waalwijkse en LanqstRaatse counant
VVV-direkteur H. Verwiel
gaat Midden Brabant verlaten
BBA voert sneldienst in
op Langstraat-trajekt
Grondprijs in plan Molenwijck punt van
discussie in Loon op Zands gemeenteraad
WEERSVERWACHTING IS GEEN WEERSVOORSPELLING
VEEL TIJDWINST OP ROUTE VAR
DEN BOSCH NMR WAALWIJK ER OREDA
BENOEMD TOT DIREKTEUR
RECREATIESCHAP PEEL EN MAAS
KNMI geeft
meerdaagse weers
verwachtingen
Sneldienst over
nieuwe
Langstraatweg
Onder het motto ,De B.B.A.
zoekt de grote weg op" maakt
BBA-direkteur van Setten vori
ge week tijdens een persbijeen
komst de nieuwe sneldiensten
bekend. Bij deze diensten maakt
men gebruik van nieuwe ver
keerswegen, die onlangs inge-
bruik genomen zijn en waardoor
de rijtijd aanzienlijk kan wor
den verkort.
Voor de bewoners van de Lang
straat is voornamelijk van belang
lijn 22/23 van Breda via Lage Zwa-
luwe, Raamsdonksveer en Waalwijk
naar Den Bosch. Voornamelijk tij
dens de daguren zullen om het uur
de diensten tussen Waalwijk en
Den Bosch over de nieuwe Lang
straatweg worden geleid. Hierdoor
™jgen deze ritten het karakter
van een sneldienst. Deze diensten
worden bovendien versneld op het
Vajekt WaalwijkLabbegat's-
Grevelduin-Capelle Waspik, om
vandaar als stopdienst naar en van
de richting Raamsdonksveer te rij
den.
Tussenrit door
Orunen
Nieuwe bussen
Minder vervoer
Voor „morgen"
Wereld Meteorolo
gische organisatie
Te veel tijd
85% overeenkomst
Vooruitgang
Vele jaren verbon
den aan VVV-werk
in Midden-Brabant
Als schrijver
Moeilijk probleem
Rioolbelasting
MAANDAG 7 OKTOBER 1968 89e JAARGANG No. 81
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002
Uitgever
tyaalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,30+ 2ct. inc.k.) ƒ0,32
p. mnd. (1,30 10 ct. inc.k.) f 1,40
p. kwrt (3,65+10 ct. inc.k.) 3,75
p. kwrt. p. post 4,25 bü girobetaling
(bij incasso p. postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO"
Opmaken van weersverwachting
op lange termijn een moeilijke zaak
De meteorologie is een relatief jonge wetenschap, die zich bovendien op
een zeer moeilijk terrein beweegt. Wat mag men dan redelijkerwijs er
van verwachten? De moeilijkheid is, dat de mensheid in deze moderne tijd
van razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van wetenschap en tech
niek dikwijls het vrijwel onmogelijke van de meteorologie verlangt en dat
is niet redelijk. Kennis van het te verwachten weer is in onze tijd dikwijls
een zaak die van het allergrootste belang is en waar enorme kapitalen
mee gemoeid kunnen zijn. Dat is onder meer een reden waarom er zulke
hoge eisen worden gesteld aan de mannen die de diverse weerkaarten
moeten interpreteren. De meteorologen echter zijn zich volkomen van hun
beperkingen bewust en steeds weer wijzen zij er met nadruk op, dat zij
„weersverwachtingen" geven en geen „weersvoorspellingen"zoals veel
mensen ten onrechte menen. Bij een voorspelling zegt men dat het zo
en zo zal zijn en anders niet, bij het geven van een verwachting zegt men
dat men denkt dat het zo en zo zal zijn, maar dat dit een persoonlijke
interpretatie is, waarbij er ruimte bestaat voor een andere uitkomst.
