waalwijkse en LanqstRaatse counant VVV-direkteur H. Verwiel gaat Midden Brabant verlaten BBA voert sneldienst in op Langstraat-trajekt Grondprijs in plan Molenwijck punt van discussie in Loon op Zands gemeenteraad WEERSVERWACHTING IS GEEN WEERSVOORSPELLING VEEL TIJDWINST OP ROUTE VAR DEN BOSCH NMR WAALWIJK ER OREDA BENOEMD TOT DIREKTEUR RECREATIESCHAP PEEL EN MAAS KNMI geeft meerdaagse weers verwachtingen Sneldienst over nieuwe Langstraatweg Onder het motto ,De B.B.A. zoekt de grote weg op" maakt BBA-direkteur van Setten vori ge week tijdens een persbijeen komst de nieuwe sneldiensten bekend. Bij deze diensten maakt men gebruik van nieuwe ver keerswegen, die onlangs inge- bruik genomen zijn en waardoor de rijtijd aanzienlijk kan wor den verkort. Voor de bewoners van de Lang straat is voornamelijk van belang lijn 22/23 van Breda via Lage Zwa- luwe, Raamsdonksveer en Waalwijk naar Den Bosch. Voornamelijk tij dens de daguren zullen om het uur de diensten tussen Waalwijk en Den Bosch over de nieuwe Lang straatweg worden geleid. Hierdoor ™jgen deze ritten het karakter van een sneldienst. Deze diensten worden bovendien versneld op het Vajekt WaalwijkLabbegat's- Grevelduin-Capelle Waspik, om vandaar als stopdienst naar en van de richting Raamsdonksveer te rij den. Tussenrit door Orunen Nieuwe bussen Minder vervoer Voor „morgen" Wereld Meteorolo gische organisatie Te veel tijd 85% overeenkomst Vooruitgang Vele jaren verbon den aan VVV-werk in Midden-Brabant Als schrijver Moeilijk probleem Rioolbelasting MAANDAG 7 OKTOBER 1968 89e JAARGANG No. 81 Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Uitgever tyaalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,30+ 2ct. inc.k.) ƒ0,32 p. mnd. (1,30 10 ct. inc.k.) f 1,40 p. kwrt (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75 p. kwrt. p. post 4,25 bü girobetaling (bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra) Advertentieprijs: 14 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres „ECHO" Opmaken van weersverwachting op lange termijn een moeilijke zaak De meteorologie is een relatief jonge wetenschap, die zich bovendien op een zeer moeilijk terrein beweegt. Wat mag men dan redelijkerwijs er van verwachten? De moeilijkheid is, dat de mensheid in deze moderne tijd van razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van wetenschap en tech niek dikwijls het vrijwel onmogelijke van de meteorologie verlangt en dat is niet redelijk. Kennis van het te verwachten weer is in onze tijd dikwijls een zaak die van het allergrootste belang is en waar enorme kapitalen mee gemoeid kunnen zijn. Dat is onder meer een reden waarom er zulke hoge eisen worden gesteld aan de mannen die de diverse weerkaarten moeten interpreteren. De meteorologen echter zijn zich volkomen van hun beperkingen bewust en steeds weer wijzen zij er met nadruk op, dat zij „weersverwachtingen" geven en geen „weersvoorspellingen"zoals veel mensen ten onrechte menen. Bij een voorspelling zegt men dat het zo en zo zal zijn en anders niet, bij het geven van een verwachting zegt men dat men denkt dat het zo en zo zal zijn, maar dat dit een persoonlijke interpretatie is, waarbij er ruimte bestaat voor een andere uitkomst. De weersverwachtingen geven ons dan ook liet weer dat men ver wacht, wanneer de ontwikkeling in de atmosfeer zo zal zijn als de in terpreterende meteoroloog denkt dat die zich zal voltrekken. Heeft hij iets over het hoofd gezien, gaat er iets enigszins anders dan hij re delijkerwijs veronderstelde, dan is dikwijls de weersuitkomst geheel anders dan de verwachting luidde en dat is iets waar men rekening mee dient te houden. Het opmaken van een weersverwachting die een goede kans op succes heeft is een bijzonder moeilijke zaak, temeer daar de wetenschap zich er volko men van bewust is dat zij nog veel te weinig weet van al die factoren in onze atmosfeer die op de een of andere wijze meespelen in de ont wikkeling van het weer, laat staan dat men al die factoren kan meten Als gevolg van de nieuwe opzet