wAAlwijkse en LAnqstRaatse couRAnt
mmmmm
Deze maand inventarisatie jeugd
verenigingen en -instellingen in Waalwijk
Stassar
Uitgebreide informatie over
industrie in Midden-Brabant
TECHNISCHE VOORUITGANG MAAKT OUDE
DROOM TOT WERKELIJKHEID
EERSTE TAAK WERKGROEP RAAD JEUGD
EN JONGERENWERK
Het einde van een
eiland
Voor treinen
Dringende zaak
Goedkoper
„Opblazen
Ook enquête onder
gehele jeugd van
Waalwijk
Bijeenkomst
MIJN BRIL....?
van Sta. SS-HJ* natuurlijk
Vragenlijst
Initiatief van de
Kamers van Koop
handel Waalwijk en
Tilburg
CABAN
Autorijles-
systeem
Lammers-Caban
MAANDAG 22 SEPTEMBER 1969
92e JAARGANG No. 76
De tcho van het Zuióen
Uitgever
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredakteur JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Losse nummers 20 cent
Rripven onder nummer 50 ct. extra
Opgericht 1878
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) 0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling
(bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs 15 cent per mm
Contractadvertenties: speciaal tarief
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van BeurdensHaat 8, Tel. 04167-2002
Telegram-adres „ECHO"
Kanaaltunnel naar Engeland
wordt in 1974 realiteit
Naar alle waarschijnlijkheid zal Engeland zich in 1974 niet meer een
eiland kunnen noemen, omdat dan het land door middel van een\ vaste ver
binding, in de vorm van een kanaaltunnel met het europese continent 'zal
zijn verbonden. Het geheel zal dan de lieve som van niet) minder dan twee
miljard gulden hebben gekost, maar dan is er een oude droom werkelijk
heid geworden. Vanaf het begin van de industriële revolutie1 heeft de be
hoefte bestaan van een betere verbinding met Engeland. Men heeft eeii en
ander in de loop der jaren trachten op te vangen door frekwente bootver
bindingen, maar altijd heeft men dit gezien als een middel, dat in wezen
niet voldeed. Een vaste verbinding in de vorm van een tunnel, brug of dam
was toch eigenlijk wel het meest ideaal, doch indertijd, door de grote tech
nische problemendie er voor kwamen kijken, niet te realiseren. Dank zij
de geweldige vooruitgang van de techniek en de enorme ervaring, die men
inmiddels elders in de wereld heeft opgedaan bij het bouwen van tunnels
van formidabele lengte, zal het tunnelprojekt in de komende jaren kun
nen worden gerealiseerd.
De tunnel zal lopen van het klei
ne Engelse dorpje Westenhanger,
ongeveer 15 kilometer ten zuiden
van Dover, naar het Franse dorpje
Sangatte, even ten zuiden van
Calais. De totale lengte van de tun
nel zal ongeveer 56 kilometers be
dragen, waarvan zo'n 37 kilometers
zich onder water zal bevinden. De
resterende 19 kilometers vormen de
op- en afritten naar de eigenlijke
tunnel.
Men heeft het plan om er een en
kele tunnel van te maken, dat wil
zeggen het wordt één enkele buis
en wel voor treinverkeer op twee
sporen, een heen- en een terugroute.
De treinen zullen door deze tunnel
razen met snelheden van rond de
180 kilometers per uur en zij zullen
zowel personen als goederen ver
voeren. Het goederenvervoer omvat
ook containers en auto's
Wie dus per auto naar Engeland
wil, komt voor ongeveer dezelfde
procedure te staan als nu met de
boot. Men rijdt tot het station voor
de tunnel en de auto gaat op de
trein. Personen gaan eveneens per
trein en zo gaat het .geheel door de
tunnel naar de andere kant van het
Kanaal, alwaar men bij het volgen
de station kan uitstappen en weer
plaats kan nemen in de auto, zoals
dat ook nu reeds plaatsvindt met de
auto-slaaptreinen naar het zonnige
zuiden.
Velen zullen zich ongetwijfeld af
vragen, waarom er slechts een
treintunnel wordt gebouwd en geen
tunnel voor wegverkeer. Het ant
woord luidt: dat momenteel nog
geen mogelijkheid tot verwezen
lijking heeft. Bij wegverkeer vult
zich de tunnel met afgewerkte, gif
tige gassen. Bij onze kleine tunnels
zijn er speciale afzuiginstallaties,
die er voor zorgen dat dergelijke
gassen verdwijnen. Maar waar het
gaat om een tunnel van in totaal
56 kilometers, waarvan niet minder
dan 37 kilometer onder het water
van het Kanaal is het niet mogelijk
een dergelijke afzuigsysteem te
plaatsen. Hiervoor zijn om bepaalde
afstanden schoorstenen nodig waar
door de gassen worden afgevoerd
en frisse lucht binnen kan komen.