De weersverwachtingen geven
ons dan ook liet weer dat men ver
wacht, wanneer de ontwikkeling in
de atmosfeer zo zal zijn als de in
terpreterende meteoroloog denkt
dat die zich zal voltrekken. Heeft
hij iets over het hoofd gezien, gaat
er iets enigszins anders dan hij re
delijkerwijs veronderstelde, dan is
dikwijls de weersuitkomst geheel
anders dan de verwachting luidde
en dat is iets waar men rekening
mee dient te houden. Het opmaken
van een weersverwachting die een
goede kans op succes heeft is een
bijzonder moeilijke zaak, temeer
daar de wetenschap zich er volko
men van bewust is dat zij nog veel
te weinig weet van al die factoren
in onze atmosfeer die op de een of
andere wijze meespelen in de ont
wikkeling van het weer, laat staan
dat men al die factoren kan meten
Als gevolg van de nieuwe opzet
tedraagt de tijdwinst tussen Waal
wijk en Den Bosch 10 tot 12 minu
ten, terwijl de rijtijd over het ge-
dele trajekt met maar liefst 20 mi
nuten wordt verkort. Tussen deze
sneldiensten door worden de stop
diensten gehandhaafd, die elk uur
niede de verbinding met de tussen-
gelegen dorpen verzorgen.
Bovendien zullen naast de door
gaande stop- en sneldiensten tij
dens de spitsuren enige tussenrit-
en op de juiste wijze kan interpre
teren.
Toch maakt de meteorologie gro
te vorderingen, al timmert men
daar niet zo mee aan de weg. Veel
dankt men onder meer aan de mo
gelijkheid tot gebruik van satellie
ten met meetapparatuur die op
zeer grote hoogten metingen kun
nen verrichten en waarnemingen
kunnen doen. Daarnaast begint ook
de computer een steeds grotere rol
te spelen, aangezien die in staat is
op zeer korte termijn een enorme
hoeveelheid feitenmateriaal te ver
werken en het resultaat te leve
ren,. Bij juiste programmering zijn
menselijke fouten uitgesloten ter
wijl een dergelijk apparaat onge
looflijk snel werkt. Dat is in de me
teorologie juist van zo'n groot be
lang. Wanneer mensen een inzicht
moeten krijgen van de toestand op
een bepaald moment, dan duurt dat
lang. Als zij aan de hand van deze
kennis verwachtingen moeten op
maken dan kan dat soms uren du
ren, maar in die tijd is de toestand
alweer anders geworden, want het
weer en de factoren die het weer
ten worden gerealiseerd, welke 'n
aanvullende vervoersgelegenheid
vormen tussen Den BoschVlij
men en Drunen. Deze tussenritten
maken, in tegenstelling tot de stop-
diensten, die eveneens door deze
gemeenten rijden, in Drunen een
grote route door de gemeente. De
loopafstand van de verderaf gele
gen nieuwe wijken in Drunen tot
de nieuwe busroute, wordt hierdoor
aanzienlijk verkort.
De BBA brengt geen nieuwe
wintergids uit; de wijzigingen wor
den, gecombineerd met alle voor
afgaande veranderingen in de
dienstregeling, samengevat in een
speciaal wijzigingsblad, dat kostel-
loos ter beschikking wordt gesteld.
Onlangs heeft het wagenpark van
de door de BBA onderhouden stads
en lijndiensten een verjonging on
dergaan, door het in gebruik ne
men van DAF-stadsbussen en DAF
lijnbussen.
De nieuwe bussen hebben een
grotere vervoerscapaciteit. De stads
bus kan 83 passagiers vervoeren en
de lijnbus 97 (43 zitplaatsen en 54
staanplaatsen). De bussen bewij
zen, dat het streven naar doelma
tigheid niet ten koste behoeft te
gaan van het comfort voor de pas
sagiers. De nieuwe bussen zullen
ook in de Langstraat worden inge
zet.
Met de sneldiensten en de com
fortabele nieuwe bussen tracht de
BBA het verlies van passagiers te
gen te gaan. Vooral op de lange
trajekten was een terugval te zien.
