waaLwijkse en lAnqstRAAtse couRAnt
Agressie op de weg neemt
laatste jaren steeds meer toe
Ongeruste
bondgenoten
Drunen heeft dringend
behoefte aan sporthal
Pompidou en Poher maken
hun politieke
programma's bekend
ONSCHULDIGEN DIE ZICH NETJES IN VERKEER
GEDRAGEN WORDEN VAAK HET SLACHTOFFER
van Y[ierlo
WELLICHT WORDT IN 1970 MET
DE BOUW BEGONNEN
De keurige, nette
moordenaar: „Ik rij,
zoals ik denk dat
goed is
De ongekroonde
koning van de weg
Technisch
plan is bij
herziene
N.S.F.
Weinig
accommodatie
Komt zaalsport
ten goede
Meerwaardigheid
Niet treiteren
„Onzin, zoiets"
■Qxcluaieve
erènkledincf
WAALWIJK
Het politieke klimaat
in Europa zal aan
zienlijk verhelderen
„De Leren Zool"
Groeiende agressie
Ver. Staten wensen
verbod van massa
vernietigingswapens
op de zeebodem
Naar internationale
controle op water
der grote rivieren
DONDERDAGAVOND 29 MEI 1969
92e JAARGANG No. 43
De ucho vAn het Zuióen
Uitgever
Waalwij ksche Stoomdrukkerij
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Antoon Tielen
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week.
Losse nummers 20 cent
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Abonnement
p. week (0,33+ 2ct. inc.k.) 0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) 1,55
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling
(bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs: 15 cent per mm.
Contractadvertenties: speciaal tarief
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
De bondgenoten van de Verenigde Sta
ten zijn wat nerveus geworden door de
geruchten over een vrede in Vietnam.
Niet dat zij geen vrede zouden wensen,
maar het is voor hen wei van groot be
lang op welke manier deze vrede tot
stand komt. En het ziet er voor hen
naar uit, dat de V.S. tot een compromis
gaan komen, waarbij de communisten
aanzienlijk winst boeken.
President Marcos van de Filipijnen heeft
Washington gewaarschuwd, dat hij het
misschien op een akkoord met China
zal moeten gooien, wanneer de Ameri
kaanse troepenmacht in Azië wordt
verkleind. Lee Koean Yem, de premier
van Singapore, is naar Washington ge
reisd, om geruststellende verzekeringen
te verkrijgen van president Nixon. De
ongerustheid der bondgenoten is niet
verwonderlijk, want de Amerikanen ne
men te gemakkelijk beslissingen, zon
der hun bondgenoten te raadplegen.
Van het besluit, de bombardementen op
Noord-Vietnam te stoppen, kregen de
bondgenoten slechts enkele uren voor
de openbare bekendmaking bericht. Te
recht of ten onrechte nemen deze rege
ringen aan, dat Nixon binnen enige
maanden een aanvang moet maken met
de terugtrekking van troepen uit Viet
nam, indien hij een nieuwe oorlog in
eigen land wil voorkomen. De gedachte
dat hun nationale veiligheid afhankelijk
is van de binnenlandse situatie in de
V.S., verontrust de meeste bondgenoten
zeer ernstig.
Packard, de Amerikaanse onderminister
van Defensie, belast met een herziening
van de Amerikaanse overzeese verplich
tingen, tracht steeds weer de bondge
noten gerust te stellen. Hij verzekert
steeds weer, dat de bondgenootschap
pen, ANZUS en ZOAVO van fundamen
tele betekenis zijn voor de Amerikaanse
positie In Zuidoost-Azië. Zo zou er for
meel geen reden tot ongerustheid zijn.
Maar toch heerst deze ongerustheid
volop. De beste vertolker er van is pre
mier Lee van Singapore. Hij is een po
liticus die de moeilijkheden instinctief
aanvoelt. Hij is van oordeel dat de V.S.
zich niet in de strijd in Vietnam hadden
moeten mengen, maar nu dat wel ge
schied is, niet mogen vertrekken, zon
der de Zuid-Vietnamezen een kans te
geven zich succesvol te verdedigen.
Bovendien meent hij, dat de V.S. een
nieuwe Azië-politiek moeten ontwikke
len, die de fouten van het verleden ver
mijdt.
