WcV\Lwr)kse en UnqstR&atse couRant
Algemene beschouwingen raad Waalwijk
Fraktie Katholieke Unie vraagt
aandacht voor Welzijnsopbouw
Schema voor
welzijnsopbouw
Prot. Christelijke Fraktie
spreekt over woningbouw
Belastingverhogingen voor leden
Werknemersfraktie moeilijke zaak
1
(lil
Zelfwerkzaamheid
van de bevolking
Overleg-orgaan
bejaardenzorg
Sportraad
NIEUWE
TILBURG
Grondbedrijf
flnsiruktiebad
Groot woning
bestand combineren
met bouwvereni
gingen
Komt er wel extra
rïjksuitkering
Commentaar van
Commissie Onder
zoek op de begro
ting Waalwijk 1969
Sportparkbedrijf
VRIJDAG 2 MEI 1969
92e JAARGANG No. 35
I
De tcho van het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Hoofdredakteur JAN TIELEN
An toon Tielen
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week.
Losse nummers 20 cent
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002
Abonnement
p. week (0,33+ 2ct. inc.k.) ƒ0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling
(bij incasso p.postkwit. 75 ct extra)
Advertentieprijs: 15 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO"
WAALWIJK - Namens de Katholieke Unie hield de heer A. Meijs,
fraktievoorzitter, een algemene beschouwing. De heer Meijs zei:
,,Onze fractie heeft gemeend om naast de breedvoerige behandeling in
het rapport van de begrotingscommissie, toch nog in een algemene be
schouwing een paar punten te moeten aansnijden, dit ware mogelijk te
voorkomen geweest wanneer de tijd van bestudering van de begroting,
vooral in de fracties, wat ruimer was geweest. De fractie van de Katho
lieke Unie wil er gaarne aan medewerken om bij de volgende begrotings
behandeling de bij haar gerezen vragen aan de begrotingscommissie door
te spelen, zodat ze n.l. in een rapport kunnen worden opgenomen. Onze
fractie is evenwel van mening, dat zeer tijdig aandacht voor de begrotings
behandeling moet worden gevraagd en zou daarom gaarne van het college
willen vernemen of nu reeds een peildatum voor het jaar 1970 kan worden
gesteld.
Na deze inleiding zou onze fractie
gaarne de aandacht van het college
willen vragen voor het onderwerp:
de Welzijnsopbouw. Een sociaal cul
tureel beleid in een gemeente is
niet mogelijk, zonder de aktieve
zelfwerkzaamheid van de bevolking.
De bevolking moet dus zelf in de
beleidsvaststelling kunnen en willen
meedoen, 't Gemeentebestuur heeft
in deze (welzijns- en samenlevings
opbouw) een eigen taak. Het reali
seren van deze eigen en nieuwe
kak, waarvan de aanzet duidelijk
aanwezig is, groeit en komt voort
uit de behoefte om meer lijn te
brenren in een sinds vele jaren be
staand subsidie-stelsel, een stelsel
dat gezien de enorme ontwikkeling
van de sector welzijn, thans niet of
slechts ten dele is aangepast.
Het geheel van subsidie-regelin
gen dient te worden ingebed in een
samenwerkingsopbouw, waarin de
gemeente naast initiatiefneemster,
ook gesprekspartner is en de plicht
op zich neemt deze opbouw te sti
muleren, coördineren en adviseren.
Van de zijde van de gemeente zou
men aan een in te stellen raad (of
raden) een secretariaat beschikbaar
dienen te stellen, met als taak, voor
bereiden van vergaderingen, notu
leren, zorgen voor goede documen
tatie e.d. De diverse raden zijn voor
het gemeentebestuur belangrijke
adviesorganen, welke behulpzaam
kunndn zijn bij de bestuurlijke be
sluitvorming. De raden kunnen ge
vormd worden door belanghebben
den plus 'n vertegenwoordiger van
de gemeente.
