wAAlxvijkse en lanqstRAAtse couRAnt
Een geheel nieuwe
omzetbelasting
opzet van
in 1968
de
Situatie in schoen- en
lederindustrie stabiel
Tarieven reinigingsrechten
zijn in Waalwijk verhoogd
1
TAFEL-
BILJARTS
Actie
kindermunt
¥.8. f.45,- tot f.360,-
DOEL BLIJFT HETZELFDE ALS VAN DE OUDE OMZETBELASTING
Direkteur GAB verwacht geen moeilijkheden
Devaluatie in
Engeland
De wet op de Omzetbelasting 1968, waarvan een ont
werp bij de Tweede Kamer is ingediend, behelst een
geheel nieuwe opzet van de omzetbelasting. Het doel
van de belasting blijft hetzelfde als dat van de oude
omzetbelasting, n.l. het heffen van een belasting op
het gebruiken en verbruiken van goederen en dien
sten door particulieren. Dit doet men dan door de on
dernemers, fabrikanten en handelaren in te schakelen
als onbezoldigd belastingambtenaar, door van hen de
belasting te heffen in de verwachting dat zij die dan
weer op de consument verhalen. Tot zover lopen het
bestaande en het nieuwe, voorgestelde, systeem nog
parallel. De rest is geheel verschillend, zodat met recht
van een nieuwe omzetbelasting mag worden gespro
ken. Tot goed begrip van wat gaat volgen dient dui
delijk te zijn, dat de naam eigenlijk niet goed is. Het
betreft een belasting, niet op de omzet (zoals de in
komstenbelasting op het inkomen) doch op het par
ticulier verbruik hier te lande; dit geldt voor de oude
zowel als de nieuwe. De omzet van de producent of
handelaar d^ent slechts om basis en tijdstip van de
heffing te bepalen.
De E>E.G>
De eude
omzetbelasting
Twee maten
Rapport
12%
investeringen
Krediet aan de staat
Teruggave
Discussie in de
K.V.P.
aoS. donderdag!
Doelmatige voor
lichting op sociaal
en cultureel terrein
in 7 veRSCHiuENoe Of/iermeN
ew PRyzsN....
Stationsstraat 51a
tel. 041 60-3350en 28 I 7
WAALWIJK
¥n|$iei8ing
K,VnP. Staterckring
Heysden: „Wegen ira
Brabant blijven
achter"
Duitse bedrijven
lezen afvalzuren in
Noordzee
Bemanning van
Jczina vrijgelaten
VRIJDAG 17 NOVEMBER 1967
88e JAARGANG No.92
De tcho van het Zuióen
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,28+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,36
p. mnd. (1,20+10 ct. inc.k".) 1,3®
p. kwrt. (3,40+10 ct. inc.k.) 3,50
p. kwrt. p. post 4,bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
B o-eaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
rijk nadeel zouden wij willen noe
men, dat optreedt bij import en ex
port. Bij export wordt de omzetbe
lasting teruggegeven. Niet alleen uit
een oogpunt van concurrentie met
het buitenland, doch in de eerste
plaats in principe, omdat de heffing
alleen bedoeld is voor verbruik hier
te lande. Omgekeerd wordt bij in
voer omzetbelasting geheven, onge
veer gelijk aan hetgeen op soortge
lijke in het binnenland vervaardig
de goederen reeds drukt. Ongeveer,
want zoals gezegd, deze druk kan
bij soortgelijke goederen sterk ver
schillen. Men moet dus bij invoer
en uitvoer met gemiddelden wer
ken en deze liggen in de praktijk
wat aan de lage kant. Dat bemoei
lijkt dan de export en bevordert de
import. Zou men ze verhogen, dan
zou men in strijd kunnen komen
met verdragen met andere landen
en/of represailles ontlokken van die
anderen, waar als regel ook omzet
belasting wordt geheven.
