waalwijkse en UnqstRaatse couR^nt
Hengelaars
Komende winter ijsbaan
bij oude haven Haarsteeg
rondvlucht
Waalwijk en de Langstraa
ECHO VLIEG- EN BOOTTOCHT
OP ZATERDAG 18 JULI
DE BAZAR
„DE ECHO VAN HET ZUIDEN"
voor slechts
voer NIET-ABONNEES 40,-
ZATERDAG 18 JULI a.s.
BON
Boottocht door de
havens
X
X
DONDERDAGAVOND 25 JUNI '70
93e JAARGANG No. 51
Rondvlucht met
„Be Echo" voor
velen een
ontdekkingsreis
Interessant
Boven Waalwijk en
omgeving
Voor al uw hengelsport
artikelen, ook voor zee,
naar:
Hoogeinde 10 Waalwijk Tel. 33618
Gemeente heeft
plannen
Speciaal voor onze abonnees
organiseert
in de vakantie
boven
met daarna BOOTTOCHT door de
HAVENS van ROTTERDAM
Sensationeel omdat het zo gewoon
Luchtvervuilers
betalen 't strijden
tegen luchtvervui
ling
een fiets
TOON AARTS
De tcho van het Zuióen
Uitgever: Waalwfjksche
Stoomdrukkerij Antoon Tielen
Hoofdredakteur: JAN TIELEN
Gironummer 1069687
Dit blad verschijnt 2x per week
Losse nummers 20 cent
Abonnement
p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35
p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55
p. kwrt. (3,95 10 ct. inc.k.) ƒ4,05
p.kwrt. p.post ƒ4,75 bij girobetaling
Advertentieprijs: 15 cent per mm
Contractadvertenties: speciaal tarief
Brieven onder nummer 50 ct. extra
Opgericht 1878
Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-32621-32746 - Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002
Telegram-adres: „Echo"
Vliegtocht boven
Waalwijk en de Langstraat
(VLIEG ER U
van onze verslaggever)
WAALWIJK Er zullen maar weinig mensen zijn die hun om
geving vanuit de lucht bewonderd hebben. Men maakt nu eenmaal
niet zo gemakkelijk een vliegtocht boven eigen woonplaats. De
Echo van het Zuiden stelt U echter in de gelegenheid om vliegend
Waalwijk en alle Langstraatse dorpen te verkennen. Op zaterdag
18 juli a.s. (midden in de bedrijfsvakantie en direkt na de Waal-
wijkse kermisorganiseert De Echo, samen met Reisbureau De
Magneet, een vliegreis boven de Langstraat. Deze bijna drie kwar
tier durende luchtreis wordt gemaakt vanaf het vliegveld Zestien
hoven te Rotterdam. Na afloop van deze vliegtocht wordt er nog
een 5 kwartier durende boottocht gemaakt door de Rotterdamse
haven. Het kan zaterdag 18 juli dus een unieke vakantiedag worden.
Er is een tijd geweest waarin
vliegen iets heel bijzonders was.
Die tijd ligt nog niet zo ver achter
ons, maar nu wij 1970 schrijven be
hoort het vliegtuig eigenlijk voor
niemand meer tot de onbereikbare
idealen. De reisbureaus maken
steeds meer reclame voor vliegrei
sparen kosten nog moeite om ons
erop attent te maken dat vliegen
toch echt veel goedkoper is, dan wij
wel denken, kortom, er is een uit
gebreide aktie gaande om het ge
l-ruik van het vliegtuig even popu
lair en vanzelfsprekend te maken
als bijvoorbeeld de trein of autobus.
Hoe populair dat vliegen dan oak
inmiddels mag zijn geworden, voor
zeer velen is een vliegreis toch al
tijd nog een enorme belevenis. Men
stapt nu éénmaal, afgezien van de
prijs, wat gemakkelijker in de bus
of de tram dan in een vliegtuig. De
belangrijkste taak van allen die bij
de luchtvaart zijn betrokken, is dan
op het ogenblik ook het vliegmin-
ded maken van het publiek: het
streven om de reiziger, de toerist
heen te helpen over die nog steeds
bestaande drempelvrees.
