ten najaar wei met opzienbarend autonieuws Mooi succes voor Waalwijkse -drumband jeugd ■Hoi Geslacht d'Oultremont bewoners kasteel in Nieuwkuyk huishoudelijke hulpen stop hier moet u zijn! 40°f0 onder normale winkelprijs •II i WAALWIJK Abonneert U op dit blad ■BR kinderpantoffels luxe damespantoffels heren pantoffels rubberlaarzen voor het hele gezin rubberlaarzen voor heren pen en ZWait meisjesschoenen werkschoenen VAN 11-21 SEPTEMBER EXPOSITIE IN FRANKFORT Duits® producenten DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 8 SEPTEMBER 1969 Alge nieuwe model len zijn te bewon deren Andere middelen «■fill >M iets waterschade burg. smeelelaan 51 waalwijk telefoon 04160-2481 De eerste grote automobieltentoonstelling na afloop van het vakantie seizoen is de Internationale Automobiel Ausstellung in Frankfurt am Main. Iedere organisatie van welk evenement ook, is er gebrand op we- reldniuews binnen haar poorten te krijgen. We geloven stellig, dat Frankfurt in dit opzicht wel eensheel belangrijk kan worden. De voortekenen wijzen er op dat meer automobielgiganten hier primeurs zullen tentoonstellen. De IAA, die van 11 tot en met 21 september ge houden wordt, herbergt naast personenauto's ook bedrijfwagens, ac cessoires, carrosserieën, caravans en verder alles wat voor het gemoto riseerde verkeer van belang is. De laatste maanden zijn vele progno ses gemaakt ei' werden nieuwe modellen in de vorm van gecamouf leer- de testwagens op de auto-routes waargenomen. Vaak worden de nieuwe modellen aan de internationale automobielpers voorgesteld en is er ge legenheid deze te beproeven. Of dit nu in de Alpen, Zuid-Italië of in Frankrijk aan de Riviéra gebeurt - 't decor van een stad als Napels of de Cote d Azur accentueert het aanmerkelijk - doet aan het geheel niets ar. Of de grootste autoproducent van West-Duitsland en één der grootsten van Europa - Volkswagen - voor een verrassing gaat zorgen, staat lang niet vast. Zo af en toe hoort men ge luiden in die richting. Veeleer zal het zijn, dat het model 411, waarvan de verkopen wat tegengevallen zijn, enkele veranderingen ondergaat, zodat het geheel aantrekkelijker wordt. Waarschijnlijk wordt er ook een statiowagen van de 411 uitge bracht. Dr. Karl Lotz, de opvolger van wijlen Prof. Nordhoff, heeft ge zegd, dat het succes, dat men van de 411 verwacht had, minder groot is. Jammer, maar de vooruitziende blik van weleer, toen de kever op pa pier stond, blijkt niet tot in de verre toekomst voor herhaling vatbaar te zijn. Toch moet men en dat geldt zeker voor een gigant als VW, vooruit. Een productie van ruim 7000 auto mobielen per etmaal, waarvan ruim 5000 kevers, kan zomaar niet op eens geminiseerd worden. Dat de kever een zo belangrijk gedeelte van de produktie uitmaakt, komt omdat o.a. de Amerikaanse markt enorm grote aantallen van dit type afneemt. Hieruit kan stellig gecon cludeerd worden, dat de service (ook in Amerika) die het merk VW altijd voor ogen heeft gestaan, één der belangrijkste pijlers van succes waarborgt. Dat VW nooit met een nieuw model zal komen, zal nie mand tegen kunnen spreken. Zolang de kever nog in dergelijke grote aantallen de poorten van Wolfsburg verlaat, is het nog niet noodzakelijk een vervanger op de markt te bren gen. Wanneer een nieuw model het levenslicht ziet, zal dit op vele tech nische punten een revolutionaire aanpak moeten hebben. Het princi pe van de luchtgekoelde boxermo tor achterin is in de loop der tijd achterhaald door de overdwars vooringeplaatste motor zoals zove le consructeurs die tegenwoordig toepassen. Men kan de vjakke boxermotor ook 18C- gr. draaien, zo dat deze voor de achteras komt te liggen, onder de zitbank. Voor het weggedrag van een auto de meest ideale plaats. De Volksporsche zal op deze wijze aangedreven worden. De aandrijving is in vele gevallen verplaatst van achteren naar voren. Compactheid van carrosserie, grote re kofferruimte