Een dergelijke opbouw zal hoge
waarborg inhouden, dat de ter be
schikking gestelde gemeenschaps
gelden,deze zijn sinds 1960 bij
na vertienvoudigd positief effect
zullen sorteren en derhalve de kans
gering zal zijn dat subsidiegelden
als het ware in een bodemloze put
terecht komen, of een averechts ef
fect ten gevolge hebben. Onze frak
tie kan zich niet aan het gevoel ont
trekken, dat op het doelmatig be
steden van deze subsidiegelden geen
enkele controle bestaat. Ook zal
moeten worden bezien of enkele
facetten van welzijnsopbouw in re
gionaal verband moeten worden
aangepakt. Dit zal naast vergroting
van kwaliteit van leiders ook sub
sidiering van rijkswege kunnen in
houden. De geestelijke en lichame-
ijke mobiliteit van de jonge mens
reikt verder dan de grenzen van
e gemeente. De maatschappelijke
sector van onze gemeente dient hulp
worden geboden bij het streven
naar vernieuwing en verruiming
an taken, ook hier geldt dat de
«Ken van overheid en particulier
miuatief niet meer duidelijk afge
rend zijn, doch als het ware ten
u«e met elkaar verstrengeld zijn.
onvlf:8 fraktie is van mening dat
divert-60? taak ligt' aanëezien er
se instanties zijn in Waalwijk
izowel particulier als verenigingen
en stichtingen, die ieder voor zich
een deel van de bejaardenzorg op
zich nemen. De vraag van onze frak
tie is, kan deze zaak niet op een wat
hoger niveau worden gebracht. Ini
tiatief zou mogelijk te nemen zijn
door het gemeentebestuur. Blijkens
een onlangs in het Brabants Dag
blad gepubliceerd verslag over de
bouw van een bejaardentehuis in
de gemeente Drunen, heeft de voor
zitter van dat bestuur gezegd, dat
de bouw van een verzorgingshuis
annex verpleegtehuis in Waalwijk
zal geschieden. Een verzorgings
verpleegtehuis zou zeer noodzake
lijk en dringend gewenst zijn, doch
kan het college ons mededelen
er iemand plannen bestaan en
ja, wie hiermede is belast?
of
zo
Onze fraktie is van mening, dat
deze raad in het verleden zeer
vruchtbaar werk heeft verricht,
doch aangezien deze raad sinds ge
ruime tijd zonder voorzitter is, zou
den wij willen vragen, loopt deze
zaak naar wens? Volgens uw mede
deling bestaan in Veldhoven en
Helmond vruchtbaar werkende
wiikcomité's. Is het mogelijk daar
over meer concrete gegevens te
verstrekken hoe deze daar werken
en tevens zou onze fraktie de vraag
aan u willen voorleggen of b. en w.
ook overweegt inspraak van de be
volking door hearings, bij opzet van
uitbreidingsplannen e.d.
Onze fraktie zou de vraag willen
stellen aan uw college: Is het wel
mogelijk de reinigingsrechten e.d.
te verhogen in verband met de al
gemene prijsstop? Gaarne zou onze
fraktie van uw college willen ver
nemen of döor toepassing van de
zgn. verfijningsregeling een bijdra
ge kan worden verkregen in de ho
ge kosten, verbonden aan de water
huishouding in deze gemeente, om
reden Waalwijk moet zorgdragen
Visie op Gemeenschapsraad
volgens fraktie Katholieke Unie.
Sportraad:
sportverenigingen; clubs-stichtin
gen.
Jeugdraad:
jeugdverenigingen en clubs; ver
kenners-gidsen; K.P.J. - K.W.J.;
stichtingen jeugdbelangen; niet
georganiseerden; jong volwasse
nen.
Cultuurraad:
cult, verenigingen en clubs; Soc.
Cult. Centrum; zangverenigingen;
muziekverenigingen; muziek
school; openbare leeszaal en bi
bliotheek.
Raad voor recreatie en
vorming:
diverse verenigingen; stichtingen
en clubs; sociëteit.
