wAAlxvijkse en lanqstRAAtse couRAnt Een geheel nieuwe omzetbelasting opzet van in 1968 de Situatie in schoen- en lederindustrie stabiel Tarieven reinigingsrechten zijn in Waalwijk verhoogd 1 TAFEL- BILJARTS Actie kindermunt ¥.8. f.45,- tot f.360,- DOEL BLIJFT HETZELFDE ALS VAN DE OUDE OMZETBELASTING Direkteur GAB verwacht geen moeilijkheden Devaluatie in Engeland De wet op de Omzetbelasting 1968, waarvan een ont werp bij de Tweede Kamer is ingediend, behelst een geheel nieuwe opzet van de omzetbelasting. Het doel van de belasting blijft hetzelfde als dat van de oude omzetbelasting, n.l. het heffen van een belasting op het gebruiken en verbruiken van goederen en dien sten door particulieren. Dit doet men dan door de on dernemers, fabrikanten en handelaren in te schakelen als onbezoldigd belastingambtenaar, door van hen de belasting te heffen in de verwachting dat zij die dan weer op de consument verhalen. Tot zover lopen het bestaande en het nieuwe, voorgestelde, systeem nog parallel. De rest is geheel verschillend, zodat met recht van een nieuwe omzetbelasting mag worden gespro ken. Tot goed begrip van wat gaat volgen dient dui delijk te zijn, dat de naam eigenlijk niet goed is. Het betreft een belasting, niet op de omzet (zoals de in komstenbelasting op het inkomen) doch op het par ticulier verbruik hier te lande; dit geldt voor de oude zowel als de nieuwe. De omzet van de producent of handelaar d^ent slechts om basis en tijdstip van de heffing te bepalen. De E>E.G> De eude omzetbelasting Twee maten Rapport 12% investeringen Krediet aan de staat Teruggave Discussie in de K.V.P. aoS. donderdag! Doelmatige voor lichting op sociaal en cultureel terrein in 7 veRSCHiuENoe Of/iermeN ew PRyzsN.... Stationsstraat 51a tel. 041 60-3350en 28 I 7 WAALWIJK ¥n|$iei8ing K,VnP. Staterckring Heysden: „Wegen ira Brabant blijven achter" Duitse bedrijven lezen afvalzuren in Noordzee Bemanning van Jczina vrijgelaten VRIJDAG 17 NOVEMBER 1967 88e JAARGANG No.92 De tcho van het Zuióen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,28+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,36 p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k".) 1,3® p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) 3,50 p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 B o-eaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" rijk nadeel zouden wij willen noe men, dat optreedt bij import en ex port. Bij export wordt de omzetbe lasting teruggegeven. Niet alleen uit een oogpunt van concurrentie met het buitenland, doch in de eerste plaats in principe, omdat de heffing alleen bedoeld is voor verbruik hier te lande. Omgekeerd wordt bij in voer omzetbelasting geheven, onge veer gelijk aan hetgeen op soortge lijke in het binnenland vervaardig de goederen reeds drukt. Ongeveer, want zoals gezegd, deze druk kan bij soortgelijke goederen sterk ver schillen. Men moet dus bij invoer en uitvoer met gemiddelden wer ken en deze liggen in de praktijk wat aan de lage kant. Dat bemoei lijkt dan de export en bevordert de import. Zou men ze verhogen, dan zou men in strijd kunnen komen met verdragen met andere landen en/of represailles ontlokken van die anderen, waar als regel ook omzet belasting wordt geheven. In E.E.G.-verband zijn nu richt lijnen en door de aangesloten lan den aanvaard, om te komen tot een meer gelijke wijze van heffen, die tevens voert tot een meer gelijke druk en tot de mogelijkheid de hef fing bij invoer en de teruggave bij uitvoer te doen vervallen, zonder dat daardoor de binnenlandse con currentieverhoudingen worden ver stoord. Er zijn nog meer facetten aan, doch dit is de grote lijn. Dit alles wordt bereikt door een nieuw sys teem, dat aan het ontwerp van de nieuwe wet ten grondslag ligt, n.l. de zgn. belasting over de toegevoeg de waarde, afgekort B.T.W. Frankrijk kent dit systeem reeds, zij het ontsierd en, wat erger is, in gewikkeld gemaakt, door diverse uitzonderingsbepalingen. Duitsland In het huidige systeem wordt in