ten najaar wei met
opzienbarend autonieuws
Mooi succes voor Waalwijkse
-drumband
jeugd
■Hoi
Geslacht d'Oultremont
bewoners kasteel in Nieuwkuyk
huishoudelijke hulpen
stop hier moet u zijn!
40°f0 onder normale winkelprijs
•II i
WAALWIJK
Abonneert U
op dit blad
■BR
kinderpantoffels
luxe damespantoffels
heren pantoffels
rubberlaarzen voor het hele gezin
rubberlaarzen voor heren pen en ZWait
meisjesschoenen
werkschoenen
VAN 11-21 SEPTEMBER EXPOSITIE IN FRANKFORT
Duits® producenten
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 8 SEPTEMBER 1969
Alge nieuwe model
len zijn te bewon
deren
Andere middelen
«■fill
>M
iets waterschade
burg. smeelelaan 51
waalwijk
telefoon 04160-2481
De eerste grote automobieltentoonstelling na afloop van het vakantie
seizoen is de Internationale Automobiel Ausstellung in Frankfurt am
Main. Iedere organisatie van welk evenement ook, is er gebrand op we-
reldniuews binnen haar poorten te krijgen. We geloven stellig, dat
Frankfurt in dit opzicht wel eensheel belangrijk kan worden. De
voortekenen wijzen er op dat meer automobielgiganten hier primeurs
zullen tentoonstellen. De IAA, die van 11 tot en met 21 september ge
houden wordt, herbergt naast personenauto's ook bedrijfwagens, ac
cessoires, carrosserieën, caravans en verder alles wat voor het gemoto
riseerde verkeer van belang is. De laatste maanden zijn vele progno
ses gemaakt ei' werden nieuwe modellen in de vorm van gecamouf leer-
de testwagens op de auto-routes waargenomen. Vaak worden de nieuwe
modellen aan de internationale automobielpers voorgesteld en is er ge
legenheid deze te beproeven. Of dit nu in de Alpen, Zuid-Italië of in
Frankrijk aan de Riviéra gebeurt - 't decor van een stad als Napels of
de Cote d Azur accentueert het aanmerkelijk - doet aan het geheel niets
ar.
Of de grootste autoproducent van
West-Duitsland en één der grootsten
van Europa - Volkswagen - voor een
verrassing gaat zorgen, staat lang
niet vast. Zo af en toe hoort men ge
luiden in die richting. Veeleer zal
het zijn, dat het model 411, waarvan
de verkopen wat tegengevallen zijn,
enkele veranderingen ondergaat,
zodat het geheel aantrekkelijker
wordt. Waarschijnlijk wordt er ook
een statiowagen van de 411 uitge
bracht. Dr. Karl Lotz, de opvolger
van wijlen Prof. Nordhoff, heeft ge
zegd, dat het succes, dat men van de
411 verwacht had, minder groot is.
Jammer, maar de vooruitziende blik
van weleer, toen de kever op pa
pier stond, blijkt niet tot in de verre
toekomst voor herhaling vatbaar te
zijn.
Toch moet men en dat geldt zeker
voor een gigant als VW, vooruit.
Een productie van ruim 7000 auto
mobielen per etmaal, waarvan ruim
5000 kevers, kan zomaar niet op
eens geminiseerd worden. Dat de
kever een zo belangrijk gedeelte
van de produktie uitmaakt, komt
omdat o.a. de Amerikaanse markt
enorm grote aantallen van dit type
afneemt. Hieruit kan stellig gecon
cludeerd worden, dat de service
(ook in Amerika) die het merk VW
altijd voor ogen heeft gestaan, één
der belangrijkste pijlers van succes
waarborgt. Dat VW nooit met een
nieuw model zal komen, zal nie
mand tegen kunnen spreken. Zolang
de kever nog in dergelijke grote
aantallen de poorten van Wolfsburg
verlaat, is het nog niet noodzakelijk
een vervanger op de markt te bren
gen. Wanneer een nieuw model het
levenslicht ziet, zal dit op vele tech
nische punten een revolutionaire
aanpak moeten hebben. Het princi
pe van de luchtgekoelde boxermo
tor achterin is in de loop der tijd
achterhaald door de overdwars
vooringeplaatste motor zoals zove
le consructeurs die tegenwoordig
toepassen. Men kan de vjakke
boxermotor ook 18C- gr. draaien, zo
dat deze voor de achteras komt te
liggen, onder de zitbank. Voor het
weggedrag van een auto de meest
ideale plaats. De Volksporsche zal
op deze wijze aangedreven worden.