Bejaardenwerk:
bejaardenbonden; gezinszorg;
W.G. en Gr. Kruis; dienstencen
trum
en mogelijk nog anderen die ver
geten zijn.
A. Meijs
voor verwerking van al het water
dat bovenaf komt (Duingebied etc.)
Dit gebied ligt niet op het territo
rium van Waalwijk, maar toch heb
ben wij hierdoor veel kosten, zoals
riolerings-gemalen). Onze fraktie is
van mening, dat er in Waalwijk nog
te weinig jeugdgebouwen ofwel ge
meenschapshuizen bestaan o.a. in
Antonius en Besoyen. Wel wetende,
dat dit in de eerste plaats een taak
is Vpn het particulier initiatief, zou
den wij toch de vraag willen stel
len aan het college, of niet door be
middeling van de gemeente samen
werking kan worden gezocht bij de
verschillende gezindten om in sa
menwerking dergelijke gebouwen
tot stand te brengen, waardoor ook
rijkssubsidie kan worden verkregen
Het grondbedrijf is een kapitaal in
tensief bedrijf, een bedrijf, waar
we zonder enige aandacht toch niet
aan kunnen voorbijgaan. Wanneer
we de begroting 1968 bezien, con
stateren we, dat aan kapitaalver
strekking staat opgenomen een be
drag van f 23.500.000,-, met 'n ren
tebeschrijving van f 1.292.500,-. On
danks de vele verkopen van gron
den in het jaar 1968 blijkt het in
vesteringsbedrag op 1 januari 1969
te zijn f 24.900.000,-, dus vermeer
derd met f 1.400.000,-, terwijl de bij
te schrijven rente op 1 januari be
draagt f 1.369.500,-, dus vermeer
derd met f 77.000,-.
Het is onze fraktie gebleken, dat
ook de begrotingscommissie aan
dacht aan dit onderwerp heeft ge
schonken en vraagt om bepaalde
gegevens, doch onze fraktie zou
gaarne een gedegen uiteenzetting
willen ontvangen over de vraag hoe
b. en w. denken dit jaarlijks ver
lies weg te werken.
Onze fraktie weet dat gezien de
financiële positie van onze gemeen
te de verwezenlijking van een in-
struetiebad nog niet nabij is, doch
meent toch nog eens uitdrukkelijk
te moeten wijzen op de grote nood
zaak hiervan en meent, dat dit bij
de mogelijkheden de hoogste prio
riteit moet hebben. Eventuele vra
gen betreffende de begroting zul
len door onze fraktieleden bij de
behandeling van de begrotingen
nog worden gesteld.
Hiermede is onze fraktie gekomen
aan het slot van zijn beschouwingen
en wil zich gaarne aansluiten bij de
'woorden van de begrotingscommis
sie, waar zij dank brengt aan het
college en allen die aan de samen
stelling hebben medegewerkt. Ook
gaarne een woord van dank aan de
diverse frakties voor de prettige
samenwerking.
De Prot. Chr. Raadsfraktie heeft
er alleen ten aanzien van de wo
ningbouw nog behoefte aan, een
drietal opmerkingen te plaatsen.
Voor het overige is de fraktie van
mening, dat het verslag van de
Commissie van Onderzoek voldoen
de duidelijk heeft gemaakt, wat er
leeft aan wensen en verlangens ten
aanzien van het toekomstige beleid.
De fraktie zou in de eerste plaats
nog wel eens willen onderstrepen,
wat de Commissie heeft gezegd op
pagina 3 van haar verslag, n.l. dat
het zeer belangrijk zou zijn om het
grote woningbestand van de ge
meente te combineren met dat van
de woningbouwverenigingen. Onze
fraktie is een grote voorstander van
een woningstichting, waarin zitting
hebben het gemeentebestuur, de
woningbouwverenigingen en via 'n
bepaalde inspraak ook de bewoners.
De fraktie is er ook voor, dat het
gemeentebestuur inspraak blijft
houden in de toewijzing van "goed
kope" woningen aan gezinnen,' die
van een minimum inkomen moeten
leven.
