wAAlwijkse en Langstnaatse couRant
Een kunstmatige haven in volle
zee voor grote supertankers
Rij- en Ponyclub „De Paardenvrienden"
naar ruiterfeest Agrarische dagen
illS■MT
Leidster MAS mej. Hoffmans
trok 3 maanden door Mexico
IN DE CONCURRENTIE MET ROTTERDAM
KOESTEREN DE BELGEN EEN SPECTACULAIR PLAN
LEVENSVERZEKERING
Groot verlies
JEUGDIGE RUITERS OEFENEN IEDERE
ZONDAG IN MANEGE AAN IRENESTRAAT
s
j
W. Timmermans en Zonen
LEZING MET DIA'S VOOS LEERLINGEN
VAD WAALWIJKSE SCHOOL
ürotten-wijken
Aanvaarroute van
Antwerpen loopt via
Nederlands gebied
Oplossing
Kunstmatige haven
Midden-Europa
Uitbreiding
Sr fHHHH -
Belangstelling in
Waalwijk neemt toe
20 75 voordeliger
Iedere zondag
Leon is de schoen
en lederstad van
Mexico
Onderwijs
MAANDAG 16 SEPTEMBER 1968
89e JAARGANG No. 75
De Lcho vad het Zuióen
WaSwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredakteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Abonnement
p. week (0,30+ 2ct. inc.k.) ƒ0,32
p. mnd. (1,30+10 ct. inc.k.) 1,40
p. kwrt. (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75
kwrt. p. post 4,25 by girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO"
Reeds geruime tijd tobben onze zuiderburen, de Belgen, met grote pro
blemen, waar het gaat om de ontwikkeling van hun belangrijkste haven,
Antwerpen. De stad aan de Schelde is de derde haven van Europa, na
Rotterdam en Marseille en ziet door zijn geografische ligging Rotterdam
als de grootste en belangrijkste concurrent.
Rotterdam, grootste haven van de gehele wereld, breidt regelmatig uit en
zo worden nu in samenwerking met de Nederlandse regering maatregelen
getroffen om in de toekomst Rotterdam bereikbaar te maken voor de
enorme supertankers tot 500.000 ton, waarvan er in de toekomst steeds
meer in de vaart komen. Het zijn deze schepen die het olietransport in
de toekomst geheel gaan verzorgen en havens die een rol willen blijven
spelen waar het om olie gaat, zullen er voor moeten zorgen dat zij voor
dergelijke giganten bereikbaar worden.
Antwerpen, dat voor ongeveer
éénderde olie verwerkt, dreigt op
die manier een geweldige klap te
krijgen, wanneer op den duur de
haven niet meer door de supertan
kers kan worden aangedaan en het
is begrijpelijk dat de Belgen ernsti
ge plannen maken om hun Antwer
pen op de een of andere manier toch
mee te laten spelen, temeer daar
Rotterdam de nodige maatregelen
treft om bij te blijven.
De Belgen tobben echter met het
probleem, dat de aanvaarroute naar
Antwerpen lang is en loopt via Ne
derlands gebied. Het is voor hen
dan ook geen simpele zaak om deze
aanlooproute bruikbaar te maken
voor supertankers, want in dat ge
val zijn zij afhankelijk van Neder
landse medewerking en ook al zijn
wij heel goede vrienden met .onze
zuiderburen, toch begrijpen de Bel
gen wel dat dit een heel moeilijk
punt is, want in wezen zouden zij
van ons verlangen dat wij mee zou
den werken aan een project dat
zonder meer concurrentie voor Ne
derlands belangrijkste haven Rot
terdam betekent.
De Belgen begrijpen dat ze hier
een andere oplossing voor moeten
zien te vinden en aanvankelijk heeft
men gedacht aan de mogelijkheid
om met Rotterdam samen te wer
ken en samen met de Nederlanders
te komen tot een oliepijpleiding van
Rotterdam, waar de olie met super
tankers kan worden aangevoerd
naar Antwerpen, waar een deel van
die olie verder kan worden ver
werkt. Maar hoe goed de verhou
dingen overigens ook zijn, Antwer
pen voelt er weinig voor om afhan
kelijk te zijn van een oliepijpleiding
die door de grote concurrent Rotter
dam moet worden gevoed en dat is
iets waarvoor ook wij Nederlanders
begrip kunnen opbrengen. Het is de
eer van de Belgen te na.