Het teruglopen van het aantal pas
sagiers vindt zijn oorzaak ook in
de sterke toename van het particu
lier vervoer. Zoals bekend telt Ne
derland momenteel reeds meer dan
2 miljoen auto's. De daling ging
daarbij nog gepaard met een kos-
ten-stijging. Hierdoor was tariefs
verhoging onontbeerlijk.
beïnvloeden zijn zeer dynamisch.
Een prognose op zeer korte termijn
via de computer is dus van groot
belang.
Al die zaken gaan in de naaste
toekomst meespelen wanneer deze
werkwijze over vrijwel de gehele
wereld gemeen goed gaat worden
en dat betekent tevens, dat er zich
nieuwe mogelijkheden gaan voor
doen voor de meteorologie.
Dat deze ontwikkeling de goede
kant uit gaat blijkt reeds uit het
feit, dat ons KNMI met ingang van
1 oktober 1968 overging tot het uit
brengen van meerdaagse weers
verwachtingen. Aan de weersver
wachting voor „morgen" worden de
weersvooruitzichten voor de twee
daaropvolgende dagen toegevoegd.
Voorlopig alleen nog in de avond-
uen van zondag tot en met vrijdag.
Waar het hier gaat om het op
stellen van weersverwachtingen
over enkele dagen, betekent dit,
dat de Nederlandse meteorologen
rekening moeten gaan houden met
weersomstandigheden die op het
moment van opstellen nog zeer ver
(andere kant van de wereld) van
Nederland zijn. Zij moeten aan de
hand van de beschikbare gegevens
dan gaan bepalen wat deze facto
ren zullen gaan doen. Het is duide
lijk dat dit ten eerste bijzonder
moeilijk is en dat men hierbij re
kening moet gaan houden met de
weerkundige waarnemingen van 'n
groot deel van het gehele noordelijk
halfrond.
Een voorbewerking van deze
waarnemingen geschiedt centraal
en wel in het kader van de Wereld
Meteorologisohe Organisatie in
Washington en in Moskou en wel
met behulp van de hierboven reeds
genoemde computers. De uitkom
sten van deze centrales worden per
telex en facsimile aan de nationale
meteorologische diensten doorgege
ven. Uit dit materiaal kan men dan
plaatselijk z'n conclusies gaan trek
ken. Deze laatste nationale fase
vergt momenteel nog veel manuren
maar ook in ons KNMI wordt nu
de laatste hand gelegd aan de in
stallatie van een rekenautomaat en
wanneer die in gebruik komt zal
er veel tijd worden gewonnen, ter
wijl de berekeningen aanmerkelijk
nauwkeuriger kunnen zijn.
Toch is er nog steeds meer tijd
mee gemoeid dan wenselijk is.
Volgens internationale afspraken
worden de waarnemingen van de
bovenlucht gedaan op 00 uur GMT.
Het doen van die waarnemingen
vergt veel tijd en pas omstreeks 8
uur in de morgen Nederlandse tijd
kunnen de genoemde centrales te
Washington en Moskou met hun
voorbewerking beginnen. De resul
taten van deze voorbewerkingen
zijn pas omstreeks het middaguur
gereed en beschikbaar voor de na
tionale meteorologische diensten.
Verdere bewerking in verband met
de plaatselijke verwachtingen ver
gen nog 3 tot 4 uur arbeid, zodat
ons KNMI pas aan het einde van de
middag in staat is de verwachtin
gen te geven. Die vernemen we dan
bij het journaal van 8 uur op de
televisie.
Door de Wereld Meteorologische
Organisatie wordt alles in het werk
gesteld om in de naaste toekomst
de internationale uitwisseling van
meteorologische gegevens van het
noordelijk halfrond belangrijk te
versnellen. Wanneer ons KNMI
over de eigen rekenmachine be
schikt bestaat dan de kans, dat de
meerdaagse weersverwachting voor
ons land reeds aan het einde van de
ochtend beschikbaar komt, hetgeen
een winst van vele uren zou bete
kenen. Men zou het dan kunnen
horen bij de radioberichten voor
land- en tuinbouw, omstreeks half
één.