In E.E.G.-verband zijn nu richt
lijnen en door de aangesloten lan
den aanvaard, om te komen tot een
meer gelijke wijze van heffen, die
tevens voert tot een meer gelijke
druk en tot de mogelijkheid de hef
fing bij invoer en de teruggave bij
uitvoer te doen vervallen, zonder
dat daardoor de binnenlandse con
currentieverhoudingen worden ver
stoord.
Er zijn nog meer facetten aan,
doch dit is de grote lijn. Dit alles
wordt bereikt door een nieuw sys
teem, dat aan het ontwerp van de
nieuwe wet ten grondslag ligt, n.l.
de zgn. belasting over de toegevoeg
de waarde, afgekort B.T.W.
Frankrijk kent dit systeem reeds,
zij het ontsierd en, wat erger is, in
gewikkeld gemaakt, door diverse
uitzonderingsbepalingen. Duitsland
In het huidige systeem wordt in
principe bij iedere levering in de
productiesector 5 pet.. belasting ge
heven. Verwisselt een goed dus, in
de loop van zijn fabricage, vier keer
van eigenaar voor het consument
bereikt, dan is er iedere keer 5 pet.
aan kostprijs bijgekomen. Dit noemt
men het cascadestelsel. Vrijgestelde
leveringen brengen niet mee dat
liet product vrij van omzetbelasting
wordt, doch betekenen alleen, dat
er niet nog meer omzetbelasting
komt bij betgeen bij vroegere- eige
naars reeds is geheven en dat in de
kostprijs van de latere eigenaars is
begrepen. In beginsel is dat oude
systeem zeer eenvoudig. Het is
slechts ingewikkelder en moeilijk
toepasbaar geworden door de vele
bijzondere tarieven en vrijstellin
gen, die zowel de administratie der
onbezoldigde heffers als de contro
le door de welbezoldigdè zeer be
moeilijken.
Een tweede nadeel is, dat het
aantal leveringen, dat zich voordoet
tijdens de bewerking van grondstof
tot produkt, sterk kan verschillen
voor gelijke produkten. Is de gehe
le produktieketen in handen van
één grote fabriek, dan wordt het
goed weinig of niet verhandeld voor
het de consument bereikt.
Zijn er verschillende kleine tus
senpersonen, die ieder een deel van
de bewerking verrichten, dan komt
er bij iedere overdracht telkens
weer een percentage van de waar
de op dat moment bij de prijs. De
grate fabriek kan dus daardoor veel
goedkoper produceren.
Er zijn nog veel meer van derge
lijke punten, doch nog één belang-
WAALWIJK - „De situatie in de
schoen- en lederindustrie, de belang
rijkste industriële tak in De Lang
straat is „los". Er is geen reden tot
juichen, evenmin tot het slaan van
alarm", zo vertelde ons de heer Maas,
die onlangs is benoemd tot direkteur
van het Gewestelijk Arbeidsbureau
in Waalwijk. Wel is er momenteel 'n
lichtelijke toename van het aantal
aanvragen voor werktijdverkorting.
Problemen voor leidinggevend per
soneel zijn er in 'het geheel niet. Bij
het GAB staan slechts 10 personen
uit deze groep genoteerd. Als men
hierbij in ogenschouw neemt dat er in
de hausse periode te veel leidingge
vend personeel is aangetrokken, dan
is het duidelijk dat zich hier geen pro
blemen voordoen. Overigens is er wei
nig werkloosheid in het gewest Waal
wijk. De minder-validen buiten be
schouwing gelaten is slechts 1,5 pet.
werkloos. De helft hiervan is werk
zaam in de schoen- en ledersector.
De heer Maas hecht grote waarde
aan het rapport dat het bureau Bee-
renschot op yerzoek van vhet Bedrijf
schap voor de schoenindustrie gaat
instellen. Hieruit zal 'blijken welke
maatregelen er genomen dienen te
worden om tot een mogelijke her-
structuerinlg te komen. Dan zal waar
schijnlijk ook duidelijk worden, welke
maatregelen er binnen de EEG ge
nomen dienen te worden.
