wAAlwijkse en lAnqstRAAtse couRant
Grootse historische optocht
in Kaatsheuvel belooft veel
arnpe
ampe
u.
V' van Yrl'd vrucktieó
Volgende week Waalwijkse
kampioenschappen skelteren
Een schip wendt de steven
bouwman
brillen
v.—y
SAMENSTELLING VAN KILOMETERS LANGE STOET NU BEKEND
De route
P
Banketbakkerij van Mii g
DERDE STUURMAN IN ELKAAR GEZAKT
Zwijgen
Steven gewend
Inschrijving
Veel medewerking
uit alle kerkdorpen
Veel harmonieën
'n Goed adres,
'in Uniek adres,
in Tilburg:
Het bedrijfsleven in
Nederland staat voor
moeilijke taak
Lente-fruit
Deelname staat open
voor ploegen en
individuelen
Radio-medical helpt
zieke zeelui
Spoedsein
Wedstrijdleiding
DONDERDAGAVOND 17 APRIL 1969
92e JAARGANG No. 31
De tcho van het Zuióen
Uitgever
Waalwij ksche Stoomdrukkerij
HoofdredakteurJAN TIELEN
Antoon Tielen
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week.
Losse nummers 20 cent
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling
(bij incasso p.postkwit. 75 ct extra)
Advertentieprijs: 15 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO"
KAATSHEUVEL - Tussen de soep en de pudding door - want Piet
Borsten beschouwt zichzelf, dan toch ergens als kok van een gerenom
meerd hotel, dat een feestdiner aan het voorbereiden is - had hij dan nog
wel een paar ogenblikken om te babbelen over „mijnen optocht" zoals hij
- ergens met recht - zichzelf uitdrukt. Hij beschouwt het ergens als zijn
zaak en zijn troetelkind waaraan hij al weken, dagen en slapeloze nachten
werkt. Een opdracht is met een simpel woordje ,,ja" aanvaard, maar op
zo'n moment, zie je niet en dat kun je niet en dat is maar goed ook, want
anders begon je er nooit aan - alle konsekwenties daaraan verbonden.
Een gemeenschapsbelang op de dag van heden, slaat nog maar zelden aan.
Het kringetje van het „ego" is een kristallen en een heilig huisje gewor
den. En owee als er een steentje tegen aankomt, dan staat men met de
meest genadeloze kritiek klaar.
Maar laten we daar nou over zwij
gen, want ik wil mijn grote dankbaar
heid uiten ten opzichte van die vele
mensen, die bereid waren mijn op
tocht-, kar"wél mee te willen trek
ken. Dat geeft dan toch weer ergens
voldoening: je ziet een hele gemeen
te naar elkaar groeien; heerlijk dat
zo'n optocht ook nog zo'n massa ge-
meenschaps-good-will kan kweken. Je
moet er voor sjouwen en zwoegen,
van her naar der, dag in dag uit,
maar je voelt je steeds sterker wor
den.
Is het niet machtig mooi te kunnen
zeggen, dat Loon op Zand met vijf
wagens en met Sophia en Concordia
met majorettes en de Gilden en de
Jeugdbelangen en de ponnyclub in de
optocht vertegenwoordigd zijn. De
Moer is op die zaterdagmiddag een
verlaten oord, want wat niet in de
optocht zit bij de uitbeelding van de
fanfare en de ponnyclub, staat in
Kaatsheuvel om het schouwspel gade
te slaan.
De buurtschap Zandschel, Recht
vaart en Loonsedijk komt met een wa
gen, evenzo Berndijk met een veel
omvattende uitbeelding; het steeds
actieve en bereid-volle „Hoekske" en
dan gtheel Kaatsheuvel onderver
deeld in wijken. Het wordt, hoop ik,
grandioos! Alleen het weer kan nog
roet in het eten strooien. Maar mo
gen we daarvoor gespaard blijven,
want het zou eeuwig jammer zijn van
al de kosten en belangeloze moeite
die aan deze manifestatie besteed
zijn.