Vele landen in Azië zijn momenteel vol
komen van de V.S. afhankelijk voor hun
veiligheid, zeker sinds Engeland zijn
tol in Azië heeft opgegeven. De bond
genoten die weten, dat het lang zal
duren, alvorens zij geheel in staat zul
len zijn, zichzelf afdoende te verdedi
gen, vragen de V.S. of zij bereid zijn
eventueel een volle eeuw In Azië te blij
ven als veiligheid.
De wens van de bondgenoten in Azië,
ent desnoods In Vietnam te blijven
doorvechten, om aan te tonen, dat zo
genaamde bevrijdingsoorlogen geen zin
hebben, Is Iets, waaraan de V.S. moei
lijk kunnen voldoen. ZIJ zullen elke mo
gelijkheid tot een vergelijk, waarbij zij
het gezicht niet behoeven te verliezen
aangrijpen. Dit impliceert echter, dat 'n
toekomstige vrede In Vietnam, een pe
riode van grote Instabiliteit In zuid-oost
tolë zal Inluiden, waarbij er rekening
mee moet worden gehouden, dat het
communisme grote successen gaat
hoeken. Veel landen zullen dat hun
streng afwijzende houding ten opzichte
van het communisme moeten gaan her-
z'on, om op die manier een zekere ma
's van "veiligheid* af te kopen.
Er is de laatste jaren sprake van een steeds ernstiger vormen aannemen van de agressiviteit op de weg, een
agressiviteit, die jaarlijks vele mensen het leven kost. Het nare hiervan is dikwijls, dat onschuldigen, die zich
netjes in het verkeer gedragen, hiervan het slachtoffer worden, terwijl de agressor soms netjes de dans ont
springt en dan zelfs niet schroomt om door te rijden en zijn slachtoffer(s) achter te laten. Het is triest om te
moeten zeggen, maar een deel van de automobilisten in het verkeer gedraagt zich zonder meer als potentiële
moordenaars. De enige verontschuldiging die men voor het grootste deel van hen kan aanvoeren is, dat ze
zich van de bittere ernst niet bewust zijn en uit pure domheid op een vergaande agressieve manier rijden, die
dikwijls slachtoffers maakt. Wanneer er dan zoiets gebeurt, schrikken ze zo van de gevolgen, dat ze in paniek
het hazenpad kiezen en daarmee een tweede "misdaad" toevoegen aan die, welke ze reeds begingen. Iedere
fatsoenlijke weggebruiker zal het er mee eens zijn, dat dergelijke lieden voorgoed het rijden moet worden ver
boden.
Deze potentiële moordenaars zijn
overigens mensen waaraan men het
zo aan de buitenkant niet zou zeggen.
Het zijn keurige, nette lieden voor
zien van een keurige baan 'en dikwijls
een prachtige auto. Men vindt ze on
der alle rangen en standen, van hoog
tot laag en misschien zijn er momen
ten, dat ook u er bij behoort!
De moeilijkheid is, dat naast 'n vaste
categorie agressieve en egoïstische
automobilisten, die altijd een gevaar
op de weg vormen, wanneer ze achter
het stuur gaan zitten, er ook een deel
is, dat bestaat uit mensen die onder
normale omstandigheden correcte rij
ders zijn, doch die op een bepaald
moment, door de omstandigheden in
een bepaalde stemming gebracht, ook
achter het stuur hun opgekropte ge
voelens lucht proberen te geven, door
een agressief gedrag tegenover ande
re weggebruikers.
Voorbeelden hiervan zijn er genoeg.
We behoeven hierbij maar te denken
aan de forens die 's morgens vroeg
naar zijn werk gaat, doch die vanaf
dat hij zijn benen buiten bed slinger
de peoh heeft gehad. Ruzie met zijn
vrouw, de auto niet starten, te laat
vertrokken, kortom er zijn motieven
genoeg om de rijder in 'n slecht hu
meur te brengen en dan zit hij daar
achter het stuur vol onlustgevoelens
en met een fors aantal paardekrach-
ten onder de voet. Wie dan op de weg
nog enig onlustgevoel bij hem opwekt
kan rekenen op agressiviteit.
