wAalwrjkse en UnqstRaatse couRant De financiën van Waal wijk vormen een bron van bezc trgdheid BURGEMEESTER J. TEIJSSEN VAN WAALWIJK IN ZIJN NIEUWJAARSREDE uan ^Yflierto 1 Aantal inwoners vermeerderde met 396 en is nu 22.078 Zicht op straks Het beleidsprogram Bevordering van werkgelegenheid -Qxcluóieve bieren kleding WAALWIJK VRIJDAG 26 JANUARI 1968 - 89e JAARGANG No. 8 De Lcho van het Zuióen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 - Kaatsheuvel Pr, van Beurdenstraat 8.' tel. MICT-Znm Abonnement p. week (0,30-f 2 ct. inc.k.) ƒ0,32 p.mnd. 1,30 10 ct. inc.k.) 1,40 p.kwrt (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75 p. kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres „ECHO" in de na-oorlogse tijd is een relatief betekenend voorzieningen-niveau bereikt Bij elke jaarwisseling wordt - ook in het gemeentelijk kader - een terugblik geworpen op het voorbije jaar en in relatie daarmede het nieuwe jaar in perspectief geplaatst. Burgemeester Teijssen van Waalwijk deed dit bij de aanvang van de raadsvergadering, donderdagavond. In dit nog jonge jaar is het al wel duidelijk, dat - evenals in 1967 - de geringe budgettaire ruimte enerzijds 'en de investeringsbeperking anderzijds in onze gemeente vele daarmede samenhangende problemen zullen oproepen. Bij deze stand van zaken zijn bestaande voorzieningen nog méér dan in gunstiger omstandig heden als hoog te waarderen verworvenheden te beschouwen. Wij mogen ons dan ook gelukkig prijzen in de na-oorlogse tijd een relatief betekenend voor zieningen-niveau te hebben bereikt, dat ook in het volgende jaar weder zowel Het aantal inwoners vermeerder de met 396 en bedroeg bij de aan vang van 't nieuwe jaar 22.078. De groei was minder groot dan in voor afgaande jaren toen de stijging zich steeds bewoog tussen 500 en 750 per jaar. De stagnatie in de woning bouw vormt een verstorend ele ment in de gelijkmatige toeneming van het inwonertal. Het aantal ge boorten in 1967 bedroeg 462, terwijl in 1966 dit aantal 501 beliep. In 1967 overleden 125 personen en in het voorafgaande jaar 126 perso nen. De vermeerdering van inwo nertal werd m 1967 veroorzaakt door een geboorte-overschot (méér geboorten dan overlijdens) van 337 en een vestigings-overschot (méér gevestigde personen dan vertrok ken personen) van 59. Het geboorte-overschot bedroeg in 1966 één jaar eerder dus 375, terwijl het vestigings-overschot toen 298 was. De opbouw van de bevol king naar leeftijdsverdeling op 1 januari 1967 de laatst bekende gegevens was als volgt: 41,6 pet. van de bevolking behoort tot de leeftijdsgroep 0 -19 jaar; 52.2 pet. van de bevolking behoort tot de leeftijdsgroep 20 - 64 jaar en 6,2 pet. van de bevolking behoort tot de leeftijdsgroep 65 jaar en ouder. Deze procentuele ontleding toont aan. dat tot de inwoners van Waal wijk veel jeugd en jongeren beho ren. Deze gegevens vormen zeker een in het oog te houden achter grond bij het trekken van beleids lijnen on liet gebied van woning bouw. werkgelegenheid, onderwijs, recreatie enz., derhalve bij het vor men van een centrale visie op de taak en de ontwikkeling van de ge meente. welke visie mede wordt bepaald door de functie van de ge meente in grote ruimtelijk verband. Het zicht op straks wordt niet uitsluitend gevormd door boeiende ontplooiïngs-mogelij kheden, maar vertoont ook sombere financiële contouren. De financiën van onze gemeente vormen een bron van be- 1 zorgdheid. Vele gemeenten verke ren in deze precaire situatie. De structuur van de financiële verhou ding tussen rijk en gemeenten is voor de gemeenten in het algemeen en voor snel groeiende gemeenten in het bijzonder zéér beslist te star en te krap. De praktijk heeft dit sprekend bewezen. Ook in onze ge meente tekent deze ervaring zich scherp af. De stijgende tekorten op de achtereenvolgende begrotingen zijn in hoofdzaak te wijten aan de