Mijnheer, de optocht wordt opge
luisterd door zes harmoniekorpsen en
5 showkorpsen. Ik heb 1600 cos-
tuums gehuurd in Antwerpen. Gri
meur bij uitstek, Wijngaard uit Til
burg komt met drie man sterk uit Til-
zichten bewerken! U moet straks
maar kijken. Ik ben bang, dat de
mensen ogen te kort zullen komen om
alles te verwerken.
Het wordt een historische optocht
die door zijn keur van uitbeeldingen
een kijkspel zal bieden, rijk aan va
riaties en in zijn totaliteit een zeer
acceptabele manifestatie van een
feestvierende gemeente. Met zo'n op
tocht moesten we door de gehele ge
meente kunnen trekken. Maar dat is
nu eenmaal om diverse redenen niet
mogelijk. Ik moet open straten hou
den, zonder bomen, zonder lichtlei-
dingen vanwege de hoogte der wa
gens; kan geen kleine bochten heb
ben met wagens van 12 meter lang;
kan korpsen en voetvolk geen 3 uren
laten tippelen enz. Daarom zal de op
tocht - en ik hoop nu, dat niemand
me dat kwalijk zal nemen - zoveel
mogelijk in een rechte lijn rijden", zo
vertelde ons optocht-regisseur Piet
Borsten.
De route is als volgt:
Opstellen parkeerterrein van de Efte-
ling, Europaweg, Parklaan, v. Hees-
wijkstraat, Gasthuisstr., Markt, Huy-
genstraat, Berndijksestr., Sweenstr.,
Antoniusstraat, Hoofdstraat, Peper
straat, Markt, ontbinden Vossenberg-
selaan.
En nu dan de samenstelling:
Motorpolitie.
1. Kon. Harm. Sophia's Vereeniging
met majorettes, Loon op Zand;
2. Uitbeelding: Wagen De Belening
1269;
3. Stoeterij.
4. Uitbeelding: Eerste bevolking.
Loon op Zand: Wagen Turfstekers.
Kaatsheuvel: Wagen Plaggenhut met
zwavelstokmakersbezembinders
boenderbinders, mattenvlechters en
stoelenmakers.
Bolderwagen en hondekar met pro-
dukten.
Voetvolk.
Wegen Standbeeld schareslijper.
Slijperswagen.
Zigeunerswagen „De Witte Veer".
5. Fanfare St. Joachim, De Moer.
6. Uitbeelding: Overbrenging Raad
huis van Loon op Zand naar Kaats
heuvel.
Rijtuig met gerechtelijke macht.
3 boerenkarren met het archief onder
militaire bewaking.
Wagen afbraak Raadhuis.
7. Drumband Prins Bernhard met
Texas Showgirls uit Tilburg.
8. Uitbeelding: Het Gildewezen.
Standaardruiter; Vendeliers; Tam
bours; Wagen Schuttersfeest; Wagen
Gildesymboliek.
9. Ponnyclub Loon op Zand.
10. Gezamenlijke Kaatsheuvelse Har
monieën met majorettes.
11. Uitbeelding: Begin Schoenfabri-
cage. Wagen primitieve schoenmake
rij; Blauweymaandag-vièring; Wagen
gedwongen winkelnering.
12. Uitbeelding: Tijd rond 1900.
Wagen, tram, gaslantaarn, omroeper,
mikkeman, eerste auto's.
13. Jachthoorncorps „Cornu Copiae"
uit Waalwijk.
14. Uitbeelding: Wagen Mobilisatie
1914-1918.
15. Ponnyclub 't Hoek slee.
16. Fanfare 'Muziek en Vriendschap'
uit Riel.
17. Uitbeelding: TBC-dagen. Wagen
de wijngod Bacchus met gevolg. Or
geldraaier.
18. Stoeterij.
19. Uitbeelding: Wereldoorlog 1940-
1945. Intocht Duitse troepen; Over
rompeling Nederlandse leger; S.S. -
N.S.B. - vlaggenvertoonWagen dis
tributiekantoor; Wagen oorlogssym-
bolie; Voetvolk gedwongen handelin
gen; Wagen V-l en springen van de
M.A.S.T.; Bevrijding.
KWALITEIT
stofknopen, plisseren, ges
pen, ajouren, ceintuurs, re
pareren, borduren, verma
ken, inkorten enz.
enz. enz.
