Winkeliers in Kaatsheuvel
bundelen de krachten
De strategische
positie van Turkije
ampe
J!c
Een fusie in autowereld
is dringende noodzaak
madame
WINKELIERSVERENIGING „HET WINKELCENTRUM
DE HOOFDSTRAAT" PAKT ZAKEN GRONDIG AAN
van lfï\ierlo
aiupe
OPEN OOG
DONDERDAGAVOND 17 OKTOBER 1968 89e JAARGANG No. 84
tyaalwijksche Stoomdrukkerij
KAATSHEUVEL „We moeten ons als één groep
formeren, dan kunnen we voor onze. belangen strij
den. Dat tot nu toe de middenstanders vaak onvol
doende werden ingelicht bij belangrijke gebeurtenis-,
sen of beslissingen, dat is een verwijt aan ons. Daar
om zijn nu de krachten gebundeld", zo vertelde ons
de heer' Chavanu, de grote promotor achter de nieu
we winkeliersvereniging „Het Winkelcentrum in de
Hoofdstraat" te Kaatsheuvel. Deze organisatie heeft
maandag vaste vormen aangenomen. Al jaren werd het
plan geopperd onder de winkeliers in deze Kaatsheu-
velse winkelstraat om gezamenlijk de problemen het
hoofd te bieden. Nu is het er dan van gekomen en ge
zien de professionele aanpak belooft het veel te wor
den. Daarmee is niet alleen de middenstand in de
Hoofdstraat maar ook 't winkelende publiek gediend.
Na vele jaren nu
sterke organisatie
Jaarprogramma
Parkeren
Breed assortiment
Akties
^.xcluóieve
3lerenklecling
WAALWIJK
Zeker 25 zaiken
Tilburg
Landingsrechten
voor KLIVI in Oost-
af rikaanse staten
VERWEER TEGEN AUTO-CONCERNS
UIT VERENIGDE STATEN
Sterker staan
Hulp aan Nigeria
via Nederlandse
regering
damesmode
heuvelstraat 77 - tilburg
De Tcho vAn het Zuióen
Abonnement
p. week (0,30+ 2ct. inc.k.) ƒ0,32
Uitgever
Hoofdredakteur JAN TIELEN wAAl wsjkse en UnqstRAAtse couRAnt
gironummer 1069687 (hij incasso p. pos'tkwit 75 ct. extra)
Dil blad verschijnt 2* per week Advertentieprijs: 14 cent per mm.
Losse nummers een Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO"
Week na week passeren Russische
marineschepen van het modernste
type de Dardanellen en samen met
de reeds in de Middellandse Zee
aanwezige Russische vlooteenheden,
vormen ze een indrukwekkende en
verder groeiende maritieme Russi
sche macht, die langzaam van groot
gewicht gaat worden in de Middel
landse Zee.
Het gaat hier om een bijzonder
belangrijke zaak. want de Middel
landse Zee is de zuidgrens van Eu
ropa en van de NAVO. Tot voor
kort hadden de partnerlanden daar
weinig of niets .te vrezen. De sche
pen die deze wateren bevoeren wa
ren alle van NAVO-origine en de
kans op een aanval vanuit het zui
den was dan ook vrijwel nihil. De
Russen zaten veilig opgesloten in
de Zwarte Zee.
Inmiddels is de toestand wel zeer
sterk in het nadeel van de vrije
wereld veranderd. De invloed van
de Russen in het Middellandse Zee
gebied neemt voortdurend toe. De
Sowjets hebben kans gezien de ara-
bische landen in Noord-Afrika te
beïnvloeden. Zij worden in hun haat
tegen Israël door de Sowjets ge
steund en daarmee komen naast in
vloed. ook Russische wapens en
technici en uiteraard wil men een
vriend die zo goed steunt ook wel
een voorrecht gunnen, dus kregen
de Russen het recht hun oorlogs
schepen een thuishaven te geven in
havens van Egypte en Algerije, om
maar enkele voorbeelden te noe
men.