De aandrijving is in vele gevallen
verplaatst van achteren naar voren.
Compactheid van carrosserie, grote
re kofferruimte zijn zo enkele in
het oog lopende voordelen. Een an
dere gigant in Europa, het Fiat con
cern in Turijn levert in alle moge
lijke technische varianten automo
bielen. In de loon van september
verschijnt op de Nederlandse makrt
de nieuwe 128, waarvan we geloven
dat het een „bestseller" wordt. Hier
zien we alle mogelijke constructie
principes toegepast. Automobielen
met voor. en achterwielaandrijving,
twee-, vier- en zescyylindermotoren,
blad-, torsie- en schroefveren. Ieder
systeem uitgedokterd tot het beste
voor een bepaald type. En wat be
langrijk is: een ongekend verkoop
succes voor vele van de modellen.
De Fiat-typen reeks zal dan de
uitgebreidste zijn die ooit leverbaar
was en ook de gootste van alle
autopoducenten. Autobianchi, een
dochteronderneming van Fiat,
brengt een nieuwe 1,5 liter auto met
voorwielaandrijving uit. Alle Auto
bianchi modellen, op één na, zijn
met deze vorm van aandrijving uit
gerust, waarvan de Primula serie
wel de bekendste is.
Wat de andere Duitse autoprodu
centen gaan doen, staat nog niet he
lemaal vast. Dat zij zonder meer al
lemaal met dezelfde modellen als
de '69er uitvoeringen op deze show
staan, is niet aannemeijk.
Opel, de Duitse tak van het Ge
neral Motors Imperium, brengt de
Kadett al weer een aantal jaren in
ongewijzigde vorm uit. Vele va
rianten, die in de loop der tijd de
modelreeks aanmerkelijk ver
grootten, doen aan het grondprin
cipe niets af. Coupé-uitvoeringen,
Rally-Kadett en Olympia modellen
geven de koper een enorm grote
keuzemogelijkheid. Opel deelt zelf
mee,; dat de I A A geen opzienba
rend nieuws te zien zal geven. Of
dit een politiek is, die niet houd
baar zal blijken te zijn, dienen we
af te wachten. Kortgeleden lan
ceerden zij de nieuwe Kapitein en
Admiral reeks. Deze kenmerken
zich door vele nieuwe technische
details, waarvan de achterwielop
hanging wel het meest in het oog
loopt. De Opel GT, een futuristisch
gelijnde attractieve sportwagen,
ziet men al vrij veel op onze we
gen rijden. Op deze auto is zeker
het woord sportwagen van toepas
sing, omdat men niet kan spreken
van een sportief gelijnde toerwa-
gen. Mogen we een Duits autoblad
geloven, dan zou het niet ondenk
beeldig zijn, dat ook Opel eens met
een voorwielaangedreven auto
komt, misschien wel op deze IAA.
Mercedes lanceert naar alle
waar-schijnlijkheid een door een
Wankel-motor aangedreven sport
wagen op de tentoonstelling. Sinds
een aantal maanden lopen testwa
gens met een gecamoufleerde, niet
produktierijpe carrosserie rond, dit
om speculaties ten aanzien van het
model zoveel mogelijk te voorko
men. De motor, gebouwd volgens
het Wankel-principe, is met drie
kamers uitgeust. De Volksporsche,
oftewel een VW-Porsche-sportwa-
gen, zal ook hier z'n debuut ma
ken. Over deze auto is al veel ge
sproken. De motor-varianten zul
len zijn: een VW motor of een Por
sche 6-cylinder motor. Wat NSU
gaat doen of kan doen, hangt ge
heel af van de verkooppolitiek die
de concernleiding (lees VW) in
slaat.
