waalwijkse en UnqstRaatse couR^nt Hengelaars Komende winter ijsbaan bij oude haven Haarsteeg rondvlucht Waalwijk en de Langstraa ECHO VLIEG- EN BOOTTOCHT OP ZATERDAG 18 JULI DE BAZAR „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" voor slechts voer NIET-ABONNEES 40,- ZATERDAG 18 JULI a.s. BON Boottocht door de havens X X DONDERDAGAVOND 25 JUNI '70 93e JAARGANG No. 51 Rondvlucht met „Be Echo" voor velen een ontdekkingsreis Interessant Boven Waalwijk en omgeving Voor al uw hengelsport artikelen, ook voor zee, naar: Hoogeinde 10 Waalwijk Tel. 33618 Gemeente heeft plannen Speciaal voor onze abonnees organiseert in de vakantie boven met daarna BOOTTOCHT door de HAVENS van ROTTERDAM Sensationeel omdat het zo gewoon Luchtvervuilers betalen 't strijden tegen luchtvervui ling een fiets TOON AARTS De tcho van het Zuióen Uitgever: Waalwfjksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredakteur: JAN TIELEN Gironummer 1069687 Dit blad verschijnt 2x per week Losse nummers 20 cent Abonnement p. week (0,33+ 2 ct. inc.k.) ƒ0,35 p. mnd. (1,45+10 ct. inc.k.) ƒ1,55 p. kwrt. (3,95 10 ct. inc.k.) ƒ4,05 p.kwrt. p.post ƒ4,75 bij girobetaling Advertentieprijs: 15 cent per mm Contractadvertenties: speciaal tarief Brieven onder nummer 50 ct. extra Opgericht 1878 Bureaus: Waalwijk, Grotestraat 205, Tel. 04160-32621-32746 - Kaatsheuvel, Dr. van Beurdenstraat 8, Tel. 04167-2002 Telegram-adres: „Echo" Vliegtocht boven Waalwijk en de Langstraat (VLIEG ER U van onze verslaggever) WAALWIJK Er zullen maar weinig mensen zijn die hun om geving vanuit de lucht bewonderd hebben. Men maakt nu eenmaal niet zo gemakkelijk een vliegtocht boven eigen woonplaats. De Echo van het Zuiden stelt U echter in de gelegenheid om vliegend Waalwijk en alle Langstraatse dorpen te verkennen. Op zaterdag 18 juli a.s. (midden in de bedrijfsvakantie en direkt na de Waal- wijkse kermisorganiseert De Echo, samen met Reisbureau De Magneet, een vliegreis boven de Langstraat. Deze bijna drie kwar tier durende luchtreis wordt gemaakt vanaf het vliegveld Zestien hoven te Rotterdam. Na afloop van deze vliegtocht wordt er nog een 5 kwartier durende boottocht gemaakt door de Rotterdamse haven. Het kan zaterdag 18 juli dus een unieke vakantiedag worden. Er is een tijd geweest waarin vliegen iets heel bijzonders was. Die tijd ligt nog niet zo ver achter ons, maar nu wij 1970 schrijven be hoort het vliegtuig eigenlijk voor niemand meer tot de onbereikbare idealen. De reisbureaus maken steeds meer reclame voor vliegrei sparen kosten nog moeite om ons erop attent te maken dat vliegen toch echt veel goedkoper is, dan wij wel denken, kortom, er is een uit gebreide aktie gaande om het ge l-ruik van het vliegtuig even popu lair en vanzelfsprekend te maken als bijvoorbeeld de trein of autobus. Hoe populair dat vliegen dan oak inmiddels mag zijn geworden, voor zeer velen is een vliegreis toch al tijd nog een enorme belevenis. Men stapt nu éénmaal, afgezien van de prijs, wat gemakkelijker in de bus of de tram dan in een vliegtuig. De belangrijkste taak van allen die bij de luchtvaart zijn betrokken, is dan op het ogenblik ook het vliegmin- ded maken van het publiek: het streven om de reiziger, de toerist heen te helpen over die nog steeds bestaande drempelvrees. Want vliegen is niet alleen goed koper dan u denkt. Het is vooral ook plezierig. En vooral van dat laatste zal het grote publiek door drongen moeten raken, willen de luchtvaartbedrijven erin slagen het vliegen tot een populaire vorm van reizen te maken. Dat vliegen tegen woordig niet meer tot privileges van de gefortuneerde zakenman of de vermogende toerist behoort, wordt op velerlei wijze bewezen. Om een voorbeeld te noemen: wist u dat de NLM, de dochteronderne ming van onze onvolprezen KLM, u dagelijks vanaf Schiphol naar Groningen, Enschede, Eindhoven of Maastricht brengt voor een retour prijs, die niet eens zoveel hoger ligt als die van de Ned. Spoorwegen en die beslist lager ligt dan het be drag dat u moet uittrekken wan neer u voor zo'n reis uw auto ge bruikt. Natuurlijk moet er aanleiding be staan zo'n binnenlandse vliegreis te gaan maken. Niet iedereen maakt regelmatig in Nederland zakenrei zen of uitstapjes over grote afstan den en, zoals