Heel slim leverden de Sowjets aan
hun Arabische vrienden schepen
van de allermodernste tYPen- Hier
door zijn de ontvangende landen
ook verplicht in de havens de outil-
'age in te richten voor verzorging
en onderhoud van deze schepen.
Daarbij krijgen zij de assistentie
van Russische technici en tevens is
de haven dan meteen geschikt voor
de ontvangst en verzorging van de
modernste Russische oorlogssche
pen. Het is slechts een kwestie van
systeem.
Algerije heeft er reeds in toege
stemd. dat de oude grote Franse
vlootbasis op zijn gebied, door de
Russen wordt gebruikt Zeker, men
ziet er geen Russische uniformen.
De marinemannen en technische
specialisten lopen allemaal keurig
in burgerkleding, maar op deze wij
ze wordt de Russische maritieme
macht in en rond de Middellandse
Zep van week tot week uitgebreid.
Nog steeds is de Russische vloot
in de Middellandse Zee de mindere
van de grote Zesde Amerikaanse
vloot, maar de Russen overtreffen
reeds de eenheden van de Europese
landen die zich in dit gebied bevin
den. En hierdoor word+ de Zesde
vloot aan de Middellandse Zee ge
bonden. Vroeger kon deze vloot als
dat nodig was naar een ander deel
van de wereld opstomen. doch nu
ligt ze gebonden. Een politiek voor
deel voor Moskou.
Zolang de grote Amerikaanse
vliegdekschepen van de Zesde vloot
er zijn. is de maritieme betekenis
van de Russische vloot nog gering,
want in een nauw begrensd bekken
is de zwakke aan de sterkere over
geleverd.
Dat alles is en blijft zo, zolang
Turkije als een enorme grendel tus
sen de Zwarte en Middellandse Zee
liet. De Sowjetvloot is dan in geval
van oorlog Geïsoleerd als de Turken
de Dardanellen afsluiten.
Een effectief luchtscherm boven
de Russische vloot is slechts reali
seerbaar tenzij in tijden van crisis
Russische luchtstrijdkrachten in
Egypte of Syyrië zouden zijn gesta-
t'oneerd Moskou zou dan zijn Mid
dellandse Zeevloot wel af kunnen
schrijven. Een en ander is uiteraard
voor een zeer belangrijk deel af
hankelijk van de kracht van Turkije
want het ligt voor de hand, dat de
Ruisen zullen trachten de Darda-
rellen open te breken. Door de hui
dige ontwikkeling in de Middelland
se Zee is Turkiie voor de verdedi
ging van de NAVO even belangrijk
geworden als de Bondsrepubliek in
bet centrum van Europa.
De hulo die aan Turkije wordt ge-
ortpn iq de beste weg om de bete
kenis van de Rode Vloot in de Mid
dellandse Zee te bepérken.
(Van onze verslaggever)
„In het centrum hebben de zaken
één gemeenschappelijk belang.
Daarvan is ook iedereen overtuigd.
Naar buiten kunnen we alleen maar
als één groep zich op de problemen
werpen. Dan kun je ook tegenwicht
bieden als er onderhandeld moet
worden", vindt de heer Chavanu.
Deze Kaatsheuvelse middenstander
neeft er samen met collega's jaren
voor gevochten om leven in de brou
werij te krijgen. Dat lukte met an
dere instanties, waarbij dan talloze
problemen opgelost moesten worden
niet zo best.
Terecht werd de oplossing gevon
den in een organisatie, waarbij alle
leden direct belang hebben. Dat is
bij deze winkeliersvereniging ,,Het
Winkelcentrum De Hoofdstraat" 't
geval. Maandagavond is er 'n voor
lopig bestuur geformeerd en een
jaarprogramma opgesteld. Voldoet
dat, dan worden de zaken volgend
jaar opnieuw bekeken. Om alles
goed op te kunnen zetten zal er ook
een betaalde secretaris-penning
meester worden aangetrokken. Deze
professionele aanpak zal zeker zijn
vruchten afwerpen en getuigt van
de ondernemingslust van de betrok
ken winkeliers.
