wAAlwijkse en Langstnaatse couRant Een kunstmatige haven in volle zee voor grote supertankers Rij- en Ponyclub „De Paardenvrienden" naar ruiterfeest Agrarische dagen illS■MT Leidster MAS mej. Hoffmans trok 3 maanden door Mexico IN DE CONCURRENTIE MET ROTTERDAM KOESTEREN DE BELGEN EEN SPECTACULAIR PLAN LEVENSVERZEKERING Groot verlies JEUGDIGE RUITERS OEFENEN IEDERE ZONDAG IN MANEGE AAN IRENESTRAAT s j W. Timmermans en Zonen LEZING MET DIA'S VOOS LEERLINGEN VAD WAALWIJKSE SCHOOL ürotten-wijken Aanvaarroute van Antwerpen loopt via Nederlands gebied Oplossing Kunstmatige haven Midden-Europa Uitbreiding Sr fHHHH - Belangstelling in Waalwijk neemt toe 20 75 voordeliger Iedere zondag Leon is de schoen en lederstad van Mexico Onderwijs MAANDAG 16 SEPTEMBER 1968 89e JAARGANG No. 75 De Lcho vad het Zuióen WaSwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen HoofdredakteurJAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205. Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Abonnement p. week (0,30+ 2ct. inc.k.) ƒ0,32 p. mnd. (1,30+10 ct. inc.k.) 1,40 p. kwrt. (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75 kwrt. p. post 4,25 by girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres „ECHO" Reeds geruime tijd tobben onze zuiderburen, de Belgen, met grote pro blemen, waar het gaat om de ontwikkeling van hun belangrijkste haven, Antwerpen. De stad aan de Schelde is de derde haven van Europa, na Rotterdam en Marseille en ziet door zijn geografische ligging Rotterdam als de grootste en belangrijkste concurrent. Rotterdam, grootste haven van de gehele wereld, breidt regelmatig uit en zo worden nu in samenwerking met de Nederlandse regering maatregelen getroffen om in de toekomst Rotterdam bereikbaar te maken voor de enorme supertankers tot 500.000 ton, waarvan er in de toekomst steeds meer in de vaart komen. Het zijn deze schepen die het olietransport in de toekomst geheel gaan verzorgen en havens die een rol willen blijven spelen waar het om olie gaat, zullen er voor moeten zorgen dat zij voor dergelijke giganten bereikbaar worden. Antwerpen, dat voor ongeveer éénderde olie verwerkt, dreigt op die manier een geweldige klap te krijgen, wanneer op den duur de haven niet meer door de supertan kers kan worden aangedaan en het is begrijpelijk dat de Belgen ernsti ge plannen maken om hun Antwer pen op de een of andere manier toch mee te laten spelen, temeer daar Rotterdam de nodige maatregelen treft om bij te blijven. De Belgen tobben echter met het probleem, dat de aanvaarroute naar Antwerpen lang is en loopt via Ne derlands gebied. Het is voor hen dan ook geen simpele zaak om deze aanlooproute bruikbaar te maken voor supertankers, want in dat ge val zijn zij afhankelijk van Neder landse medewerking en ook al zijn wij heel goede vrienden met .onze zuiderburen, toch begrijpen de Bel gen wel dat dit een heel moeilijk punt is, want in wezen zouden zij van ons verlangen dat wij mee zou den werken aan een project dat zonder meer concurrentie voor Ne derlands belangrijkste haven Rot terdam betekent. De Belgen begrijpen dat ze hier een andere oplossing voor moeten zien te vinden en aanvankelijk heeft men gedacht aan de mogelijkheid om met Rotterdam samen te wer ken en samen met de Nederlanders te komen tot een oliepijpleiding van Rotterdam, waar de olie met super tankers kan worden aangevoerd naar Antwerpen, waar een deel van die olie verder kan worden ver werkt. Maar hoe goed de verhou dingen overigens ook zijn, Antwer pen voelt er weinig voor om afhan kelijk te zijn van een oliepijpleiding die door de grote concurrent Rotter dam moet worden gevoed en dat is iets waarvoor ook wij