tedraagt de tijdwinst tussen Waal wijk en Den Bosch 10 tot 12 minu ten, terwijl de rijtijd over het ge- dele trajekt met maar liefst 20 mi nuten wordt verkort. Tussen deze sneldiensten door worden de stop diensten gehandhaafd, die elk uur niede de verbinding met de tussen- gelegen dorpen verzorgen. Bovendien zullen naast de door gaande stop- en sneldiensten tij dens de spitsuren enige tussenrit- en op de juiste wijze kan interpre teren. Toch maakt de meteorologie gro te vorderingen, al timmert men daar niet zo mee aan de weg. Veel dankt men onder meer aan de mo gelijkheid tot gebruik van satellie ten met meetapparatuur die op zeer grote hoogten metingen kun nen verrichten en waarnemingen kunnen doen. Daarnaast begint ook de computer een steeds grotere rol te spelen, aangezien die in staat is op zeer korte termijn een enorme hoeveelheid feitenmateriaal te ver werken en het resultaat te leve ren,. Bij juiste programmering zijn menselijke fouten uitgesloten ter wijl een dergelijk apparaat onge looflijk snel werkt. Dat is in de me teorologie juist van zo'n groot be lang. Wanneer mensen een inzicht moeten krijgen van de toestand op een bepaald moment, dan duurt dat lang. Als zij aan de hand van deze kennis verwachtingen moeten op maken dan kan dat soms uren du ren, maar in die tijd is de toestand alweer anders geworden, want het weer en de factoren die het weer ten worden gerealiseerd, welke 'n aanvullende vervoersgelegenheid vormen tussen Den BoschVlij men en Drunen. Deze tussenritten maken, in tegenstelling tot de stop- diensten, die eveneens door deze gemeenten rijden, in Drunen een grote route door de gemeente. De loopafstand van de verderaf gele gen nieuwe wijken in Drunen tot de nieuwe busroute, wordt hierdoor aanzienlijk verkort. De BBA brengt geen nieuwe wintergids uit; de wijzigingen wor den, gecombineerd met alle voor afgaande veranderingen in de dienstregeling, samengevat in een speciaal wijzigingsblad, dat kostel- loos ter beschikking wordt gesteld. Onlangs heeft het wagenpark van de door de BBA onderhouden stads en lijndiensten een verjonging on dergaan, door het in gebruik ne men van DAF-stadsbussen en DAF lijnbussen. De nieuwe bussen hebben een grotere vervoerscapaciteit. De stads bus kan 83 passagiers vervoeren en de lijnbus 97 (43 zitplaatsen en 54 staanplaatsen). De bussen bewij zen, dat het streven naar doelma tigheid niet ten koste behoeft te gaan van het comfort voor de pas sagiers. De nieuwe bussen zullen ook in de Langstraat worden inge zet. Met de sneldiensten en de com fortabele nieuwe bussen tracht de BBA het verlies van passagiers te gen te gaan. Vooral op de lange trajekten was een terugval te zien. Het teruglopen van het aantal pas sagiers vindt zijn oorzaak ook in de sterke toename van het particu lier vervoer. Zoals bekend telt Ne derland momenteel reeds meer dan 2 miljoen auto's. De daling ging daarbij nog gepaard met een kos- ten-stijging. Hierdoor was tariefs verhoging onontbeerlijk. beïnvloeden zijn zeer dynamisch. Een prognose op zeer korte termijn via de computer is dus van groot belang. Al die zaken gaan in de naaste toekomst meespelen wanneer deze werkwijze over vrijwel de gehele wereld gemeen goed gaat worden en dat betekent tevens, dat er zich nieuwe mogelijkheden gaan voor doen voor de meteorologie. Dat deze ontwikkeling de goede kant uit gaat blijkt reeds uit het feit, dat ons KNMI met ingang van 1 oktober 1968 overging tot het uit brengen van meerdaagse weers verwachtingen. Aan de weersver wachting voor „morgen" worden de weersvooruitzichten voor de twee daaropvolgende dagen toegevoegd. Voorlopig alleen nog in de avond- uen van zondag tot en met vrijdag. Waar het hier gaat om het op stellen van weersverwachtingen over enkele dagen, betekent dit, dat de Nederlandse meteorologen rekening moeten gaan houden met weersomstandigheden die op het moment van opstellen nog zeer ver (andere kant van de wereld) van Nederland zijn. Zij moeten aan de hand van de beschikbare gegevens dan gaan bepalen wat deze facto