Men heeft een groot aantal wen
sen in een programma gegroepeerd.
Zo zal er gezamenlijk reclame wor
den gemaakt, akties worden ge
voerd die niet in een bepaalde tijds
periode maar het hele jaar door
worden gehouden. Met VVV en an
dere toeristische organisaties zul
len de mogelijkheden worden be
sproken om in de zomermaanden op
het toeristische bezoek in te haken.
Ook de kontakten met de overheid
kunnen nu door het besuur worden
onderhouden. Door deze blokvor
ming kan men zich met recht doen
gelden en is het reeël te veronder
stellen dat met het belang van een
7o'n grote groep ondernemers reke
ning wordt gehouden.
In het kader van de sanering en
verfraaiing van Kaatsheuvel denkt
men ook aan uitbouw van de Hoofd
straat. Een nijpend probleem vindt
de heer Chavanu het parkeerpro
bleem. „Dat Ügt in een dorp anders
dan in een stad. Daar kunnen rus
tig winkelstraten voor het verkeer
worden afgesloten. Het publiek is
graag bereid de auto's elders te
parkeren en een wandeling naar de
winkels te maken. Dat gaat in een
dorp niet. Daar willen de mensen
de auto voor de betrokken winkel
parkeren of in ieder geval in de di-
rekte nabijheid. Anders, zo rede
neert men, kan men ook wel naar
de stad gaan. Daarvoor moet in
Kaatsheuvel dus een oplossing ge-
onden worden. Misschien zou het
zware verkeer geweerd kunnen
worden. Deze vrachtauto's maken
onze winkelstraten er niet aantrek
kelijker en beslist ook niet veiliger
op", aldus de heer Chavanu.
De nieuwe winkeliersvereniging
denkt ook aan het plaatsen van vi
trines en eventueel aan een sterke
re straatverliching. Men wil zo ook
een waardige tegenhanger vormen
van het nieuwe hoofdwinkelcen
trum dat rond het binnenkort te
openen gemeentehuis is geprojek-
teerd. Hiervoor hanteert men de
slogan: „Winkelen in het Winkel
centrum De Hoofdstraat. Goed uit,
beter af."
De zuigkracht van Tilburg, Waal
wijk en ook wel Den Bosch doet
zich in Kaatsheuvel voelen. De win
kelvereniging wil de Hoofdstraat
daarom aantrekkelijk maken voor
liet kopend publiek. Aan het assor
timent zaken ligt het niet. Daarbij
mag zeker aangemerkt worden dat
de laatste jaren de middenstander
voor wat zijn eigen zaak betreft, erg
aktief is geweest. Er is veel geld ge
spendeerd aan verfraaiing en ver
bouwing van de zaken. De meeste
zaken doen voor wat assortiment en
winkelinrichting betreft, beslist niet
onder voor de winkels in de steden.
Een van de mogelijkheden om 'n
winkelstraat aantrekkelijk te maken
s het voeren van akties. Daaraan
werkt de nieuwe organisatie hard.
Men heeft een jaarplan opgezet dat
eindigt in september van het vol-
gend jaar en in een groot aantal
akties voorziet. Akties die niet uit
sluitend afgestemd zijn op de koop
dagen bij uitstek, zoals St. Nicolaas
en Kerstmis maar ook verder in het
jaar moeten lopen. Om de mensen
's avonds een ruime blik in de eta
lages te gunnen, geldt nu ook een
uniforme regeling voor wat betreft
de winkelverlichting, die iedere
avond tot half elf brandt
Een wel zeer belangrijk onder
werp dat vaak ter sprake is ge
bracht, is dc service verlening. Ook
daaraan wil men in verenigings
verband de nodige aandacht beste
den. Dan wil men ook tot een gere
gelde winkelsluiting komen. Mo
menteel is het in Kaatsheuvel zo,
dat sommige winkeliers niet en an
dere alleen dan sluiten als het hun
schikt. Dat komt de dienstverlening
voor het publiek niet en goede.
