*3s}*>- wAAlwijkse en LanqstRAAtse couRant
BESTELLERS LOPEN GEMIDDELD TIEN KILOMETER PER DAG
OPEN OOG
van C~fT[ierio
LIJFRENTEPREMIE
W. Timmermans en Zonen
15 bestellingen
r
ffwlikiche Stoomdrukkerij «tl Z'Id. (l^+loSIS) /li»
De tijd, dat de PTT de aan haar zorgen toevertrouw
de poststukken voorzag van 't nu wat uitdagend klin
kende opschrift ,,'s avonds gepost - 's morgens be
steld" ligt al weer vele jaren achter ons. Misschien
zal deze slagzin bij een aantal lezers reminiscenties
wekken aan goede, oude •- maar lang vervlogen tij
den. Als dat inderdaad zo is, blijkt eens te meer, dat
de mens geneigd is het verleden te idealiseren, want -
al wordt het bewuste stempel niet meer gebruikt - ook
nu is het gelukkig nog regel, dat brieven die de aan
sluiting od de nachtnost halen, in vrijwel het ge
hele land de volaende morsen worden besteld,
In WaaSwijk
arriveert post
om half zes
Snelle en
langzame post
-^3xcluóieve
cïlerenkleclincj
WAALWIJK
Verbetering van
werkmethoden
Bestelfouten
Volledig adres
Nu...: minder belasting
Straks: meer inkomen
Cijfers
postbestelling
Waalwijk
HOOFDPIJN POEDERS
KIESPIJN poeders
HOEST poeders werken
GRIEP poeders verrassend
Schoenfabriek
„Moka" in Kaats
heuvel gaat sluiten
VRIJDAG 15 DECEMBER 1967 88e JAARGANG No. 100
De tcho van het Zuióen
Abonnement
Hoofdredacteur JAN TIELEN <%C\L W I I ^>1 I LCAI IVJD IK«W \jVVHV4AI I I; p. kwrt. p. post 4, -by girobetaling
Gironummer 1069687 (bij incasso p. postkwit. 7B ct. extra)
Dit blad verschijnt 2x per week Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Losse nummers 20 cent
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
B'treausGrotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621 Kaatsheuvel: Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002Telegram-adres „ECHO"
Kerst- en nieuwjaarsdrukte brengt
hoogspanning bij PTT in Waalwijk
(Van onze verslaggever)
Die postbestelling is wel het meest
arbeidsintensieve deel van het ge
hele postbedrijf, dagelijks worden
hiervoor circa 15.000 mensen inge
zet. Waar de bestelling bovendien
de meeste raakpunten met het pu
bliek heeft, ligt het voor de hand,
dat juist over dit dienstonderdeel
nogal eens klachten worden geuit.
Het spreekt vanzelf, dat vrijwel
iedereen er prijs op stelt de post
's morgens in huis te hebben, maar
ook de meest veeleisende gebrui
ker van PTT-diensten zal er begrip
voor hebben, dat het onmogelijk is
de post overal vóór acht uur te be
stellen. En zelfs al zou dat wel luk
ken, ook dan zou het voor een aan
tal bedrijven niet ideaal zijn, denkt j
u maar eens aan de vele winkels,
die pas om 9 uur opengaan en waar
de besteller voor dat tijdstip alleen
de gewone brieven kwijt kan. Pak
jes, aangetekende stukken, port-
stukken en noemt u maar op, alle
zendingen dus, die niet simpelweg
in de brievenbus kunnen worden
gedeponeerd, kunnen pas worden
afgegeven op het moment, dat de
winkel „bemand" is.
Bij de opzet van de besteldiensten
wordt natuurlijk rekening gehou
den met dergelijke omstandighe
den, maar het gevolg daarvan is
weer, dat een enkel kantoorgebouw,
dat toevallig in zo'n winkelstraat is
gevestigd, de post ook pas na 9 uur
ontvangt.
De Fransen zeggen het zo mooi:
„Het is moeilijk om het de hele we
reld en je schoonmoeder naar de
zin te makenWij ondervinden -
dat dagelijks.
Ook in Waalwijk wordt er veel
aandacht besteed aan dit onderdeel
van de PTT-dienst. In de loop van
de nacht, of in de vroege ochtend
rond half 6 komt de post met een
6 tons aanhangwagen uit Den Bosch
in Waalwijk aan. Dan staat men
voor het enorme karwei van de sor
tering. „Dat is logisch, zult u zeg
gen, maar realiseert u zich wel wat
dat sorteren betekent", vertelde ons
de heer Bockstael, direkteur van
het kantoor Waalwijk. De totale
voorbereiding van de bestelling
vergt heel wat vroege ochtenduren.
