wAAlwijkse en lanQstRaatse couRAnt
De brand in
de El Aksa-
Moskee
In toekomst wellicht
4-baans snelweq
DR. C. KORTMANN, COMMISSARIS VAN DE KONINGIN, OPENT
VRIJDAG IN WAALWIJK DE MAASROUTE
Opening Maasroute
mÊÊBÊÊmÊmÊSÊÊÊSÊmÊBÊm
van c~YYlierlo
Werkzaamheden
namen 1 5 jaar in
beslag
Vooruitstrevend
Zware last
In fasen
DONDERDAGMIDDAG 28 AUGUSTUS 1969
92e JAARGANG No. 69
De tcho van het Zuiöen
Ahnnnpmpnt
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Losse nummers 20 cent
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Opgericht 1878
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) 0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling
(bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs 15 cent per mm
Contr actad verten ties: speciaal tarief
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 oreigaiaj,
-adres „ECHO"
Maasroute voor ontwikkeling van de
Langstraat van enorme betekenis
De brand in de El Aksa-moskee
te Jeruzalem heeft de gehele Ara
bische wereld in vuur en vlam ge
zet en een aantal Arabische politici
en geestelijke leiders roepen op tot
'n „heilige oorlg" van alle Islamie
ten tegen het verderfelijke Israel,
dat zich volgens deze zegslieden niet
zou hebben ontzien zich te vergrij
pen aan de heilige plaatsen der Is
lamieten, zoals deze moskee, die, na
die te Mekka en Medina, de derde
heilige plaats van de mahamme-
daanse wereld is.
Dat de Mohammedaanse wereld
ernstig is geschokt door deze brand
blijkt wel uit het feit, dat de top
conferentie van de Arabische Liga
door alle Arabische leiders werd be
zocht. Voordien waren er velen die
zich afzijdig hielden. Het ziet er
naar uit, dat deze brand leidt tot een
sterke eenheid in de Arabische we
reld en een gesloten front tegen Is
raël.
De toestand in het Midden-Oosten
is hiermee opnieuw tot een explosief
hoogtepunt gekomen en vormt een
nieuwe bedreiging voor de wereld
vrede. Voor Israël ziet het er som
berder uit dan ooit. Tot nu toe had
het (slechts) te maken met zijn
naaste buren en het heeft bewezen
dat het deze kan weerstaan. Maar
de kans is nu groot, dat het kleine
Israël de gehele immense Arabische
wereld tegen zich zal krijgen. En
het doel is duidelijk, want Nasser
heeft het openlijk verklaard; het
wegvagen van Israël en uitroeiing
van de Joden!
Van Arabische zijde wordt una
niem beweerd, dat de brand in de
moskee in Jeruzalem de schuld zou
zijn van de Joden. Zij zouden hier
direct of indirect de hand in hebben
gehad. En natuurlijk wordt" deze ge
legenheid aangegrepen om gebruik
makende van de algemene veront
waardiging het Arabische front te
gen Israël, dat vol scheuren zat, te
dichten. Ja, men wil zelfs nog ver
der gaan en gebruik makend van de
stemming trachten te komen tot een
„heilige oorlog" tegen de Joden.
Natuurlijk vraagt iedereen zich af,
of Israël inderdaad direct of indi
rect de hand heeft gehad in de mos-
keebrand. Geen volk kent de Ara
bische mentaliteit beter, dan juist
de Israëli's, die temidden van de
Arabieren wonen. Zeker de Israëli's
weten, dat men ongeacht het feit,
dat er wordt gevochten tussen Is
raël en zijn buurlanden, de handen
af moet houden van de mohamme
daanse heilige plaatsen, waartoe on
der andere de El Aksa-moskee be
hoort. De leiders van Israël wisten
wat er zou gebeuren, wanneer Is
raël de handen zou uitsteken naar
zo'n heilige plaats en gezien de po
sitie waarin Israël zich bevindt, ligt
het voor de hand, dat geen zinnige
politicus zou aansturen op een
brand in zo'n moskee. De resultaten
tonen duidelijk aan, waartoe zoiets
leidt en dat wisten de Israëli's. Het
is dan ook vrijwel zeker, dat de Is
raëli's niet de hand hebben gehad
in deze brand. Er is hier sprake van
een toevalligheid, waarbij een gees
telijk gestoorde fanaticus (de austra-
lische arrestant) uit duistere be
weegredenen de brand heeft ge
sticht, omdat zoals hij zei, God hem
dit geboden had, of er is sprake van
Arabische provocatie, die doet den
ken aan de Rijksdagbrand. Het is
een merkwaardige parallel, want
ook toen moest de brand er voor
zorgen, dat een geheel volk zich
verenigde in een nietsontziende
strijd tegen „de volksvijand", waar
toe toevallig ook de Joden behoor
den.
