A. Geurts: «Lichtpunt in de Nederlandse schoenindustrie Van 8 tot staan wij klaar 18 uur voor u n Antoon Tielen VAS-DIPLOMA VOOR 45 GESLAAGDEN LOUIS ARMSTRONG, KING OF JAZZ, WORDT ZATERDAG 70 JAAR ONZE PROF-WIELRENNERS MISSEN TALENT OF DOORZETTINGSVERMOGEN Exclusiviteit is lang niet overal te vinden ADVERTENTIES ABONNEMENTEN De Echo van het Zuiden DRUKWERK 14 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN DONDERDAGAVOND 2 JULI 1970 14 15 Bijeenkomst in De Gildenbond te Kaatsheuvel Nieuwe aanpak Lichtpunt Geslaagden Muzikale opvoeding in een gesticht Reputatie als groot jazz-musicus Film Belgen en Italianen leveren voortdurend felle strijd Bredere basis Keihard Afzien" is moeilijk Aan de fop DRUKKERIJ Onze kantoren zijn geopend van 's-morgens 8.00 tot 's-avonds 18.00 uur U kunt dus ook tijdens het middaguur terecht. Juwelier J. Kn VERHULST KAATSHEUVEL - In zaal de Gildenbond te Kaatsheuvel werd woens dagavond aan een groot aantal geslaagden van de Stichting Vakopleiding Schoenindustrie (VAS) het diploma uitgereikt en werden aan verschillen de jongens en meisjes ook nog fraaie prijzen aangeboden in verband met hun prestaties. De avond werd geopend door de heer W. Soeterboek, die een groot aantal personen kon welkom heten. Hij noemde deze bijeen komst voor de jongens en meisjes een hoogtepunt in hun leven en hij zou dit hoogtepunt dan ook liever het beginpunt van de maatschappelijke car rière willen noemen. De heer F. Beernink, directeur van de LTS Waalwijk wenste alle jongens en meisjes geluk met het behaalde diploma. Hij stelde dat het niet ge makkelijk was om al zo vroeg naar het bedrijfsleven te gaan. Eigenlijk is de leeftijd nog te jong. Debet hier aan zijn dat men geen dagschool ge volgd heeft, terwijl ook huiselijke omstandigheden een rol kunnen spe- Naast de wat somberder kanten is dit toch zeker een lichtpunt voor de schoenindustrie in Nederland". Hij vond het een verheugend teken dat zovelen werk kunnen vinden in de toeleveringsbedrijven. Bovendien zijn er nog steeds bedrijven die een groot tekort hebben aan werknemrs. Het struktuuronderzoek door het be- drijfsschap hoopte hij, zal er ook toe bijdragen om de schoen en lederin dustrie weer gezond te maken. Wat de geslaagden betrof, kon hij verder nog de wens uitspreken dat de nu op- ven, het produkt ook goed moet zijn ten aanzien van de verkoop. We moe ten blijven leren om de tijd te blij ven verstaan. Hierna ging de heer Geurts over tot de uitreiking van de diploma's. In zijn slotwoord ten aanzien van het officiële gedeelte van de avond, zei de heer W. Soeterboek dat de schoenindustrie nog leeft en zal blij ven leven, hoewel er over een tiental jaren een ander gezicht van deze in dustrie zal zijn te zien. Deze aanpak tot verandering en vernieuwing zal door iedereen die erbij betroken is moeten worden aangepakt. Hij con cludeerde dan ook, dat de Neder landse schoenindustrie er bovenop zal komen en zal uitgroeien tot een bloei de bedrijfstak. De geslaagden voor de VAS-opleiding, gefotografeerd voor de Gildenbond in Kaatsheuvel, waar woensdag avond de diploma's werden uitgereikt. len. Tijdens de lessen die gegeven zijn is getracht naast het vaktechnische gedeelte ook aan de jongens en meis jes een brede maatschappelijke oriën tatie mee te geven. Nu leeft men nog in een