WcV\Lwr)kse en UnqstR&atse couRant Algemene beschouwingen raad Waalwijk Fraktie Katholieke Unie vraagt aandacht voor Welzijnsopbouw Schema voor welzijnsopbouw Prot. Christelijke Fraktie spreekt over woningbouw Belastingverhogingen voor leden Werknemersfraktie moeilijke zaak 1 (lil Zelfwerkzaamheid van de bevolking Overleg-orgaan bejaardenzorg Sportraad NIEUWE TILBURG Grondbedrijf flnsiruktiebad Groot woning bestand combineren met bouwvereni gingen Komt er wel extra rïjksuitkering Commentaar van Commissie Onder zoek op de begro ting Waalwijk 1969 Sportparkbedrijf VRIJDAG 2 MEI 1969 92e JAARGANG No. 35 I De tcho van het Zuióen Uitgever Waalwijksche Stoomdrukkerij Hoofdredakteur JAN TIELEN An toon Tielen Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week. Losse nummers 20 cent Brieven onder nummer 50 ct. extra Opgericht 1878 Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 KaatsheuvelDr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Abonnement p. week (0,33+ 2ct. inc.k.) ƒ0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling (bij incasso p.postkwit. 75 ct extra) Advertentieprijs: 15 cent per mm. Contractadvertenties: speciaal tarief Telegram-adres „ECHO" WAALWIJK - Namens de Katholieke Unie hield de heer A. Meijs, fraktievoorzitter, een algemene beschouwing. De heer Meijs zei: ,,Onze fractie heeft gemeend om naast de breedvoerige behandeling in het rapport van de begrotingscommissie, toch nog in een algemene be schouwing een paar punten te moeten aansnijden, dit ware mogelijk te voorkomen geweest wanneer de tijd van bestudering van de begroting, vooral in de fracties, wat ruimer was geweest. De fractie van de Katho lieke Unie wil er gaarne aan medewerken om bij de volgende begrotings behandeling de bij haar gerezen vragen aan de begrotingscommissie door te spelen, zodat ze n.l. in een rapport kunnen worden opgenomen. Onze fractie is evenwel van mening, dat zeer tijdig aandacht voor de begrotings behandeling moet worden gevraagd en zou daarom gaarne van het college willen vernemen of nu reeds een peildatum voor het jaar 1970 kan worden gesteld. Na deze inleiding zou onze fractie gaarne de aandacht van het college willen vragen voor het onderwerp: de Welzijnsopbouw. Een sociaal cul tureel beleid in een gemeente is niet mogelijk, zonder de aktieve zelfwerkzaamheid van de bevolking. De bevolking moet dus zelf in de beleidsvaststelling kunnen en willen meedoen, 't Gemeentebestuur heeft in deze (welzijns- en samenlevings opbouw) een eigen taak. Het reali seren van deze eigen en nieuwe kak, waarvan de aanzet duidelijk aanwezig is, groeit en komt voort uit de behoefte om meer lijn te brenren in een sinds vele jaren be staand subsidie-stelsel, een stelsel dat gezien de enorme ontwikkeling van de sector welzijn, thans niet of slechts ten dele is aangepast. Het geheel van subsidie-regelin gen dient te worden ingebed in een samenwerkingsopbouw, waarin de gemeente naast initiatiefneemster, ook gesprekspartner is en de plicht op zich neemt deze opbouw te sti muleren, coördineren en adviseren. Van de zijde van de gemeente zou men aan een in te stellen raad (of raden) een secretariaat beschikbaar dienen te stellen, met als taak, voor bereiden van vergaderingen, notu leren, zorgen voor goede documen tatie e.d. De diverse raden zijn voor het gemeentebestuur belangrijke adviesorganen, welke behulpzaam kunndn zijn bij de bestuurlijke be sluitvorming. De raden kunnen ge vormd worden door belanghebben den plus 'n vertegenwoordiger van de gemeente. Een dergelijke opbouw zal hoge waarborg inhouden, dat de ter be schikking gestelde gemeenschaps gelden,deze zijn sinds 1960 bij na vertienvoudigd positief effect zullen sorteren en derhalve de kans gering zal zijn dat subsidiegelden als het ware in een bodemloze put terecht komen, of een averechts ef fect ten gevolge hebben. Onze frak tie kan zich niet aan het gevoel ont trekken, dat op het doelmatig be steden van deze subsidiegelden geen enkele controle bestaat. Ook zal moeten worden bezien of enkele facetten van welzijnsopbouw in re gionaal verband moeten worden aangepakt. Dit zal naast vergroting van kwaliteit van leiders ook sub sidiering van rijkswege kunnen in houden. De geestelijke en lichame- ijke mobiliteit van de jonge mens reikt verder dan de grenzen van e gemeente. De maatschappelijke