A. Geurts: «Lichtpunt in de
Nederlandse schoenindustrie
Van 8 tot
staan wij
klaar
18 uur
voor u
n
Antoon Tielen
VAS-DIPLOMA VOOR 45 GESLAAGDEN
LOUIS ARMSTRONG, KING OF JAZZ,
WORDT ZATERDAG 70 JAAR
ONZE PROF-WIELRENNERS MISSEN TALENT OF
DOORZETTINGSVERMOGEN
Exclusiviteit
is lang niet overal te vinden
ADVERTENTIES
ABONNEMENTEN
De Echo van het Zuiden
DRUKWERK
14
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN DONDERDAGAVOND 2 JULI 1970
14
15
Bijeenkomst in
De Gildenbond te
Kaatsheuvel
Nieuwe aanpak
Lichtpunt
Geslaagden
Muzikale opvoeding in een gesticht
Reputatie als groot
jazz-musicus
Film
Belgen en Italianen leveren voortdurend felle strijd
Bredere basis
Keihard
Afzien" is moeilijk
Aan de fop
DRUKKERIJ
Onze kantoren zijn geopend van 's-morgens
8.00 tot 's-avonds 18.00 uur
U kunt dus ook tijdens het middaguur terecht.
Juwelier J. Kn VERHULST
KAATSHEUVEL - In zaal de Gildenbond te Kaatsheuvel werd woens
dagavond aan een groot aantal geslaagden van de Stichting Vakopleiding
Schoenindustrie (VAS) het diploma uitgereikt en werden aan verschillen
de jongens en meisjes ook nog fraaie prijzen aangeboden in verband met
hun prestaties. De avond werd geopend door de heer W. Soeterboek, die
een groot aantal personen kon welkom heten. Hij noemde deze bijeen
komst voor de jongens en meisjes een hoogtepunt in hun leven en hij zou
dit hoogtepunt dan ook liever het beginpunt van de maatschappelijke car
rière willen noemen.
De heer F. Beernink, directeur van
de LTS Waalwijk wenste alle jongens
en meisjes geluk met het behaalde
diploma. Hij stelde dat het niet ge
makkelijk was om al zo vroeg naar
het bedrijfsleven te gaan. Eigenlijk is
de leeftijd nog te jong. Debet hier
aan zijn dat men geen dagschool ge
volgd heeft, terwijl ook huiselijke
omstandigheden een rol kunnen spe-
Naast de wat somberder kanten is dit
toch zeker een lichtpunt voor de
schoenindustrie in Nederland". Hij
vond het een verheugend teken dat
zovelen werk kunnen vinden in de
toeleveringsbedrijven. Bovendien zijn
er nog steeds bedrijven die een groot
tekort hebben aan werknemrs.
Het struktuuronderzoek door het be-
drijfsschap hoopte hij, zal er ook toe
bijdragen om de schoen en lederin
dustrie weer gezond te maken. Wat
de geslaagden betrof, kon hij verder
nog de wens uitspreken dat de nu op-
ven, het produkt ook goed moet zijn
ten aanzien van de verkoop. We moe
ten blijven leren om de tijd te blij
ven verstaan.
Hierna ging de heer Geurts over tot
de uitreiking van de diploma's. In
zijn slotwoord ten aanzien van het
officiële gedeelte van de avond, zei
de heer W. Soeterboek dat de
schoenindustrie nog leeft en zal blij
ven leven, hoewel er over een tiental
jaren een ander gezicht van deze in
dustrie zal zijn te zien. Deze aanpak
tot verandering en vernieuwing zal
door iedereen die erbij betroken is
moeten worden aangepakt. Hij con
cludeerde dan ook, dat de Neder
landse schoenindustrie er bovenop zal
komen en zal uitgroeien tot een bloei
de bedrijfstak.
De geslaagden voor de VAS-opleiding, gefotografeerd voor de Gildenbond in Kaatsheuvel, waar woensdag
avond de diploma's werden uitgereikt.
len. Tijdens de lessen die gegeven zijn
is getracht naast het vaktechnische
gedeelte ook aan de jongens en meis
jes een brede maatschappelijke oriën
tatie mee te geven. Nu leeft men nog
in een onstuimige periode, maar hij
hoopte dat de vorming, die nu gege
ven is, zou mogen bijdragen tot een
uiting daarvan in de latere levens
periode.
