waalwijkse en LanqstRMtse couRant
Problemen
rond de
neutraliteit
„Sluit trajekt Waalwijk-Raams-
donkveer op Maasroute voor
verkeer af, als weg niet
wordt verbeterd"
BOUWMAN
„ZANDDONK" WOONGEBIED VOOR ZEKER 5000 PERSONEN
OPEN OOG
van ^ïflierlo
Ie gedeelte
KAMER VAN KOOPHANDEL
IN BRIEF TOT G.S.
zonne-
BRILLEN
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
DONDERDAGAVOND 12 SEPTEMBER 1968
89e JAARGANG No. 74
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 - Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8. tel. 041öT
Abonnement
p week (0,30+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,32
p mnd. (1,30 10 ct. inc.k.) 1,40
p.kwrt. (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75
P kwrt. p. post 4,25 bij girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO'
Terwijl het Oostenrijkse volk emo
tioneel reageert op de bezetting van
Tsjecho-Slowakije, houdt de regering
zich bezig met talrijke politieke pro
blemen die gerezen of weer actueel
geworden zijn. Oostenrijk is een neu
traal eilandje tussen de machtssferen
van West en Oost; het kan en mag
geen bescherming zoeken bij een van
de beide bondgenootschappen. Crises
en buurlanden eisen van de regering
belangrijke zelfstandige beslissingen
en iegelijk een uiterst voorzichtig
iaveren. Dit laatste wordt bemoeilijkt
wanneer de bevolking, zoals in de
Hongaarse kwestie indertijd cn nu in
het Tsjechische drama, spontaan par
tij kiest.
Het is niet gemakkelijk naar alle
zijden de juiste afmetingen te vinden.
Dat bewijst de kritiek die thans op
de regeringsverklaringen wordt uit
geoefend, niet in de laatste plaats
binnen de regeringspartij. Steeds
weer hoort men dat de regering de
Sowjet-Unie te veel wil ontzien.
Vooral de waarschuwing van de
staatssecretaris voor berichtgeving,
Karl Pisa, dat men de situatie in
Tsjecho-Slowakije niet moest drama
tiseren, heeft veel kwaad bloed gezet.
De hoofdlijn der Oostenrijkse re-
geringspolitiek, te weten de beklem
toning van 's lands neutraliteit, wordt
echter door alle partijen juist geacht.
Wel wordt de vraag gesteld, hoe ver
de neutraliteitsverplichtingen reiken.
Veel meer dan vroeger is men van
oordeel dat de neutraliteit ook poli
tieke especten heeft: de staat dient
in vredestijd een politiek te voeren
■velke geen twijfel doet rijzen aan de
handhaving der neutraliteit in geval
van oorlog. Een zekere terughou
dendheid van de regering bij uitspra
ken over internationale conflicten
wordt gebillijkt. Maar in het vrije
Oostenrijk kan de bevolking nu een
maal openlijk zijn mening zeggen en
zo wordt de neutraliteit soms een
probleem, want aan de hand van de
stemming onder de bevolking kan
men ook de mening van de regering
bepalen en die kan wel eens tegen
gesteld zijn aan die welke de rege
ring beweert te hebben.
Een andere zaak is of Oostenrijk
wel ernst genoeg maakt met de ver
plichting zijn neutraliteit en grond
gebied met alle ter beschikking staan
de middelen te verdedigen. Het leger
bezit te weinig uniformen en muni
tie om alle reservisten te kunnen uit
rusten en de in het noorden geleger
de eenheden blijken te klagen over
benzinegebrek. Verbluffend is de na
ïviteit van vele Oostenrijkers, die
menen dat hun niets kan gebeuren
omdat zij neutraal zijn
In politieke kringen kan men ech
ter een zekere bezorgdheid niet on
derdrukken. Daar vraagt men zich
af, of Oostenrijk niet nogmaals tus
sen Oost en West verdeeld zal wor
den. Waldheim, de minister van bui
tenlandse zaken, gelooft van niet.
Dndanks enkele heftige aanvallen
Van Russische pers is er geen ver-
s .echtering van de officiële betrek-
'ogen tussen Oostenrijk en de Sow-
Jet-Unie te bespeuren. Waldheim wil
®°k niet twijfelen aan de gelegenheid
yan het door vier grote mogendheden
ondertekende staatsverdrag van '55.
