waalwijkse en UnqstRaatse couraiu
Wat zoeken de
Britten in
de EEG?
Bogaertó
In Suriname zijn plannen om
eigen krijgsmacht op te richten
AIR-STRIP SPECIAAL VOOR KLEIN ZAKÈNVERKEER
EN TOERISTISCHE VLUCHTEN
r
Laa# Uw
van tijd tot tijd eens dijstellen
HET KOST U NIETS
WEINIG GEESTDRIFT VOOR PLANNEN
van CITlierlo
Uitbreiding
Lucht-taxi
DONDERDAGAVOND 4 DECEMBER 1969
92e JAARGANG No. 97
VSiegveld in septem
ber 1970 gereed
In Drunen
Eerste fase
Terrein
Briliertspecialist
Optica
Housii Bagamrta vo®r ogen
r I
ICiïsg Air Service
l
Douane
Nederland heeft
700 man in
Suriname gelegerd
Pressie
De teho van het Zuióen
Uitgever
Waal wij ksche Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
HoofdredakteurJAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2 x per week
Losse nummers 20 cent
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Opgericht 1878
Bureaus Grotestraat 205, Waalwijk Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55
p. kwrt. (3,95+10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post 4,75 bij girobetaling
(bij incasso p.postkwit. 75 ct. extra)
Advertentieprijs 15 cent per mm
Contractadvertenties: speciaal tarief
Telegram-adres „ECHO"
Met aanleg van vliegveld De Langstraat
in Drunen wordt spoedig begonnen
In weerwil van het feit, dat als
gevolg van veto's van de Gaulle
Engeland reeds tweemaal de toe
gang tot de ÊEG werd ontzegd,
blijven de Britten zich bereid ver
klaren om tot de Gemeenschappe.
lijke markt toe te reden.
Menigeen in ons land zal zich
hebben afgevraagd of de Engelsen
nu in het geheel geen trots meer
hebben, want wanneer men tot
tweemaal toe te licht wordt bevon
den om deel te nemen aan een
club, dan is men toch geneigd de
eer aan zich te houden en voortaan
geen moeite meer te doen om zich
aan te sluiten.
Zo simpel ligt het natuurlijk niet
in de kwestie van de toetreding van
Engeland tot de EEG, want het gaat
hier niet om he lidmaatschap van
zo maar een club, maar om veel
grotere belangen en dat is dan ook
de oorzaak van het feit, dat de Brit
ten doen alsof zij niet te krenken
zijn. Overigens vindt men deze hou
ding slechts bij de Britse regering
en een klein deel van het volk. De
meerderheid van de Engelsen
heeft zich inmiddels (na een aan
vankelijk enthousiasme) van de
EEG afgekeerd.
Het werd door de twee veto's van
De Gaulle, de tegenstanders in En
geland van toetreding tot de EEG
ook wel gemakkelijk gemaakt,
want tegenover het volk konden ze
de Engelse eer die gekrenkt was in
het geding brengen.
Dat was het echter niet alleen.
Zij hebben de Engelsen ook kun
nen voorrekenen, dat er een formi
dable stijging van kosten van le
vensonderhoud, zou volgen op een
Britse toetreding tot de EEG. De
prijzen voor voedingsmiddelen e.d.
liggen in Engeland aanzienlijk lager
dan in de landen van de EEG. Bij
aansluiting zullen de Engelsen hun
prijzen moeten aanpassen. De En
gelse huisvrouwen zijn dus weinig
enthousiast.
De Engelse regering stelt hier
tegenover, dat bij een zo'n aanzien
lijke prijsstijging, ook de lonen zul
len worden aangepast, want ook
die zullen op Europees niveau moe
ten komen. Dat zou betekenen, dat
na een zekere overgangsperiode er
voor het Engelse volk geen pro
bleem meer zou zijn, want het ge
hele niveau wordt opgetrokken en
dus wordt men er niet slechter op.
De nadelen voor de Engelse in
dustrie, die zou komen te staan voor
dratische loonsverhogingen, zou
weer gecompenseerd worden, door
de aanzienlijk grotere afzetmoge
lijkheden die zouden ontstaan, na
toetreding tot de EEG. Kortom na
een korte overgangsperiode zou er
geen pijn meer zijn.
In Frankrijk denkt men er echter
anders over. Men gelooft daar niet
dat het slechts economische motie
ven zijn, die de Engelsen tot de
EEG brengen.
Men is daar van mening (een me
ning die De Gaulle deelde), dat het
de Engelsen er om te doen is, in de
EEG een leidende rol te gaan spe
len als compensatie voor het ver
lies van het Engelse imperium.