Het onderwijs dat we nu kennen is
modern te noemen. Jammer vond hij
het dat door sluiting van bedrijven
verschillende jongens en meisjes hun
opleiding niet konden voltooien. Hij
achtte de oprichting van een studie
fonds zeer zinvol en hij hoopte daar
bij ook vooral op de medewerking van
de kleinere bedrijven. Hij spoorde
tenslotte de ouders nog aan hun kin
deren te laten studeren. Dank bracht
deh eer Beernink nog aan het perso
neel van de scholen voor het theore
tische onderwijs, aan de VAS en het
leerlingstelsel voor de gegeven advie
zen en aan de industrie voor de goe
de samenwerking tussen bedrijven en
school.
De uitreiking van de prijzen ge
schiedde door de heer A. Geurts in
zijn kwaliteit als voorzitter van de
VAS. "Nu staan er weer jonge men
sen klaar voor de industrie. Met de
nationale schoen- en lederindustrie
gaat het niet zo goed. Waardering
had hij echter voor de studiezin van
de jongeren. Voor alles, zo beklem
toonde hij, is er ook moed nodig ge
weest om te gaan werken in de
"schoenindustrie". Men staat er ech
ter niet bij stil en zeker niet op zo'n
feestelijke dag als vandaag. Wat u
hebt gedaan verdient navolging. De
goed kant van de bedrijfstak is, dat
goede bedrijven het wel zullen halen.
De Pfaff-Nederland gaat zijn
hoofdkantoor verplaatsen van Den
Bosch naar Amsterdam, waarbij 20
man wordt ontslagen. In Amsterdam
wordt het met Pfaff-België samen
gevoegd.
In Someren zijn 2 personen ge
dood bij een botsing en twee ern
stig gewond; in Nunspeet een moe
der met haar zoontje. Verder wa
ren er op de weg nog een tiental
doden te betreuren.
Twee militairen zijn niet 8
maanden gestraft omdat de een de
militaire groet weigerde te bren
gen en de ander niet op tijd van
verlof terug was.
gedane vakkennis in de toekomst nog
veihreed zou worden. Het maken van
een schoen berust nog voor een groot
gedeelte op handenarbeid en het inte
ressante aspect hieraan is dat men
het product ziet groeien, dit in te
genstelling tot de machinale arbeid.
Bovendien komt daar nog bij, dat nu
we een zekere mate van welvaart le-
De namen van de geslaagden en de
namen van de personen, die een prijs
kregen uitgereikt zijn als volgt:
Jongens: Schoenindustrie
le prijs: R. Mieris, Schoenenatelier
Jaconella, Waalwijk.
2e prijs: R. Voogd, Schoenfabriek
Gebr. Timmers, Kaatsheuvel.
Meisjes: Schoenindustrie
pxijo. 1*1. Vclll üiooeil, öL-ilUClllc«-
1K.U Aj. oo o UC AWit, V» dctlWJJiv.
prija; xi. xvieijösen (na iumi£ mei
v_». tic vues, öGiioeiuaorieiv. n. uc o
ue rv.oi'1..
rrijs lederwaren (jongens en meis
jes samen)
J. v. d. Velden, Lederwarenfabriek
net Zuiden, Waspiit.
ue geslaagden zijn:
Jongens: J. A. van Wanrooy, Jac.
Bergmans Holland N.V., Waalwijk;
C. A. A. H. v. d. Geyn, Bloch
Stibbe N.V., Waalwijk;
J. A. M. van Best, Fa. J. van Esch,
Loon op Zand;
A. W. A. M. de Groot, Ivo van Ha-
ren's Schoenfabr. N.V., Waalwijk;
R. Mieris en M. J. C. van Drunen,
Schoenenatelier Jaconella Waalwijk.
M. A. G. Mefers, Schoenfabriek No
vae N.V., Dussen;
A. W. M. Reijnders en A. J. M.
Reijnders, Schoenfabriek Pelikaan,
Rijen;
H. Kouwenberg, Schoenfabriek C.
v. Riel N.V., Drunen;
J. A. A. van Oostrum, Schoenma
kers Schoenfabr. N.V., Kaatsheuvel;
R. P. L. J. Voogd, Gebr. Timmers,
Kaatsheuvel;
J. C. H. M. Damen en J. M. L. M.
v. d. Hoek, M. J. Vesters Schoenfa
brieken, Kaatsheuvel;
Meisjes:
M. J. H. van Dongen, Ph. M. J. v.
d. Sanden, H. G. M. Kipping, W. H.