Hoe het verder zal gaan? De Oos
tenrijkse minister van buitenlandse
j n ziet geen andere mogelijkheid
an voortzetting van de ontspan-
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - Het nieuwe woongebied 'Zanddonk',
waar in 1970 de eerste woningen worden gebouwd,
gaat straks woonruimte bieden aan zon 5.000 personen.
Na de voltooiing van deze nieuwe wijk is Waalwijk,
met uitzondering van Plan De Hoef, uitgebouwd. Mo
gelijkheden liggen er dan alleen nog maar ten noorden
van de Langstraatweg in de omgeving van de Haven.
Meer zuidelijker bereikt men het grondgebied van de
Met bouw van flats
aan Bloemenoord-
plein wordt snel
begonnen
Grote woningprojekten zijn nu af
lopend. Met name in het plan Groe-
newoud komen vele tientallen koop-
en huurhuizen gereed. Het plan is dit
jaar voor 80% voltooid. Ook op an
dere punten wordt druk gebouwd of
bestaan plannen die binnen nu en en
kele maanden worden gerealiseerd.
Zo verwacht men spoedig de vergun
ningen om met de bouw van twee
blokken galerijflats te kunnen begin
nen, op het Bloemenoordplein. Deze
etageivoningen worden volgens sys
teembouw door IBC - Best gereali
seerd. Het zal voorlopig ook het
laatste hoogbouwprojekt in de ge
meente zijn.
Binnenkort zal het college van B.
en W. de raad namelijk voorstellen
de hoogbouwplannen die er nog in
Laageinde en Groenewoud bestaan
voor etagebouw te vervangen door
laagbouw. Wel komt er in het plan
Laageinde, op het grote grasgazon
nabij de Grotestraat een riant wijk
winkelcentrum met woonflats. De be
legger verwacht dat het bouwbedrijf
Zeebregts uit Goirle rond 1 decem
ber met de bouw hiervan kan starten.
Het grootste opbjekt dat de ge
meente de komende jaren wacht is
het nieuwe woongebied 'Zanddonk',
dat door het Bureau voor Ruimtelijke
Ordening en Architectuur Kuyper,
De Ranitz, Van der Lee en Van Tol
te Rotterdam is opgezet. Het zgn.
'vlekkenplan' dat in grote lijnen de
plannen van het gemeentebestuur in
deze aangeeft is - zoals men in
onze editie van maandag uitvoerig
kon lezen - door de gemeenteraad
donderdag aanvaard.
Met de direkteur Gemeentewerken,
de heer J. Kobben, spraken wij nader
over dit nieuwe wooncentrum, dat 't
gebied omvat tussen de spoorlijn, de
Antoniusstraat en Kloosterweg, de
Reigerbosweg (op industrieterrein)
en aan de zuidzijde wordt begrensd
door de Meerdijk, die tevens de grens
van de gemeente Waalwijk vormt.
gemeenten Sprang-Capelle en Loon op Zand. Vandaar
dat er momenteel studies gaande zijn over de uitbouw
van de gemeente, waarbij het zeker niet tot de onmoge
lijkheden hoort de oplossing in een intergemeentelijk
plan wordt gevonden. Alle mogelijkheden worden bin
nen kamers terdege bestudeerd. Voor het publiek blijkt
de noodzaak hiervan niet zo dringend. Er worden im
mers de komende jaren nog honderden woningen ge
bouwd.
De maquêtte van de eerste fase van het nieuwe uitbreidingssplan. In dit
gedeelte worden in 1970 de eerste woningen gebouwd
Veilige" wijk
,,In wezen is dit plan opgezet om
het rijdend verkeer zich vrij onafhan-
ningspolitiek en van de pogingen om
met alle buurlanden te blijven samen
werken. Wel realiseert hij zich dat
Oostenrijk de betrekkingen met Oost-
Europa niet kan voortzetten alsof er
op 21 augustus niets gebeurd is. De
regering moet rekening houden met
de ernstige discreditering van de
Sowjet-Unie en haar bondgenoten in
de ogen van het Oostenrijkse volk.
Zij begrijpt waarom de Oostenrijkse
vakbeweging en andere organisaties
hun meestal intensieve contacten met
verwante organisaties in bovenbe
doelde landen demonstratief hebben
verbroken.
Zo zien we, dat de beste bedoelin
gen om de neutraliteit te handhaven
een onmogelijke zaak wordt, wan
neer het gaat om de schending van de
meest elementaire rechten. Het volk
bepaalt een standpunt los van dat van
de regering en hiermede is een po
sitie bepaald.
kelijk door we wijk te laten begeven.
