waaLwij kse en lAnqstRAAtse couRAnt
Stichting „De Werft" te Kaatsheuvel ontvouwde
plan nieuw gemeenschapshuis a.d. Hoofdstraat
Jud. Timmermans stelde zaterdag
afd. autotechniek L.T.S. ingebruik
1ÜT0BANSEN
25% korting
met
MAANDAG 11 DECEMBER 1967
88e JAARGANG No.99
De tcho vad het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
AntooTi Tielen
Hoofdredacteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit olad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,28-|- 2 ct. inc.k.) 0,30
p rnnd 1.2010 ct. ine k.) ƒ1,30
p kwrt, t3.40-f 10 ct. inc.k.f3,50
p. kwrt p. post 4,bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Cnnfradadvortenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Pr van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
In de recreatiezaal van „Huize Bethlehem" heeft het bestuur van de
Stichting „De Werft" de plannen bekendgemaakt voor de oprichting
van een gemeenschapshuis te Kaatsheuvel. Ter realisering van dit plan
heeft men het oog laten vallen op het patronaatsgebouw van de pa
rochie St. Jan aan de Hoofdstraat. Voor deze bijeenkomst bestond gro
te belangstelling van de zijde der plaatselijke gemeenschap.
In zijn welkomstwoord namens het Stichtingsbestuur, betrok de voor
zitter, de heer P. van Gils, in het bijzonder burgemeester L. van Erp,
de heren geestelijken en de heren Van Oei'le en Van der Voort van
het Provinciaal Opbouworgaan te Tilburg. Tevens stelde hij de ande
re leden van het bestuur voor, t.w. de heren Andr. v. Riel, vice-voor-
zitter, J. van Gennip, secretaris, W. Zoon, penningmeester, kapelaan H.
de Groot, A. Pooters, C. Vesters, W. Weijters en F. Willems. De heer
Van Gils memoreerde eerst dat kapelaan De Groot eind vorig jaar 'n
aantal mensen gepolst had over de situatie van het voormalige patro
naatsgebouw, waarbij gesteld werd dat een gebouw met zo'n centrale
ligging in de plaats toch wel voor meer activiteiten zou kunnen die
nen als b.v. repetitie van het parochieel zangkoor.
Nadat op 16 januari van dit jaar
een eerste bespreking werd gehou
den, volgde op 2 maart de oprich
ting van de Stichting en werd het
bestuur geformeerd. De heer Van
Gils ontvouwde de ontwikkeling van
het plan, dat aanvankelijk behelsde
het patronaat van binnen en buiten
wat op te knappen en hieraan
50.000,te besteden. Dit plan
vond echter bij de officiële instan
ties geen warm onthaal, die slechts
medewerking wilden geven aan een
goed en verantwoord plan, hetgeen
resulteerde in een gebouw dat aan
allerlei activiteiten een verantwoor
de en moderne accomodatie biedt.
Er werd zelfs geopperd het patro
naatsgebouw te laten wat het is en
elders in de gemeente een geschik
te plaats te vinden en helemaal op
nieuw te beginnen. Dit was echter
geen eenvoudige zaak; indien zulk
een plaats voorhanden zou zijn, zou
deze, wat betreft de aankoop van
de grond, al handen vol geld kosten.
Na rijp beraad met' de diverse in
stanties, richtte 't bestuur zich toch
op het patronaatsgebouw vanwege
een doorslaggevend aspect. De in
breng van het gebouw door 't kerk
bestuur van de parochie St. Jan gaf
het bestuur al een flinke stoot in
de goede richting ten aanzien van
het particulier initiatief, hetgeen
de overheid eist, wil men het ge
bouw gesubsidieerd krijgen.