onstuimige periode, maar hij hoopte dat de vorming, die nu gege ven is, zou mogen bijdragen tot een uiting daarvan in de latere levens periode. Het onderwijs dat we nu kennen is modern te noemen. Jammer vond hij het dat door sluiting van bedrijven verschillende jongens en meisjes hun opleiding niet konden voltooien. Hij achtte de oprichting van een studie fonds zeer zinvol en hij hoopte daar bij ook vooral op de medewerking van de kleinere bedrijven. Hij spoorde tenslotte de ouders nog aan hun kin deren te laten studeren. Dank bracht deh eer Beernink nog aan het perso neel van de scholen voor het theore tische onderwijs, aan de VAS en het leerlingstelsel voor de gegeven advie zen en aan de industrie voor de goe de samenwerking tussen bedrijven en school. De uitreiking van de prijzen ge schiedde door de heer A. Geurts in zijn kwaliteit als voorzitter van de VAS. "Nu staan er weer jonge men sen klaar voor de industrie. Met de nationale schoen- en lederindustrie gaat het niet zo goed. Waardering had hij echter voor de studiezin van de jongeren. Voor alles, zo beklem toonde hij, is er ook moed nodig ge weest om te gaan werken in de "schoenindustrie". Men staat er ech ter niet bij stil en zeker niet op zo'n feestelijke dag als vandaag. Wat u hebt gedaan verdient navolging. De goed kant van de bedrijfstak is, dat goede bedrijven het wel zullen halen. De Pfaff-Nederland gaat zijn hoofdkantoor verplaatsen van Den Bosch naar Amsterdam, waarbij 20 man wordt ontslagen. In Amsterdam wordt het met Pfaff-België samen gevoegd. In Someren zijn 2 personen ge dood bij een botsing en twee ern stig gewond; in Nunspeet een moe der met haar zoontje. Verder wa ren er op de weg nog een tiental doden te betreuren. Twee militairen zijn niet 8 maanden gestraft omdat de een de militaire groet weigerde te bren gen en de ander niet op tijd van verlof terug was. gedane vakkennis in de toekomst nog veihreed zou worden. Het maken van een schoen berust nog voor een groot gedeelte op handenarbeid en het inte ressante aspect hieraan is dat men het product ziet groeien, dit in te genstelling tot de machinale arbeid. Bovendien komt daar nog bij, dat nu we een zekere mate van welvaart le- De namen van de geslaagden en de namen van de personen, die een prijs kregen uitgereikt zijn als volgt: Jongens: Schoenindustrie le prijs: R. Mieris, Schoenenatelier Jaconella, Waalwijk. 2e prijs: R. Voogd, Schoenfabriek Gebr. Timmers, Kaatsheuvel. Meisjes: Schoenindustrie pxijo. 1*1. Vclll üiooeil, öL-ilUClllc«- 1K.U Aj. oo o UC AWit, V» dctlWJJiv. prija; xi. xvieijösen (na iumi£ mei v_». tic vues, öGiioeiuaorieiv. n. uc o ue rv.oi'1.. rrijs lederwaren (jongens en meis jes samen) J. v. d. Velden, Lederwarenfabriek net Zuiden, Waspiit. ue geslaagden zijn: Jongens: J. A. van Wanrooy, Jac. Bergmans Holland N.V., Waalwijk; C. A. A. H. v. d. Geyn, Bloch Stibbe N.V., Waalwijk; J. A. M. van Best, Fa. J. van Esch, Loon op Zand; A. W. A. M. de Groot, Ivo van Ha- ren's Schoenfabr. N.V., Waalwijk; R. Mieris en M. J. C. van Drunen, Schoenenatelier Jaconella Waalwijk. M. A. G. Mefers, Schoenfabriek No vae N.V., Dussen; A. W. M. Reijnders en A. J. M. Reijnders, Schoenfabriek Pelikaan, Rijen; H. Kouwenberg, Schoenfabriek C. v. Riel N.V., Drunen; J. A. A. van Oostrum, Schoenma kers