wAAlwijkse en lAnqstRAAtse couRant Grootse historische optocht in Kaatsheuvel belooft veel arnpe ampe u. V' van Yrl'd vrucktieó Volgende week Waalwijkse kampioenschappen skelteren Een schip wendt de steven bouwman brillen v.—y SAMENSTELLING VAN KILOMETERS LANGE STOET NU BEKEND De route P Banketbakkerij van Mii g DERDE STUURMAN IN ELKAAR GEZAKT Zwijgen Steven gewend Inschrijving Veel medewerking uit alle kerkdorpen Veel harmonieën 'n Goed adres, 'in Uniek adres, in Tilburg: Het bedrijfsleven in Nederland staat voor moeilijke taak Lente-fruit Deelname staat open voor ploegen en individuelen Radio-medical helpt zieke zeelui Spoedsein Wedstrijdleiding DONDERDAGAVOND 17 APRIL 1969 92e JAARGANG No. 31 De tcho van het Zuióen Uitgever Waalwij ksche Stoomdrukkerij HoofdredakteurJAN TIELEN Antoon Tielen Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week. Losse nummers 20 cent Brieven onder nummer 50 ct. extra Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling (bij incasso p.postkwit. 75 ct extra) Advertentieprijs: 15 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres „ECHO" KAATSHEUVEL - Tussen de soep en de pudding door - want Piet Borsten beschouwt zichzelf, dan toch ergens als kok van een gerenom meerd hotel, dat een feestdiner aan het voorbereiden is - had hij dan nog wel een paar ogenblikken om te babbelen over „mijnen optocht" zoals hij - ergens met recht - zichzelf uitdrukt. Hij beschouwt het ergens als zijn zaak en zijn troetelkind waaraan hij al weken, dagen en slapeloze nachten werkt. Een opdracht is met een simpel woordje ,,ja" aanvaard, maar op zo'n moment, zie je niet en dat kun je niet en dat is maar goed ook, want anders begon je er nooit aan - alle konsekwenties daaraan verbonden. Een gemeenschapsbelang op de dag van heden, slaat nog maar zelden aan. Het kringetje van het „ego" is een kristallen en een heilig huisje gewor den. En owee als er een steentje tegen aankomt, dan staat men met de meest genadeloze kritiek klaar. Maar laten we daar nou over zwij gen, want ik wil mijn grote dankbaar heid uiten ten opzichte van die vele mensen, die bereid waren mijn op tocht-, kar"wél mee te willen trek ken. Dat geeft dan toch weer ergens voldoening: je ziet een hele gemeen te naar elkaar groeien; heerlijk dat zo'n optocht ook nog zo'n massa ge- meenschaps-good-will kan kweken. Je moet er voor sjouwen en zwoegen, van her naar der, dag in dag uit, maar je voelt je steeds sterker wor den. Is het niet machtig mooi te kunnen zeggen, dat Loon op Zand met vijf wagens en met Sophia en Concordia met majorettes en de Gilden en de Jeugdbelangen en de ponnyclub in de optocht vertegenwoordigd zijn. De Moer is op die zaterdagmiddag een verlaten oord, want wat niet in de optocht zit bij de uitbeelding van de fanfare en de ponnyclub, staat in Kaatsheuvel om het schouwspel gade te slaan. De buurtschap Zandschel, Recht vaart en Loonsedijk komt met een wa gen, evenzo Berndijk met een veel omvattende uitbeelding; het steeds actieve en bereid-volle „Hoekske" en dan gtheel Kaatsheuvel onderver deeld in wijken. Het wordt, hoop ik, grandioos! Alleen het weer kan nog roet in het eten strooien. Maar mo gen we daarvoor gespaard blijven, want het zou eeuwig jammer zijn van al de kosten en belangeloze moeite die aan deze manifestatie besteed zijn. Mijnheer, de optocht wordt