Na een oriëntatiebezoek bij een
10-tal gemeenschapshuizen en be
spreking van de daarna opgestelde
rapporten, toog het bestuurslid Wil
lems als deskundige aan het werk
om het toekomstige gebouw in gro
te lijnen op papier te zetten. Aan
gezien het gehele plan ineens ge
realiseerd moest worden, werd hier
voor architect H. Prins ingescha
keld, in nauw overleg met de heer
Willems. Inmiddels waren gesprek
ken op gang gekomen met het ge
meentebestuur, het provinciaal op
bouworgaan en het provinciaal con
tact-bureau van het ministerie van
Cultuur, Recreatie en Maatschappe
lijk Werk. De heer Van Gils ont
hulde dat het plan thans op papier
gereed is en dat de kosten hiervan
op 500.000,geraamd worden.
Voor 1 januari 1969 hoopt men het
te realiseren.
Vice-voorzitter A. v. Riel ging in
op de achtergronden van het initia
tief van de functie van het gebouw
in de toekomst. Hij wees er op dat
het bestuur geen enkele pretentie
heeft, maar hard gewerkt heeft tot
nu toe, omdat dit project, dit ge
bouw, zoveel pretenties heeft. De
plaats mag veel pretenties hebben.
Hij meende dat het te weinig zin
heeft terug te gaan in het verleden
en te mijmeren over wat hier vroe
ger allemaal kon. We leven nü en
zullen van dit moment af verder
moeten. Hoewel er veel negatieve
zaken ter plaatse te bespeuren wa
ren, wilde hij het liever hebben
over de positieven! Hij wees in dit
verband op de gemeente, die bouwt
en saneert, op verenigingen die de
moderne mentaliteit aanvoelen en
goed draaien (parochie St. Jozef),
op de juiste mensen, die kwijnende
zaken frisse lucht inpompen (Volks
universiteit), op de jeugd die zelf
het heft in handen neemt (de so-
zen), de kerk, die mee zoekt en
denkt waar ze wel moet zijn en
waar niet, de groeiende openheid
onder de bevolking enz. Met ver
wijzing naar het doel van de Stich
ting: „oprichting, beheer en exploi
tatie van gebouwen, die voorzien in
de behoefte aan geschikte lokaal
ruimte voor alle plaatselijke vereni
gingen en stichtingen op maat
schappelijk, levensbeschouwelijk,
recreatief en cultureel gebied", kon
het bestuur, met inachtnarne van
bestaande huisvesting en actie op de
in de doelstelling omschreven ter
reinen, toch een ontstellende leem
te aan accomodatie constateren en
daarnaast een zekere verkilling, in
sluimering, laksheid en zelfs apa
thie. Om in dit laatste meer zeker
heid te hebben, werden diverse in
stituten en organen geraadpleegd,
die stelden dat er in Kaatsheuvel
een lacune is aan instituten op so
ciaal-cultureel terrein. Daarom durf
de het bestuur van „De Werft" ver
der te werken aan haar plannen,
gesteund in haar overtuiging dat
dit gebouw als zodanig bij kan dra
gen in de algemene tendenz en be
hoefte tot de noodzakelijke verbete
ring van het leefklimaat; juist daar
in zal „De Werft" haar grootste
functie moeten hebben. Het bestuur
is de zekerheid toegedaan dat er
anders een leegte ontstaat, die
steeds echter te vullen zal zijn.
Zolang het klimaat niet verandert,
zullen onze jonge mensen de plaats
uit blijven stromen en er te weinig
nieuwe mensen komen wonen.
„Welnu, wij zien „De Werft" als
een zeer belangrijke stap om Kaats
heuvel die aantrekkelijkheid te ge
ven die het verdient", aldus de heer
Van Riel. „Wij doen een beroep op
u om het ook zo te zien. De basis
immers van het gebouw is „van de
gemeenschap, voor de gemeen
schap". Dit zal u hopelijk ook reeds
duidelijk zijn aan de openheid van
de aanpak en organisatie. Het blijkt
trouwens reeds uit de naam „De
Werft", die het eigene en het geza
menlijke suggereert. Het „dat kan
bij ons op de werft" weegt even
zwaar als „dat is onze werft". Wat
elders met een gemeenschapshuis
bereikt kan worden, zal ook hier
gehaald kunnen worden".