Volkomen terecht zijn er Belgen
die menen, dat de ontwikkeling van
de moderne techniek het toch ook
voor hen mogelijk maakt om op ge
heel eigen wijze een afdoende op
lossing voor het probleem te vin
den. Er is reeds gedacht aan een
groot kanaal van de Belgische kust
aaar Antwerpen, waardoor de aan
vaarroute naar Belgisch grootste
haven geheel over eigen gebied zou
lopen. Een en ander is echter nog
niet zo eenvoudig uit te voeren en
dus broedt men ook nog andere
Plannen uit.
Een Belgische professor van de
nniversiteit van Leuven, professor
lr' Mortelmans, meent een ande
re. betere oplossing gevonden te
e ben. Hij meent dat het heel goed
m°gelijk is om even buiten de Bel-
S^ehe Noordzeekust een kunstma
tige haven te bouwen van zodanige
afmetingen en structuur, dat hier
de toekomstige gigantische super
tankers kunnen meren en hun olie
lading kunnen overhevelen op klei
nere schepen, die op hun beurt weer
de lading naar Antwerpen kunnen
overbrengen. Eventueel zou er in
dat geval ook gebruik gemaakt kun
nen worden van een pijpleiding van
het eiland naar Antwerpen.
De professor en zijn medewerkers
menen reeds een geschikte plaats
voor het geweldige eiland gevon
den te hebben en wel op ongeveer
28 kilometer uit de kust voor Zee-
brugge. De diepte van de Noordzee
is hier zodanig, dat de grootste su
pertankers het eiland kunnen aan
doen. De bedoeling is, dat het geen
eiland wordt in de zon zoals de be
kende booreilanden op hoge poten,
neen, men koestert het plan om via
geweldige zinkstukken, op de ma
nier zoals wij Nederlanders zware
dijken leggen, een kunstmatig ei
land op te bouwen, dat op deze ma
nier uiterst solide in zee ligt en dat
niets anders is dan één hele grote
haven met alle daarbij behorende
zaken, zoals overlaadmateriaal enz.
De deskundigen schatten de kosten
van dit eiland op zo'n 435 miljoen.
De mogelijkheid bestaat ook om
deze kunstmatige haven voor een
deel het werk van Antwerpen over
te laten nemen, waar het gaat om
de overslag in kleinere schepen, die
rechtstreeks doorvaren via de grote
binnenwateren naar hun doel er
gens in midden-Europa.
Uiteraard is er ook aan gedacht
om het geld te besteden om een
reeds bestaande zeehaven, zoals bij
voorbeeld Zeebrugge, uit te bou
wen, maar hier stuit men op het
probleem dat deze havens niet ver
der kunnen worden uitgebouwd dan
geschikt voor schepen van maxi
maal 100.000 ton en dat zijn in de
toekomst olietankers die nauwelijks
meer meetellen in het grote trans
port. Daarom is men wel gedwon
gen om een andere oplossing te
zoeken.
Wanneer het kunstmatige eiland
een feit zal worden, betekent dat
een belangrijke uitbreiding van de
Belgische havencapaciteit, want
men moet niet vergeten dat andere
Belgische havens, waaronder dus
Antwerpen, op normale kracht blij
ven doorwerken, waarbij zij een be
langrijke rol zullen blijven spelen
in het transitovervoer voor het in
de naaste omgeving liggende Belgi
sche, Franse en Duitse industriege
bied.
Het staat vrijwel vast, dat wan
neer de Belgen dit spectaculaire
plan weten te verwerkelijken, zij 'n
belangrijke sprong vooruit zullen
maken, want er is in Europe nog
steeds geen overschot aan haven
capaciteit en de capaciteit van de
nieuwe eilandhaven zal door veel
supertankers dankbaar worden aan
vaard, temeer daar het eiland gun
stig zou komen te liggen in het zui
den van de Noordzee, eenvoudig
zouder moeilijke manoeuvres te be
reiken is en met zijn moderne ap
paratuur uiteraard slechts een mi
nimum aan oponthoud vergt, iets
dat commercieel gezien van groot
belang is, want elke dag vertraging,
doordat een supertanker nog niet
kan worden gelost, betekent tien
duizenden guldens verlies. Een vlot
te en efficiënte afwikkeling in een
haven is daarom van zeer groot be
lang.
