wAAlwijkse en LanqstRaatse couraiu
Frankrijk op
'n tweesprong
Burgemeester i. Teijssen
benoemd tot Ridder in de Orde
van de Nederlandse Leeuw
Bestuur bedrijfschap Lederindustrie
besluit tot deelonderzoek
OVERHEID PAKT WEER DE GROEP, WAAR
ZE HET MINST BEVREESD VOOR IS
- ,m
internationaal centrum voor|
transport,expeditie, douane,
opslag en distributie
VANWEGE VERDIENSTEN ALS EERSTE KAMER-LID
ONDERZOEK OMVAT DRIE PONTEN
Waarom moet steeds
automobilist
betalen
Luxe
ïtecreatïe
bevaar lijk spoor
Nederland lid van
ontwapenings
commissie in
Genève
DruppeB die emmer
doet overlopen
I APPELS WAALWIJK NV|
Altenaweg 8 - Waalwijk
Discussie over prijs
van onderzoek
TNO-onderzoek
Lint]es-regen in
de Langstraat
VRIJDAG 2 MEI 1969
92e JAARGANG No. 35
De tcho van het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Antoon Tielen
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week.
Losse nummers 20 cent
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling
(bij incasso p.postkwit. 75 ct extra)
Advertentieprijs: 15 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO"
Waarom moet automobilist opdraaien
voor financiële tekorten staatskas
Waar velen in de gehele wereld al ja
renlang op hebben gewacht en ge
hoopt, is nu gebeurd; president de
Gaulle heeft zijn politieke carrière be
ëindigd. Er is in Frankrijk een einde ge
komen aan de „periode De Gaulle".
Frankrijk staat nu op een tweesprong,
want de grote vraag die nu vriend en
vijand bezig houdt, is wel, welke weg
zal Frankrijk vanaf nu gaan? Er is nie
mand die daar nog een redelijk ant
ivoord op kan geven, want alles hangt
af van de ontwikkeling in Frankrijk van
de komende weken. Over enkele weken
zullen er presidentsverkiezingen worden
gehouden en dan zal blijken welke
koers het Franse volk, dat nu De Gaulie
naar huis heeft gestuurd, wil volgen.
Natuurlijk kan men wel enige bespie
gelingen ten beste geven, want de even
tuele mogelijkheden zijn wel te over
zien.
Wanneer de ontwikkeling zich keurig
volgens democratische lijnen voltrekt,
dan komen er presidentsverkiezingen,
waarbij gekozen zal kunnen worden uit
enkele kandidaten. Een van deze kan
didaten die zonder meer hoge ogen
gooit voor het presidentschap is wel
oud-premier Pompidou, die zich in een
grote populariteit kan verheugen na zijn
optreden tijdens de mei- en juni-onlus-
ten van verleden jaar. Hij heeft toen
Frankrijk behoedt voor een chaos, hij
heeft de arbeiders belangrijke loonsver
hogingen bezorgd en werd later door
president De Gaulle op non-aktief ge
zet, omdat hij tijdens die periode te
zelfstandig was opgetreden en een te
grote populariteit had verworven. De
president duldde nu eenmaal geen man
nen naast zich met een eigen stem en
een grote populariteit. Dat had voor
dien reeds de voortreffelijke deskun
dige op financieel en economisch ge
bied, oud-minister Antoine Pinay, al on
dervonden.
Nu is de voormalige kroonprins van De
Gaulle de man die volgens velen de
beste kansen heeft op het president
schap, ook al zullen er nog andere kan
didaten zijn, zoals de man van het cen
trum, voorzitter van de Senaat Aiain
Poher en de uiterst rechtse oud-minis
ter van Financiën, Valéry Giscard
d'Estaing. De mogelijkheid is uiteraard
ook niet uitgesloten, dat er van links
één of enkele kandidaten zuilen komen,
maar het ziet er naar uit, dat hun kan
sen klein zijn.
