wAAlwijkse en LanqstRAAtse couratu 6tni26februari personenauto! Peugeot toont twee nieuwe soort-modellen CITROëN verdere technische ontwikkeling bestaande modellen lil Autoconsument wordt prijsbewuster Prijsbewust Vauxhall Viva automatic primeur op RAI Fiscus f 100,— per maand De gemiddelde personenauto-prijs Journalisten kozen de Fiat-124 tot „Auto van het jaar" Toyota Corolla een „grote onder de kleinere" Simca op Neder landse markt meest verkochte Franse auto 11 VRIJDAG 17 FEBRUARI 1967 88e JAARGANG No. 14 VIUJUAU II rOBIVUIUW IwUI uut De tcho vad het Zuiöen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,28+ 2ct. inc.k.) ƒ0,30 p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k.) ƒ1,30 p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) ƒ3,50 p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" De 54e RAI, tentoonstelling van personenauto's, wordt gehouden van donderdag 16 tot en met zondag 26 februari in heit nieuwe RAI-ge- bouw, Europaplein, Amsterdam. De expositie zal dagelijks geopend zijn van 10.00 - 17.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur; óp zondagen van 10-00 - 17.00 uur. De toegangsprijs bedraagt voor volwassenen 3,kinderen tot 14 jaar 2,dienstplichtige militairen (op vertoon van legiti matiebewijs) 2, Het aantal deelnemers bedraagt 190, het aantal stands 200. Deze ne men netto 23.150 m2, bruto 45-000 m2 ruimte in. Getoond worden per- sonenauto's van 78 merken uit 11 landen, naast onderdelen en toe behoren. Voor hen die voor hun bezoek de auto gebruiken, is een speciale pen del-busdienst ingesteld. De bussen brengen de bezoekers van de ruime parkeerterreinen aan de Europabou levard gratis naar de hoofdingang van het RAI-gebouw en terug. Het RAI-gebouw is niet alleen via de hoofdingang aan het Europaplein, doch ook aan de Wielingenstraat toegankelijk. Bezoekers die met de auto naar Amsterdam komen, kunnen op de volgende wijze het snelst het RAI- gebouw bereiken: Uit de richting Utrecht slaat men direct na het passeren van de verkeersbrug over de Amstel linksaf. Men bevindt zich dan op de Kennedylaan, die op het Europaplein eindigt. Uit de richting Den Haag komt men in de hoofdstad via de Aals meerweg. Bij het Hoofddorpplein gaat men rechtsaf, de brug over en rechtdoor de Zeilstraat in. Bij de kruising Zeilstraat-Amstelveense- weg slaat men weer rechtsaf en volgt de Amstelveenseweg tot het Olympisch Stadion. Daar slaat men linksaf, de Stadionweg op tot het •tweede kruispunt met verkeers lichten; via de Diepenbrockstraat (rechtsaf) bereikt men het Europa plein. Bezoekers die met de trein naar Amsterdam komen, nemen vanaf het: Centraal Station: tramlijn 4, die z'n eindpunt heeft op het Europaplein; In navolging van de 50e „gouden" RAI zullen tijdens de automobiel tentoonstelling wederom winkeliers verenigingen in het centrum van Amsterdam er aan medewerken, dat de Kalverstraat, de Heiligeweg, het Koningsplein, de Leidsestraat en het Leidseplein in het teken van de 54e RAI komen te staan. Boven dien zullen in vele hotels en res taurants speciale RAI-menukaar- ten worden gebruikt. Minister dr. J. de Quay opende vanmorgen auto-expositie AMSTERDAM - Vanochtend, donderdag, om half elf, heeft dr. J. E. de Quay, Minister van Verkeer en Waterstaat, in de glazen zaal van het R.A.I.