Tijdens de jongste debatten over
de woningbouw is wellicht ten on
rechte de indruk gewekt, dat al
leen de Katholieke Werknemers-
fraktie de woordvoerster zou zijn
van de laagste inkomensgroepen.
Onze fraktie stelt er prijs op, in dit
verband te verklaren, dat wij om
sociale redenen d.w.z. om redenen
Dercksen
van christelijke bewogenheid wel
voor een zo groot mogelijke woning
bouw in de goedkoopste categorie
zijn. Wij menen echter, dat de
huurcategorie van f 125,- incl. vaste
kosten c.v. onder de huidige om
standigheden tot de goedkoopste ge
rekend moet worden en dat het
derhalve niet in het belang van de
bevolkingsgroep met lage inkomens
zou zijn wanneer zoals onlangs
de voorzitter van de Katholieke
Werknemersfraktie wilde de
bouw van deze woningen geheel
nagelaten zou worden.
In het kader van de ruimtelijke or
dening zouden wij binnen ons stads
gewest bij het ontwerpen van nieu
we groeiplannen willen streven
naar de bouw van ééngezinswonin
gen in laagbouw. Er is of komt
daarvoor voldoende grond ter be
schikking. Onze fraktie onderstreept
daarmee nog eens het door de
Commissie van Onderzoek gestelde,
dat wat betreft de bouw van wo
ningflats of huizen in meerdere
woonlagen, het punt van verzadi
ging bereikt is.
Mochten wij vorig jaar onze beschouwingen aanvangen, met een gewij
zigde opzet en juist die punten, op het voorplan brengen, waarvan wij
meenden, dat zij een belangrijk onderdeel uitmaakten van de belangstelling
van onze fraktie - zulks integenstelling tot voordien - toen wij onze
z.g. stokpaardjes" pas aan het slot lieten voordraven. Thans worden wij
geconfronteerd met een vernieuwde wijze van begrotingsbehandeling,
waarbij door een meer uitgebreide begrotingscommissie de zaken breder
worden bezien, met de bedoeling vooral om doublures tijdens de begro
tingsbehandeling in de Raad te voorkomen. Het is bekend, dat ik namens
onze fraktie, bij het voorstel tot vergroting van de Begrotingscommissie,
reeds mijn bezorgdheid heb uitgesproken, dat als gevolg hiervan, wel ener
zijds dieper zou worden ingegaan op de grote problemen en de beleids
vragen, doch dat ik anderzijds twijf elde of het op die manier mogelijk zou
zijn om juist die heel bijzondere kleinere aangelegenheden - die in onze
ogen eveneens uiterst belangrijk zijn - nog in het openbaar aan de orde
te kunnen stellen. Welnu, wij zijn bereid om voor zover mogelijk, alle
medewerking te verlenen om de nieuwe inzichten te volgen en wij hebben
ons, waar mogelijk, enige beperking opgelegd", zo sprak de heer f. van
Seters, fraktievoorzitter van de Alg. Werknemersfraktie.
„Wij zijn nu zo ver, dat wij inzage
hebben gekregen van het resultaat
van de studie van de begrotingscom
missie „nieuwe stijl" in het verslag
van 16 april j.l. en wij moeien eer
lijkheidshalve erkennen, dat het een
gedegen rapport aan de Raad van de
Gemeente Waalwijk is geworden. Dit
betekent ontegenzeggelijk winst.
Maar, mijnheer de voorzitter, toen U
mij als antwoord gaf, dat alle zaken
- ook die van geringer omvang doch
desondanks voor ons zo belangrijk -
via het rapport van de begrotings
commissie, aan de orde konden ko
men en derhalve ook zo in de open
baarheid konden komen, dan moeten
wij nu vaststellen, dat dergelijke za
ken - al dan niet besproken in de
begrotingscommissie - in ieder ge
val niet zijn opgenomen in het be
doelde rapport. Met de instelling zo
veel mogelijk aan de proefneming te
willen meewerken, zult U het ons
toch niet kwalijk nemen, dat wij di
verse voor de Werknemersfraktie be
langrijke aangelegenheden, als van
ouds, aan de orde stellen.