principe bij iedere levering in de productiesector 5 pet.. belasting ge heven. Verwisselt een goed dus, in de loop van zijn fabricage, vier keer van eigenaar voor het consument bereikt, dan is er iedere keer 5 pet. aan kostprijs bijgekomen. Dit noemt men het cascadestelsel. Vrijgestelde leveringen brengen niet mee dat liet product vrij van omzetbelasting wordt, doch betekenen alleen, dat er niet nog meer omzetbelasting komt bij betgeen bij vroegere- eige naars reeds is geheven en dat in de kostprijs van de latere eigenaars is begrepen. In beginsel is dat oude systeem zeer eenvoudig. Het is slechts ingewikkelder en moeilijk toepasbaar geworden door de vele bijzondere tarieven en vrijstellin gen, die zowel de administratie der onbezoldigde heffers als de contro le door de welbezoldigdè zeer be moeilijken. Een tweede nadeel is, dat het aantal leveringen, dat zich voordoet tijdens de bewerking van grondstof tot produkt, sterk kan verschillen voor gelijke produkten. Is de gehe le produktieketen in handen van één grote fabriek, dan wordt het goed weinig of niet verhandeld voor het de consument bereikt. Zijn er verschillende kleine tus senpersonen, die ieder een deel van de bewerking verrichten, dan komt er bij iedere overdracht telkens weer een percentage van de waar de op dat moment bij de prijs. De grate fabriek kan dus daardoor veel goedkoper produceren. Er zijn nog veel meer van derge lijke punten, doch nog één belang- WAALWIJK - „De situatie in de schoen- en lederindustrie, de belang rijkste industriële tak in De Lang straat is „los". Er is geen reden tot juichen, evenmin tot het slaan van alarm", zo vertelde ons de heer Maas, die onlangs is benoemd tot direkteur van het Gewestelijk Arbeidsbureau in Waalwijk. Wel is er momenteel 'n lichtelijke toename van het aantal aanvragen voor werktijdverkorting. Problemen voor leidinggevend per soneel zijn er in 'het geheel niet. Bij het GAB staan slechts 10 personen uit deze groep genoteerd. Als men hierbij in ogenschouw neemt dat er in de hausse periode te veel leidingge vend personeel is aangetrokken, dan is het duidelijk dat zich hier geen pro blemen voordoen. Overigens is er wei nig werkloosheid in het gewest Waal wijk. De minder-validen buiten be schouwing gelaten is slechts 1,5 pet. werkloos. De helft hiervan is werk zaam in de schoen- en ledersector. De heer Maas hecht grote waarde aan het rapport dat het bureau Bee- renschot op yerzoek van vhet Bedrijf schap voor de schoenindustrie gaat instellen. Hieruit zal 'blijken welke maatregelen er genomen dienen te worden om tot een mogelijke her- structuerinlg te komen. Dan zal waar schijnlijk ook duidelijk worden, welke maatregelen er binnen de EEG ge nomen dienen te worden. Dat er wat meer in differentiatie in de streek moet komen acht de heer Maas zeer wenselijk. De moeilijke verbindingen in dit gebied hebben er zeker toe bijgedragen dat bedrijven zich wat terughoudend hebben ge toond aangaande de vestiging in Waalwijk en omstreken. Ontsluiting van de streek is noodzakelijk. Verheu gend is het te horen dat de heer Maas geen grote moeilijkheden verwacht. „Deze bedrijfstak is zo taai als, leer". zal het binnenkort invoeren en al leen al uit een oogpunt van onder linge concurrentie moeten de an deren al volgen. Het principe is al weer eenvoudig en men is thans van plan om het eenvoudig te houden door relatief weinig vrijstellingen en afwijkende heffingspercentages toe te staan. Bij iedere levering zal de verko per naast en apart van de prijs 12 procent (soms een ander percenta ge) aan de koper in rekening bren gen en aan de staat afdragen. Tij dens de productie- en de distribu tiefase (dus zolang het goed of de dienst niet aan de consument is ge leverd, resp. bewezen) mag hij van de af te dragen belasting echter af trekken wat hij bij zijn eigen in koop heeft moeten betalen over de zelfde periode. Koopt hij in een bepaalde maand veel in, dan zal het kunnen voor komen dat hij per saldo over die maand nog wat terug krijgt. Alleen de