De pogingen om tot een derge
lijke winkeliersvereniging te komen
zijn de afgelopen jaren vaak mis
lukt. De reden? „Een te grote ver
deeldheid onder de betrokken mid
denstanders. Dat is nu bij de mees.
ten gelukkig veranderd. Van de 40
bedrijven in de Hoofdstraat doen er
definitief 25 mee, terwijl het waar
schijnlijk is, dat dit aantal nog tot
30 zal uitgroeien. Dat is een grote
groep en deze samenwerking zal on
getwijfeld zijn vruchten afwerpen."
„Uiteraard zullen we ook streven
naar samenwerking met andere or
ganisaties. Dan alleen is het moge
lijk om van Kaatsheuvel een aan
trekkelijk winkeldorp te maken.
Tot het publiek uit de direkte om
geving rekenen we dan Loon op
Zand en het dicht bij Kaatsheuvel
gelegen deel van Sprang-Capelle.
Een groter achterland heeft Kaats
heuvel niet. We zullen nu echter
duidelijk kunnen maken, dat het
winkelen in de Hoofdstraat ook
voordelen biedt", aldus de heer Cha
vanu.
HEEFT ALTIJD
veel nieuws,
veel moois,
veel chics
en veel „hips'
KOM KIJKEN:
I
l pantalons, jersey pakjes en I
japonnen, vesten, jumpers,
nylons, shawls, zakdoeken,
S enz. enz.
'n REUZE-COLLECTIE in I
Heuvelstraat 14
Een delegatie van de Rijkslucht
vaartdienst heeft landingsrechten
verkregen voor de KLM in de
Oostafrikaanse staten Tanzania, Ke
nya en Oeganda, in ruil voor lan
dingsrechten voor East African Air
ways in Amsterdam.
De overeenkomst, die voorziet in
'n retourvlucht per week per maat
schappij werd getekend in Arusha
in Tanzania, zetel van de Oostafri
kaanse gemeenschap, die gevormd
wordt door de drie staten Tanzania,
Kenya en Oeganda.
Hiermee heeft de KLM weer uit
breiding weten te geven aan haar
wereldomvattend net. Wat betreft
Canada en de Verenigde Staten
blijven er nog steeds moeilijkheden
bestaan.
LAMZAKKEN
Lamzakken zijn zakken die te slap zijn om te blijven staan. (Kin
deren zeggen wel eens: „Eén ding kun je nietAls begrijpend
volwassene behoor je dan te zeggen: „Wat dan?" Antwoord: „Lege
zakken recht zetten".) Lamzakken voelen zich alleen op hun gemak
als ze op een grote hoop liggen, dan voelen ze dat ze met zijn allen
gewichtig zijn, dat ze gewicht hebben. De vertrouwde Open Oog
lezer hoor ik nu al zeggen: daar zit iets achter. Inderdaad, er zit
iets achter. Achter lamzakken zitten vaak mensen die zich verschui
len: werknemers uit kantoor, bedrijft school, atelier en pastorie,
die meehobbelen, dag in dag uit, zonder enig initiatief. Mensen,
die de ondernemende of werkwillende collega een uitslover vinden,
een strooplikker of fanatiekeling, die in het gouden boekje van de
baas wil komen.
De mensen die verstoppertje spelen achter de stapel lamzakken,
interesseert het geen bal of de klant tevreden naar huis gaat, of de
leerling iets leert, of de parochiaan gebondenheid voelt, de fabriek
het faillissement induikelt. De hele wereld kan hen gestolen worden.
Ze hebben het al lang bekeken. De tijd heeft hun geleerd, dat de
wereld uit lamstralen bestaat. Als het mogelijk is, verschuilen zij
zich achter de Paus, die 't ook niet weet, achter de mammoetwet,
die gemaakt is door een stelletje stomme enthousiastelingen, achter
de directie die alleen voor haar eigen portemonnee werkt. Zo lopen
ze leeg, geleidelijk leeg, tot ze zelf slap en uitgeblust ineenzakken,
en met de moed der wanhoop plaats nemen op de stapel. Daar
hebben ze tenminste nog de idee dat ze met alle andere lamzakken
samen gewicht in de schaal leggen. Alles kan voor hun part in de
lucht vliegen. Doch ze vergeten, dat ze er bij 't eerste windstootje
wegwaaien, zoals een blad in de wind de laan uitvliegt.
