wAalwijkse en UnqstRAAtse counant
Export van lederwarenindustrle
daalde in 1967 opnieuw
Wij zullen
met weinig
moeten leren te leven
werk en veel vrije tijd
43 jongens ontvingen donderdag
getuigschrift Levensschool
VLIEGENDE SCHOTELS, FABELTJES OF WERKELIJKHEID
INVOER BAART ZORGEN
FUTUROLOGEN VERWACHTEN MASSALE
WERKLOOSHEID EN VRIJE TIJD
LEEFPATROON VOLKOMEN ANOERS DAB VROEGER
Er is iets, maar wat?
Merkwaardig
Met de auto naar
Engeland wordt
goedkoper
Studie
Bn oude tijden
Theoriën
Automatisering
houdt reducering
menselijke arbeid in
Dienstensector
Vrije tójd
De geslaagden
MAANDAG 8 JULI 1968
89e JAARGANG No. 55
De tcho van het
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Opgericht 1878
Abonnement
p. week (0,30+ 2 ct. inc.k.) 0,32
p. mnd. (1,30 10 ct. inc.k.) 1,40
p. kwrt (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75
p. kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
Er zijn onbekende voniwerpen in de
ruimte, maar we weten er weinig over
Reeds vele jaren wordt er sproken over „vliegende schotels". Het
is een zeer sterk omstreden onderwerp, dat vooral in de Ver
enigde Staten grote aandacht heeft getrokken. Er verschenen in
dertijd boeken en de meest wonderlijke bespiegelingen over en
die hebben er toe bijgedragen, dat velen alles wat met deze ma
terie te malcen had als onzin en humbug gingen beschouwen. Op
die manier kwam alles hierover in een kwaad daglicht te staan.
Maar de wetenschap in de Amerikaanse overheid ging niet over
een nacht ijs. Uit de onderzoekingen was toch wel komen vast
te staan, dat de mogelijkheid niet uitgesloten was, dat er een
kern van waarheid in de verhalen schuilde en zelfs op deze zo
zwakke basis heeft men het nodig gevonden om verder te gaan
met onderzoekingen van meldingen van waarnemingen van on
bekende vliegende voorwerpen, zoals de Amerikanen het noemen
Ufo's Unidentified Flying Objects
STATIONSTRAAT 5I«
WAALWaK
Het merkwaardige is, dat de be
richten over het waarnemen van
dergelijke Ufo's in de volksmond
„vliegende schotels" genoemd, jaar
in jaar uit steeds weer terugkomen
en niet alleen van mensen in de
Verenigde Staten. Overal ter we
reld worden dergelijke waarnemin
gen gedaan en dat is toch wel fra-
pant. Aanvankelijk was 't de Sow-
jet-Unie die zeer sceptisch stond
tegenover de verhalen uit de Ver
enigde Staten, Engeland, Frankrijk
e.d. Vooral waar het om de V.S.
ging, beweerden de Russen dat de
Amerikanen stemming probeerden
te maken om de koude oorlog door
dergelijke ongeloofwaardige verha
len te intensiveren en te suggere
ren, dat Rusland iets met deze on
bekende vliegende voorwerpen te
maken zou hebben.
Uiteraard is er in de V.S. wel
eens aan gedacht, dat deze onbe
kende vliegende voorwerpen, die
regelmatig werden waargenomen
en waaromheen zo'n mysterieuze
waas hing, misschien nieuwe ge
heime wapens of waarneminge-spi-
onnageapparatuur van de Sowjets
zou kunnen zijn. Maar na verloop
van tijd bleek toch wel, dat ook de
Sowjet-Unie niets te maken had
met het verschijnen van deze merk
waardige en raadselachtige voor
werpen.
Kortegeleden is zelfs bekend ge
worden, dat de Sowjets zich be
keerd hebben en reeds geruime tijd
ook een speciale afdeling hebben,
die tot opdracht heeft de in de Sow
jet-Unie circulerende verhalen over
waarnemingen van .vliegende scho
tels', sigaren, bollen en wat al niet
meer grondig te onderzoeken, want
ook boven het Sowjet-grondgebied
blijken deze voorwerpen te ver
schijnen.
Het merkwaardige en tevens wel
bijzonder interessante is wel, dat in
weerwil van al deze studie en on
derzoek, de desbetreffende instan
ties weinig loslaten. Naar alle waar
schijnlijkheid vindt dit zijn oorzaak
in het feit, dat men geen kans ziet
om achter het mysterie te komen.