consument krijgt niets terug en zo wordt per saldo ieder goed of iedere dienst belast met 12% van de prijs, exclusief de belasting; on geacht hoeveel leveringen tijdens de produktie al dan niet hebben plaats gevonden. Bovendien zal een hef fing bij invoer weer kunnen wor den afgetrokken als heffing bij in koop, en deze kan dus vervallen. Bij export behoeft geen terugga ve te worden verleend, daar aan de exporteur reeds teruggave is ver leend van hetgeen hij bij inkoop aan zijn voorganger had betaald. Deze mogelijkheden vloeien voort uit het feit dat bij dit systeem bij iedere producent en handelaar de goederen die hij in voorraad heeft vrij zijn van belastingdruk, daar hij de zgn. voorbelasting, d.w.z. de van zijn voorgangers geheven en hem door die voorgangers in rekening gebrachte, belasting heeft terugont vangen. Daar komt nog bij, dat onder in koop in het bovenstaande ook moet worden begrepen de aanschaf van machines, gebouwen en andere be naar de mate van verbruik in de prijs van het produkt terecht ko men. Bij aanschaf van deze bedrijfs middelen mag men dus ook de door de leverancier in rekening gebrach te B.T.W., die apart op de nota moet worden vermeld, terugvragen. Ook dit is een verbetering van liet hui dige systeem. In het ontwerp is echter de mo gelijkheid opengehouden, uit con juncturele overwegingen, te bepa len dat deze B.T.W. over bedrijfs middelen eerst mag worden afge trokken van de over de verkopen verschuldigde B.T.W., naarmate de bedrijfsmiddelen worden verbruikt, dus afgeschreven. Dit laatste brengt ons op een an der punt. Wanneer de B.T.W. eerst naar tijdsgelang van het verbruik der bedrijfsmiddelen mag worden teruggeëist, betekent dat een kre diet van het bedrijfsleven aan de staat. De leverancier van het be drijfsmiddel heeft de B.T.W. immers al afgedragen en aan de koper in rekening, gebracht. Deze laatste kan hem eerst langzamerhand terugvor deren, hoewel de betrokken produk ten de consument nog lang niet heb ben bereikt en er dus nog helemaal geen reden tot heffing was, daar er nog niets werd verbruikt. Konsekwent doorgeredeneerd zou er echter alleen maar reden tot hef fing zijn bij de laatste levering, n.l. die van de particuliere verbruiker en logisch zou dus zijn alleen de kleinhandel, die onder het huidige regime juist is vrijgesteld, met de heffing te belasten. Dat is echter niet mogelijk, daar te veel onder nemers aan ondernemers zowel als aan particulieren leveren. Om al deze leveranties in de de tailhandel uit elkaar te houden en daarvan bewijs voor de fiscus te leveren, is echter onuitvoerbaar. Het thans voorgestelde systeem is daarom beter en ook internationaal overeengekomen. Onder het huidige systeem wordt een veel belangrijker krediet aan de staat verleend, doordat reeds vroeg in de produktieketen heffin gen voorkomen, die niet verreken baar zijn. Overgang naar het nieu we systeem moet dus meebrengen, dat over de voorraden die op het moment van overgang aanwezig zijn, teruggave moet worden ver leend. Dat zal in beperkte mate en ver traagd geschieden. Dit zal dan te vens de aanpassing van de prijzen aan de nieuwe toestand geleidelijker maken. Voor een teruggave ineens van 't drijfsmiddelen, waarvan de kosten I te vroeg genotene onder het tegen- Blijkens op de Centrale Administra tie van de gemeentebedrijven veelvul dig ontvangen reclames, is niet ieder een op de hoogte van de per 1 okto ber j.l. ingegane verhoging van de tarieven van de reinigingsrechten in Waalwijk. Het lijkt daarom nuttig om deze tarieven ten behoeve van de le- zers in het kort weer te geven. Het ophaalrecht voor de eerste 3 em mers per emmer per maand: 2,-, waaronder begrepen ƒ0,25 voor huur van de vuilnisemmer. Degenen, die dus over een koop-emmer de beschik king hebben, betalen 1,75 per mnd. per emmer. Het ophaalrecht voor elke volgende emmer (dus vanaf de 4e) bedraagt 2,70 per maand, waarin eveneens 0,25 begrepen is voor huur. De hier genoemde tariefsver hoging diende niet alleen om de (ge stegen) kosten van de huisvuilophaal dienst te dekken, maar was evenseens noodzakelijk, omdat de gemeenten met begrotingstekorten - zoals ook Drs. J. Aarden, een van de voor mannen van de KVP-radicalen in de Tweede Kamer, heeft zich ge kant tegen het feit, dat de KVP- fractie nog geen motie heeft inge diend om 45 miljoen meer te eisen voor de arme landen. KVP-leider Schmelzer had in oktober de indruk gewekt dit wel te zullen doen. De heer Aarden heeft aangekondigd het er niet bij te laten zitten. Andere radicalen dachten er net zo over. Drs. W. K. 