Zoals we al eerder schreven, is de
K-70 nog voordat deze gepresen
teerd werd, van het toneel verdwe
nen. Alleen voor hoe lang? In ju
ni hebben we op één der Duitse
Autobahnen een auto gezien, die
verdacht veel op de K-70 leek.
Vast staat dus, dat de „Versuchs-
fahrten" gewoon doorgaan om de
technische constructies uit en te na
te proberen. Mocht het VW bescho
ren zijn dit interessante model als
VW uit te brengen en wel op kor
te termijn, dan krijgt men in
Wolfsburg een nieuwe impuls, die
op de duur dit gehele gigantische
bedrijf ten goede komt.
De motor, die dit model als
krachtbron heeft, is de prachtig ge
construeerde 4-cilinder, waarvan
de basis in de 1000 en de 1200 zit.
Ook kan men verder gaan door een
Wankel-motor in te bouwen, waar
door VW ook op dit terrein een
nieuwe weg inslaat. De R0-80 zal
zeker evenals de andere NSU pro-
dukten, te weten de 1000 en de
Audi-lijn, waarvan de nieuwe 100
1200, in produktie blijven. De
serie een ongekend succes.
Of Ford nieuwigheden brengt,
staat niet vast. De Capri-lijn heeft
een dusdanig imago opgebouwd,
dat alle andere Ford-produkten
hiervan mee profiteren. Van de Es
cort tot aan de 20 II met 2300 mo
tor heeft Ford een grote keuzemo
gelijkheid. Mochten we in deze
prognose wat vergeten hebben, of
zou het op de a.s. tentoonstelling
toch anders uitpakken, toch be
looft deze op 11 september te ope
nen autoshow een evenement van
de eerste orde te worden. De Fran
se automobielindustrie komt in het
najaar ook met nieuws. Peugeot
heeft het type 304 al aangekondigd,
Renault lanceerde haar R-12 en le
vert de R-6 binnenkort op de Ne
derlandse markt. Een nieuwe klei
ne Mini staat ook hier op het lijst
je. De benaming voor deze zal R-2
worden. Opklimmend heeft Re
nault dan een even cijferreeks van
R-2 tot R-16. Citroën zal een nieu
we prestige auto uitbrengen, die
uitgerust zal worden met een Ma-
serati-motor. Maserati, een beken
de Italiaanse sport- en renwagen-
fabrikant is binnen de invloedsfeer
van Citroën gekomen, zodat uit de
ze samenwerking wel eens iets op
merkelijks kan voortkomen.
Het Missiehuis in Kaatsheuvel dat als bejaardentehuis wordt ingericht.
De Waalwijkse jeugddrumband Ons
Genoegen behaalde zaterdag j.l. op 't
concours te Vianen, de tweede prijs
in haar afdeling. Een mooi succes èn
voor de instructeurs de heren G. Bur-
manje en A. Hamers èn voor de leden
die hun uiterste best heiblben gedaan,
om zo kort na de vakantie, zo'n mooi
resultaat te bereiken. Het onder
schrift van de jury op het puntenfor-
mulier: Een leuke groep, met grote
mogelijkheden voor de toekomst, zal
voor Ons Genoegen wel een prikkel
zijn, om ook in de toekomst de naam
van Waalwijk hoog te houden. Het
concours, waaraan 20 korpsen deel
namen, was door de drumband van
Vianen uitstekend georganiseerd.
