Winkeliers in Kaatsheuvel bundelen de krachten De strategische positie van Turkije ampe J!c Een fusie in autowereld is dringende noodzaak madame WINKELIERSVERENIGING „HET WINKELCENTRUM DE HOOFDSTRAAT" PAKT ZAKEN GRONDIG AAN van lfï\ierlo aiupe OPEN OOG DONDERDAGAVOND 17 OKTOBER 1968 89e JAARGANG No. 84 tyaalwijksche Stoomdrukkerij KAATSHEUVEL „We moeten ons als één groep formeren, dan kunnen we voor onze. belangen strij den. Dat tot nu toe de middenstanders vaak onvol doende werden ingelicht bij belangrijke gebeurtenis-, sen of beslissingen, dat is een verwijt aan ons. Daar om zijn nu de krachten gebundeld", zo vertelde ons de heer' Chavanu, de grote promotor achter de nieu we winkeliersvereniging „Het Winkelcentrum in de Hoofdstraat" te Kaatsheuvel. Deze organisatie heeft maandag vaste vormen aangenomen. Al jaren werd het plan geopperd onder de winkeliers in deze Kaatsheu- velse winkelstraat om gezamenlijk de problemen het hoofd te bieden. Nu is het er dan van gekomen en ge zien de professionele aanpak belooft het veel te wor den. Daarmee is niet alleen de middenstand in de Hoofdstraat maar ook 't winkelende publiek gediend. Na vele jaren nu sterke organisatie Jaarprogramma Parkeren Breed assortiment Akties ^.xcluóieve 3lerenklecling WAALWIJK Zeker 25 zaiken Tilburg Landingsrechten voor KLIVI in Oost- af rikaanse staten VERWEER TEGEN AUTO-CONCERNS UIT VERENIGDE STATEN Sterker staan Hulp aan Nigeria via Nederlandse regering damesmode heuvelstraat 77 - tilburg De Tcho vAn het Zuióen Abonnement p. week (0,30+ 2ct. inc.k.) ƒ0,32 Uitgever Hoofdredakteur JAN TIELEN wAAl wsjkse en UnqstRAAtse couRAnt gironummer 1069687 (hij incasso p. pos'tkwit 75 ct. extra) Dil blad verschijnt 2* per week Advertentieprijs: 14 cent per mm. Losse nummers een Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" Week na week passeren Russische marineschepen van het modernste type de Dardanellen en samen met de reeds in de Middellandse Zee aanwezige Russische vlooteenheden, vormen ze een indrukwekkende en verder groeiende maritieme Russi sche macht, die langzaam van groot gewicht gaat worden in de Middel landse Zee. Het gaat hier om een bijzonder belangrijke zaak. want de Middel landse Zee is de zuidgrens van Eu ropa en van de NAVO. Tot voor kort hadden de partnerlanden daar weinig of niets .te vrezen. De sche pen die deze wateren bevoeren wa ren alle van NAVO-origine en de kans op een aanval vanuit het zui den was dan ook vrijwel nihil. De Russen zaten veilig opgesloten in de Zwarte Zee. Inmiddels is de toestand wel zeer sterk in het nadeel van de vrije wereld veranderd. De invloed van de Russen in het Middellandse Zee gebied neemt voortdurend toe. De Sowjets hebben kans gezien de ara- bische landen in Noord-Afrika te beïnvloeden. Zij worden in hun haat tegen Israël door de Sowjets ge steund en daarmee komen naast in vloed. ook Russische wapens en technici en uiteraard wil men een vriend die zo goed steunt ook wel een voorrecht gunnen, dus kregen de Russen het recht hun oorlogs schepen een thuishaven te geven in havens van Egypte en Algerije, om maar enkele voorbeelden te noe men. Heel slim leverden de Sowjets aan hun Arabische vrienden schepen van de allermodernste tYPen- Hier door zijn de ontvangende landen ook verplicht in de havens de outil- 'age in te richten voor verzorging en onderhoud van deze schepen. Daarbij krijgen zij de assistentie van Russische technici en tevens is de haven dan meteen geschikt voor de ontvangst en verzorging van de modernste Russische oorlogssche pen. Het is slechts een kwestie van systeem. Algerije heeft er reeds in toege stemd. dat de oude grote Franse vlootbasis op zijn gebied, door de Russen wordt gebruikt Zeker, men ziet er geen Russische uniformen. De marinemannen en technische specialisten lopen allemaal keurig in burgerkleding, maar op deze wij ze wordt de Russische maritieme macht in en rond de Middellandse Zep van week tot week uitgebreid. Nog steeds is de Russische vloot in de Middellandse Zee de mindere van de grote Zesde Amerikaanse vloot, maar de Russen overtreffen reeds de eenheden van de Europese landen die zich in dit gebied bevin den. En hierdoor