tekortkomingen van de financiële verhoudingswet en verder aan te geringe compensaties bij loonsver hogingen en prijsstijgingen en aan ce dwingende omhoog gaande uitga ven van de bijstandverlening. De ontwerp-begroting voor 1968 wijst een tekort aan van f 736.247,- Dit tekort was voor 1967 geraam op I f 520.700,-. Ik vermeld het bedrag I I van het tekort alleen, omdat daarin de budgettaire capaciteit en goed- j deels dus ook het beleidsperspec- j lief tot uitdrukking komen. Bij de j komende begrotingsbehandeling zal de financiële gesteldheid van cie gemeente ongetwijfeld gewikt en gewogen worden. Als bijdrage daar toe hebben burgemeester en wet houders in een der begrotingsstuk ken begeleide nota een uitvoerige en naar ik meen heldere schemas gegeven van de budgettaire compositie in al haar aspecten. Ik ga hierop thans niet verder in, maar reserveer mijn op dit stuk voorgenomen beschouwingen om daaruit bij de gedachtenwisseling omtrent het begrotingsbeeld zo veel mogelijk te putten. Het begrotings beeld en dat wil ik nu al con cluderen vervaagt het zicht op straks, omdat het moeilijk is door deze financiële nevelen heen te kij ken om te weten wat daar achter aan realiteit verborgen ligt. De toe komst zal het openbaren. Ik zal U klemmende zaken noemen. Ik zal U investeringen aanwijzen, die, naar de maat van wat noodzakelijk is, dienen te geschieden, ik kan U uit de losse hand een reeks noodzake lijke voorzieningen voorleggen, maar steeds weer ontbreekt de ze kerheid van realisering, omdat de financiële potentie onzeker is. Een beleidsprogram is evenwel onmisbaar zij het dan ook, dat prio riteit en tempo daarbij geen falen de factoren zijn en de wisselvallig heid en de toevalligheid daarvoor in de plaats optreden. In dit program passende uitgewerkte plannen moe ten aanwezig zijn en op gemeente lijk bestuurlijk niveau zijn aan vaard om in de loop van de tijd haalbaar te worden. Dat beleidspro gram wordt vandaag gestreefd naar het doel van morgen. Daarom zal ik de verschillende delen van het beleidsprogram dat burgemees ter en wethouders op basis van een harmonieuse belangenbehartiging volgen voor U zo breed moge lijk ontvouwen, waarbij ik zeker ook verschillende program-delen zal openleggen, die al bekend zijn en die hiermede dan alleen gerele veerd en geaccentueerd worden. Het beleidsprogram wordt uitge werkt aangetroffen in het plannen- pakket met zijn gevarieerde en wis selende inhoud. In de totale pro grammering domineert de woning bouw en van daaruit en in verband daarmede verkrijgen verschillende andere voorzieningen actualiteit. De vooruitzichten inzake de wo ningbouw mogen voor 1968 hoop vol worden genoemd. Vast staat, dat een groot aantal woningen naar sector, type en huurklasse bijzon der geschakeerd in aanbouw is of weldra zal komen. Door intensieve samenwerking met de Woningbouwver. „Baard wijk" was het mogelijk om omvang rijke woning-bouwplannen op sta pel te zetten; de stapelloop is tot heden snel en vlot verlopen. Er zal zowel in laagbouw als hoogbouw in de bestemmingsplannen Laageinde en Groenewoud dit jaar een om- in de breedte als in de diepte is verstrekt. Ik denk hier met name aan de totstandkoming van het ziekenhuis, het bejaardentehuis „St. Antoniushof' de sporthal en het gebouw voor protestants christelijk jeugdwerk in Waal wijk-Zuid; vier belangrijke objecten, waarbij de gemeente in financieel op zicht hetzij rechtstreeks door investering hetzij indirect door de garandering van de lasten van de investering dan wel door subsidiëring was betrokken. In vier beleidssectoren, bestrijkende de ziekenzorg, de bejaardenzorg, de zorg voor sport en spel 'en de zorg voor de jeugdvorming, werd - en zeker niet krap bemeten - een voor het ogenblik optimale voorziening gecreëerd. In de sector van de zorg voor de gebouwen van de gemeentelijke diensten valt te wijzen op de gecreëerde