opge luisterd door zes harmoniekorpsen en 5 showkorpsen. Ik heb 1600 cos- tuums gehuurd in Antwerpen. Gri meur bij uitstek, Wijngaard uit Til burg komt met drie man sterk uit Til- zichten bewerken! U moet straks maar kijken. Ik ben bang, dat de mensen ogen te kort zullen komen om alles te verwerken. Het wordt een historische optocht die door zijn keur van uitbeeldingen een kijkspel zal bieden, rijk aan va riaties en in zijn totaliteit een zeer acceptabele manifestatie van een feestvierende gemeente. Met zo'n op tocht moesten we door de gehele ge meente kunnen trekken. Maar dat is nu eenmaal om diverse redenen niet mogelijk. Ik moet open straten hou den, zonder bomen, zonder lichtlei- dingen vanwege de hoogte der wa gens; kan geen kleine bochten heb ben met wagens van 12 meter lang; kan korpsen en voetvolk geen 3 uren laten tippelen enz. Daarom zal de op tocht - en ik hoop nu, dat niemand me dat kwalijk zal nemen - zoveel mogelijk in een rechte lijn rijden", zo vertelde ons optocht-regisseur Piet Borsten. De route is als volgt: Opstellen parkeerterrein van de Efte- ling, Europaweg, Parklaan, v. Hees- wijkstraat, Gasthuisstr., Markt, Huy- genstraat, Berndijksestr., Sweenstr., Antoniusstraat, Hoofdstraat, Peper straat, Markt, ontbinden Vossenberg- selaan. En nu dan de samenstelling: Motorpolitie. 1. Kon. Harm. Sophia's Vereeniging met majorettes, Loon op Zand; 2. Uitbeelding: Wagen De Belening 1269; 3. Stoeterij. 4. Uitbeelding: Eerste bevolking. Loon op Zand: Wagen Turfstekers. Kaatsheuvel: Wagen Plaggenhut met zwavelstokmakersbezembinders boenderbinders, mattenvlechters en stoelenmakers. Bolderwagen en hondekar met pro- dukten. Voetvolk. Wegen Standbeeld schareslijper. Slijperswagen. Zigeunerswagen „De Witte Veer". 5. Fanfare St. Joachim, De Moer. 6. Uitbeelding: Overbrenging Raad huis van Loon op Zand naar Kaats heuvel. Rijtuig met gerechtelijke macht. 3 boerenkarren met het archief onder militaire bewaking. Wagen afbraak Raadhuis. 7. Drumband Prins Bernhard met Texas Showgirls uit Tilburg. 8. Uitbeelding: Het Gildewezen. Standaardruiter; Vendeliers; Tam bours; Wagen Schuttersfeest; Wagen Gildesymboliek. 9. Ponnyclub Loon op Zand. 10. Gezamenlijke Kaatsheuvelse Har monieën met majorettes. 11. Uitbeelding: Begin Schoenfabri- cage. Wagen primitieve schoenmake rij; Blauweymaandag-vièring; Wagen gedwongen winkelnering. 12. Uitbeelding: Tijd rond 1900. Wagen, tram, gaslantaarn, omroeper, mikkeman, eerste auto's. 13. Jachthoorncorps „Cornu Copiae" uit Waalwijk. 14. Uitbeelding: Wagen Mobilisatie 1914-1918. 15. Ponnyclub 't Hoek slee. 16. Fanfare 'Muziek en Vriendschap' uit Riel. 17. Uitbeelding: TBC-dagen. Wagen de wijngod Bacchus met gevolg. Or geldraaier. 18. Stoeterij. 19. Uitbeelding: Wereldoorlog 1940- 1945. Intocht Duitse troepen; Over rompeling Nederlandse leger; S.S. - N.S.B. - vlaggenvertoonWagen dis tributiekantoor; Wagen oorlogssym- bolie; Voetvolk gedwongen handelin gen; Wagen V-l en springen van de M.A.S.T.; Bevrijding. KWALITEIT stofknopen, plisseren, ges pen, ajouren, ceintuurs, re pareren, borduren, verma ken, inkorten enz. enz. enz. VAKWERK jersey japonnen en pakjes, jumpers, rokken, blouses, nylons, shawls, pantalons, Heuvelstraat 14 20. Jeugdcorps „De Schotjes" uit Tilburg. 21. Uitbeelding: Wagen ,,De Gouden Stad". 22. De B.B.A.-harmonie uit Breda. 