-gebouw de 54e RAI-tentoonstelling voor personenauto's of ficieel geopend. Tot en met zondag 26 februari exposeren 190 auto mobielfabrieken hun produkten. Voor deze expositie bestaat van de zijde van het publiek altijd veel belangstelling. Vandaar dat wij van daag extra aandacht schenken aan deze 54e RAI. Dat de opkomst van de auto niet meer te stuiten is, wordt iedereen duidelijk die deze ten toonstelling bezoekt. De levensvreugde die een auto biedt, de beteke nis ervan voor de recreatie en de vrijheid van verplaatsen, welke dankzij de auto verkregen is, wil niemand zich meer laten ontnemen. Wie geen auto heeft, streeft er naar zo spoedig mogelijk een eigen wagentje voor de deur te hebben staan. Toch zijn er vorig jaar circa 30% minder auto's verkocht dan in 1965. De belastingverhoging zal hier niet vreemd aan geweest zijn. De automobielhandel is, ondanks alles, optimistisch, zo vertelde ons de heer J. de Lang, voorzitter van de RAI. Op dit moment heeft één op elke acht Nederlanders een au to. Maar in de Ver. Staten is bijna de helft van de 200 miljoen Ame rikanen automobilist. De auto dichtheid in Frankrijk is al één op vier. Volgens de heer De Lang zijn het vooral de gezinnen in de lagere inkomstengroepen die zich in de komende jaren willen motoriseren. Die gezinnen vormen een meerder heid van de Nederlandse bevolking. Ondanks de hoge belastingen zijn er sinds de vorige „gouden" RAI- tentoonstelling een half miljoen personenauto's op de Nederlandse wegen bijgekomen. Volgens de RAI- voorzitter, hebben de kneuzenhan- delaars wel baat gevonden bij de belastingverhoging. De grotendeels dubieuse import steeg met 20% tot 60.000 personenauto's, die een ge middelde waarde van 700,heb ben. De heer De Lang verwacht dat de positie van de kleine en midden, klasse auto relatief zal toenemen, naargelang er een economische te ruggang valt te constateren. De po sitie van de kleine auto wordt bo vendien in tijden als deze versterkt door de grote vraag naar kleine tweedehand wagentjes. Op de lange duur zal zeker de tendens naar meer aankopen in de middenklasse voortgaan en tevens zal in de tij den van hoogconjunctuur de grote auto relatief sterker in trek zijn. De Nederlandse autoconsument wordt ook kritischer en prijsbewus ter. Hij volgt daarmee de algemene tendens, maar daar komt in de au to-sector nog bij, dat steeds meer autokopers nu al aan hun tweede, derde of vierde wagen toe zijn. Hij staat er niet meer zo „vreemd" te genover als bij zijn eerste auto: hij is zich er meer dan voorheen van bewust wat hij binnen de grenzen van de prijs die hij voor ogen heeft, van zijn auto verlangen mag. Het maken van een juiste keuze blijft voor de autoconsument een uiterst moeilijk karwei. In Neder land is het assortiment enorm ge- Op de komende 54e RAI-tentoon- stelling exposeert Peugeot de gehe le personenwagenlijn. Nieuw voor Nederland zijn daarbij: de Cabrio let- en Coupé uitvoeringen van de 204. Geïntroduceerd op de Parijse Salon in oktober 1966, worden de 204 Cabriolet en Coupé modellen nu voor de eerste maal in Neder land tentoongesteld. Zij zijn voorzien, van dezelfde motor als de 204 Sedan. De vering en de schokdemping zijn echter aangepast aan de meer sportieve inslag van deze automobielen. Daarom werden ook de totale leng te en de wielbasis beperkt tot res pectievelijk 3,73 en 2,31 m. De Cabriolet biedt ruim plaats aan 2 personen, terwijl een voor een dergelijk type auto ongekend grote hoeveelheid bagage kan wor den meegenomen. De kofferruimte is 285 liter groot. Bovendien kan ook achter de verstelbare kuipzit- tingen nog heel wat handbagage geplaatst worden. De Coupé heeft 4 zitplaatsen: 2 kuipstoelen en een achterbank voor 2 kinderen. Naast deze primeurs worden alle modellen tentoongesteld. Verder vindt men op de Peugeot-stand een opengewerkt draaiend model van de 204 motor, waar technisch