Allereerst moeten de tientallen
zakken worden gestort, waarna de
poststukken worden gesplitst. Als
de stukken in wijken zijn gesor
teerd gaat men ze op adres zetten
waarna de vervoermiddelen wor
den beladen. Maar ook als de be
steller alles netjes op huisnummer
heeft staan, kan hij nog niet direct
de straat op. In elke bestelwijk zit
ten nl. de nodige verhuizingen en
aangezien de PTT de post op ver
zoek gedurende drie maanden gra
tis naar het nieuwe adres doorzendt
moeten de na te zenden stukken
vóór de bestelling worden uitge
licht.
Bovendien zijn er vrijwel elke dag
wel de nodige puzzels op te lossen,
moet de besteller de portstukken
gereed maken en dienen de te be
stellen aangetekende stukken te
Worden overgenomen. Er wordt in
Waalwijk dan ook onder hoogspan
ning gewerkt om op de vastgestelde
tijd tussen 8 en 8.30 uur met de be
stelling te kunnen beginnen. De
kans dat de besteller zijn eerste
klant dan nog uit bed moet bellen
is lang niet denkbeeldig.
Waalwijk is ingedeeld in 15 be-
stellopen voor de briefpost en 4 wij
ken voor de pakketpcst en grotere
briefpakjes. De meeste zaken en ook
wel particulieren hebben een van
de 132 postbussen in gebruik. Een
postbus kan, als men er prijs op stelt
de post 's morgens vroeg naast zijn
ontbijtbordje, of bij de aanvang van
het kantoorwerk wil hebben, vaak
de oplossing brengen. Zoals de PTT
voorlichtingsdienst 't „PTT-Nieuws"
schrijft is het voor de PTT altijd 'n
wat hachelijke zaak iemand aan te
raden een postbus te nemen. De te
genpartij is immers maar al te gauw
geneigd om te zeggen: „een mooie
zaak, ik moet de post zelf afhalen
en nog geld toegeven ook".
De PTT is er zich terdege van
bewust, dat het afhalen van de post
vooral als het bedrijf ver van het
postkantoor ligt of de bewoner in
een van de buitenwijken woont
soms veel problemen met zich mee
brengt. Er zijn daarom wel eens
stemmen opgegaan om „rijdende
postbussen" op vastgestelde tijden
standplaatsen te doen innemen in
wijken zodat iedereen daar zijn post
zou kunnen afhalen.
Naast een besteller voorman be
schikt het kantoor Waalwijk over
21 bestellers. De stad is in 4 bestel-
groepen gesplitst, binnen welke
De straatindeling, wijk voor wijk
groepen de uit te voeren besteHo-
pen en pakketpostwijken in een
rouleersysteem zijn opgenomen.
Dit houdt in dat de bestellers met
een steeds terugkerende regelmaat
in verschillende stadsgedeelten de
post bezorgen. Voor het vervoeren
van de te bestellen stukken pakket
ten wordt in hoofdzaak gebruik ge
maakt van het rijwiel. Het bestel
lerswagentje gebruiken de „voet
bestellers". Een elektromobiel is
beschikbaar voor de uitvoering van
de pakketpost en brief-pakjesbestel-
ling in de buitenrand van de stad,
terwijl voor de bezorging van deze
4»
Via de grote sorteerband komen de duizenden stuks post in de ver
zamelbak waar gesorteerd wordt
poststukken in de binnenstad drie
carriers worden gebruikt. De bestel
lers leggen heel wat kilometers af.
De af te leggen kilometers variëren
afhankelijk van de grootte van de
loop, in de kom van circa 2 km tot
ca. 10 km. In 't geval dat aan een
kombestelling een gedeeltelijke bui
tenwijk is vastgekoppeld kan het
aantal af te leggen kilometers tot
circa 18 oplopen. Aan voortuinen
wordt in bepaalde wijken boven
dien nog ongeveer 3 km belopen.
Zoals reeds in het begin van dit
artikel werd gezegd, gaat de stel
regel 's avonds gepost - 's morgens
besteld gelukkig ook nu voor het
belangrijkste deel van de post, na
melijk de brieven en briefkaarten,
meestal nog wel op. Bij massa
drukwerken en pakketten is dat he
laas niet altijd het geval, hoewel
PTT voor spoedeisende drukwerken,
die als zodanig herkenbaar zijn b.v.
rouwberichten en voor kranten en
tijdschriften het oude devies nog
steeds tracht te handhaven. Omdat
er met de nieuwe kortingsregeling
ook veel brieven worden verzonden
met het opschrift ,,frankering bij
abonnement" of „port betaald" ad
viseren wij grootgebruikers, die
van deze regeling gebruik maken,
deze 'brieven en de bundelstroken
te voorzien van het duidelijke op
schrift „BRIEF", dit om te voorko
men, dat deze stukken anders mis
schien per ongeluk als massadruk
werk zouden worden beschouwd.