Wat kan hiervan wel de reden zijn, nu
het Franse volk in meerderheid zich van
Ge Gaulle heeft afgewend Dat het
Franse volk zijn president naar huis
liet gaan, wil overigens nog niet zeg
gen, dat het 't Gaullisme afwijst. Frank
rijk is in grote meerderheid nog niet
vergeten, hoe De Gaulle 't land 11 jaar
geleden uit de chaos heeft gered en
het is beslist niet ontevreden over de
vele goede dingen die in de eerste ja
ren van het bewind van de generaal tot
stand zijn gekomen. Dat zijn dingen die
men heeft onthouden, temeer, daar zij
toen zo duidelijk afstaken tegen de pe
riode van politieke chaos die er aan
vooraf ging. Na enige jaren is De Gaul
le echter politiek een lastige man ge
worden en het is vooral op het gebied
van de buitenlandse politiek, dat zeer
veel Fransen 't niet met hem eens zijn.
Zij geneerden zich wel voor de manier
waarop De Gaulle zijn politiek van hal-
starrigheid bedreef.
Wanneer men dan ziet, dat er toch al
tijd nog ruim veertig procent van de
stemmers ja heeft gezegd, dus De
Gauile en zijn politiek steunden, en dat
velen die neen stemden dit deden om
de president als politiek persoon uit te
Het is de laatste jaren voor eenieder bijzonder op
vallend geworden, dat de overheid er een gewoonte van
schijnt te maken, om steeds weer, wanneer ze een be-
grotingsgat moet dichten, de belastingen voor het weg
verkeer te verhogen. De regering doet dit, door ver
hoging van de accijns op benzine, of door het optrekken
van de motorrijtuigenbelasting, maar steeds weer wordt
de automobilist gepakt, om de onvoorziene uitgaven te
dekken. Momenteel bedraagt de belasting, die op ben
zine wordt betaald reeds ongeveer 70% van de prijs
Natuurlijk vraagt men zich af, wat de overheid toch wel
kan bewegen, om steeds weer de automobilist op te laten
draaien voor de financiële tekorten van de staatskas.
Het antwoord is eenvoudig; het is de prijs der machte
loosheid die de automobilist moet betalen.
Er is vrijwel geen groep in ons
dierbare vaderland te bedenken, die
zo machteloos is als juist de automo
bilisten. Bij elke andere groep die
door de overheid zou worden gepakt
om meer belastingen op te brengen,
zou de kans bestaan op ernstige on
rust, bijvoorbeeld stakingen e.d.
Maar de automobilisten zijn 'n groep
die volkomen machteloos is ën waar
van de overheid niets te vrezen heeft.
Want wat kan men tegen de voort
durende aanslagen beginnen?
Om de protestaktie met de tickets,
die op de auto's worden geplakt,
wordt in Den Haag gelachen. Men
redeneert daar eenvoudig; laat ze
maar begaan. Op die manier lucht de
automobilist zijn hart, heeft het idee
dat hij iets doet tegen de aanslag, die
weer op hem wordt gepleegd, maar
wij (de regering) gaan gewoon onze
gangl Het is trouwens de typische
stijl, die in Den Haag altijd wordt
gevolgd. Alleen wanneer de protesten
de overheid werkelijk reden tot vrees
geven, bestaat de kans dat men iets
bereikt. Maar de regering weet heel
goed, dat de automobilisten geen se
rieuze bedreiging kunnen vormen,
want daarvoor is het een te heteroge
ne groep, waar geen enkel verband
zit. En dat is ook de reden, dat de
overheid zonder een enkele vrees of
schroom steeds weer geneigd is deze
groep op te laten draaien voor alge
mene tekorten in de staatskas.
Daar komt nog bij, dat onze pro
gressieve bestuurders hinken op bij
zonder conservatieve gedachten. Bij
velen van hen is de automobilist nog
steeds een 'rijkaard', iemand die zich
de luxe veroorlooft om in een auto
mobiel rond te rijden, want er zijn
tenslotte ook nog fietsen en brom
fietsen. Het rijden in een auto getuigt
volgens deze lieden van een zekere
luxe en dat betekentdat er van
deze mensen geplukt kan worden. Zo
lang men niet loopt, of op 'n tweede
hands fiets rijdt, is men boven de
norm en welgesteld en kan er fors
belasting geheven worden!