Het gevolg zou zijn, dat men der
gelijke schoorstenen midden in zee
zou moeten bouwen. Dë krachten
die hier bij zeer slecht weer op zou
den werken zijn zo groot en het ri
sico dat daaruit voortvloeit is even
eens zo groot, dat men dit niet kan
bouwen. Een wegverkeerstunnel be
hoort dus nog niet tot de mogelijk
heden. De treinen die door de tunnel
zullen gaan, dienen dan ook alle
maal elektrische treinen te zijn,
want ook hier moet men zorgen dat
er geen afgewerkte gassen een rol
gaan spelen.
De deskundigen zijn het er over
eens, dat een vaste verbinding tus
sen Engeland en de rest van Euro
pa een bijzonder dringende zaak
is en wel omdat er behoefte bestaat
aan een nauw contract op industri
eel terrein tussen de Britse indu
striegebieden in midden en zuid-
Engeland en de industriegebieden
van west- Europa.
Vast staat nu wel, dat de capa
citeit van de nieuwe tunnel ver uit
gaat boven die welke de conventi
onele verbinding per ferrie-boot
kan bieden. Men berekende, dat te
zijner tijd er een maximale trans
port door de tunnel mogelijk is van
niet minder dan 3000 auto's per uur.
Zou men dit via de bootverbindin
gen willen realiseren, dan zou dat
betekenen dat men 60 boten tegelijk
zou moeten inschakelen, die 15
BALL
Uw speciaal adres met de
MOOISTE ÈN GROOTSTE
SORTERING
in diverse merken en
prijzen.
Stationsstraat 51A
WAALWIJK
oversteken per uur zouden moeten
maken. Het zal iedereen duidelijk
zijn, dat men hiervoor een enorme
vloot schepen nodig zou hebben.
Maar daar blijft het niet bij, want
voor deze vloot schepen zou ook de
nodige havenaccomodatie gemaakt
moeten worden, terwijl deze gewel
dige vloot van schepen die voortdu
rend dwars over het Kanaal, dus
over de vaarroute van andere sche
pen, zou moeten varen, juist in dit
bijzondere druk bevaren deel een
groot gevaar zou opleveren.
Wanneer men de andere concur
rent, het vliegtuig, eens bekijkt, dan
zien wel al snel dat deze vorm van
vervoer het nooit zal kunnen op
nemen tegen de trein in de tunnel.
Primair is daar het feit, dat het
vliegtuig onvoldoende capaciteit
heeft om auto's over te zetten. De
kosten per kilometer zouden enorm
zijn. Grotere vliegtuigen zouden
nieuwe mogelijkheden bieden, maar
de investeringen die daarvoor nood
zakelijk zijn, overtreffen op den
duur die van de kosten van tunnel
bouw.
Het is voor een belangrijk deel te
danken aan het feit, dat Engeland
grote belangen heeft bij toetreding
tot de EEG, dat men van Engelse
zijde enthousiast is geworden voor
het plan van een tunnel-verbinding.
Vroeger stuitten dergelijke plannen
voor een belangrijk deel af op de
„splendid isolation" van Engeland.
Dit prettig geïsoleerd liggen van de
rest van Europa, maakte Engeland
in tijden van oorlog vrijwel onbe
reikbaar voor de vijand, iets dat in
dertijd Napoleon en kortgeleden
Hitier ondervonden.
D
Momenteel is de behoefte aan
snelle verbindingen met de rest van
Europa primair, terwijl de Britten
zich realiseren dat men in geval
van ernstige nood altijd nog de tun
nel kan opblazen, waardoor „de
„splendid isolation" is hersteld.
Trouwens, de moderne wijze van
oorlogvoeren maakt het voor een
eventuele vijand niet meer noodza
kelijk om persoonlijk vaste voet op
Engelse grond te krijgen. We heb
ben dat kunnen zien aan de val van
Japan aan het einde van de tweede
wereldoorlog.