ge- interesseerde bezoekers deze zeer moderne motor ook van binnen kunnen bekijken. Vauxhall Motors, de Engelse ves tiging van General Motors heeft aangekondigd dat binnenkort del Viva de Luxe leverbaar zal zijn met een speciaal voor dit model aangepaste versie van de Borg-War- ner model 35 automatische transmis sie. De Viva automatic zal op de RAI-tentoonstelling te Amsterdam voor het eerst aan het public wor den getoond. De transmissie, waarvan er meer dan 5 miljoen in gebruik zijn, be staat uit een planefair tandwielstel sel met drie overbrengingen en een drie elements koppelomvormer met de inherente soepelheid en flexibi liteit van de geheel automatische gangwissel, waarbij de bestuurder toch in grote mate de controle-mo gelijkheid van het schakelmoment behoudt, speciaal door een voor dit model exclusief ontworpen ,deel- gas' terugschakelmogelijkheid waar door bij snelheden onder 65 km. kan worden teruggeschakeld door het gaspedaal, afhankelijk van de snelheid, meer of minder in te druk ken. varieerd. Iedereen heeft derhalve 'n goede kans dat hij een wagen vindt die bijna al zijn wensen vervult. En j dat wil heel wat zeggen, want onze eisen als consument zijn zeer geva rieerd. Wel hebben uitvoerige steek proeven aangetoond dat de voor naamste motieven om een bepaald type auto te kopen, betrekking heb ben op: het model, de ruimte, het benzineverbruik, de goede (eigen) ervaringen en de reputatie van het merk. Tevreden is de autoconsument ge lukkig niet. Hij blijft om meer vra gen. Dat is logisch en bovendien: de auto van vandaag is nog lang niet volmaakt en zal het trouwens nooit kunnen worden ook. Toege geven, veel zaken zijn in het ver leden al verbeterd: steeds meer wa gens kregen van huis-uit een rui tensproeier mee en bevestigings punten voor veiligheidsgordels, een blower en een gecapitonneerd dash board en vooral bij de nieuwe mo dellen van dit jaar is over de ge hele branche 'n ingrijpende verbete ring van het luchtverversingssys teem te signaleren. Als de autoconsument zich, na 't opsommen van zijn wensen, de vraag stelt of hij bij de autofabri kanten nu eigenlijk wel waar krijgt voor zijn geld, komt hij tot een verrassende conclusie. Hij ontdekt dat hij niet alleen voor zijn auto taalt. Er komt immers nog een fik se rekening van de fiscus bij, zowel op het moment van aankoop als tij dens het gebruik van zijn automo biel. In alle redelijkheid zou dit voor de automobilist best te prui men zijn, indien hij net als bij de autofabrikant ook bij de fis cus waar voor zijn geld zou ontvan gen. Maar van wat hij aan belasting betaalt, besteedt de overheid slechts één derde aan wegen. De andere twee derde verdwijnt in de staats kas. De gemiddelde Nederlandse auto mobilist die gaat rekenen, komt im mers tot de conclusie dat hij, met een jaarkilometrage van 18.000 (dat is het jaarkilometrage in ons land) en een auto in de prijsklasse van 7000,(de „gemiddelde" auto) elke maand honderd gulden aan de fiscus moet betalen om te mogen rijden. De fiscale druk op de auto mobilist bedraagt immers, na de jongste ingrepen, bij aankoop circa 1600,(dat is bij afschrijving over vier jaar een bedrag van 400 gulden per jaar). Bij een jaarkilo metrage van 18.000 wordt (bij een verbruik van 1 op 10) aan belasting betaald: 1800 x 34 cent, want zoals bekend, incasseert de fiscus van el ke verkochte liter benzine 34 cent. Totaal per jaar: 616, Dat is samen al een dikke dui zend gulden en daar komt dan nog een verplichte bijdrage aan wegen belasting en Rijkswegenfonds a rai- son van 184,bij. Totaal 1200,- per jaar, dat