Kluytenaar, J. W. B. M. de Jong,
M. J. A. Schonis, C. C. H. Laros,
Ch. A. P. M. Laros, J. M. G. C.
Blokvoort, allen Schoenfabriek Col
ly te Kaatsheuvel.
H. M. Kleijssen, G. J. Werther, G.
M. C. de Vries, J. Roelofs, M. van
Essen, allen Schoenfabriek A. J.
de Kort te Waalwijk.
Chr. F. Broeders, H. C. J. M. van
Wanrooy, J. A. C. van Gorkum, C.
Chr. M. J. de Nijs, allen Schoenfa
briek Martino te Kaatsheuvel.
E. M. Laros, J. H. v. d. Wouw, P.
H. J. Grootzwagers, W. M. A. de
Boer, allen Schoenmakers Schoen
fabrieken te Kaatsheuvel.
Lederwarenbedrijven: Jongens:
F. G. Slaats, Schoenfabriek A. J.
de Kort, Waalwijk.
A. X. Blikman, Lemi Luxe Leder
waren N.V., Drunen.
Meisjes: M. E. Liebregts, P. H. M.
Verhof, J. C. H. Timmermans, W.
M. Strengers, A. M. van Oosterhout
allen Castelijn Beerens, Waalwijk.
J. Th. Musters, J. P. M. v. d. Vel
den, Lederwarenfabriek Het Zui
den, Waspik.
Louis Armstrong werd op 4 juli 1900 geboren in een van de drukste
èn armste wijken van New Orleans in Back o' Town. Hij werd opge
voed in het huis van zijn grootmoeder. Op oudejaarsavond van het
jaar 1912 liep hij met een stel feestende vriendjes door de sloppen van
een negerwijk. Hij schoot toen enkele losse flodders af uit een oud pi
stool, dat hij ergens had gevonden. Hij werd door de politie gearres
teerd en moest naar het gesticht voor verwaarloosde negerkinderen.
In dit gesticht kreeg hij zijn eerste muzieklessen. Via het fanfareorkest
van dit tehuis zou hij de muziekwereld binnentreden, die hem later
zou kronen als de King of Jazz. Met zijn formidabel trompetspel en
zijn even merkwaardige als fascinerende vocale kwaliteiten werd Louis
Armstrong een begrip in de wereld van de lichte muze, een man, die
jaren aan de top heeft gestaan en die talloze jazzmusici heeft beïn
vloed.
Het is op zich al een merkwaardig
feit dat een van 's werelds meest be
faamde jazzmusici zijn eerste muzi
kale vorming binnen een gesticht
voor jeugdige onbehuisden kreeg.
Louis maakt lange tijd deel uit van
hel „huisorkest", dat een van de op
passers, 'n zekere Peter Davis, had
gevormd. In deze jarer werd ook
de jazz geboren en dan in het bij
zonder die stijl, die men de New-
Orleans-stijl noemt en die uitslui
tend door negers werd gespeeld. In
alle negerbuurten van New Orleans
kon van deze muziek worden geno
ten. Grote favoriet van het publiek
in die dagen was de legendarische
Buddy Holden, de eerste grote jazz-
Irompettist uit de geschiedenis, die
vooral door de gekleurde bevolking
op de handen werd gedragen.
Op 17-jarige leeftijd trad Louis
Armstrong, die op dat moment nog
geen noot kon lezen, toe tot de be
roemde Kid Ory band, nadt hij eerst
enkele maanden met Joe Lindsey en
Morris French een orkestje had ge
vormd. In de Kid Ory band ont
plooide Armstrong voor het eerst
zijn grote gaven en in de tien daar
opvolgende jaren maakte hij deel
uit van andere vooraanstaande jazz
bands zoals Zutty Singleton, Tom
Anderson, King Olivier, Fletcher
Henderson, Erskine Tate, Caroll
Dickerson en vele onderen.
In de tweede helft der twintiger
jaren formeerde Armstrong zijn le
gendarische „Hot Five" en „Hot Se
ven" in Chicago en in deze jaren
vestigde hij zijn reputatie als groot
jazzmusicus. Door de grammofoon
werd hij al spoedig in de gehele we
reld bekend en in de jaren dertig
zet hij voet op Europese bodem
voor een groot aantal tournees,
waar hij steeds warm werd toege
juicht.