De heer Van Riel wees er op, dat
het gebouw dient te beantwoorden
aan eisen uit diverse kanten te stel
len, een mogelijkheid tot huisves
ten. Ook nieuwe behoeften, moder
ne vormen, die nog moeten groeien,
experimenten, zullen er in mogelijk
moeten zijn. Het bestuur ziet da+
zelfs als het belangrijkste, dit mede
ter geruststeling voor hen die zich
zorgen maken over de toekomst van
hün gebouw.
Aan het slot van zijn toespraak
stelde de vice-voorzitter o.a.:
„We hebben een vrij nuchtere
aanpak en ^zullen ons niet laten ont
moedigen door zwartkijkers; in zo
veel kleinere plaatsen hebben we
gezien dat het kan, waarom zouden
wij dat niet kunnen. Alles eist een
professionele, bedrijfseconomisch
verantwoorde aanpak, d.w.z. geen
moordende concurrentie voor de
mensen uit de horeca-sector. In goe
de samenwerking met verenigingen,
die een gebouw exploiteren, zullen
de mogelijkheden en eigen kansen
worden afgetast en afgewogen. In
andere plaatsen hebben we kunnen
beluisteren dat door de groei van
het gemeenschapsleven de overige
gebouwen in hun exploitatie mee
gaan profiteren. Mocht u beweerd
willen hebben dat we de gemakke
lijkste weg gekozen hebben door
ons alleen met de totstandkoming
van een gebouw te belasten, dan
kunnen wij u zeggen dat ons be
stuur zich pas gesplitst heeft in een
exploitatie- en een programma
commissie. Deze laatste, die nog
flink uitgebreid moet worden, zal
zich neutraal opstellen, slechts sti
muleren. Daarbij zal zij wellicht ge
holpen worden door de sociaal-cul
tureel opbouwwerker, wiens komst
in het verschiet ligt, maar voorna
melijk geholpen door u. U zult het
gebouw moeten benutten. Startend
Vanuit en samenwerkend met de be
staande activiteiten, moeten we
naar een veelzijdig en bloeiend ge
meenschapsleven. Dat moet kunnen.
Het hoeft niet groots en volgens 't
boekje, maar wel bruisend zoals on
ze bevolking kan zijn".
Burgemeester L. van Erp gaf de
visie van het gemeentebestuur op
het plan. Hij getuigde van zijn gro
te dankbaarheid voor het genomen
initiatief, omdat hij zich realiseer
de, welke grote zorgen en verant
woordelijkheid het bestuur hier op
zich heeft genomen. Hij wees op de
grote behoefte aan ruimte ter plaat
se, waarin het gemeenschapsleven
zich kan afspelen. „Het is dat type
initiatief waar het gemeentebestuur
steeds weer op hamert", aldus dhr.
Van Erp. Het kan mogelijk 'n halt
toeroepen aan het vertrek van de
mensen van hier naar elders, dat in
de hand gewerkt wordt door een
eenzijdig werkpatroon en door de
onmogelijkheid hier opleidingen te
volgen. Een goed gemeenschapsle
ven zou volgens hem de binding
echter groter maken. De bur gem.
prees de geste van het kerkbestuur,
dat door het schenken van het ge
bouw getoond had op welke wijze
de schouders gezet moesten worden
onder het initiatief van „De Werft".
Nadat de heer Van Gils de hulp
had gevraagd bij de organisatie van
velerlei zaken rond de realisering
van de plannen en voor de toekomst
bij de exploitatie van het gebouw
en de heer Willems aan de hand van
dia's de situatie van het oude en 't
nieuwe gebouw had toegelicht, volg
de er een geanimeerde gedachten-
wisseling, waaruit bleek dat men in
het algemeen welwilend stond ten
opzichte van het initiatief van het
bestuur van „de Werft".