De drie laatste maanden heeft Nas
ser in bedekte of minder bedekte ter
men steeds gezinspeeld op het feit,
dat het uur naderde, waarop er met
de Joden zou worden afgerekend.
De SowjetUnie heeft hem tot de
orde geroepen, omdat Moskou mo-
(Van onze verslaggever)
WAALWIJK - Vrijdagmiddag vindt in feite de ontsluiting van de Langstraat plaats. De Commissaris van de
Koningin in Noord-Brabantdr. C. N. M. Kortmaan stelt dan in Waalwijk het gedeelte van de Maasroute tus
sen Waalwijk en Wagenberg voor het verkeer open. De 40 km lange Maasroute van Den Bosch via Vlijmen,
Drunen en Waalwijk naar Wagenberg maakt een goede verbinding naar Rotterdam en Breda mogelijk. Met de
werkzaamheden aan de Maasroute is in 1954 begonnen. Het projekt vergde een investering van meer dan
60 miljoen gulden. Het 16 km lange gedeelte van Den Bosch naar Waalwijk is al ruim een jaar in gebruik.
Vanaf vrijdag is één van de belangrijkste verbindingen in de provincie Noord-Brabant De Maasroute
biedt een gunstig alternatief voor de bestaande verkeersverbindingen tussen noordoostelijk Noord-Brabant en
enerzijds westelijk en zuidwestelijk Noord-Brabant en anderzijds Zeeland. Ook voor het verkeer van noordelijk
Nederland naar westelijk Noord-Brabant, Zeeland en Antwerpen vormt de nieuwe weg een aantrekkelijke ver
binding. De rijtijd zal tussen Den Bosch en Breda via de nieuwe route ongeveer 10 minuten korter zijn, die tus
sen Den Bosch en Roosendaal bijna 20 minuten.
De Maasroute dient uiteraard ook de
relaties tussen de verschillende cen
tra in de Langstraat, hetgeen belang
rijk zal bijdragen tot de ontwikkeling
van deze streek. Verwacht wordt, dat
de verkeersintensiteiten op de Maas
route in de toekomst aanzienlijk zul
len toenemen. Men verwacht dat bij
voorbeeld op het weggedeelte tussen
Vlijmen en Waalwijk een "extra" toe-
verder uit een gemeenteweg, die door
langgerekte bebouwde kommen voert
en daarbuiten grotendeels cp dijken
is gelegen. Deze Langstraatweg wordt
gekenmerkt door zijn lintbebouwing
(lange straat) en door een soms boch
tig verloop, dat op sommige plaatsen
(b.v. in Waspik) zelfs hoekig ge
noemd moet worden. Toen het ver
keer nog niet gemotoriseerd was was
dat niet zo'n groot bezwaar, integen
deel, de weg bediende nagenoeg ieder
huis in die Langstraat. De voornaam
ste eis was toen een wegdek bestand
Zo begon, het: de eerste werkzaamheden aan de Maasroute in de jaren
'50
name van de verkeersintensiteit zal
optreden van ongeveer 2500 motor
voertuigen per etmaal. Dit betekent
dat voor 1970-'71 een verkeersinten
siteit verwacht wordt van ongeveer
10.000 motorvoertuigen per etmaal.