Deze sterk verouderde opvattingen,
die zeker niet meer thuishoren in een
moderne maatschappij, betekenen 'n
reëel gevaar. Deskundigen hebben
berekend, dat niet minder dan onge
veer de helft van de autobezitters in
ons land niet meer dan hoogstens
10.000, - per jaar verdient en dat
is toch beslist geen geweldig inko
men. Deze autobezitters zijn bereid
voor dit genot een fiks deel van hun
inkomsten te offeren, omdat deze
auto voor hen een noodzakelijk ver
voermiddel is om hun brood te ver
dienen, of omdat deze auto hen in
staat stelt om met hun gezin te re
creëren.
schakelen, dan is het duidelijk, dat „het
gaullisme" als politiek in Frankrijk nog
een toekomst heeft en dat de gaullist
en populaire man, Pompidou een grote
kans heeft de nieuwe Franse president
te worden.
Gehoopt mag worden, dat hij dan het
goede uit de politiek van De Gaulle zal
behouden en dat hij verder soepeler zal
zijn met een grotere mate van bereid
heid tot samenwerken in internationaal
verband.
In deze tijd, waarin de verstedelij
king voortschrijdtde mensen steeds
meer opeengepakt moeten wonen m
enorme steenkolossen, waar de geho
righeid hoogtij viert, waar men ge
durende de getiele week als het ware
bij elkaar op schoot zit, bestaat er een
sterk gegroeide behoefte om te ont
spannen in de natuur. Die natuur
vindt men tegenwoordig niet meer
vlak naast de deur, neen, die bevindt
zich meestal ver weg, met als gevolg
dat de mens, die ontspanning in de
natuur zoekt, vele kilometers moet
afleggen, alvorens hij een geschikte
gelegenheid tot recreatie vindt.
Bij dit vervoer van deze mens met
zijn gezin zou men natuurlijk ge
bruik kunnen maken van het open
baar vervoer, zoals trein en bus, maar
dat betekent voor de recreatiezoeken-
de mens, dat hij wederom met al die
mensen waar mee hij de gehele week
al op een kleine oppervlakte moet
samenleven, staat opgesteld voor de
loketten der N.S. of de rijen bij de
bushalten, dat hij weer met deze men
sen op de plaats van bestemming in
groep wordt afgeleverd. De privé-au-
to biedt de recreatiezoekende mens
echter de mogelijkheid om in klein
gezelschap (gezin e.d.) te reizen, on
afhankelijk van vertrek- en aankomst
tijden, van vertrek- en aankomstplaat
sen. Hij stapt nu voor zijn eigen huis,
op de tijd die hem schikt met de men
sen die hij zelf uitkiest, in zijn eigen
auto en gaat naar de plaats die hij
zelf wenst, via de route die hij zelf
uitkiest. Een grotere mate van indi
viduele vrijheid is vrijwel niet moge
lijk. Dat is tevens een belangrijk on
derdeel van de gehele recreatie, na
melijk, dat zich bewust zijn van die
echte vrijheid! Deze vrijheid, deze
voortreffelijke recreatiemogelijkhe
den van de grote massa, wordt mo
menteel ernstig bedreigd door een
overheid, die daar blijkbaar geen oog
voor heeft.
Zonder het zich misschien bewust
te zijn, is de overheid momenteel op
een gevaarlijk spoor geraakt. Het is
natuurlijk wel de weg van de minste
weerstand, die men bewandelt, door
elke keer weer de automobilist aan te
spreken, wanneer er geld op tafel
moet komen, maar dat staat gelijk
met het slachten van de kip met de
gouden eieren! Er komt een moment
en dat is niet ver meer weg, dat deze
De Westelijke landen steunen Ne
derlands kandidatuur voor het lid
maatschap van de ontwapeningscom
missie te Genève. De ontwapenings
commissie, die in 1961 werd inge
steld, telt thans 18 leden, waarvan 5
lid zijn van de NAT O en vijf van het
Pact van Warschau. De andere acht
behoren tot de zogenaamde derde
wereld".