doelmatige en geconcentreerde huisvesting van vangrijke woningvoorraad gereali seerd woi'den. Direct hierop zal naar zich laat aanzien het ge reed komen volgen van de wonin gen in het bestemmingsplan St. An- toniusparochie, waaromtrent door U heden de nodige besluiten zijn te nemen met betrekking tot de ga rantie van hoofdsom en rente van de geldleningen en de verkoop van het bouwterrein. Daarnaast wordt de spoedige uitvoering van de plan nen inzake de bouw van bejaarden woningen verwacht. Ten aanzien van het contingent van in 1968 te bouwen woningwetwoningen is nog niets bekend. Waar het aantal in deze sector tot stand te brengen woningen dit jaar landelijk minder zal bedragen dan in het vorige jaar, is de veronderstelling gewettigd, dat ook Waalwijk in het contin gentsaantal de terugslag zal onder vinden. De snelle voorschrijding van de woningbouw brengt mede, dat het gebied van de bestemmingsplannen Laageinde en Groenewoud binnen kort nagenoeg geheel zal zijn be nut. Er zijn in andere bestemmings plannen nog enige verspreide be perkte mogelijkheden voor woning bouw, maar een vooruitziend be leid vraagt om thans reeds door tastend te handelen door aan ver dere gebieden van onze gemeente met zijn oppervlakte van 2354 hec taren een planologische bestemming te geven. Het ligt in de bedoeling van burgemeester en wethouders om U op korte termijn een inzicht te geven in de zienswijze van het college aangaande de verdere ruim telijke ontwikkeling. Andere componenten van het or deningsbeleid kunnen met de wo- alle technische afdelingen van de dienst gemeentewerken in het verkregen gebouwen-complex aan de Zomerdijk; een rationele voorziening, welke jaar lijks een belangrijke last op het budget legt. In de sector van de woningbouw was - als gevolg van wisselend regerings beleid, maar vooral als gevolg van gebrek aan investeringslust, waardoor de gepremiëerde bouw nagenoeg uitviel en de niet-gepremiëerde bouw zéér minimaal was - een opvallende vertraging te constateren, die thans weer geheel is overwonnen. In de sector van de industrievestiging - waar een aarzelende economie de ondernemersdurf aantastte - viel een geleidelijke uitgroei van vestigingen waar te nemen zowel op het industrieterrein aan de haven als op het industrieterrein „Zanddonk". Burgemeester J. Teijssen volg van de snelle en omvangrijke voortgang van de woningbouw in de verschillende plannen van dit gebied. Voorbereidingen worden ge troffen en dat is dan een deel van de scholenbouw-planning om in Waalwijk-zuid te komen tot de bouw van: a. een katholieke lagere school (zelfstandig of door uitbreiding van de Burg. Moonenschool); b. een katholieke kleuterschool; c. een protestant christelijke lage re school; men krachtens kredietverlening in uw vergadering van 4 juli 1963 (be grotingswijziging 84), goedgekeurd door gedeputeerde staten bij be sluit van 28 augustus '63, doch welk besluit in verband met grondver- wervingsmoeilij kheden niet kon worden uitgevoerd. Naast de woningbouw en de scholenbouw staat de winkelbouw. Omstreeks 1 april a.s. zal in het plan Laageinde de bouw aanvangen van het wel zéér spectaculaire wijk winkelcentrum met 57 wooneenhe den in de etage-bouw. waardoor dit stadsdeel zowel een sledebouw- kundige als dienstverlenende domi nant krijgt. De voorbereiding van een hoofd-winkelcentrum in het plan Centrum is doorkruist door een aantasting van de juridische grondslag van het plan door een in de beroepsprocedure gevolgd Ko ninklijk Besluit, dat zodanig door werkt. dat na afronding van be sprekingen en overleg in het vlak van betrokkenen en ambtelijke in stanties door U krachtens de in middels in werking getreden wet on de ruimtelijke ordening, die ten deze de nodige basisverbreding in houdt, nieuwe besluitvorming zal moeten plaats vinden. Deze formele barricade verhin dert evenwel niet de feitelijke voort gang van