vAAlwiikse en UnqstRAAtse couR&nt Gemeentebestuur houdt hearing over verkeerscirculatieplannen in Waalwijk Guerilla en gijzeling Plan van verkeersdeskundigen maandag in de raad I GROTESTRAAT WORDT GERECONSTRUEERD EENRICHTINGVERKEER IN DE STATIONSSTRAAT van c17lierlo IllüHliBIIIH Maatregelen worden periodiek uitgevoerd .V-"' Voorrangswegen Verkeerslichten Grotestraat Eénrichtingverkeer Haarboetiek COR VAN DE WIEL Andere straten Voetgangers Parkeer- maatregelen Eenvoudige reconstructies DONDERDAGAVOND 9 APRIL '70 93e JAARGANG No. 29 De Echo van het Zuióen Uitgever: Waal wij ksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur: JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2 x per week Losse nummers 20 cent Opgericht 1878 Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35 p. mnd. (1,45 lOct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95 10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post ƒ4,75 bij girobetaling Advertentieprijs: 15 cent per mm Contractadvertenties: speciaal tarief Brieven onder nummer 50 ct. extra Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-2621-2746 Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Telegram-adres: „Echo" Het ontvoeren van diplomaten en consuls schijnt in Latijns Amerika mode te worden. In het ene land na het andere grijpen de revolutionai ren naar dit nieuwe middel, dat in de meeste landen waar het werd toegepast tot het doel heeft geleid, namelijk de vrijlating van aantal len door de regering gevangen geno_ men revolutionaire medestrijders. Het ziet er echter naar uit, dat de glorietijd van de gijzeling alweer voorbij is, want er zijn Zuidameri- kaanse regeringen, die overwegen het voorbeeld van Argentinië te volgen. Toen daar de consul van Pa raguay qntvoerd werd door revolu tionairen, weigerde de Argentijnse regering zonder meer de uitlevering van de verlangde gevangenen in ruil voor de consul. Men zou nu verwachten, dat de revolutienairen de consul gedood zouden hebben. Onder normale omstandigheden zou dat ook gebeurd zijn, maar op een onverwacht moment kreeg de Ar gentijnse regering steun van een ge heimzinnige rechtse organisatie in Argentinië, die mededeelde, dat wanneer de Paraguaysë consul slechts een haar zou worden ge krenkt, zonder vorm van proces een twintigtal familieleden en aanhan gers van de revolutionaire beweging zouden worden vermoord. Om een voorbeeld te steHen werd één per soon reeds „terechtgesteld". De re volutionairen hebben toen de con sul van Paraguay vrij gelaten. Dit bracht enige regeringen op 't idee, om niet in te -gaan op de eisen van ontvoerders, doch hen te dwin gen door bedreiging met de dood van een fors aantal aanhangers e.d Wanneer we deze ontwikkeling bezien, dan is het duidelijk, dat men in Latijns Amerika op hol is. Dat er sprake is van een escalatie in strijdmiddelen, die slechts uitlo pen op moord en doodslag. Velen zullen zich afvragen, waarom deze akties en waarom de revolu tionairen in Zuid-Amerika zo wei nig succes hebben. De oorzaak s eenvoudiger dan men zou denken. De revolutionairen hebben geen kontakt met de groe pen op de laagste sport van de maatschappelijke ladder, die zij wil len bevrijden. Toen de guerilla van de revolutio nairen nog een jungleguerilla was, zoals die van Ghe Guevara, misten de strijders ook het kontakt met de bevolking van het platteland, die voornamelijk uit indianen bestaat. Deze zagen in de revolutionairen vreemde figuren, die