Armstrong werd bij een nog gro
ter publiek bekend, toen hij voor de
film ging optreden. In 1936 werd de
WAALWIJK Jan Jansen is nog altijd de grote vedette van de Neder
landse professional wielrenners op de weg, zoals Peter Post dat in nog
groter mate bij de renners op de baan is. Dat zijn twee wielrenners,
die grote triomfen hebben behaald,rraar nog veel vaker door een heel
zure appel moesten bijten. Daarnaast hebben we vele jonge wielren
ners, waarvan kenners zeggen dat het hen bepaald niet aan talent ont
breekt. Toch komen ze nauwelijks cp het voorste plan. In ons eigen
landje lukt dat nog wel, maar daarbuiten is de concurrentie vaak te
scherp.
De Belg Eddy Merkx mag dan het hoogste niveau reiken, ondanks
soms te sterk worden geacht, hij
heeft in zijn land een geweldige ri
valiteit tegen zich ontketend. Het
gaat de Belgische prof-wielrenners
rauutrlijk om de duiten, maar eer
levert in de sport ook veel geld op.
Zij het vaak indirect. Naarstig heb
ben de landgenoten van Merkx ge
zocht naar zijn zwakke plekken.
Die zijn gevonden: vooral in een
eindsprint met een groepje moet het
wieleridool van zovele Belgen vaak
het onderspit delven.
Merkx schijnt de Italianen te heb
ben geïnspireerd. Nog niet zo lang
geleden kon men bepaald niet erg
geïnteresseerde Italiaanse pedaleurs
aan het werk zien. Vooral in hun
eigen ronde op het Apenijns schier
eiland is het voor de Italianen een
nationale eer geworden te winnen.
Toen Bitossi zich stevig in het rose
leiderstricot had gereden en dat 'n
paar dagen voor het einde van de
ronde nog om had kreeg hij de
openlijke steun van andere Italiaan
se ploegen Zij vormden een com
bine tegen de Belgen, die tot nu toe
in het voorseizoen bijna alle grote
wedstrijden wonnen.
Hier en daar in kleinere koersen
gunnen de grote Belgen en Italia
nen de Fransen en Nederlanders het
wel om ook eens een graantje mee
te pikken. Per slot moeten zij zo-
voel te vriend worden gehouden
dat zij ook eens te gebruiken zijn
voor steun aan een Belgische of Ita
liaanse zege.
Hoewel de Nederlandse prof-
wielrenners internationaal niet tot
de wereldtitel van Harm Ottenbros
vorig jaar, zijn wij wel in staat
twee zeer behoorlijke ploegen aan
de start te brengen in de Ronde van
Frankrijk. Veruit het grootste eve
nement ieder jaar op de wielerka-
lender voor gote etappe wedstrijden.
Vorig jaar wist Rini Wagtmans
daarin een net wat hogere plaats
dan Jan Jansen te veroveren.
Toch leek het erop, dat een ge
weldige rivaliteit zou ontstaan, die
het Nederlandse wereldje van wie-
lerprofs zou wakker schudden. Maar
Rini dacht dat hij er al was. Hij
hield er geen rekening mee, dat zijn
plaats in de totale rangschikking
van de Tour zodanig was, dat vele
Belgen en Italianen nog boven hem
stonden.
De wielrennerij is nu eenmaal 'n
keiharde sport. Wil je op een be
hoorlijk niveau meedraaien in de
wegkoersen dan heb je aan talent,
conditie, uithoudingsvermogen en
sprintcapaciteiten niet genoeg. Het
doorzettingsvermogen is heel be
langrijk. Dat geldt niet alleen voor
een zware etappekoers, maar in nog
sterkere mate voor de training en
het voor ogen houden van een hoog
gesteld doel door de jaren heen.
Voordat Jan Jansen in de Ronde
van Frankrijk kon zegevieren en
het wereldkampioenschap op de
weg kon veroveren heeft hij enorm
moeten leren „afzien". Dat is het
erkennen van het meesterschap
van een andere renner. Je moet le
ren je krachten te verdelen en op
99
het juiste moment in de aanval te
gaan. Lukt dat, dan moet je nog
kunnen doorzetten als je pech hebt
van een valpartij of één of meer
lekke banden.
