waalwijk se en Lanqstcaatse couRarrt DRS. W. SMITS, SECRETARIS KAMER VAN KOOPHANDEL: „IS DIT AFDOENDE WEGENPOLITIEK?" Goede weg verbindingen beiangrijk Extra kosten Rijkswegesi- plan Beëofien Excursie BBA verzorgt route van lijn 36 in Waalwijk IPrS 'C" i NU OOK IN WAALWIJK ZUID WAALWIJK - „De komende maand zou het precies 12% jaar geleden moeten zijn dat de Langstraatweg gereed kwam. Begin 1950, toen de Nederlandse Spoor wegen besloten het personenvervoer vanuit Waalwijk op te heffen, beloofde Provinciale Waterstaat, dat de verbinding Den Bosch-Geertruidenberg uiterlijk in '55 gereed zou zijn. Het is nu medio 1967, het „koperen jubileum" van deze voor onze streek zo belangrijke verkeersweg zou dus eigenlijk gevierd moeten wor den. Er kan echter niets gevierd worden, want de Langstraatweg is nog steeds in aanleg. We kunnen ons nauwelijks voorstellen dat dit afdoende wegen- politiek is. Veronderstel eens dat ze in Amerika zo de wegen aanleggen". Dit vertelde ons drs. W. G. A. Smits, secretaris van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noordelijk Noord-Brabant. Het we genprobleem in de Langstraat heeft reeds jaren de grootste aandacht van het bestuur van de Kamer. On langs nog heeft men zich in een brief tot Gedepu teerde Staten gewend, om op deze wijze nog eens op een spoedige voltooiing van de Langstraatweg aan te dringen. Hevea door brand vernield - - Busstation op het Vredesplein Oongmondmd geïnstalleerd Ongeveer 8000 middenstanders geven het op Burgem. v. Hall over redenen van zijn ontslag MAANDAG 22 MEI 1967 88e JAARGANG No. 41 iiiiixxiii/xiv* Arf/w luut uui ooe iiü. **x De Echo vah het Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,28+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,30 p. mnd. (1,20+10 ct. inc.lc.) ƒ1,30 p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) 3,50 p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" De Langstraatweg had I2V2 jaar geleden gereed moeten zijn v+; (Van onze verslaggever) „Onbegrijpelijk vinden we het dat de Provinciale Waterstaat de ver antwoording durft te dragen voor het kruispunt Langstraatweg-Kruis- straat in Waalwijk. Op dit punt ge beuren regelmatig ernstige ongeluk ken. Deze onhoudbare situatie is een van de redenen dat we enige tijd geleden deze brief naar G.S. hebben gestuurd", zo vervolgt de heer Smits. „Er is reeds één dode gevallen en als dit zo door gaat zal het hierbij niet blijven. Denkt u zich eens in hoe intensief dit kruis punt gebruikt wordt in de zomer maanden als duizenden over deze weg naar De Efteling trekken. Ook het gemeentebestuur van Waalwijk heeft verscheidene malen bij de Provincie op een reconstruc tie aangedrongen. Er zijn toen en kele goede oplossingen aan de hand gedaan. De meest eenvoudige op lossing zou zijn om het rechtdoor- gaande verkeer over de parallel weg te voeren. Natuurlijk als Rijks weg 62, Tilburg-Gorkum, gereed is, komt er een oplossing, maar het is onbegrijpelijk dat men nu geen doeltreffende maatregelen neemt. Overigens heb ik wel de indruk dat men er iets aan wil doen. Men speelt geloof ik met de gedachte aan een ongelijkvloerse kruising. Goede wegverbindingen zijn uiter mate belangrijk voor het bedrijfs leven. Vandaar dat de Kamer zich hiermee bezighoudt. Dat we voor verbetering van dit gevaarlijke kruispunt pleiten vloeit voort uit de persoonlijke belangstelling van onze leden. Men vindt het onbe grijpelijk dat Provinciale Water staat zo onverantwoordelijk han delt. Het kruispunt is dus één van de drie punten waarover in de brief is gesproken". Drs. Smits rekende ons voor hoe veel extra onkosten slechte weg verbindingen voor het bedrijfsle ven meebrengen. „Neem het tracé Waalwijk-Raamsdonksiveer. Momen teel is men met de herbestrating (waarin in de brief ook werd aan gedrongen) begonnen. Het helpt al lemaal weinig. De weg zakt steeds weg. Pas na de afsluiting