De aard van de atmosferische
processen, de dichtheid van het
waarnemingsnet en de nauwkeurig
heid van de waarnemingen van de
hogere luchtlagen bepalen in be
langrijke mate de grenzen van de
voorspelbaarheid van het weer.
Naarmate de verwachtingstermijn
langer wordt genomen, nemen ook
de mogelijkheden tot een nauwkeu
rige omschrijving van het te ver
wachten wper af. Bij meerdaagse
verwachtingen is het thans nog al
leen bij globale formuleringen mo
gelijk, dat in ongeveer 85 procent
van de gevallen het in het uitzicht
gestelde weertype overeen zal ko
men met het later optredende weer.
Wanneer men echter werkt met
dergelijke globale omschrijvingen,
dan is de kans vrij groot, dat de
een die globale omschrijvingen an
ders interpreteert dan een ander,
met als gevolg geheel andere uit
komsten. Dit wil het KNMI trach
ten tegen te gaan, door aan die glo
bale omschrijvingen een verwach
ting in cijfervorm toe te voegen,
die veel duidelijker in cijfers aan-
centrale verwarmingsinstallatie in
(Van onze verslaggever)
TILBURG - De direkteur van de
Streek-VVV „Brabants Centrum" en
van de VVV-Tilburg, de heer Harrie
Verwiel gaat zijn funkties neerleg
gen. Hij is per 1 januari a.s. be
noemd tot direkteur-secretaris van 't
Recreatieschap Peel en Maas. De
heer Verwiel is meer dan 17 jaar ver
bonden aan het VVV-werk in Mid
den Brabant en genoot als zodanig
ook in de Langstraat grote bekend
heid.
Sedert 1951 is de heer Verwiel in
vele organisaties, voornamelijk op
toeristisch gebied, aktief werkzaam.
Zo is hij ondermeer lid van het Di
rectorium van de Provinciale VVV
van Noord-Brabant; voorlichtings-
funktionaris van de Stichting Bra
bants Landschap; adviseur van de
Werkgroep Recreatie van het Stads-
geeft tussen welke grootheden het
weer volgens De Bilt kan schom
melen.
Ook al moet men rekening hou
den met „missers" toch staat vast
dat er grote vooruitgang wordt ge
boekt in de meteorologie. Bij een
verder doordringen in de geheimen
van het weer en de technische en
wetenschappelijke evolutie kan
worden verwacht, dat over niet te
lange tijd, de mens in staat zal zijn
met een zeer grote mate van zeker
heid het weer voor morgen, over
morgen en de volgende week wer
kelijk te „voorspellen".
antwoordde, dat deze wens reeds
gewest Tilburg; adviseur van de
Werkgroep Loonse en Drunense Dui
nen; adviseur van Intergemeentelijke
Rijwielpaden Organisatie Brabants
Centrum; bestuurslid van de vereni
ging van Direkteuren van Instellin
gen ter Bevordering van het Vreem
delingenverkeer in Nederland en lid
van de Provincale Recreatie Com
missie Noord-Brabant.
ÜÉM1I— -
Ook op publicistisch gebied heeft
de heer Verwiel veel arbeid verricht.
Hij heeft als hoofdredakteur van het
blad 'Hart van Brabant' tot een van
de beste VVV-periodieken van ons
land gemaakt. Hij is redakteur van
Brabantia; bestuurslid van de Bra
bantse Omroep; lid van het Genoot
schap van Toeristische Auteurs en
Journalisten en regelmatig medewer
ker van diverse toeristische perio
dieken.
In de periode van 1951 tot 1968
zijn in Midden-Brabant toerisme en
openluchtrecreatie uitgegroeid tot be
langrijke economisch-maatschappelij-
ke verschijnselen. De accomodatie
van het verblijfstoerisme en dagbe-
zoek en het aantal arbeidsplaatsen in
deze sectoren zijn verveelvoudigd.