is 100,per maand. Van hetgeen het automobilisten- -hudget verder toelaat, moet de au- Bto worden betaald en moet benzine worden gekocht. Geen wonder dat de auto in ons land de fiscale melk koe wordt genoemd. Als die koe soms wat mager lijkt, komt dat niet door het dier, maar door de handen die het alsmaar uitmelken. Volgens de gewogen gemiddelden bedroeg de gemiddelde prijs van personen- en combinatieauto's in de jaren (inguldens): 1958 7.568 1959 7.364 1960 7.295 1961 7.072 1962 7.160 1963 6.958 1964 6.931 1065 6.853 1966* 7.269 voorlopig cijfer. (gewogen gemiddelde) Op een bijzonder fraaie stand mede in verband met de viering van het 75-jarig bestaan van de be drijven in 1967 zal J. Leonard Lang's automobielbedrijven N.V. 'n imponerend overzicht geven van de door haar vertegenwoordigde mer ken: Fiat, Auto-Bianchi en Neckar. Twee primeurs voor Nederland ver dienen de speciale aandacht: Als eerste de Fiat 124 familiale, een stationcar uitvoering van de nu reeds befaamde en alom geroem de Fiat 124 sedan. Een brede deur geeft toegang tot de laadvloer, die door het neerklappen van de ach terbank aanzienlijk vergroot kan v/orden. Ideaal voor het vervoer van veel extra bagage en grote stukken. Mede in verband met de bijzonder interessante prijs 7.799) verwacht men veel belangstelling voor deze wagen. Nieuw is ook de Fiat 125 spider, een sportwagen, die medio 1967 le verbaar zal zijn. De 1438 cc.-motor ontwikkeld 90 pk. en is goed voor een top van 170 km. per uur. Twee bovenliggende nokkenassen. Een uitblinker in zijn klasse, mede door de fraai gelijnde Pininfarina caros- serie. Zoals u weet is de Fiat 124 door 45 vakjournalisten uit 12 landen gekozen tot de „Auto van het jaar". De aan deze verkiezing verbonden trofee zal op 16 februari de ope ningsdag' van de RAI-tentoonstel ling in het bijzijn van vele promi nente vakjournalisten en persmen sen aan de direktie van de Fiat-fa brieken worden overhandigd. Een bijzondere erkenning voor een automobiel in deze prijsklasse. Op de Fiat-stand staat een gran dioos opengewerkt model van de Fiat 124, dat geheel uit elkaar schuift en openklapt; een van de fraaiste staaltjes van demonstratie techniek, dat ooit op een automo bieltentoonstelling getoond werd Citroën heeft in de afgelopen pe riode geen wijzigingen aangebracht in de uiterlijke vormgeving van de bestaande modellen en evenmin nieuwe typen aan de collectie toe gevoegd. Men zal op de stand van dit merk dan ook reeds bekende series aantreffen, de 2cv, de AMI-6, de ID en de DS 19/21. Maar al zijn deze wagens uitwen dig gedurende een aantal jaren vrij wel gelijk gebleven, toch heeft Ci troën op het mechanische gedeelte ononderbroken verbeteringen toege past en trouwens ook de carrosse rieën in vele opzichten geperfec- tionneerd. Zo ontstonden wezenlijk andere automobielen, die met handhaving van de uitzonderlijk goede rijkwa- liteiten, voortdurend geprofiteerd hebben van de technische ontwik keling. Voor de grote modellen, de ID- en DS-series dus, betekent dit als belangrijkste punt de toepassing van de nieuwe korte-slag motoren en het overschakelen op een nieuwe hydraulische vloeistof op minerale basis. De remsystemen hebben een ontwikkeling doorgemaakt die vol ledig tegemoet komt aan de moder ne verkeerseisen en als voorbeeld van veiligheidsvoorzieningen gel den. Ze onderscheiden zich door schijf remmen op de voorwielen met dub bele remblokken, gescheiden rem- circuits voor vóór- en achterrem- men, remkrachtverdeling in over eenstemming met de beladingstoe stand en rembekrachtiging om een zeer lichte