ren zullen gaan doen. Het is duide lijk dat dit ten eerste bijzonder moeilijk is en dat men hierbij re kening moet gaan houden met de weerkundige waarnemingen van 'n groot deel van het gehele noordelijk halfrond. Een voorbewerking van deze waarnemingen geschiedt centraal en wel in het kader van de Wereld Meteorologisohe Organisatie in Washington en in Moskou en wel met behulp van de hierboven reeds genoemde computers. De uitkom sten van deze centrales worden per telex en facsimile aan de nationale meteorologische diensten doorgege ven. Uit dit materiaal kan men dan plaatselijk z'n conclusies gaan trek ken. Deze laatste nationale fase vergt momenteel nog veel manuren maar ook in ons KNMI wordt nu de laatste hand gelegd aan de in stallatie van een rekenautomaat en wanneer die in gebruik komt zal er veel tijd worden gewonnen, ter wijl de berekeningen aanmerkelijk nauwkeuriger kunnen zijn. Toch is er nog steeds meer tijd mee gemoeid dan wenselijk is. Volgens internationale afspraken worden de waarnemingen van de bovenlucht gedaan op 00 uur GMT. Het doen van die waarnemingen vergt veel tijd en pas omstreeks 8 uur in de morgen Nederlandse tijd kunnen de genoemde centrales te Washington en Moskou met hun voorbewerking beginnen. De resul taten van deze voorbewerkingen zijn pas omstreeks het middaguur gereed en beschikbaar voor de na tionale meteorologische diensten. Verdere bewerking in verband met de plaatselijke verwachtingen ver gen nog 3 tot 4 uur arbeid, zodat ons KNMI pas aan het einde van de middag in staat is de verwachtin gen te geven. Die vernemen we dan bij het journaal van 8 uur op de televisie. Door de Wereld Meteorologische Organisatie wordt alles in het werk gesteld om in de naaste toekomst de internationale uitwisseling van meteorologische gegevens van het noordelijk halfrond belangrijk te versnellen. Wanneer ons KNMI over de eigen rekenmachine be schikt bestaat dan de kans, dat de meerdaagse weersverwachting voor ons land reeds aan het einde van de ochtend beschikbaar komt, hetgeen een winst van vele uren zou bete kenen. Men zou het dan kunnen horen bij de radioberichten voor land- en tuinbouw, omstreeks half één. De aard van de atmosferische processen, de dichtheid van het waarnemingsnet en de nauwkeurig heid van de waarnemingen van de hogere luchtlagen bepalen in be langrijke mate de grenzen van de voorspelbaarheid van het weer. Naarmate de verwachtingstermijn langer wordt genomen, nemen ook de mogelijkheden tot een nauwkeu rige omschrijving van het te ver wachten wper af. Bij meerdaagse verwachtingen is het thans nog al leen bij globale formuleringen mo gelijk, dat in ongeveer 85 procent van de gevallen het in het uitzicht gestelde weertype overeen zal ko men met het later optredende weer. Wanneer men echter werkt met dergelijke globale omschrijvingen, dan is de kans vrij groot, dat de een die globale omschrijvingen an ders interpreteert dan een ander, met als gevolg geheel andere uit komsten. Dit wil het KNMI trach ten tegen te gaan, door aan die glo bale omschrijvingen een verwach ting in cijfervorm toe te voegen, die veel duidelijker in cijfers aan- centrale verwarmingsinstallatie in (Van onze verslaggever) TILBURG - De direkteur van de Streek-VVV „Brabants Centrum" en van de VVV-Tilburg, de heer Harrie Verwiel gaat zijn funkties neerleg gen. Hij is per 1 januari a.s. be noemd tot direkteur-secretaris van 't Recreatieschap Peel en Maas. De heer Verwiel is meer dan 17 jaar ver bonden aan het VVV-werk in Mid den Brabant en genoot als zodanig ook in de Langstraat grote bekend heid. Sedert 1951 is de heer Verwiel in vele organisaties, voornamelijk op toeristisch gebied, aktief werkzaam. Zo is hij ondermeer lid van het Di rectorium van de Provinciale VVV van Noord-Brabant; voorlichtings- funktionaris van de Stichting Bra bants Landschap; adviseur van de Werkgroep Recreatie van het Stads- geeft tussen welke grootheden het weer volgens De Bilt kan schom melen. Ook al moet men rekening hou den met „missers" toch staat vast dat er