Dat er wat meer in differentiatie
in de streek moet komen acht de heer
Maas zeer wenselijk. De moeilijke
verbindingen in dit gebied hebben er
zeker toe bijgedragen dat bedrijven
zich wat terughoudend hebben ge
toond aangaande de vestiging in
Waalwijk en omstreken. Ontsluiting
van de streek is noodzakelijk. Verheu
gend is het te horen dat de heer Maas
geen grote moeilijkheden verwacht.
„Deze bedrijfstak is zo taai als, leer".
zal het binnenkort invoeren en al
leen al uit een oogpunt van onder
linge concurrentie moeten de an
deren al volgen.
Het principe is al weer eenvoudig
en men is thans van plan om het
eenvoudig te houden door relatief
weinig vrijstellingen en afwijkende
heffingspercentages toe te staan.
Bij iedere levering zal de verko
per naast en apart van de prijs 12
procent (soms een ander percenta
ge) aan de koper in rekening bren
gen en aan de staat afdragen. Tij
dens de productie- en de distribu
tiefase (dus zolang het goed of de
dienst niet aan de consument is ge
leverd, resp. bewezen) mag hij van
de af te dragen belasting echter af
trekken wat hij bij zijn eigen in
koop heeft moeten betalen over de
zelfde periode.
Koopt hij in een bepaalde maand
veel in, dan zal het kunnen voor
komen dat hij per saldo over die
maand nog wat terug krijgt. Alleen
de consument krijgt niets terug en
zo wordt per saldo ieder goed of
iedere dienst belast met 12% van
de prijs, exclusief de belasting; on
geacht hoeveel leveringen tijdens de
produktie al dan niet hebben plaats
gevonden. Bovendien zal een hef
fing bij invoer weer kunnen wor
den afgetrokken als heffing bij in
koop, en deze kan dus vervallen.
Bij export behoeft geen terugga
ve te worden verleend, daar aan de
exporteur reeds teruggave is ver
leend van hetgeen hij bij inkoop
aan zijn voorganger had betaald.
Deze mogelijkheden vloeien voort
uit het feit dat bij dit systeem bij
iedere producent en handelaar de
goederen die hij in voorraad heeft
vrij zijn van belastingdruk, daar hij
de zgn. voorbelasting, d.w.z. de van
zijn voorgangers geheven en hem
door die voorgangers in rekening
gebrachte, belasting heeft terugont
vangen.
Daar komt nog bij, dat onder in
koop in het bovenstaande ook moet
worden begrepen de aanschaf van
machines, gebouwen en andere be
naar de mate van verbruik in de
prijs van het produkt terecht ko
men. Bij aanschaf van deze bedrijfs
middelen mag men dus ook de door
de leverancier in rekening gebrach
te B.T.W., die apart op de nota moet
worden vermeld, terugvragen. Ook
dit is een verbetering van liet hui
dige systeem.
In het ontwerp is echter de mo
gelijkheid opengehouden, uit con
juncturele overwegingen, te bepa
len dat deze B.T.W. over bedrijfs
middelen eerst mag worden afge
trokken van de over de verkopen
verschuldigde B.T.W., naarmate de
bedrijfsmiddelen worden verbruikt,
dus afgeschreven.
Dit laatste brengt ons op een an
der punt. Wanneer de B.T.W. eerst
naar tijdsgelang van het verbruik
der bedrijfsmiddelen mag worden
teruggeëist, betekent dat een kre
diet van het bedrijfsleven aan de
staat. De leverancier van het be
drijfsmiddel heeft de B.T.W. immers
al afgedragen en aan de koper in
rekening, gebracht. Deze laatste kan
hem eerst langzamerhand terugvor
deren, hoewel de betrokken produk
ten de consument nog lang niet heb
ben bereikt en er dus nog helemaal
geen reden tot heffing was, daar er
nog niets werd verbruikt.