Europa zou niets meer zijn dan een
surrogaat-imperium waar Engeland
opnieuw in staat zou zijn de toon
aan te geven en de lakens uit te de
len. Op die manier zouden de En
gelsen in staat zijn over hun min
derwaardigheidscomplex heen te
komen, dat zij kregen na het oplos
sen van het oude imperium.
Aangezien Frankrijk van mening
is, dat het zelf in staat is leiding
aan de EEG te geven, heeft het geen
behoefte aan Engelse concurrentie.
Dat was voor een belangrijk deel
de oorzaak van het tegenwerken
van president De Gaulle.
Ook al is De Gaulle verdwenen en
houdt Pompidou er minder extre
me opvattingen op na, toch blijft in
Frankrijk de neiging bestaan, om
het de Engelsen zeker niet gemak
kelijk te maken om de EEG binnen
te komen. Dat biedt hen het grote
voordeel tegenover Engeland in een
gunstige onderhandelingspositie te
(Van onze verslaggever)
W AALWIJK/DRUNEN - De Langstraat krijgt een vliegveld. Volgend jaar komt in Drunen, aan de rand
van de duinen een air-strip gereed. Na twee jaar vain voorbereiding is het nu zover dat de plannen, ontwikkeld
door enkele leden van de Industriële Club Waalwijk verwezenlijkt kunnen wordenMet de gemeente Drunen
is overeenstemming bereikt over een geschikt terrein van 1000 bij 150 meter. De Rijksluchtvaartdienst is met
de ligging van het terrein (achter de Heidijk) akkoord gegaan. Ook is men er in geslaagd de nodige financiën
te verwerven, zodat begonnen kan worden met het vlie grijp maken van het betrokken terrein. De air-strip, die
de naam "Vliegveld De Langstraat-Drunen" krijgt, zal in september volgend jaar worden geopend.
Dat de plannen voor het vliegveld zo
snel verwezenlijkt kunnen worden, is
vooral te danken aan de medewerking
van het gemeentebestuur van Drunen.
Zoals bekend was ook een kalf jaar
geleden reeds overeenstemming over
een complex. Ook met dit terrein
ging de Rijksluchtvaartdienst ak
koord. Het bleek echter niet moge
lijk de grondendie een agrarische
bestemming hadden, te verwerven.
In overleg met het gemeentebestuur
werd spoedig een nieuw terrein ge
vonden dat aan alle voorwaarden vol
doet. Het terrein ligt, komende van
uit Drunen (de Torenstraat) tussen
de Heidijk en de blokhut van de ver
kenners, dus iets voor het recreatie
object "de roeivijver"waar de air
strip oorspronkelijk was geprojek-
De Kamer van Koophandel te Waal
wijk werd bereid gevonden bij het be
drijfsleven in haar gebied deze be
langstelling te onderzoeken. Het on
derzoek had een positief resultaat.
Naar aanleiding hiervan is een initia
tiefgroep gevormd, bestaande uit een
zestal personen welke de voorberei
dende werkzaamheden voor de situe
ring van een dergelijk vliegveld op
zich heeft genomen. Deze initiatief
groep heeft steeds de gemeente Dru
nen als de meest gesohikste vesti
gingsplaats beschouwd.
Een drietal argumenten waren hier
voor steeds van doorslaggevende be
tekenis. Drunen ligt immers hijzonder
gunstig in de driehoek gevormd door
de steden Den Bosch-Tiliburg-Breda,
waarmee een arsenal wordt begrensd
waarin 700.000 a 800.000 mensen
mij. te Breda de aannemingswerk
zaamheden zal verrichten. De firma
De Koning heeft in Drunen ook de
ruilverkaveling uitgevoerd.
Het terrein van de air-strip ligt in 'n
ruilverkavelingsobject. Aangezien de
definitieve indeling nog niet plaats
had gevonden kon het terrein bestemd
worden voor het vliegveld. De gron
den zijn deze week geheel beschik
baar gekomen, zodat met het vlieg-
rijp maken direkt begonnen kan wor
den. Het stichtingsbestuur zal er naar
streven de grond in erfpacht te krij
gen.
De financiering van het geheel heeft
steeds een belangrijke rel gespeeld.
Het bedrijfsleven in de streek heeft
50.000,- toegezegd, zodat men de
eigenlijke aanleg kan worden begon-
Het terrein nabij de Heidijk in Drunen waar de air-strip komt. De terreinen zijn geheel beschikbaar zo
dat begonnen'kan worden met het „vliegrijp" maken van het complex.
teerd. De air-strip wordt nu begrensd
door een ruilverkavelingsweg.