gezegd, velen komen er niet toe plotseling over te scha kelen op het vliegtuig. Het bete kent breken met oude reistradities en overstappen op iets onbekends, iets vaags. Dat de kennismaking met het rei zen per vliegtuig een belevenis is, wil De Echo van het Zuiden u op zaterdag 18 juli bewijzen. Vliegen is ou zich zelf als iets bijzonders maar wanneer u daarbij foovendieh nog in de gelegenheid bent tijdens zo'n vlucht uw eigen woonplaats te verkennen wordt het extra interes sant. Meer dan ooit krijgen onze abon nees (en ook de niet-abonnees, want zo nauw kijken we nu ook weer niet) thans de gelegenheid op een buitengewone aantrekkelijke wijze hun luchtdoop te ondergaan, en in de ban van het vliegen te ge raken. Op zaterdag 18 juli (in de bedrijf svakantie voor de schoen- en lederindustrie) gaat De Echo met u vliegen boven de Langstraat. Dat vliegen gebéurt met een Fokker Friendship van de N.L.M. en de vlucht duurt bijna drie kwartier. Om 10.30 uur vertrekt het toestel van de luchthaven Zestienhoven bij Rotterdam. Het vliegt dan via Dord recht over het prachtige natuurge bied van de Biesbosch naar de Lang straat waarna men boven Sprang- Capelle, Kaatsheuvel, Waalwijk en Drunen komt. Het landschap strekt zich als een sprookjeswereld bene den de luchtreizigers uit. Men ziet dan de eigen woonplaats en wellicht ook de eigen woning vanuit de lucht. Bovendien vliegt men over een prachtig natuurgebied. Het reisbureau De Magneet draagt zorg voor een uitstekende organisa tie van de vluchten. De deelnemers aan deze Echo-reis reizen met een touringcar vanuit Waalwijk naar Rotterdam. De bus vertrekt uit Waalwijk op zaterdag 18 juli 's mor. gens om (precies) 9 uur vanaf het Raadhuisplein. Deze vertrekplaats ligt centraal in Waalwijk, boven dien is er voldoende parkeerruimte aanwezig. De bus rijdt rechtstreeks naar de luchthaven Zestienhoven vaar de toestellen van de N.L.M. staan te wachten. Om 10.30 uur gaat het toestel de lucht in. Na af loop van de vlucht kan men de luchthaven verkennen. Na afloop rijdt de bus naar de aanlegsteigers van de Spido-boten. Men gaat dan namelijk een rond vaart van 5 kwartier maken door de Rotterdamse haven. Men verkent dan Rotterdam met alles wat op en om het water leeft. Het is een enor me belevenis de werven, dokken, kaden, silo's van zo nabij te zien en deelnemer te zijn aan het drukke verkeer van zee- en binnen schepen op een rivier, die Rotter dam tot glorie bracht. Na afloop van de rondvaart rijdt de bus naar 't centrum. Men kan dan naar eigen keus gaan winkelen of een bezoek brengen aan de manifestatie C-70. De bus blijft tot ongeveer 19.00 uur in Rotterdam. Men is dan omstreeks 20.00 uur weer terug in Waalwijk. De hele trip (dus bus, vliegen en rondvaart) kost voor abonnees en hun huisgenoten slechts 34, Elders op deze pagina vindt men een advertentie over deze „vlieg- en boottocht". De deelnemersbon moet gezonden worden naar Reisbureau De Magneet, Heuvelring 49 in Til burg. Van deze reisorganisatie ont vangen de deelnemers hun vlucht- coupon en verdere reisbescheiden. Het uitzicht vanuit de Fokker Friendship is voortreffelijk. Ieder een heeft een uitstekende plaats met vrij uitzicht. ALLEENVERKOOP VOOR WAALWIJK VAN KENZO-ARTIKELEN Als alles volgens plan verloopt, zal de gemeente de komende win ter beschikken over een natuurlijke ijsbaan. De plannen om deze ijs baan ten zuid-oosten van de Haar- steegse wiel aan te leggen, zijn ge heel rond. Ondanks het feit, dat nie mand tijdens deze hete zomerse da gen aan een ijsbaan denkt, zal het de leden van de Schaatsclub „Jaap Eden" te Haarsteeg genoegen doen te weten dat zij gedurende de ko mende winterdagen over een eigen baan kunnen beschikken. Boven dien is het de bedoeling dat de baan ook voor grote wedstrijden gebruikt wordt. De buitenste rand van de ijs baan zal namelijk zó worden aan gelegd, dat er wedstrijden op ge houden kunnen worden. De afmetingen van de toekomsti ge ovale ijsbaan bij de oude haven zijn: 80 meter breed en 193 meter lang. De to-tale oppervlakte, waar op het project wordt gerealiseerd is ongeveer 4 ha. De gronden, die voor de aanleg van deze ijsbaan nodig zijn, zijn voor een groot deel al in bezit van de gemeente, terwijl de eigenaren van de overige