Dynamische groei van Canadian Pacific Airlines in 25 jaar Loonstikkerij C. Leijtens Stikkers(sters) Omtrekker adverteer in uw eigen streekblad, de goedkoopste manier om uw reclameboodschap onder de gezinnen te brengen, die er belang in stellen adverteer in DE ECHO VAN HET ZUIDEN Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen NU LIJNEN OVER DE HELE WERELD 't Mooiste fbruin betere drukwerk DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN maandag 31 juli 196? Grootste vervoers onderneming Oorlogsinspanning Binnenlandse lijndiensten Intern, lijnen Spacemaster Muziekleraar randt meisje aan Uitbreidings program Banden met Nederland „EXPO-'67 IN MONTREAL Nederlands paviljoen Kinderwagen beschermt tegen IljjMjL Zonnebrand HMH WAALWIJK Alle soorten Johan Wervers die krant leest toch iedereen Voor het naar De groei van Canadian Pacipic Airlines in 25 jaar tot een van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen ter wereld is een van de meest opzienbarende feiten in de geschiedenis van het moderne transportwezen. De kern voor deze particuliere Canadese luchtvaart maatschappij werd in feite reeds in de dertiger jaren gelegd, toen de 'bush pilots' van kleine door Canada verspreide vliegonderne mingen de geïsoleerde gebieden van Canada openbraken, waarvan vooral de mijnbouw profiteerde. De meeste van deze maatschap pijen kwamen echter in financiële moeilijkheden en zochten nadere samenwerking. Tijdens de oorlogsjaren, in 1942, kreeg deze defini tief gestalte met de oprichting van Canadian Pacific Airlines, een maatschappij die sindsdien fors is gegroeid en momenteel een lucht net van 91.754 km onderhoudt, zich als een reusachtige X uitstrek kend over de gehele wereld. De internationale lijnen lopen van Hongkong via Tokio, Vancouver, Calgary, Mexico City, Santiago en Chili naar Buenos Aires en van Aus tralië en Nieuw Zeeland via Fiji, Honolulu en Vancouver over de Noordpool naar Amsterdam. Tevens wordt een dienst onderhouden van Toronto en Montreal naar Amster dam en Rome en van Mexico City via Toronto en Montreal naar de Azoren, Lissabon, Madrid en Rome. Tenslotte werd op 31 januari 1967 een lijn tussen Vancouver en San Francisco geopend, waardoor men voor het eerst uit ons land (via de poolroute naar Vancouver) het be langrijke industriegebied van San Francisco met een en dezelfde maat schappij kan bereiken. In de 25 jaar van zijn bestaan is CPA uitgegroeid tot een maatschap pij die zowel op het gebied van vracht- als passagiersvervoer in het internationale luchtverkeer een be langrijke plaats inneemt. De ontwik keling én de uitbreiding van de bin nenlandse en internationale lijnen is snel verlopen. Daarbij kon CPA steu nen op de. ervaring van de machtige moedermaatschappij Canadian Paci fic, 's werelds grootste vervoerson derneming, met transport en vervoer over de weg, per spoor, per schip en door de lucht. Canadian Pacific werd in 1880 - ondermeer met steun van Nederland se bankierskringen - opgericht en kreeg al in 1919 belangen in de luchtvaart. De onderneming kreeg daarop een speciale vergunning van de Canadese regering tot commer ciële exploitatie van de luchtvaart. In 1933 kocht de maatschappij zich in bij Canadian Airways Ltd. Later werd een tiental kleine luchtvaarton dernemingen opgekocht, waaruit op 16 mei 1942 Canadian Pacific Air lines werd geboren. In de eerste ja ren van zijn bestaan leverde de nieu we luchtvaartmaatschappij al een be langrijke bijdrage aan de gezamenlij ke oorlogsinspanning. Dit gebeurde ondermeer door de belangeloze exploitatie