waalwijk se en Lanqstcaatse couRarrt
DRS. W. SMITS, SECRETARIS KAMER VAN KOOPHANDEL:
„IS DIT AFDOENDE WEGENPOLITIEK?"
Goede weg
verbindingen
beiangrijk
Extra kosten
Rijkswegesi-
plan
Beëofien
Excursie
BBA verzorgt route van lijn 36
in Waalwijk
IPrS 'C" i
NU OOK IN WAALWIJK ZUID
WAALWIJK - „De komende maand zou het precies
12% jaar geleden moeten zijn dat de Langstraatweg
gereed kwam. Begin 1950, toen de Nederlandse Spoor
wegen besloten het personenvervoer vanuit Waalwijk
op te heffen, beloofde Provinciale Waterstaat, dat de
verbinding Den Bosch-Geertruidenberg uiterlijk in '55
gereed zou zijn. Het is nu medio 1967, het „koperen
jubileum" van deze voor onze streek zo belangrijke
verkeersweg zou dus eigenlijk gevierd moeten wor
den. Er kan echter niets gevierd worden, want de
Langstraatweg is nog steeds in aanleg. We kunnen
ons nauwelijks voorstellen dat dit afdoende wegen-
politiek is. Veronderstel eens dat ze in Amerika zo
de wegen aanleggen". Dit vertelde ons drs. W. G. A.
Smits, secretaris van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Noordelijk Noord-Brabant. Het we
genprobleem in de Langstraat heeft reeds jaren de
grootste aandacht van het bestuur van de Kamer. On
langs nog heeft men zich in een brief tot Gedepu
teerde Staten gewend, om op deze wijze nog eens op
een spoedige voltooiing van de Langstraatweg aan te
dringen.
Hevea door brand
vernield
-
-
Busstation op het
Vredesplein
Oongmondmd
geïnstalleerd
Ongeveer 8000
middenstanders
geven het op
Burgem. v. Hall
over redenen van
zijn ontslag
MAANDAG 22 MEI 1967
88e JAARGANG No. 41
iiiiixxiii/xiv* Arf/w luut uui ooe iiü. **x
De Echo vah het
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,28+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,30
p. mnd. (1,20+10 ct. inc.lc.) ƒ1,30
p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) 3,50
p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
De Langstraatweg had I2V2 jaar
geleden gereed moeten zijn
v+;
(Van onze verslaggever)
„Onbegrijpelijk vinden we het dat
de Provinciale Waterstaat de ver
antwoording durft te dragen voor
het kruispunt Langstraatweg-Kruis-
straat in Waalwijk. Op dit punt ge
beuren regelmatig ernstige ongeluk
ken. Deze onhoudbare situatie is
een van de redenen dat we enige
tijd geleden deze brief naar G.S.
hebben gestuurd", zo vervolgt de
heer Smits. „Er is reeds één dode
gevallen en als dit zo door gaat zal
het hierbij niet blijven. Denkt u
zich eens in hoe intensief dit kruis
punt gebruikt wordt in de zomer
maanden als duizenden over deze
weg naar De Efteling trekken.
Ook het gemeentebestuur van
Waalwijk heeft verscheidene malen
bij de Provincie op een reconstruc
tie aangedrongen. Er zijn toen en
kele goede oplossingen aan de hand
gedaan. De meest eenvoudige op
lossing zou zijn om het rechtdoor-
gaande verkeer over de parallel
weg te voeren. Natuurlijk als Rijks
weg 62, Tilburg-Gorkum, gereed is,
komt er een oplossing, maar het is
onbegrijpelijk dat men nu geen
doeltreffende maatregelen neemt.
Overigens heb ik wel de indruk
dat men er iets aan wil doen. Men
speelt geloof ik met de gedachte
aan een ongelijkvloerse kruising.
Goede wegverbindingen zijn uiter
mate belangrijk voor het bedrijfs
leven. Vandaar dat de Kamer zich
hiermee bezighoudt. Dat we voor
verbetering van dit gevaarlijke
kruispunt pleiten vloeit voort uit
de persoonlijke belangstelling van
onze leden. Men vindt het onbe
grijpelijk dat Provinciale Water
staat zo onverantwoordelijk han
delt. Het kruispunt is dus één van
de drie punten waarover in de
brief is gesproken".
Drs. Smits rekende ons voor hoe
veel extra onkosten slechte weg
verbindingen voor het bedrijfsle
ven meebrengen. „Neem het tracé
Waalwijk-Raamsdonksiveer. Momen
teel is men met de herbestrating
(waarin in de brief ook werd aan
gedrongen) begonnen. Het helpt al
lemaal weinig. De weg zakt steeds
weg. Pas na de afsluiting van het
Volkerak (1969) kan een definitief
wegdek worden aangelegd. Tot '70
zou men een noodvoorziening kun
nen treffen door een dijk aan te
leggen. Belangrijk is het dat dit
tracé goed wordt onderhouden. Een
automobilist die tweemaal van de
ze weg gebruik heeft gemaakt past
daar een derde keer voor.