sector van onze gemeente dient hulp worden geboden bij het streven naar vernieuwing en verruiming an taken, ook hier geldt dat de «Ken van overheid en particulier miuatief niet meer duidelijk afge rend zijn, doch als het ware ten u«e met elkaar verstrengeld zijn. onvlf:8 fraktie is van mening dat divert-60? taak ligt' aanëezien er se instanties zijn in Waalwijk izowel particulier als verenigingen en stichtingen, die ieder voor zich een deel van de bejaardenzorg op zich nemen. De vraag van onze frak tie is, kan deze zaak niet op een wat hoger niveau worden gebracht. Ini tiatief zou mogelijk te nemen zijn door het gemeentebestuur. Blijkens een onlangs in het Brabants Dag blad gepubliceerd verslag over de bouw van een bejaardentehuis in de gemeente Drunen, heeft de voor zitter van dat bestuur gezegd, dat de bouw van een verzorgingshuis annex verpleegtehuis in Waalwijk zal geschieden. Een verzorgings verpleegtehuis zou zeer noodzake lijk en dringend gewenst zijn, doch kan het college ons mededelen er iemand plannen bestaan en ja, wie hiermede is belast? of zo Onze fraktie is van mening, dat deze raad in het verleden zeer vruchtbaar werk heeft verricht, doch aangezien deze raad sinds ge ruime tijd zonder voorzitter is, zou den wij willen vragen, loopt deze zaak naar wens? Volgens uw mede deling bestaan in Veldhoven en Helmond vruchtbaar werkende wiikcomité's. Is het mogelijk daar over meer concrete gegevens te verstrekken hoe deze daar werken en tevens zou onze fraktie de vraag aan u willen voorleggen of b. en w. ook overweegt inspraak van de be volking door hearings, bij opzet van uitbreidingsplannen e.d. Onze fraktie zou de vraag willen stellen aan uw college: Is het wel mogelijk de reinigingsrechten e.d. te verhogen in verband met de al gemene prijsstop? Gaarne zou onze fraktie van uw college willen ver nemen of döor toepassing van de zgn. verfijningsregeling een bijdra ge kan worden verkregen in de ho ge kosten, verbonden aan de water huishouding in deze gemeente, om reden Waalwijk moet zorgdragen Visie op Gemeenschapsraad volgens fraktie Katholieke Unie. Sportraad: sportverenigingen; clubs-stichtin gen. Jeugdraad: jeugdverenigingen en clubs; ver kenners-gidsen; K.P.J. - K.W.J.; stichtingen jeugdbelangen; niet georganiseerden; jong volwasse nen. Cultuurraad: cult, verenigingen en clubs; Soc. Cult. Centrum; zangverenigingen; muziekverenigingen; muziek school; openbare leeszaal en bi bliotheek. Raad voor recreatie en vorming: diverse verenigingen; stichtingen en clubs; sociëteit. Bejaardenwerk: bejaardenbonden; gezinszorg; W.G. en Gr. Kruis; dienstencen trum en mogelijk nog anderen die ver geten zijn. A. Meijs voor verwerking van al het water dat bovenaf komt (Duingebied etc.) Dit gebied ligt niet op het territo rium van Waalwijk, maar toch heb ben wij hierdoor veel kosten, zoals riolerings-gemalen). Onze fraktie is van mening, dat er in Waalwijk nog te weinig jeugdgebouwen ofwel ge meenschapshuizen bestaan o.a. in Antonius en Besoyen. Wel wetende, dat dit in de eerste plaats een taak is Vpn het particulier initiatief, zou den wij toch de vraag willen stel len aan het college, of niet door be middeling van de gemeente samen werking kan worden gezocht bij de verschillende gezindten om in sa menwerking dergelijke gebouwen tot stand te brengen, waardoor ook rijkssubsidie kan worden verkregen Het grondbedrijf is een kapitaal in tensief bedrijf, een bedrijf, waar we zonder enige aandacht toch niet aan kunnen voorbijgaan. Wanneer we de begroting 1968 bezien, con stateren we, dat aan kapitaalver strekking staat opgenomen een be drag van f 23.500.000,-, met 'n ren tebeschrijving van f 1.292.500,-. On danks de vele verkopen van gron den in het jaar 1968 blijkt het in vesteringsbedrag op 1 januari 1969 te zijn f 24.900.000,-, dus vermeer derd met f 1.400.000,-, terwijl de bij te schrijven rente op 1 januari be draagt f 1.369.500,-, dus vermeer derd met f 77.000,-. Het is onze fraktie gebleken, dat ook de begrotingscommissie aan dacht aan dit onderwerp heeft ge schonken en vraagt om bepaalde gegevens, doch onze fraktie zou gaarne een gedegen uiteenzetting willen ontvangen over de vraag hoe b. en w. denken dit jaarlijks ver lies weg te werken. Onze fraktie weet dat gezien de financiële positie van onze gemeen te de verwezenlijking van een