wAc\Lwi]kse en UnqstRaatse couRAnt Woningbouwver. „Baardwijk" gaaf 38 goedkope huurwoningen bouwen Stassar Raad voor de Arbeidsmarkt was wens van bedrijfsleven DIREKTEUR D. ST1BBE: „SCHOENEN MAKEN IS EEN VAK, SCHOENEN VERKOPEN OOK" IN DE ST. ANTONIUSPAROCHIE TE WAALWIJK ONLANGS DOOR MINISTER B. ROOLVINK INGESTELD Froduktie van schoenen grootste aandacht van onderneming Internationale ervaring E¥ierkartëkeg-politiek Consument informatie i' Contingent 1969 Gemeente Waalwijk Ruime woningen Goedkope huur Toekomst-visie Beperkt assortiment MIJN BRIL....? van natuurlijk Bedrijfsleven Instituut binnen de S.E.R. Spartak—A jax en Milaan-Manchesier rechtstreeks op T.V. MAANDAG 21 APRIL 1969 92e JAARGANG No. 32 o v^n Uitgever Waalwij ksche Stoomdrukkerij Hoofdredakteur JAN TIELEN An toon Tielen Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week. Losse nummers 20 cent Brieven onder nummer 50 ct. extra Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling (bij incasso p.postkwit. 75 ct, extra) Advertentieprijs: 15 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Telegram-adres „ECHO" „M Jvl IVLIlL-n LIMXVyi s—1 IX Bloch Stibbe zet in haar 60ste jaar internationale expansie voort (Van onze verslaggever) WAALWIJK - De grootste schoenfabriek van Nederland, Bloch Stibbe N.V. in Waalwijk, heeft onlangs, in haar 60e jaar een nieuw mar keting-plan in uitvoering genomen. Het plan is er op gericht de afzet van de produkten in binnen- en buitenland te bevorderen om zo de capaciteit haar haar fabrieken in economisch en volledig te kunnen benuttenDe heer D. Stibbe, president-direkteur van het concern vertelde ons: „schoe nen maken is een vak, ze verkopen ook en dat laatste willen we steeds professioneler aanpakken. Dat eist immers de tijd en de consument van ons". Enige tijd geleden kwam „Bloch Stibbe" in het nieuws toen be kend werd dat in een deel van de fabrieksruimte de tapijtfabriek Esconyl gevestigd zou worden. Momenteel wordt er druk gewerkt om deze hal gereed te krijgen. Men verwacht over enkele maanden met de fabricage van tapijt in Waalwijk te kunnen beginnen. Door rationalisatie en een optimaal efficiënt gebruik van de ruimte, als mede door het ingebruik nemen van unieke nieuwe produktie-installaties, die op het moment nog enig in de wereld zijn, heeft men kans gezien een deel van de fabrieksgebouwen in Waalwijk vrij te maken voor de pro>- duktie van tapijt. Bloch Stibbe N.V. heeft een meerderheidsaandeel verworven in de Antwerpse onder neming Schreiber N.V., fabrikanten van het Esconyl vilttapijt. Dit Belgi sche bedrijf kampt al geruime tijd met ruimtegebrek. Een reden waarom de direktie heeft besloten een deel van de produktiestijging die nog ver wacht wordt, op te vangen in Waal wijk. De produktie van schoenen blijft echter de grootste aandacht van de onderneming opeisen. De fabrieken van Bloch Stibbe in Waalwijk, Drunen en Den Bosch produceren ruim 20.000 paar per dag. Direkteur Stibbe verwacht dat door verdere stroomlijning en mechanisering het produktie-cijfer neg verder en aan zienlijk zal stijgen. Het onlangs inge voerde marketing plan zal hier een bijdrage toe moeten leveren. Behalve in- Nederland beschikt Bloch Stibbe ook over produktie- bedrijven in Zuid-Amerika en Aus tralië. Met deze fabrieken bestaat 'n nauw contact ten aanzien van de pro duktie en afzetmogelijkheden en af- zetproblemen. De ervaring van de Australische onderneming ten aan zien van 'n sterk gericht assortiments beleid - dat op internationale schaal wordt ondersteund door een marke- ting-beleid voor merkartikelen - heeft model gestaan voor bepaalde commerciële beslissingen in Neder land. Eén van die beslissingen is het ver der doorzetten van een sterke merk artikelen-politiek. Dat