Blijkens de toelichting van de
heer Willems zal het patronaat, dat
in 1923 gebouwd werd, een drasti
sche verandering en uitbreiding on
dergaan. Op de eerste plaats zal de
hiertegen leunende conciërgewoning
worden afgebroken. Voor het huidi
ge hoge gebouw komt een laagbouw
met een niéuwe entree, voorzien
van een luifel, waar men per auto
voor kan rijden en droog kan bin
nen komen. De laagbouw wordt
doorgetrokken op de plaats van de
huidige conciërgewoning en bestaat
uit een zaal van 12.60 bij 6.90 m.,
een foyer van 220 vierkante meter
en twee kleedkamers, allemaal met
schuifwanden. Achter de entree
komt een grote hal met garderobe
en toiletten. Aan de oostzijde van
de tegenwoordige grote zaal is een
laagbouw geprojecteerd met aparte
entree, welke bedoeld is als leeszaal
bibliotheek. Het huidige vergader
zaaltje en zaaltje voor de biblio
theek vóór in het gebouw, alsmede
de trap naar de eerste verdieping,
worden opgeruimd. Naast bovenge
noemde zaal en foyer komt hier ook
nog een keuken, waardoor ook par
tijen in het gebouw kunnen worden
gehouden. Het balkon in de toneel
zaal verdwijnt. Er komt een ver
laagd plafond, waardoor de kap
constructie aan het oog onttrokken
wordt. De wanden van de zaal krij
gen een houten lambrizering, ter
wijl het hele toneel zal worden ver
nieuwd en vergroot, zodat grote ge
zelschappen kunnen optreden. De
foyer zal tevens dienst kunnen doen
als kindercrèche, wanneer de ou
ders naar de kerk gaan. Op de eer
ste verdieping krijgen hét kan
toor en de spreekkamer van het
Kath. Instituut voor Maatschappe
lijk Werk, alsmede het vergader
zaaltje een modern aanzien, evenals
de nieuwe voorgevel.
Het door het bestuur ontworpen
bezettingsschema noemt o.a. voor de
AUTOBEDRIJF
H. v. d. MEIJDENBERG N.V.
Burg. v. d. Klokkenlaan 25-27
Waalwijk
Tel. 04160 - 2443 - 4541
grote zaal en/of foyer: jeugdsoos,
volksuniversiteit, kermis- en carna-
valsgebruik, campingavonden in de
vacantieperiode, ziekentriduum, Ro
de Kruis, ontvangsten Oranje-Comi
té, St. Nicolaas, eventueel Culturele
Kring, revue- en toneelgezelschap
pen, tentoonstellingen, jubilea, af
scheidsrecepties enz., sportevene
menten, ouderavonden, boerenorga-
nisaties, bejaarden, contactavonden,
dansschool, jeugdwerk en overige
sociaal culturele verenigingen. Klei
ne zaal boven voor vergaderingen
van verschillende verenigingen en
organisaties. Kleinere grote zaal be
neden: instructieavonden B.B., re
petities, instructie EHBO, muziek
school. Wij deden hiermee maar
een greep uit de vele mogelijkhe
den die het bestuur zich gedacht
had.
Toen in oktober 1941 de Nijverheidsschool te Waalwijk met 60 leerlingen
van start ging, was dat niet zo maar een slag in de lucht. Reeds na het eerste
jaar van haar bestaan werd dit bewezen, want in 1942 bedroeg het aantal
ingeschreven leerlingen 165, hetgeen dus ruim een verdubbeling betekende.
De basis, die in 1942 is gelegd, is een hecht fundament geweest voor de groei
tot wat nu de L.T.S. is. De groei, waarvan ik zoëven sprak heeft zich in twee
richtingen voltrokken; zowel in de breedte als in de diepte. Tot de groei in
de breedte zou ik op de eerste plaats willen rekenen de toename van het aan
tal afdelingen, waarin onderwijs wordt gegeven. Bestond de opleiding in 1941
slechts uit twee afdelingen, te weten een afdeling schoenmaken en een afde
ling metaalbewerken, thans kan men een keuze maken uit niet minder dan
zeven richtingen. Deze groei in het kort geschetst: in 1946 werd de afdeling
timmeren in het leerprogramma opgenomen; in 1954 de afdeling metselen
en in 1966 de afdeling autotechniek, van welke vandaag de officiële opening
plaatsvindt.