in- struetiebad nog niet nabij is, doch meent toch nog eens uitdrukkelijk te moeten wijzen op de grote nood zaak hiervan en meent, dat dit bij de mogelijkheden de hoogste prio riteit moet hebben. Eventuele vra gen betreffende de begroting zul len door onze fraktieleden bij de behandeling van de begrotingen nog worden gesteld. Hiermede is onze fraktie gekomen aan het slot van zijn beschouwingen en wil zich gaarne aansluiten bij de 'woorden van de begrotingscommis sie, waar zij dank brengt aan het college en allen die aan de samen stelling hebben medegewerkt. Ook gaarne een woord van dank aan de diverse frakties voor de prettige samenwerking. De Prot. Chr. Raadsfraktie heeft er alleen ten aanzien van de wo ningbouw nog behoefte aan, een drietal opmerkingen te plaatsen. Voor het overige is de fraktie van mening, dat het verslag van de Commissie van Onderzoek voldoen de duidelijk heeft gemaakt, wat er leeft aan wensen en verlangens ten aanzien van het toekomstige beleid. De fraktie zou in de eerste plaats nog wel eens willen onderstrepen, wat de Commissie heeft gezegd op pagina 3 van haar verslag, n.l. dat het zeer belangrijk zou zijn om het grote woningbestand van de ge meente te combineren met dat van de woningbouwverenigingen. Onze fraktie is een grote voorstander van een woningstichting, waarin zitting hebben het gemeentebestuur, de woningbouwverenigingen en via 'n bepaalde inspraak ook de bewoners. De fraktie is er ook voor, dat het gemeentebestuur inspraak blijft houden in de toewijzing van "goed kope" woningen aan gezinnen,' die van een minimum inkomen moeten leven. Tijdens de jongste debatten over de woningbouw is wellicht ten on rechte de indruk gewekt, dat al leen de Katholieke Werknemers- fraktie de woordvoerster zou zijn van de laagste inkomensgroepen. Onze fraktie stelt er prijs op, in dit verband te verklaren, dat wij om sociale redenen d.w.z. om redenen Dercksen van christelijke bewogenheid wel voor een zo groot mogelijke woning bouw in de goedkoopste categorie zijn. Wij menen echter, dat de huurcategorie van f 125,- incl. vaste kosten c.v. onder de huidige om standigheden tot de goedkoopste ge rekend moet worden en dat het derhalve niet in het belang van de bevolkingsgroep met lage inkomens zou zijn wanneer zoals onlangs de voorzitter van de Katholieke Werknemersfraktie wilde de bouw van deze woningen geheel nagelaten zou worden. In het kader van de ruimtelijke or dening zouden wij binnen ons stads gewest bij het ontwerpen van nieu we groeiplannen willen streven naar de bouw van ééngezinswonin gen in laagbouw. Er is of komt daarvoor voldoende grond ter be schikking. Onze fraktie onderstreept daarmee nog eens het door de Commissie van Onderzoek gestelde, dat wat betreft de bouw van wo ningflats of huizen in meerdere woonlagen, het punt van verzadi ging bereikt is. Mochten wij vorig jaar onze beschouwingen aanvangen, met een gewij zigde opzet en juist die punten, op het voorplan brengen, waarvan wij meenden, dat zij een belangrijk onderdeel uitmaakten van de belangstelling van onze fraktie - zulks integenstelling tot voordien - toen wij onze z.g. stokpaardjes" pas aan het slot lieten voordraven. Thans worden wij geconfronteerd met een vernieuwde wijze van begrotingsbehandeling, waarbij door een meer uitgebreide begrotingscommissie de zaken breder worden bezien, met de bedoeling vooral om doublures tijdens de begro tingsbehandeling in de Raad te voorkomen. Het is bekend, dat ik namens onze fraktie, bij het voorstel tot vergroting van de Begrotingscommissie, reeds mijn bezorgdheid heb uitgesproken, dat als gevolg hiervan, wel ener zijds dieper zou worden ingegaan op de grote problemen en de beleids vragen, doch dat ik anderzijds twijf elde of het op die manier mogelijk zou zijn om juist die heel bijzondere kleinere aangelegenheden - die in onze ogen eveneens uiterst belangrijk zijn - nog in het openbaar aan de orde te kunnen stellen. Welnu, wij zijn bereid om voor zover mogelijk, alle medewerking te verlenen om de nieuwe inzichten te volgen en wij hebben ons, waar mogelijk, enige beperking opgelegd", zo sprak de heer f. van Seters, fraktievoorzitter van de Alg. Werknemersfraktie. „Wij zijn nu zo ver, dat wij inzage hebben gekregen van het resultaat van de studie van de begrotingscom missie „nieuwe stijl" in het verslag