VAKWERK
jersey japonnen en pakjes,
jumpers, rokken, blouses,
nylons, shawls, pantalons,
Heuvelstraat 14
20. Jeugdcorps „De Schotjes" uit
Tilburg.
21. Uitbeelding: Wagen ,,De Gouden
Stad".
22. De B.B.A.-harmonie uit Breda.
23. Uitbeelding: Wagen vakantie-ex
plosie.
24. Parasolmajorettes Peloton Drum
band en majorettencorps St. Laurens
drummers uit Breda.
25. Uitbeelding: Wagen 10 jaar Re
vue.
26. Ponnyclub Berndijk.
27. Uitbeelding: Wagensport.
28. Uitbeelding: Onze jeugd,
jeugddrumband St. Jozef, Kaatsheu
vel; Wagen Soosleven; Wagen jeugd,
verleden, heden en toekomst; Ponny
club De Moer; Wagen Kaatsheuvels
Jeugdkoor; Bromfietsenwereld.
29. Majorettencorps Oosterhout.
30. Uitbeelding: Natuurschoon en
toerisme.
Wagen Natuurschoon V.V.V.; Cam
pings.
31. Kon. Erk. Harm. Concordia met
majorettes uit Loon op Zand.
32. Uitbeelding: Wagen 700 jaar
Venloon.
Politie.
Inmiddels staat het bedrijfsleven in
Nederland voor de moeilijkste taak.
Hogere kosten, zoals de administratie
van de BTW, benzineprijs-verhoging,
komende januari weer verhoging van
de BTW e.d. Voorts te verwachten
nieuwe looneisen van de werknemers,
in verband met deze verhogingen die
leiden tot grotere kosten van levens
onderhoud. Maar de prijzen mogen
niet omhoog.
Wanneer de overheid het bedrijfs
leven niet tegemoet zal komen in de
naaste toekomst, dan is de mogelijk
heid bijzonder groot, dat in diverse
sectoren hier en daar overgegaan zal
moeten worden tot sluiting van be
drijven, die geen kans zien nog langer
het hoofd boven water te houden. Dat
betekent werkloosheid en dat, terwijl
Nederland in sommige delen van het
land toch al een werkloosheid kent,
die tot nadenken stemt.
Deze mogelijkheid gevoegd bij de
verwachting van de vakbonden, die
menen, dat wanneer de werknemers
geen tegemoetkoming krijgen in de
vorm van de door het NVV voorge
stelde 2% verschuiving van premie
last van werknemers naar werkgevers,
de mogelijkheid van arbeidsonrust
groot wordt. Wanneer men een en
ander nader bekijkt, kan men niet aan
de indruk ontkomen, dat de regering
in wezen de strijd reeds heeft verlo
ren en de zaken al uit de hand gelo
pen zijn.
WAALWIJK - Degenen die van spanning, sensatie en snelheid hou
den, zullen tijdens de komende Waalwijkse skelter-kampioenschappen hun
hart kunnen ophalen. De eerbiedwaardige gebouwen van de St. Petrus-
school zullen zaterdagmiddag en zondag 26 en 27 april a.s. dreunen op
hun grondvesten, wanneer vele skelterberijders onder het nijdige gebrom
van hun motoren zullen pogen de geluidsbarrière te doorbreken, om aldus
het kampioenschap van Waalwijk in de wacht te slepen.
Iedereen is deze dagen welkom.
Ervaren of onervaren, eenieder kan
zicht laten inschrijven voor deelname
van deze races. Er zijn 2 inschrij
vingsmogelijkheden opengesteld.
Laag staat de ondergaande zon boven de einder en trekt een bloedrode
baan over het schier rimpelloze water van de Golf van Aden. Gestaag
ploegt de machtige scheepsschroef door het zilte nat. Zacht trillend
schuift de koopvaarder over het blauwgrijze watervlak, een breed spoor
kielzog achter zich trekkend. Recht vooruit staan in de verte wazig de
kale rotspartijen van Kaap Guardafui. Aan bakboord passeert een tegen-
liggende supertanker, waarop men juist de navigatielichten ontsteekt. In
de kapiteinshut klinken vrolijke stemmen en het getinkel van glazen. De
„ouwe" is jarig en heeft zijn scheepsofficieren - voorzover vrij van wacht
- uitgenodigd op een borrel voor den eten. De stemming is gezellig.
