wAAlwijkse en LanqstRMtse couRarrt
Gevaarlijke bestuurders veroorzaken
ieder jaar meer dan 3000 doden
De Efteling krijgt een
plantentuin van 20 ha.
1
aktieve leden van Waspiks
raad stellen college vragen
RIJSCHOLEN GAAN NIET VRIJUIT
TAFEL
/M\., BILJARTS
a
4jtÉ\ *.a. f.45,-tot f,360,-
HUIL&
BOUWVERENIGING HEEFT GROOTSE PLANNEN
Woningbouw
Schijndood kind
na verdrinking gered
Drie doden bij
treinongeluk in
Heythuysen
PULLE-HEESBEFN
Vergiftigd kind
blijvend invalide
„Meer dan 3.000 doden per jaar kost ons het verkeer
afgezien nog van de gewonden en de menselijke ellende
die de ongelukken met zich meebrengen", zegt de heer
K. Norven, een ervaren instructeur van een der grootste
rijscholen in ons land. „We leven in een tijd waarin we
gen voorzien worden van duizenden verkeersborden die
door een autobestuurder allemaal juist geïnterpreteerd
moeten worden, waarin wegen zoveel mogelijk beveiligd
verbeterd en voorzien worden van stoplichten, waarin
de laatste tijd meer en meer aandacht wordt besteed aan
de veiligheid van de auto zelf en verkeersdeskundigen
zich het hoofd breken over plaatselijke en landelijke si
tuaties die zo goed en zo kwaad mogelijk opgelost dienen
te worden. Dag en nacht wordt er op de wegen gecon
troleerd en toch is er weinig of geen verbetering te be
speuren in die zin dat er in plaats van drieduizend nu
eens vijftig of twintig doden vallen in een jaar. Probeert
u maar eens een andere vorm van verkeer te bedenken
waarin dat toegelaten wordt. Bij de spoorwegen bijvoor
beeld of bij het luchtverkeer. Dat is toch onvoorstelbaar,
niet waar Er zouden dan onmiddellijk zéér vergaande
maatregelen worden genomen
Rijden leren door
ervaring
Instructeurs
Vrachtwagens
Afzet kwekerij -
produkt stimuleren
in 7 veRSCHiuENoe nmemcsN
Q
€N pzvzeN...-
Stationsstraat 51a
tel. 04160-3350en 28 I 7
WAALWIJK
Bn beroep
Oplossing
Woningverbetering
Plannen
Treinramp in Italië
Proef met maart
se hip groot succes
Voor drooggoed
Marsepein
Aardappeltjes
MAANDAG 13 NOVEMBER 1967
88e JAARGANG No.91
De tcho vad het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredacteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit Dlad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,28+ 2ct. inc.k.) ƒ0,30
p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k.) ƒ1,30
p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) ƒ3,50
p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk
Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
Waarom gebeurt dat dan niet bij het
verkeer op onze wegen willen wij we
ten? ,,Nu komen we waar ik wezen
wil. De maatregelen die genomen
worden om het verkeer te verbeteren
zijn op zichzelf niet onjuist, maar ze
raken de kern van de zaak waar het
om draait niet!"
Hoe bedoelt u dat?
,,Met die kern bedoel ik de bestuur
der van een auto. Daar begint het".
Maar iemand die wil autorijden,
krijgt toch een gedegen opleiding?
,,Dat is nu juist de zwakke plek.
De opleiding is absoluut onvoldoen
de. De man die zijn diploma haalt en
op het verkeer wordt losgelaten moet
nog leren rijden door wat we noemen
ervaring.
Vraagt u maar aan mensen die al
jaren rijden. Stel dat iemand wil gaan
rijden. Hij of zij gaat dan naar een
autorijschool. Nu zijn er goede in den
lande, maar veel meer slechte. Ik zou
niet bij benadering durven zeggen
hoeveel. Want het is nog altijd zo dat
iemand die drie jaar zijn rijbewijs
heeft en ingeschreven is les kan gaan
geven. Vaak heeft zo'n rijschoolhou
der overdag zijn baantje en geeft dan
's avonds les aan iedereen die het wil.
Of zo iemand daartoe in staat is,
wordt door niemand uitgemaakt. De
1 leerling die zijn goede geld betaalt,
wordt zo goed en zo kwaad als het
gaat klaargestoomd en doet examen.
