w^aLwijkse en UnqstRaatse coulant Verbond voor Veilig Verkeer organiseert komende maanden veiligheidsaktie Centrum marktplan in Kaatsheuvel groots opgezet BRAAKLIGGEND TERREIN VOOR OUDE ZIEKENHUIS IN WAALWIJK GAAT VERDWIJNEN van ^Tïllerlo OPEN OOG Flats Bouwbedrijf Pepping hoopt nog dit jaar met de bouw te starten Plannen gereed 4 Bouwlagen ^xcluóieve ïlerenkledinc) WAALWIJK Centrumplan De vrachtwagen in het verkeer" Ook woningen Belangrijke gebouwen Aanrijdingen Verkeersgedrag VRIJDAG 5 APRIL 1968 89e JAARGANG No. 28 De tcho van het Zuióen Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,30+ 2 ct. inc.k.) 0,32 p. mnd. (1,30+10 ct. inc.k.) 1,40 p. kwrt (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75 p. kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" Winkelflat in «Centrumplan St. Jansplein» aan Grotestraat 'Zo gaat het nieuwe winkelflatgebouw aan de Aan de Grotestraat komt de entree voor de flats, 'n Liftinstallatie brengt bewoners en bezoekers op de gewens te etage. De eerste verdieping krijgt een galerij aan de zijde van de Gro testraat. De vier flatwoningen die hieraan liggen hebben hun woonka mer aan de achterzijde, doch kijken uit op een eigen daktuin. De tweede en derde etage wordt in beslag geno men door zgn. maisonettes, die de (Van onze verslaggever) WAALWIJK - De inwoners van Waalwijk vragen zich al geruime tijd af, wat er nu toch wel op de grote open vlakte voor het voormalige ziekenhuis aan de Grotestraat gaat komen. Dit braakliggend terrein, waarvan een gedeelte naast het warenhuis Kombi al enige jaren de binnen stad ontsiert, zou een bestemming krijgen. Dat was iedereen duidelijk. Maar wat? Er zijn de laatste jaren veel veronderstellingen gedaan. Men suggereerde de vestiging van V&D, maar enige weken geleden kwam er licht in deze zaak door de mededeling van burgemeester Teijssen dat dit Als dit machtige bouwwerk gereed is, is definitief een brok oud-Waal- tvijk uit de binnenstad verdwenen. De stadssanering voltrok zich al in 1949 toen op de hoek Grotestraat - Wilhelminastr. kledingmagazijn Jos van de Ven werd afgebroken en in 1961 't nieuwe warenhuis van Kom bi ingebruik werd genomen. De hier aangrenzende scholen verdwenen en na de verhuizing van het oude St. Nicolaasziekenhuis werd een begin gemaakt met de sloop van de kanto ren van het Bureau voor Maatschap pelijk werk, en de oude patriciërs huizen. Grenzend aan het St. Jansplein staat nu nog het (demontabele) VVV- kantoor, waarin ook het Reisbureau Ruys Co. is gevestigd; bakkerij H. van Mil en slagerij A. van Roessel. Als met deze betrokken bewoners overeenstemming is bereikt kunnen deze panden worden gesloopt en een aanvang worden gemaakt met dit bouwwerk dat 'Centrumplan St. Jans plein wordt genoemd. Architekt Me- kel vertelde ons, dat hij er op rekent nog dit jaar te kunnen starten. Als alle grond op 1 maart beschikbaar was geweest was op die datum het plan van start gegaan. De belegger had toen namelijk het benodigde geld vrij om te kunnen investeren. Het Centrumplan St. Jansplein is vaak in studie geweest. Ook de Waalwijkse middenstandsvereniging heeft zich enige malen over dit plan gebogen om de mogelijkheden voor de plaatselijke middenstanders te bekijken. Het gemeentebestuur heeft uiteindelijk het bouwbedrijf Pepping in Kaatsheuvel toezegging gedaan, de grond te reserveren. De architekten Mekel, Van Huiten en Ir Schiks ontwierpen een fraai gebouw, dat aan de hoge eisen, die het gemeentebe stuur