Gelukkig loopt het dikwijls zonder
brokken af, maar elke vorm van
agressie op de weg is in principe 'n
mogelijke bron van ongelukken. Af
hankelijk van heel kleine omstandig
heden, die niemand in de hand heeft,
kan zo'n ongeluk dan ook nog doden
of ernstige gewonden eisen. Maar
naast deze gelegenheidsagressors, is
er een bepaalde categorie rijders, die
altijd agressief rijdt en dat zijn de ge
vaarlijksten. Zij vormen in wezen 'n
voortdurend gevaar op de weg, om
dat hun mentaliteit niet deugt.
Dat zijn over het algemeen de rijders,
die menen dat zij zelf voortreffelijk
rijden en dat alle andere weggebrui
kers maar sukkels zijn. Natuurlijk
moeten al die andere weggebruikers
rekening houden en ruim baan maken
(Van onze verslaggever)
DRUNEN - Voor de sportbeoefening in Drunen is het harde noodzaak
dat de gemeente een sporthal krijgt. De plannen daarvoor bestaan al een
geruime tijd. Burgemeester mr. H. Stieger kon nog weinig concreets
over de sporthal-plannen zeggen. Hij hoopt dat men volgend jaar met
de bouw kan beginnen.
Men heeft nu het stadium van
technische afronding bereikt. De
plannen kunnen worden ingezonden
voor subsidie-aanvrage. Het tech
nische herziene plan is toegestuurd
aan de Nederlandse Sport Federatie.
Als deze organisatie de plannen
goedkeurd ligt de weg open voor
rijkssubsidie. Burgemeester Stieger
vertelde ons, dat als het fiat van de
NSF eenmaal is verkregen, hij goede
mogelij kheden ziet op de toekenning
van rijkssubsidie vooruit te lopen en
natuurlijk met de nodige medewer
king van rijk en provincie, reeds
eerder met de bouw te beginnen.
Ook het adviesorgaan van de Ver
eniging van Nederlandse gemeenten
is overtuigd van de noodzaak die
er in Drunen bestaat voor een goe
de sporthal. Dit orgaan gaf een ur
gentie verklaring af. Mede hier
door is de hoop gewettigd dat de
nodige vergunningen en toestem
mingen snel afkomen.
Wie de portaccommodatie in Dru
nen gaat investeren is snel klaar.
Men beschikt over één oude gym
zaal die overdag door enkele scho
len en 's avonds door de verenigin
gen wordt gebruikt. De zaal is be
slist ontoereikend voor zaalsport.
De nieuwe MAVO-sohool heeft een
moderne gymnastiekzaal, die ge
heel voor de eigen school nodig is.
Sporten als handbal en volleybal
kunnen dan ook niet goed tot ont
plooiing komen. Een nieuwe sport
hal kan daar toebijdragen. Burge
meester Stieger verwacht dan ook
dat als er eenmaal een sporthal is,
de belangstelling voor de binnen
sporten zeker zal toenemen. Wat
echter belangrijker is, er komen dan
mogelijkheden om op een juiste wij
ze gymnastiekonderwijs te geven
aan de jeugdige inwoners van Dru
nen.
voor de ongekroonde koning van de
weg, die dan ook dikwijls de term
gebruikt: "Ze zorgen maar, dat ze
weg zijn!" Hij neemt dan ook rustig
een onoverzichtelijke binnenbocht e.d.
haalt in op 'n tweebaans weg, terwijl
er tegemoetkomend verkeer is, kort
om, hij gedraagt zich als een pure
wegpiraat en veel van deze lieden
vinden dan ook een triest einde. Jam
mer genoeg dikwijls niet, nadat zij
eerst oök andere onschuldigen in de
dood hebben meegesleurd.
Dan is er ook een categorie rijders,
die bijzonder van hun eigen rijkwali-
teiten overtuigd zijn en die het spe
ciaal voorzien hebben op medewegge
bruikers, die duidelijk voorzichtig
rijden. Dergelijke voorzichtige rijders
zijn hen een doorn in het oog en dik
wijls niet ten onrechte zijn de gerouti
neerde rijders van mening, dat derge
lijke mensen gevaarlijk kunnen zijn
op de weg.
In hun meerwaardigheid echter, be
gaan deze geroutineerden een grote
fout. In plaats dat zij rustig een ge
legenheid afwachten om zonder een
gevaarlijke situatie op te roepen, zich
van dergelijke voorzichtige rijders los
te maken, worden zij soms agressief.