zij niet ver trouwden en die zij rustig aangaven bij de regeringstroepen. Men miste net kontakt, de relatie tot elkaar. Nu de jungleguerilla is mislukt en men is overgeschakeld tot de stedelijke guerilla, pogen de revolu tionairen, die hoofdzakelijk voort komen uit studenten en gegoede middenstanders de massa's achter zich te krijgen uit de krotten- en sloppenwijken van de grote steden. Het merkwaardige is echter, dat de ze apathische massa's zich niet in beweging laten brengen. Zij wan trouwen de revolutionairen en zien door het verschil in maatschappelij ke stand in hen niets anders dan nieuwe heersers, die trachten mis bruik van hen te maken. De revolu tionairen komen niet voort uit de kringen waarvoor zij strijden en daarom worden zij gewantrouwd. De mensen uit de sloppen- en krottenwijken staan ook niet achter de methoden, die door de revolu tionairen worden toegepast, zoals aanslagen op fabrieken, openbare gebouwen, supermarkten, televisie stations, spoorwegen en wat al niet meer, want dergelijke aanslagen dragen slechts bij tot ontwrichting van het maatschappelijk verkeer en dat is juist de druppel, die de ellen voor deze mensen doet overlo- de 'Pen. Zij, die leven aan de rand yan een bestaansminiurn zijn niet gebaat verstoring van de gang van za- Zo vormen de Zuidaimerikaanse revolutionairen slechts kleine groe- Pen, die strijden voor een illusie, die niet is waar te maken door ge brek aan medewerking van hen waarvoor zij strijden. (Van onze verslaggever) WAALWIJK - De verkeersproblematiek in Waalwijk verdient alle aandacht. Om een vlotte afwerking van het wegverkeer te waarborgen moeten verschillende verkeersmaatregelen worden genomen. Het gemeentebe stuur heeft vorig jaar dan ook het Ingenieursbureau voor Verkeerskunde uit Den Haag opdracht gegeven een verkeersplan op te stelten. Dit verkeerscirculatieplan is nu gereed en zal maandag door de gemeenteraad wor den behandeld. De in het plan geschetste maatregelen zijn gebaseerd op een grondplan van - mede met het oog op de finaciële aspecten - realiseerbare voorz ieningen. Dit integenstelling tot eerdere plannen die grote financiële offers vroegenHet college van b. en w. wil, als de raad zich met het verkeerscirculatieplan kan verenigenperiodiek een aantal kredieten vragen voor de realisatie van de diverse onderdelen. De kern van Waalwijk (Grotestraat-Stationsstraat) vormt het hoofdobject in dit ontwerp-plan. Omdat het plan van grote betekenis is voor de toekomstige verkeersconstellatie in Waalwijk houdt het gemeentebestuur binnenkort een hoorzitting. Na deze hearing zal het plan definitief worden vastgesteld. De samenstellers van dit verkeerscir culatieplan voor Waalwijk schrijven dat door de voortgaande toeneming van het gemotoriseerde verkeer er steeds meer moeilijkheden ontstaan bij de verkeersafwikkeling, doordat de bestaande verkeersvoorzieningen te gering van capaciteit zijn. De be nodigde capaciteit wordt op twee ma nieren verhoogd, te weten door de hogere intensiteiten van het rijdend verkeer en door de toenemende hoe veelheid rustend verkeer. Bij het ne men van verkeersmaatregelen is met beide groepen rekening gehouden. Ook is men niet voorbij gegaan aan de ontwikelingen die op langere ter mijn zijn te verwachten. Vooral de in stelling van een eenrichting verkeer moet ingepast worden in de toekom stige circulatiemogelijkheden. Een belangrijke plaats in het rapport neemt de voorrangsregeling in, die de