zijn zo enkele in het oog lopende voordelen. Een an dere gigant in Europa, het Fiat con cern in Turijn levert in alle moge lijke technische varianten automo bielen. In de loon van september verschijnt op de Nederlandse makrt de nieuwe 128, waarvan we geloven dat het een „bestseller" wordt. Hier zien we alle mogelijke constructie principes toegepast. Automobielen met voor. en achterwielaandrijving, twee-, vier- en zescyylindermotoren, blad-, torsie- en schroefveren. Ieder systeem uitgedokterd tot het beste voor een bepaald type. En wat be langrijk is: een ongekend verkoop succes voor vele van de modellen. De Fiat-typen reeks zal dan de uitgebreidste zijn die ooit leverbaar was en ook de gootste van alle autopoducenten. Autobianchi, een dochteronderneming van Fiat, brengt een nieuwe 1,5 liter auto met voorwielaandrijving uit. Alle Auto bianchi modellen, op één na, zijn met deze vorm van aandrijving uit gerust, waarvan de Primula serie wel de bekendste is. Wat de andere Duitse autoprodu centen gaan doen, staat nog niet he lemaal vast. Dat zij zonder meer al lemaal met dezelfde modellen als de '69er uitvoeringen op deze show staan, is niet aannemeijk. Opel, de Duitse tak van het Ge neral Motors Imperium, brengt de Kadett al weer een aantal jaren in ongewijzigde vorm uit. Vele va rianten, die in de loop der tijd de modelreeks aanmerkelijk ver grootten, doen aan het grondprin cipe niets af. Coupé-uitvoeringen, Rally-Kadett en Olympia modellen geven de koper een enorm grote keuzemogelijkheid. Opel deelt zelf mee,; dat de I A A geen opzienba rend nieuws te zien zal geven. Of dit een politiek is, die niet houd baar zal blijken te zijn, dienen we af te wachten. Kortgeleden lan ceerden zij de nieuwe Kapitein en Admiral reeks. Deze kenmerken zich door vele nieuwe technische details, waarvan de achterwielop hanging wel het meest in het oog loopt. De Opel GT, een futuristisch gelijnde attractieve sportwagen, ziet men al vrij veel op onze we gen rijden. Op deze auto is zeker het woord sportwagen van toepas sing, omdat men niet kan spreken van een sportief gelijnde toerwa- gen. Mogen we een Duits autoblad geloven, dan zou het niet ondenk beeldig zijn, dat ook Opel eens met een voorwielaangedreven auto komt, misschien wel op deze IAA. Mercedes lanceert naar alle waar-schijnlijkheid een door een Wankel-motor aangedreven sport wagen op de tentoonstelling. Sinds een aantal maanden lopen testwa gens met een gecamoufleerde, niet produktierijpe carrosserie rond, dit om speculaties ten aanzien van het model zoveel mogelijk te voorko men. De motor, gebouwd volgens het Wankel-principe, is met drie kamers uitgeust. De Volksporsche, oftewel een VW-Porsche-sportwa- gen, zal ook hier z'n debuut ma ken. Over deze auto is al veel ge sproken. De motor-varianten zul len zijn: een VW motor of een Por sche 6-cylinder motor. Wat NSU gaat doen of kan doen, hangt ge heel af van de verkooppolitiek die de concernleiding (lees VW) in slaat. Zoals we al eerder schreven, is de K-70 nog voordat deze gepresen teerd werd, van het toneel verdwe nen. Alleen voor hoe lang? In ju ni hebben we op één der Duitse Autobahnen een auto gezien, die verdacht veel op de K-70 leek. Vast staat dus, dat de „Versuchs- fahrten" gewoon doorgaan om de technische constructies uit en te na te proberen. Mocht het VW bescho ren zijn dit interessante model als VW uit te brengen en wel op kor te termijn, dan krijgt men in Wolfsburg een nieuwe impuls, die op de duur dit gehele gigantische bedrijf ten goede komt. De motor, die dit model als krachtbron heeft, is de prachtig ge construeerde 4-cilinder, waarvan de basis in de 1000 en de 1200 zit. Ook kan men verder gaan door een Wankel-motor in te bouwen, waar door VW ook op dit terrein een nieuwe weg inslaat. De R0-80 zal zeker evenals de andere NSU pro- dukten, te weten de 1000 en de Audi-lijn, waarvan de nieuwe 100 1200, in produktie