Het staat wel vast, dat er onbeken
de vliegende voorwerpen vrij regel,
matig boven alle delen van de we
reld verschijnen, voorwerpen die
nogal eens in vorm en afmetingen
verschillen, doch die over het al
gemeen dezelfde karakteristieke
Midden in juli nemen British
Railways en de Maatschappij Zee
land op hun veerdienst Hoek van
HollandHarwich twee nieuwe
schepen in dienst, te weten de St.
George en de Koningin Juliana, dat
zullen zogenaamde „rij-op, rij-af"
boten zijn, waarbij de te vervoeren
auto's op eigen kracht op de boot
kunnen komen en later deze weer
kunnen verlaten, zoals dat ook ge
beurt bij normale veerboten.
Wanneer deze schepen in gebruik
genomen worden en het dus niet
meer nodig is zoals voorheen de au
to's met kranen aan en van boord
te brengen, zullen de tarieven voor
.auto's aanmerkelijk worden ver
laagd en in sommige gevallen zelfs
wel met vijftig procent.
Elk van de nieuwe schepen is in
staat op zijn dek 220 auto's (event.
32 bedrijfsvoertuigen en 80 perso
nenwagens) te vervoeren, alsmede
overdag 1200 en 's nachts 750 pas
sagiers.
Elk schip zal elke 24 uur een reis
heen en terug maken, te weten het
ene schip overdag, het andere in de
nacht.
In het hoogseizoen, wanneer er
dubbele diensten nodig zijn, zullen
de nieuwste nu reeds in gebruik
zijnde schepen, de „Avalon" en de
„Koningin Wilhelmina" als extra
schepen worden ingezet.
eigenschap hebben, om zich zeer
snel te kunnen verplaatsen, in al
le richtingen, terwijl tevens de mo
gelijkheid bestaat om geruime tijd
doodstil in de lucht te staan. Op
vallend is de hoge accelleratie en
een typisch lichtverschijnsel, dat 't
gevolg zou kunnen zijn van wrij
ving met de aardse lucht.
Voor zover de onderzoekende in
stanties loslaten, weten zij verder
eigenlijk niets van deze raadselach
tige vliegende voorwerpen. Uiter
aard zou men graag mee willen
wetep, maar de verhalen die gaan
over nauwer contact met deze voor
werpen of zelfs met eventuele be
manningen (van buitenaardse oor
sprong) zijn voor de instanties
hoogstens interessant, maar moei
lijk acceptabel, omdat de bewijzen
steeds weer ontbreken, terwijl het
nooit meerdere volkomen betrouw
bare waarnemers zijn die zoiets
meemaken, maar altijd slechts een
enkeling. Op dergelijke verklarin
gen kan men moeilijk met zeker
heid bouwen. De wetenschap heeft
zich in verschillende landen in de
ze materie vastgebeten en het staat
wel vast, dat het misschien lang
kan duren, maar dat men niet zal
rusten alvorens een oplossing is ge
geven, want vroeg of laat verwacht
men toch wel, dat men meer zeker
heid over een en ander zal kunnen
krijgen.
Nu men een speciale studie van
dit onderwerp is gaan maken, tre
den er nog veel meer dingen aan
het licht, dingen die toch wel tot
diep nadenken stemmen en ook
weer wijzen in een richting die
reeds eerder werd gewezen, doch
waaraan we zo bijzonder moeilijk
kunnen geloven, namelijk die van
de buitenaardse oorsprong van de
vliegende voorwerpen en hun even
tuele bemanningen. Er zijn name
lijk enkele zeer merkwaardige fei
ten uit het zeer oude verleden die
op een interessante wijze passen in
deze verhalen.
Zo kent men een oeroude sculp
tuur, die van Glozel, die een astro
naut met een helm op voor kan
stellen.
De gehele voorstelling roept al
thans sterke gedachtenassociaties
hiermee op en heeft niets van de
normale oude vorm uit dit tijd.
In een grot in de Sahara heeft
men tussen diverse tekeningen die
stammen uit een tijd van ongeveer
6000 jaar geleden een illustratie ge.
vonden van een menselijk gestalte,
gestoken in wat wij zouden noemen
een ruimtevaarderspak, waarbij de
uitmonstering van de voorgestelde
mens toch wel zeer sterk afwijkt
van de normale voorstelling. De
vraag duikt prompt op, heeft men
in die oude tijden misschien kon-
takt gehad met super-intelligente
wezens van buitenaardse oorsprong?