veiligheid in belangrijke mate kan verhogen. Vooral bij kruisingen zal i o ■Qxcluóieue ctyerenkleding f .w v- 'Vv/t 'f'i+ WAALWIJK het aangeven van de onderlinge hi ërarchische verhouding de veiligheid zowel als de capaciteit gunstig be- invloeden. Een voorrangsroute zal 't verkeer van de andere wegen afzui gen. Door het installeren van voor rangsregelingen op steeds meer kruis punten in de Grotestraat is een voor rangsroute ontstaan. Ook in de St. Antoniusstraat en de Loeffstraat kan deze ontwikkeling worden waargeno men. Er ontstaan echter gevaarlijke situ aties wanneer op enkele kruispunten van een route geen voorrangsregeling van kracht is. Dit kan aanleiding ge ven tot ongelukken. Om dit te voor komen is het wenselijk de gehele rou te als voorrangsweg te wijzigen. Om tot voorrangsweg te woéden aange wezen komen wegen in aanmerking welke relatief veel "doorgaand" ver keer aantrekken. Daarnaast kunnen wegen, welke door hun royale pro filering met hoge snelheden worden hereden en welke soms kruisingen helblben met slechte uitzidhtmogelijk- heden een voorrangsregeling krijgen over hun gehele route, Men stelt voor als voorrangsweg aan te wijzen: 1. Altenaweg; 2. Westein de, Grotestraat-Groen van Prinsterer- laan; 3. Floris V-laan, Burg. van de Klokkenlaan, N. Parallelweg, Ambro- siusweg, Baaédwijksestraat; 4. Groe- newoudlaan; 5. Kruisstraat, Besoyen- sestraat, Sprangseweg; 6. Burg. Ver- wielstraat; 7. Kerkstraat; 8. Mr. van Coothstraat; 9. Wilhelminastraat; 10 Putstraat; 11. Teisterbantlaan, v. Lo- venlaan, Loeffstr., Hoogeinde, Hoog- eindse Rondweg; 12. St. Antonius- straat-Kloosterweg; 13. Burg. Smee- lelaan; 14. Akkerlaan. Verder wijst men twee kruispunten aan voor een voorrangsregeling: Prof. Nolenslaan- Dr. Schaepmanlaan (is reeds voor rangskruising) en Stationsstraat-Ire- nestraat. Vooral op punten waar doorgaande voorrangsroutes elkaar kruisen dient de voorrangsregeling zeer duidelijk te worden aangegeven. Men noemt hier de kruispunten Putstraat-N. Pa rallelweg en de Burg. Smeelelaan- Groenewoudlaan. Een bijzondere be- bakening in de vorm van verlichte waarschuwingsborden of van 'n knip perlichtinstallatie is hier wenselijk. Om een lange rij wachtende voertui gen te voorkomen is het plaatsen van verkeerslichten wenselijk. De kruispunten die voor het plaatsen van verkeerslichten in aanmerking komen zijn: 1. Putstraat-N. Parallel weg; 2. Grotestraat-Hertog Janstraat- Wilhelminastraat, hiervoor zal eerst de Grotestraat moeten worden gere construeerd; 3. Stationsstraat-N. Pa rallelroute; 4. St. Antoniusstraat- Blijde Incomsten'laan; 5. Stations straat, tussen de Markt en de Bern- hardstraat moet hier een voetgangers oversteekplaats met verkeerslichten komen. Ook een aantal straten worden nader besproken. In de bestaande verkeers- struktuur vervult de Grotestraat een zeer belangrijke funktie. Het ver keer dat op de bestaande rijbaan ge durende korte of lange tijd stil staat, belemmert het doorrijden soms zeer aanzienlijk. De mogelijkheden om uit het geschetste moeilijkheden te ko men zijn beperkt. Hoewel de Taxan- driaweg op dit moment niet geschikt is om de stroomfunktie van de Gro testraat over te nemen zal voor de toekomst hier toch aan gedacht moe ten worden. Men denkt aan een ver breding van de Grotestraat met even tueel op sommige plaatsen parkeer vakken. Ten aanzien van de Noorder Para'l- lelroute merkt men op ook hier par keerhavens aangelegd moeten wor den. Zo