wAalwijkse en UnqstRAAtse counant Export van lederwarenindustrle daalde in 1967 opnieuw Wij zullen met weinig moeten leren te leven werk en veel vrije tijd 43 jongens ontvingen donderdag getuigschrift Levensschool VLIEGENDE SCHOTELS, FABELTJES OF WERKELIJKHEID INVOER BAART ZORGEN FUTUROLOGEN VERWACHTEN MASSALE WERKLOOSHEID EN VRIJE TIJD LEEFPATROON VOLKOMEN ANOERS DAB VROEGER Er is iets, maar wat? Merkwaardig Met de auto naar Engeland wordt goedkoper Studie Bn oude tijden Theoriën Automatisering houdt reducering menselijke arbeid in Dienstensector Vrije tójd De geslaagden MAANDAG 8 JULI 1968 89e JAARGANG No. 55 De tcho van het Uitgever Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Opgericht 1878 Abonnement p. week (0,30+ 2 ct. inc.k.) 0,32 p. mnd. (1,30 10 ct. inc.k.) 1,40 p. kwrt (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75 p. kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" Er zijn onbekende voniwerpen in de ruimte, maar we weten er weinig over Reeds vele jaren wordt er sproken over „vliegende schotels". Het is een zeer sterk omstreden onderwerp, dat vooral in de Ver enigde Staten grote aandacht heeft getrokken. Er verschenen in dertijd boeken en de meest wonderlijke bespiegelingen over en die hebben er toe bijgedragen, dat velen alles wat met deze ma terie te malcen had als onzin en humbug gingen beschouwen. Op die manier kwam alles hierover in een kwaad daglicht te staan. Maar de wetenschap in de Amerikaanse overheid ging niet over een nacht ijs. Uit de onderzoekingen was toch wel komen vast te staan, dat de mogelijkheid niet uitgesloten was, dat er een kern van waarheid in de verhalen schuilde en zelfs op deze zo zwakke basis heeft men het nodig gevonden om verder te gaan met onderzoekingen van meldingen van waarnemingen van on bekende vliegende voorwerpen, zoals de Amerikanen het noemen Ufo's Unidentified Flying Objects STATIONSTRAAT 5I« WAALWaK Het merkwaardige is, dat de be richten over het waarnemen van dergelijke Ufo's in de volksmond „vliegende schotels" genoemd, jaar in jaar uit steeds weer terugkomen en niet alleen van mensen in de Verenigde Staten. Overal ter we reld worden dergelijke waarnemin gen gedaan en dat is toch wel fra- pant. Aanvankelijk was 't de Sow- jet-Unie die zeer sceptisch stond tegenover de verhalen uit de Ver enigde Staten, Engeland, Frankrijk e.d. Vooral waar het om de V.S. ging, beweerden de Russen dat de Amerikanen stemming probeerden te maken om de koude oorlog door dergelijke ongeloofwaardige verha len te intensiveren en te suggere ren, dat Rusland iets met deze on bekende vliegende voorwerpen te maken zou hebben. Uiteraard is er in de V.S. wel eens aan gedacht, dat deze onbe kende vliegende voorwerpen, die regelmatig werden waargenomen en waaromheen zo'n mysterieuze waas hing, misschien nieuwe ge heime wapens of waarneminge-spi- onnageapparatuur van de Sowjets zou kunnen zijn. Maar na verloop van tijd bleek toch wel, dat ook de Sowjet-Unie niets te maken had met het verschijnen van deze merk waardige en raadselachtige voor werpen. Kortegeleden is zelfs bekend ge worden, dat de Sowjets zich be keerd hebben en reeds geruime tijd ook een speciale afdeling hebben, die tot opdracht heeft de in de Sow jet-Unie circulerende verhalen over waarnemingen van .vliegende scho tels', sigaren, bollen en wat al niet meer grondig te onderzoeken, want ook boven het Sowjet-grondgebied blijken deze voorwerpen te ver schijnen. Het merkwaardige en tevens wel bijzonder interessante is wel, dat in weerwil van al deze studie en on derzoek, de desbetreffende instan ties weinig loslaten. Naar alle waar schijnlijkheid vindt dit zijn oorzaak in het feit, dat men geen kans ziet om achter het mysterie te komen. Het