'N. Schmelzer heeft zelf in een verklaring, verspreid door zijn woordvoerder, duidelijk ge maakt, dat zijn positie als fractie leider en die van de heer Aalberse als partij-voorzitter, onmogelijk worden wanneer de KVP-radicalen het in de KVP zouden winnen. Waalwijk - van de zijde van het mi nisterie van binnenlandse zaken de verplichting werden opgelegd om de eventueel lagere tarieven aan te pas sen aan de door deze bewindsman ge stelde normen. Overigens valt op te merken, dat een goed functionerende huisvuilophaaldienst - waartoe wij de Waalwijkse zeker mogen rekenen - een dergelijke tariefsverhoging wel waard is te achten. De vroede aderen van Waalwijk dachten er in hun ver gadering van 16 juni j.l., waarbij de nieuwe tarieven werden vastgesteld hetzelfde ever. LET OP Het rijk gaat voorlopig op be perkte schaal bijdragen in de kosten van een doelmatige voorlich ting op sociaal en cultureel terrein in stadswijken van gemeenten met 75000 of meer inwoners. Aldus mi nister Klompé van Cultuur, Recrea tie en Maatschappelijk Werk in een circulaire aan de gemeentebesturen. In onder meer de drie grote ste den zijn al enige tijd „raadslieden" als door de minister bedoeld, werk zaam. Zij blijken aldus de minis ter te kunnen voorzien in een grote vraag naar algemene voor lichting. woordige systeem, ontbreken de geldmiddelen. Het is nog niet ge heel duidelijk hoe het gat moet wor den gestopt, dat ontstaat doordat de belasting in het nieuwe stelsel niet meer zoveel te vroeg wordt geïnd. Afgezien van de vraag of zo als zal blijken de kleinhandel daar naar moet verlangen, zou deze vrijstelling in het thans voorgestel de systeem niet passen. Het zou in de eerste plaats een financieel na deel zijn, daar de kleinhandel dan de vóórbelasting niet zou kunnen aftrekken en dus een voorraad, be zwaard met B.T.W., zou moeten be lasten. Bovendien zou, om een gelijke belastingopbrengst te verkrijgen, 't percentage op de verkoopprijs van de detailhandel hoger moeten zijn dan dat op de verkoopprijs. En dat zou weer tot gevolg hebben, dat de belastingdruk op de meest gangbare artikelen met een relatief lage bru towinst en dus een verhoudingsge wijs hoge inkoopprijs zwaarder zou worden en de druk op de meer luxe artikelen, met een hogere winst marge, juist lager. Met andere woor den: van een gelijkmatige druk zou niet veel meer terecht komen. Een onvermijdbaar nadeel dus van het nieuwe systeem en geen klein nadeel! is, dat een honderd duizend nieuwe ondernemers thans in de belastingheffing moeten wor den betrokken, die thans nog zijn vrijgesteld. Zij zullen hun admini straties moeten perfectioneren zo wel wat de inkopen als wat de ver kopen, betreft en bovendien een re kening-courant van de B.T.W. moe ten bijhouden. Voor de kleinere on dernemers is er een tegemoetko ming in het financiële vlak voor zien, welke wij een volgende keer nader zullen bespreken. Door de KVP statenkring Heusden is ernstige kritiek geuit op het aan vullend wegenplan van minister Bak ker van Verkeer 'en Waterstaat. Tegen de dikke tachtig miljoen gulden el ders, kreeg Brabant slechts vijf mil joen gulden uit de Rijkspot. De tegenwerping van Rijkswaterstaat, dater geen bestekklare plannen wa ren, werd verworpen. In dit verband wees men op de Langstraatweg, waar van de verbreding tot vierbaansweg al jaren op financiëring moet wachten. Naar de mening van voorzitter J. Kop stijgt de weg als oost-west-verbinding uit. Men vond het verder vreemd dat