Schoenfabr. N.V., Kaatsheuvel; R. P. L. J. Voogd, Gebr. Timmers, Kaatsheuvel; J. C. H. M. Damen en J. M. L. M. v. d. Hoek, M. J. Vesters Schoenfa brieken, Kaatsheuvel; Meisjes: M. J. H. van Dongen, Ph. M. J. v. d. Sanden, H. G. M. Kipping, W. H. Kluytenaar, J. W. B. M. de Jong, M. J. A. Schonis, C. C. H. Laros, Ch. A. P. M. Laros, J. M. G. C. Blokvoort, allen Schoenfabriek Col ly te Kaatsheuvel. H. M. Kleijssen, G. J. Werther, G. M. C. de Vries, J. Roelofs, M. van Essen, allen Schoenfabriek A. J. de Kort te Waalwijk. Chr. F. Broeders, H. C. J. M. van Wanrooy, J. A. C. van Gorkum, C. Chr. M. J. de Nijs, allen Schoenfa briek Martino te Kaatsheuvel. E. M. Laros, J. H. v. d. Wouw, P. H. J. Grootzwagers, W. M. A. de Boer, allen Schoenmakers Schoen fabrieken te Kaatsheuvel. Lederwarenbedrijven: Jongens: F. G. Slaats, Schoenfabriek A. J. de Kort, Waalwijk. A. X. Blikman, Lemi Luxe Leder waren N.V., Drunen. Meisjes: M. E. Liebregts, P. H. M. Verhof, J. C. H. Timmermans, W. M. Strengers, A. M. van Oosterhout allen Castelijn Beerens, Waalwijk. J. Th. Musters, J. P. M. v. d. Vel den, Lederwarenfabriek Het Zui den, Waspik. Louis Armstrong werd op 4 juli 1900 geboren in een van de drukste èn armste wijken van New Orleans in Back o' Town. Hij werd opge voed in het huis van zijn grootmoeder. Op oudejaarsavond van het jaar 1912 liep hij met een stel feestende vriendjes door de sloppen van een negerwijk. Hij schoot toen enkele losse flodders af uit een oud pi stool, dat hij ergens had gevonden. Hij werd door de politie gearres teerd en moest naar het gesticht voor verwaarloosde negerkinderen. In dit gesticht kreeg hij zijn eerste muzieklessen. Via het fanfareorkest van dit tehuis zou hij de muziekwereld binnentreden, die hem later zou kronen als de King of Jazz. Met zijn formidabel trompetspel en zijn even merkwaardige als fascinerende vocale kwaliteiten werd Louis Armstrong een begrip in de wereld van de lichte muze, een man, die jaren aan de top heeft gestaan en die talloze jazzmusici heeft beïn vloed. Het is op zich al een merkwaardig feit dat een van 's werelds meest be faamde jazzmusici zijn eerste muzi kale vorming binnen een gesticht voor jeugdige onbehuisden kreeg. Louis maakt lange tijd deel uit van hel „huisorkest", dat een van de op passers, 'n zekere Peter Davis, had gevormd. In deze jarer werd ook de jazz geboren en dan in het bij zonder die stijl, die men de New- Orleans-stijl noemt en die uitslui tend door negers werd gespeeld. In alle negerbuurten van New Orleans kon van deze muziek worden geno ten. Grote favoriet van het publiek in die dagen was de legendarische Buddy Holden, de eerste grote jazz- Irompettist uit de geschiedenis, die vooral door de gekleurde bevolking op de handen werd gedragen. Op 17-jarige leeftijd trad Louis Armstrong, die op dat moment nog geen noot kon lezen, toe tot de be roemde Kid Ory band, nadt hij eerst enkele maanden met Joe Lindsey en Morris French een orkestje had ge vormd. In de Kid Ory band ont plooide Armstrong voor het eerst zijn grote gaven en in de tien daar opvolgende jaren maakte hij deel uit van andere vooraanstaande jazz bands zoals Zutty Singleton, Tom Anderson, King Olivier, Fletcher Henderson, Erskine Tate, Caroll Dickerson en vele onderen. In de tweede helft der twintiger jaren formeerde Armstrong zijn