Dan is de praktische capaciteit van
dit weggedeelte bereikt en zal het
noodzakelijk zijn de tweede rijbaan
te verharden, wil de Maasroute aan
zijn doel blijven beantwoorden. Men
verwacht dat van de oude Langstraat-
weg ongeveer 60 pet. van het huidige
verkeer gebruik zal maken.
De verbinding tussen Den Bosch en
Raamsdonksveer bestond tot voor
kort van het beginpunt tot en met
Waspik uit een provinciale weg en
-0XC luoieve
herenkleding
tegen ijzeren wielbanden en toch een
zo vlak mogelijk rijvlak voor de fiet
sers. Daaraan werd voldaan door ste
vige keien in de rijweg te straten en
deze op te sluiten door klinkerstro
ken voor de fietsers.
Toen het motorisch verkeer zidh ont
wikkelde, begonnen de beperkte weg-
breedte en het bochtige verloop hin
derlijk te worden. Men begon met
verbreding en rectificatie van de weg-
vakken gelegen tussen de bebouwde
kommen en bestudeerde omleidingen
om die kommen heen, dit alles ge
zien de toenmalige funktie van een
provinciale weg: n.l. de onderlinge
verbinding tussen woonkernen en de
aansluiting van de verbinding op de
hoofdwegen.
Bij de bestudering van de plannen tot
verbetering van de Langstraatweg,
weid aanvankelijk o.a. gedachtaan
een weg langs of op de spoorlijn on
der Waalwijk westelijk daarvan, aan
veilbetering van de bestaande weg met
omleidingen ten noorden van Capel-
le en Waspik en vandaar naar de
Dongelbrug onder Geertruidenbeig,
meer westelijk aan verbetering van de
bestaande weg richting Made met 'n
omleiding ten zuiden van die plaats.
Aldus zou een aaneenschakeling ont
staan van omleidingen (welke deels
toch neg door bebouwing zouden
voeren) en verbeterde wegvakken, al
les met gemengd verkeer. De groei in
omvang en snelheid van het moto
risch verkeer noodzaakte inmiddels
dit te scheiden.
Dit leidde tot het ontwerpen van een
geheel nieuw tracé, los van de be
staande weg, welke laatste bestemd
blijft voor het langzame en het plaat
selijke verkeer. Daarmede was het
eerste project voor een provinciale
autoweg in Brabant geboren. Een na
dere studie van de verkeersontwikke-
ling welke wees op de behoefte aan
een doorgaande oost-westverbinding
in het noorden van de provincie, leid
de tot de gedachte aan een verbinding
van de Langstraatweg met de inmid
dels in uitvoering genomen rijksweg
17 (Roosendaal-Moerdijk) waardoor
een snellere route naar West-Brabant
zou worden verkregen. Uit studies
van de verkeersontwikkeling bleek te
vens dat in de toekomst niet met twee
rijstroken zou kunnen worden vol
staan; daarom werd besloten de aar-
debaan in te richten voor twee ge
scheiden rijbanen en de kunstwerken
daarmede in overeenstemming te
brengen; de autoweg zou dus een
autosnelweg wooden.
Zo is het project onstaan voor een
WAALWIJK
menteel geen moeilijkheden in het
Midden—Oosten kan gebruiken.
Toch moet Nasser zijn dreigementen
waar maken, want het geloof in hem
begint te tanen. De brand in de El
Aksa-moskee kwam hem wel bij
zonder goed van pas!
WAALWIJK - Voor de officiële opening van de Maasroute, vrijdag
middag, is een uitvoerig programma opgesteld. De genodigden worden om
15.00 uur in het gemeentehuis van Waalwijk ontvangen. Loco-burgemees
ter J. van Heeswijk van de gemeente Waalwijk zal hier een welkomstwoord
spreken, waarna dr. C. Kortmann, C ommissaris van de Koninging, een
toespraak houdt. Om 16.00 uur zal het gezelschap op 't kruispunt Noord
straat-Kruisstraat arriveren waar dr. Kortmann het weggedeelte Waalwijk-
Wagenberg ingebruik zal stellen. Na een rit over de weg wordt om 17.15
uur de brug over het Wilhelminakanaal te Oosterhout geopend. In Waal
wijk is er dan tot slot in de Taxandria-hal een koud-buffet.