grote vooruitgang wordt ge boekt in de meteorologie. Bij een verder doordringen in de geheimen van het weer en de technische en wetenschappelijke evolutie kan worden verwacht, dat over niet te lange tijd, de mens in staat zal zijn met een zeer grote mate van zeker heid het weer voor morgen, over morgen en de volgende week wer kelijk te „voorspellen". antwoordde, dat deze wens reeds gewest Tilburg; adviseur van de Werkgroep Loonse en Drunense Dui nen; adviseur van Intergemeentelijke Rijwielpaden Organisatie Brabants Centrum; bestuurslid van de vereni ging van Direkteuren van Instellin gen ter Bevordering van het Vreem delingenverkeer in Nederland en lid van de Provincale Recreatie Com missie Noord-Brabant. ÜÉM1I— - Ook op publicistisch gebied heeft de heer Verwiel veel arbeid verricht. Hij heeft als hoofdredakteur van het blad 'Hart van Brabant' tot een van de beste VVV-periodieken van ons land gemaakt. Hij is redakteur van Brabantia; bestuurslid van de Bra bantse Omroep; lid van het Genoot schap van Toeristische Auteurs en Journalisten en regelmatig medewer ker van diverse toeristische perio dieken. In de periode van 1951 tot 1968 zijn in Midden-Brabant toerisme en openluchtrecreatie uitgegroeid tot be langrijke economisch-maatschappelij- ke verschijnselen. De accomodatie van het verblijfstoerisme en dagbe- zoek en het aantal arbeidsplaatsen in deze sectoren zijn verveelvoudigd. Het VVV-wezen heeft een belang rijke rol in deze ontwikkeling ge speeld en het apparaat in Tilburg is in deze periode tot een goed geoutil leerd en voortreffelijk funktionerend VVV-bureau voor Midden-Brabant uitgebouwd. zeker wel uit zouden komen. Van onze verslaggever) DEN BOSCH De B.B.A. gaat vanaf zondag 20 oktober enkele be langrijke sneldiensten invoeren. Eén daarvan is het belangrijke trajekt door de Langstraat van Den Bosch via Waalwijk naar Bre da. De rijtijd op het hele trajekt is met maar liefst 20 minuten ver kort. Verder zijn de lijnen Den BoschEindhoven en Eindhoven Weert belangrijk verbeterd. ln het nieuwe bestemmingsplan „Molenwijck" te Loon op Zand kost de bouwgrond 37,per vierkante meter en deze grondprijs is dan nog maar gebaseerd op een globale kosprijsberekening, die in haar defini tieve vorm gewoonlijk alleen maar duurder pleegt uit te vallen. De definitieve kostprijsberekening wacht nog op het tot stand komen van de herziening van het bestemmingsplan. Ged. Staten hebben zich in beginsel akkoord verklaard met bovengenoemde verkoopprijs. In de donderdagavond gehouden gemeenteraadsvergadering van Loon op Zand werd bij het voorstel tot verkoop van een bouwperceel langer dan normaal stilgestaan. De heer L.Hornman was van deze prijs ge schrokken en hij was bevreesd dat de doorsnee inwoner deze grond prijs niet zou kunnen opbrengen en de grond dus onverkoopbaar zou worden, waardoor de prijs nog meer opgedreven zou worden. De heer Hornman betoogde ver der dat de woonfunctie van Loon op Zand ten opzichte van Tilburg in het gedrang zou komen en verwees in dit verband naar de gemeente Goirle, waar men pas besloten heeft de prijs op 26,per vierkante meter vast te stellen. De heer J. Eijkemans liet zich in dezelfde geest uit en hij was bovendien van me ning dat de verkoop van kleine per celen op deze wijze in de hand zou worden gewerkt. Burgemeester L. v. Erp gaf toe, dat het hier om een moeilijk pro bleem gaat en dat beide sprekers met hun bemerkingen de vinger op de wond hadden gelegd. De prijs is inderdaad hoog, maar de gemeente heeft de grond op basis van de uit gebrachte taxatierapporten zelf ook duur moeten betalen. Het colle-ge wil de grondprijs zoveel mogelijk drukken en de heer Van Erp zag enig soelaas in het verkopen van kleine bouwterreinen, hetgeen dan ten koste zal gaan van de groen voorziening. Maar de toekomstige bewoners genieten straks immers 't uitzicht op een fraai natuurgebied, dat het tekort aan eigen tuin danig kan compenseren. De raad ging tenslotte met het ter tafel liggende voorstel akkoord aan de heer K. Mutsaers, Doelen 6 te