uiteraard voor centrumbebou wing stelt, moet voldoen. Het gebouw is strak van lijn, tot vier lagen oplopend. Voor winkel ruimte, langs de Grotestraat en het St. Jansplein is 2000 m2 beschik baar. Dit betekent dat 15 behoorlijke winkels er zich kunnen vestigen. Ar chitekt Mekel noemde ons een huur prijs van f. 7, - tot f. 10, - per m2 per maand. Een prijs die het volgens de belegger „wel zal doen", en het gebouw zowel voor de middenstander als de belegger rendabel maakt. Dat de bouwsom in de miljoenen loopt laat zich wel begrijpen als men weet dat alleen de grond al 6 ton kost. De winkel is naar gelang behoefte, in units te verdelen. Men kan dus alle kanten uit en de gegadigden kunnen voor elke „maat" terecht. ivarenhuis een Vendet in het nieuwe City-plan vestigt. De gedachten gingen uit naar parkeerterreinen, maar ook over deze „praat van de man op de straat", liet het gemeentebestuur weinig los. De direktie van het Kaatsheuvelse bouwbedrijf Pepping en architekt K. Mekel uit Waalwijk onthulden ons de plannen die er bij hen bestaan. Het bouwbedrijf Pep ping gaat hier samen met een belegger een winkel flat met een totale in houd van 18.000 kub. zetten. Dit bouwwerk, waarin plaats is voor zeker 15 grote winkels en een 25-tal flatwoningen, hoopt men in het voorjaar van 1970 gereed te hebben. Nog dit jaar zal een begin worden gemaakt met het Centrum-plan St. Jansplein. Grotestraat - St. St. Janskerk Jansplein eruit zien. Op de achtergrond de woonkamer aan de straatzijde heb ben. Aan de achterzijde beschikken deze maisinettes over een terrasje. Aan de zijde van het St. Jansplein komen dan nog vier flatwoningen. Een bouwlaag verrijst aan de achter zijde, met uitkijk op het voormalige ziekenhuis, dat mettertijd gaat ver dwijnen. Hier zijn 5 woningen gepro- jekteerd, doch de mogelijkheid is niet uitgesloten dat deze flats omgezet worden in z.g. „alleenstaande wonin gen". De realisering van dit plan bete kent ook de eerste aanzet van het centrumplan St. Jansplein. De opzet van de gemeente is namelijk een nieuwe wijk rond de St. Janskerk te creëren. Dit houdt ondermeer afbraak van het oude ziekenhuis en het nabij gelegen klooster in. Op dit terrein komen dan winkels of kantoren. Om de kerk aan de Marktzijde vrij te krijgen zouden hier wat panden - waaronder de Hema moeten verdwij nen. Voor het zo ver is, zullen er wel wat jaartjes verstreken zijn. Wat belangrijker is, nog dit jaar wordt begonnen het braakliggende terrein aan de Grotestraat op te vul len. De winkelflat die hier is gepro- jekteerd zal een belangrijke verfraai ing van het stadsbeeld betekenen en voor de Waalwijkse middenstand de kans om zich een aantrekkelijk win kelpand te verwerven. „ZIJN DE MENSEN WERKELIJK ARM?" Een ervaring van Afrika-weken is te beperkt om een afdoend ant woord te geven op deze vraag. Maar het zou niet moeilijk zijn om een aantal hartverscheurende feiten te signaleren uit het door ons bezochte gebied. Toch lijkt me dat eenzijdig. O ja, wij zijn ge troffen door de primiteve hutten, de vodden van kleren, het gebrek aan hygiëne, de eenzijdigheid van het voedsel, etc. Maar je kunt hier niet zomaar onze westerse begrippen toepassen. Men moet de situatie beoordelen binnen zijn eigen verband. Een veel klemmender vraagstuk vormt echter de gééstelijke armoe van deze mensen. Ik denk aan hun angst voor elkaar, aan hun oog-om-oog en tand-om- tand-vergelding. Ik denk ook aan de stervende oude man, waarvan mijn zus vertelde, dat