staat wel vast, dat er onbeken de vliegende voorwerpen vrij regel, matig boven alle delen van de we reld verschijnen, voorwerpen die nogal eens in vorm en afmetingen verschillen, doch die over het al gemeen dezelfde karakteristieke Midden in juli nemen British Railways en de Maatschappij Zee land op hun veerdienst Hoek van HollandHarwich twee nieuwe schepen in dienst, te weten de St. George en de Koningin Juliana, dat zullen zogenaamde „rij-op, rij-af" boten zijn, waarbij de te vervoeren auto's op eigen kracht op de boot kunnen komen en later deze weer kunnen verlaten, zoals dat ook ge beurt bij normale veerboten. Wanneer deze schepen in gebruik genomen worden en het dus niet meer nodig is zoals voorheen de au to's met kranen aan en van boord te brengen, zullen de tarieven voor .auto's aanmerkelijk worden ver laagd en in sommige gevallen zelfs wel met vijftig procent. Elk van de nieuwe schepen is in staat op zijn dek 220 auto's (event. 32 bedrijfsvoertuigen en 80 perso nenwagens) te vervoeren, alsmede overdag 1200 en 's nachts 750 pas sagiers. Elk schip zal elke 24 uur een reis heen en terug maken, te weten het ene schip overdag, het andere in de nacht. In het hoogseizoen, wanneer er dubbele diensten nodig zijn, zullen de nieuwste nu reeds in gebruik zijnde schepen, de „Avalon" en de „Koningin Wilhelmina" als extra schepen worden ingezet. eigenschap hebben, om zich zeer snel te kunnen verplaatsen, in al le richtingen, terwijl tevens de mo gelijkheid bestaat om geruime tijd doodstil in de lucht te staan. Op vallend is de hoge accelleratie en een typisch lichtverschijnsel, dat 't gevolg zou kunnen zijn van wrij ving met de aardse lucht. Voor zover de onderzoekende in stanties loslaten, weten zij verder eigenlijk niets van deze raadselach tige vliegende voorwerpen. Uiter aard zou men graag mee willen wetep, maar de verhalen die gaan over nauwer contact met deze voor werpen of zelfs met eventuele be manningen (van buitenaardse oor sprong) zijn voor de instanties hoogstens interessant, maar moei lijk acceptabel, omdat de bewijzen steeds weer ontbreken, terwijl het nooit meerdere volkomen betrouw bare waarnemers zijn die zoiets meemaken, maar altijd slechts een enkeling. Op dergelijke verklarin gen kan men moeilijk met zeker heid bouwen. De wetenschap heeft zich in verschillende landen in de ze materie vastgebeten en het staat wel vast, dat het misschien lang kan duren, maar dat men niet zal rusten alvorens een oplossing is ge geven, want vroeg of laat verwacht men toch wel, dat men meer zeker heid over een en ander zal kunnen krijgen. Nu men een speciale studie van dit onderwerp is gaan maken, tre den er nog veel meer dingen aan het licht, dingen die toch wel tot diep nadenken stemmen en ook weer wijzen in een richting die reeds eerder werd gewezen, doch waaraan we zo bijzonder moeilijk kunnen geloven, namelijk die van de buitenaardse oorsprong van de vliegende voorwerpen en hun even tuele bemanningen. Er zijn name lijk enkele zeer merkwaardige fei ten uit het zeer oude verleden die op een interessante wijze passen in deze verhalen. Zo kent men een oeroude sculp tuur, die van Glozel, die een astro naut met een helm op voor kan stellen. De gehele voorstelling roept al thans sterke gedachtenassociaties hiermee op en heeft niets van de normale oude vorm uit dit tijd. In een grot in de Sahara heeft men tussen diverse tekeningen die stammen uit een tijd van ongeveer 6000 jaar geleden een illustratie ge. vonden van een menselijk gestalte, gestoken in wat wij zouden noemen een ruimtevaarderspak, waarbij de uitmonstering van de voorgestelde mens toch wel zeer sterk afwijkt van de normale voorstelling. De vraag duikt prompt op, heeft men in die oude tijden misschien