De "sukkelaar" irriteert hen en hun
onlustgevoelens reageren zij op de
voorzichtige rijder af, door zo'n rij
der met bermvrees, die niet voldoen
de rechts houdt, ruwweg opzij te
drukken. Ze beseffen niet, dat ze
daarmee juist een bijzonder gevaarlij
ke situatie scheppen. De angstige
chauffeur raakt in paniek en een der
gelijke manoeuvre kan de oorzaak van
een ongeluk worden.
Dan zijn er ook de treiteraars op de
weg. Dat is ook een gevaarlijk soort.
Zij lokken namelijk agressie van de
ander uit en dan is de ellende niet te
overzien. De een probeert steeds weer
de andere in te halen, om, nadat dit
is gelukt aanzienlijk snelheid te min
deren en op die manier de ander te
dwingen langzamer te gaan rijden.
Op zijn beurt gaat die dan weer wil
de pogingen doen om in te halen en
speelt hetzelfde spelletje onder het
motto: "Ze moeten niet treiteren, dat
kan ik ook!" In hun opwinding en
groeiende agressiviteit maken derge
lijke rijders natuurlijk fouten en dan
is het ach en wee jammeren!
Natuurlijk zijn er vele soorten agres
sieve rijders. Een categorie willen we
hier toch niet ongenoemd laten en dat
is de man die een zodanig supriori-
teitsgevoel heeft, dat hij lak heeft
aan alle verkeersvoorschriften en
meent dat hij het recht heeft om te
rijden, zoals hij denkt dat het goed
is. Dat zijn de rijders die zich niets
aantrekken van snelheidsbeperkingen
inhaalvexboden, parkeerverboden en
wat al niet meer. Zij zetten hun auto
neer waar ze denken dat hij wel goed
staat, ongeacht of er een parkeerver
bod geldt of niet. Zij zetten hun auto
slordig weg, een eind van de stoep
rand, of half er op.
Zij rijden weg zonder in hun spiegel
tje te kijken. Een snelheidsbeperking
geldt niet voor hen. "Onzin zoiets!
v'
Met de presidentsverkiezingen in
het vooruitzicht hebben de twee be
langrijkste kandidaten in Frankrijk,
te weten, oud-premier Pompidou en
als tweede Alain Poher, de man die
momenteel het presidentschap tijde
lijk waarneemt, hun politiek pro
gramma bekend gemaakt.
Ongeacht wie van deze beide kan
didaten president zal worden, staat
vast, dat het politieke klimaat in
Europa aanziendelijk zal verhelde
ren. Pompidou verklaarde dat hij
een voorstander zou zijn van een o-
vereenkomst tussen Frankrijk en
Engeland op het gebied van een ge
meenschappelijke Europese ato
maire verdediging.
Wat het Nabije Oosten betreft
meende Pompidou dat Israël uiter
aard reCht heeft als een volwaar
dige staat door zijn buurlanden er
kend te worden om het probleem
van de Palestijnse vluchtelingen op
te lossen. Frankrijk wenst in geen
Te RIJEN op zondag 1 juni
met de Gebr. Vlaeminck,
Post, Wagtmans, Dolman,
Steevens, Duindam, Zoontjes,
Den Hartog, Cooremans,
Rosiers enz. enz.
Een intern, veld amateurs
met o.a. Nen E. Kools, als
mede streek- en plaatselijke
favorieten, alsook een sterk
veld nieuwelingen.
Aanvang: nieuwelingen 13.00
uur, amateurs 14.15 uur en
profs 16.30 uur.
Ik bepaal zelf wel hoe hard ik hier
of daar kan rijden. Zoiets hangt af
van de omstandigheden op de weg!"
Dat is de mentaliteit van dergelijke
mensen. Hetzelfde geldt voor 'n weg
met inhaalverbod. Als zij denken dat
er wel ingehaald kan worden, dan
doen ze dat! Dat zijn de automobilis
ten die nogal eens een bekeuring op
lopen en die dan ook vroeg of laat
brokken maken, doordat ze te hard
rijden, of inhalen waar dat niet toe
gestaan was. Uitgebreide onderzoe
kingen hebben helaas aangetoond, dat
de mentaliteit op de weg steeds slech
ter wordt, de agressie neemt toe en
is oorzaak van veel ongelukken en
doden.