blijven. De serie een ongekend succes. Of Ford nieuwigheden brengt, staat niet vast. De Capri-lijn heeft een dusdanig imago opgebouwd, dat alle andere Ford-produkten hiervan mee profiteren. Van de Es cort tot aan de 20 II met 2300 mo tor heeft Ford een grote keuzemo gelijkheid. Mochten we in deze prognose wat vergeten hebben, of zou het op de a.s. tentoonstelling toch anders uitpakken, toch be looft deze op 11 september te ope nen autoshow een evenement van de eerste orde te worden. De Fran se automobielindustrie komt in het najaar ook met nieuws. Peugeot heeft het type 304 al aangekondigd, Renault lanceerde haar R-12 en le vert de R-6 binnenkort op de Ne derlandse markt. Een nieuwe klei ne Mini staat ook hier op het lijst je. De benaming voor deze zal R-2 worden. Opklimmend heeft Re nault dan een even cijferreeks van R-2 tot R-16. Citroën zal een nieu we prestige auto uitbrengen, die uitgerust zal worden met een Ma- serati-motor. Maserati, een beken de Italiaanse sport- en renwagen- fabrikant is binnen de invloedsfeer van Citroën gekomen, zodat uit de ze samenwerking wel eens iets op merkelijks kan voortkomen. Het Missiehuis in Kaatsheuvel dat als bejaardentehuis wordt ingericht. De Waalwijkse jeugddrumband Ons Genoegen behaalde zaterdag j.l. op 't concours te Vianen, de tweede prijs in haar afdeling. Een mooi succes èn voor de instructeurs de heren G. Bur- manje en A. Hamers èn voor de leden die hun uiterste best heiblben gedaan, om zo kort na de vakantie, zo'n mooi resultaat te bereiken. Het onder schrift van de jury op het puntenfor- mulier: Een leuke groep, met grote mogelijkheden voor de toekomst, zal voor Ons Genoegen wel een prikkel zijn, om ook in de toekomst de naam van Waalwijk hoog te houden. Het concours, waaraan 20 korpsen deel namen, was door de drumband van Vianen uitstekend georganiseerd. Vooral de massale optocht van alle korpsen naar de prijsuitreiking, was een fleurig schouwspel. De zeer des kundige jury heeft met bewonderens waardige energie de prestaties van de bands, met onverflauwde aandacht gevolgd. (20 x 10 min. is een héle tijd). De met hartelijk applaus, zeer gulle bewoners van Vianen en hun jonge, vlotte en geestige burgervader, hebben ook veel bijgedragen, om dit concours tot een groot succes te ma ken. Nog steeds wordt het kasteel elk jaar door de graven d'Oultremont uit Brussel voor enige tijd bewoond. In Gens Nostra ons geslacht maandblad der Nederlandse Genea logische Vereniging, vonden wij een hoofdstaaf en drie vervolgstaten over het geslacht van Henriette, Gravin d'Oultremont, Gravin van Nassau. Het gaat hier dus over de tweede vrouw van Koning Willem I Als we deze stamboom eens rustig bekijken, dan komen we namen te gen die in heemkunde kring alhier geen onbekenden zijn, zoals o.a. Ja- coba Maria van Wassenaar (van Warmond) erfvrouwe van Drunen en Gansoyen, overleden en begra ven te Drunen 9-8-1683, wier doch ter Maria Isabelle Theresia van Beyeren-Schagen gehuwd was melt Jean Francois Paul Emile d'Oultre mont. Zijn vader was Jean Baptist d'Oul tremont. Hij had de geestelijke staat geko zen en was priester-kanunnik van de Collegiale kerk van O. L. Vrou we te Hoei. Toen de naam van zijn familie met zijn geslacht dreigde uit te sterven, werd hem bij bijzondere Pauselijke dispensatie, a.a. 2 juli 1662, toestemming verleend in het huwelijk te treden. Hij huwde op 2 juli 1662 met Ma ria Henriette Jacqueline van Ber- Iaymont. Als we teruggaan naar de overgrootmoeder van vaderszijde van bovengenoemde Jacoba Maria van Wassenaar van Warmond, zien we dat een zekere Anna van Malsen de dochter is van Karei v. Malsen, heer van Tilburg en Goirle en van Onsenoord. Dat Jacoba M. van Was senaar van Warmond, vrouwe van Agnes van Wyck, vrouwe van Hon- Drunen en Gansoyen deze titels had kwam voort uit het feit dat haar vader Jan van Wassenaar van War mond en haar moeder, Isabella Ma ria van Haestrecht, Heer