spoedig mogelijk moet ook het gehele trajekt worden aangepast. Ook voor de Baaédwijksestraat dringt men aan op reconstruktieverbreding van de rijbaan, aanleg van parkeer havens aan één zijde. Als de Stations straat eenrichtingverkeer krijgt (waar we nog op terugkomen) zal het ver keer zich meer over de Mr. van Coothstraat afwikkelen. Het aanleg gen van parkeerstroken of havens aan de oostzijde is, zo blijkt uit het rapport, aan te bevelen. In eerste instantie kan worden vol staan met het trajekt Grotestraat- Moonenlaan. Ook de Mark zal wor den gereconstrueerd en het aantal paikeervakken op 35 gebracht wor den. In eerste instantie wordt de Markt bereikbaar zowel van de Gro testraat als de Stationsstraat. In het rapport noemt men de bedie ning van de gemeente door 't open baar vervoer niet ongunstig. Vooral de busverbindinen in de richtingen Den Bosch en Tilburg worden zeer frequent verreden. Men vindt 't wen selijk de route van lijn 36 niet meer via de Wilhelminastraat, maar via de Putstraat te laten verlopen. Ook wil men de ALAD-lijnen (naar Heusden) niet meer op het Raadhuisplein maar ook op het Vredesplein laten eindi gen. In plaats van over de N. Paral lelweg zullen de meeste lijnen straks via de nieuwe Margrietstraat lopen. In deze straat zullen dan speciale haltehavens worden aangelegd. De invoering van eenrichtingverkeer leidt tot een verhoging van de veilig heid, terwijl ook de capaciteit van het trajekt wordt verhoogd. De invoering van eenrichtingsverkeer in de Stati onsstraat van de Julianastraat tot de Grotestraat loopt vooruit op verdere maatregelen, welke pas genomen kun- menwofden als andere wegen zijn aan gelegd of gereconstrueerd. Na aanleg van de Margrietstraat (nieuwe weg Het doet ons een groot genoegen dat wij nu klaar zijn met de verbouwing van onze Door de geweldige toeloop die de venkoop van HAAKWERKEN in onze zaak meebracht, was het in enkele maanden tijd veel te klein geworden om alle cliëntèle goed te kunnen ontvangen. Wij hebben nu op de eerste étage onze Dames HAARBOETIEK ingericht met tevens een geheel aparte afdeling voor HEREN- HAARWERKEN. Het geheel bevat een oppervlakte van honderd vierkante meter en is dan ook de grootste HAARBOETIEK van Nederland. Onze gedachten en dank gaan in deze op de eerste plaats uit naar de Dames van Waalwijk en de gehele verre omgeving, die zo modebewust zijn, dat het vooral daardoor voor ons mogehjk was om dit te verwezenlijken. Wij, van onze kant, zullen ons best blijven doen om U steeds met het allernieuwste (van eerste kwaliteit) op het gebied van haarwerken van dienst te zijn. ty COIFFURES SALON DE BEAUTÉ Grotestraat 174, WAALWIJK Tel. 04160 - 2623 tussen Mr. van Coothstraat en Sta tionsstraat, ter hoogte van de Moo- nenlaan) kan de eenrichtingsregeling worden uitgebreid tot het kruispunt Irenestraat-Stationsstraat. Na recon- straat van de N. Parallelweg( trajekt Wilhelminastraat-Stationsstr.) en de Wilhelminastraat (trajekt Irenestraat- N. Parallelroute) kan de gehele Sta tionsstraat een eenrichtingsregeling krijgen. Deze regeling heeft een aantal voor delen. Op de Grotestraat ontstaan minder stagnatie door afslaande voer tuigen. Ook parkeermanoeuvres in de Stationsstraat hinderen het verkeer minder. Aan eenrichtingverkeer denkt men ook in de smalle Bernhardstraat en de Hooisteeg. Ook in het oude woongedeelte van het centrum moe ten veel straten eenrichtingverkeer krijgen. Dit hoofdzakelijk om de par keerders ten