hij een eerzame burger was geweest met enorm veel verdiensten voor de gemeenschap 'en daarom juist ter- wille van zijn aanzien 7 vrouwen had gehad. Ik denk aan de mis sionarissen, die telkens opnieuw tevergeefs proberen om het volk tot creativiteit en ondernemingslust aan te porren bij belangrijke beslissingen of bij aanpassing aan cultuur en gewoonten. Ik denk aan dat bekrompen wereldje van vele mannen, waarin het alleen gaat om geld, bier en vrouwen. Ik denk aan het gemis aan schoon- heidsfeeling, aan het gemak waarmee men steelt en liegt. Ik denk aan al die huwelijken waarin van liefde nooit sprake is geweest; aan al die vrouwen die regelmatig worden afgeranseld; aan die meisjes die niet vlug genoeg aan een man kunnen komen; aan de vele heidense praktijken; aan de corruptie en chantage van vele evolues. Met dit alles valt er heel wat weg van de Afrikaanse romantiek; en de animo om te helpen wordt er niet door aange wakkerd. Het is niet voor niets, dat men ons verzekerde, dat ma teriële moeilijkheden van vroeger plaats hebben gemaakt voor ge weldige geestelijke problemen. Het lijkt er vaak op, dat de bevol king nog leeft in het oudtestamentisch tijdvak, verstrikt in allerlei primitieve praktijken, waaruit wij ons door de eeuwen heen hebben ontworsteld. Deze verlossingsnood wordt met de dag urgenter, naar mate de invloed van een rijke beschaafde wereld langzaam maar zeker doorsijpelt. Met het ene been staat men nog in de tijd van de patriarchen, en het andere been waagt al de sprong naar onze tijd van maanraketten. Een reuzensprong, waarbij rijk aan arm de hand zal moeten bieden. L. VAN BERKEL 99 Met het doel het onderling samenspel te verbeteren tussen de vracht autochauffeur en het overige verkeer, organiseert het Verbond voor Vei lig Verkeer gedurende de maanden april, mei en juni een landelijke ver- keersveiligheidsactie. Daarbij zullen de volgende punten onder de aan dacht worden gebracht: automobilisten kruipen regelmatig te dicht achter vrachtauto's, waardoor zij ongezien blijven voor de vrachtautochauffeur; een gevaarlijke situatie ontstaat als de personenauto plotseling achter de vrachtauto tevoorschijn komt om in te halen en de vrachtwagenchauffeur op hetzelfde moment naar links uitwijkt om een voorligger voorbij te gaan. Vrachtautochauffeurs houden veel al onderling onvoldoende afstand, waardoor het invoegen van inhalende automobilisten in gevaar wordt ge bracht. Omgekeerd worden vracht wagens gesneden door inhalende automobilisten, die zich onvoldoende realiseren dat het bruusk remmen problemen kan opleveren voor de vrachtautochauffeur in verband met de lading. Automobilisten trachten bij het invoegen op de autosnelwegen herhaaldelijk vóór een op de snelweg rijdende vrachtauto te komen. (Van onze verslaggever) KAATSHEUVEL - Het centrum van Kaatsheuvel krijgt een ander aan zien. Het gemeentebestuur werkt al geruime tijd aan de plannen om in de omgeving van de markt een aardig winkelcentrum tè creëren. Het hart in dit marktplan is het nieuwe gemeentehuis, dat nog dit jaar gereed komt. Rond dit waardige gebouw wit men rustige bebouwing. Het gemeentebe stuur houdt de touwtjes rond de nieuwbouwplannen aan de markt dan ook strak. Het architektenbureau Geenen en Oskam uit Eindhoven is de super visor over dit centrum-marktplan. Ir Geenen ontwierp ook het gemeente huis, dat het middelpunt van het rondom gelegen plein wordt. In carré- vorm komen hier winkels en flats bij. Het plan