Naast de kandidatuur van Neder
land, staat Hongarije kandidaat voor
het Oostblok. De commissie heeft in
de loop der tijden nuttig werk ge
daan. Zij heeft bijgedragen tot de
totstandkoming van 't kernstopak-
koord, de directe verbinding Moskou-
Washington en aan het verdrag tegen
verspreiding van kernwapens.
lastenverzwaringen hun weerslag
gaan vinden. Eerst dan zal de over
heid bemerken wat zij heeft aange
richt. Het beroepsvervoer zal de
steeds hogere lasten niet meer kun
nen dragen. Er komen faillissemen
ten, ontslagen van personeel, moei
lijkheden bij het openbaar vervoer.
Klachten van het publiek, onrust en
ontevredenheid. Daarnaast zal het
aantal autobezitters gaan afnemen.
Dat betekent in de toekomst minder
belasting voor de staat, maar ook een
malaisse in de autobranche in het al
gemeen. Er zullen minder nieuwe en
tweedehands auto's worden verkocht,
de garagebedrijven krijgen minder te
doen, kortom die gehele branche
waarin vele tienduizenden Nederlan
ders hun brood verdienen zal sterk
achteruit gaan. De verdiensten lopen
terug en er zullen duizenden mensen
worden ontslagen.
Deze bespiegeling is geen extra
sombere kijk op de toekomst, om het
erger te maken en zo enige druk op
Den Haag uit te oefenen, neen, het
is helaas een volkomen reële zaak.
Wanneer de overheid de grens der te
dragen lasten overschrijdt, zal zich
ineens bovengeschetste ontwikkeling
gaan voltrekken en niemand, ook de
overheid niet, weet, waar die grens
ligt! Iedere lastenverzwaring, hoe
klein ook, kan de druppel zijn, die
de emmer doet overlopen. Dan is her
echter te laat, want zoals men in de
loop der jaren heeft kunnen consta
teren, een eenmaal ingezette ontwik
keling is bijna niet te stoppen. Onze
overheid speelt een zeer gevaarlijk
spel met de Nederlandse welvaart als
inzet. En de machteloze autobezitter
moet alles maar slikken
TEL. 04160-4031*
(Van onze verslaggever)
DEN HAAG - Senator L. P. M. Teijssen, burgemeester van Waal
wijk, is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Deze
bijzonder hoge onderscheiding werd de heer Teijssen dinsdagmiddag in
Den Plaag uitgereikt door prof. Masure, president van de Eerste Kamer.
De heer Teijssen, die ruim 11 jaar lid is van de eerste kamer, ontving
deze onderscheiding vanwege zijn verdiensten als senator.
De heer J. Teijssen (58) die sinds
1952 burgemeester van Waalwijk is,
heeft op het maatschappelijk terrein
tal van verdiensten. Met name in
Waalwijk en omgeving vervult hij tal
van functies. De heer Teijssen is
ruim 11 jaar lid van de Eerste Kamer
en voorzitter van de Vaste Kamer
commissie voor Verkeer en Water
staat. Verder is hij voorzitter van de
KVP-fraktie in Provinciale Staten.
Burgemeester Teijssen is verder o.a.
hoofdbestuurslid van de Arka.
Met name voor zijn werk als sena
tor reikte prof. Masure, de president
van de Eerste Kamer, dinsdagmiddag
voor de aanvang van een besloten
commissie-vergadering van de Kamer
de hoge onderscheiding uit. Nadat
burgemeester Teijssen in de loop van
de dinsdag was teruggekeerd in
Waalwijk mooht hij thuis vele geluk
wensen in ontvangst nemen. Harmo
nie St. Crispijn bracht Waalwijks eer
ste burger woensdagmorgen een sere
nade.
In het verleden werden burgemees
ter Teijssen reeds enkele onderschei
dingen uitgereikt. Zo is hij Officier
in de Orde van Oranje Nassau, Com
mandeur in de Kroonorde van België
Burgemeester J. Teijssen
en Ridder in de Orde van St. Grego-
rius. Daarbij is dan sinds dinsdag de
onderscheiding Ridder in de Orde
van de Nederlandse Leeuw.