Engeland heeft dit ingezien en
heeft begrepen dat een tunnel met
een fikse capaciteit momenteel een
levensbelang is. Dat is ook de reden
dat men in tegenstelling tot vroe
ger, nu er zeker van kan zijn dat de
timnel wordt gerealiseerd. De bouw
van de kanaaltunnel betekent het
einde van Engeland als eiland. De
vaste verbinding zal ongetwijfeld
van enorme invloed zijn op het kon-
takt tussen Engeland en West-Eu
ropa. Engeland zelf hoopt dat deze
invloed sterk positief zal zijn, want
het heeft een economisch opkikker-
tje echt wel nodig.
(van onze verslaggever)
WAALWIJK De besturen van alle in de gemeente Waalwijk geves
tigde jeugdverenigingen en jeugdinstellingen, hebben een dezer dagen
een schrijven ontvangen van de Werkgroep Voorbereiding Instelling
Raad Jeugd- en Jongerenwerk, waarin medewerking wordt gevraagd
voor een inventarisatieformulier. De werkgroep acht het van groot be
lang alle bestaande verenigingen en instellingen te inventariseren. Bo
vendien kan men op de formulieren een aantal probleempunten ken
baar maken. Het inventarisatieformulier wordt begeleid door 'n schrij
ven van het college van B. en W., waarin door de besturen wordt aan
gedrongen op volledige medewerking aan de werkgroep.
mogelijk zal zijn. Van de andere
kant beseft de werkgroep dat het
huidige in Waalwijk bestaande
jeugdleven recht heeft te weten op
welke wijze de werkgroep uitein
delijk tot eindresultaat tracht te ko
men en welke maatregelen en con
clusies daaraan ten grondslag zul
len liggen. De werkgroep wil de
verenigingen dan ook, telkens als
daar aanleiding toe bestaat, de no
dige informatie verstrekken.
De werkgroep is ingesteld door 't
college van B. en W., heeft eind au
gustus haar eerste werkvergadering
gehouden, bij welke gelegenheid 'n
programma is opgesteld van taken,
die een eerste terreinverkenning be
tekenen van de omvang van de
problematiek in de gemeente op het
vlak van jeugdzaken. Bij de beraad
slagingen heeft extra de aandacht
gekregen de omstandigheid dat, wil
de werkgroep haar opdracht goed
en volledig afronden, het alsdan on
ontbeerlijk is te kunnen rekenen op
de medewerking van het thans in
de gemeente bestaande jeugdleven.
De werkgroep vraagt de besturen
dan ook daadwerkelijk medewer
king te verlenen als er een beroep
op hen wordt gedaan. De werk
groep is er zich van bewust dat zon
der die medewerking een behoor
lijke afronding van haar taak niet
Voorts is op het programma ge
nomen om met afgevaardigden van
komsten te beleggen, teneinde de
de besturen ter zijner tijd bij een-
verenigingen op deze wijze te be
trekken bij de opzet van de doel
stelling en de gelegenheid te geven
bij het werk van de groep inspraak
te hebben. Deze bijeenkomst zal ge
houden worden als de eerste fase
van de voorbereidende werkzaam
heden daarvoor is afgesloten.
Ondertussen zal de werkgroep
van de verenigingen en instellingen
Je ziet dat Stassar een fijne collectie monturen heeft.
Ik heb niet lang gezocht en voel mij er prettig mee uitzien!
Vind je ook niet? Bovendien de service is uitstekend!
Stationsstraat 88, Waalwijk TeL 3037 (04160)
Maandagmorgen GESLOTEN
IN INTERNATIONAAL MAANDBLAD
"HOLLAND SHIPPING AND TRADING"
(van onze verslaggever)
WAALWIJK In het jongste nummer van het internatonale maand
blad „Holland Shipping and Trading" wordt een overzicht gegeven van
hetgeen Midden Brabant thans biedt op het terrein van handel en
nijverheid. De Kamers van Koophandel en Fabrieken te Tilburg en
Waalwijk zijn vanwege hun bemoeienis inzake de exportbevordering,
alsmede vanwege hun kennis van het bedrijfsleven, nauw betrokken
geweest bij de totstandkoming van de inhoud van dit blad.
zoveel mogelijk probleempunten
willen horen, die bij de uitvoering
van haar taak nodig zijn nader te
worden bezien en bestudeerd, even
tueel in overleg met de verenigin
gen. Men kan deze punten kenbaar
maken bij de ambtenaar jeugdza
ken, de heer A. Bosschee. Overigens
zijn alle leden van de werkgroep
graag bereid deze problemen nader
te bezien en voor te leggen aan de
werkgroep.