van zes Ob server Schools voor de opleiding yan vliegend personeel. In 1944 legden personeel en leerlingen van deze school ruim 89.000 km door de lucht af. Een andere bijdrage was het in richten en exploiteren van vijf vlieg tuig- en motoronderhoudsplaatsen. Hiermee verwierf C.P.A. zich een reputatie bij de Canadese luchtmacht, die er toe leidde dat aan de maat schappij in 1951 opdracht werd ge geven tot exploitatie van een onder- houdsbasis in Calgary voor de Royal Canadian Air Force. Tot op heden wordt hier ook het onderhoud ver richt voor alle typen militaire vlieg tuigen. Ook in de Koreaanse oorlog speelde CPA een rol. Op de 77.000 km lange route Vancouver - Tokio werden 700 retourvluchten gemaakt, onder meer voor het transport van 39.000 manschappen. Onmiddellijk na de oorlog werd de ontwikkeling van de binnenlandse lijndiensten groots aangepakt. In de nieuwe luchtlijnen werden plaatsen en streken opgenomen die voorheen slechts bereikbaar waren per rivier boot of hondenslee, waardoor dus ook de ontwikkeling van het land sterk werd bevorderd. De binnen landse lijndiensten strekten zich uit van de Canadees-Amerikaanse grens tot in het hart van de noordelijkste streken, van het Canadese merenge bied tot de westkust van Alaska. De eerste internationale lijn werd in 1949 geopend en voerde ma Ha waii, de Fiji-eilanden en Nieuw-Zee- land naar Australië, een afstand van ruim 14.000 km. Eveneens in 1949 werd een dienst op het Verre Oosten geopend. In oktober 1953 werd het internationale net uitgebreid met een lijn Vancouver - Mexico - Lima. Een half jaar later werd deze doorgetrok ken tot Buenos Aires. Deze lijn sluit aan op de North Pacific route, zo dat een passagier vanuit Hongkong kan doorvliegen naar Argentinië. In 1955 vond nog een interessante ruil op luchtvaartgebied plaats, toen Canadian Airlines de binnenlandse lijn van Quebec en Dontario afstond aan Trans Canadian Airlaines, in ruil voor de internationale lijn Toronto- Mexico van de TCA. Toch werd dit belangrijke feit nog overschaduwd door 't openen van de poolroute in datzelfde jaar. De belangstelling voor de non-stop verbinding Amsterdam- Canada via de pool is nog steeds groeiende. In november '65 werd op nieuw een nieuwe, voor ons land be langrijke dienst geopend, namelijk tussen Toronto/Montreal en Amster dam/Rome. Bovendien startte men met een luchtverbinding tussen Mon treal en Lissabon via Santa Maria. In mei 1965 bestelde CPA zijn ze vende Douglas DC-8 straalvliegtuig. In 1966 werd 'n order geplaats voor vier extra grote viermotorige straal- verkeersvliegtuigen, namelijk van het type DC-8 Super 63, Spacemaster. De eerste hiervan zal eind 1967 in gebruik worden genomen. Voor het luchtverkeer in Canada zelf werd ter vervanging van de DC-6B een bestel ling gedaan voor zes tweemotorige straalverkeersvliegtuigen van het ty pe Boeing 737-200. Dit vliegtuig zal wellicht ook op de onlangs begonnen dienst tussen Vancouver en San Francisco worden ingezet. Afleve ring van het eerste vliegtuig wordt in september 1968 verwacht. De rijkspolitie te Valkenburg heeft de 30-jarige ongehuwde musicus van S. gearresteerd. De man had in Val kenburg een 17-jarige toeriste onder bedreiging van 'n pistool aangerand. Vrijdagnacht omstreeks een uur had de musicus op de Cauberg een ver loofd paartje aangeproken, waarbij hij zich uitgaf voor politieman in burger. Hij deelde het tweetal mee dat zij nog veel te laat op stap waren en sommeerde de jongen hotelwaarts te gaan. Het meisje beval hij in zijn auto te stappen. Hij zou er zelf voor