Het weggedeelte van de Maasroute tussen Den Bosch en Wagenberg is
40 km. Het trajekt Waalwijk-Wagenberg ruim 23 km. Er zijn totaal 61
kunstwerken aangebracht. Deze kunstwerken vergden een investering van
15 miljoen gulden. De totale voor de wegaanleg benodigde grondopper-
vlakte is ongeveer 300 ha. Aan de totstandkoming van de weg is door 24
aannemers gewerkt. Aan de gehele Maasroute is meer dan 15 jaar gewerkt.
De nieuwe maasroute die Waalwijk (foto boven) met westelijk Noord-
Brabant en de randstad Holland verbindt. Vrijdag is deze uitstekende
verbinding voor het verkeer open.
autosnelweg van Volkerakdam tot de
Maasbrug bij Ravenstein, welke weg
de naam Maasroute verkreeg. Een
verdere doortrekking van deze weg in
de ridhting van weg 73 van het rijks
wegenplan (Roermond-Nijmegen op
de westelijke Maasoever) opent het
perspectief van een verbinding via
rijksweg 77 en de in die weg te bou
wen Maasbrug nabij Boxmeer, met de
Links-sheinische Autostrasze, welke
naar verwachting omstreeks 1975 de
Nederlands-Duitse grens bij Gennep
zal bereiken. Het stemt tot voldoe
ning dat een verbinding, ongeveer
overeenkomende met de Maasroute is
opgenomen in het "Structuurschema
Hoofdwegennet 1966", behorende
bij de 2e nota inzake de Ruimtelijke
Ordening.
De provincie nam met het plan voor
de Maasroute een zware last op zich.
Gezien enerzijds de grote bedragen,
welke de aanleg voor de Maasroute
vraagt en anderzijds de investeringen
welke de provincie dient te doen voor
ëldexs in de provincie uit te voeren
werken, bleek het niet mogelijk de
Maasroute aanstonds in westelijke
richting door te trekken naar de Vol
kerakdam. Het tussen Wagenberg en
rijksweg 17 aan te leggen gedeelte
zal immers zeer kostbaar zijn o.a.
vanwege vele kruisingen, 2 spoorlij
nen, 3 rijkswegen, 3 provinciale we
gen in de Roode Vaart. Voorhands
zal het verkeer van Wagenberg tot
rijksweg 17 gébruik moeten maken
van de bestaande weg Wagenlberg-
Zevenlbergen-rijksweg 17 een twee-
strooks, deels als autoweg uitgevoer
de weg.
Verheugend is, dat het rijk, het be
lang van de Maasroute - zij het na
lange aarzeling - erkennend, het ge
deelte tussen rijksweg 17 en de
Zoomweg heeft opgenomen in het
rijkswegenplan-1968 als rijksweg 59.
In feite is de aanleg van de Maas
route in 1954 gestart met de verbe
tering van het weggedeelte 's-Herto-
genbosch-Vlijmen. Het lag in de rede
dit weggedeelte het eerst ter hand te
nemen, omdat aldaar toendertijd de
verkeersintensiteiten het sterkst toe
namen. Die verbetering bestond in de
aanleg van een nieuwe hoofdrijbaan
van cementbeton met ter weerszijden
uitwijkstroken van asfalt en de aan
leg van een tweede vrijliggend rijwiel
pad. Gezien de omvang van de uit te
voeren werken, de van plaats tot
plaats wisselende omstandigheden en
de beschikbare credieten diende de
uitvoering van de Maasroute in fasen
te geschieden. Bij deze fasering werd
als algemeen uitgangspunt aangehou
den, dat de bouw van de kunstwerken
afzonderlijk zou geschieden.
(vervolg op pag. 5)
verlichting
DEN BOSCH
Kolperstraat 19-21 tel. 44962