In Cambodja heeft men een groot
aantal schedels gevonden met eer.
typische ronde vorm en afwijkend
groot van formaat, daterend uit het
mesolithicum (midden steentijd),
schedels die men nergens kan in
passen en waarover rare verhalen
de ronde doen. Er zijn onderzoekers
die het niet uitgesloten achten dat
men hier te doen heeft met de sche
dels van een door een primitieve
oerbevolking verslagen astronauten
nederzetting, waarbij men dan
denkt aan de reeds hierboven ge
noemde super-intelligente wezens
van buitenaardse oorsprong, die op
aarde een basis zouden hebben op
gericht.
Natuurlijk zijn het allemaal ver
haaltjes, theoriën, veronderstellin
gen die wel zeer fantastisch aan-
Deze week is het jaarverslag over
1967 van het Bedrijfsschap lederwa-
renindustrie verschenen. Hieruit ont
lenen we het volgende.
De lederwarenindustrie telt ca. 400
middelgrote en kleine tot zeer kleine
bedrijven, waarin het handwerk nog
een voorname plaats inneemt. Het
produktieproces is zeer arbeidsinten
sief, hetgeen onder meer blijkt uit de
verhouding tussen de geldomzet 'en
de personeelsbezetting. In 1967 werd
door alle (400) bedrijven tesamen 'n
geldomzet van ca. 150 miljoen gul
den gerealiseerd. Dit resultaat is te
danken aan het werk van ca. 6000
man in bedrijven en 1560 thuiswerk-
(st)ers.
Het aantal vrouwen dat in de le
derwarenindustrie werkt is vrij groot;
het direct bij de produktie betrokken
aantal personeelsleden bedroeg 4240
man, waaronder 1820 vrouwen en
meisjes, dat is 43 pet. Van de 1560
thuiswerkers bestaat een nog veel ho
ger percentage uit vrouwen. De ex
port daalde van 30 miljoen gulden
in 1966 tot 26 miljoen gulden in '67.
Deze teruggang is voornamelijk het
gevolg van een verminderde afname
in West-Duitsland in het afgelopen
jaar. Het conjuncturele herstel dat
thans in de Bondsrepubliek op gang
is gekomen wettigt het vertrouwen
dat in de tweede helft van 1968 ook
doen. En het is goed wanneer we
ze niet voetstoots aannemen, doch
ons kritisch opstellen en de nodige
reserve in acht nemen. Maar dat
neemt toch niet weg dat verschil
lende geleerden van naam beslist de
mogelijkheid niet uitgesloten ach
ten dat de merkwaardige onbeken
de vliegende voorwerpen wel dege
lijk van buitenaardse oorsprong
zouden kunnen zijn, want alleen al
in de schier oneindige uitgestrekt
heid van ons melkwegstelsel met 'n
miljard sterren, die weer enige mil
jarden planeten om zich hebben, is
de mogelijkheid van super-intelli
gent leven niet uitgesloten. En wan
neer deze levende wezens in tech
nisch opzicht aanmerkelijk verder
ontwikkeld zijn dan wij, dan is het
ook helemaal niet ondenkbaar dat
zij over ruimtevaartuigen beschik
ken, waarvan wij nog niet hebben
gedroomd. Alleen de ontwikkelin
gen en gebeurtenissen op onze pla
neet die zij zouden waarnemen, zul
len hen wel afschrikken om op wel
ke wijze kontakt met ons te zoe
ken.
ROTTERDAM - De Rotterdamse
recherche is het afgelopen weekend
tweemaal met een ernstig gewelds
misdrijf geconfronteerd.
Vrijdagavond werd in 'n oud pand in
de Rotterdamse volksbuurt Zwaans
hals de 24-jarige Marokkaanse los
werkman Mohammed Ben Amed door
een tiental zware messteken om het
leven gebracht. In dezelfde buurt
werd gisteren de 38-jarige havenar
beider Dirk Labrie de schedel inge
slagen. Hij werd met ernstig hersen
letsel naar 't Dijkzigtziekenhuis over
gebracht, waar hij met spoed werd
geopereerd. Volgens de politie is zijn
toestand zeer ernstig.
Zo op het oog lijkt een dergelijke toekomstverwachting voor velen die
die zich nu in jachtig tempo in hun werk afbeulen, een waar luilek
kerland. Slechts korte tijd werken en heel veel vrije tijd. Maar laten
we niet vergeten dat dit een enorme omschakeling van onze gehele
geest zal inhouden, een omschakeling waarvan we mogen verwachten
dat die gepaard gaat met de nodige groeistoornissen en ernstige pro
blemen.