De auto's en vooral de vrachtwa
gens die dagelijks deze weg berij
den hebben enorm veel te lijden.
De direktie van een transportonder
neming vertelde onlangs dat het
hem tienduizenden guldens kost aan
extra reparatiekosten. Omrijden
kost ook hele bedragen". De heer
Smits haalde hiervoor de proef aan
die onlangs is gedaan en waarbij
naar een willekeurige gemeente
over twee wegen werd gereden, 't
Verschil in kilometers bedroeg hier
bij 36. De wagen die het korte tra
ject nam haalde een tijdwinst van
1% u., stopte 24 keer, schokelde 4
maal minder terug, remde 14 keer
minder en had met 260 bochten
minder te maken. Ook was het ver
bruik in dieselolie 10 liter gunstiger.
Dit leverde de betrokken onderne
ming een voordeel van 7000,per
jaar op. Hierbij ziet men van hoe
veel belang een goede wegverbin
ding voor het bedrijfsleven is.
De Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Noordelijk Noord-
Drs. W. Smits
Brabant vindt het ook noodzakelijk,
dat het traject Vlijmen-Waalwijk
dubbelbaans wordt. „De zandwer-
ken zijn hiervoor klaar. Binnen
kort zal wel met het bestraten be
gonnen worden. Er wordt dan toch
weer een enkelvoudige rijbaan aan
gelegd. Waarom geen 4-baans snel
weg. Het verkeer vraagt er om.
Voordat het hele traject klaar is, is
het verkeer zo toegenomen, dat dit
gewoon een noodzaak is. De ver
binding Den Bosch-Waalwijk moet
4-baans zijn. Dat wijzen verkeers
tellingen ook duidelijk uit.
In Nederland legt men de wegen
altijd met stukjes en beetjes. Als
men grote verkeerswegen ineens
zou leggen heeft men geen geld
meer voor andere verbindingen.
Daarom wordt alles verdeeld het
geen een brokkelige wegenaanleg
tot gevolg heeft. „In het Rijkswe
genplan 1968, dat dit najaar door
Minister Bakker van Verkeer en
Waterstaat zal worden vastgesteld
is Brabant overigens gunstig be
deeld. Dit tienjarenplan voorziet in
de aanleg van de autowegen (4 of
meer rijstroken): Eindhoven-Arn
hem, Eindhoven-Valkenswaard, Til-
burg-Waalwijk, Tilburg-Breda-Ber-
gen op Zoom en Hellegatsluis-Bel-
gische grens.
De rijksweg Tilburg-Waalwijk
vormt de eerste aanzet van de ver
binding Tilburg-Gorinchem. Van
groot belang is ook de aanleg van
de nieuwe rijksweg Tilburg-Bergen
op Zoom, waarmee de „dodenweg"
(Tilburg-Breda) zou komen te ver
vallen. Het traject Tilburg-Waal
wijk staat in dit tienjarenplan op
de derde plaats.
De Langstraatweg heeft altijd de
volle belangstelling van het bestuur
van de Kamer gehad. Toen in 1950
bekend werd, dat het personenver
voer vanuit Waalwijk zou worden
stopgezet werden besprekingen met
de Provinciale Waterstaat gevoerd
waarbij beloofd werd dat de Lang
straatweg tot Geertruidenberg er in
1955 zou liggen. Toen een jaar later
de gemeente Waalwijk een uitbrei
dingsplan indiende, dat werd goed
gekeurd, werd ook rekening gehou
den dat in 1955 de weg gereed zou
zijn. Deze belofte is niet uitgeko
men.
„In 1958 besloot het bestuur van
de Kamer dan ook samen met al
le gemeentebesturen uit de Lang
straat een brief naar de Gedepu
teerde Staten te sturen. Naar aan
leiding hiervan werden we uitgeno
digd voor een bespreking, waarbij
ook ir. Hamers, direkteur van Pro
vinciale Waterstaat aanwezig was.
Deze heeft toen aangetoond waar
om de weg nog niet gereed was. Hij
beloofde alles in het werk te stel
len om deze belangrijke verbinding
zo snel mogelijk tot stand te doen
komen. De heer Hamers heeft o.a.
verteld dat de verbinding Vlijmen-
Drunen in 1962 gereed zou zijn. De
ze weg is nog steeds niet klaar. De
weg Waalwijk-Capelle zou evenals
het traject Capelle-Waspik in 1962
klaar zijn.