van 16 april j.l. en wij moeien eer lijkheidshalve erkennen, dat het een gedegen rapport aan de Raad van de Gemeente Waalwijk is geworden. Dit betekent ontegenzeggelijk winst. Maar, mijnheer de voorzitter, toen U mij als antwoord gaf, dat alle zaken - ook die van geringer omvang doch desondanks voor ons zo belangrijk - via het rapport van de begrotings commissie, aan de orde konden ko men en derhalve ook zo in de open baarheid konden komen, dan moeten wij nu vaststellen, dat dergelijke za ken - al dan niet besproken in de begrotingscommissie - in ieder ge val niet zijn opgenomen in het be doelde rapport. Met de instelling zo veel mogelijk aan de proefneming te willen meewerken, zult U het ons toch niet kwalijk nemen, dat wij di verse voor de Werknemersfraktie be langrijke aangelegenheden, als van ouds, aan de orde stellen. Wij hebben waardering voor het feit dat de begroting sluitend is ge kregen, zij het dan dat in de cijfers de havenkosten niet meer doorwer ken. Met het uit de begroting halen van aanzienlijke bedragen, betrekking hebbend op het havenplan alleen, zijn we er niet. Hier moet iets positiefs tegenover staan. Op dit punt zijn wij evenwel geheel niet op de hoogte van de stand van zaken; voor nu niet en evenmin voor dei toekomst. Wij zouden het bijzonder op prijs stellen te mogen vernemen op welke gronden, dit uit de begroting nemen, heeft plaats gevonden, met andere woorden is er al iets bekend, hoe of waarmee deze behoorlijke gaten wor den opgevuld. Wij kunnen begrip op brengen voor de omstandigheden die hebben geleid tot een begrotingsver gadering in de maand mei van het desbetreffende begrotingsjaar, maar wij voelen er weinig voor er steeds opnieuw maar genoegen mee te ne men. Wij nodigen het college van burgemeester en wethouders dan ook ernstig te trachten hierin een blijven de verandering aan te brengen. Wij zien de resultaten van het aangekon digde streven om door een doeltref- J. van Seters fende kostenbeheersing, de uitgaven voor de nieuwe dienst binnen het ka der van de ramingscijfers te houden, met grote belangstelling tegemoet. Liever hadden wij reeds nu iets vernomen omtrent de mogelijkheden die burgemeester en wethouders daar voor ogen staan. Wij weten, dat we derom een beroep is gedaan om een aanvullende uitkering uit 't gemeen tefonds te verkrijgen, maar zolang er populair gezegd, niets - maar dan ook niets - uit die emmer komt, maken wij ons zeer bezorgd over de financiële mogelijkheden van onze gemeente voor de toekomst. Onze on belangrijke reserves zullen na afslui ting van de Rekening 1966 zijn op gesoupeerd, zodat die bron voor het dekken van de tekorten zal zijn op gehouden te bestaan. Nu is het wel vlot gesteld, mijn heer de voorzitter, dat van 1967 af de tekorten zullen moeten worden ge activeerd op de kapitaaldienst, maar dat betekent dan een extra belasting op die dienst, die wel eens zo groot kan zijn, dat deze een normaal be stuursbeleid van ons gemeente onmo- ïn en 1- De Commissie heeft met belang stelling kennis genomen van de beantwoording door b. en w. van de gestelde vragen en opmerkin gen. 2. De Commissie heeft getracht haar methode van werken door haar verslaglegging 'n bij drage te leveren tot een meer ef ficiënte wijze van begrotingsbe handeling. 3. Het ligt in dezelfde lijn, dat de Commissie thans wil voorkomen, dat er doublures zouden ontstaan, door eerst als Commissie en daar na nog eens via beschouwingen van fraktievoorzitters of fraktie leden in te gaan op het antwoord van b. en w. Daarom meent de Commissie te handelen in de geest yan een goede democratisch gebruik door de commentaren op de nota van antwoord geheel over te jaten aan de Raad en zich der halve als Commissie van een na dere beschouwing te onthouden. gelijk kan maken. Hoe het moet gaan als de kapitaalslasten van her haven project ad 1.058.000,- volledig op de begroting zouden komen te drukken, daarvan durven wij ons geen beeld te vormen en toch zijn wij met het college van mening, dat het niet op zal gaan deze lasten in de grondprijs te blijven verdisconteren, want dan zullen er weinig of geen interessanten te vinden zijn. Ofschoon de totale kosten weer iets gestegen zijn, slaan wij het be lang van de totale sportbeoefening in (Vervolg op pag. 18)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1969 | | pagina 1