Plotseling verschijnt de stuurmans
leerling in de deuropening. Gejaagd
zegt hij: „Kap'tein, kunt U gauw bo
ven komen? De derde is op de brug
in elkaar gezakt. Spuwt bloed. Klaag
de gisteren in Aden al over pijn". Het
geroezemoes in de hut verstomt. In
een wip is de ouwe, gevolgd door de
eerste officier, op de „bok". De laat
ste, tot wiens taak de EHBO behoort,
onderzoekt de eerste stuurman. Deze
ligt steunend naast het stuurkompas.
De roerganger - handen aan het rad
en de blik vast gericht op het kom
pas - profiteert somber: „Dat wordt
opliggen"Hij krijgt gelijk. Na over
leg met de eerste geeft de kapitein
opdracht de zieke stuurman naar de
ziekenboeg te dragen en te kooi te
legger,.
Even later komt de kapitein de ra
diohut binnen. Daar is de marconist
juist bezig het persbulletin van radio-
Holland/A.N.P. dat in morse op de
korte golf wordt uitgeseind, te ne
men. „Stoppen maar Sparks" zegt
hij. „Kun je nu verbinding maken
met Scheveningen Radio? Ik heib hier
een medical". Sparks knikt bevesti
gend. Hij zet zijn koptelefoon af en
schuift de schrijfmachine opzij. Zorg
vuldig telt hij de woorden van het
telegram onder het doorlezen van de
inhoud. „Oké kapitein, ik zal het di
rect verzenden". En terwijl de gezag
voerder teruggaat naar de brug stemt
de radio-officier zijn ontvanger af op
een andere frekwentie van 't Neder
lands kuststation. Hij 'haalt een scha
kelaar over en de motorgenerator be
gint te zoemen, de zendbuizen gaan
gloeien. Dan klinkt zijn oproep in de
ether, voorafgegaan door 'het lang
zaam en nadrukkelijk geseinde inter
nationale spoedsein XXX.
Duizenden mijlen verwijderd, in het
verre vaderland, wordt dat spoedsein
door een kuststation-telegrafist opge
pikt temidden van het rumoer der
vele schrille morsestemmen in de 36-
meter roepband. Onmiddellijk wordt
er gevolg aan gegeven en de corres
pondentie met een ander scheepssta-
tion verbroken.
„QRX for XXX QRT", seint het
kuststation. Dit vakjargon betekent
in verstaanbare taal: wachten voor
spoedbericht en zwijgen! „QRV" (ik
ben klaar voor u), meldt men het
schip in de Golf van Aden. Er wordt
een telegramformulier in de schrijf
machine geschoven en snel het ge
seinde bericht daarop vertolkt: „Ra
dio-medical van m.s. Koopvaardij in
Golf van Aden. Hollandse medicijn
kist stop patiënt manlijk oud 30 jaar
stop maagklachtenDan volgen
zo uitgebreid mogelijk de ziektever
schijnselen. Het telegram eindigt met
een verzoek om advies.
Via een directe telefoonlijn wordt
de dienstdoende arts in het Rode-
Kruis-ziekenhuis te Den Haag inge
licht. Die stelt de diagnose en geeft
hel gevraagde advies. Het wordt
nauwkeurig genoteerd. Even later
wordt het schip weer aangeroepen.
In het ritmisch staccato der morsete
kens gaat het bericht door de ether:
„patiënt mag niets eten of drinken
si op, dichtstbijzijnde haven aanlopen
voor opname hospitaal fullstop".
In de Golf van Aden is inmiddels
de duisternis gevallen. Het vuur van
Guadafui is net dwars geweest. Op
zijn kooi in de ziekenboeg ligt de
derde stuurman te woelen. Vergeefs
tracht hij de slaap te vatten bij de
bijna ondraaglijke hitte. De radio
officier komt met het juist ontvangen
doktersadvies op de brug, waar de
ouwe onrustig heen en weer loopt en
de eerste bezig is met peilen. De ka
pitein staakt zijn geijsbeer en neemt
het telegram gretig aan. Hij gaat er
mee naar de kaartenkamer om het te
lezen. Dan buigt hij zich zwijgend
over de kaart, scharrelt met passer en
pleischaal (parallellineaal) en bepaalt
de positie van zijn schip nauwkeurig.