23. Uitbeelding: Wagen vakantie-ex plosie. 24. Parasolmajorettes Peloton Drum band en majorettencorps St. Laurens drummers uit Breda. 25. Uitbeelding: Wagen 10 jaar Re vue. 26. Ponnyclub Berndijk. 27. Uitbeelding: Wagensport. 28. Uitbeelding: Onze jeugd, jeugddrumband St. Jozef, Kaatsheu vel; Wagen Soosleven; Wagen jeugd, verleden, heden en toekomst; Ponny club De Moer; Wagen Kaatsheuvels Jeugdkoor; Bromfietsenwereld. 29. Majorettencorps Oosterhout. 30. Uitbeelding: Natuurschoon en toerisme. Wagen Natuurschoon V.V.V.; Cam pings. 31. Kon. Erk. Harm. Concordia met majorettes uit Loon op Zand. 32. Uitbeelding: Wagen 700 jaar Venloon. Politie. Inmiddels staat het bedrijfsleven in Nederland voor de moeilijkste taak. Hogere kosten, zoals de administratie van de BTW, benzineprijs-verhoging, komende januari weer verhoging van de BTW e.d. Voorts te verwachten nieuwe looneisen van de werknemers, in verband met deze verhogingen die leiden tot grotere kosten van levens onderhoud. Maar de prijzen mogen niet omhoog. Wanneer de overheid het bedrijfs leven niet tegemoet zal komen in de naaste toekomst, dan is de mogelijk heid bijzonder groot, dat in diverse sectoren hier en daar overgegaan zal moeten worden tot sluiting van be drijven, die geen kans zien nog langer het hoofd boven water te houden. Dat betekent werkloosheid en dat, terwijl Nederland in sommige delen van het land toch al een werkloosheid kent, die tot nadenken stemt. Deze mogelijkheid gevoegd bij de verwachting van de vakbonden, die menen, dat wanneer de werknemers geen tegemoetkoming krijgen in de vorm van de door het NVV voorge stelde 2% verschuiving van premie last van werknemers naar werkgevers, de mogelijkheid van arbeidsonrust groot wordt. Wanneer men een en ander nader bekijkt, kan men niet aan de indruk ontkomen, dat de regering in wezen de strijd reeds heeft verlo ren en de zaken al uit de hand gelo pen zijn. WAALWIJK - Degenen die van spanning, sensatie en snelheid hou den, zullen tijdens de komende Waalwijkse skelter-kampioenschappen hun hart kunnen ophalen. De eerbiedwaardige gebouwen van de St. Petrus- school zullen zaterdagmiddag en zondag 26 en 27 april a.s. dreunen op hun grondvesten, wanneer vele skelterberijders onder het nijdige gebrom van hun motoren zullen pogen de geluidsbarrière te doorbreken, om aldus het kampioenschap van Waalwijk in de wacht te slepen. Iedereen is deze dagen welkom. Ervaren of onervaren, eenieder kan zicht laten inschrijven voor deelname van deze races. Er zijn 2 inschrij vingsmogelijkheden opengesteld. Laag staat de ondergaande zon boven de einder en trekt een bloedrode baan over het schier rimpelloze water van de Golf van Aden. Gestaag ploegt de machtige scheepsschroef door het zilte nat. Zacht trillend schuift de koopvaarder over het blauwgrijze watervlak, een breed spoor kielzog achter zich trekkend. Recht vooruit staan in de verte wazig de kale rotspartijen van Kaap Guardafui. Aan bakboord passeert een tegen- liggende supertanker, waarop men juist de navigatielichten ontsteekt. In de kapiteinshut klinken vrolijke stemmen en het getinkel van glazen. De „ouwe" is jarig en heeft zijn scheepsofficieren - voorzover vrij van wacht - uitgenodigd op een borrel voor den eten. De stemming is gezellig. Plotseling verschijnt de stuurmans leerling in de deuropening. Gejaagd zegt