Helemaal bevredigend is deze gang
van zaken ook in postale ogen
echter niet. Het is immers wel
duidelijk, dat er brieven zijn, Waar
van het de afzender onverschillig
laat of ze een dag eerder of later
worden besteld maar toch moet
die afzender voor deze stukken het
briefport betalen en als gevolg daar
van worden de stukken door PTT
automatisch „snel" verwerkt.
De min of meer historisch ge
groeide situatie, dat de snelheid van
overkomst van een stuk vrijwel uit
sluitend wordt bepaald door de
vraag of het betreffende stuk ge
drukt of geschreven is, waarbij dan
voor drukwerken nog onderscheid
wordt gemaakt tussen „actuele" en
„reclamedrukwerken", is misschien
toch niet zo gewoon en vanzelfspre
kend als wij soms geneigd zijn te
denken.
Een systeem, waarbij de snelheid,
waarmee een stuk wordt verwerkt
in de eerste plaats afhankelijk is
van de vraag, wat de afzender er
voor heeft betaald, lijkt logischer
en heeft ongetwijfeld aantrekkelij
ke kanten.
Of een dergelijk systeem ooit kans
heeft te worden ingevoerd, valt
overigens buiten het kader van dit
artikel.
Het zal duidehjk zijn, dat waar
de bestelling een zó groot deel van
het beschikbare personeel opeist,
ernaar gestreefd wordt juist dit
dienstonderdeel zo effectief moge
lijk te laten werken.
Maar ook een buitenstaander zal
begrijpen, dat het moeilijk zo
niet onmogelijk is. de eigenlijke
bestelling te mechaniseren.
Het voorbereidende werk, met na
me de voorsortering, kan in zekere
mate worden gemechaniseerd, maar
ook daar zijn nog zeer veel proble
men op te lossen o.a. standaar
disatie van de afmetingen van post
stukken.
Momenteel wordt druk gewerkt
aan de motorisering van de bestel
ling ten plattelande, terwijl in de
steden de bekende driewielertjes
tot vergemakkelijking van de be
steldienst hebben geleid. Brieven
bussen aan de straat of aan het tuin
hek zouden, vooral op het platte
land, veel kunnen bijdragen tot 'n
meer rationele bestelling.
Overigens is het onderwerp brie
venbussen aan woningen ook in de
steden en met name in flatgebou
wen, een hoofdstuk apart Een
belangrijke kostenbesparing op de
besteldienst kan alleen worden be
reikt door vermindering van dienst
betoon.
3S*)
Wij hebben al verteld, dat er da
gelijks ongeveer 15.000 mensen bij
de bestelling zijn betrokken. Het
behoeft geen betoog, dat waar
zoveel mensen werken fouten
niet zullen uitblijven. Soms worden
die fouten in de hand gewerkt door
onvolledige of onduidelijke adres
sering, maar vaak (en hoe zou het
ook anders kunnen) is de verkeer
de bestelling domweg het gevolg
van een menselijke fout. Nu komt
het heel vaak voor, dat het publiek
deze fouten zelf even herstelt: soms
bezorgt men de brief zelf even op
het juiste adres, maar het komt ook
vaak voor, dat men het stuk al
of niet met een aantekening erop
weer in een PTT-brievenbus werpt.
Op zichzelf is dit heel prijzenswaar
dig. Het vervelende is echter, dat
iemand, die regelmatig de post voor
een ander in zijn brievenbus vindt,
gaat klagen, dat het „om de haver
klap" verkeerd is, zonder dat PTT
daar ooit iets van heeft geweten.
Daarom raadt de PTT aan, als men
klachten heeft, deze dan door te
geven op het moment dat men ze
constateert.
Vroeger had elk dom niet alleen
zijn eigen vaste besteller vaak
een vraagbaak voor velen maar
WIJ TELLEN TOCH NIET MEE
„Wij zijn maar werknemers. Ze beslissen over je zonder dat je het zelf weet.
Als je ontslag wil hebben en de baas wil het niet geven, dan belt hij gewoon
even naar het Arbeidsbureau en dan gebeurt er wat de baas en het Arbeids
bureau wil en kom jij er niet meer aan te pas". Zie hier één van de vele
vooroordelen 'en misverstanden, die er leven onder de werknemers. ,,Wij voe
len ons genomen, er wordt met ons gesold, we tellen niet mee, de baas trekt
toch aan het langste eind. We voelen ons machteloos"Hoe komt dat nou:
Zijn we doodgepraat Hebben we zelf nooit onze mond open durven doen
Zijn we ons wellicht te weinig bewust geweest van onze eigen menselijke waar
digheid Er is zo'n grote afstand gekomen tussen werkgever en werknemer,
dat we gewoon niet met elkaar in gesprek kunnen korrien. En als er dan toch
eens gepraat moet worden, dan uiten we al te vaak onze onmacht tot com
municatie in schelden, vooroordelen, oneerlijke critiek enz.
