waaLwij kse en lAnqstRAAtse couRAnt OPENHOUDEN OUDE MAASJE VAN LEVENSBELANG DE GAULLE HEEFT NATUURLIJK GELIJK! Belangstelling voor jachthaven tanende Opgericht 1878 B jeaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002Telegram-adres „ECHO" 88e JAARGANG No. 62 VRIJDAG 4 AUGUSTUS 1967 Abonnement p. week (0,28-f 2 ct. inc.k.) p. mnd. (1,20+10 ct. inc.£) p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) p. kwrt. p. post 4,bij (bij incasso p. postkwit. Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Uitgever Waalwij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredacteurJAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent gezien het onregelmatig tijdstrip hier van zijn de watersportliefhebbers nogal eens gedwongen te blijven lig gen. Ook dit facet speelt mee in het streven van de gemeente de toegang van het Oude Maasje ten eerste open te houden met een sluis en zich ten tweede te verzekeren van een vaste waterstand in het Oude Maasje en de haven. Het gemeentebestuur van Sprang- Capelle ziet voor de gemeente - eigenlijk voor het hele gebied tussen de industrieterreinen en havens van Waalwijk en van Waspik - een gro te en goede toekomst. Naar de me ning van burgemeester M. v. Prooijen van Sprang-Capelle liggen hier grote kansen voor noordelijk Noord-Bra bant. In dit verband noemt hij steeds haven werd gehaald. Tegen een aan merkelijk lager bedrag dan normaal kon dit werk worden gedaan. De fir ma Boltje had namelijk het materiaal voor dit werk in de buurt, omdat men er bezig was met de aanleg van het stuk Langstraatweg tussen Waalwijk en Waspik. De gemeente Sprang-Ca pelle stelde als tegenprestatie een stuk grond ter beschikking van de firma Boltje voor het winnen van zand. Schepen van 400 ton Het werk aan de provinciale weg, het uitdiepen van de haven en het op sluiten van het industrieterrein zijn een aantal factoren geweest, die bij zonder gunstig samenvielen. Het uit diepen heeft namelijk tot gevolg ge had, dat nu schepen tot 400 ton bij laag water de haven kunnen binnen varen. Dit is er weer oorzaak van dat grotere aantallen schippers de Capel se haven aan zullen doen om er de goederen te lossen voor bedrijven aan de haven of in de nabijheid hiervan. Het gemeentebestuur is er dan ook van overtuigd, dat de aantallen en de tonnage hiervan weer spoedig 't peil zal bereiken van 1960. Labbegatsehaven De Labbegatsehaven is afgesloten. Drie factoren hebben hierin meege speeld: a. het leggen van de provin ciale weg zonder kunstwerk voor het gemeentebestuur twee havens in ge bruik te houden; c. het voordeel voor waterschap Het Zuider Afwaterings kanaal, dat met het afsluiten een kade aan de monding kon worden gelegd. Hierdoor vervalt het kostbare onder houd van een grote lengte aan land inwaarts gelegen kaden. Waterbeheersing Door het dichten van de monding van de Labbegatsehaven wordt ook de mogelijkheid geschapen de haven arm geheel te dichten. Hiertoe zullen de kaden in het water worden ge schoven. De CTD is bezig met het ontwerpen van een plan voor wegen en waterlopen om dit gebied ineens goed te kunnen verkavelen. Hiermee wordt spoedig een begin gemaakt om het komende nieuwe waterregime - na afsluiting van het Haringvliet - goed op te kunnen vangen. Met het uitvoeren van het plan voor wegen en waterlopen zal echter haast moeten worden gemaakt, omdat men nog maar net drie jaar heeft voordat de nieuwe constante waterstand zich zal voordoen. Droog industrieterrein De gemeente Sprang-Capelle zit zeker niet om industrieterrein verle gen. Vandaar dat men het zich ver oorloven kan het opgespoten stuk grond aan de haven zonder meer te laten rusten. Aan de Dick Flemming- straat in Vrijhoeve-Capelle heeft men voldoende grond in voorraad. Grond, die ook goed van de hand gaat. De uitgave hiervan verloopt namelijk vlot. Voorlopig kan men hier de aan vragen om uitbreiding of nieuwbouw opvangen. De gemeente bouwt er zelf in eerste fase ook twee hallen, die in huurkoop zullen worden uitgegeven. SPRANG-CAPELLE - Het gebruik van de Capelse Haven is na een stijging gedurende enkele jaren in 1966 toch weer iets terug gelopen. Nadat het waterverkeer hier in '62 en '63 als gevolg var de werkzaamheden aan de nieuwe Langstraatweg - de provinciale route kruist, tussen 't Oude Maasje en de bebouwde kom, de haven arm - zo goed als stil had gestaan, kwam er een herleving. Jn 1964 bezochten 76 schepen, met een gezamenlijke tonnage van 9097 