Konsekwent doorgeredeneerd zou
er echter alleen maar reden tot hef
fing zijn bij de laatste levering, n.l.
die van de particuliere verbruiker
en logisch zou dus zijn alleen de
kleinhandel, die onder het huidige
regime juist is vrijgesteld, met de
heffing te belasten. Dat is echter
niet mogelijk, daar te veel onder
nemers aan ondernemers zowel als
aan particulieren leveren.
Om al deze leveranties in de de
tailhandel uit elkaar te houden en
daarvan bewijs voor de fiscus te
leveren, is echter onuitvoerbaar.
Het thans voorgestelde systeem is
daarom beter en ook internationaal
overeengekomen.
Onder het huidige systeem wordt
een veel belangrijker krediet aan
de staat verleend, doordat reeds
vroeg in de produktieketen heffin
gen voorkomen, die niet verreken
baar zijn. Overgang naar het nieu
we systeem moet dus meebrengen,
dat over de voorraden die op het
moment van overgang aanwezig
zijn, teruggave moet worden ver
leend.
Dat zal in beperkte mate en ver
traagd geschieden. Dit zal dan te
vens de aanpassing van de prijzen
aan de nieuwe toestand geleidelijker
maken.
Voor een teruggave ineens van 't
drijfsmiddelen, waarvan de kosten I te vroeg genotene onder het tegen-
Blijkens op de Centrale Administra
tie van de gemeentebedrijven veelvul
dig ontvangen reclames, is niet ieder
een op de hoogte van de per 1 okto
ber j.l. ingegane verhoging van de
tarieven van de reinigingsrechten in
Waalwijk. Het lijkt daarom nuttig om
deze tarieven ten behoeve van de le-
zers in het kort weer te geven.
Het ophaalrecht voor de eerste 3 em
mers per emmer per maand: 2,-,
waaronder begrepen ƒ0,25 voor huur
van de vuilnisemmer. Degenen, die
dus over een koop-emmer de beschik
king hebben, betalen 1,75 per mnd.
per emmer. Het ophaalrecht voor elke
volgende emmer (dus vanaf de 4e)
bedraagt 2,70 per maand, waarin
eveneens 0,25 begrepen is voor
huur. De hier genoemde tariefsver
hoging diende niet alleen om de (ge
stegen) kosten van de huisvuilophaal
dienst te dekken, maar was evenseens
noodzakelijk, omdat de gemeenten
met begrotingstekorten - zoals ook
Drs. J. Aarden, een van de voor
mannen van de KVP-radicalen in
de Tweede Kamer, heeft zich ge
kant tegen het feit, dat de KVP-
fractie nog geen motie heeft inge
diend om 45 miljoen meer te eisen
voor de arme landen. KVP-leider
Schmelzer had in oktober de indruk
gewekt dit wel te zullen doen. De
heer Aarden heeft aangekondigd het
er niet bij te laten zitten. Andere
radicalen dachten er net zo over.
Drs. W. K. 'N. Schmelzer heeft zelf
in een verklaring, verspreid door
zijn woordvoerder, duidelijk ge
maakt, dat zijn positie als fractie
leider en die van de heer Aalberse
als partij-voorzitter, onmogelijk
worden wanneer de KVP-radicalen
het in de KVP zouden winnen.
Waalwijk - van de zijde van het mi
nisterie van binnenlandse zaken de
verplichting werden opgelegd om de
eventueel lagere tarieven aan te pas
sen aan de door deze bewindsman ge
stelde normen. Overigens valt op te
merken, dat een goed functionerende
huisvuilophaaldienst - waartoe wij de
Waalwijkse zeker mogen rekenen -
een dergelijke tariefsverhoging wel
waard is te achten. De vroede aderen
van Waalwijk dachten er in hun ver
gadering van 16 juni j.l., waarbij de
nieuwe tarieven werden vastgesteld
hetzelfde ever.