Het nieuws over vliegveld De Lang-
straat-Drunen werd dinsdagmiddag
door de heer Chr. Appels, een van de
initiatiefnemers, aan de pers meege
deeld. De heer Appels schetste nog
eens de periode van voorbereiding die
aan de jongste plannen is voorafge
gaan. De ontwikkeling op dit terrein
in het buitenland en met name in de
Verenigde Staten bracht er in 1968
enkele leden van de Industriële Club
Waalwijk toe om te onderzoeken of
in het gebied van de Langstraat vol
doende belangstelling zou bestaan
voor de vestiging van een vliegveld
voor kleine zaken- of toeristisch ver
keer.
■Qxcluaieoe
herenkleding
!';V:l ,v
WAALWIJK
verkeren. Frankrijk heeft namelijk
grote behoefte aan de Engelse ken
nis op het gebied van de kernwa
pens e.d. De Engelsen hebben ech
ter steeds geweigerd deze kennis
met de Fransen te delen. Onder de
huidige druk zou hier misschien
verandering in kunnen komen.
wonen. Andere argumenten waren de
goede infrastructurele voorzieningen
ten behoeve van het voor- en natrans
port en het belangrijk toeristisch aan
bod.
De initiatiefgroep wil het vliegveld
de naam geven "Vliegveld De Lang-
straat-Drunen". Door deze naamge
ving wordt zowel het geografisch be
lang van het vliegveld enigszins aan
geduid alsmede een precisering van
de situering.
Het beheer van het vliegveld zal ge
voerd worden door 'n naamloze ven
nootschap. Boven de n.v. zal 'n stich-
ting worden gecreëerd die belast zal
worden met het beheer van de aan
delen. Als leden van de nog te vor
men stichting zullen worden ge
vraagd: de gemeente Drunen, de In
dustriële Club Waalwijk en omstre
ken en de Kamer van Koophandel en
Fabrieken te Waalwijk.
Zoals we schreven heeft de gemeente
Drunen een terrein beschikbaar ge
steld van ca. 1000 bij 150 meter. De
in het leven te roepen stichting zal
voor eigen rekening het terrein vlieg
rijp maken. De uitvoering hiervan zal
ongeveer een bedrag van 50.000,-
vergen. Hierover worden thans on
derhandelingen gevoerd met de firma
De Koning uit Genderen, die moge
lijk onder de direktie van de Gront-
nen. Daarnaast zal nog een bedrag
van 50.000,- nodig zijn voor het
aanbrengen van de allernoodzakelijk
ste voorzieningen zoals een hangar,
kantoorgebouw, verlichting, behake-
ning, etc. Ook hiervoor zijn reeds
toezeggingen ontvangen. Men hoopt
dat er van de zijde van het bedrijfs
leven, alsmede van particulieren nog
middelen beschikbaar komen.
Ten behoeve van de exploitatie (de
begroting geeft voor de eerste jaren
een nadelig saldo van 5.000,- aan)
zal o.a. een beroep worden gedaan op
de gemeenten uit de direkte omge
ving. De door het bedrijfsleven en
particulieren besohikbaar gestelde bij
dragen zullen te zijner tijd worden
omgezet in aandelen van de n.v. in
coupures van 500,- en 1000,-.
De aandeelhouders zullen bepaalde
voordelen genieten.
Met de dagelijkse leiding van het
vliegveld zal een dirëkteur-haven-
meester worden belast. De rijkslucht
vaartdienst zal met betrekking tot de
keuze van de havenmeester strenge
voorwaarden stellen in veifband met
de vereiste veiligheid op het vlieg
veld. Nu reeds hebben zich een vier
tal sollicitanten aangemeld. Als de
luchthaven straks eenmaal van de
grond is heeft de initiatiefgroep plan
nen om tot een verdere uitbreiding
Grotestraat 220, Waalwijk
Telefoon 3560
Maandagmorgen gesloten tot 13.00 uur.
van de accommodatie van het vlieg
veld te komen. Men denkt hierbij dan
aan een verlichtings- en radio-instal
latie en aan een restaurant. Het be
drijfsleven is nu reeds verzocht een
bijdrage voor deze noodzakelijke uit
breiding te reserveren.
j De Drunense Air-Strip kan nogal
voor wat doeleinden worden gebruikt.
Behalve de zaken- en privévluchten
kunnen er ook toeristische rondvluch
ten worden gemaakt. Nederlands
kleinste luchtvaartonderneming King
Air Service, die Drunen tot thuisha
ven gaat kiezen, verzorgt een oplei
ding voor het vliegbrevet, verzorgt
sleep- en reclamevludhten en sproei-
vluchten ten behoeve van de land
bouw. Ook zal er gelegenheid wor
den geschapen tot de uitoefening van
het parachutespringen, waarvoor nu
reeds aanvragen zijn binnengekomen.