Nederlanders begrip kunnen opbrengen. Het is de eer van de Belgen te na. Volkomen terecht zijn er Belgen die menen, dat de ontwikkeling van de moderne techniek het toch ook voor hen mogelijk maakt om op ge heel eigen wijze een afdoende op lossing voor het probleem te vin den. Er is reeds gedacht aan een groot kanaal van de Belgische kust aaar Antwerpen, waardoor de aan vaarroute naar Belgisch grootste haven geheel over eigen gebied zou lopen. Een en ander is echter nog niet zo eenvoudig uit te voeren en dus broedt men ook nog andere Plannen uit. Een Belgische professor van de nniversiteit van Leuven, professor lr' Mortelmans, meent een ande re. betere oplossing gevonden te e ben. Hij meent dat het heel goed m°gelijk is om even buiten de Bel- S^ehe Noordzeekust een kunstma tige haven te bouwen van zodanige afmetingen en structuur, dat hier de toekomstige gigantische super tankers kunnen meren en hun olie lading kunnen overhevelen op klei nere schepen, die op hun beurt weer de lading naar Antwerpen kunnen overbrengen. Eventueel zou er in dat geval ook gebruik gemaakt kun nen worden van een pijpleiding van het eiland naar Antwerpen. De professor en zijn medewerkers menen reeds een geschikte plaats voor het geweldige eiland gevon den te hebben en wel op ongeveer 28 kilometer uit de kust voor Zee- brugge. De diepte van de Noordzee is hier zodanig, dat de grootste su pertankers het eiland kunnen aan doen. De bedoeling is, dat het geen eiland wordt in de zon zoals de be kende booreilanden op hoge poten, neen, men koestert het plan om via geweldige zinkstukken, op de ma nier zoals wij Nederlanders zware dijken leggen, een kunstmatig ei land op te bouwen, dat op deze ma nier uiterst solide in zee ligt en dat niets anders is dan één hele grote haven met alle daarbij behorende zaken, zoals overlaadmateriaal enz. De deskundigen schatten de kosten van dit eiland op zo'n 435 miljoen. De mogelijkheid bestaat ook om deze kunstmatige haven voor een deel het werk van Antwerpen over te laten nemen, waar het gaat om de overslag in kleinere schepen, die rechtstreeks doorvaren via de grote binnenwateren naar hun doel er gens in midden-Europa. Uiteraard is er ook aan gedacht om het geld te besteden om een reeds bestaande zeehaven, zoals bij voorbeeld Zeebrugge, uit te bou wen, maar hier stuit men op het probleem dat deze havens niet ver der kunnen worden uitgebouwd dan geschikt voor schepen van maxi maal 100.000 ton en dat zijn in de toekomst olietankers die nauwelijks meer meetellen in het grote trans port. Daarom is men wel gedwon gen om een andere oplossing te zoeken. Wanneer het kunstmatige eiland een feit zal worden, betekent dat een belangrijke uitbreiding van de Belgische havencapaciteit, want men moet niet vergeten dat andere Belgische havens, waaronder dus Antwerpen, op normale kracht blij ven doorwerken, waarbij zij een be langrijke rol zullen blijven spelen in het transitovervoer voor het in de naaste omgeving liggende Belgi sche, Franse en Duitse industriege bied. Het staat vrijwel vast, dat wan neer de Belgen dit spectaculaire plan weten te verwerkelijken, zij 'n belangrijke sprong vooruit zullen maken, want er is in Europe nog steeds geen overschot aan haven capaciteit en de capaciteit van de nieuwe eilandhaven zal door veel supertankers dankbaar worden aan vaard, temeer daar het eiland gun stig zou komen te liggen in het zui den van de Noordzee, eenvoudig zouder moeilijke manoeuvres te be reiken is en met zijn moderne ap paratuur uiteraard slechts een mi nimum aan oponthoud vergt, iets dat commercieel gezien van groot belang is, want elke dag vertraging, doordat een supertanker nog niet kan worden