LET OP
Het rijk gaat voorlopig op be
perkte schaal bijdragen in de
kosten van een doelmatige voorlich
ting op sociaal en cultureel terrein
in stadswijken van gemeenten met
75000 of meer inwoners. Aldus mi
nister Klompé van Cultuur, Recrea
tie en Maatschappelijk Werk in een
circulaire aan de gemeentebesturen.
In onder meer de drie grote ste
den zijn al enige tijd „raadslieden"
als door de minister bedoeld, werk
zaam. Zij blijken aldus de minis
ter te kunnen voorzien in een
grote vraag naar algemene voor
lichting.
woordige systeem, ontbreken de
geldmiddelen. Het is nog niet ge
heel duidelijk hoe het gat moet wor
den gestopt, dat ontstaat doordat de
belasting in het nieuwe stelsel niet
meer zoveel te vroeg wordt geïnd.
Afgezien van de vraag of zo
als zal blijken de kleinhandel
daar naar moet verlangen, zou deze
vrijstelling in het thans voorgestel
de systeem niet passen. Het zou in
de eerste plaats een financieel na
deel zijn, daar de kleinhandel dan
de vóórbelasting niet zou kunnen
aftrekken en dus een voorraad, be
zwaard met B.T.W., zou moeten be
lasten.
Bovendien zou, om een gelijke
belastingopbrengst te verkrijgen, 't
percentage op de verkoopprijs van
de detailhandel hoger moeten zijn
dan dat op de verkoopprijs. En dat
zou weer tot gevolg hebben, dat de
belastingdruk op de meest gangbare
artikelen met een relatief lage bru
towinst en dus een verhoudingsge
wijs hoge inkoopprijs zwaarder zou
worden en de druk op de meer luxe
artikelen, met een hogere winst
marge, juist lager. Met andere woor
den: van een gelijkmatige druk zou
niet veel meer terecht komen.
Een onvermijdbaar nadeel dus
van het nieuwe systeem en geen
klein nadeel! is, dat een honderd
duizend nieuwe ondernemers thans
in de belastingheffing moeten wor
den betrokken, die thans nog zijn
vrijgesteld. Zij zullen hun admini
straties moeten perfectioneren zo
wel wat de inkopen als wat de ver
kopen, betreft en bovendien een re
kening-courant van de B.T.W. moe
ten bijhouden. Voor de kleinere on
dernemers is er een tegemoetko
ming in het financiële vlak voor
zien, welke wij een volgende keer
nader zullen bespreken.
Door de KVP statenkring Heusden
is ernstige kritiek geuit op het aan
vullend wegenplan van minister Bak
ker van Verkeer 'en Waterstaat. Tegen
de dikke tachtig miljoen gulden el
ders, kreeg Brabant slechts vijf mil
joen gulden uit de Rijkspot.
De tegenwerping van Rijkswaterstaat,
dater geen bestekklare plannen wa
ren, werd verworpen. In dit verband
wees men op de Langstraatweg, waar
van de verbreding tot vierbaansweg al
jaren op financiëring moet wachten.
Naar de mening van voorzitter J. Kop
stijgt de weg als oost-west-verbinding
uit. Men vond het verder vreemd dat
Brabant (achtste qua bevolking en
specifieke recreatieprovincie) maar
1/15 deel van de subsidie krijgt,
waardoor b.v. de Kempen recreatief
nog braak moeten blijven liggen.
Voorzitter J. Kop besloot zijn klaag
rede met: „Voor onze vertegenwoor
digingen moeten dit eisen zijn".
Drie Westduitse industriële onder
nemingen zullen hun afvalzuren in
verdunde samenstelling voor de
Nederalndse kust in zee gaan lozen,
in plaats van in de Rijn, zoals tot
nog toe het geval was. Het zijn de
chemische industrieën Bayer en Ti
tan beide in Leverkusen en
Pigmentchemie in Homberg (Ne-
derrijn).