Vooral de massale optocht van alle
korpsen naar de prijsuitreiking, was
een fleurig schouwspel. De zeer des
kundige jury heeft met bewonderens
waardige energie de prestaties van de
bands, met onverflauwde aandacht
gevolgd. (20 x 10 min. is een héle
tijd). De met hartelijk applaus, zeer
gulle bewoners van Vianen en hun
jonge, vlotte en geestige burgervader,
hebben ook veel bijgedragen, om dit
concours tot een groot succes te ma
ken.
Nog steeds wordt het kasteel elk
jaar door de graven d'Oultremont
uit Brussel voor enige tijd bewoond.
In Gens Nostra ons geslacht
maandblad der Nederlandse Genea
logische Vereniging, vonden wij een
hoofdstaaf en drie vervolgstaten
over het geslacht van Henriette,
Gravin d'Oultremont, Gravin van
Nassau. Het gaat hier dus over de
tweede vrouw van Koning Willem I
Als we deze stamboom eens rustig
bekijken, dan komen we namen te
gen die in heemkunde kring alhier
geen onbekenden zijn, zoals o.a. Ja-
coba Maria van Wassenaar (van
Warmond) erfvrouwe van Drunen
en Gansoyen, overleden en begra
ven te Drunen 9-8-1683, wier doch
ter Maria Isabelle Theresia van
Beyeren-Schagen gehuwd was melt
Jean Francois Paul Emile d'Oultre
mont.
Zijn vader was Jean Baptist d'Oul
tremont.
Hij had de geestelijke staat geko
zen en was priester-kanunnik van
de Collegiale kerk van O. L. Vrou
we te Hoei. Toen de naam van zijn
familie met zijn geslacht dreigde uit
te sterven, werd hem bij bijzondere
Pauselijke dispensatie, a.a. 2 juli
1662, toestemming verleend in het
huwelijk te treden.
Hij huwde op 2 juli 1662 met Ma
ria Henriette Jacqueline van Ber-
Iaymont. Als we teruggaan naar de
overgrootmoeder van vaderszijde
van bovengenoemde Jacoba Maria
van Wassenaar van Warmond, zien
we dat een zekere Anna van Malsen
de dochter is van Karei v. Malsen,
heer van Tilburg en Goirle en van
Onsenoord. Dat Jacoba M. van Was
senaar van Warmond, vrouwe van
Agnes van Wyck, vrouwe van Hon-
Drunen en Gansoyen deze titels had
kwam voort uit het feit dat haar
vader Jan van Wassenaar van War
mond en haar moeder, Isabella Ma
ria van Haestrecht, Heer van Dru
nen en Gansoyen was. Uit deze
stamboom zouden we mogen conclu
deren dat het zogenaamde morga
natische huwelijk van Koning Wil
lem 1, wat toch graag werd be
weerd,, in een heel ander daglicht
komt staan. Henriette stamde van
vaderszijde voor het grootste ge
deelte van Noord-Nederlandse adel
en van moederszijde toch uit het
grote Amsterdamse patricaat.
- De donderdag ontvoerde gazant
van Amerika in Brazilië is vrijgela
ten in ruil van 15 guerilla's, zoals de
zen hadden geëist.
- Bij Nijkeik heeft een autobotsing
plaatsgehad, waarbij 4 doden vielen.
- Wederom zijn 2 vliegtuigen ge
dwongen naar Cuba te vliegen. Er
zijn dit jaar al 44 gekaapte vliegtui
gen.
- De interlandwedstrijd Polen - Ne-
derland is door Polen met 2—1 ge
wonnen. Wery miste een strafschop.
BADMINTON
Zondag jl. is in de Michaël Mulo
een vriendschappelijke wedstrijd
gespeeld tussen de jeugdteams van
Flying Shuttle Team enHighSeped.
Het was een spannende wedstrijd
die tenslotte een 66 eindstand op
leverde De setstanden waren:
FSTHigh Speed
H. v. .d. Ossenblok-v. d. Griendt
F.. Otenhof-T. Leytens 15-12, 12-15.