In veel gevallen slaagt hij en wordt
een gevaar op de weg. Men kan nog
zo goed kunnen autorijden, men is al
tijd in gevaar omdat van letterlijk alle
kanten mensen met onvoldoende rij
vaardigheid aan kunnen komen die
uw leven bedreigen!"
Hoe staat het met de goede rij
scholen?
„Eigenlijk gaan ook die niet vrijuit.
Zij nemen vaak instructeurs waarvan
niet vast staat of zij hun taak, en dat
is iemand klaar maken voor het deel
nemen aan het verkeer naar behoren
kunnen uitvoeren. Zelfs de goede in
structeurs maken iemand klaar voor
het examen wat hij of zij moet onder
gaan en waarvan hij weet wat er ge-
eist wordt. Wanneer de instructeur
denkt dat iemand zover is kan hij
examen gaan doen. Vaak zal de exa
minator nog worden medegedeeld of
hij er rekening mee wil houden dat
zijn man nogal nerveus is of zo. Zou
zo'n examinator hem in een bepaald
moeilijke verkeerssituatie brengen
door hem naar een verkeersplein als
Een van de vele aanrijdingen die dagelijks op de Nederlandse wegen voor
komen waarbij geregeld doden te betreuren vallen.
Ouderijn of een grote rotonde te la
ten rijden, dan slaagt zijn man zelden
of nooit! De leerling wordt dus klaar
gemaakt voor het examen, niet voor
het rijden. Bovendien zijn ze bij een
grote rijschool heel wat uren in touw
en is hun verdienste zover ik kan be
oordelen niet navenant".
„Er zijn nog andere punten. Iemand
die op een miniem vrachtautootje zijn
rijbewijs haalt, heeft zonder meer de
bevoegdheid op de grote tankauto die
nu zo in de belangstelling staan, te
gaan rijden. Moet ik u dan nog vra
gen of het verwonderlijk is dat daar
van brokken komen? Het bewijs van
deze belachelijke toestand kunt u in
de kranten lezen, wanneer er weer
zo'n gevaarte is omgeslagen en de
uiterst gevaarlijke lading explodeert
De Stichting Onpersoonlijke Re-
klame Boomkwekerij en de Boom-
kwekersbond van de NCB hebben
opgericht de Stichting Plantentuin
De Efteling. Het doel van deze
stichting is: het oprichten en in
stand houden van een plantentuin
op de terreinen van de stichting
natuurpark De Efteling te Kaats
heuvel, ten einde daardoor de be
langstelling voor in Nederland ge
teelde boomkwekerij-produkten te
bevorderen en de afzet van die pro-
dukten te stimuleren.
Deze stichting heeft een overeen
komst aangegaan met het natuur
park De Efteling. Binnen dit na
tuurpark zullen gratis de nodige
gronden (tenminste een terrein van
20 ha.) voor beplanting beschikbaar
worden gesteld. Tevens zorgt het
natuurpark voor alle uitvoerende
werkzaamheden, zoals aanleg en
onderhoud van de tuin.
De stichting plantentuin zorgt
voor de beplantingsplannen en de
levering van de gewassen. Het is
niet de bedoeling dat de planten
tuin een soort arboretum wordt. Het
is veeleer de bedoeling dat de in
Nederland gekweekte en normaal
in de handel zijnde produkten in
deze tuin getoond worden aan ieder
die hiervoor belangstelling heeft.
Alle gewassen zullen van een dui
delijke naamsaanduiding worden
voorzien, zodat de instructieve wer
king zo groot mogelijk is.
Het bestuur van de Stichting On
persoonlijke Reklame Boomkwekerij
heeft met instemming van het pro-
duktschap voor siergewassen, op
zijn begroting een bedrag van
100.000,uitgetrokken om dit
plan in de eerstkomende jaren te
kunnen verwezenlijken. Ook de
boomkwekersbond van de NCB die
het initiatief tot het inrichten van
deze plantentuin heeft genomen, zal
een financiële bijdrage geven.
Met het verwezenlijken van deze
plannen zal eindelijk een reeds lang
bij de Nederlandse boomkwekerij
bestaande wens in vervulling gaan.