ton, de haven. In 1965 waren het er al 91 met een gezamenlijke inhoud van 10.527 ton. De verwachting, dat deze stijging zich in 1966 zou doorzetten, is niet beantwoord. Verleden jaar waren het er nl. maar 75. De gezamenlijke inhoud lag echter met 10.216 ton maar weinig lager. Op 5 augustus as. hoopt H.K.H. Prinses Irene tezamen met haar ouders in het koninklijk zomerverblijf te Porto Ercole haar 28e ver jaardag te vieren. Haar zusters zullen daarbij niet aanwezig zijn, daar zij in Nederland zijn gebleven. Prinses Irene behoudt het hart van het Nederlandse volk - Proficiat. Toch is de toename van het aantal bezoekende schepen hoopgevend. Hiermee herleeft nl. weer iets van de oude glorie van de Capelse haven. In vroeger jaren namelijk lagen er aan deze watergang diverse kleine scheepswerfjes. Het spreekt voor zich, dat de aanwezigheid hiervan 't nodige leven met zich bracht. Vooral de Capelse haven werd vrij frequent bezocht. De Gaulle heeft in 't kabinet een verklaring afgelegd voor z'n uitlatin gen in Canada. Frankrijk kan zijn be langstelling niet verliezen voor een volk dat uit Frankrijk zelf is voortge komen en dat na eeuwen van onder drukking trouw is gebleven aan het oude vaderland. Frankrijk kan Cana da niet beschouwen als een vreemd land. De Gaulle was zo vriendelijk daaraan nog toe te voegen, dat hij op Canada of op een deel ervan geen souvereine rechten zal doen gelden. „De reis naar Quebec", aldus De Gaulle, „was allang in de pen. Ik zou ook doorgaan naar Ottawa, maar toen ik in Quebec de onbeschrijfelijke geestdrift had gezien voor onafhan kelijkheid, heb ik ondubbelzinnig ge zegd waar het op stond, namelijk dat Frankrijk, volk en regering van Franssprekend Canada zou helpen in hun bevrijdingsstrijd, in het doel dat zij zichzelf hebben gesteld, toen de federale regering had laten weten, dat mijn woorden voor haar onaan vaardbaar waren. Toen moest ik wel naar Parijs terugkeren". De Gaulle accepteert dus geen en kele verantwoordelijkheid voor het conflict en gooit alle schuld op de federale regering van Ottawa. Hij wijst de beschuldigingen van de hand dat hij zich zou hebben gemengd in de binnenlandse politiek van een vreemde mogendheid, want Canada is volgens zijn begrippen geen vreem de mogendheid. Reacties Ex-premier John Diefenbaker, de leider van de conservatieve oppositie van Canada, wil dat de Canadese re gering een krachtig protest laat ho ren bij wijze van reactie op De Gaul le's jongste verklaring. Er is nog steeds geen officieel commentaar van de Canadese regering op deze verkla-, ring. In regeringskringen in Ottawa gaf men echter te verstaan dat de re gering geen bezwaren zal opperen als de Franse regering een speciale belangstelling toont voor de culturele en technische ontwikkeling van Frans Canada, maar dat de politiek hier toch buiten moet blijven. Ook in de Franse pers is kritiek geleverd op De Gaulle's optreden in Canada en de Franse regeringsver klaring hierover. Zo schrijft 't rechts georiënteerde blad „l'Aurore" dat De Gaulle niet wil toegeven dat hij in Canada een flater heeft begaan. In tegendeel, aldus het blad, hij is nog een stap verder gegaan. Het linkse blad „Combat" schrijft dat het nu wel heel duidelijk is dat De Gaulle van tevoren precies geweten heeft wat hij in Canada ging zeggen en dat hij bewust op een schandaal heeft aan gestuurd, een schandaal dat hemzelf in diskrediet brengt en Frankrijk be lachelijk maakt. Kortere werktijd veer gehandicapten DEN HAAG - De laatste tijd is de arbeidsduur van de handarbeiders bij de Sociale Werkvoorziening - 45 uur - verscheidene keren onderwerp van gesprek geweest. In diverse ge vallen werd deze tijd te lang gevon den. Gebleken is, dat een aantal ge handicapte werknemers vermoeid ra ken door een te lange reisduur naar en van het werk. Om dit tegen te gaan heeft de mi nister van Sociale Zaken en Volks gezondheid, de heer B. Roolvink, - overeenkomstig hetgeen hij stelde bij de behandeling van het wetsontwerp op de sociale werkvoorziening in de Tweede Kamer de in de G.S.W.