De werkgroep heeft dus inmiddels
een beginselprogramma samenge
steld. Als eerste punt acht men het
belangrijk alle bestaande verenigin
gen en instellingen te inventarise
ren. De inventarisatieformulieren
moeten vóór 18 oktober a.s. aan 't
Bureau Jeugdzaken zijn geretour
neerd. Zodra de inventarisatie tot
conclusies zijn verwerkt, wordende
betrokken verenigingen en instel
lingen ten aanzien van dit program
mapunt nader geïnformeerd. Ver
volgens ligt het in de bedoeling een
enquête te houden onder de gehele
Waalwijkse jeugd in de leeftijd van
12 tot en met 25 jaar.
Op de vragenlijst komen alle mo
gelijke onderwerpen voor. Zo moet
de aard van aktiviteiten worden
omschreven, het aantal bijeenkom
sten, de belangstelling voor de ak
tiviteiten, de financiële toestand, de
uitgaven etc. Ook wordt er gevraagd
of de vereniging over voldoende en
gevormd kader beschikt en of dit
De Kamer van Koophandel is er
van overtuigd hiermee een po
sitieve bijdrage te hebben ge
leverd in de (noodzakelijke) inter
nationale bekendheid van een ge
bied dat door zijn natuurlijke en
kunstmatige ontwikkelde eigen
schappen een belangrijke industri
ële potentie bezit. De groeiende
discrepantie tussen werkgelegen
heid en aanbod van arbeidskrach
ten accentueert de noodzaak bij
voortduring te wijzen op de agglo-
merende werking van een bestaand
economisch krachtenveld.
Onder de titel „Spotlight op Cen
tral Noord Brabant" wordt er wat
over Midden Brabant verteld. Ook
de beide exportconsulenten van de
Kamers van Koophandel te Tilburg
problemen schept. Ook vragen over
de accommodatie ontbreken niet.
Tenslotte moeten de verenigingen
en instellingen hun mening geven
over het gemeentelijke subsidiebe
leid.
De werkgroep is, zoals B. en W.
in een schrijven nog eens benadruk
ken, belast met de voorbereiding
van de instelling van een Raad voor
't Jeugd- en Jongerenwerk (Jeugd-
serviceraad)De totstandkoming
van een dergelijke jeugdraad nieu
we stijl, acht het college zeer be
langrijk, temeer daar vooral de laat
ste jaren de behartiging van de
jeugdbelangen de bijzondere aan
dacht en belangstelling gekregen
heeft van alle overheidsniveaus.
Met de instelling van de werkgroep
met te zijner tijd de instelling van
de raad, wil het gemeentebestuur
aansluiten bij deze ontwikkeling.
en te Waalwijk, respectievelijk de
heren C. Marynissen en G. M. van
Vledder worden hier met name ge
noemd. Verder wordt het toeristi
sche aspect van deze streek belicht.
Uitgebreid gaat de redaktie van
„Holland Shipping and Trading"
dan in op Tilburg als centrum van
de Nederlandse wolindustrie en
Waalwijk als centrum van de Ne
derlandse schoenindustrie. Ver
deeld over 16 pagina's wordt ver
der ruimschoots aandacht geschon
ken aan tal van bedrijven in hetge-
bied rond Tilburg en Waalwijk. Uit
de Langstraat zijn dat ondermeer:
Jca. Bergmans Holland n.v. Waal
wijk; Appels Waalwijk n.v.; N.V.
Lederfabriek L. Mombers Waal
wijk, „De Witte Molen" Meeuwen;
H. L. van Leeuwen n.v. Waalwijk,
Schoenfabriek Beniamino Kaats
heuvel; Sportschoenenfabriek M.
Moolenschot Zn. n.v. Kaatsheu
vel; n.v. Simson, Waalwijk;
Scheepswerf De Amer, Drimmelen;
Tankfabriek Kooiman n.v. Geer-
truidenberg, Van Wagenberg-Fes-
ten's Conservenfabrieken, Heus-
den; Confectiebedrijf Roeien Co.
Kaatsheuvel, Handelsonderneming
N. van Loon, Waalwijk; Lederfa
briek en Handelsmaatschappij P.
van Loon, Waalwijk; n.v. Bloch
Stibbe, Waalwijk, Van Hoorn's
Handelmij. Waalwijk, Hunter Sport-
kledingbedrijven Waalwijk; Poly
vinyl Chemie Holland n.v. Waal
wijk en Stahl Chemical Industries
n.v. te Waalwijk.
Ervaar het door twee gratis
rijlessen en beslis daarna.
CABAN-RIJSCHOOL
Paul Krügerstraat 15,
Waalwijk, Tel. 04160 - 4271