deze beslissin gen juist zijn geweest, zo vertelde de heer Stibbe, kan mede worden afge leid uit het feit dat de omzet van de onderneming in de laatste jaren met maar liefst 61% is gestegen en dat, terwijl de schoenenindustrie in vrij wel geheel Europa een duidelijk sta biel beeld vertoonde. De Waalwijkse schoenfabriek Bloch Stibbe heeft enige tijd geleden de finitief gekozen voor een gesegmen teerde merken-politiek. Dit betekent dat zij voor een aantal deelmarkten, waarop de onderneming sterk meent te zijn, of sterk te kunnen worden, haar afzet rechtstreeks wil 'bevorde ren via een marketing-plan, dat aan gepast is aan de eisen van de zich razendsnel evoluerende inarkt. Van zelfsprekend is die ontwikkeling op de thuismarkt het verst gevorderd. Voor een viertal deelmarkten wordt aan geplande afzetbevordering ge daan. Het zijn de Helioform, Ringo Bell, Hcllandia en Camping assorti menten. De heer Stibbe wijst er op, dat zo goed als in andere sectoren in de na bije toekomst de schoen als produkt niet meer zal ontkomen aan de typi sche hoedanigheden van alle andere massa-artikelen. Vanzelfsprekend blijft het hooggeprijsde exclusieve ar tikel in deze markt ook bestaan. Men verwacht dat de bulk van de markt zal bestaan uit impuls-buying bevor derende produkten, die op een hoge omzetsnelheid kunnen rekenen 'en 'n zo groot mogelijk kopend publiek zul len bereiken. Dit soort produkten eist een uit gebreide informatie aan de uiteinde lijke verbruiker, de consument. Die informatie kan de detaillist in de toe komst niet meer geven omdat zijn zaak daar niet meer voor ingericht is. Bovendien heeft hij en zijn personeel daar ook geen tijd meer voor. Trou wens, zo vindt de heer Stibbe, de con sument heeft die informatie niet meer nodig. De communicatie-middelen zijn zo algemeen en de veelheid van informa tie in kranten en tijdschriften over mode, kleur, trends in het dragen van kleding en schoeisel, komen zo alge meen beschikbaar, dat de aspirant schoenenkoper individueel kan bepa len, wat en waar hij iets zal aanschaf fen en dragen. Een belangrijke rol daarbij speelt ook het feit dat de con sument steeds mobiler wordt. Hierdoor kan men veel meer in drukken opdoen ten aanzien van mo de en kleding, terwijl ipen ook meer WAALWIJK Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant hebben aan Waalwijk voor het jaar 1969 de volgende woningtoewijzing verstrekt: 18 woningwetwoningen voor algemene doeleinden; 20 door woningcorporaties met gemeentelijke garantie te bouwen ge meentelijke garantie te bouwen gesubsidieerde huurwoningen. Teneinde de kleine complexen woningen van 18 en 20 op een efficiënte wijze te bouwen, hebben B. en W. besloten voor beide complexen het zelfde woningtype te nemen. De keuze is daarbij gevallen op een nieuw type, samengesteld door de „Stichting Studiegroep Efficiënte Woning bouw". Dit type woning is groter en biedt nog meer comfort dan de in deze gemeente laatst gebouwde woningwetwoningen volgens het keuze plan-type. De woning bevat o.m. een woonkamer, een 2e woonvertrek, een gerief lijke keuken, een badcel en 4 slaapkamers. Zij zullen worden voorzien van een individuele centrale verwarming (met ketel op zolder). De berging is vrijstaand. Sedert 1956 zijn ale woningwetwo ningen in Waalwijk door de ge meente zelf gebouwd. Het is bekend fat de plaatselijke woningbouwver eniging „Baardwijk" de laatste twee jaren grote aktiviteiten op het ge bied van de particuliere woning bouw heeft ontwikkeld. Dit verheu gend feit heeft B. en W. verder tot bet inzicht gebracht, dat deze wo ningbouwvereniging organisatorisch en administratief ook in staat moet worden geacht woningwetwoningen te bouwen en te beheren. B. en W. tekenen hierbij aan, dat de