En toch zouden we wel eens graag echt willen praten over ons werk, over
ons aandeel in de produktie, over ons aandeel in de winst en nog veel meer.
Die gelegenheid is er gelukkig. Op vrijdag 15 december om 8 uur is het Be
drijf sapostolaat Uw gastheer in de zaal van Euphonia te Kaatsheuvel. Het
onderwerp is: Bestaans-(ON)-Zekerheid. De heer F. v. Gorp, personeelschef
bij Besouw N.V. Stoomweverijen, zal die avond een inleiding houden, waarna
er alle gelegenheid is om in een open gesprek daarover verder te praten, eerst
in kleine groepjes daarna in het volle publiek.
Komt U nou echt en zeg dan ook wat U op Uw lever hebt. Slik de woorden
niet voor de zoveelste keer weer in, maar praat. Met kritiek achteraf is nie
mand gebaat.
STOKMAN, directeur Levensschool Kaatsheuvel
Makelaars in Assurantiën
Grotestraat 341, Waalwijk
tel. 04160-4131
ook één of twee hulpbestellers, die
bij vakantie en ziekte maar al te
graag wilden invallen in de hoop
éénmaal de fel begeerde vaste baan
met pensioen te bemachtigen.
Ook in dit opzicht zijn de tijden
veranderd, hulpbestellers zijn vrij
wel nergens meer te krijgen. Daar
om heeft de PTT nu in veel grote
plaatsen reservebestellers, die de
collega's in omliggende dorpen bij
ziekte en in de vakantie vervangen.
Deze noodgedwongen veran
dering is niet altijd een verbete
ring. Als er vroeger in zo'n dorp
post kwam voor smederij Jansen
dan kon ook de hulpbesteller die
brief bij wijze van spreken met z'n
ogen dicht, bestellen. Maar de re
servebesteller, die ter plaatse min
der bekend is, kan niets beginnen
als straat en huisnummer niet in
het adres voorkomen. Vandaar, dat
PTT ook voor de kleinere plaatsen
volledige adressering moet vragen.
En op dit punt is PTT geneigd de
lezers, die wel eens terugverlangen
naar die goede, oude tijd, gelijk te
geven.
Wat niet wegneemt, dat zij ervan
overtuigd is en hoopt iets van die
Enkele cijfers betrekking
hebbende op de bestelling te
Waalwijk:
Aantal per dag te behandelen
brieven - briefkaarten - druk
werken: plm. 13.000 stuks,
grote stukken en pakjes:
plm. 900 stuks,
postpakketten: plm. 200 stuks.
Aantal afgifte punten: 6100;
hiervan worden er gemid
deld 3700 p. dag bezocht.
Tijdens Kerst- en Nieuwjaars-
drukte kan het aantal te be
handelen stuks corresponden
tie op circa 250 procent wor
den gesteld. Vooral gezien
laatstgenoemd cijfer wordt
van PTT-zijde het belang van
tijdige ter post bezorging be
nadrukt, teneinde een zo re
gelmatig mogelijk verloop
van de extra verkeersdrukte
te verkrijgen, waardoor een
spoedige overkomst van de
aan te bieden post wordt be
vorderd.
overtuiging aan u te hebben kun
nen overdragen) dat ook in 1968 al
het mogelijke wordt gedaan de post
snel en met zo weinig mogelijk ver
traging te bestellen. Want ook nu
nog geldt, speciaal met de kerst- en
nieuwjaarsdrukte, dat brieven, mits
goed en volledig geadresseerd en
tijdig 's avonds gepost, als regel des
morgens besteld worden.
Daar er voor de toekomst onvoldoen
de orders zijn afgesloten, heeft de di
rectie van de Schoenfabriek „Moka"
te Kaatsheuvel besloten de nog lopen
de orders af te werken 'en daarna het
bedrijf te sluiten. In deze schoenfa
briek worden vooral kinderschoenen
vervaardigd.
In samenwerking met de Vakbon
den en het Gewestelijk Arbeidsbureau
in Waalwijk is de sluiting en het af
vloeien van het 23 man tellende per
soneel voorbereid. Ten opzichte van
het personeel zullen alle financiële
verplichtingen worden nagekomen.
Inmiddels heeft een gedeelte van de
arbeiders in andere schoenfabrieken
werk gevonden. De overige werkne
mers is toegezegd dat zij na de slui
ting van de fabriek bij andere be
drijven te werk zullen kunnen wor
den gesteld. De juiste datum van de
sluiting is nog niet bekend. Zonder
bezwaar heeft bet GAB te Waalwijk
vergunning voor de ontslagen ver
leend.