gelost, betekent tien duizenden guldens verlies. Een vlot te en efficiënte afwikkeling in een haven is daarom van zeer groot be lang. Voorlopig gaat het nog om een spectaculair plan van de Belgen en men moet nog afwachten hoe de Belgische regering er op zal rea geren. Het is ongetwijfeld 'n groot se opgave, maar daarmee is er dan ook een oplossing gekomen van een groot Belgisch probleem, namelijk dat van de toekomst van de grote haven Antwerpen. (Van onze verslaggever) WAALWIJK - Iedere zondagmorgen trachten in Waalwijk zo'n dertig jongens en meisjes de kunst van het rijden op een pony machtig te worden. Dat is vaak geen gemakkelijke opgave, maar de jongelui doen het enthou siast. Daarvoor zijn ze ook lid van de Waalwijkse Rij- en Ponyclub ,,De Paardenvrienden". Bij dat oefenen blijft het niet, men tracht ook in wed strijdverband tijdens concoursen, de juryleden van hun rijkunst te over tuigen om zo een prijs mee naar huis te kunnen nemen. De leden van „De Paardenvrien den" treden - zoals dat dan heet - op zondag 22 september officieel naar buiten. Dan zijn er in Drunen de traditionele Agrarische Dagen met een groot aantal onderdelen. Een daarvan is de ruitersport-manifestatie die wordt gehouden op een terrein in de Grotestraat, nabij het café van de Gez. Elshout. Dit ruiterfeest omvat verschillen de onderdelen zoals dressuur, sprin gen, aangespannen, 4-tallen en sport. De ruitertjes uit Waalwijk doen in verschillende klassen, op elk onder deel mee. Het is voor de eerste maal dat „De Paardenvrienden" voor deze MAKELAARS IN ASSURANTIËN Grotestraat 341, Waalwijk tel. 0416Q - 4131 door: Winstdeling Algemene Premie Spaarwet Rijks Ambtenaren Spaarregeling Inlichtingen: J. Groothuis, Prof. Nolenslaan 9, Waalwijk - tel. 3098 W. Remmers, Van Lovenlaan 18, Waalwijk - tel. 3626 G. Dingemans, Victoriestraat 21, Waalwijk - tel 3292 (van onze verslaggever) WAALWIJK „De vriendelijkheid en de hartelijkheid van de mensen heeft me het meeste gegrepen. Ondanks hun armoede, zijn de Mexicanen gelukkig en hebben ze meer voor elkaar over dan de meeste Nederlanders, die het leven in een welvaartsstaat als een vanzelfsprekendheid aanvaar den", zo vertelde ons mej. M. Hoffmans, leidster van de Mater Amabilis- school in Waalwijk, die onlangs drie maanden in Mexico verbleef en er uitvoerig met het land en zijn bewoners kennis maakte. In het kader van de Olympische Spelen eind september zal mej. Hoffmans op de Mater Amabilisschool over haar reis een lezing met dia's houden. v v* 1 '4 Agrarische Dagen hebben ingeschre ven. Vorig jaar werd reeds aan en kele wedstrijden deelgenomen en zelfs één met succes, toen men een derde prijs veroverde. De Agrarische Dagen kunnen als het eerste grote buitenoptreden worden gezien. De vereniging is ook nog te jong om nu reeds grote successen te boe ken. Acht jaar geleden werd er mede op initiatief van de heer Appels sr. met 4 pony's begonnen. Nu rijden iedere zondag dertig jongens en meisjes in de manege van de heer Jud. Timmermans aan de Irenestraat. Met deze 20 Shetlanders en 10 Fo rest pony's werkt instrukteur Van Dalen. Deze oud-huzaar die 'n grote In de drie maanden dat mej. Hoff mans in dit Zuid-Amerikaanse land verbleef, heeft ze veel steden be zocht en de fraaiste streken van het toch echt wel aan natuurschoonrijke Mexico doorkruist. De grootste tijd heeft zij doorgebracht in de 400.000 inwoners tellende stad Leon, het Waalwijk in Mexico. De industrie in Leon bestaat namelijk hoofdzake lijk uit schoen- en lederbedrijven. Er zijn de grootste looierijen van Mexico te vinden. In Leon werken dan ook enkele Waal wij kers, want vakbekwaam personeel kan men op deze looie rijen wel