Het VVV-wezen heeft een belang
rijke rol in deze ontwikkeling ge
speeld en het apparaat in Tilburg is
in deze periode tot een goed geoutil
leerd en voortreffelijk funktionerend
VVV-bureau voor Midden-Brabant
uitgebouwd.
zeker wel uit zouden komen.
Van onze verslaggever)
DEN BOSCH De B.B.A. gaat vanaf zondag 20 oktober enkele be
langrijke sneldiensten invoeren. Eén daarvan is het belangrijke
trajekt door de Langstraat van Den Bosch via Waalwijk naar Bre
da. De rijtijd op het hele trajekt is met maar liefst 20 minuten ver
kort. Verder zijn de lijnen Den BoschEindhoven en Eindhoven
Weert belangrijk verbeterd.
ln het nieuwe bestemmingsplan „Molenwijck" te Loon op Zand kost de
bouwgrond 37,per vierkante meter en deze grondprijs is dan nog
maar gebaseerd op een globale kosprijsberekening, die in haar defini
tieve vorm gewoonlijk alleen maar duurder pleegt uit te vallen. De
definitieve kostprijsberekening wacht nog op het tot stand komen van
de herziening van het bestemmingsplan. Ged. Staten hebben zich in
beginsel akkoord verklaard met bovengenoemde verkoopprijs. In de
donderdagavond gehouden gemeenteraadsvergadering van Loon op
Zand werd bij het voorstel tot verkoop van een bouwperceel langer
dan normaal stilgestaan. De heer L.Hornman was van deze prijs ge
schrokken en hij was bevreesd dat de doorsnee inwoner deze grond
prijs niet zou kunnen opbrengen en de grond dus onverkoopbaar zou
worden, waardoor de prijs nog meer opgedreven zou worden.
De heer Hornman betoogde ver
der dat de woonfunctie van Loon
op Zand ten opzichte van Tilburg in
het gedrang zou komen en verwees
in dit verband naar de gemeente
Goirle, waar men pas besloten heeft
de prijs op 26,per vierkante
meter vast te stellen. De heer J.
Eijkemans liet zich in dezelfde geest
uit en hij was bovendien van me
ning dat de verkoop van kleine per
celen op deze wijze in de hand zou
worden gewerkt.
Burgemeester L. v. Erp gaf toe,
dat het hier om een moeilijk pro
bleem gaat en dat beide sprekers
met hun bemerkingen de vinger op
de wond hadden gelegd. De prijs is
inderdaad hoog, maar de gemeente
heeft de grond op basis van de uit
gebrachte taxatierapporten zelf ook
duur moeten betalen. Het colle-ge
wil de grondprijs zoveel mogelijk
drukken en de heer Van Erp zag
enig soelaas in het verkopen van
kleine bouwterreinen, hetgeen dan
ten koste zal gaan van de groen
voorziening. Maar de toekomstige
bewoners genieten straks immers 't
uitzicht op een fraai natuurgebied,
dat het tekort aan eigen tuin danig
kan compenseren.
De raad ging tenslotte met het
ter tafel liggende voorstel akkoord
aan de heer K. Mutsaers, Doelen 6
te Loon op Zand, een perceel bouw
grond te verkopen voor de bouw
van 18 woningen en 5 garages in 't
plan „Molenwijck", waardoor in elk
geval een belangrijke lap grond a
raison van 37,aan de man is
gebracht.
Op verzoek van de betrokken be
woners heeft het gemeentebestuur
aan een installatiebedrijf offerte
gevraagd voor de aanleg van een
de woningwetwoningen Koningin
Emmastraat 25 t/m 41 oneven. De
installatiekosten van een gasgej
stookte centrale verwarming bedra
gen in totaal 22.995,Dit bedrag
zal nog moeten worden verhoogd
met een raming van de kosten voor
de bouwkundige voorzieningen.