Loon op Zand, een perceel bouw grond te verkopen voor de bouw van 18 woningen en 5 garages in 't plan „Molenwijck", waardoor in elk geval een belangrijke lap grond a raison van 37,aan de man is gebracht. Op verzoek van de betrokken be woners heeft het gemeentebestuur aan een installatiebedrijf offerte gevraagd voor de aanleg van een de woningwetwoningen Koningin Emmastraat 25 t/m 41 oneven. De installatiekosten van een gasgej stookte centrale verwarming bedra gen in totaal 22.995,Dit bedrag zal nog moeten worden verhoogd met een raming van de kosten voor de bouwkundige voorzieningen. Naar schatting zal hiermee een be drag van 4.300,gemoeid zijn. De totale kosten van de voorgenomen investering kunnen dus worden vastgesteld op 27.295,De lasten welke hieruit voortvloeien, zullen aan de huurders van de woningen in rekening worden gebracht. Dit betekent, dat wegens vaste lasten van de verwarmingsinstallatie we kelijks een extra-huur van 6,65 zal moeten worden betaald, waar uiteraard de stookkosten nog bij komen. Het doorgaan van dit plan is overigens nog afhankelijk van de goedkeuring van het ministerie van binnenlandse zaken, dat (wegens overschrijding van de 25.000,'n vaste lening beschikbaar moet stel len. Op het departement zal daarbij de urgentie van dit plan tegen an dere wensen worden afgewogen. Het enige bezwaar uit de raad was, dat bij slechts één installateur of ferte was gevraagd, waarop de voor zitter repliceerde, dat inschrijving van een groter aantal installateurs niet gebruikelijk was. De overige agendapunten betrof fen o.a. onbewoonbaarverklaring van de woning Erasstraat 54, in trekking van de gemeentelijke Na- keuringsverordening ingevolge de Bioscoopwet, alsmede enige grond- transacties. welke vlot onder de ha mer doorgingen. Bii de rondvraag vdoeg de heer F. Elshout opnieuw of de B.B.A.- route niet zodanig kan worden uit gebreid, dat ook de bewoners van het plan „Pannehoef" hier meer profijt van hebben. De voorzitter met de B.B.A. is besproken, maar dat men niet optimistisch kan zijn over de mogelijkheden van realise ring. De heer J. Beerens vroeg of trot toirs en wegdek niet eens opge knapt konden worden, waarbij hij speciaal wees op de situatie in de Mgr. Völkerstraat, waarop de voor zitter antwoordde dat de goedkeu ring van het krediet hiervoor be rust bij Ged. Staten. De heer J. Huijbregts wees op z.i. slechte communicatie tussen over heid en burgers. Hij vroeg waarom sommige briefschrijvers aan B. en W. zo lang op antwoord moeten wachten. In dit verband wees hij op een comité in Loon op Zand, dat plannen koestert en in voorberei ding heeft voor een overdekt in- structiebad in dit dorp. Hij meende dat op deze wijze het particulier initiatief de kop wordt ingedrukt. Er moest volgens hem gelegenheid zijn tot een gezonde discussie tus sen overheid en initiatiefnemers. De voorzitter antwoordde er geen behoefte aan te hebben die nu in deze vergadering te bespreken. Het gemeentebestuur heeft zich overi gens ten opzichte van dit plan reeds positief ingesteld en hij was van mening dat binnenkort wel een ge sprek kon worden gehouden. Volgens de heer Van Erp was het overigens allemaal heel gemakke lijk initiatieven te nemen en te ont wikkelen in allerlei zaken, terwijl de gemeente de kosten voor haar rekening moet nemen. Tenslotte kwamen de tongen van de heer J. Moonen en enkele ande re raadsleden los over de nieuwe rioolbelasting, waarvoor de burge rij zo pas aanslagen heeft ontvan gen. De rioolbelasting varieert van 40,(voor een gewoon huis) tot 100,(voor een zakenpand). De aanslagen, die bij de burgerij nogal met teleurstelling zijn ontvangen, zijn overigens gebaseerd op een raadsbesluit. Men informeerde of hierbij in sommige gevallen fouten waren gemaakt. De voorzitter advi seerde dat de betrokkenen, die me nen dat er ten aanzien van hen fou ten zijn gemaakt, daarover ten ge meentehuize dienden te komen pra ten. Overigens noemde hij het kin derziekten, die er in de toekomst

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1