word+ de Zesde vloot aan de Middellandse Zee ge bonden. Vroeger kon deze vloot als dat nodig was naar een ander deel van de wereld opstomen. doch nu ligt ze gebonden. Een politiek voor deel voor Moskou. Zolang de grote Amerikaanse vliegdekschepen van de Zesde vloot er zijn. is de maritieme betekenis van de Russische vloot nog gering, want in een nauw begrensd bekken is de zwakke aan de sterkere over geleverd. Dat alles is en blijft zo, zolang Turkije als een enorme grendel tus sen de Zwarte en Middellandse Zee liet. De Sowjetvloot is dan in geval van oorlog Geïsoleerd als de Turken de Dardanellen afsluiten. Een effectief luchtscherm boven de Russische vloot is slechts reali seerbaar tenzij in tijden van crisis Russische luchtstrijdkrachten in Egypte of Syyrië zouden zijn gesta- t'oneerd Moskou zou dan zijn Mid dellandse Zeevloot wel af kunnen schrijven. Een en ander is uiteraard voor een zeer belangrijk deel af hankelijk van de kracht van Turkije want het ligt voor de hand, dat de Ruisen zullen trachten de Darda- rellen open te breken. Door de hui dige ontwikkeling in de Middelland se Zee is Turkiie voor de verdedi ging van de NAVO even belangrijk geworden als de Bondsrepubliek in bet centrum van Europa. De hulo die aan Turkije wordt ge- ortpn iq de beste weg om de bete kenis van de Rode Vloot in de Mid dellandse Zee te bepérken. (Van onze verslaggever) „In het centrum hebben de zaken één gemeenschappelijk belang. Daarvan is ook iedereen overtuigd. Naar buiten kunnen we alleen maar als één groep zich op de problemen werpen. Dan kun je ook tegenwicht bieden als er onderhandeld moet worden", vindt de heer Chavanu. Deze Kaatsheuvelse middenstander neeft er samen met collega's jaren voor gevochten om leven in de brou werij te krijgen. Dat lukte met an dere instanties, waarbij dan talloze problemen opgelost moesten worden niet zo best. Terecht werd de oplossing gevon den in een organisatie, waarbij alle leden direct belang hebben. Dat is bij deze winkeliersvereniging ,,Het Winkelcentrum De Hoofdstraat" 't geval. Maandagavond is er 'n voor lopig bestuur geformeerd en een jaarprogramma opgesteld. Voldoet dat, dan worden de zaken volgend jaar opnieuw bekeken. Om alles goed op te kunnen zetten zal er ook een betaalde secretaris-penning meester worden aangetrokken. Deze professionele aanpak zal zeker zijn vruchten afwerpen en getuigt van de ondernemingslust van de betrok ken winkeliers. Men heeft een groot aantal wen sen in een programma gegroepeerd. Zo zal er gezamenlijk reclame wor den gemaakt, akties worden ge voerd die niet in een bepaalde tijds periode maar het hele jaar door worden gehouden. Met VVV en an dere toeristische organisaties zul len de mogelijkheden worden be sproken om in de zomermaanden op het toeristische bezoek in te haken. Ook de kontakten met de overheid kunnen nu door het besuur worden onderhouden. Door deze blokvor ming kan men zich met recht doen gelden en is het reeël te veronder stellen dat met het belang van een 7o'n grote groep ondernemers reke ning wordt gehouden. In het kader van de sanering en verfraaiing van Kaatsheuvel denkt men ook aan uitbouw van de Hoofd straat. Een nijpend probleem vindt de heer Chavanu het parkeerpro bleem. „Dat Ügt in een dorp anders dan in een stad. Daar kunnen rus tig winkelstraten voor het verkeer worden afgesloten. Het publiek is graag bereid de auto's elders te parkeren en een wandeling naar de winkels te maken. Dat gaat in een dorp niet. Daar willen de mensen de auto voor de betrokken winkel parkeren of in ieder geval in de di- rekte nabijheid. Anders, zo rede neert men, kan men ook wel naar de stad gaan. Daarvoor moet in Kaatsheuvel dus een oplossing ge- onden worden. Misschien zou het zware verkeer geweerd kunnen worden. Deze vrachtauto's maken onze winkelstraten er niet aantrek kelijker en beslist ook niet veiliger op", aldus de heer Chavanu. De nieuwe winkeliersvereniging denkt ook aan het plaatsen van vi trines en eventueel aan een sterke re straatverliching. Men wil zo ook een waardige tegenhanger vormen van het nieuwe hoofdwinkelcen trum dat rond het binnenkort te openen gemeentehuis is geprojek- teerd. Hiervoor