hij: „Kap'tein, kunt U gauw bo ven komen? De derde is op de brug in elkaar gezakt. Spuwt bloed. Klaag de gisteren in Aden al over pijn". Het geroezemoes in de hut verstomt. In een wip is de ouwe, gevolgd door de eerste officier, op de „bok". De laat ste, tot wiens taak de EHBO behoort, onderzoekt de eerste stuurman. Deze ligt steunend naast het stuurkompas. De roerganger - handen aan het rad en de blik vast gericht op het kom pas - profiteert somber: „Dat wordt opliggen"Hij krijgt gelijk. Na over leg met de eerste geeft de kapitein opdracht de zieke stuurman naar de ziekenboeg te dragen en te kooi te legger,. Even later komt de kapitein de ra diohut binnen. Daar is de marconist juist bezig het persbulletin van radio- Holland/A.N.P. dat in morse op de korte golf wordt uitgeseind, te ne men. „Stoppen maar Sparks" zegt hij. „Kun je nu verbinding maken met Scheveningen Radio? Ik heib hier een medical". Sparks knikt bevesti gend. Hij zet zijn koptelefoon af en schuift de schrijfmachine opzij. Zorg vuldig telt hij de woorden van het telegram onder het doorlezen van de inhoud. „Oké kapitein, ik zal het di rect verzenden". En terwijl de gezag voerder teruggaat naar de brug stemt de radio-officier zijn ontvanger af op een andere frekwentie van 't Neder lands kuststation. Hij 'haalt een scha kelaar over en de motorgenerator be gint te zoemen, de zendbuizen gaan gloeien. Dan klinkt zijn oproep in de ether, voorafgegaan door 'het lang zaam en nadrukkelijk geseinde inter nationale spoedsein XXX. Duizenden mijlen verwijderd, in het verre vaderland, wordt dat spoedsein door een kuststation-telegrafist opge pikt temidden van het rumoer der vele schrille morsestemmen in de 36- meter roepband. Onmiddellijk wordt er gevolg aan gegeven en de corres pondentie met een ander scheepssta- tion verbroken. „QRX for XXX QRT", seint het kuststation. Dit vakjargon betekent in verstaanbare taal: wachten voor spoedbericht en zwijgen! „QRV" (ik ben klaar voor u), meldt men het schip in de Golf van Aden. Er wordt een telegramformulier in de schrijf machine geschoven en snel het ge seinde bericht daarop vertolkt: „Ra dio-medical van m.s. Koopvaardij in Golf van Aden. Hollandse medicijn kist stop patiënt manlijk oud 30 jaar stop maagklachtenDan volgen zo uitgebreid mogelijk de ziektever schijnselen. Het telegram eindigt met een verzoek om advies. Via een directe telefoonlijn wordt de dienstdoende arts in het Rode- Kruis-ziekenhuis te Den Haag inge licht. Die stelt de diagnose en geeft hel gevraagde advies. Het wordt nauwkeurig genoteerd. Even later wordt het schip weer aangeroepen. In het ritmisch staccato der morsete kens gaat het bericht door de ether: „patiënt mag niets eten of drinken si op, dichtstbijzijnde haven aanlopen voor opname hospitaal fullstop". In de Golf van Aden is inmiddels de duisternis gevallen. Het vuur van Guadafui is net dwars geweest. Op zijn kooi in de ziekenboeg ligt de derde stuurman te woelen. Vergeefs tracht hij de slaap te vatten bij de bijna ondraaglijke hitte. De radio officier komt met het juist ontvangen doktersadvies op de brug, waar de ouwe onrustig heen en weer loopt en de eerste bezig is met peilen. De ka pitein staakt zijn geijsbeer en neemt het telegram gretig aan. Hij gaat er mee naar de kaartenkamer om het te lezen. Dan buigt hij zich zwijgend over de