conceptie en detaillering van de bouwplannen. Burgemeester en wethouders zullen weldra in de gelegenheid zijn U mededelingen van formele en feitelijke aard te doen aangaande dit massale winkel- project met zijn woon- en kantoor flats. waardoor een geheel nieuw en doorslaggevend element in het stedelijk voorzieningspatroon zal worden gebracht. plaatsen, die wegvallen door me chanisatie en rationalisatie en door de druk van de nationale economie en de internationale concurrentie. Op deze wijze blijft er een zeker evenwicht en wordt een breuk in de industriële werkgelegenheid voorkomen. De stagnatie in de in dustriële uitgroei buiten het Wes ten des lands nu reeds uitlopend in een omvangrijke werkloosheid heeft het gehele werkgelegenheids vraagstuk landelijke en provinciale aspecten gegeven en de rijks- en provinciale overheid geconfronteerd met conjuncturele invloeden en structurele veranderingen. De rege- rings houdt haar activiteitenschema tot heden afgestemd op het al vele jaren bekende en nu sterk verou derde zogenoemde regionale indus trialisatiebeleid, neerkomend op toe kenning van enige financiële faci liteiten aan bepaalde regio's en daartoe behorende gemeenten. Van een slagvaardig beleid, afgestemd op de actualiteit van het ogenblik, is geen sprake. Het Belgische instru mentarium omvat rentevergoedin gen, staatswaarborg, premies in ka pitaal en fiscale voordelen en is daardoor flexibel en effectief. De gemeente Waalwijk heeft zodra de werken gereed zijn rond 18,5 miljoen gulden geïnvesteerd in de havenwerken annex industrieter reinen en heeft daardoor een zich zelf in financiëel opzicht overtref fende bijdrage geleverd voor een nieuwe aanzet van de industriali satie. waarbij ook de streek rond Waalwijk en zelfs een deel van Midden-Brabant de allergrootste be langen heeft. Niettegenstaande aangevoerde ster ke motieven onderschreven door gedeputeerde staten heeft de ningbouw op één lijn worden ge steld. zowel in de urgentie als in de draagwijdte. Een rationele voor ziening vergt, dat de scholenbouw met de woningbouw parallel loopt. Tot heden was er steeds een af stand in de tijd en dan ten nadele van de scholenbouw. Een breed-op- gezette scholenbouw-planning voor een bepaalde tijdsperiode is daarom noodzakelijk. Alleen dan is er een begin van een mogelijkheid om de afstand in de tijd tussen de tijd stippen van verwezenlijking van de woningbouw en van de scholen bouw te verkleinen. Dit jaar zal de scholenbouw een flinke groei ver tonen. Met de bouw van de Nuts- Ulo-school wordt dezer dagen aan gevangen; de bouw van het derde speelwerk-lokaal van de katholieke kleuterschool in het plan Laageinde is dezer dagen goedgekeurd en de bouw van de openbare kleuterschool met twee speelwerk-lokalen zal in de loop van dit jaar zeker een be gin krijgen. Een klemmende be hoefte aan schoolruimte manifesteert zich in de plannen Laageinde en Baardwijk. Zo spoedig mogelijk zullen U voorstellen bereiken tot kredietver lening ten behoeve van de huidige lagere school aan de De Jonghe- straat in het plan Baardwijk en ten behoeve van een katholieke kleuterschool met twee speel-werk- lokalen in het plan Laageinde. Aan genomen wordt, dat dan voldoende schoolruimte zal aanwezig zijn voor de leerlingen van katholieke kleu ter- en lagere scholen in de plannen Laageinde en Baardwijk. De be hoefte aan schoolruimte wordt ook dringend in Waalwijk-zuid als ge- een protestant christelijke kleu terschool. Bij deze planning zal in samenhang ook acht moeten worden geslagen op de eerlang te verwachten wo ningbouw in het gebied van Zand donk, waarsoor nog geen gedetail leerd bestemmingsplan geldt. Daar naast is in de planning betrokken de bouw van een katholieke school voor individueel lager onderwijs, die het karakter van een streek school heeft en bestemd is voor leer lingen met leer- en opvoedings moeilijkheden. Bedoelde