van Dru nen en Gansoyen was. Uit deze stamboom zouden we mogen conclu deren dat het zogenaamde morga natische huwelijk van Koning Wil lem 1, wat toch graag werd be weerd,, in een heel ander daglicht komt staan. Henriette stamde van vaderszijde voor het grootste ge deelte van Noord-Nederlandse adel en van moederszijde toch uit het grote Amsterdamse patricaat. - De donderdag ontvoerde gazant van Amerika in Brazilië is vrijgela ten in ruil van 15 guerilla's, zoals de zen hadden geëist. - Bij Nijkeik heeft een autobotsing plaatsgehad, waarbij 4 doden vielen. - Wederom zijn 2 vliegtuigen ge dwongen naar Cuba te vliegen. Er zijn dit jaar al 44 gekaapte vliegtui gen. - De interlandwedstrijd Polen - Ne- derland is door Polen met 2—1 ge wonnen. Wery miste een strafschop. BADMINTON Zondag jl. is in de Michaël Mulo een vriendschappelijke wedstrijd gespeeld tussen de jeugdteams van Flying Shuttle Team enHighSeped. Het was een spannende wedstrijd die tenslotte een 66 eindstand op leverde De setstanden waren: FSTHigh Speed H. v. .d. Ossenblok-v. d. Griendt F.. Otenhof-T. Leytens 15-12, 12-15. A. Freeling-T. v. Delftv. Heems- kerk-Kouwelaar 15-5, 15-6. v. d. Griendt-v. d. MeeF. Otten- hof-T.. Leytens 1-15, 2-16.. A. Vreeling-H. v. d. Ossenblok Buys-T. Leytens 15-10, 10-15. M. Klerkx-v. d. MeeC. v d. Burg- F. Ottenhof 14-15, 14-15. M. Klerkx-T. v. DelftKouwelaar- C. v. d. Burg 15-0, 15-3. A.C. WAALWIJK Het voorbije weekeinde was weer succesvol voor atletiekclub Waal wijk. Nadat Peter v. d. Geld op de Nederlandse militaire kampioen schappen 4e werd op de 800 meter, wist hij zondag te Vught opnieuw 't 800 mtr. record te verbeteren. Hij won deze afstand in 1.56.5 sec. Te Uden werden zaterdag drie Waalwijkse records verbeterd. Hier voor zorgden Wil Schuwer op de 300 m. jongens B in 37.8 sec., Ger Bevelander 100 m. jongens C in 12.6 seconden en het hoogspringen met I.50 meter. Verdere uitslagen zijn: 300 mtr. J. fo le in serie W. Schuwer 37.8 100 mtr. J. a le in serie G. van Esch 12.0 100 mtr. J. a 2e in serie H. Burgel 12.7 100 mtr. J. b le in serie T. v. d. Geld 12.0 100 mtr. J. c 2e G. Bevelander 12.6 Hoogspringen le G. Bevelander 1.50 Discus le T. v. d. Geld 25.80 Ook zondag werden te Vught op wedstrijden van Prins Hendrik goe. de resultaten behaald. De uitslagen hiervan zijn: finale 100 m. dames c 2e W. Dem- mers 13.2 serie 12.8 sec.; 4e N. Dem. mers 13.4; 5e A. Demmers 14.7; finale 100 m. meisjes b le T. v. Hel- vert 13.2 sec., 6e M. Mahieu 14 sec.; verspringen dames c 3e N. Dem mers 4.74; kogel meisjes b 4e T. v. Helvert 9.14 verspringen dames d 6e A. Dem mers 3.74; finale 100 m. jongens b 3e W. Schu. wer 11.9 serie 11.8 sec., 4e T. v. d, finale heren d 3e G. v. Esch 12.2j Geld 12.4 serie 11.9 sec.; serie 6e H. Burgel 12.4; speerwerpen jongens b'2e T. v. d Geld 40.16; kogels jongens a 4e J. Sleenhoff 9.91; discus jongens b 2e T. v. d. Geld 29.95; 800 m. jongens b 2e W. Schuwer 2.08.5; 150 m. jongens a 3e G. van Esch 5.10.8 WIL DE JONGEMAN die zondagavond een pakje uit de rode sportwagen ge haald heeft, geparkeerd Grotestraat, Waalwijk dit direct terugbrengen Laageinde 30, daar zijn naam bekend is en deze anders aan de politie doorgegeven wordt. In liet Bejaardentehuis „ACHTER DE HOVEN" te Sprang-Capelle, zijn door huwelijk en vertrek plaatsen vrijgekomen voor enkele Salaris, afhankelijk van leeftijd en ervaring, nader overeen te komen. Inlichtingen bij de Directrice, dagelijks tussen 15.00 en 16.00 uur of tussen 19.00 en 20.00 uur. Sollicitaties schriftelijk te richten aan de secretaris van het bestuur, Julianalaan 6 te Sprang-Capelle. De trekpleister op de Fiat-stand, in 1967 was een in gedeelten uit eenvallende 125, waardoor alle details bijzonder goed zichtbaar werden. Misschien is er nu wel een 128, de qua opzet zo functioneel gecon fereerde auto. p. timmermans

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1969 | | pagina 6