pedaaldruk mogelijk te maken. In de AMI-6 serie is de Break, de stationwagenuitvoering, destijds 'n grote aanwinst gebleken. Deze vol doet voortreffelijk aan de wensen van de eigenaar die zakelijk- en privévervoer combineren, zon der dat de wagen associaties met 'n bestelwagen oproept. De AMI-6 heeft in zijn laatste model een aan tal detail-verbeteringen ondergaan. Aandacht is besteed aan de geluids isolatie, de ventilatie en verwar ming en de bescherming tegen oxy- datie. De electrische installatie wordt thans gevoed door een 12- Volts wisselstroomdynamo. Toyota, Japans grootste automo bielfabriek, heeft enige weken ge leden een nieuw model geïntrodu ceerd. Dit speciaal voor de export ontworpen model heeft de naam Corolla gekregen. Deze tweedeurs sedan behoort tot het kleinere soort en is uitgerust met een 1100 cc-motor met een vierversnellingsbak met pook. Vol gens opgave van de fabriek kan een maximum snelheid bereikt wor den van 140 km per uur. Het ben zineverbruik is in verhouding tot zijn maximum snelheid uiterst laag tot de lichtere wagens behoort biedt te noemen. Hoewel de Corolla dus hij plaats aan vier of vijf personen. De Corolla is op de RAI te zien. Zoals ook bij andere Toyota-mo- dellen behoren vele accessoires tot de standaard uitrusting, zoals ver warming, achteruitrij lampen, ruim verstelbare buck-seats, ruitensproei ers, tankdop met slot enz. De pro- duktie van dit Japanse automobiel concern neemt stormenderhand toe. Ook op de Nederlandse wegen ver schijnen steeds meer Toyota's. Op de BMW-stand op de RAI is de BMW wereldrecord auto te be wonderen, waarmee Hubert Hahne in december op de autobaan van Monza twee wereldrecords en een internationaal klassenrecord verbe terde. Overigens zullen op de RAI geen nieuwe typen van de BMW te bewonderen zijn. In 1966 werden in totaal 74.077 BMW-automobielen gefabriceerd, die alle tot de „nieuwe" klasse be horen. Dit betekent een stijging van bijna 10 pet. ten opzichte van 1965. De verkoop van BMWs be droeg in 1966 72.530 stuks, waar van 27.116 wagens werden geëx porteerd. In Duitsland werden 44 duizend BMW-automobielen gere gistreerd en stijging hiervan over het gehele jaar bedroeg 28 pet. Hoewel de definitieve cijfers nog niet bekend zijn, geeft een voor lopige balans voor wat betreft Sim- ca's aktiviteiten in 1966 het vol gende beeld te zien. Voor de eer ste maal in haar geschiedenis over schreed Simca haar geplande pro- duktie van 300-000 automobielen per jaar, ongeveer 326.000 auto's rolden er in 1966 de fabriek uit, te gen 235-085 automobielen in 1965, hetgeen neerkomt op een produk- tiestijging van bijna 39 pet. Ook de export geeft een flinke stijging te zien: 183.000 automobie len in 1966 tegen 120.991 wagens in 1965, een exportstijging van 51 procent. Simca's totale omzet bedroeg in 1965 1% miljard gulden, een om zet die in 1966 steeg tot 1% miljard gulden. 1966 was een zeer goed jaar voor Simca. De volgende feiten waren opmerkelijk en voor Simca zeer verheugend. Een marktaandeel werd be haald van 6,62 pet., tegenover de 5,31 pet. over 1965. Niet minder dan 14.126 nieuwe Simca-personenwagens werden in 1966 volgens de officiële RAI-gegevens geregistreerd. De nieuwe 1301/1501 lijn werd enorm gunstig door pers en pu bliek ontvangen. De mijlpaal van „één miljoen geëxporteerde Simca's" werd in de afgelopen nazomer bereikt. Voor het eerst is Simca op de Nederlandse markt de meest verkochte Franse auto. De Simca-lijn 1967 bestaat uit drie basis-modellen: de Simca 1000, 1300 en 1301/1501.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 9