Reeds een aantal jaren immers be
stond het plan om op een geschik
te, voor het publiek aantrekkelijke
plaats in Nederland een permanen
te demonstratietuin in te richten
om aan het Nederlandse en ook het
buitenlandse publiek te tonen, wat
de Nederlandse boomkwekerij te
bieden heeft.
Inmiddels heeft het bestuur van de
stichting voor de eerste maal ver
gaderd, waarbij tot voorzitter werd
benoemd de heer J. v. d. Broek te
Boekei, tevens voorzitter van de
boomkwekersbond van de NCB en
tot secretaris drs M. J. A. Camps,
tevens secretaris van de Stichting
Onpersoonlijke Reklame Boomkwe
kerij. Indien mogelijk zal reeds in
het komende voorjaar met de uit
voering van een eerste deel van de
beplanting worden begonnen,
of uiterst brandbare en giftige che
mische ladingen wegstromen. Men
schiet er niets mee op om op de auto
te schrijven dat ze. gevaarlijke lading
vervoert. Verkeersveiligheid begint al
lereerst bij de mensen die achter het
stuur zitten.
Wist u, dat er een mogelijkheid be
staat om in hoger beroep te gaan
wanneer u meent niet juist te zijn op
geleid bij een rijschool? U kunt dat
doen als u veertig lessen hebt gehad,
maar evengoed als u één les hebt ge
had en examen doet. Wanneer u in
beide gevallen niet slaagt, kunt u in
hoger beroep weer examen doen,
waarbij u een theoretisch examen
wordt afgenomen wat vaak alleen op
kennis van verkeersborden afgaat en
een praktisch dat door dezelfde exa
minator wordt afgenomen. Hebt u ge
luk dan slaagt u. Bij het normaal-
theoretisch examen heeft men mo
menteel de mogelijkheid te kiezen uit
de drie mogelijkheden om een situatie
op te lossen, waarvan één de juiste is.
Dat betekent dat het theoretisch mo
gelijk is om als leek alles juist te ra
den, zonder dat men ook maar een
beetje op de hoogte is. Nog een punt;
het is sinds enige tijd mogelijk dat
een buitenlander die zijn rijbewijs van
eigen land heeft het Nederlandse kan
krijgen, zonder dat daar speciale
voorwaarden aan verbonden zijn. Dat
is op zijn minst onvoorzichtig, omdat
een buitenlander meestal aan geheel
andere verkeerssituaties en -mentali
teit gewend is".
Hebt u naast uw bezwaren ook een
oplossing?
„Ligt die niet voor de hand? Van
regeringswege moet een eind worden
gemaakt aan het gedoe van vele rij
schoolhouders, het examen moet an
ders en strenger, objectiever. Mis
schien zou de prijs van het lesnemen
omhoog moeten, in ieder geval maat
regelen waardoor mensen die hun rij
bewijs op zak krijgen werkelijk in
staat zijn aan het verkeer deel te ne
men zonder hun medeweggebruikers
en hun passagiers in gevaar te bren
gen. Pas dan zal dat loodzware ge
tal van drieduizend doden gaan af
nemen".
WASPIK Vier leden uit de raad van Waspik hebben het college van
B. en W. van deze gemeente een zestal vragen voorgelegd, idie door bur
gemeester H. Welling in de raadsvergadering van afgelopen donderdag
werden beantwoord.
Als eerste wijzen de heren H. de Bont, A. Kools, P. Kanters en A. v. d.
Wassenberg er op dat voor een openbare hearing veel belangstelling be
staat. De schrijvers zijn benieuwd of door de inwerkingtreding van de
Algemene Wet bijzondere ziektekosten de uitkeringen ingevolge de Al
gemene Bijstandswet zullen afnemen en de gemeentebegroting 1968 hier
door beïnvloed zal worden.
Geïnformeerd wordt er verder
naar de stand van zaken van een
gemeenschappelijke regeling Dis
trictsgezondheidsdienst Oosterhout
en een gemeenschapelijke regeling
tot exploitatie van de sociale werk
plaats Waalwijk. De vier raadsleden
wilden verder de zienswijze van het
college weten op het besluit van 't
gemeentebestuur van Waalwijk, om
buitenstedelijke verenigingen het
laatst in aanmerking te laten ko
men voor gebruik van de sporthal.