kaart, scharrelt met passer en pleischaal (parallellineaal) en bepaalt de positie van zijn schip nauwkeurig. Hij pakt een telegramformulier en schiijft daarop: „Keren terug naar Aden stop bedankt voor uw advies fullstop En terwijl de radio-officier weer achter zijn zender kruipt om dat be sluit aan het kuststation te seinen, geeft de gezagvoerder op de brug zijn orders. De roerganger draait verwoed aan het wiel. Het schip begint te zwenken, eerst langzaam, dan steeds vlugger. Net zo lang tot het tegenge stelde koers voorligt en het in zijn eigen kielzog terugvaart. Terug naar Aden om een mensenleven te redden. Zo maakt het radio medisch advies van een Rode Kruis arts in Den Haag het mogelijk dat de zieke stuurman kan worden opgenomen in het hospi- tual tan Aden, waar men door middel van een ander radiotelegram via de scheepsagent van zijn komst op de hoogte wordt gesteld. SPECIAALZAAK 1. Deelname met een ploeg van vijf personen. Men dingt dan mee naar het kam pioenschap van Waalwijk. Hierbij wordt uitgegaan van de totaaltijd der ploeg, zijnde de tijden der afzonder lijke leden bij elkaar opgeteld. Daar naast kampt de snelste rijder uit de ploeg naar de prijs voor de beste in dividuele coureur. 2. Inschrijving als individuele rijder. Hierbij wordt strijd geleverd om de volgende 3 prijzen: kampioenschap dames; kampioenschap heren en kam pioenschap junioren. Cracks van bui tenaf worden uit deze prijzen geweerd om zodoende onervaren Waalwijkse rijders een kans te geven. De skelterraces worden gehouden in samenwerking met de „Skelter brigade Nederland". De skelters zijn uitgerust met de officiële JLO-moto- ren van 98 cc. De bediening is zeer eenvoudig, doordat de wagens zijn uitgerust met automatische koppe ling. Bijgevolg geen versnellingsmoei lijkheden. Een ideale gelegenheid voor dames en junioren om ook eens deze sensatie te ondergaan. Vooraf krijgt bovendien eenieder rij-instruk- ties, van een erkend instrukteur. Daarnaast rijdt elke deelnemer I V2 proefronde. De leiding van de races op zich berust geheel bij de „Skelter-Brigade Nederland", die onder auspiciën van de Stichting Carting Nederland, al vanaf 1961 dergelijke races in ons land heeft geleid. Jong en oud, die van dit spekta- culaire schouwspel willen genieten zijn van harte welkom op deze races. Het is een waarlijk sensationeel ge zicht die kleine' wagentjes over het cirquit te zien racen. Bovendien zal onder het grote afdak van de speel plaats diverse attracties worden inge richt, waaronder een komplete bar, schiettent, gooi- en smijtraam, kof- fieterrasje, kegelbaan en friteszaak. Al met al een concentratie van ont spanningsmogelijkheden, die slechts zelden wordt geboden. Het geheel wordt georganiseerd door de Stichting Andreas Zijlmans- groep. Het lag bij deze verkenners- groep in de bedoeling met een werge- lijke grootscheepse aktie enige luister bij te zetten aan haar 35-jarig be staan. Men kan alsnog inschrijven. Ploe gen kunnen zich nu reeds opgeven bij de heer Hooijmaaijers, Wilhelmi- nastraat 35, Waalwijk. Individuele rijders kunnen zich op de wedstrijd dagen ter plaatse aan de kassa laten inschrijven. Veiligheidshelmen wor den verstrekt in de „Pit" van het skeltercircuit. De minimum leeftijd voor deelname is op 12 jaar gesteld.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1969 | | pagina 13