A. Freeling-T. v. Delftv. Heems-
kerk-Kouwelaar 15-5, 15-6.
v. d. Griendt-v. d. MeeF. Otten-
hof-T.. Leytens 1-15, 2-16..
A. Vreeling-H. v. d. Ossenblok
Buys-T. Leytens 15-10, 10-15.
M. Klerkx-v. d. MeeC. v d. Burg-
F. Ottenhof 14-15, 14-15.
M. Klerkx-T. v. DelftKouwelaar-
C. v. d. Burg 15-0, 15-3.
A.C. WAALWIJK
Het voorbije weekeinde was weer
succesvol voor atletiekclub Waal
wijk. Nadat Peter v. d. Geld op de
Nederlandse militaire kampioen
schappen 4e werd op de 800 meter,
wist hij zondag te Vught opnieuw 't
800 mtr. record te verbeteren. Hij
won deze afstand in 1.56.5 sec.
Te Uden werden zaterdag drie
Waalwijkse records verbeterd. Hier
voor zorgden Wil Schuwer op de
300 m. jongens B in 37.8 sec., Ger
Bevelander 100 m. jongens C in 12.6
seconden en het hoogspringen met
I.50 meter.
Verdere uitslagen zijn:
300 mtr. J. fo le in serie
W. Schuwer 37.8
100 mtr. J. a le in serie
G. van Esch 12.0
100 mtr. J. a 2e in serie
H. Burgel 12.7
100 mtr. J. b le in serie
T. v. d. Geld 12.0
100 mtr. J. c 2e G. Bevelander 12.6
Hoogspringen le G. Bevelander 1.50
Discus le T. v. d. Geld 25.80
Ook zondag werden te Vught op
wedstrijden van Prins Hendrik goe.
de resultaten behaald. De uitslagen
hiervan zijn:
finale 100 m. dames c 2e W. Dem-
mers 13.2 serie 12.8 sec.; 4e N. Dem.
mers 13.4; 5e A. Demmers 14.7;
finale 100 m. meisjes b le T. v. Hel-
vert 13.2 sec., 6e M. Mahieu 14 sec.;
verspringen dames c 3e N. Dem
mers 4.74;
kogel meisjes b 4e T. v. Helvert 9.14
verspringen dames d 6e A. Dem
mers 3.74;
finale 100 m. jongens b 3e W. Schu.
wer 11.9 serie 11.8 sec., 4e T. v. d,
finale heren d 3e G. v. Esch 12.2j
Geld 12.4 serie 11.9 sec.;
serie 6e H. Burgel 12.4;
speerwerpen jongens b'2e T. v. d
Geld 40.16;
kogels jongens a 4e J. Sleenhoff
9.91;
discus jongens b 2e T. v. d. Geld
29.95;
800 m. jongens b 2e W. Schuwer
2.08.5;
150 m. jongens a 3e G. van Esch
5.10.8
WIL DE JONGEMAN
die zondagavond een pakje
uit de rode sportwagen ge
haald heeft, geparkeerd
Grotestraat, Waalwijk
dit direct terugbrengen
Laageinde 30, daar zijn naam
bekend is en deze anders
aan de politie doorgegeven
wordt.
In liet Bejaardentehuis „ACHTER DE HOVEN"
te Sprang-Capelle, zijn door huwelijk en vertrek
plaatsen vrijgekomen voor enkele
Salaris, afhankelijk van leeftijd en ervaring, nader
overeen te komen.
Inlichtingen bij de Directrice, dagelijks tussen 15.00
en 16.00 uur of tussen 19.00 en 20.00 uur.
Sollicitaties schriftelijk te richten aan de secretaris
van het bestuur, Julianalaan 6 te Sprang-Capelle.
De trekpleister op de Fiat-stand, in 1967 was een in gedeelten uit eenvallende 125, waardoor alle details
bijzonder goed zichtbaar werden. Misschien is er nu wel een 128, de qua opzet zo functioneel gecon
fereerde auto.
p. timmermans