Hij pakt een telegramformulier en
schiijft daarop: „Keren terug naar
Aden stop bedankt voor uw advies
fullstop
En terwijl de radio-officier weer
achter zijn zender kruipt om dat be
sluit aan het kuststation te seinen,
geeft de gezagvoerder op de brug zijn
orders. De roerganger draait verwoed
aan het wiel. Het schip begint te
zwenken, eerst langzaam, dan steeds
vlugger. Net zo lang tot het tegenge
stelde koers voorligt en het in zijn
eigen kielzog terugvaart. Terug naar
Aden om een mensenleven te redden.
Zo maakt het radio medisch advies
van een Rode Kruis arts in Den Haag
het mogelijk dat de zieke stuurman
kan worden opgenomen in het hospi-
tual tan Aden, waar men door middel
van een ander radiotelegram via de
scheepsagent van zijn komst op de
hoogte wordt gesteld.
SPECIAALZAAK
1. Deelname met een ploeg van vijf
personen.
Men dingt dan mee naar het kam
pioenschap van Waalwijk. Hierbij
wordt uitgegaan van de totaaltijd der
ploeg, zijnde de tijden der afzonder
lijke leden bij elkaar opgeteld. Daar
naast kampt de snelste rijder uit de
ploeg naar de prijs voor de beste in
dividuele coureur.
2. Inschrijving als individuele rijder.
Hierbij wordt strijd geleverd om de
volgende 3 prijzen: kampioenschap
dames; kampioenschap heren en kam
pioenschap junioren. Cracks van bui
tenaf worden uit deze prijzen geweerd
om zodoende onervaren Waalwijkse
rijders een kans te geven.
De skelterraces worden gehouden
in samenwerking met de „Skelter
brigade Nederland". De skelters zijn
uitgerust met de officiële JLO-moto-
ren van 98 cc. De bediening is zeer
eenvoudig, doordat de wagens zijn
uitgerust met automatische koppe
ling. Bijgevolg geen versnellingsmoei
lijkheden. Een ideale gelegenheid
voor dames en junioren om ook eens
deze sensatie te ondergaan. Vooraf
krijgt bovendien eenieder rij-instruk-
ties, van een erkend instrukteur.
Daarnaast rijdt elke deelnemer I V2
proefronde.
De leiding van de races op zich
berust geheel bij de „Skelter-Brigade
Nederland", die onder auspiciën van
de Stichting Carting Nederland, al
vanaf 1961 dergelijke races in ons
land heeft geleid.
Jong en oud, die van dit spekta-
culaire schouwspel willen genieten
zijn van harte welkom op deze races.
Het is een waarlijk sensationeel ge
zicht die kleine' wagentjes over het
cirquit te zien racen. Bovendien zal
onder het grote afdak van de speel
plaats diverse attracties worden inge
richt, waaronder een komplete bar,
schiettent, gooi- en smijtraam, kof-
fieterrasje, kegelbaan en friteszaak.
Al met al een concentratie van ont
spanningsmogelijkheden, die slechts
zelden wordt geboden.
Het geheel wordt georganiseerd
door de Stichting Andreas Zijlmans-
groep. Het lag bij deze verkenners-
groep in de bedoeling met een werge-
lijke grootscheepse aktie enige luister
bij te zetten aan haar 35-jarig be
staan.
Men kan alsnog inschrijven. Ploe
gen kunnen zich nu reeds opgeven
bij de heer Hooijmaaijers, Wilhelmi-
nastraat 35, Waalwijk. Individuele
rijders kunnen zich op de wedstrijd
dagen ter plaatse aan de kassa laten
inschrijven. Veiligheidshelmen wor
den verstrekt in de „Pit" van het
skeltercircuit. De minimum leeftijd
voor deelname is op 12 jaar gesteld.