Volgende week: WINDBUILEN
Namens 't Bedrijfsapostolaat,
Albert Me gens
Veel buitenstaanders zullen zich
hebben afgevraagd waarom Citroën
en Fiat een poging hebben gedaan
om samen te gaan, een poging die
door president de Gaulle werd af
gekeurd, hetgeen bijzonder ver
strekkende gevolgen zal hebben.
Wie een klein beetje thuis is in
de wereld van de auto. weet, dat
er heel wat autofabrieken zijn, dat
kan men dikwijls al aflezen aan de
verschillende merknamen. Toch be.
driegt dit, want veel merken beho
ren in wezen aan één fabriek. Maar
dat neemt niet weg, dat er toch ook
neg vrij veel fabrieken zijn.
Een van de allergrootste autofa
brikanten van de wereld zijn de
Verenigde Staten en de druk, die
zij met hun geweldige concerns uit
oefenen op de Europese markt is
van dien aard, dat wanneer de Eu
ropese fabrieken hierop geen ant
woord weten, het niet lang zal du
ren of de Europese markt is geheel
in handen van de Amerikaanse fa
brikanten.
Het ligt voor de hand, dat de Eu
ropese fabrieken hier iets tegenover
willen stellen en zij zoeken naar
fusiemogelijkheden om hiermee het
aantal concurrerende fabrieken op
het vasteland van Europa te ver
minderen en door de samensmeltin
gen als grote fabriek sterker te
staan. Dat is de achtergrond van de
poging tot samenwerking tussen Ci
troën en Fiat. President de Gaulle
heeft een spaak in het wiel gesto-
De Nederlandse regering probeert
via de Wereldbank een hulpverle
ningsprogramma voor Nigeria van
de grond te krijgen. Het program
ma in de eerste plaats bedoeld voor
de vluchtelingen, zou uitgewerkt
moeten worden door de groep van
donorlanden, die reeds lange tijd
bij de ontwikkeling van Nigeria be
trokken zijn en waartoe ook Neder
land behoort.
Als dit niet mocht lukken zal Ne
derland een bedrag van 3,6 miljoen
gulden ter beschikking stellen voor
de vluchtelingen. Daarnaast heeft
Nederland reeds 1 miljoen gulden
voor graan en 5 miljoen gulden aan
melkpoeder beschikbaar gesteld.
Ook wil Nederland eventueel een
team van 14 vrijwilligers met eigen
materiaal sturen om hulp te bieden
in door de oorlog geteisterde gebie-
ken, want hij wenst geen. samen
werking in Europees verband. Hij
v/enst, dat dan eventueel de Franse
fabrieken Citroën. Renault, en Peu.
geot samengaan om zo één sterke
Franse automobielindustrie te vor
men. Maar de redenering van de
Franse president is slechts theorie,
v/ant in de praktijk is een samen
gaan van de drie grote Franse auto-
fabrieken niet goed mogelijk om
verschillende economische redenen.
Het veto van de Franse president
maakt het voor alle Europese auto-
fabrieken nu veel moeilijker om de
positie tegenover de Amerikaanse
opdringende fabrieken te verstevi
gen. In Duitsland zoekt ook Volks
wagen naar mogelijkheden om een
geschikte partner te vinden, maar
wanneer door de Gaulle alles op
nationaal niveau zal moeten geschie
den, wordt het wel een heel moei
lijke zaak. De Europese fabrieken
hebben zich trouwens niet alleen
tegen de opdringende Amerikanen
te verdedigen, maar ook tegen de
sinds kort sterk opkomende Japan-
ners, die zeker niet te onderschat
ten zijn.