leeft om het grote plein „verkeerloos" te maken, zodat men rustig kan wandelen en winkelen, terwijl zo ook gemakkelijk aubades en dergelijke voor het gemeentehuis gehouden kunnen worden. Van het marktplan is inmiddels ook een ma quette gemaakt. Het bouwbedrijf Pepping uit Kaatsheuvel heeft optie op de bouwter reinen van dit marktplan. Samen met enkele beleggingsmaatschappijen wil het bouwbedrijf hier een grote winkelgalerij met bovengelegen flats en maisonettes bouwen. Het architektenbureau Hub. Prins uit Kaatsheu vel ontwierp hiervoor de plannen. Plannen die in 1963, toen burgemeester L. van Erp in de gemeente Loon op Zand werd benoemd, reeds werden ontwikkeld. De direktie van bouwbedrijf Pepping had gehoopt vorig jaar aan de gang te kunnenzodat de nieuwbouw tegelijk met het nieuwe gemeentehuis gereed zou zijn. Zo eenvoudig is het allemaal niet gegaan. Van alle kanten - zowel van ge meentewege als door particulieren - is hard gewerkt. Miljoenen-plannen komen echter zo maar niet van de grond. Bouwbedrijf Pepping wil een grote winkel bouwen, die naar behoefte in units is te verdelen. Op deze winkelblok komen drie lagen woningen, waaronder flats, maisonettes en woningen voor alleenstaanden. Alles wordt bijzonder leuk van opzet. Aansluitend aan de galerij komt een vestiging van Smits Ijzerhandel, die bij de zaak ook flatwoningen bouwt. Het Marktplan wordt dan begrensd door nieuw te bouwen bankgebouwen, postkantoor en het gebouw gemeentewerken - waaraan, als het eenmaal zo ver is, ook nog wel iets verbouwd zal worden. Wanneer dit aantrek kelijk plan gerealiseerd wordt is niet te zeggen. Er wordt binnenskamers hard gewerkt om de plannen voor de gemeente, belegger en huurder zo gunstig mogelijk te maken. Kaatsheuvel krijgt straks hiermee de beschik king over een fraai centrum, dat kan wedijveren met andere gemeenten. Vrachtautochauffeurs zijn bij het achteruitrijden in steden en dorpen vaak onvoldoende attent op het ge vaar van spelende kinderen achter hun wagens; fietsers en bromfietsers komen bij naar rechts afbuigende vrachtwagencombinaties in het stads verkeer regelmatig in een levensge vaarlijke fuik terecht, aldus de heer F. Sj. van Paasschen, hoofd van de sectie voorlichting van het Verbond tijdens een persbijeenkomst. Volgens cijfers van het CBS waren in 1966 377.979 personenauto's en 79.615 vrachtwagens bij aanrijdingen betrokken. Op een wagenpark van ongeveer 250.000 vrachtauto's bete kent dit dat jaarlijks één op de drie vrachtwagens een aanrijding heeft; voor personenauto's waarvan er ca. 1 3A miljoen op de weg zijn bedraagt dit cijfer één op 4,6 (bij vergelijking van deze cijfers dient men wel te be denken dat vrachtauto's gemiddeld 90.000 km. per jaar afleggen, perso nenauto's 18.000 km). Uit een in 1967 door het verbond ingesteld onderzoek kon worden op gemaakt dat de beroepschauffeur zich als een beter rijder beschouwt dan de doorsnee Nederlandse auto mobilist. Hij honoreert zijn eigen ver keersgedrag met het cijfer 7,8 dat van de particuliere automobilist met 5,8. Door een,in maart van dit jaar gehouden steekproef kwam aan het licht, dat 13 van de 100 ondervraag de automobilisten het niet noodzake lijk vinden tijdig naar de linker weg helft te gaan alvorens een vrachtauto in te halen op een provinciale weg met tegenliggers, aldus de heer Van Paasschen, die opmerkte, dat er voor beide soorten verkeer plaats op de weg moet zijn.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1