Voorlopig gaat het nog om een
spectaculair plan van de Belgen en
men moet nog afwachten hoe de
Belgische regering er op zal rea
geren. Het is ongetwijfeld 'n groot
se opgave, maar daarmee is er dan
ook een oplossing gekomen van een
groot Belgisch probleem, namelijk
dat van de toekomst van de grote
haven Antwerpen.
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - Iedere zondagmorgen trachten in Waalwijk zo'n dertig
jongens en meisjes de kunst van het rijden op een pony machtig te worden.
Dat is vaak geen gemakkelijke opgave, maar de jongelui doen het enthou
siast. Daarvoor zijn ze ook lid van de Waalwijkse Rij- en Ponyclub ,,De
Paardenvrienden". Bij dat oefenen blijft het niet, men tracht ook in wed
strijdverband tijdens concoursen, de juryleden van hun rijkunst te over
tuigen om zo een prijs mee naar huis te kunnen nemen.
De leden van „De Paardenvrien
den" treden - zoals dat dan heet -
op zondag 22 september officieel
naar buiten. Dan zijn er in Drunen
de traditionele Agrarische Dagen met
een groot aantal onderdelen. Een
daarvan is de ruitersport-manifestatie
die wordt gehouden op een terrein in
de Grotestraat, nabij het café van de
Gez. Elshout.
Dit ruiterfeest omvat verschillen
de onderdelen zoals dressuur, sprin
gen, aangespannen, 4-tallen en sport.
De ruitertjes uit Waalwijk doen in
verschillende klassen, op elk onder
deel mee. Het is voor de eerste maal
dat „De Paardenvrienden" voor deze
MAKELAARS IN ASSURANTIËN
Grotestraat 341, Waalwijk
tel. 0416Q - 4131
door: Winstdeling
Algemene Premie Spaarwet
Rijks Ambtenaren Spaarregeling
Inlichtingen:
J. Groothuis, Prof. Nolenslaan 9, Waalwijk - tel. 3098
W. Remmers, Van Lovenlaan 18, Waalwijk - tel. 3626
G. Dingemans, Victoriestraat 21, Waalwijk - tel 3292
(van onze verslaggever)
WAALWIJK „De vriendelijkheid en de hartelijkheid van de mensen
heeft me het meeste gegrepen. Ondanks hun armoede, zijn de Mexicanen
gelukkig en hebben ze meer voor elkaar over dan de meeste Nederlanders,
die het leven in een welvaartsstaat als een vanzelfsprekendheid aanvaar
den", zo vertelde ons mej. M. Hoffmans, leidster van de Mater Amabilis-
school in Waalwijk, die onlangs drie maanden in Mexico verbleef en er
uitvoerig met het land en zijn bewoners kennis maakte. In het kader van
de Olympische Spelen eind september zal mej. Hoffmans op de
Mater Amabilisschool over haar reis een lezing met dia's houden.
v v* 1 '4
Agrarische Dagen hebben ingeschre
ven. Vorig jaar werd reeds aan en
kele wedstrijden deelgenomen en
zelfs één met succes, toen men een
derde prijs veroverde. De Agrarische
Dagen kunnen als het eerste grote
buitenoptreden worden gezien.
De vereniging is ook nog te jong
om nu reeds grote successen te boe
ken. Acht jaar geleden werd er mede
op initiatief van de heer Appels sr.
met 4 pony's begonnen. Nu rijden
iedere zondag dertig jongens en
meisjes in de manege van de heer
Jud. Timmermans aan de Irenestraat.
Met deze 20 Shetlanders en 10 Fo
rest pony's werkt instrukteur Van
Dalen. Deze oud-huzaar die 'n grote
In de drie maanden dat mej. Hoff
mans in dit Zuid-Amerikaanse land
verbleef, heeft ze veel steden be
zocht en de fraaiste streken van het
toch echt wel aan natuurschoonrijke
Mexico doorkruist. De grootste tijd
heeft zij doorgebracht in de 400.000
inwoners tellende stad Leon, het
Waalwijk in Mexico. De industrie
in Leon bestaat namelijk hoofdzake
lijk uit schoen- en lederbedrijven.
Er zijn de grootste looierijen van
Mexico te vinden.
In Leon werken dan ook enkele
Waal wij kers, want vakbekwaam
personeel kan men op deze looie
rijen wel gebruiken. Hoewel Leon
400.000 inwoners telt, is het in op
pervlakte niet groter dan Waalwijk.