Want vliegen is niet alleen goed
koper dan u denkt. Het is vooral
ook plezierig. En vooral van dat
laatste zal het grote publiek door
drongen moeten raken, willen de
luchtvaartbedrijven erin slagen het
vliegen tot een populaire vorm van
reizen te maken. Dat vliegen tegen
woordig niet meer tot privileges
van de gefortuneerde zakenman of
de vermogende toerist behoort,
wordt op velerlei wijze bewezen.
Om een voorbeeld te noemen: wist
u dat de NLM, de dochteronderne
ming van onze onvolprezen KLM,
u dagelijks vanaf Schiphol naar
Groningen, Enschede, Eindhoven of
Maastricht brengt voor een retour
prijs, die niet eens zoveel hoger
ligt als die van de Ned. Spoorwegen
en die beslist lager ligt dan het be
drag dat u moet uittrekken wan
neer u voor zo'n reis uw auto ge
bruikt.
Natuurlijk moet er aanleiding be
staan zo'n binnenlandse vliegreis te
gaan maken. Niet iedereen maakt
regelmatig in Nederland zakenrei
zen of uitstapjes over grote afstan
den en, zoals gezegd, velen komen
er niet toe plotseling over te scha
kelen op het vliegtuig. Het bete
kent breken met oude reistradities
en overstappen op iets onbekends,
iets vaags.
Dat de kennismaking met het rei
zen per vliegtuig een belevenis is,
wil De Echo van het Zuiden u op
zaterdag 18 juli bewijzen. Vliegen
is ou zich zelf als iets bijzonders
maar wanneer u daarbij foovendieh
nog in de gelegenheid bent tijdens
zo'n vlucht uw eigen woonplaats te
verkennen wordt het extra interes
sant.
Meer dan ooit krijgen onze abon
nees (en ook de niet-abonnees,
want zo nauw kijken we nu ook
weer niet) thans de gelegenheid op
een buitengewone aantrekkelijke
wijze hun luchtdoop te ondergaan,
en in de ban van het vliegen te ge
raken. Op zaterdag 18 juli (in de
bedrijf svakantie voor de schoen- en
lederindustrie) gaat De Echo met u
vliegen boven de Langstraat. Dat
vliegen gebéurt met een Fokker
Friendship van de N.L.M. en de
vlucht duurt bijna drie kwartier.
Om 10.30 uur vertrekt het toestel
van de luchthaven Zestienhoven bij
Rotterdam. Het vliegt dan via Dord
recht over het prachtige natuurge
bied van de Biesbosch naar de Lang
straat waarna men boven Sprang-
Capelle, Kaatsheuvel, Waalwijk en
Drunen komt. Het landschap strekt
zich als een sprookjeswereld bene
den de luchtreizigers uit. Men ziet
dan de eigen woonplaats en wellicht
ook de eigen woning vanuit de
lucht. Bovendien vliegt men over
een prachtig natuurgebied.
Het reisbureau De Magneet draagt
zorg voor een uitstekende organisa
tie van de vluchten. De deelnemers
aan deze Echo-reis reizen met een
touringcar vanuit Waalwijk naar
Rotterdam. De bus vertrekt uit
Waalwijk op zaterdag 18 juli 's mor.
gens om (precies) 9 uur vanaf het
Raadhuisplein. Deze vertrekplaats
ligt centraal in Waalwijk, boven
dien is er voldoende parkeerruimte
aanwezig. De bus rijdt rechtstreeks
naar de luchthaven Zestienhoven
vaar de toestellen van de N.L.M.
staan te wachten. Om 10.30 uur
gaat het toestel de lucht in. Na af
loop van de vlucht kan men de
luchthaven verkennen.