Wij hebben waardering voor het
feit dat de begroting sluitend is ge
kregen, zij het dan dat in de cijfers
de havenkosten niet meer doorwer
ken. Met het uit de begroting halen
van aanzienlijke bedragen, betrekking
hebbend op het havenplan alleen, zijn
we er niet. Hier moet iets positiefs
tegenover staan. Op dit punt zijn wij
evenwel geheel niet op de hoogte van
de stand van zaken; voor nu niet en
evenmin voor dei toekomst.
Wij zouden het bijzonder op prijs
stellen te mogen vernemen op welke
gronden, dit uit de begroting nemen,
heeft plaats gevonden, met andere
woorden is er al iets bekend, hoe of
waarmee deze behoorlijke gaten wor
den opgevuld. Wij kunnen begrip op
brengen voor de omstandigheden die
hebben geleid tot een begrotingsver
gadering in de maand mei van het
desbetreffende begrotingsjaar, maar
wij voelen er weinig voor er steeds
opnieuw maar genoegen mee te ne
men. Wij nodigen het college van
burgemeester en wethouders dan ook
ernstig te trachten hierin een blijven
de verandering aan te brengen. Wij
zien de resultaten van het aangekon
digde streven om door een doeltref-
J. van Seters
fende kostenbeheersing, de uitgaven
voor de nieuwe dienst binnen het ka
der van de ramingscijfers te houden,
met grote belangstelling tegemoet.
Liever hadden wij reeds nu iets
vernomen omtrent de mogelijkheden
die burgemeester en wethouders daar
voor ogen staan. Wij weten, dat we
derom een beroep is gedaan om een
aanvullende uitkering uit 't gemeen
tefonds te verkrijgen, maar zolang er
populair gezegd, niets - maar dan
ook niets - uit die emmer komt,
maken wij ons zeer bezorgd over de
financiële mogelijkheden van onze
gemeente voor de toekomst. Onze on
belangrijke reserves zullen na afslui
ting van de Rekening 1966 zijn op
gesoupeerd, zodat die bron voor het
dekken van de tekorten zal zijn op
gehouden te bestaan.
Nu is het wel vlot gesteld, mijn
heer de voorzitter, dat van 1967 af
de tekorten zullen moeten worden ge
activeerd op de kapitaaldienst, maar
dat betekent dan een extra belasting
op die dienst, die wel eens zo groot
kan zijn, dat deze een normaal be
stuursbeleid van ons gemeente onmo-
ïn
en
1- De Commissie heeft met belang
stelling kennis genomen van de
beantwoording door b. en w. van
de gestelde vragen en opmerkin
gen.
2. De Commissie heeft getracht
haar methode van werken
door haar verslaglegging 'n bij
drage te leveren tot een meer ef
ficiënte wijze van begrotingsbe
handeling.
3. Het ligt in dezelfde lijn, dat de
Commissie thans wil voorkomen,
dat er doublures zouden ontstaan,
door eerst als Commissie en daar
na nog eens via beschouwingen
van fraktievoorzitters of fraktie
leden in te gaan op het antwoord
van b. en w. Daarom meent de
Commissie te handelen in de
geest yan een goede democratisch
gebruik door de commentaren op
de nota van antwoord geheel over
te jaten aan de Raad en zich der
halve als Commissie van een na
dere beschouwing te onthouden.
gelijk kan maken. Hoe het moet gaan
als de kapitaalslasten van her haven
project ad 1.058.000,- volledig
op de begroting zouden komen te
drukken, daarvan durven wij ons
geen beeld te vormen en toch zijn wij
met het college van mening, dat het
niet op zal gaan deze lasten in de
grondprijs te blijven verdisconteren,
want dan zullen er weinig of geen
interessanten te vinden zijn.
Ofschoon de totale kosten weer
iets gestegen zijn, slaan wij het be
lang van de totale sportbeoefening in
(Vervolg op pag. 18)