Er zijn twee hoofdverkeersaders, De
Reigerbosweg en een nieuw te pro-
jekteren weg die vanaf de Blijde In-
comstenlaan naar de Kamerlingh On-
nesweg voert. Door het plan komen
dan enkele wijkwegen om de parkeer
plaatsen te bereiken en routes be
stemd voor de verzorging van de
wijk. De opzet is echter zo weinig
mogelijk verkeer toe te laten", aldus
de heer Kobben.
Het wonen krijgt zo een bepaalde
gedachte en biedt voor iedere bewo
ner mogelijkheden. Men kan aan een
van de verkeerswegen, aan een wan
delpad of aan de hoven wonen. Ook
de kinderen kunnen zich vrijelijker
bewegen. Bij de hofjes zijn speelter-
reintjes voor de allerkleinsten, terwijl
voor de oudere jeugd, die zich ge
makkelijker elders in de wijk kan ver
plaatsen er trapveldjes zijn geprojek-
teerd.
Waterpartijen
Het plan wordt doorkruist door
waterpartijen die deels een aardige
afwisseling tussen de verschillende
wijken vormen maar ook een drin
gende noodzaak zijn voor de water
huishouding. ,,'t Woongebied 'Zand
donk' is een van de natste gedeelten
van de gemeente. We konden twee
systemen toepassen; het aanleggen
van waterpartijen of een kostbaar
drainage systeem. De meest voorde
lige manier is gekozen. Als we in het
geheel geen maatregelen zouden tref
fen zouden de vloeren van de wonin
gen zeker nat worden. Nu wordt de
grondwaterstand verlaagd", aldus de
heer Kobben, die zei er naar te stre
ven de partijen zo ondiep te houden
als maar mogelijk is. De gedachten
gaan uit naar diepten van 90 - 100
cm.
5000 personen
In de nieuwe woonwijk is ook
ruimschoots rekening gehouden met
de bouw van lagere- en kleuterscho
len. In het hart van de wijk komt een
winkelcentrum dat in totaal 1400 m2
winkeloppervlakte zal beslaan. Alleen
bij dit punt is hoogbouw gedacht.
Verder zal de wijk uitsluitend laag
bouw worden verwezenlijkt.
Als 'Zanddonk' is voltooid omvat de
wijk 1500 woningen wat betekent dat
er zo'n 5.000 personen zullen wonea
Men tracht ook in de bouw (woning
wet en premiebouw) zoveel mogelijk
variatie te brengen, waarbij dan ook
aan een ruimer keus voor de toekom
stige bewoners kan worden voldaan.
Het eerste gedeelte, waarvan een
maquette is gemaakt, wordt direkt in
voorbereiding genomen. In 1970
hoopt men hier met de bouw van de
circa 250 woningen te beginnen. In
dit gedeelte komen ook 44 garage
boxen, die bij de parkeerterreinen zijn
gedacht. Het gehele plan wordt nog
dit jaar in de juridische fase ge
plaatst. Hiermee heeft het woonge
bied 'Zanddonk' voorrang gekregen
boven het plan De Hoef.
De Hoef
Dit uitbreidingsplan, dat vorig jaar
door de raad werd verworpen, is op
nieuw bestudeerd. In het gebied lig
gen echter nogal wat boerderijen, zo
dat men het juister oordeelde eerst
met 'Zanddonk' aan te vangen, waar
slechts 2 boerderijen en 1 tuinders-
bedrijf moeten verdwijnen. Ongetwij
feld zal plan De Hoef over enkele
jaren opnieuw de raad bereiken. De
meeste gronden in 't plan 'Zanddonk'
zijn reeds eigendom van de gemeente.
Met het kerkbestuur van de St. An-
toniusparochie worden onderhande
lingen gevoerd over de aankoop van
de voormalige kerk in de Antonius
straat. Ook wordt getracht grond te
verwerven aan de Kloosterweg voor
een doorbraak naar het nieuwe ge
bied, bestemd als wandelpad.
MISSCHIEN IETS VOOR U?