Na afloop rijdt de bus naar de
aanlegsteigers van de Spido-boten.
Men gaat dan namelijk een rond
vaart van 5 kwartier maken door de
Rotterdamse haven. Men verkent
dan Rotterdam met alles wat op en
om het water leeft. Het is een enor
me belevenis de werven, dokken,
kaden, silo's van zo nabij te
zien en deelnemer te zijn aan het
drukke verkeer van zee- en binnen
schepen op een rivier, die Rotter
dam tot glorie bracht. Na afloop
van de rondvaart rijdt de bus naar
't centrum. Men kan dan naar eigen
keus gaan winkelen of een bezoek
brengen aan de manifestatie C-70.
De bus blijft tot ongeveer 19.00 uur
in Rotterdam. Men is dan omstreeks
20.00 uur weer terug in Waalwijk.
De hele trip (dus bus, vliegen en
rondvaart) kost voor abonnees en
hun huisgenoten slechts 34,
Elders op deze pagina vindt men
een advertentie over deze „vlieg- en
boottocht". De deelnemersbon moet
gezonden worden naar Reisbureau
De Magneet, Heuvelring 49 in Til
burg. Van deze reisorganisatie ont
vangen de deelnemers hun vlucht-
coupon en verdere reisbescheiden.
Het uitzicht vanuit de Fokker
Friendship is voortreffelijk. Ieder
een heeft een uitstekende plaats
met vrij uitzicht.
ALLEENVERKOOP VOOR WAALWIJK VAN KENZO-ARTIKELEN
Als alles volgens plan verloopt,
zal de gemeente de komende win
ter beschikken over een natuurlijke
ijsbaan. De plannen om deze ijs
baan ten zuid-oosten van de Haar-
steegse wiel aan te leggen, zijn ge
heel rond. Ondanks het feit, dat nie
mand tijdens deze hete zomerse da
gen aan een ijsbaan denkt, zal het
de leden van de Schaatsclub „Jaap
Eden" te Haarsteeg genoegen doen
te weten dat zij gedurende de ko
mende winterdagen over een eigen
baan kunnen beschikken. Boven
dien is het de bedoeling dat de baan
ook voor grote wedstrijden gebruikt
wordt. De buitenste rand van de ijs
baan zal namelijk zó worden aan
gelegd, dat er wedstrijden op ge
houden kunnen worden.
De afmetingen van de toekomsti
ge ovale ijsbaan bij de oude haven
zijn: 80 meter breed en 193 meter
lang. De to-tale oppervlakte, waar
op het project wordt gerealiseerd is
ongeveer 4 ha. De gronden, die voor
de aanleg van deze ijsbaan nodig
zijn, zijn voor een groot deel al in
bezit van de gemeente, terwijl de
eigenaren van de overige daar ge
legen percelen inmiddels afstand
hebben gedaan van hun toedelings
rechten. De ijsbaan zal worden om
sloten door de hoge mansdijk en de
hoofdwaterlopen. Door de ligging
an de dijk aan de west- en aan de
zuidzijde zullen de schaatsers van
een windbeschutting kunnen profi
teren. De baan wordt verdiept aan
gelegd, komt derhalve lager te lig
gen dan het omliggende maaiveld
en wordt voorzien van vloeigrep-
pels om hem gelijkmatig onder wa
ter te kunnen zetten. Voor 't tinun-
deren 'zal er een pompinstallatie
worden geplaatst. Het water zal
worden betrokken uit de langs de
geplande baan liggende koppellei
ding.
Dt gemeente heeft nog niet zolang
geleden een krediet gevoteerd voor
bet aanbrengen vaneen lichtinstal
latie rondom, de baan. Verder zal er
een half verhard parkeerterrein
worden aangelegd voor ongeveer
100 auto's, terwijl er tevens een
strook grond vlak afgewerkt zal
worden als reserveparkeerplaats
voor nog eens 500 wagens. Tevens
ligt het in de bedoeling een kade
te realiseren, waardoor er niet al
leen nog meer windbeschutting ver
kregen wordt, maar waarop ook de
schaatsers hun ijzers kunnen onder
binden.