„Wat denkt uw college voor ini
tiatieven te nemen om de woning
bouw op hetzelfde peil te continue
ren? G.S. zal aan de hand van re
cente en zo uitvoerig mogelijke ge
documenteerde cijfers van onze be
hoefte aan woningwetwoningen
overtuigd moeten worden" lezen
we in de brief. Men stelt voor een
enquête onder de inwoners van
Waspik te houden. Ook vraagt men
of de woningbouwvereniging nog
wel bestaansrecht heeft: „In prak
tijk komen beheer en administratie
toch bij de gemeente terecht. Het
door de regering voorgenomen in
te voeren uniform subsidiestelsel
voor woningwet- en particuliere
woningen en de gelijktrekking van
de rente voor woningwet- en parti
culiere bouw, nl. hantering van de
marktrente, zal de positie van de
woningbouwvereniging nog meer
wankelbaar maken. Meent uw col
lege van onze woningbouwvereni
ging nog enig soulaas voor de wo
ningbouw te kunnen verwachten?"
aldus de vier raadsleden.
Het laatste onderdeel waarop men
toelichting wenst, betreft de wo
ningverbetering. De minister heeft
de financiële faciliteiten voor de
verbetering van het particuliere
woningbezit tijdelijk verruimd, door
het bepalen van de premie, het
maximum van de aanvaardbare
kosten met 50% te verhogen. Ook
het bedrijfsgedeelte van boerderijen
valt onder deze regeling. De minis
ter wil hiermee een bijdrage leve
ren tot bestrijding van de werk
loosheid en tot verbetering van de
bestaande woningvoorraad. De he
ren De Bont, Kanters, Kools en
Van de Wassenberg vinden het van
het grootste belang dat zoveel mo
gelijk particulieren en de woning
bouwvereniging door deze regeling
tot verbetering van het woongerief
komen. Men vraagt welke stappen
de gemeente op dit terrein onder
nomen heeft.
Op deze schriftelijk gestelde vra
gen, antwoordde de voorzitter als
volgt: 1. Er blijkt bij de bevolking
inderdaad grote belangstelling te
bestaan voor openbare behandeling
van een aantal zaken. 2. Bij aan
neming van de nieuwe wet Alge
mene Wet Bijzondere Ziektekosten,
staat het nog niet vast dat alle in
richtingen waarin ingezetenen van
Waspik verblijven, erkend zullen
worden. Gezien de garantieverkla
ring blijft de gemeente aansprake
lijk voor de financiële verplichtin
gen. In de begroting van 1968 kan
een en ander beslist nog niet door
werken. Bovendien is nog niet dui
delijk wat de wetgever bedoelt in
zaken als zak- en kleedgeld. Voor
1967 verwachten we voor in deze
een uitgave van 185.000,Onder
het nodig voorbehoud zouden we
wel kunnen stellen dat de gemeen
terekening een gunstiger aanzien
zou kunnen krijgen. 3. De relatie
Oosterhout gaat niet verder dan de
schoolartsendienst. Op stadsgewes
telijk niveau is gesproken over am
bulancedienst e.d. Met betrekking
tot de sociale werkplaats in Waal
wijk, zijn nadere besprekingen in 't
verschiet. 4. De onderhavige kwes
tie staat in geen enkel verband met
gemeenschappelijke regelingen of
wat dan ook. Deze sporthal is er
louter voor en door Waalwijk ge
bouwd. Om niet het ongenoegen van
de eigen plaatselijke verenigingen
op de hals te halen, is het toch van
zelfsprekend dat wij in een derge
lijke situatie hetzelfde zouden han
delen. De uitdrukking „niet sympa
thiek" acht ik hier dan ook niet op
haar plaats.
5. We zouden het betreuren als
onze gemeente, waar nog zoveel
gesaneerd moet worden, niet meer
voor woningwetwoningen in aan
merking zou komen. Overigens zijn
er na de oorlog meer particuliere-
dan woningwetwoningen gebouwd.