Waalwijk-Capelle kwam eind '65
gereed, Capelie-Waspik begin vorig
jaar. Volgens de heer Hamers zou
het traject Waspik-Raamsdonksveer
in 1963 gereed zijn, dit is onlangs
pas geopend. In 1963 zou ook de
verbinding Geertruidenberg-Made
er liggen. Hiermee is men nu nog
bezig", aldus de heer Smits. Na al
deze toezeggingen is hef dus niet
vreemd dat het bestuur van de Ka
mer er bij G.S. op blijft aandringen
om de Langstraatweg ten spoedig
ste en liefst 4-baans, gereed te krij
gen.
„We zitten hier in een belangrijk
industriegebied, waar alle aan- en
afvoer over de weg moet geschie
den. Van een goede spoorwegver
binding is nauwelijks sprake. Niet
alleen de bedrijven maar ook de
bewoners zitten op goede wegver
binding te springen. Pas als de we
gen naar Tilburg-Drongelen-Gor-
kum en de Langstraatweg gereed
zijn, kan men van een ontsloten ge
bied spreken", zo besloot drs Smits.
Vorige week heeft de commissie
wegen en verkeer van de Provinci
ale Staten een excursie naar de
Langstraatweg gemaakt. Hieruit
blijkt dat het probleem voor een
goede wegverbinding bij de provin
cie leeft. Ook werd bekend gemaakt
dat men plannen heeft voor de aan
leg van een nieuwe provinciale weg
tussen de Heusdense brug en de
nieuwe Langstraatweg. Op het punt
De aanleg van een van de viaducten van de Langstraatweg in de ge
meente Drunen.
waar beide wegen samenkomen, op
de grens van de gemeenten Drunen
en Vlijmen, zal een rotonde wor
den gemaakt. Als de commissie ver
slag van haar bevindingen aan G.S.
heeft uitgebracht mag wel worden
aangenomen dat G.S. het bestuur
van de Kamer van'Koophandel naar
aanleiding van de onlangs ver
stuurde brief, nader over de vor
dering van de Langstraatweg be
richt. 12y2 jaar na de beloofde da
tum mag men toch wel verwachten
dat deze weg van ruim 25 kilome
ter gereed en berijdbaar is
Een korte, maar hevige brand
heeft vrijdagmiddag van half twee
tot half vier gewoed in de afdeling
schuimrubber en schuimplastic van
de Hevea-fabrieken in Heveadorp,
gemeente Renikum. Het vuur ont
stond in de expeditie-afdeling door
het wegspringen van een lasvonk.
Zo begon de aanleg van de
De Langstraatweg door Dru
Langstraatweg nabij Waalwijk
nen
(Foto boven)
(Foto onder)
+Se - V*-
Op zondag 28 mei a.s. zal de N.V.
B.B.A. een nieuwe dienstregeling in
gaan voeren. Voor Waalwijk brengt
deze nieuwe regeling enkele belang
rijke veranderingen met zich mee.
De lijnen in onze gemeente, 22-23 en
36 zullen een route-wijziging onder
gaan. Dit houdt verband met de ver
dere voltooiing van het busstation
arm het Vredesplein. Ook zal lijn 36
een uurdienst door Waalwijk Zuid
gaan onderhouden.
LIJN 36. TILBURG - WAALWIJK
DEN BOSCH v.v.
Het centrale busstation te Waal
wijk zal worden verplaatst naar het
Vredesplein. In verband hiermee zal
de route van deze buslijn binnen de
gemeente Waalwijk als volgt worden
gewijzigd: Hoogeinde - Loeffstraat -
van Lovenlaan - Groen v. Prinsterer-
laan - Grotestraat - Wilhelminastraat
Vredesplein - Wilhelminastraat - N.
Parallelweg - Burg. v. d. Klokken-
laan - Floris V-laan - Burg. Verwiel-
straat - Kasteellaan - Tolstraat - Be-
soijensestraat - Sprangseweg.
De bussen van lijn 36 zullen dus niet
meer op het Raadhuisplein komen,
doch via de Wilhelminastraat 't cen
trum van Waalwijk bereiken.
Een aantal ritten, tesamen een uur-
dienst vormend, zal Waalwijk Zuid
als volgt in de route van deze lijn
worden opgenomen: Vredesplein -
Victoriestraat - Putstraat - Burg.
Smeelelaan - Blijde Incomstelaan -
Kloosterweg - Meerdijk enz.
LI IN 35. BREDA - RITEN - DON
GEN - KAATSHEUVEL v.v.
De vertrektijden worden ingrijpend
veranderd. De ritten, die om 6.10 uur
uit Breda vertrekken naar Dongen en
om 7.40 uur naar Rijen, zullen tot
één rit Breda - Dongen worden sa
mengevoegd, welke om 7.10 uur ver
trekt uit Breda. Op werkdagen zal 'n
rit Breda - Rijen (Kaatsheuvel) wor
den ingeoverd, welke om 9.40 uur
uit Breda vertrekt. De rit Breda -
Rijen van 10.40 uur vervalt. In de
avonduren vindt een kleine uitbrei
ding van het aantal ritten plaats.