En als je dan een poosje succes
vol hebt gekoerst is het niet meer
dan normaal, dat de grote vorm er
eens uitraakt. Voorts moet je kun
nen accepteren, dat je tervville van
een ploeggenoot een stap terug doet
en dat is voor een ambitieuze jonge
renner vaak heel moeilijk. Dat „af
zien" is juist het moeilijkste. En het
lijkt erop, dat veel jonge landgeno
ten die vrij vlot tot de nationale top
zijn doorgedrongen dat nog te moei
lijk kunnen verwerken. Toch zijn
zij ook bij de amateurs wel voor on
aangename verrassingen geplaatst.
Juist jongens die als amateur
fraaie resultaten boekten en in hun
eerste profkoersen ook een flink
partijtje konden meeblazen krijgen
het moeilijk als het keiharde spel
om de duiten op gang komt. Dan
zijn de echte toprenners niet meer
soepel. Dan laten zij een ander niet
winnen en de teleurstelling die
daaruit ontstaat bij de mindere go
den uit zich vaak in kankeren en
beschuldigen. Maar de jonge ren
ners die door die moeilijke periode
goed heenkomen kunnen tottdeechte
top doordringen. En dan handelen
zij net zo als de mannen waarop zij
nu soms kritiek hebben.
De beroepswielrennerij is keihard,
net als elke beroepssport. Het is zo
hard, dat je je kunt afvragen of
hier nog van sport sprake is. Is het
veelal zo, dat het geen sport maar
doodgewoon een beroep is om het
dagelijks brood, al of niet goed be
legd, te verdienen? En zoals in al
les geldt ook hier, maar dan wel
erg goed zichtbaar, het recht van de
sterkste. Bij de profs komt dat veel
beter tot uiting dan bij de amateurs.
Om zelf dat recht te verwerven is
een enorme dosis doorzettingsver
mogen nodig.
film „Pennies from Heaven" niet in
de laatste plaats door zijn medewer
king een kasstuk van de eerste or
de. Door dit succes werd Armstrong
nu regelmatig voor het witte doek
gevraagd. Hij trad onder meer op in
rolprenten als „The Glenn Miller
Story" en „High Society", die in de
gehele wereld een miljoenenpubliek
naar de bioscopen lokten. Het pu
bliek kon Armstrong hier niet al
leen als een formidabel trompettist,
maar ook als een zeer extravagant
vocalist bewonderen.
Tournees naar de Sowjet-Unie,
Latijns-Amerika, Japan en Afrika
volgden en overal liep het storm
om de zwarte maestro in actie te
zien. En daarnaast bleef hij natuur
lijk doorgaan met zijn werk voor de
grammaofoon en zijn platen kregen
steeds een hoge plaats op de best
sellerlijst. Natuurlijk deed Arm
strong concessies aan de smaak van
het publiek en bracht hij ook com
merciële muziekjes, maar ook die
niemandalletjes gaf hij een zo per
soonlijke kleur, dat zelfs de doorge
winterde jazzliefhebber ze met ge
noegen beluisterde.
Wat de vooral in Armstrong moe
ten bewonderen is de manier waar
op hij zijn talenten steeds verder
wist te ontwikkelen. De oude maes
tro liet zich niet verdringen door de
teenagersterren. Hij bleef aan de
top. Zo werd hij nog eens no. 1 op
de hitparade met de vertolking van
een song uit „Hello Dolly".
Maar het is toch vooral als jazz
musicus, dat hij zal voortleven.
Voor ieder, die de jazz beoefent, is
Armstrong de grote leermeester,
the King of Jazz. Tal van vooraan
staande musici, in de eerste plaats
natuurlijk de trompettisten, zijn
door hem beïnvloed. Maar ook an
dere groten aan het jazzfirmamen
zoals Lion Hampon en Milon Mer-
row hebben invloed van zijn erus-
achige persoonlijkheid ondergaan.
Zijn echnische vaardigheid en zijn
fabelachtige improvisati zullen
blijven boeien en nog vele musici
inspireren.
Grotestraat 205 - WAALWIJK - TEL. 041 60-32621
Om Uzelf onnodig gezoek te besparen,
nodigen wij U uit om eens bij ons te komen
kijken.
Uw Juwelier met het Klokkenspel
Grotestraat 260, Waalwijk tel. 04160 - 34681