Met het hele project is een bedrag
gemoeid van ruim één ton. De sub
sidies komen van de Centrale Cul
tuur Technische Commissie (70%)
en van de gemeente 30%. In 1967
heeft de gemeente reeds medewer
king toegezgd voor de aanleg van
een ijsbaan. De plannen kunnen
eerst nu verwezenlijkt worden, om
dat de financiële medewerking van
de C.C.T.C dezer dagen is rond ge
komen. Vermoedelijk in augustus
zal onder directie van de N.V.
Crontmij met de werkzaamheden
worden begonnen. Opdrachtgever
is de plaatselijke commissie van de
ruilverkaveling, die mede de plan
nen heeft ontworpen.
Nu de plannen binnen afzienbare
tijd uitgevoerd gaan worden, zal
cok een onderzoek worden ingesteld
om tijdens de zomerdagen de ijs
baan een' andere bestemming te ge
ven. Er bestaat hiervoor echter nog
geen concrete ideeën, maar het is
bijvoorbeeld niet uitgesloten, dat
de ijsbaan tijdens warmere dagen
gebruikt zou kunnen gaan worden
als kano vijver, of als accommodatie
voor ander (sport) doeleinden.
met «DE ECHO
34,-
Wij bieden U als abonnee van onze krant de unieke kans, teg
een zeer aantrekkelijk bedrag, kennis te maken met het vlieg
In dit arrangement is begrepen:
Vervoer per comfortabele touringcar van Waalwijk naar
luchthaven Rotterdam
Boottocht door de havens
Gelegenheid tot winkelen, of bezoek aan C '70 in Rotterda
Nadere bijzonderheden over deze „Vlieg-Boottocht" vindt U
een artikel hiernaast.
Door onderstaande bon in te vullen, verzekert U zich van
plaats in de touringcar, die op
's morgens om 9.00 uur vanaf het RAADHUISPLEIN in Waalw
vertrekt.
ONDERSTAANDE BON UITKNIPPEN EN ZENDEN AAN
REISBUREAU „DE MAGNEET", HEUVELRING 49, TILBURG
Ondergetekende wenst met personen deel te
nemen aan de SPECIALE VLIEG- en BOOTTOCHT, geor
ganiseerd door „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" en REIS
BUREAU „DE MAGNEET".
Kosten inclusief vervoer 34,
niet-abonnees 40,
Naam:
Adres:
Woonplaat:
Handtekening:
Abonnee/niet-abonnee
Deze bon zenden aan Reisbureau „De Magneet"
Heuvelring 49, Tilburg
De reisbescheiden worden toegezonden door „De Magneet".
i
De Tweede Kamer is het in meer
derheid eens met het wetsontwerp
van het departement van Volksge
zondheid dat de strijd tegen de
luchtvervuiling stevig moet worden
aangepakt. Men is het er ook mee
eens, dat de luchtvervuilers in prin
cipe ook de bestrijding van de lucht
vervuiling zulle»- moeten betalen.
Men vreest echter, dat de hier
door getroffen indusrieën genood
zaakt zullen zijn, deze extra kosten
op de consument te verhalen, ter
wijl daarnaast de exportpositie van
onze industrie ongunstiger kan wor
den door de hogere prijzen. Daarom
gaan er stemmen op, die menen,
dat het niet alleen de industrie is,
die de lucht verontreinigt, maar
dat er zoveel anderen zijn, die daar
toe bijdragen Men vraagt zich af, of
't niet mogelijk is de industrieën in
ons aller belang fiscaal tegemoet
te komen, wanneer zij werkelijk
alles in 'het werk stellen om de
luchtverontreiniging tegen te gaan.
BLIJF FIT EN JONG
Koop
Grotestraat 322, Waalwijk
Telefoon 33613