Brabant (achtste qua bevolking en specifieke recreatieprovincie) maar 1/15 deel van de subsidie krijgt, waardoor b.v. de Kempen recreatief nog braak moeten blijven liggen. Voorzitter J. Kop besloot zijn klaag rede met: „Voor onze vertegenwoor digingen moeten dit eisen zijn". Drie Westduitse industriële onder nemingen zullen hun afvalzuren in verdunde samenstelling voor de Nederalndse kust in zee gaan lozen, in plaats van in de Rijn, zoals tot nog toe het geval was. Het zijn de chemische industrieën Bayer en Ti tan beide in Leverkusen en Pigmentchemie in Homberg (Ne- derrijn). Volgens schattingen kan begin 1969 met de lozing in de Noordzee van jaarlijks 450 duizend ton ver dunde zuren rekening worden ge houden. De zuren worden met sche pen van een Duisburgse rederij naar Rotterdam gebracht, vanwaar ze met twee zeeschepen van 1000 en 500 ton naar zeer worden vervoerd. De zeven bemanningsleden van de Nederlandse kustvaarder Jozina hoe ven de gevangenisstraffen, die hun door de rechtbank van Lagos zijn op gelegd, niet uit te zitten. In een spe ciale editie van de Nigeriaanse staats courant heeft staatshoofd generaal Jakoeboe Gowon vrijdag bekendge maakt dat de gevangenisstraffen zijn kwijtgescholden en dat de mannen on middellijk het land worden uitgezet. In Nigeria wordt verondersteld dat de vijf Nederlanders (gezagvoerder WPlantinga, D. Dieleman, D. van 't Woud, P. Augustin en R. Kirssies vandaag naar huis terugkeren met 'n KLM-toestel dat via Madrid naar Amsterdam vliegt. Aan onderdirecteur Boonstra van Kamp werd verzocht het verheugende bericht namens het ministerie aan de familieleden van de bemanningsleden mee te delen, maar de heer Boonstra, die hen kort na vijf uur af opgebeld had met het eerste, officieuze radio bericht uit Lagos, kwam aan de of ficiële bevestiging voor de familie voorlopig niet toe door telefoontjes van steeds maar andere mensen die i hem er over wilden spreken. Dat was de reden dat de echtgenote van kapitein Plantinga in haar Hee- renveense woning tegen half acht 's avonds met een schorre stem sta melde: „Ik weet het niet meer. Ik wil u echt nog niets zeggen, zolang ik het niet overtuigend heb gehoord van Buitenlandse Zaken, daar wacht ik nu op. Tot zolang weiger ik het ge woon te geloven". Tegen acht uur was mevr. Plantinga over de allergroot ste spanning heen, toen ze het ver lossende telefoontje eindelijk had ge kregen uit Groningen. TWINTIG DODEN BIJ AUTO-ONGELUK Minstens twintig mensen zijn omgekomen bij een ongeluk met 'n autobus bij Belgrado. De bus raak te van de weg en kwam in de 20 meter dieper stromende rivier Sau terecht. Zeven mensen wisten zich te redden. Er waren ongeveer 30 inzittenden. De wereld heeft met begrip en sympathie gereageerd op het be richt van de devaluatie van het En gelse pond sterling. Dit was althans een troost voor premier Wilson die het afgelopen weekeinde gevallen is tot het dieptepunt in zijn car rière. Met een devaluatie van 14,3. procent met de aanvraag van ruim tien miljard gulden nieuwe buiten landse steun en met krachtige be perkingen van de binnenlandse be stedingen heeft Groot-Brittanië on der Wilsons leiding op dramatische wijze het operatiemes gezet in de zieke economie. De bekendmaking van de maatregelen wordt interna tionaal gezien als een bekentenis, dat het land op te grote voet heeft geleefd en hoognodig Orde op zaken moet stellen. Enkele kleine landen hebben zich genoodzaakt gezien wegens de verbondenheid met Engeland hun eigen munt ook te devalueren. De grote westerse industrielanden en Japan devalueren echter niet, ter wijl zij zich beraden over meer steun aan Londen. Zo bieden zij Groot-Brittanië de meeste kans van slagen. In Engeland zelf zijn velen minder enthousiast. De grote ha venstaking in Londen duurt voort. De 4500 dokwerkers besloten zon dagavond nog niet aan het werk te gaan. In Londen liggen thans voor 1 miljard gulden exportgoe deren op verscheping te wachten.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1967 | | pagina 25