zorgen dat zij 'veilig' thuiskwam. Hij reed haar echter naar een bos in het kerkdorp Sibbe, waar hij het meisje, terwijl hij haar met zijn pistool (dat later een alarmpistool bleek te zijn) bedreigde, heeft aangerand. Daarna reed hij terug naar Valkenburg. Zij heeft direct aangifte gedaan bij de politie, die de musicus via het ken teken van de auto snel kon achterha len. Tijdens het verhoor bekende S., leraar aan een Zuid-Limburgse mu ziekschool, dat hij een week eerder eenzelfde aanrandingspoging in de kom van Valkenburg had onderno men. Het stel dat hij toen had aan gesproken, had zich niet door hem laten intimideren. Ook met de wat verder gelegen toekomst houdt CPA rekening. Een optie voor drie zgn. SST luchtreuzen is hiervan een bewijs. In verband hiermee nam CPA nu reeds het be sluit op Vancouver International Air- port een inspectie- en onderhoudsba- sis voor de supersonische vliegtuigen en andere straalvliegtuigen van de toekomst te bouwen. Met dit project is een bedrag van 80-miljoen gulden gemoeid. Dit uitbreidingsprogramma zal tevens ten gevolge hebben dat de huidige personeelssterkte van 3200 personen in de komende vijf tot zes jaar zal verdubbelen. De banden tussen Canadian Paci fic en Nederland zijn bijzonder hecht, hetgeen al blijkt uit de oprichting, die gedeeltelijk met Nederlands kapitaal werd gefinancierd. Sinds maart 1964 maakt een Nederlander deel uit van de Raad van Commissarissen van de moedermaatschappij, namelijk de heer A. Jiskoot, firmant van het bankiers huis Pier son, Heldring Pier son te Amsterdam. De heer Jiskoot werd in 1966 tevens tot Commissaris van de dochtermaatschappij CPA benoemd. Vele Nederlanders, zowel behorend tot het vliegend als het grondperso neel vonden een hun passende baan bij CPA en vrijwel altijd zal men rei zend van Canada naar Nederland en omgekeerd een Nederlands beman ningslid aantreffen. De huidige president-direkteur van CPA is de heer J. C. Gilmer. Hij volgde als zodanig 'bush-pilot' Grant McConachie op, die in juni 1965 overleed. Vervolg van pag. 3 spuiten uit 1000 fonteinen hoge wa terstralen op in tientallen kleur schakeringen, vormen en wendin gen. En intussen wordt achter dit droomtafereel een vuurwerk afge stoken zoals men zelden schoner ge nieten kan. Stil van bewondering kijken de tienduizenden toe. Geen langgerekt: „hoooooh!" klinkt er als de vuurpijlen, sterrenregens of veel kleurige vuurbloemen in de lucht uiteenspatten. Maar aan het slot, als het water vóór ons en de lucht bo ven ons plots weer donker is, barst een daverend applaus los als bewijs hoezeer men van dit wondermooi schouwspel genoten heeft. Op La Ronde gaat de pret voor velen nog door tot diep in de nacht. Maar wij, en de meeste andere be zoekers, haasten ons naar de spe ciale Expo-trein, die ons via de an dere tentoonstellingsterreinen naar de Metro voert. We werpen voor 't laatst nog een blik op de schitte rend verlichte paviljoens en merken met voldoening dat vele medereizi gers elkaar opmerkzaam maken op het Nederlandse paviljoen, dat door zijn bijzondere constructie en ver lichting bij avond zo fantastisch mooi uitkomt en ieders bewonde ring wekt. In een vorig artikel heb ik reeds uitvoerig over onze inzending op de Expo geschreven, speciaal naar aan leiding van de tegenstrijdige kritie ken in een onzer dagbladen. Dat ik met mijn lof voor de Nederlandse prestatie in goed gezelschap ben, bewijzen wel de gunstige beoorde lingen die ik nadien hier las in bla den met een wereldreputatie. Time-magazine van 11 juli drukt o.a. een kleurenkaart af