Hoe kan dat, zal iedereen zich af
vragen. Aan de hand van dia's toont
mej. Hoffmans aan, dat op elke
plaats waar b.v. in Waalwijk een
woning staat en 4 personen wonen,
er in Leon zo'n 50 personen verblij
ven.
Het is onvoorstelbaar hoe er in
die krottenwijken geleefd wordt.
Het zijn allemaal kleine hutjes zon
der ook maar enig meubilair. Sla
pen doet men in hangmatten. Van
iedere stad zijn de buitenwijken uit
liefde voor het paard bezit, tracht de
jongelui vooral de dressuur bij te
brengen. Gezien de resultaten lukt
hem dat wonderwel. Ook wordt en
kele malen per jaar een buitentocht
gehouden.
Dat buitenrijden gebeurt door de
jongens en meisjes ook wel op ande
re tijden. De meesten beschikken over
een eigen pony waarmee na school
nog wel eens wordt gereden. Een
goed bereidbare pony kost gemiddeld
zo'n 1500,- tot 2.000, - Jon
ge dieren, waarmee echter nog niet
gereden kan worden, zijn aanmerke
lijk goedkoper.
Bij, de jeugd neemt de interesse
voor het paard en de pony steeds
meer toe. Het bestuur van „De Paar
denvrienden" verwacht dan ook, dat
met steeds meer leden aan concour
sen kan worden deelgenomen. Op dit
onderdeel wil men zich meer gaan
toeleggen. Het aan de weg timmeren
vindt het bestuur erg belangrijk. Wie
de ruitertjes aan het werk wil zien,
heeft daar volgende week in Drunen
de gelegenheid voor.
de vreselijke krotwij ken opge
bouwd. Maar de mensen zijn er ge
lukkig in. De regering doet veel
voor het arme deel van de bevol
king. Er worden ook veel woningen
gebouwd, maar de Mexicaan moet
nog opgevoed worden om in een
woning te leven. De meesten voelen
er zich niet thuis. Zo werden in de
nieuwe huizen de vloeren door de
bewoners gesloopt. Men zit liever in
het zand. De mannen die willen
werken (maar het grootste gedeelte
doet dat nog liever niet) kunnen 'n
goed bestaan opbouwen. De lonen
van de arbeiders bedragen zo'n 125
gulden per week. Daarmee kan nog
al wat gedaan worden, want het le
vensonderhoud is aanmerkelijk
goedkoper dan in ons land. Deze
mensen bouwen ook vaak zelf een
woning. Dat is erg wonderlijk. Naar
gelang het geld dat beschikbaar is,
wordt een gedeelte gebouwd", zo
vertelde mej. Hoffmans.
De regering doet ook alles om de
Mexicaanse industrieën te bescher
men. De invoerrechten van alle pro-
dukten die in eigen land gemaakt
kunnen worden, zijn hoog. Ook het
onderwijs en de gezondheidszorg
heeft alle aandacht. Het zieken
fondsstelsel functioneert goed en
stelt de bewoners in staat gratis
alle medische verzorging te genie
ten. Het onderwijs staat echter op
een laag niveau. Wat in Mexico een
HBS heet, is hier te vergelijken met
een ULO. De volksscholen zijn ge
heel gratis. Zo gaan gelukkig steeds
meer Mexicaanse meisjes en jon
gens naar school, hoewel het land
geen leerplicht kent.
Mexico-City kent een complete
universiteitswijk, met enorme ge
bouwen voor iedere faculteit. Ook
hier kan men gratis studeren, ter
wijl voor het levensonderhoud snel
studiebeurzen worden verleend.
Veel jonge Mexicanen gaan ook in
Amerika studeren. De familieleden
van mej. Hoffmans, die nu 9 jaa/r in
Mexico wonen, hebben in deze pe
riode de ontwikkelingen in het land
van nabij meegemaakt.
De komende weken gaat de Waal
wijkse Mater Amabilisschool-leid-
ster haar leerlingen over dit land
vertellen. Aan de hand van 360
dia's die ze in alle delen van 't land
maakte, hoopt ze de meisjes een
idee te geven van het leven in dit
land. Een land, waarop de schijn
werper van de publiciteit de komen
de maanden vanwege de Olympi
sche Spelen extra gericht zal zijn.