school is reeds in noodgebouwen gestart en verder in klasselokalen van een an dere school ondergebracht, doch de goede gang van 't onderwijs vraagt, dat deze huisvesting zo spoedig mo gelijk wordt gecentraliseerd, ter wijl vele leerlingen wegens gebrek aan ruimte niet kunnen worden toe gelaten. Burgemeesters en wethouders ho pen in de komende maanden in staat te zijn om U voorstellen te doen tot krediet verlening voor de bouw van deze ook uit maatschap pelijk oogpunt zo belangrijke school. Verder maakt de bouw van gym nastieklokalen ten behoeve van la gere- en Ulo-scholen deel uit van de scholenbouw-planning. De sport hal voorziet in Waalwijk-centrum in een behoefte zowel wat betreft het lager- als Ulo-onderwijs. In Waalwijk-oost en ook in Waalwijk zuid zal elk voor een groep van scholen een goed geaccomodeerd en volwaardig gymnastieklokaal moe ten verrijzen. In Besoyen kan een gymnastieklokaal ook voor een groep van scholen tot stand ko- De werkgelegenheid staat in wis selwerking tot de woningbouw en de daarmede weder verbonden scho lenbouw en winkelbouw. Vermeer dering van de werkgelegenheid be tekent zekerheid van bestaan voor de van jaar tot jaar toenemende beroepsbevolking en brengt 'n com plex van activiteiten in andere sec toren in beweging. Daarom is be vordering van de werkgelegenheid een hoofdpunt van het beleidspro gram. zoals al vele malen is be klemtoond. Het gehele beleid is en blijft gekenmerkt door het streven naar verbreding en versterking van de werkgelegenheidssituatie. Het industriële potentiëel en de indus triële groei zijn in het totale werk- gelegenheidskader van Waalwijk overheersende factoren. Het industriële potentiëel bleef naar arbeidsplaatsen berekend vrijwel stabiel, in tegenstelling tot verschillende andere delen van de provincie, waar een voortgaande vermindering van het aantal ar beidsplaatsen en afstoting van ar beidskrachten plaats vinden. Het werkloosheidscijfer van Waalwijk is procentueel uitgedrukt, in verge lijking met het landsgemiddelde en het provinciaal gemiddelde bijzon der laag, zelfs het laagst van de ge hele provincie. De industriële groei komt wel tot uitdrukking in de vorm van een noemenswaardige verandering van het aantal indus triële arbeidsplaatsen. De nieuwe arbeidsplaatsen vormen een tegen hanger van de aanwezige arbeids- regering op het verzoek om een rijksbijdrage in deze kapitale inves teringen omtrent welk verzoek U is geïnformeerd in de gemeente lijke indutstrialisatienota van 24 april 1967 nog steeds geen be slissing genomen, vermoedelijk om dat de gemeente Waalwijk niet be hoort tot een door de regering vol gens het klassieke schema te sti muleren regio. Sedert de presenta tie van de provinciale werkgelegen- heidsnota in juli 1967 mag worden verwacht, dat het provinciaal be stuur zich activerend en coördine rend met de werkgelegenheidspro- blematiek zal bezig houden. Er is een scala van mogelijkheden. Veel versnipperde inspanning vraagt om bundeling. Daarbij mag de stuw kracht van het provincaal bestuur bij de regering niet uit het oog worden verloren. Intussen zal de gemeente ten aanzien van de acqui sitie haar eigen actieve rol moeten blijven spelen, ook al zijn de voor uitzichten meer aan eb dan aan vloed toe door de zwakkere golf slag van de economie. Een snelle expansie en dan denk ik vooral aan de industrieterreinen in het havengebied ligt zeker in het verschiet als het economisch kli maat weer mild en gezond is. De gelijkluidende beschouwingen van de voorzitters der Noord-Bra bantse Kamers van Koophandel en Fabrieken in de onlangs op dezelfde dag uitgesproken jaarredevoerin gen, waarbij het werkgelegenheids vraagstuk in onze provincie als enig thema en dus centraal in de be leidsvoering werd geanalyseerd en geactualiseerd, mogen gezien en (Vervolg op pag. 5)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1