van de Ex- po-terreinen, waarop met vlaggetjes 8 landenpaviljoens staan aangege ven die volgens dat blad tot de beste van de Expo behoren. Daaronder valt ook: Nederland en voorts: Ver. Staten, Rusland, Engeland, Tsjecho- Slowakije, Iran, Tunesië en Mexico. De New-York-Times noemt 6 lan denpaviljoens, die volgens dat blad speciale aandacht verdienen en on der die 6 is ook weer: Nederland. En als de mening van deze en an dere vooraanstaande bladen nog van geen belang is, dan blijkt uit de steeds toenemende belangstel ling van het publiek wel dat ons pa viljoen alom een grote reputatie geniet. Ondanks de gemakkelijke „doorstroming" door het Nederlands paviljoen staan daar regelmatig lange rijen wachtenden. Het per centage van het aantal Expo-bezoe. kers dat ook het Nederlands pavil joen aandoet is reeds tot 9% geste gen en vóór half juli telde ons pa viljoen reeds IV2 miljoen bezoeken. Bravo, Nederland! J. van Mierlo Bovenste foto: Burgemeester J. Teijssen neemt afscheid van Dr. Bos. Onderaan: De heer van Pelt biedt Dr. Bos een boekenbon aan. TE KOOP: met wandelwagentje Potgieterstraat 6 Waalwijk na 7 uur JUWELIER AANRIJDING Op de kruising Wilhelminastraat- Irenestraat-Vredesplein vond van morgen een aanrijding plaats tus sen bromfietser A. v. G. uit Den Bosch en automobilist J. P. uit deze gemeente. De heer v. G. verleende op de kruising geen voorrang aan P., waardoor een botsing onvermij delijk was. Van G. liep enkele lich te verwondingen op. Zijn brommer werd vernield, GEVONDEN EN VERLOREN Verloren: div. zwemkaarten, regen broek, verz. bewijs, hond, koffer, twee luchtbedden, medaljon, trom melvel, horloge, b.b. 10,-, fietstas, damespolshorloge, step, 2 linker sportschoenen. Gevonden: zwarte poedel, tas met inh., zwembenodigdheden, 3 sleu tels, driewieler, herenhorloge, ko nijn, houten step, legitimatiebewijs van Marine, step, zilveren kettin kje, poedel. AGENDA Musis Sacrum: maandag en dinsdag 8 uur „Brandt Parijs". Dinsdag om 2 en 4 uur ,,'t Is Yogi de Beer". Op 't Amerikaanse vliegdekschip 'Forestor', een der grootste ter wereld dat pas voor Vietnam was aangekomen, is brand uitgebroken doordat een brandstofbomkap op 't dek viel en tarijke bommen deed ontploffen, die een geweldige brand veroorzaakte. Er waren 15- honderd mannen aan boord. Tot nu toe worden 190 mannen ver mist. vraagt voor direct enige prima en een Wij bieden hoge lonen en regelmatig overwerk. Sollicitaties dagelijks aan het atelier, van Berckenrodelaan 100a of telefonisch 4576. stoppelknollen, bruine en groen carbolineum, regen kleding en rubberlaarzen vindt U ini voorraad bij: Hoge Zandschel 30, Kaatsheuvel, tel. 3150. Blijft de winkelier in het nieuws met waarheidsgetrouwe aanbie dingen, dan zal hij meer klanten winnen. Stimuleer uw verkoop vooral eerst in eigen plaats en streek; laat uw klanten weten dat U vlak bij hen bent. Het streek-nieuwsblad fungeert als overkoepelend orgaan voor alle dagbladlezers, heeft aantrek kelijke tarieven voor grote en kleine zaken en kan voor de winkelier een goedkope vertegen woordiger zijn. De verspreiding is dikwijls nagenoeg huis aan huis en de uitgever kan door zijn drukmethode de krant overzich telijker opmaken. Het streeknieuwsblad blijft nog dagen na verschijning binnen 't bereik van de lezers; het is voor hen gemakkelijk him eigen krant bij de hand te hebben om, indien nodig, deze nog eens na te slaan endaarom werken de adver tenties ook veel langer na, en daarom is adverteren in een streekblad veel goedkoper.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 6