gebruiken. Hoewel Leon 400.000 inwoners telt, is het in op pervlakte niet groter dan Waalwijk. Hoe kan dat, zal iedereen zich af vragen. Aan de hand van dia's toont mej. Hoffmans aan, dat op elke plaats waar b.v. in Waalwijk een woning staat en 4 personen wonen, er in Leon zo'n 50 personen verblij ven. Het is onvoorstelbaar hoe er in die krottenwijken geleefd wordt. Het zijn allemaal kleine hutjes zon der ook maar enig meubilair. Sla pen doet men in hangmatten. Van iedere stad zijn de buitenwijken uit liefde voor het paard bezit, tracht de jongelui vooral de dressuur bij te brengen. Gezien de resultaten lukt hem dat wonderwel. Ook wordt en kele malen per jaar een buitentocht gehouden. Dat buitenrijden gebeurt door de jongens en meisjes ook wel op ande re tijden. De meesten beschikken over een eigen pony waarmee na school nog wel eens wordt gereden. Een goed bereidbare pony kost gemiddeld zo'n 1500,- tot 2.000, - Jon ge dieren, waarmee echter nog niet gereden kan worden, zijn aanmerke lijk goedkoper. Bij, de jeugd neemt de interesse voor het paard en de pony steeds meer toe. Het bestuur van „De Paar denvrienden" verwacht dan ook, dat met steeds meer leden aan concour sen kan worden deelgenomen. Op dit onderdeel wil men zich meer gaan toeleggen. Het aan de weg timmeren vindt het bestuur erg belangrijk. Wie de ruitertjes aan het werk wil zien, heeft daar volgende week in Drunen de gelegenheid voor. de vreselijke krotwij ken opge bouwd. Maar de mensen zijn er ge lukkig in. De regering doet veel voor het arme deel van de bevol king. Er worden ook veel woningen gebouwd, maar de Mexicaan moet nog opgevoed worden om in een woning te leven. De meesten voelen er zich niet thuis. Zo werden in de nieuwe huizen de vloeren door de bewoners gesloopt. Men zit liever in het zand. De mannen die willen werken (maar het grootste gedeelte doet dat nog liever niet) kunnen 'n goed bestaan opbouwen. De lonen van de arbeiders bedragen zo'n 125 gulden per week. Daarmee kan nog al wat gedaan worden, want het le vensonderhoud is aanmerkelijk goedkoper dan in ons land. Deze mensen bouwen ook vaak zelf een woning. Dat is erg wonderlijk. Naar gelang het geld dat beschikbaar is, wordt een gedeelte gebouwd", zo vertelde mej. Hoffmans. De regering doet ook alles om de Mexicaanse industrieën te bescher men. De invoerrechten van alle pro- dukten die in eigen land gemaakt kunnen worden, zijn hoog. Ook het onderwijs en de gezondheidszorg heeft alle aandacht. Het zieken fondsstelsel functioneert goed en stelt de bewoners in staat gratis alle medische verzorging te genie ten. Het onderwijs staat echter op een laag niveau. Wat in Mexico een HBS heet, is hier te vergelijken met een ULO. De volksscholen zijn ge heel gratis. Zo gaan gelukkig steeds meer Mexicaanse meisjes en jon gens naar school, hoewel het land geen leerplicht kent. Mexico-City kent een complete universiteitswijk, met enorme ge bouwen voor iedere faculteit. Ook hier kan men gratis studeren, ter wijl voor het levensonderhoud snel studiebeurzen worden verleend. Veel jonge Mexicanen gaan ook in Amerika studeren. De familieleden van mej. Hoffmans, die nu 9 jaa/r in Mexico wonen, hebben in deze pe riode de ontwikkelingen in het land van nabij meegemaakt. De komende weken gaat de Waal wijkse Mater Amabilisschool-leid- ster haar leerlingen over dit land vertellen. Aan de hand van 360 dia's die ze in alle delen van 't land maakte, hoopt ze de meisjes een idee te geven van het leven in dit land. Een land, waarop de schijn werper van de publiciteit de komen de maanden vanwege de Olympi sche Spelen extra gericht zal zijn.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1