Het toenemen van de agressie op de
weg staat echter niet op zich, het is
een onderdeel van de toename van de
agressiviteit in het algemeen. Ook op
andere terreinen van de samenleving
wordt een toeneme van de agressivi
teit geconstateerd 'en een en ander
vloeit voort uit een algehele mentali
teitsvervorming, die voor een deel
weer het gevolg is van veranderingen
in ons cultuurpatroon. In de film en
op de televisie worden we de laatste
jaren overstroomd met beelden van
agressie, dat laat niet na van invloed
te zijn op de mentaliteit van de ge
middelde bioscoopbezoeker en televi
siekijker. Men krijgt als het ware een
hersenspoeling. Aanvankelijk vindt
de toeschouwer 't erg vreselijk, maar
allengs gaat het wennen en langzaam
aan krijgt hij het idee, dat het zo
hoort. Zijn mentaliteit ondergaat dan
ook een verandering en zo wordt er
een bijdrage geleverd tot een groeien
de agressiviteit, ook in het verkeer.
geval, dat de staat Israël in elkaar
stort.
Alain Poher sprak zich uit voor
terugkeer van Frankrijk naar de Ge-
neefse ontwapeningsconferentie en
tegen elke discriminatie in het Na
bije Oosten. Volgens Poher heeft
Frankrijk geen leidersrol te vervul
len in Europa en hiermede distan
tieerde Poher zich duidelijk van
zijn grote voorganger president De
Gaulle. Poher pleitte voorts voor
't instellen van één Europese munt.
Hij keerde zich tegen de sterk natio
nalistische politiek die Frankrijk in
het verleden volgde en wenst zon
der meer een beter kontakt en nau
were samenwerking niet alleen met
de landen van de EEG, maar ook
met de Verenigde Staten.
Wanneer men deze politieke pro
gramma's beziet, dan is het duidelijk
dat er in de naaste toekomst onge
twijfeld sprake zal zijn van een ver
betering van de politieke betrek
kingen tussen Frankrijk en zijn
bondgenoten. Iets dat de laatste ja
ren nogal iets te wensen overliet.
De Verenigde Staten hebben bij
de ontwapeningscommissie der
achttien landen een ontwerp-ver-
drag ingediend, waarbij het verbo
den wordt kernwapens en andere
wapens van massavergelding op de
zee- en oceaanbodem te plaatsen.
In wezen is het Amerikaanse ont
werp een tegenaanbod, want reeds
op 18 maart j.l. kwamen de Russen
met een soortgelijk voorstel, dat
echter nog veel verder ging en
waarbij het verbod alle militaire
installaties betrof.
De Amerikanen voelden hier wei
nig zoor, omdat onder dit verbod
ook apparatuur zou vallen, waar
mee de nadering van duikboten kan
worden vastgesteld. Ter beveiliging
van 'het Amerikaanse continent te
gen nadering van vijandelijke duik
boten met atoomraketten is deze ap
paratuur nodig, dus wensten de V.S.
hier niet mee in te stemmen. De
Amerikanen willen het verbod
slechts zien voor het stationeren op
de zee- of oceaanbodem van ato
maire, bacteriologische en chemi
sche wapens, de massavernietigings-
middelen. Er wordt in Geneve mo
menteel al hard gewerkt aan een
compromis.
De Vereniging van Exploitanten
van Waterleidingbedrijven pleit in
een nota, overhandigd aan de Vaste
Commissie voor Verkeer en Water
staat, voor de instelling van een in
ternationaal beheerslichaam voor
de Rijn en de Maas.
Volgens de Vereniging zal de ver
betering van het Rijn-en Maaswater
veel krachtiger moeten worden aan
gepakt dan tot nu toe het geval was.
Er zullen bindende kwaliteitseisen
aan het water moeten worden ge
steld op een aantal punten van de
loop van de rivieren door de ver
schillende landen.
Het lozen van afvalstoffen zal niet
mogen plaatsvinden zonder dat aan
de daartoe gestelde internationale
regels is voldaan. Een bevoegde in-
tereuropese instantie zou daarop
moeten toezien.
Een en ander is volgens de Vere
niging beslist noodzakelijk, omdat
Nederland voor de watervoorziening
grotendeels op de aanvoer van wa
ter uit de Rijn is aangewezen.
Voorts een zo zuiver mogelijke kwa
liteit van het rivierwater een abso
lute noodzakelijkheid is voor hygië-
nioh betrouwbaar drinkwater.