Volgens schattingen kan begin
1969 met de lozing in de Noordzee
van jaarlijks 450 duizend ton ver
dunde zuren rekening worden ge
houden. De zuren worden met sche
pen van een Duisburgse rederij naar
Rotterdam gebracht, vanwaar ze
met twee zeeschepen van 1000 en
500 ton naar zeer worden vervoerd.
De zeven bemanningsleden van de
Nederlandse kustvaarder Jozina hoe
ven de gevangenisstraffen, die hun
door de rechtbank van Lagos zijn op
gelegd, niet uit te zitten. In een spe
ciale editie van de Nigeriaanse staats
courant heeft staatshoofd generaal
Jakoeboe Gowon vrijdag bekendge
maakt dat de gevangenisstraffen zijn
kwijtgescholden en dat de mannen on
middellijk het land worden uitgezet.
In Nigeria wordt verondersteld dat
de vijf Nederlanders (gezagvoerder
WPlantinga, D. Dieleman, D. van 't
Woud, P. Augustin en R. Kirssies
vandaag naar huis terugkeren met 'n
KLM-toestel dat via Madrid naar
Amsterdam vliegt.
Aan onderdirecteur Boonstra van
Kamp werd verzocht het verheugende
bericht namens het ministerie aan de
familieleden van de bemanningsleden
mee te delen, maar de heer Boonstra,
die hen kort na vijf uur af opgebeld
had met het eerste, officieuze radio
bericht uit Lagos, kwam aan de of
ficiële bevestiging voor de familie
voorlopig niet toe door telefoontjes
van steeds maar andere mensen die
i hem er over wilden spreken.
Dat was de reden dat de echtgenote
van kapitein Plantinga in haar Hee-
renveense woning tegen half acht
's avonds met een schorre stem sta
melde: „Ik weet het niet meer. Ik
wil u echt nog niets zeggen, zolang ik
het niet overtuigend heb gehoord van
Buitenlandse Zaken, daar wacht ik
nu op. Tot zolang weiger ik het ge
woon te geloven". Tegen acht uur was
mevr. Plantinga over de allergroot
ste spanning heen, toen ze het ver
lossende telefoontje eindelijk had ge
kregen uit Groningen.
TWINTIG DODEN BIJ
AUTO-ONGELUK
Minstens twintig mensen zijn
omgekomen bij een ongeluk met 'n
autobus bij Belgrado. De bus raak
te van de weg en kwam in de 20
meter dieper stromende rivier Sau
terecht. Zeven mensen wisten zich
te redden. Er waren ongeveer 30
inzittenden.
De wereld heeft met begrip en
sympathie gereageerd op het be
richt van de devaluatie van het En
gelse pond sterling. Dit was althans
een troost voor premier Wilson die
het afgelopen weekeinde gevallen
is tot het dieptepunt in zijn car
rière. Met een devaluatie van 14,3.
procent met de aanvraag van ruim
tien miljard gulden nieuwe buiten
landse steun en met krachtige be
perkingen van de binnenlandse be
stedingen heeft Groot-Brittanië on
der Wilsons leiding op dramatische
wijze het operatiemes gezet in de
zieke economie. De bekendmaking
van de maatregelen wordt interna
tionaal gezien als een bekentenis,
dat het land op te grote voet heeft
geleefd en hoognodig Orde op zaken
moet stellen.
Enkele kleine landen hebben
zich genoodzaakt gezien wegens de
verbondenheid met Engeland hun
eigen munt ook te devalueren. De
grote westerse industrielanden en
Japan devalueren echter niet, ter
wijl zij zich beraden over meer
steun aan Londen. Zo bieden zij
Groot-Brittanië de meeste kans van
slagen. In Engeland zelf zijn velen
minder enthousiast. De grote ha
venstaking in Londen duurt voort.
De 4500 dokwerkers besloten zon
dagavond nog niet aan het werk
te gaan. In Londen liggen thans
voor 1 miljard gulden exportgoe
deren op verscheping te wachten.