hanteert men de slogan: „Winkelen in het Winkel centrum De Hoofdstraat. Goed uit, beter af." De zuigkracht van Tilburg, Waal wijk en ook wel Den Bosch doet zich in Kaatsheuvel voelen. De win kelvereniging wil de Hoofdstraat daarom aantrekkelijk maken voor liet kopend publiek. Aan het assor timent zaken ligt het niet. Daarbij mag zeker aangemerkt worden dat de laatste jaren de middenstander voor wat zijn eigen zaak betreft, erg aktief is geweest. Er is veel geld ge spendeerd aan verfraaiing en ver bouwing van de zaken. De meeste zaken doen voor wat assortiment en winkelinrichting betreft, beslist niet onder voor de winkels in de steden. Een van de mogelijkheden om 'n winkelstraat aantrekkelijk te maken s het voeren van akties. Daaraan werkt de nieuwe organisatie hard. Men heeft een jaarplan opgezet dat eindigt in september van het vol- gend jaar en in een groot aantal akties voorziet. Akties die niet uit sluitend afgestemd zijn op de koop dagen bij uitstek, zoals St. Nicolaas en Kerstmis maar ook verder in het jaar moeten lopen. Om de mensen 's avonds een ruime blik in de eta lages te gunnen, geldt nu ook een uniforme regeling voor wat betreft de winkelverlichting, die iedere avond tot half elf brandt Een wel zeer belangrijk onder werp dat vaak ter sprake is ge bracht, is dc service verlening. Ook daaraan wil men in verenigings verband de nodige aandacht beste den. Dan wil men ook tot een gere gelde winkelsluiting komen. Mo menteel is het in Kaatsheuvel zo, dat sommige winkeliers niet en an dere alleen dan sluiten als het hun schikt. Dat komt de dienstverlening voor het publiek niet en goede. De pogingen om tot een derge lijke winkeliersvereniging te komen zijn de afgelopen jaren vaak mis lukt. De reden? „Een te grote ver deeldheid onder de betrokken mid denstanders. Dat is nu bij de mees. ten gelukkig veranderd. Van de 40 bedrijven in de Hoofdstraat doen er definitief 25 mee, terwijl het waar schijnlijk is, dat dit aantal nog tot 30 zal uitgroeien. Dat is een grote groep en deze samenwerking zal on getwijfeld zijn vruchten afwerpen." „Uiteraard zullen we ook streven naar samenwerking met andere or ganisaties. Dan alleen is het moge lijk om van Kaatsheuvel een aan trekkelijk winkeldorp te maken. Tot het publiek uit de direkte om geving rekenen we dan Loon op Zand en het dicht bij Kaatsheuvel gelegen deel van Sprang-Capelle. Een groter achterland heeft Kaats heuvel niet. We zullen nu echter duidelijk kunnen maken, dat het winkelen in de Hoofdstraat ook voordelen biedt", aldus de heer Cha vanu. HEEFT ALTIJD veel nieuws, veel moois, veel chics en veel „hips' KOM KIJKEN: I l pantalons, jersey pakjes en I japonnen, vesten, jumpers, nylons, shawls, zakdoeken, S enz. enz. 'n REUZE-COLLECTIE in I Heuvelstraat 14 Een delegatie van de Rijkslucht vaartdienst heeft landingsrechten verkregen voor de KLM in de Oostafrikaanse staten Tanzania, Ke nya en Oeganda, in ruil voor lan dingsrechten voor East African Air ways in Amsterdam. De overeenkomst, die voorziet in 'n retourvlucht per week per maat schappij werd getekend in Arusha in Tanzania, zetel van de Oostafri kaanse gemeenschap, die gevormd wordt door de drie staten Tanzania, Kenya en Oeganda. Hiermee heeft de KLM weer uit breiding weten te geven aan haar wereldomvattend net. Wat betreft Canada en de Verenigde Staten blijven er nog steeds moeilijkheden bestaan. LAMZAKKEN Lamzakken zijn zakken die te slap zijn om te blijven staan. (Kin deren zeggen wel eens: „Eén ding kun je nietAls begrijpend volwassene behoor je dan te zeggen: „Wat dan?" Antwoord: „Lege zakken recht zetten".) Lamzakken voelen zich alleen op hun gemak als ze op een grote hoop liggen, dan voelen ze dat ze met zijn allen gewichtig zijn, dat ze gewicht hebben. De vertrouwde Open Oog lezer hoor ik nu al zeggen: daar zit iets achter. Inderdaad, er zit iets achter. Achter lamzakken zitten vaak mensen die zich verschui len: werknemers uit kantoor, bedrijft school, atelier en pastorie, die meehobbelen, dag in dag uit, zonder enig initiatief. Mensen, die de ondernemende of werkwillende collega een uitslover vinden, een strooplikker of fanatiekeling, die in het gouden boekje van