Natuurlijk kan de air-strip ook als
helicopteihaven worden gebruikt,
De luchtvaartonderneming King Air
Service, nu nog gevestigd op Seppe
bij Roosendaal zal op haar nieuwe
thuishaven Drunen vijf of zes ma
chines stationeren. Verder voeren de
initiatiefnemers nog besprekingen
met de n.v. Flesbband, welke maat
schappij zich toelegt op het vervoeren
van voornamelijk passagiers naar gro
te luchthavens in lijndienstverband.
De n.v. Flesbband zal 'n soort "lucht-
taxidienst" gaan verzorgen, waardoor
het mogelijk wordt vanuit Drunen
snel bepaalde steden te bereiken.
Op de air-strip in Drunen komt ook
'n douane-kantoor. De air-strip moet
een internationaal vliegveld worden,
zodat ook zakenvluchten naar het
buitenland over en weer kunnen wor
den uitgevoerd. In de Nederland om
ringende landen maakt het bedrijfs
leven een druk gebruik van zakenver
keer door de lucht. De initiatiefne
mers verwachten dat van de mogelijk
heden die volgend jaar in Drunen ge
boden worden een druk gebruik ge
maakt zal worden. Volgend jaar sep
tember zullen de eerste vluchten van
af het Vliegveld De Langstraat-Dru-
nen plaatsvinden. De ingebruikname
van de air-strip zal met een groots
vliegevenement gepaard gaan.
In Suriname is thans sprake van
plannen om een eigen krijgsmacht
op te richten. Kabinetsformateur
Lachmon heeft voor hij een re
gering onder premier Sedney naar
voren schoof hierover links en
rechts gesprekken gehouden, waar
bij de uitkomst ongetwijfeld beïn
vloed is door recente conflicten met
buurland Guyana, te weten over
enige omstreden grensgebieden,
waarin kleine groepjes militairen op
elkaar botsten.
De verdediging van de rijksdelen
overzee is een taak voor het Neder
landse leger, dat een man of zeven
honderd in Suriname heeft gele
gerd. Dat is geen geweldig aantal,
maar voor de reële behoeften wel
afdoende. Deze zevenhonderd zijn
niet in actie gekomen om door
Guyanezen bezette posten weer te
gaan heroveren - waarschijnlijk om.
dat Nederland niets zo verafschuwt
als betrokken te raken bij een klein
oorlogje, dat zeker in de Latijns-
Amerikaanse wereld gezien zal wor
den als een nagekomen koloniaal
oorlogje.
Den Haag heeft geen groot ver
langen om Nederlandse goodwill in
dit continent te laten verzieken, ze
ker niet om een aantal kilometers
grond waar toch niet veel belang
aan kan worden gehecht. Tenminste
in Den Haag.
In Paramaribo ligt dit wel anders,
ook al speelt meer gekwetste ij del
heid hier een rol dan werkelijk een
gevoel beroofd te zijn van territori
aal gebied. Bovendien heeft men in
deze kwestie ervaren hoezeer onaf
hankelijkheid een illusie blijft als
men niet zelf het vermogen heeft
een vuist te maken als dat zo te pas
komt.
Vandaar de besprekingen om een
eigen Surinaams legertje op te zet
ten. Waarbij men overigens juist
van Lachmon niet veel geestdrift
hoeft te verwachten: hij snakt niet
zo naar volkomen onafhankelijk
heid, om de simpele reden dat hij
daarvan weinig goeds ziet komen,
o.m. op grond van het feit dat Su
riname economisch nu ook niet zo
stevig op de been staat.
Maar de pressie van de publieke
opinie kan gemakkelijk te sterk
worden om verzet tegen een eigen
Surinaams leger nog politiek moge
lijk te maken. En wat dan? Ver
moedelijk zou in zo'n geval een
„Guyanese invasie" wel degelijk in
spontane boosheid met een tegen
actie zijn beantwoord. Waarmee dan
de betrekkingen tussen Guyana en
Suriname précair zouden worden.
Dat wil zeggen: tussen Nederland
en Guyana, want het statuut voor
het koninkrijk behoudt de buiten
landse betrekkingen voor aan Den
Haag.
Een eigen Surinaams leger kan
er dus ook toe leiden dat Nederland
tegen zijn zin ruzies krijgt met La
tijns-Amerikaanse landen. Waar
schijnlijk zou er in Den Haag een
zucht van verlichting opgaan als
Suriname onverwijld volledig onaf
hankelijk wilde worden, zodat men
daar niet zou hoeven opdraaien voor
ruzies die men zelf nooit heeft ge
wenst.