van het Volkerak (1969) kan een definitief wegdek worden aangelegd. Tot '70 zou men een noodvoorziening kun nen treffen door een dijk aan te leggen. Belangrijk is het dat dit tracé goed wordt onderhouden. Een automobilist die tweemaal van de ze weg gebruik heeft gemaakt past daar een derde keer voor. De auto's en vooral de vrachtwa gens die dagelijks deze weg berij den hebben enorm veel te lijden. De direktie van een transportonder neming vertelde onlangs dat het hem tienduizenden guldens kost aan extra reparatiekosten. Omrijden kost ook hele bedragen". De heer Smits haalde hiervoor de proef aan die onlangs is gedaan en waarbij naar een willekeurige gemeente over twee wegen werd gereden, 't Verschil in kilometers bedroeg hier bij 36. De wagen die het korte tra ject nam haalde een tijdwinst van 1% u., stopte 24 keer, schokelde 4 maal minder terug, remde 14 keer minder en had met 260 bochten minder te maken. Ook was het ver bruik in dieselolie 10 liter gunstiger. Dit leverde de betrokken onderne ming een voordeel van 7000,per jaar op. Hierbij ziet men van hoe veel belang een goede wegverbin ding voor het bedrijfsleven is. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noordelijk Noord- Drs. W. Smits Brabant vindt het ook noodzakelijk, dat het traject Vlijmen-Waalwijk dubbelbaans wordt. „De zandwer- ken zijn hiervoor klaar. Binnen kort zal wel met het bestraten be gonnen worden. Er wordt dan toch weer een enkelvoudige rijbaan aan gelegd. Waarom geen 4-baans snel weg. Het verkeer vraagt er om. Voordat het hele traject klaar is, is het verkeer zo toegenomen, dat dit gewoon een noodzaak is. De ver binding Den Bosch-Waalwijk moet 4-baans zijn. Dat wijzen verkeers tellingen ook duidelijk uit. In Nederland legt men de wegen altijd met stukjes en beetjes. Als men grote verkeerswegen ineens zou leggen heeft men geen geld meer voor andere verbindingen. Daarom wordt alles verdeeld het geen een brokkelige wegenaanleg tot gevolg heeft. „In het Rijkswe genplan 1968, dat dit najaar door Minister Bakker van Verkeer en Waterstaat zal worden vastgesteld is Brabant overigens gunstig be deeld. Dit tienjarenplan voorziet in de aanleg van de autowegen (4 of meer rijstroken): Eindhoven-Arn hem, Eindhoven-Valkenswaard, Til- burg-Waalwijk, Tilburg-Breda-Ber- gen op Zoom en Hellegatsluis-Bel- gische grens. De rijksweg Tilburg-Waalwijk vormt de eerste aanzet van de ver binding Tilburg-Gorinchem. Van groot belang is ook de aanleg van de nieuwe rijksweg Tilburg-Bergen op Zoom, waarmee de „dodenweg" (Tilburg-Breda) zou komen te ver vallen. Het traject Tilburg-Waal wijk staat in dit tienjarenplan op de derde plaats. De Langstraatweg heeft altijd de volle belangstelling van het bestuur van de Kamer gehad. Toen in 1950 bekend werd, dat het personenver voer vanuit Waalwijk zou worden stopgezet werden besprekingen met de Provinciale Waterstaat gevoerd waarbij beloofd werd dat de Lang straatweg tot Geertruidenberg er in 1955 zou liggen. Toen een jaar later de gemeente Waalwijk een uitbrei dingsplan indiende, dat werd goed gekeurd, werd ook rekening gehou den dat in 1955 de weg gereed zou zijn. Deze belofte is niet uitgeko men. „In 1958 besloot het bestuur van de Kamer dan ook samen met al le gemeentebesturen uit de Lang straat een brief naar de Gedepu teerde Staten te sturen. Naar aan leiding hiervan werden we uitgeno digd voor een bespreking, waarbij ook ir. Hamers, direkteur van Pro vinciale Waterstaat aanwezig was. Deze heeft toen aangetoond waar om de weg nog niet gereed was. Hij beloofde alles in het werk te stel len om deze belangrijke verbinding zo snel mogelijk tot stand te doen komen. De heer Hamers heeft o.a. verteld dat de verbinding Vlijmen- Drunen in 1962 gereed zou zijn. De ze weg is nog steeds niet klaar. De weg Waalwijk-Capelle zou evenals het traject Capelle-Waspik in 1962 klaar zijn. Waalwijk-Capelle kwam