Hoe komt het dat de toekomstkenners deze ontwikkeling verwachten?
Wel, we leven nu in een bijzonder belangrijke periode van de mense
lijke ontwikkeling en wel in de zogenaamde tweede industriële revo
lutie. De eerste was de invoering van de machine, die het handwerk
ging verdringen en nu beleven we de automatisering, het moeten sa
menleven met de computer e.d.
de afzetmogelijkheden voor Neder
landse lederwaren op de Westduitse
markt weer gunstiger zullen worden.
De invoer ter waarde van ruim 52
miljoen gulden baart zorgen, vooral
door valse concurrentie uit Oost-
Europa en Zuid-Oost Azië. Hoewel
de waarde van deze importen relatief
gering is, n.l. ruim 6 miljoen gulden
uit Oost-Europa en ca. 3,5 miljoen
gulden uit Z.-O. Azië, komt deze im
port toch hard aan, omdat zij vaak
gespecialiseerde artikelen betreft die
in grote kwantiteiten tegen uitzonder
lijke lage prijzen worden ingevoerd.
Dat is het geval geweest met werk
handschoenen, luxe handschoenen, le
deren sporthallen en - van zeer re
cente datum - damestassen van
kunststof.
Tengevolge van deze importen heb
ben enkele handschoenenfabrikanten
in de laatste jareri reeds de strijd op
gegeven en de poorten gesloten, ter
wijl in de sportballensector enkele be
drijven hun produktie tot een mini
mum teruggebracht hebben. Bij deze
importen is geen sprake meer van
concurrentie tegen lage lonen (zoals
b.v. met de invoer uit Italië, die al
hinderlijk genoeg is!), maar van prij
zen die niet eens de kosten van de
verwerkte grondstoffen dekken, en
dus volkomen arbitrair zijn vastge
steld. -
Die automatisering houdt in, dat
de menselijke arbeid in de toe
komst tot een minimum zal worden
gereduceerd, althans in de produk-
tieve sector. Veel dienstverleningen
blijven nog lang arbeidsintensief,
maar in de produktie zal heel veel
door automatisch werkende machi
nes worden overgenomen en dat
geldt niet alleen voor de fabrieken,
maar ook voor de boerenbedrijven.
De boer gaat een industrieel wor
den met een geheel geautomatiseerd
bedrijf.
Het is duidelijk dat de tijd die de
mens nodig zal hebben om zijn bij
drage in dit geautomatiseerde ge
heel te leveren, steeds korter wordt.
We kennen nu reeds de vijfdaag
se werkweek en iedereen ziet reeds
aankomen dat de vierdaagse werk
week al niet ver meer is. In de toe
komst zal de werkweek ongetwij
feld nog verder worden ingekrom
pen.
Door de automatisering wordt niet
alleen het werk dat de mens nog
rest, beperkt, maar het wordt ook
meer gespecialiseerd. Slechts voor
lieden die een specialistische oplei
ding hebben genoten, zal er nog
werk zijn en dat raakt dadelijk een
belangrijk facet van de toekomstige
maatschappij. Zeker, een en ander
klinkt nu nog dwaas, maar het zal
in de toekomst zover komen dat de
volautomatische machines, in sa
menwerking met computers, in we
zen het werk doen, terwijl bedie
ning (voor zover nog nodig) contro
le en onderhoud van de apparatuur
het werk is voor slechts enkele ge
specialiseerde deskundigen.
De rest van de mensen zal elders
werk moeten zoeken, zoals in die
branches, waar de automatisering
nog niet zo diep is doorgedrongen
en we denken daarbij aan de dienst
verlenende sector. En de rest
zal zonder werk zijn. Of dit ook be
tekent dat zij zonder inkomsten zul
len zijn, valt te betwijfelen, want
in de toekomstige sterk geëvolueer
de maatschappij zullen andere nor
men gelden en zullen ook zij. die
niet in het arbeidsproces kunnen
worden opgenomen, inkomsten heb
ben, want ten eerste zullen zij toch
moeten leven, maar ten tweede zal
de produktie toch moeten worden
gebruikt.