De heer G. J. Delen (oud-burge
meester van Oss) de nieuwe voor
zitter van de Dongemondraad, heeft
donderdag j.l. bij zijn installatie en
die van de leden van de raad zijn
„maiden speech" uitgesproken.
Na een studie van enkele maan
den gaf de heer Delen een globale
schets van de sociaal economische
structuur van het gebied de ge
meente Made/Drimmelen, Geertrui
denberg, Raamsdonksveer en het
dorp Hank van de gemeente Dussen
en de toekomstige ontwikkeling er
van. Deze ontwikkeling wilde hij
voor het belangrijkste deel afstem
men op de industrie en dan wél
evenals dit voor heel west-Brabant
geldt als opvangcentrum voor
de bedrijven, die door het decentra
lisatieproces uit de Randstad Hol
land wijken. Voor west-Brabant zou
dit een groei met zich brengen van
420.000 in 1967 naar 770.000 inwo
ners in het jaar 2000. Voor de Don-
gemond liggen deze cijfers op resp.
25.000 en 68.000 inwoners.
Ongeveer 8000 middenstanders
hebben te kennen geven dat zij hun
bedrijf willen opheffen. Zij hebben
dit schriftelijk gedaan bij de stich
ting Ontwikkeling en Sanering voor
het Midden- en Kleinbedrijf, na
dat op 15 februari de gelegenheid
was opengesteld bij deze stichting
bedrijfsbeëindigingshulp aan te vra
gen.
Waarschijnlijk is het aantal mid
denstanders, dat het bijltje erbij
neerlegt ,nog aanmerkelijk groter,
want voor de brandstoffenhandel,
in welke branche de moeilijkheden
als gevolg van de overschakeling
op aardgas in ons land bijzonder
groot zijn, is de aanmelding van de
ze aanvragen nog niet opengesteld.
Het zijn vooral de kruideniers,
die hun zaak willen sluiten. Onge
veer 1200 van de reeds 4000 inge
zonden vragen-formulieren zijn af
komstig van levensmiddelendetail
listen (30%). n de andere branches
zijn de percentages lager. De schoen
winkeliers en reparateurs maken
9% uit van de 4000, de aardappelen
en groentenhandelaren 7 de
kappers 6%; de textielwinkeliers
7%; de rijwielhandelaren en repa
rateurs 5%; de sigarenwinkeliers
4%. De stichting heeft ook provin-
ciegewijs een overzicht gemaakt,
12% van de formulieren kwam uit
Groningen; 11% uit Friesland; 4%
uit Drente; 5% uit Overijsel; 1C'%
uit Gelderland; 5% uit Utrecht;
10% uit Noord-Holland; 7% uit
Zuid-Holland; 4% uit Zeeland; 10%
uit Noord-Brabant en 6% uit Lim
burg.
Mr. G. van Hall zal vanaf 1 juli
(de datum van zijn ontslag als bur
gemeester van Amsterdam) gedu
rende de tijd dat hij nog niet de
pensioengerechtigde leeftijd heeft
bereikt, een toelage krijgen. De toe
lage bedraagt het eerste jaar tach
tig percent van de laatste bezoldi
ging, die 89.400 gulden bedraagt en
in het tweede jaar 65 percent. Daar
na wordt hij 65 jaar en krijgt hij
pensioen naar gelang het aantal ja
ren dat hij het ambt van burge
meester heeft bekleed.
In een communiqué deelt mr Van
Hall mee, dat de redenen voor heit
verleende ontslag de volgende zijn:
„De regering heeft besloten u uit
uw ambt te ontheffen, aangezien de
toenemende moeilijkheden bij 't be
teugelen van ordeverstoringen en
de kritiek, die daardoor ontstond op
de leiding van de politie, het ver
trouwen in de .gezagshandhaving
door u als burgemeester in hoge
mate hebben aangetast.
De gegevens, welke terzake in 't
eerste interim-rapport van de com-
missie-Enschedé voorkwamen, zijn
in 't licht van wat er later gebeurd
is, zo bezwarend voor uw positie als
burgemeester, dat ontheffing uit
uw functie onontkoombaar was.
Het tekort aan vertrouwen bij de
regering is zodanig acuut, dat het,
met het oog op de belangen van de
gemeente Amsterdam, niet verant
woord zou zijn geweest een door u
na publikatie van het eerste en ook
van het tweede interim-rapport van
voornoemde commissie in uitzicht
gestelde verzoek van ontheffing van
uw ambt af te wachten".