Het tweede kenmerk voor de groei
in de breedte is de voortdurende toe
name van het aantal leerlingen. Zoals
gezegd bedroeg het aantal leerlingen
in 1941 60 en in 1942 165. In het
jaar 1946 was dit aantal gegroeid tot
205; in 1954 tot 330 en momenteel
bedraagt het aantal ingeschreven leer
lingen 1200, of anders gezegd 't twin
tigvoudige van dat in 1941. Naast
deze ontwikkeling in de breedte staat
een ontwikkeling in de diepte. Hier
voor zou ik 3 kenmerken willen aan
halen. Ten eerste het feit, dat in '59
is geïntroduceerd de voorbereidende
klas; een oriëntatie-jaar waarin de
leerlingen worden begeleid bij de vor
ming van hun keuze; ten tweede het
feit dat naast het dagonderwijs het
avond- en part-time-onderwijs is op
genomen en ten derde de mogelijk
heid tot het volgen van de opleiding
Bewijs Algemene Ontwikkeling.
Mijnheer de voorzitter, dames en
heren, ik dacht dat ter gelegenheid
van de officiële ingebruikneming van
een nieuwe afdëling een feit, waarin
een stukje toekomst is geconcretiseerd
een terugblik op de voorbije ontwik
keling op zijn plaats was", aldus de
heer Jud. Timmermans.
,,U hebt een indruk gekregen van
de dynamische groei, die deze L.T.S.
gekenmerkt heeft. Een van de voor
naamste oorzaken hiervan is ongetwij
feld de streekfunktie die zij altijd ver
vuld heeft. Meer dan 70 pet. der leer
lingen is afkomstig uit gemeenten
buiten Waalwijk. Het gebied dat de
L.T.S. „bestrijkt" strekt zich uit naar
het zuiden tot en met Kaatsheuvel,
naar het oosten tot en met Vlijmen,
naar het noorden tot en met Veen en
Drunen en naar het westen tot en met
Waspik, Wanneer we onze aandacht
verplaatsen van het verleden naar het
heden en de toekomst dan wordt onze
aandacht op de eerste plaats gericht
op de jongste loot aan de L.T.S.-stam:
de afdeling auto-techniek. Mijnheer
de voorzitter, het lijdt geen twijfel dat
er een grote en voortdurende groeien
de behoefte bestaat aan geschoolde
monteurs. Ter adstructie wil ik gaar
ne met U hiervoor 3 argumenten na
der bezien:
1. de ontwikkeling in het aantal
auto's in Nederland en Noord-
Brabant,
2. de groei in de werkgelegenheid
met betrekking tot het garagebe
drijf, waarbij ik me wil beperken
tot de direkte omgeving, en
3. de ontwikkeling in de technische
hulpmiddelen.
De groei in het Nederlandse auto
park is stormachtig geweest. Liet aan
tal personenauto's is in het tijdvak
1961 tot 1966 toegenomen met
886.726 stuks, hetgeen betekent dat
ten opzichte van 1961 het personen-
wagenpark meer dan verdubbeld werd
Het aantal vrachtwagens steeg in de
zelfde periode met 81.029 stuks en
bedroeg in 1966 anderhalf maal het
aantal in 1961.
Van het totale aantal motorvoer
tuigen in Nederland neemt deze pro
vincie 12'Vè pet. voor haar rekening,
waarmee zij, na Noord- en Zuid-Hol
land op de derde plaats van de rang
lijst staat. Voegen we aan de genoem
de groeicijfers toe het feit, dat het
gemiddelde jaar-kilometrage per auto
nauwelijks is gedaald, n.l. van 18.700
mk. in 1961 tot 18.000 km. in 1966,
dan zou er alleen al op grond hiervan
sprake zijn van een sterk groeiende
behoefte aan automonteurs.
Het tweede argument, de groeiende
werkgelegenheid in het garagebedrijf
in de omliggende gemeenten geeft 'n
meer concreet beeld van de behoefte
aan geschoolde arbeidskrachten. In
Waalwijk en naaste omgeving zijn
thans ruim 40 garages gevestigd naast
een 15-tal landbouwmechanisatiebe-
drijven en een (beperkt) aantal bedrij
ven met een eigen onderhoudsdienst.