Open Oog heeft in de tijd, dat deze rubriek bestaat al vele pro
blemen aan de orde gesteld: maatschappelijke, godsdienstige, eco
nomische, enz. Velen hebben het gelezen en gedacht: ,,'t is beroerd,
t is lastig, t is ellendig, dat deze problemen er zijn; maat wat weten
wij er van, we kunnen er toch niet over meepraten en over mee
denkeri! Maar als U wilt, als U belangstelling en interesse hebt
voor hetgeen er in de maatschappij gebeurt, dan is er in Waalwijk
en in Drurien een pracht gelegenheid om een beetje thuis te raken
in wat er reilt en zeilt in onze wereld, dan staat de sociale school
van het Nederlands Katholiek Vakverbond voor U open
Op 24 september begint het vierde cursusjaar in Waalwijk en op
26 september in Drunen. Arbeid en bedrijf, huwelijk, gezin, schooi
en beroepskeuze, vrijetijdsbesteding, massa-communicatiemiddelen,
sociale zekerheid zijn enkele van de onderiverpen die aan de orde
komen. Het gaat om één avond per weck, dertig weken lang. U zou
eens moeten praten met mensen, die er aan hebben meegedaan. Op
maandag 16 september a.s. is er in de Levensschool te Wc.alwijk
(Mr. v. Coothstraat 68) om 8 uur een contactavand voor belang
stellenden, die nader geïnformeerd willen worden. Een open avond
die tot niets verplicht. U bent van harte welkom! Hetzelfde geldt
voor belangstellenden in Drunen; daar is een contactbijeenkomst
op donderdag 19 september in de Hoge Braken aan de Stations
straat.
P. DE KONING, cursusleider
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noorde
lijk Noord-Brabant in Waalwijk is niet erg te spreken over de verbetering
van de Langstraatweg op het trajekt Waalwijk - Raamsdonksveer. Deze
week heeft het bestuur van de Kamer zich in een schrijven tot de Provin
ciale Staten gericht. In deze brief herinnert de Kamer aan het krediet dat
de Staten in het begin van dit jaar beschikbaar hebben gesteld voor een
definitieve verharding op de rijbaan van het trajekt op de Maasroute,
tussen Capelle en Wagenberg.
BIJZONDER
GEVAARLIJKE
AUTOSNELWEG
Na goedkeuring van dit krediet
door de Rijksoverheid heeft de aan
besteding plaats gehad en is de aan
nemers sinds enkele weken met de
uitvoering van dit werk begonnen.
De aanleg van het betreffende weg
dek is gestart op het trajekt Wagen
berg - Wilhelminakanaal, wat volgens
de Kamer betekent dat het stuk Ca
pelle - Raamsdonksveer nog zeker 6
tot 10 maanden op verbetering zal
moeten wachten.
Wanneer de klinkerbestrating in 't
trajekt Waalwijk-Capelle zal worden
aanbesteed is nog niet bekend. Het
bestuur van de Kamer van Koophan
del verwacht dat het aanbrengen van
de definitieve verharding op dit tra
jekt ook niet binnen een jaar zal
plaatsvinden. Uit dit alles moet wor
den geconcludeerd, zo staat in het
schrijven te lezen, dat 't wegdek tus
sen Waalwijk en Capelle nog zeker
6 tot 12 maanden op vervanging zal
moeten wachten. Dit wegdek bevindt
zich thans in een bijzonder slechte
staat. Dit heeft niet alleen tot gevolg
Grotestr.231 Tel.3866 Waalwijk
Ziekenfondsleverancier
-Qxcluóieve
bieren kleding
WAALWIJK
dat er grote schade optreedt aan
auto's, die van deze weg gebruik
maken, maar tevens heeft men hier te
doen met een bijzonder gevaarlijke
autosnelweg.
REGELBAAR HOUDEN
Vele delen van de weg zijn ver
zakt en op sommige plaatsen staan
stenen rechtop in het wegdek. Het
valt daarbij op, dat dit slechte weg
dek niet via borden staat aangegeven.
De Kamer is dan ook van mening, dat
dit slechte wegdek, tot het moment
van vervanging, in een behoorlijke
rijdbare staat zal dienen te worden
gehouden. Als G.S. van mening is
dat hiervoor geen extra middelen
kunnen worden uitgetrokken, dan
stelt het bestuur van de Kamer voor,
het trajekt Waalwijk - Raamsdonks
veer voor het verkeer te sluiten, tot
het definitieve wegdek is-aange
bracht.
De
het
2002
Na realisatie plan «Zanddonk» en «De Hnef
is
praktisch volgebouwd
ff