Naar schatting zal hiermee een be
drag van 4.300,gemoeid zijn. De
totale kosten van de voorgenomen
investering kunnen dus worden
vastgesteld op 27.295,De lasten
welke hieruit voortvloeien, zullen
aan de huurders van de woningen
in rekening worden gebracht. Dit
betekent, dat wegens vaste lasten
van de verwarmingsinstallatie we
kelijks een extra-huur van 6,65
zal moeten worden betaald, waar
uiteraard de stookkosten nog bij
komen. Het doorgaan van dit plan
is overigens nog afhankelijk van de
goedkeuring van het ministerie van
binnenlandse zaken, dat (wegens
overschrijding van de 25.000,'n
vaste lening beschikbaar moet stel
len. Op het departement zal daarbij
de urgentie van dit plan tegen an
dere wensen worden afgewogen.
Het enige bezwaar uit de raad was,
dat bij slechts één installateur of
ferte was gevraagd, waarop de voor
zitter repliceerde, dat inschrijving
van een groter aantal installateurs
niet gebruikelijk was.
De overige agendapunten betrof
fen o.a. onbewoonbaarverklaring
van de woning Erasstraat 54, in
trekking van de gemeentelijke Na-
keuringsverordening ingevolge de
Bioscoopwet, alsmede enige grond-
transacties. welke vlot onder de ha
mer doorgingen.
Bii de rondvraag vdoeg de heer
F. Elshout opnieuw of de B.B.A.-
route niet zodanig kan worden uit
gebreid, dat ook de bewoners van
het plan „Pannehoef" hier meer
profijt van hebben. De voorzitter
met de B.B.A. is besproken, maar
dat men niet optimistisch kan zijn
over de mogelijkheden van realise
ring.
De heer J. Beerens vroeg of trot
toirs en wegdek niet eens opge
knapt konden worden, waarbij hij
speciaal wees op de situatie in de
Mgr. Völkerstraat, waarop de voor
zitter antwoordde dat de goedkeu
ring van het krediet hiervoor be
rust bij Ged. Staten.
De heer J. Huijbregts wees op z.i.
slechte communicatie tussen over
heid en burgers. Hij vroeg waarom
sommige briefschrijvers aan B. en
W. zo lang op antwoord moeten
wachten. In dit verband wees hij
op een comité in Loon op Zand, dat
plannen koestert en in voorberei
ding heeft voor een overdekt in-
structiebad in dit dorp. Hij meende
dat op deze wijze het particulier
initiatief de kop wordt ingedrukt.
Er moest volgens hem gelegenheid
zijn tot een gezonde discussie tus
sen overheid en initiatiefnemers.
De voorzitter antwoordde er geen
behoefte aan te hebben die nu in
deze vergadering te bespreken. Het
gemeentebestuur heeft zich overi
gens ten opzichte van dit plan reeds
positief ingesteld en hij was van
mening dat binnenkort wel een ge
sprek kon worden gehouden.
Volgens de heer Van Erp was het
overigens allemaal heel gemakke
lijk initiatieven te nemen en te ont
wikkelen in allerlei zaken, terwijl
de gemeente de kosten voor haar
rekening moet nemen.
Tenslotte kwamen de tongen van
de heer J. Moonen en enkele ande
re raadsleden los over de nieuwe
rioolbelasting, waarvoor de burge
rij zo pas aanslagen heeft ontvan
gen. De rioolbelasting varieert van
40,(voor een gewoon huis) tot
100,(voor een zakenpand). De
aanslagen, die bij de burgerij nogal
met teleurstelling zijn ontvangen,
zijn overigens gebaseerd op een
raadsbesluit. Men informeerde of
hierbij in sommige gevallen fouten
waren gemaakt. De voorzitter advi
seerde dat de betrokkenen, die me
nen dat er ten aanzien van hen fou
ten zijn gemaakt, daarover ten ge
meentehuize dienden te komen pra
ten. Overigens noemde hij het kin
derziekten, die er in de toekomst