Een en ander betekent, dat sinds '60
het aantal vestigingen van dit soort
bedrijven met 100 pet. is toe
genomen. In de genoemde bedrij
ven vinden thans ruim 350 man
nelijke arbeidskrachten emplooi, een
aantal dat, gezien de in het voorgaan
de geschetste ontwikkeling in het
autobezit, in het jaar 1970 tot 600
kan zijn uitgegroeid.
Een zeer belangrijk argument acht
ik voorts de ontwikkeling in de tech
niek, die zich zowel in de auto als in
het instrumentarium van de monteur
manifesteert. Teneinde de kwaliteit,
de snelheid en efficiency en de graad
van perfectie van auto en werkzaam
heden van de monteur op te voeren,
zijn tal van nieuwe technische vin
dingen geïntroduceerd. Een juist en
optimaal gebruik hiervan kan echter
slechts worden gerealiseerd als de ge
bruiker vertrouwd is met de mogelijk
heden en, wat vaak nog belangrijker
is, met de beperkingen welke aan de
ze hulpmiddelen zijn verbonden. In
dit gezelschap hoef ik niet nader te
expliseren dat hiervoor scholing een
strikte eis is.
Ik meen dat met dit summier over
zicht reeds voldoende is aangegeven
dat de uitbreiding van deze L.T.S. met
een afdeling autotechniek geen over
bodige luxe is. Indien het tot de funk-
tie van de L.T.S. behoort: het schep
pen van mogelijkheden tot het volgen
van dat technisch onderwijs, waaraan
een duidelijke behoefte bestaat, dan
ligt hier zelfs een noodzaak voor de
ze uitbreiding.
Tot slot zou ik nog graag een en
kel woord willen zeggen over de re
latie onderwijs en bedrijfsleven. In 't
voorgaande is het accent misschien
te zeer gelegd op de funktie van het
bedrijfsleven als basis voor het on
derwijs. Ik wil met nadruk verklaren
dat de relatie evenzeer omgekeerd ligt
U weet beter dan ik dat een motor
niet kan blijven draaien wanneer niet
regelmatig nieuwe en betere smeer
middelen en onderdelen worden toe
gevoegd. Afgezien van het feit, of
deze beeldspraak de relatie juist en
volledig weergeeft, zult U begrijpen
dat om haar taak goed te vervullen
en de noodzakelijke groei, zowel
kwantitatief als kwalitatief te kunnen
handhaven, het bedrijfsleven behoef
te heeft aan personeel, dat na scho
ling, met de mogelijkheden van de
tijd zijn meegegroeid. Met het oog op
deze wisselwerking tussen bedrijfsle
ven en onderwijs beschouw ik het dan
ook als een eer dat U mij, als verte
genwoordiger van het bedrijfsleven,
hebt gevraagd deze opening te ver
richten.
Ik zou deze rede willen besluiten
met U en uw bestuur en allen, die bij
het onderwijs aan deze L.T.S. betrok
ken zijn van harte geluk te wensen
met de nieuwe loot aan deze „onder-
wijsstam" en met de wens dat U bij
de toekomstige ontwikkeling van uw
school, niet in het minst voor uw leer
lingen, veel succes mag hebben. Ik
dank U".
OPENING
Voordat de heer Timmermans zijn
openingsrede hield, was het de voor
zitter van het schoolbestuur, de heer
J. de Kort, die allen welkom heette.
Onder de genodigden merkten wij op
naast burgemeester Teijssen (lid van
het schoolbestuur) ook de burgemees
ters L. van Erp van Loon op Zand en
H. Welling van Waspik, Drs. Smits
van de Kamer van Koophandel, de
meeste leden van het lerarenkorps en
het personeel van de Nijverheids
school, alsmede Drs. Schouten van 't
Willem van Oranje College en velen
uit het bedrijfsleven van Waalwijk en
omgeving. In z'n welkomswoord wees
de heer J. de Kort op het nut van de
nieuwe afdeling en vertelde tevens,
dat er inmiddels nieuwe plannen in
wording zijn om de school, die thans
in dag- en avondcursussen 1200 leer
lingen telt verder uit te breiden, waar
bij gedacht wordt aan een cursus voor
minder begaafde leeringen en de in
richting van twee gymnastieklokalen.