nieuwe oningwet aan de bouw van wo ningwetwoningen door woningcor poraties voorrang toekent boven die van gemeentewege. Na ampel beraad heeft het college van B. en W. besloten, na overleg met het bestuur van de woning bouwvereniging „Baardwijk", de on derhavige 18 woningwetwoningen door deze corporatie te laten bou wen (en exploiteren). Deze 18 wo ningen zullen worden gebouwd in het bestemmingsplan „St. Antonius- parochie" aan de Past. Kuijpersstr. en de Dr. Ringersstraat. Ook de 20 particuliere huurwo ningen zullen door de bouwvereni ging worden gebouwd. Heeft bij de laatste bouwplannen van de wo ningbouwvereniging de klemtoon gelegen op de in verband met de doorstroming zo grote behoefte aan huurwoningen in de zgn. „midden klasse", thans is zij, terecht, van oordeel dat ook de bouw van wo ningen, bestemd voor gezinnen met lagere inkomens in deze gemeente, niet verwaarloosd mag worden. Dank zij de per 1 januari 1968 door de minister van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening uitgevaardigde nieuwe subsidieregelingen voor wo ningwet. en particuliere bouw, kun nen woningbouwverenigingen nu ook particuliere huurwoningen bou wen in de zgn. goedkope klasse. De 20 woningen zullen worden gebouwd in het bestemmingsplan „St. Antoniusparochie" en wel aan de westzijde van de Dr. Ringersstr., alwaar momenteel een aantal nood woningen wordt gesloopt. Voor deze bouw is benodigd 2270 ms grond, welke aan de woningbouwvereni ging zou moeten worden overgedra gen. Volgens een voorlopige bereke ning zal de huurprijs voor deze wo ningen een bedrag van 125,per maand (inclusief vaste lasten cen trale verwarming) niet overschrij den. D. STIBBE verkoopplaatsen kan bezoeken en as sortimenten kan vergelijken. Volgens de heer Stibbe zal de traditionele ge bondenheid aan één bepaalde winkel in de toekomst steeds minder zijn. Dit houdt ook voor de fabrikanten en dealers positieve en negatieve conse quenties in. Naar de mening van de direktie van Bloch Stibbe zijn de positieve elementen hierin groter. De consument van de toekomst verzamelt ook voor 't produkt schoe nen zijn informatie uit een grote hoe veelheid bronnen, bewust of onbe wust. Niemand kan met zekerheid voorspellen, of een bepaald model schoenen dat een populaire TV-ster draagt niet onmiddellijk daarna door een grote hoeveelheid mensen zal worden gedragen. Rages blijven el kaar in een steeds sneller tempo op volgen omdat de consument steeds iets anders wil en traditie en conven tie „uit" raken. De groeiende welvaart, het groter wordende aandeel vrije tijd, de ver dere motorisering en voor de verdere toekomst de verstedelijking van grote delen van ons land zullen iedere keer opnieuw impulsen geven aan koop gewoonten-ombuiging en afzetmoge lijkheden. Daarom heeft Bloch Stibbe destijdes welbewust de stap gezet tot een merkartikel-politiek om zodoende ook nu en in de toekomst, de consument uitgebreid en direkt te kunnen informeren over haar produk ten. ,,We geloven in sterke merken, op gebouwd in een beperkt, goed uitge kiend assortiment dat zo precies mo gelijk op de vraag van het marktseg ment is afgestemd. Die marktartike- len moeten ook, wat kwaliteit en prijs betreft, op de markt zijn afgestemd. Die artikelen moeten duidelijk her kenbaar verpakt zijn en kunnen re kenen op de image die deze produk ten bij de consument hebben ver overd", aldus direkteur D. Stibbe. Aan deze toekomstvisie werkt Bloch Stibbe. Produkt-ontwikkeling, me chanisering, verpakking, prijsstelling en distributie-methodiek zijn zaken die tot de normale processen in het bedrijf zijn gaan behoren. Immers, „schoenen maken is een vak, ze ver kopen ook". Je ziet dat Stassar een fijne collectie monturen heeft. Ik heb niet lang gezocht