gerieve te zijn. Dit zijn: de Engelsestraat, van Vre desplein naar Vi'ktoriestraat; de Ca- nadesestraat van Viktoriestraat naar N. Parallelweg; de Schotsestraat van Canadesestraat naar Putstraat, Zijl- mansstraat van Mgr. Zwijsenstraat naar N. Parallelroute, de Pater v. d. Elzenstraat van Mgr. Zwijsenstraat naar Pieter Vreedestraat, Mgr. Luij- benstraat van P. Vreedestraat naar 't Oranjeplein en het Oranjeplein links om. Ook in de omgeving van P. Kruger- straat moet in enkele straten eenrich tingverkeer worden uitgevoerd en wel BOVEN: De kruising Putstraat-Parallelweg-Smeelelaan. Hier zijn al ver lichte waarschuwingsborden geplaatst. Binnenkort komen hier verkeers lichten. ONDER: Het plan gaat voorbij aan de nieuwe kruising bij de Kruisstraat. De situatie is hier, zeker bij avond, bijzonder onduidelijk. P. Krugerstraat van Past. Kuypers- straat naar 2e Zeine 'en Pres. Steyn- straat van 2e Zeine naar PastKuy- persstraat. In verband met de grote lengte van de straat wordt ook een bijzondere regeling in de Crispijn- straat voorgesteld, namelijk eenrich tingverkeer van le Zeine tot de 2e Zeine. Voor de invoering van een richtingverkeer in de toekomst denkt men aan de Sniederstraat, Rooden- bachstraat, De Clerqstraat, Alberdink Thijmstraat en Potgieterstraat. Ook moeten er voetgangersoversteek plaatsen worden aangelegd. Men denkt hierbij aan de volgende krui singen: 1. Markt; 2. Wilhelmïnastr.- Hertog Janstraat-Grotestraat; 3. Sta tionsstraat-N. Parallelweg; 4. Put straat-N. Parallelweg; 5. Mr. van Coothstraat-Grotestraat; 6. Stations- straat-Bernhardstraat; 7. Stationsstr.- Julianastraat; 8. Stationsstraat-Irene- sraat en later Margrietstraat en 9. Grotestraat-Besoyensestr. Men over weegt opheffing van de oversteek plaatsen op de kruisingen Hoogeinde- Vooréinde en St. Antoniusstraat-St. Antoniusplein. Als in de Stationsstraat eenrichting verkeer is ingevoerd kan men de trot toirs verbreden tot wandelstroken. Wanneer het centrumplan is gereali seerd kan zelfs in overweging wor den genomen het noordelijk deel van de Stationsstraat tot voetgangersge bied te verklaren. Als de Grotestraat wordt gereconstru eerd kunnen hier parkeerhavens wor den aangelegd die plaats bieden aan 131 auto's. Deze parkeerhavens in de Grotestraat zijn verdeeld over het ge hele trajekt vanaf de Putstraat tot aan de Tempelierstraat. De loopaf standen bedragen zo maximaal 200 meter. Ook in de Stationsstraat ko men parkeervakken. Omdat de par keerhavens in hoofdzaak bestemd zijn voor kort parkeerders zullen er parkeermeters of andere paékeerres- ricties moeten worden ingevoerd Men denkt aan perioden van 30 en 15 [min. Aanvankelijk denkt men aan borden wanneer de parkeerbehoefte stéék toeneemt kan men overgaan tot par keermeters. In de meeste centrum straten wordt een eenzijdig parkeer verbod voorgesteld. Aan het slot van het verkeerscircula tieplan stelt men enkele eenvoudige reconstructies voor. Men wil de plant soenstroken langs de Kasteellaan bij de Loondonk en de van Duvenvoorde- straat doorbreken. Ook overweegt men de inoordelijke rijbaan tussen de Loondonk 'en Burg. Verurielstraat te laten vervallen en het plantsoen te vergroten. Nu het kruispunt Putstr.- Mgr. Zwijsensraat steeds meer ver keer krijgt te verwerken stelt men voor de noordelijke rijbanen van de straat, waarop eenrichtingverkeer is toegestaan te sluiten van 't kruispunt.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1970 | | pagina 1