de baas wil komen. De mensen die verstoppertje spelen achter de stapel lamzakken, interesseert het geen bal of de klant tevreden naar huis gaat, of de leerling iets leert, of de parochiaan gebondenheid voelt, de fabriek het faillissement induikelt. De hele wereld kan hen gestolen worden. Ze hebben het al lang bekeken. De tijd heeft hun geleerd, dat de wereld uit lamstralen bestaat. Als het mogelijk is, verschuilen zij zich achter de Paus, die 't ook niet weet, achter de mammoetwet, die gemaakt is door een stelletje stomme enthousiastelingen, achter de directie die alleen voor haar eigen portemonnee werkt. Zo lopen ze leeg, geleidelijk leeg, tot ze zelf slap en uitgeblust ineenzakken, en met de moed der wanhoop plaats nemen op de stapel. Daar hebben ze tenminste nog de idee dat ze met alle andere lamzakken samen gewicht in de schaal leggen. Alles kan voor hun part in de lucht vliegen. Doch ze vergeten, dat ze er bij 't eerste windstootje wegwaaien, zoals een blad in de wind de laan uitvliegt. Volgende week: WINDBUILEN Namens 't Bedrijfsapostolaat, Albert Me gens Veel buitenstaanders zullen zich hebben afgevraagd waarom Citroën en Fiat een poging hebben gedaan om samen te gaan, een poging die door president de Gaulle werd af gekeurd, hetgeen bijzonder ver strekkende gevolgen zal hebben. Wie een klein beetje thuis is in de wereld van de auto. weet, dat er heel wat autofabrieken zijn, dat kan men dikwijls al aflezen aan de verschillende merknamen. Toch be. driegt dit, want veel merken beho ren in wezen aan één fabriek. Maar dat neemt niet weg, dat er toch ook neg vrij veel fabrieken zijn. Een van de allergrootste autofa brikanten van de wereld zijn de Verenigde Staten en de druk, die zij met hun geweldige concerns uit oefenen op de Europese markt is van dien aard, dat wanneer de Eu ropese fabrieken hierop geen ant woord weten, het niet lang zal du ren of de Europese markt is geheel in handen van de Amerikaanse fa brikanten. Het ligt voor de hand, dat de Eu ropese fabrieken hier iets tegenover willen stellen en zij zoeken naar fusiemogelijkheden om hiermee het aantal concurrerende fabrieken op het vasteland van Europa te ver minderen en door de samensmeltin gen als grote fabriek sterker te staan. Dat is de achtergrond van de poging tot samenwerking tussen Ci troën en Fiat. President de Gaulle heeft een spaak in het wiel gesto- De Nederlandse regering probeert via de Wereldbank een hulpverle ningsprogramma voor Nigeria van de grond te krijgen. Het program ma in de eerste plaats bedoeld voor de vluchtelingen, zou uitgewerkt moeten worden door de groep van donorlanden, die reeds lange tijd bij de ontwikkeling van Nigeria be trokken zijn en waartoe ook Neder land behoort. Als dit niet mocht lukken zal Ne derland een bedrag van 3,6 miljoen gulden ter beschikking stellen voor de vluchtelingen. Daarnaast heeft Nederland reeds 1 miljoen gulden voor graan en 5 miljoen gulden aan melkpoeder beschikbaar gesteld. Ook wil Nederland eventueel een team van 14 vrijwilligers met eigen materiaal sturen om hulp te bieden in door de oorlog geteisterde gebie- ken, want hij wenst geen. samen werking in Europees verband. Hij v/enst, dat dan eventueel de Franse fabrieken Citroën. Renault, en Peu. geot samengaan om zo één sterke Franse automobielindustrie te vor men. Maar de redenering van de Franse president is slechts theorie, v/ant in de praktijk is een samen gaan van de drie grote Franse auto- fabrieken niet goed mogelijk om verschillende economische redenen. Het veto van de Franse president maakt het voor alle Europese auto- fabrieken nu veel moeilijker om de positie tegenover de Amerikaanse opdringende fabrieken te verstevi gen. In Duitsland zoekt ook Volks wagen naar mogelijkheden om een geschikte partner te vinden, maar wanneer door de Gaulle alles op nationaal niveau zal moeten geschie den, wordt het wel een heel moei lijke zaak. De Europese fabrieken hebben zich trouwens niet alleen tegen de opdringende Amerikanen te verdedigen, maar ook tegen de sinds kort sterk opkomende Japan- ners, die zeker niet te onderschat ten zijn.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1968 | | pagina 1