- regeling genoemde norm van tien en een kwart uur (de maximum toelaat bare tijd voor werk en reizen) zo te hanteren, dat hierin voortaan ook 'n half uur van de middagpauze is be grepen. Overschrijden de werktijd, 'n half uur middag-pauze en de reistijd de tien en een kwart uur, dan moet voor de handarbeiders worden over gegaan tot een verkorting van de ar beidstijd. Deze maatregel, die dus geen algemene arbeidsverkorting voor de gehandicapte werknemers inhoudt, zal met ingang van 2 oktober van kracht worden. De minister heeft een en ander in een circulaire aan de ge meentebesturen meegedeeld. De Capelse Haven doet bijna dagelijks dienst. Steeds liggen hier schepen voor het laden of lossen van goederen. Juist op het ogen blik, dat onze fotograaf z'n plaatje schoot, bleek het water echter leeg te zijn weer het aanwezig zijn van goed vaarwater (Oude Maasje en Bergsche Maas) goede wegen (Langstraatweg en in de nabije toekomst de rijksweg tussen Tilburg en Gorinchem), spoor wegverbinding met oostelijk en wes telijk Nederland. Hij meent, dat er ook voldoende arbeidskrachten te vinden zijn voor eventuele nieuwe in dustrie. Industrie In de polder ten zuiden van het Oude Maasje is voldoende ruimte voor bedrijven, die behoefte mochten hebben aan een industrieterrein van 100 hectare of meer. De grondslag is er bijzonder geschikt. Met heipalen van 4 meter lengte zou men al kun nen volstaan, omdat er zich op die diepte over het hele gebied een ste vige zand- en grintlaag bevindt. Even tuele aanwijzing van dit gebied als industrievestigingsplaats is echter af hankelijk van het structuurplan voor de streek, een plan dat in de nabije toekomst gepresenteerd zal worden. Voor 1969 De gemeente Sprang-Capelle heeft - gebruik makend van een aantal gunstige omstandigheden - langs de Capelse haven een stuk grond van 5 hectare groot op laten spuiten cn daarmee bouwrijp gemaakt voor in dustrieterrein, 'n eigen terrein, waar in de toekomst aan de haven indus trie kan komen. Op dit „in de toe komst" moet echter wel de nadruk worden gelegd. De taak van de pol ders in het waterschap Het Zuider Afwateringskanaal als boezemgebied weerhouden het gemeentebestuur er namelijk van nu al grond uit te geven voor industrievestiging. Het terrein is in december van het vorige jaar nog tweemaal onder water gelopen. Het gemeentebestuur van Sprang- Capelle heeft geduld. Pas in 1969, na afsluiting van het Haringvliet in het kader van de Deltawerken, zal 't terrein in gebruik worden genomen. In de komende jaren heeft de grond dan de tijd om zich te zetten. De fir ma Boltje spoot dit terrein op met zand, dat onder de sliblaag uit de Slechts weinigen zullen vermoeden, dat deze dichtgegroeide water gang de oude haven van Sprang is. Alleen dit deel bestaat echter nog. Verder noordwaarts werd de watergang in ruilverkavelingsver- band geheel gedempt De gemeente Sprang-Capelle, eige naresse van voornoemde haven, heeft zich in het verleden in de aanwezig heid van zelfs twee havens kunnen koesteren. Deze tweede de zgn. Labbegatshaven - is echter een vreedzame dood gestorven. Als water weg werd dit vaarwater opgeheven. Overbodigheid van een tweede op zo korte afstand van de beter bezochte Capelse haven en de kostbare inves teringen, die men moest maken als hierover ook kunstwerken voor de Langstraatweg had moeten worden gelegd, waren oorzaak van het be sluit. Met een gelijkvloerse kruising werd deze waterweg naar Hout en Bouwmaterialenhandel Oerlemans dan ook zonder meer afgesneden. Het herleven van de Capelse haven door een toenemend scheepvaartver keer naar een aantal aan de laad- en loskade liggende bedrijven - Coöp. Landbouw Aankoop Vereniging en meelfabriek Buizen - is voor het gemeentebestuur van Sprang-Capelle alleszins aanleiding geweest steeds krachtig te protesteren tegen het plan van Rijkswaterstaat het Oude Maasje bij de monding in Keizersveer zonder meer met een dam af te sluiten. Voor deze gemeente gelden dezelfde mo tieven als voor Waspik, dat haar ha ven en het daar gelegen (kostbaar) industrieterrein dan ook ten dode ziet opgeschreven. In haar streven onder vinden de beide gemeenten veel steun van de Stadsgewestelijke Commissie Waalwijk. Een direct gevolg van het uitblij ven van de beslissing wat er met het Oude Maasje in de toekomst zal moeten gebeuren, is dat de in de Ca pelse haven aangelegde jachthaven 't niet zo best doet. Aanvankelijk zag het er naar uit, dat men weinig moei te zou hebben met het verhuren van de 25 ligplaatsen hier. Er was vol doende aanvraag. Op dit ogenblik loopt die belangstelling wat terug. Zo is er vaak de toch wel onoverko melijke handicap, dat de monding van de haven bij laag water droog valt en Scheepvaart verkeer in Capelse haven herleeft na enkele ongunstige jaren

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 1