Deze beide aanwinsten van de school
zouden in de vroegere lederfabriek
van Van Wagenberg-Festen aan de
Burg. v. d. Klokkenlaan moeten wor
den ondergebracht. De contacten met
het bedrijfsleven noemde de heer De
Kort uitstekend. Hij kon echter niet
nalaten om meer medewerking te vra
gen. Een gelukkige bijkomstigheid
van de iets minder geworden econo
mische situatie noemde de heer De
Kort de veranderde opvatting ten op
zichte van 't voltooien van de school.
Voorheen werd de jeugd van school
gehaald, direct na het overschrijden
van de leerplichtige leeftijd. Nu kan
de cursus tenminste worden voltooid,
doordat men is gaan zien dat vakken
nis en een goede instelling noodza
kelijk zijn geworden.
Voor b.v. medezeggingschap; in
spraak in de bedrijfsvoering is een
gedegen vorming van de jongelui no
dig. Naast de normale vakgerichte op
leiding biedt de L.T.S. deze ontwik
keling. Een belangrijke factor voor 'n
goed leiden van de school noemde de
heer De Kort, het bedrijf sleven. Voor
het organiseren van excursies, het toe
kennen van prijzen voor bepaalde
prestaties en het houden van 'n sport
dag, vroeg de voorzitter van 't school
bestuur dan ook om een geringe fi
nanciële steun. De Nijverheidsschool,
aldus de heer De Kort, is in de loop
der jaren meer geworden dan een ver
gaarbak van jongelui, die niet zo goed
meekunnen. De nieuwste afdeling
Autotechniek of officieel autoherstel-
len noemde hij belangrijk voor het
bedrijfsleven.
Door een enorme inbreng van prak
tijkleraar Koenders, maar ook door de
jongelui zelf, is veel bijgedragen in
de totstandkoming van de huidige
outillage. De heer De Kort bracht
dank aan Architect Oskam uit Eind
hoven en aannemer De Bont-v. Hui
ten uit Nieuwkuijk, die mede gezorgd
hebben dat het gebouw van de afde
ling kon worden gerealiseerd. De mo
gelijkheid om te komen tot meer ge
richte opleidingen noemde de heer De
Kort alleszins mogelijk door de mo
derne outillage van de school b.v. op
leidingen voor meet- en regelappara-
tuur. Zaterdagmiddag werden de ga
ragehouders door de jongste aanwinst
van de Nijverheidsschool rondgeleid,
terwijl hedênavónd én woensdagavond
tussen 19.00 en 21.00 uur Openbare
lessen zullen worden gegeven, om de
ouders en eventueel andere belang
stellenden in de gelegenheid te stellen
van de nieuwe vorm van onderwijs
kennis te nemen.
Hierna gaf de heer De Kort het
woord aan de heer Tud. Timmermans,
voorzitter van de Kamer van Koon-
handel en Fabrieken voor Noordelijk
Noord-Brabant.
Hierna werd de nieuwe afdeling
bezichtigd, waarbij de praktijkleraar,
de heer Koenders de nodige toelich
tingen gaf. Na afloop van de offici
ële plechtigheid bood een der lerarm
namens de collegae der heer Koen
ders een geschenk aart, ter verrijking
van het praktijklokaal. Mevrouw
Koenders ontving bloemen.
CuFTr
De 65-jarige mevr. Schillings uit
Nijmegen is vrijdagavond levend
verbrand bij een verkeersongeval
op de E 9 tussen Roermond en
Maastricht. Haar man was ir. dichte
mist even uit de auto gestapt om
zich op de weg te oriënteren. Een
vrachtauto reed achterop de perso
nenauto. die onmiddellijk in brand
vloog. Pogingen van de man zijn
vrouw uit de brandende auto te
krijgen, mislukten.