eind '65 gereed, Capelie-Waspik begin vorig jaar. Volgens de heer Hamers zou het traject Waspik-Raamsdonksveer in 1963 gereed zijn, dit is onlangs pas geopend. In 1963 zou ook de verbinding Geertruidenberg-Made er liggen. Hiermee is men nu nog bezig", aldus de heer Smits. Na al deze toezeggingen is hef dus niet vreemd dat het bestuur van de Ka mer er bij G.S. op blijft aandringen om de Langstraatweg ten spoedig ste en liefst 4-baans, gereed te krij gen. „We zitten hier in een belangrijk industriegebied, waar alle aan- en afvoer over de weg moet geschie den. Van een goede spoorwegver binding is nauwelijks sprake. Niet alleen de bedrijven maar ook de bewoners zitten op goede wegver binding te springen. Pas als de we gen naar Tilburg-Drongelen-Gor- kum en de Langstraatweg gereed zijn, kan men van een ontsloten ge bied spreken", zo besloot drs Smits. Vorige week heeft de commissie wegen en verkeer van de Provinci ale Staten een excursie naar de Langstraatweg gemaakt. Hieruit blijkt dat het probleem voor een goede wegverbinding bij de provin cie leeft. Ook werd bekend gemaakt dat men plannen heeft voor de aan leg van een nieuwe provinciale weg tussen de Heusdense brug en de nieuwe Langstraatweg. Op het punt De aanleg van een van de viaducten van de Langstraatweg in de ge meente Drunen. waar beide wegen samenkomen, op de grens van de gemeenten Drunen en Vlijmen, zal een rotonde wor den gemaakt. Als de commissie ver slag van haar bevindingen aan G.S. heeft uitgebracht mag wel worden aangenomen dat G.S. het bestuur van de Kamer van'Koophandel naar aanleiding van de onlangs ver stuurde brief, nader over de vor dering van de Langstraatweg be richt. 12y2 jaar na de beloofde da tum mag men toch wel verwachten dat deze weg van ruim 25 kilome ter gereed en berijdbaar is Een korte, maar hevige brand heeft vrijdagmiddag van half twee tot half vier gewoed in de afdeling schuimrubber en schuimplastic van de Hevea-fabrieken in Heveadorp, gemeente Renikum. Het vuur ont stond in de expeditie-afdeling door het wegspringen van een lasvonk. Zo begon de aanleg van de De Langstraatweg door Dru Langstraatweg nabij Waalwijk nen (Foto boven) (Foto onder) +Se - V*- Op zondag 28 mei a.s. zal de N.V. B.B.A. een nieuwe dienstregeling in gaan voeren. Voor Waalwijk brengt deze nieuwe regeling enkele belang rijke veranderingen met zich mee. De lijnen in onze gemeente, 22-23 en 36 zullen een route-wijziging onder gaan. Dit houdt verband met de ver dere voltooiing van het busstation arm het Vredesplein. Ook zal lijn 36 een uurdienst door Waalwijk Zuid gaan onderhouden. LIJN 36. TILBURG - WAALWIJK DEN BOSCH v.v. Het centrale busstation te Waal wijk zal worden verplaatst naar het Vredesplein. In verband hiermee zal de route van deze buslijn binnen de gemeente Waalwijk als volgt worden gewijzigd: Hoogeinde - Loeffstraat - van Lovenlaan - Groen v. Prinsterer- laan - Grotestraat - Wilhelminastraat Vredesplein - Wilhelminastraat - N. Parallelweg - Burg. v. d. Klokken- laan - Floris V-laan - Burg. Verwiel- straat - Kasteellaan - Tolstraat - Be- soijensestraat - Sprangseweg. De bussen van lijn 36 zullen dus niet meer op het Raadhuisplein komen, doch via de Wilhelminastraat 't cen trum van Waalwijk bereiken. Een aantal ritten, tesamen een uur- dienst vormend, zal Waalwijk Zuid als volgt in de route van deze lijn worden opgenomen: Vredesplein - Victoriestraat - Putstraat - Burg. Smeelelaan - Blijde Incomstelaan - Kloosterweg - Meerdijk enz. LI IN 35. BREDA - RITEN - DON GEN - KAATSHEUVEL v.v. De vertrektijden worden ingrijpend veranderd. De ritten, die om 6.10 uur uit Breda vertrekken naar Dongen en om 7.40 uur naar Rijen, zullen tot één rit Breda - Dongen worden sa mengevoegd, welke om 7.10 uur ver trekt uit Breda. Op werkdagen zal 'n rit Breda - Rijen (Kaatsheuvel) wor den ingeoverd, welke om 9.40 uur uit Breda vertrekt. De rit Breda - Rijen van 10.40 uur vervalt. In de avonduren vindt een kleine uitbrei ding van het aantal ritten plaats. De heer G. J. Delen (oud-burge meester van Oss) de nieuwe voor zitter van de Dongemondraad, heeft donderdag j.l. bij zijn installatie en die van de leden van de raad zijn „maiden speech" uitgesproken. Na een studie van enkele maan den gaf de heer Delen een globale schets van de sociaal economische structuur van het gebied de ge meente Made/Drimmelen, Geertrui denberg, Raamsdonksveer en het dorp Hank van de gemeente Dussen en de toekomstige ontwikkeling er van. Deze ontwikkeling wilde hij voor het belangrijkste deel afstem men op de industrie en dan wél evenals dit voor heel west-Brabant geldt als opvangcentrum voor de bedrijven, die door het decentra lisatieproces uit de Randstad Hol land wijken. Voor west-Brabant zou dit een groei met zich brengen van 420.000 in 1967 naar 770.000 inwo ners in het jaar 2000. Voor de Don- gemond liggen deze cijfers op resp. 25.000 en 68.000 inwoners. Ongeveer 8000 middenstanders hebben te kennen geven dat zij hun bedrijf willen opheffen. Zij hebben dit schriftelijk gedaan bij de stich ting Ontwikkeling en Sanering voor het Midden- en Kleinbedrijf, na dat op 15 februari de gelegenheid was opengesteld bij deze stichting bedrijfsbeëindigingshulp aan te vra gen. Waarschijnlijk is het aantal mid denstanders, dat het bijltje erbij neerlegt ,nog aanmerkelijk groter, want voor de brandstoffenhandel, in welke branche de moeilijkheden als gevolg van de overschakeling op aardgas in ons land bijzonder groot zijn, is de aanmelding van de ze aanvragen nog niet opengesteld. Het zijn vooral de kruideniers, die hun zaak willen sluiten. Onge veer 1200 van de reeds 4000 inge zonden vragen-formulieren zijn af komstig van levensmiddelendetail listen (30%). n de andere branches zijn de percentages lager. De schoen winkeliers en reparateurs maken 9% uit van de 4000, de aardappelen en groentenhandelaren 7 de kappers 6%; de textielwinkeliers 7%; de rijwielhandelaren en repa rateurs 5%; de sigarenwinkeliers 4%. De stichting heeft ook provin- ciegewijs een overzicht gemaakt, 12% van de formulieren kwam uit Groningen; 11% uit Friesland; 4% uit Drente; 5% uit Overijsel; 1C'% uit Gelderland; 5% uit Utrecht; 10% uit Noord-Holland; 7% uit Zuid-Holland; 4% uit Zeeland; 10% uit Noord-Brabant en 6% uit Lim burg. Mr. G. van Hall zal vanaf 1 juli (de datum van zijn ontslag als bur gemeester van Amsterdam) gedu rende de tijd dat hij nog niet de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, een toelage krijgen. De toe lage bedraagt het eerste jaar tach tig percent van de laatste bezoldi ging, die 89.400 gulden bedraagt en in het tweede jaar 65 percent. Daar na wordt hij 65 jaar en krijgt hij pensioen naar gelang het aantal ja ren dat hij het ambt van burge meester heeft bekleed. In een communiqué deelt mr Van Hall mee, dat de redenen voor heit verleende ontslag de volgende zijn: „De regering heeft besloten u uit uw ambt te ontheffen, aangezien de toenemende moeilijkheden bij 't be teugelen van ordeverstoringen en de kritiek, die daardoor ontstond op de leiding van de politie, het ver trouwen in de .gezagshandhaving door u als burgemeester in hoge mate hebben aangetast. De gegevens, welke terzake in 't eerste interim-rapport van de com- missie-Enschedé voorkwamen, zijn in 't licht van wat er later gebeurd is, zo bezwarend voor uw positie als burgemeester, dat ontheffing uit uw functie onontkoombaar was. Het tekort aan vertrouwen bij de regering is zodanig acuut, dat het, met het oog op de belangen van de gemeente Amsterdam, niet verant woord zou zijn geweest een door u na publikatie van het eerste en ook van het tweede interim-rapport van voornoemde commissie in uitzicht gestelde verzoek van ontheffing van uw ambt af te wachten".

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 1