kon- takt gehad met super-intelligente wezens van buitenaardse oorsprong? In Cambodja heeft men een groot aantal schedels gevonden met eer. typische ronde vorm en afwijkend groot van formaat, daterend uit het mesolithicum (midden steentijd), schedels die men nergens kan in passen en waarover rare verhalen de ronde doen. Er zijn onderzoekers die het niet uitgesloten achten dat men hier te doen heeft met de sche dels van een door een primitieve oerbevolking verslagen astronauten nederzetting, waarbij men dan denkt aan de reeds hierboven ge noemde super-intelligente wezens van buitenaardse oorsprong, die op aarde een basis zouden hebben op gericht. Natuurlijk zijn het allemaal ver haaltjes, theoriën, veronderstellin gen die wel zeer fantastisch aan- Deze week is het jaarverslag over 1967 van het Bedrijfsschap lederwa- renindustrie verschenen. Hieruit ont lenen we het volgende. De lederwarenindustrie telt ca. 400 middelgrote en kleine tot zeer kleine bedrijven, waarin het handwerk nog een voorname plaats inneemt. Het produktieproces is zeer arbeidsinten sief, hetgeen onder meer blijkt uit de verhouding tussen de geldomzet 'en de personeelsbezetting. In 1967 werd door alle (400) bedrijven tesamen 'n geldomzet van ca. 150 miljoen gul den gerealiseerd. Dit resultaat is te danken aan het werk van ca. 6000 man in bedrijven en 1560 thuiswerk- (st)ers. Het aantal vrouwen dat in de le derwarenindustrie werkt is vrij groot; het direct bij de produktie betrokken aantal personeelsleden bedroeg 4240 man, waaronder 1820 vrouwen en meisjes, dat is 43 pet. Van de 1560 thuiswerkers bestaat een nog veel ho ger percentage uit vrouwen. De ex port daalde van 30 miljoen gulden in 1966 tot 26 miljoen gulden in '67. Deze teruggang is voornamelijk het gevolg van een verminderde afname in West-Duitsland in het afgelopen jaar. Het conjuncturele herstel dat thans in de Bondsrepubliek op gang is gekomen wettigt het vertrouwen dat in de tweede helft van 1968 ook doen. En het is goed wanneer we ze niet voetstoots aannemen, doch ons kritisch opstellen en de nodige reserve in acht nemen. Maar dat neemt toch niet weg dat verschil lende geleerden van naam beslist de mogelijkheid niet uitgesloten ach ten dat de merkwaardige onbeken de vliegende voorwerpen wel dege lijk van buitenaardse oorsprong zouden kunnen zijn, want alleen al in de schier oneindige uitgestrekt heid van ons melkwegstelsel met 'n miljard sterren, die weer enige mil jarden planeten om zich hebben, is de mogelijkheid van super-intelli gent leven niet uitgesloten. En wan neer deze levende wezens in tech nisch opzicht aanmerkelijk verder ontwikkeld zijn dan wij, dan is het ook helemaal niet ondenkbaar dat zij over ruimtevaartuigen beschik ken, waarvan wij nog niet hebben gedroomd. Alleen de ontwikkelin gen en gebeurtenissen op onze pla neet die zij zouden waarnemen, zul len hen wel afschrikken om op wel ke wijze kontakt met ons te zoe ken. ROTTERDAM - De Rotterdamse recherche is het afgelopen weekend tweemaal met een ernstig gewelds misdrijf geconfronteerd. Vrijdagavond werd in 'n oud pand in de Rotterdamse volksbuurt Zwaans hals de 24-jarige Marokkaanse los werkman Mohammed Ben Amed door een tiental zware messteken om het leven gebracht. In dezelfde buurt werd gisteren de 38-jarige havenar beider Dirk Labrie de schedel inge slagen. Hij werd met ernstig hersen letsel naar 't Dijkzigtziekenhuis over gebracht, waar hij met spoed werd geopereerd. Volgens de politie is zijn toestand zeer ernstig. Zo op het oog lijkt een dergelijke toekomstverwachting voor velen die die zich nu in jachtig tempo in hun werk afbeulen, een waar luilek kerland. Slechts korte tijd werken en heel veel vrije tijd. Maar laten we niet vergeten dat