TILBURG - Vorig jaar werd door het bestuur van het Bedrijfsschap
voor de Ledernndustrie besloten de mogelijkheden te onderzoeken om te
komen tot een diepgaand structuuronderzoek binnen deze industrietak. In
de loop van het zittingsjaar kwam echter naar voren, dat een dergelijk
zijn om uit te voeren. Besloten werd onderzoek een te kostbare zaak zou
derhalve om te beginnen met een deelonderzoek.
Dat deelonderzoek zou drie punten
bevatten t.w. 1. arbeidssfeer; 2.
marktonderzoek, mede in het kader
van de EEG; 3. de investeringspro-
blematiek rond de rundbox-fabrica-
ge. Pas op donderdag 24 april, één
dag voor de vergadering van het
Bedrijfschap, die vrijdag in Tilburg
werd gehouden ontving het dage
lijks bestuur de prijsopgave voor 'n
dergelijk deelonderzoek van het
door het dagelijks bestuur aange
zochte adviesbureau.
Deze prijs, die door de voorzitter
zelf, na herhaald verzoek van werk-
nemerszijde, niet genoemd werd,
maar die zoals in de wandelgangen
gefluisterd werd rond de f 60.000,
moet liggen, achtte het bestuur te
hoog. Dit was dan ook de reden,
waarom het dagelijks bestuur fiat
vroeg voor een bedrag van f 110.000
tot welke prijs het zou willen gaan
om met het eigen secretariaat dit
onderzoek uit te voeren.
In tegenstelling tot de prijs van
het adviesbureau is in deze som wel
begrepen de kosten van het secre
tariaat en de kosten verbonden aan
de werkzaamheden die het TNO-
bureau in Waalwijk zou moeten
verrichten. Op vragen uit de verga
dering, of dit deel onderzoek ge
zien kon worden als het begin van
een diepgaand structuuronderzoek
wenste de voorzitter zich niet uit te
laten. Van de zijde van de Ministe
riële vertegenwoordigers werd ge
zegd dat de voorkeur van het de
partement toch nog steeds uitgaat
naar een diepgaand struktuur on
derzoek. De heer Van Os, Ned. Kath.
Bond van Leidinggevend en Toe
zichthoudend Personeel, wenste ge
acht te wordèn te hebben tegenge
stemd, omdat het dagelijks bestuur
weigerde de offerteprijs van het
adviesbureau te noemen. Uit de
vergadering werd op voortvarend
heid aangedrongen.
WAALWIJK - Ter gelegen
heid van de verjaardag van
H.M. Koningin Juliana ont
vangen ieder jaar een aantal
Nederlanders een koninklijke
onderscheiding. Ook in de
Langstraat werden dinsdag en
kele onderscheidingen uitge
reikt. De belangrijkste viel wel
ten deel aan burgemeester J.
Teijssen van Waalwijk, die
werd benoemd tot Ridder in de
Orde van de Nederlandse
Leeuw. Een andere hoge onder
scheiding ontving de oud-d.i-
rekteur van het Willem van
Oranje College in Waalwijk,
drs. D. Schouten die werd be
noemd tot Officier in de orde
van Oranje Nassau.
De commissaris van de Konin
gin in Noord-Brabant, mr. dr.
C. Kortmann werd benoemd
tot Commandeur in de Orde
van Oranje Nassau. Ridder in
de Orde van Oranje Nassau
werd burgemeester W. v. Dijk
van de gemeenten Veen, Wijk
en Aalburg en Eethen.
De heer L. Verduyn, lid van de
raad van de gemeente Waspik,
ontving de ere-medaille in goud
verbonden aan de Orde van
Oranje Nassau. Dezelfde on
derscheiding viel ten deel aan
de heer J. van Loon( kantoor
houder van de PTT in Drunen.
Goud was er ook voor de heer
A. Verschuren in Raamsdonk.