Laten we hopen dat deze lijn zich
/door zal trekken. Eind augustus, de
29ste, had ik een bespreking met 'n
lid van het provinciaal bestuur. Op
22 september kon een panklaar plan
van 16 woningen, compleet met in
schrijving aan volkshuisvesting
worden aangeboden. Met betrek
king tot de activiteiten van de
bouwvereniging, kan ik gerust stel
len: men is druk doende de naam
„bouw"-vereniging waar te maken.
Er zijn opdrachten gegeven voor 't
ontwerpen van plannen voor de
bouw van bejaarden- en premiewo
ningen. 6. Het ontwerp voor een
rondschrijven aan de bevolking om
trent deze materie, ligt klaar. Sinds
1 juli zijn slechts drie aanvragen
binnengekomen. Niet vreemd overi
gens, omdat het grootste deel van
de woningen die verbetering behoe
ven, voor krotopruiming in aanmer
king komen. Ook woningsplitsing is
slechts sporadisch mogelijk.
Veertien mensen zijn gedood en
89 gewond bij de treinramp, die
donderdagochtend om half vijf vlak
bij het station van San Nicola Var-
co in Zuid-Italië is veroorzaakt door
een kudde ossen, die door 't nood
weer op hol was geslagen. Zij sta
ken de spoorlijn over op het mo
ment dat de sneltrein Palermo
Rome en de exprestrein Milaan
Palermo elkaar moesten passeren.
Beide treinen ontspoorden. Vijftien
rijtuigen werden vrijwel geheel
vernield.
Hoewel dokter P. Zwaan uit Stads
kanaal dacht dat de kleuter, die
kort tevoren uit het water was ge
haald al overleden was, paste hij
toch mond-op-mond-beademing toe.
Na ongeveer tien minuten had hij
succes. De levensgeesten keerden
weer in het schijndode kind, waar
bij hart- noch polsslag te voelen
was geweest.
Het 2-.jarig jongetje H. M. uit een
gezin met twee jonge kinderen in
Stadskanaal was tijdens het spelen
in een vaart terecht gekomen. Het
werd er uit gehaald en twee leden
van de EHBO pasten eerste hulp
toe. Ze leken met hun pogingen
weinig succes te hebben. Toen de
dokter kwam, leek het kind dood.
Het jongetje werd later overge
bracht naar het Acadamisch Zieken
huis in Groningen. Zijn toestand is
thans redelijk.
Apollo 4, het eerste Amerikaanse
maanschip dat met een 110 meter
hoge Saturnus-raket van 3000 ton
in de ruimte werd gebracht, is na
een enerverende proefvlucht van 8
uur en 7 minuten onbeschadigd op
aarde teruggekeerd.
Het Apollo-vaartuig, dat in plaats
van drie astronauten, drie compu
ters aan boord had, kwam neer in
de Stille Oceaan, 1000 kilometer ten
noordwesten van Hawaii. De be
manningsleden van het vliegdek
schep Bennington, juichten toen zij
de vijf ton wegende cabine op 10
kilometer afstand aan drie reusach
tige parachutes statig uit de hemel
zagen dalen.
Donderdagmorgen om 5 minuten
voor tien is de stoptrein Maastricht-
Eindhoven bij Heythuysen tegen 'n
dieseltrekker met aanhangwagen,
beladen met 20 ton kolen, gebotst.
De machinist van de trein, de 35-
jarige J. Bruinsma uit Eindhoven
en de hoofdconducteur B. Niessink
(38) uit Maastricht, die bij hem in
de cabine stond, werden op slag ge
dood. De chauffeur van de trekker,
de 34-jarige W. de Groot uit Wy-
chen, werd zeer zwaar gewond naar
het Laurentiusziekenhuis in Roer
mond gebracht, waar hij 's middags
rond vijf uur overleed. Zes trein
reizigers raakten door de hevige
botsing gewond. Twee moesten in
het ziekenhuis blijven. De anderen
konden later naar huis worden ge
bracht.
(alles eigen fabrikaat)
De 7-jarige Koos de Vries, die
evenals zijn vader en grootvader
door zijn moeder met thallium is
vergiftigd, is nu buiten levensge
vaar. Het kind zal evenwel nooit
een volwaardig mens kunnen wor
den. Uit de sectie op het lichaam
van de heer J. de Vries (43) is on
omstotelijk komen vast te staan dat
hij door thalliumvergiftiging over
leden is.