dit een enorme omschakeling van onze gehele geest zal inhouden, een omschakeling waarvan we mogen verwachten dat die gepaard gaat met de nodige groeistoornissen en ernstige pro blemen. Hoe komt het dat de toekomstkenners deze ontwikkeling verwachten? Wel, we leven nu in een bijzonder belangrijke periode van de mense lijke ontwikkeling en wel in de zogenaamde tweede industriële revo lutie. De eerste was de invoering van de machine, die het handwerk ging verdringen en nu beleven we de automatisering, het moeten sa menleven met de computer e.d. de afzetmogelijkheden voor Neder landse lederwaren op de Westduitse markt weer gunstiger zullen worden. De invoer ter waarde van ruim 52 miljoen gulden baart zorgen, vooral door valse concurrentie uit Oost- Europa en Zuid-Oost Azië. Hoewel de waarde van deze importen relatief gering is, n.l. ruim 6 miljoen gulden uit Oost-Europa en ca. 3,5 miljoen gulden uit Z.-O. Azië, komt deze im port toch hard aan, omdat zij vaak gespecialiseerde artikelen betreft die in grote kwantiteiten tegen uitzonder lijke lage prijzen worden ingevoerd. Dat is het geval geweest met werk handschoenen, luxe handschoenen, le deren sporthallen en - van zeer re cente datum - damestassen van kunststof. Tengevolge van deze importen heb ben enkele handschoenenfabrikanten in de laatste jareri reeds de strijd op gegeven en de poorten gesloten, ter wijl in de sportballensector enkele be drijven hun produktie tot een mini mum teruggebracht hebben. Bij deze importen is geen sprake meer van concurrentie tegen lage lonen (zoals b.v. met de invoer uit Italië, die al hinderlijk genoeg is!), maar van prij zen die niet eens de kosten van de verwerkte grondstoffen dekken, en dus volkomen arbitrair zijn vastge steld. - Die automatisering houdt in, dat de menselijke arbeid in de toe komst tot een minimum zal worden gereduceerd, althans in de produk- tieve sector. Veel dienstverleningen blijven nog lang arbeidsintensief, maar in de produktie zal heel veel door automatisch werkende machi nes worden overgenomen en dat geldt niet alleen voor de fabrieken, maar ook voor de boerenbedrijven. De boer gaat een industrieel wor den met een geheel geautomatiseerd bedrijf. Het is duidelijk dat de tijd die de mens nodig zal hebben om zijn bij drage in dit geautomatiseerde ge heel te leveren, steeds korter wordt. We kennen nu reeds de vijfdaag se werkweek en iedereen ziet reeds aankomen dat de vierdaagse werk week al niet ver meer is. In de toe komst zal de werkweek ongetwij feld nog verder worden ingekrom pen. Door de automatisering wordt niet alleen het werk dat de mens nog rest, beperkt, maar het wordt ook meer gespecialiseerd. Slechts voor lieden die een specialistische oplei ding hebben genoten, zal er nog werk zijn en dat raakt dadelijk een belangrijk facet van de toekomstige maatschappij. Zeker, een en ander klinkt nu nog dwaas, maar het zal in de toekomst zover komen dat de volautomatische machines, in sa menwerking met computers, in we zen het werk doen, terwijl bedie ning (voor zover nog nodig) contro le en onderhoud van de apparatuur het werk is voor slechts enkele ge specialiseerde deskundigen. De rest van de mensen zal elders werk moeten zoeken, zoals in die branches, waar de automatisering nog niet zo diep is doorgedrongen en we denken daarbij aan de dienst verlenende sector. En de rest zal zonder werk zijn. Of dit ook be tekent dat zij zonder inkomsten zul len zijn, valt te betwijfelen, want in de toekomstige sterk geëvolueer de maatschappij zullen andere nor men gelden en zullen ook zij. die niet in het arbeidsproces kunnen worden opgenomen, inkomsten heb ben, want ten eerste zullen zij toch moeten leven, maar ten tweede zal de produktie toch moeten worden