De mens van de toekomst (en die
toekomst is zo ver niet meer) zal
moeten leren te leven met 'n over
maat aan vrije tijd. En wanneer we
zien hoe nu reeds de overmaat aan
vrije tijd een probleem blijkt te zijn
voor veel mensen, dan is het duide
lijk dat dit in de toekomst nog aan
zienlijk erger zal worden. De werk
zaamheid in de vrije tijd zal in de
toekomst dan ook van bijzonder
groot belang zijn. Er zullen regelin
gen komen die de maatschappij ge
heel gaan herstructureren en de
mens zal in de betrekkelijk korte
tijd (want de ontwikkeling gaat zo
snel) zich moeten aanpassen. De
futurologen verwachten dat die aan
passing juist de grootste moeilijk
heden zal opleveren. Hoe leuk het
op het eerste gezicht ook lijkt, de
mens is nu eenmaal in wezen niet
geschapen om voortdurend vrije tijd
te hebben, want de vulling daarvan
gaat velen niet zo gemakkelijk af.
- Vier Nederlanders behoren tot
de acht slachtoffers, die zaterdag
morgen op slag werden gedood bij 'n
rampzalig verkeersongeluk in La
Chapelle op de autoweg Parijs-Brus
sel. De Nederlandse slachtoffers zijn
de 54-jarige heer W. Wassink, zijn
48-jarige echtgenote, hun 14-jarig
dochtertje Marjolaine en de 17-jari-
ge Bart-Jan van der Meyden, allen
uit Amsterdam. Bij 't ongeluk wer
den nog vier anderen, onder wie de
20-jarige Michel Wassink, zeer ern
stig gewond.
DENEKAMP - Het oostelijk deel
van Overijssel, met name de gemeen
ten Denekamp en het tot Losser be
horend dorp Beuningen, zijn zater
dagmiddag door een korte windhoos
getibffen, die gepaard ging met een
'kortstondig onweer.
Elders in ons land waren op ver
scheidene plaatsen verkeersslachtof
fers te betreuren.
Donderdagavond vond in de zaal
van ,,'t Vosje" te Baardwijk de uit
reiking plaats van de 2e en 3e jaars
getuigschriften van de Stichting Ka
tholieke Levensschool voor jongens.
De heer Hardesmeets, directeur van
de school, heette alle aanwezigen
hartelijk welkom en in het bijzon
der de personeelschefs en directe
chefs van de jongens, de ouders, de
consulent van de VAS, de heer Hen-
sen en de consulent van de Lande
lijke Stichting, de heer Langerak.
Hierna verleende hij het woord aan
de voorzitter van het schoolbestuur,
de heer 3. de Kort.
Deze zei blij te zijn aan deze 43
jongens het diploma te kunnen uit
reiken. Zij zijn het die de maat
schappij mede gaan vormen, een
maatschappij die in beweging is.
Het leefpatroon is nu volkomen .an
ders dan vroeger. Hier moet nood
zakelijkerwijze uit voortkomen, dat
de individuele mens steeds meer er
kenning gaat krijgen. De Levens
school probeert hieraan bewust mee
te werken. Naast culturele zaken en
handenarbeid, is ook voor de sport
op de school een plaats ingeruimd.
Hij deed verder nog een dringend
beroep op de bedrijven, het belang
van de Levensschool nog meer in te
zien en dit dan ook stimuleren.
Na de uitreiking van de diploma's
en de sportdiploma's volgde nog 'n
optreden van het Cabaretgezelschap
van Ton en Joop van Engelen uit
Waalwijk.
2e jaars getuigschriften:
Marry v. d. Heijden, Wim v. d.
Steen, Arie Dekker, Harry de Werd.
Jos v. Assen, Noud v. Spijk, Piet
Ligtvoet, Gerard Vermegen, Jan
Sleenhoff, Wallie v. Logten, Theo
Kuijs, Henk Brokken, Theo Brekel-
mans, Jo Vermeulen, Gerard Kuijs,
Louis v. Hooff, Mari v. Assen, Mar-
li Snijders, Peter v. Ark, Sjef van
Geenen. Piet Roomer, Frans v. d.
Velden, Jan v. Huiten, Walter v.
Gooi, Gerard v. d. Sanden, Corné
Picocri, Wim Wijtmans, Ad de
Haan, Peter v. d. Meijden, Wil
Waarts, Marinus v. Beek, Harry v.
Buul, Harry Hooymayers, Gerard
Kraneveld, Ad v. d. Broek, Ad Da-
men, John Timmermans, Sjaak Ver
meer, Mark v. Daalen, Rein Mieris.
3e jaars getuigschriften:
Ad Merkx, Sjaak v. Veldhoven.