daar ge legen percelen inmiddels afstand hebben gedaan van hun toedelings rechten. De ijsbaan zal worden om sloten door de hoge mansdijk en de hoofdwaterlopen. Door de ligging an de dijk aan de west- en aan de zuidzijde zullen de schaatsers van een windbeschutting kunnen profi teren. De baan wordt verdiept aan gelegd, komt derhalve lager te lig gen dan het omliggende maaiveld en wordt voorzien van vloeigrep- pels om hem gelijkmatig onder wa ter te kunnen zetten. Voor 't tinun- deren 'zal er een pompinstallatie worden geplaatst. Het water zal worden betrokken uit de langs de geplande baan liggende koppellei ding. Dt gemeente heeft nog niet zolang geleden een krediet gevoteerd voor bet aanbrengen vaneen lichtinstal latie rondom, de baan. Verder zal er een half verhard parkeerterrein worden aangelegd voor ongeveer 100 auto's, terwijl er tevens een strook grond vlak afgewerkt zal worden als reserveparkeerplaats voor nog eens 500 wagens. Tevens ligt het in de bedoeling een kade te realiseren, waardoor er niet al leen nog meer windbeschutting ver kregen wordt, maar waarop ook de schaatsers hun ijzers kunnen onder binden. Met het hele project is een bedrag gemoeid van ruim één ton. De sub sidies komen van de Centrale Cul tuur Technische Commissie (70%) en van de gemeente 30%. In 1967 heeft de gemeente reeds medewer king toegezgd voor de aanleg van een ijsbaan. De plannen kunnen eerst nu verwezenlijkt worden, om dat de financiële medewerking van de C.C.T.C dezer dagen is rond ge komen. Vermoedelijk in augustus zal onder directie van de N.V. Crontmij met de werkzaamheden worden begonnen. Opdrachtgever is de plaatselijke commissie van de ruilverkaveling, die mede de plan nen heeft ontworpen. Nu de plannen binnen afzienbare tijd uitgevoerd gaan worden, zal cok een onderzoek worden ingesteld om tijdens de zomerdagen de ijs baan een' andere bestemming te ge ven. Er bestaat hiervoor echter nog geen concrete ideeën, maar het is bijvoorbeeld niet uitgesloten, dat de ijsbaan tijdens warmere dagen gebruikt zou kunnen gaan worden als kano vijver, of als accommodatie voor ander (sport) doeleinden. met «DE ECHO 34,- Wij bieden U als abonnee van onze krant de unieke kans, teg een zeer aantrekkelijk bedrag, kennis te maken met het vlieg In dit arrangement is begrepen: Vervoer per comfortabele touringcar van Waalwijk naar luchthaven Rotterdam Boottocht door de havens Gelegenheid tot winkelen, of bezoek aan C '70 in Rotterda Nadere bijzonderheden over deze „Vlieg-Boottocht" vindt U een artikel hiernaast. Door onderstaande bon in te vullen, verzekert U zich van plaats in de touringcar, die op 's morgens om 9.00 uur vanaf het RAADHUISPLEIN in Waalw vertrekt. ONDERSTAANDE BON UITKNIPPEN EN ZENDEN AAN REISBUREAU „DE MAGNEET", HEUVELRING 49, TILBURG Ondergetekende wenst met personen deel te nemen aan de SPECIALE VLIEG- en BOOTTOCHT, geor ganiseerd door „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" en REIS BUREAU „DE MAGNEET". Kosten inclusief vervoer 34, niet-abonnees 40, Naam: Adres: Woonplaat: Handtekening: Abonnee/niet-abonnee Deze bon zenden aan Reisbureau „De Magneet" Heuvelring 49, Tilburg De reisbescheiden worden toegezonden door „De Magneet". i De Tweede Kamer is het in meer derheid eens met het wetsontwerp van het departement van Volksge zondheid dat de strijd tegen de luchtvervuiling stevig moet worden aangepakt. Men is het er ook mee eens, dat de luchtvervuilers in prin cipe ook de bestrijding van de lucht vervuiling zulle»- moeten betalen. Men vreest echter, dat de hier door getroffen indusrieën genood zaakt zullen zijn, deze extra kosten op de consument te verhalen, ter wijl daarnaast de exportpositie van onze industrie ongunstiger kan wor den door de hogere prijzen. Daarom gaan er stemmen op, die menen, dat het niet alleen de industrie is, die de lucht verontreinigt, maar dat er zoveel anderen zijn, die daar toe bijdragen Men vraagt zich af, of 't niet mogelijk is de industrieën in ons aller belang fiscaal tegemoet te komen, wanneer zij werkelijk alles in 'het werk stellen om de luchtverontreiniging tegen te gaan. BLIJF FIT EN JONG Koop Grotestraat 322, Waalwijk Telefoon 33613

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1970 | | pagina 3