en voel mij er prettig mee uitzien.' Vind je ook niet? Bovendien de service is uitstekend! Stationsstraat 88, Waalwijk Tel. 3037 (04160) Maandagmorgen GESLOTEN y////Ay/,'//:.: WAALWIJK Onlangs is ingesteld de Raad voor de Arbeidsmarkt door de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de heer B. Roolvink. Een lange ontwikkeling werd hiermede afgesloten. In de jaren rond de eeuwwisseling waren er vele opeenvolgende krises en de gevolgen op de arbeidsmarkt bleven dan ook niet uit. Er was sprake van een grote werkloosheid en de middelen ter bestrijding van de ge volgen van deze werkloosheid waren in die tijd slechts beperkt. Van de zijde van het particulier initiatief als van overheidswege werden organisaties in het leven geroepen om de werkloosheid een halt toe te roepen. Door middel van onderzoekingen, neergelegd in rapporten, ontstond uiteindelijk de Nederlandse Werk- loosheidsraad, welke tenslotte tot de Raad voor de Arbeidsmarkt leidt. In de naarnsaanduiding van beide instituten weerspiegelt zich reeds de evolutie in de benaderingswijze van de arbeidsmarktproblematiek gedu rende de laatste halve eeuw. De Ne derlandse Werkloosheidsraad, die ten onder gegaan is in de Tweede Wereldoorlog, heeft veel leed ver zacht. Er is een duidelijk waarneem, baar verschil tussen de Nederland se werkloosheidsraad en de huidige Raad voor de Arbeidsmarkt. Toen was het een bijna kansloos strijden tegen de werkloosheid en nu een zich beraden op een arbeidsmarkt beleid, dat de economische groei zo veel mogelijk moet bevorderen. Was het karakter toentertijd curatief, dan mag het nu toch wel gezien worden in het vlak van de preven tie. Een en ander is geculmineerd in 1967 tot de wens vanuit het bedrijfs leven om bij de voorbereiding van het arbeidsmarktbeleid nauwer te worden betrokken. Met de totstand koming van de Raad voor de Ar beidsmarkt breekt een nieuwe fase aan in de beleidsontwikkeling op 't stuk van de arbeidsmarkt. Een nieu we fase, geen eerste. Door de instel ling van deze Raad is toch in de eerste plaats wel de gedachte aan vaard dat het arbeidsmarktbeleid moet zijn een integrerend onderdeel van het sociaal-economisch rege ringsbeleid. Van de zijde van 't bedrijfsleven wordt dit bevestigd door het voor stel de Raad te doen functioneren als instituut binnen de SER en van de zijde van de overheid door 't feit, dat ministeriële vertegenwoordigers afkomstig van een groot aantal de partementen, de vergaderingen zul len bijwonen. De grote verweven heid van het arbeidsgebeuren, wel ke arbeidsmarktpolitieke beslissin gen met zich meebrengen, hebben de behoefte aan een veelzijdig sa mengesteld adviescollege doen toe nemen. Het zal een actief beleid moeten zijn, gericht op snel rea geren op ontwikkelingen op de ar beidsmarkt conjuncturele, zowel als structurele. De gedachte wint steeds meer veld, dat het bij het arbeids marktbeleid niet alleen gaat om kwantiteiten, maar ook om kwali teiten. De KNVB heeft de NTS toestem, ming gegeven de returnwedstrijd SpartakAjax in Trnava uit te zen den, mits er 's avonds een herhaling wordt gegeven. De uitzending van de wedstrijd, die op donderdagmiddag 24 april om vier uur begint, zal 's avonds om kwart over zes worden herhaald. De NTS was dit reeds van plan, onafhankelijk van de voorwaarden van de KNVB. De NTS zendt volgende week woensdag om 20.55 een rechtstreek se reportage uit van de voetbalwed strijd A.C. MilaanManchester Uni ted. De handelsbalans in ons land in in maart verbeterd. De invoer is door de uitvoer voor 90% gedekt. In februari was dat 86[%. In Maastricht is een man er met zijn gezin vandoor met ruim een ton van z'n baas, een garagehou der.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1969 | | pagina 1