobielen gefabriceerd,
die alle tot de „nieuwe" klasse be
horen. Dit betekent een stijging
van bijna 10 pet. ten opzichte van
1965. De verkoop van BMWs be
droeg in 1966 72.530 stuks, waar
van 27.116 wagens werden geëx
porteerd. In Duitsland werden 44
duizend BMW-automobielen gere
gistreerd en stijging hiervan over
het gehele jaar bedroeg 28 pet.
Hoewel de definitieve cijfers nog
niet bekend zijn, geeft een voor
lopige balans voor wat betreft Sim-
ca's aktiviteiten in 1966 het vol
gende beeld te zien. Voor de eer
ste maal in haar geschiedenis over
schreed Simca haar geplande pro-
duktie van 300-000 automobielen
per jaar, ongeveer 326.000 auto's
rolden er in 1966 de fabriek uit, te
gen 235-085 automobielen in 1965,
hetgeen neerkomt op een produk-
tiestijging van bijna 39 pet.
Ook de export geeft een flinke
stijging te zien: 183.000 automobie
len in 1966 tegen 120.991 wagens
in 1965, een exportstijging van 51
procent.
Simca's totale omzet bedroeg in
1965 1% miljard gulden, een om
zet die in 1966 steeg tot 1% miljard
gulden.
1966 was een zeer goed jaar voor
Simca. De volgende feiten waren
opmerkelijk en voor Simca zeer
verheugend.
Een marktaandeel werd be
haald van 6,62 pet., tegenover
de 5,31 pet. over 1965.
Niet minder dan 14.126 nieuwe
Simca-personenwagens werden
in 1966 volgens de officiële
RAI-gegevens geregistreerd.
De nieuwe 1301/1501 lijn werd
enorm gunstig door pers en pu
bliek ontvangen.
De mijlpaal van „één miljoen
geëxporteerde Simca's" werd in
de afgelopen nazomer bereikt.
Voor het eerst is Simca op de
Nederlandse markt de meest
verkochte Franse auto.
De Simca-lijn 1967 bestaat uit drie
basis-modellen: de Simca 1000, 1300
en 1301/1501.