gebruikt. De mens van de toekomst (en die toekomst is zo ver niet meer) zal moeten leren te leven met 'n over maat aan vrije tijd. En wanneer we zien hoe nu reeds de overmaat aan vrije tijd een probleem blijkt te zijn voor veel mensen, dan is het duide lijk dat dit in de toekomst nog aan zienlijk erger zal worden. De werk zaamheid in de vrije tijd zal in de toekomst dan ook van bijzonder groot belang zijn. Er zullen regelin gen komen die de maatschappij ge heel gaan herstructureren en de mens zal in de betrekkelijk korte tijd (want de ontwikkeling gaat zo snel) zich moeten aanpassen. De futurologen verwachten dat die aan passing juist de grootste moeilijk heden zal opleveren. Hoe leuk het op het eerste gezicht ook lijkt, de mens is nu eenmaal in wezen niet geschapen om voortdurend vrije tijd te hebben, want de vulling daarvan gaat velen niet zo gemakkelijk af. - Vier Nederlanders behoren tot de acht slachtoffers, die zaterdag morgen op slag werden gedood bij 'n rampzalig verkeersongeluk in La Chapelle op de autoweg Parijs-Brus sel. De Nederlandse slachtoffers zijn de 54-jarige heer W. Wassink, zijn 48-jarige echtgenote, hun 14-jarig dochtertje Marjolaine en de 17-jari- ge Bart-Jan van der Meyden, allen uit Amsterdam. Bij 't ongeluk wer den nog vier anderen, onder wie de 20-jarige Michel Wassink, zeer ern stig gewond. DENEKAMP - Het oostelijk deel van Overijssel, met name de gemeen ten Denekamp en het tot Losser be horend dorp Beuningen, zijn zater dagmiddag door een korte windhoos getibffen, die gepaard ging met een 'kortstondig onweer. Elders in ons land waren op ver scheidene plaatsen verkeersslachtof fers te betreuren. Donderdagavond vond in de zaal van ,,'t Vosje" te Baardwijk de uit reiking plaats van de 2e en 3e jaars getuigschriften van de Stichting Ka tholieke Levensschool voor jongens. De heer Hardesmeets, directeur van de school, heette alle aanwezigen hartelijk welkom en in het bijzon der de personeelschefs en directe chefs van de jongens, de ouders, de consulent van de VAS, de heer Hen- sen en de consulent van de Lande lijke Stichting, de heer Langerak. Hierna verleende hij het woord aan de voorzitter van het schoolbestuur, de heer 3. de Kort. Deze zei blij te zijn aan deze 43 jongens het diploma te kunnen uit reiken. Zij zijn het die de maat schappij mede gaan vormen, een maatschappij die in beweging is. Het leefpatroon is nu volkomen .an ders dan vroeger. Hier moet nood zakelijkerwijze uit voortkomen, dat de individuele mens steeds meer er kenning gaat krijgen. De Levens school probeert hieraan bewust mee te werken. Naast culturele zaken en handenarbeid, is ook voor de sport op de school een plaats ingeruimd. Hij deed verder nog een dringend beroep op de bedrijven, het belang van de Levensschool nog meer in te zien en dit dan ook stimuleren. Na de uitreiking van de diploma's en de sportdiploma's volgde nog 'n optreden van het Cabaretgezelschap van Ton en Joop van Engelen uit Waalwijk. 2e jaars getuigschriften: Marry v. d. Heijden, Wim v. d. Steen, Arie Dekker, Harry de Werd. Jos v. Assen, Noud v. Spijk, Piet Ligtvoet, Gerard Vermegen, Jan Sleenhoff, Wallie v. Logten, Theo Kuijs, Henk Brokken, Theo Brekel- mans, Jo Vermeulen, Gerard Kuijs, Louis v. Hooff, Mari v. Assen, Mar- li Snijders, Peter v. Ark, Sjef van Geenen. Piet Roomer, Frans v. d. Velden, Jan v. Huiten, Walter v. Gooi, Gerard v. d. Sanden, Corné Picocri, Wim Wijtmans, Ad de Haan, Peter v. d. Meijden, Wil Waarts, Marinus v. Beek, Harry v. Buul, Harry Hooymayers, Gerard Kraneveld, Ad v. d. Broek, Ad Da- men, John Timmermans, Sjaak Ver meer, Mark v. Daalen, Rein Mieris. 3e jaars getuigschriften: Ad Merkx, Sjaak v. Veldhoven.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1