le gendarische „Hot Five" en „Hot Se ven" in Chicago en in deze jaren vestigde hij zijn reputatie als groot jazzmusicus. Door de grammofoon werd hij al spoedig in de gehele we reld bekend en in de jaren dertig zet hij voet op Europese bodem voor een groot aantal tournees, waar hij steeds warm werd toege juicht. Armstrong werd bij een nog gro ter publiek bekend, toen hij voor de film ging optreden. In 1936 werd de WAALWIJK Jan Jansen is nog altijd de grote vedette van de Neder landse professional wielrenners op de weg, zoals Peter Post dat in nog groter mate bij de renners op de baan is. Dat zijn twee wielrenners, die grote triomfen hebben behaald,rraar nog veel vaker door een heel zure appel moesten bijten. Daarnaast hebben we vele jonge wielren ners, waarvan kenners zeggen dat het hen bepaald niet aan talent ont breekt. Toch komen ze nauwelijks cp het voorste plan. In ons eigen landje lukt dat nog wel, maar daarbuiten is de concurrentie vaak te scherp. De Belg Eddy Merkx mag dan het hoogste niveau reiken, ondanks soms te sterk worden geacht, hij heeft in zijn land een geweldige ri valiteit tegen zich ontketend. Het gaat de Belgische prof-wielrenners rauutrlijk om de duiten, maar eer levert in de sport ook veel geld op. Zij het vaak indirect. Naarstig heb ben de landgenoten van Merkx ge zocht naar zijn zwakke plekken. Die zijn gevonden: vooral in een eindsprint met een groepje moet het wieleridool van zovele Belgen vaak het onderspit delven. Merkx schijnt de Italianen te heb ben geïnspireerd. Nog niet zo lang geleden kon men bepaald niet erg geïnteresseerde Italiaanse pedaleurs aan het werk zien. Vooral in hun eigen ronde op het Apenijns schier eiland is het voor de Italianen een nationale eer geworden te winnen. Toen Bitossi zich stevig in het rose leiderstricot had gereden en dat 'n paar dagen voor het einde van de ronde nog om had kreeg hij de openlijke steun van andere Italiaan se ploegen Zij vormden een com bine tegen de Belgen, die tot nu toe in het voorseizoen bijna alle grote wedstrijden wonnen. Hier en daar in kleinere koersen gunnen de grote Belgen en Italia nen de Fransen en Nederlanders het wel om ook eens een graantje mee te pikken. Per slot moeten zij zo- voel te vriend worden gehouden dat zij ook eens te gebruiken zijn voor steun aan een Belgische of Ita liaanse zege. Hoewel de Nederlandse prof- wielrenners internationaal niet tot de wereldtitel van Harm Ottenbros vorig jaar, zijn wij wel in staat twee zeer behoorlijke ploegen aan de start te brengen in de Ronde van Frankrijk. Veruit het grootste eve nement ieder jaar op de wielerka- lender voor gote etappe wedstrijden. Vorig jaar wist Rini Wagtmans daarin een net wat hogere plaats dan Jan Jansen te veroveren. Toch leek het erop, dat een ge weldige rivaliteit zou ontstaan, die het Nederlandse wereldje van wie- lerprofs zou wakker schudden. Maar Rini dacht dat hij er al was. Hij hield er geen rekening mee, dat zijn plaats in de totale rangschikking van de Tour zodanig was, dat vele Belgen en Italianen nog boven hem stonden. De wielrennerij is nu eenmaal 'n keiharde sport. Wil je op een be hoorlijk niveau meedraaien in de wegkoersen dan heb je aan talent, conditie, uithoudingsvermogen en sprintcapaciteiten niet genoeg. Het doorzettingsvermogen is heel be langrijk. Dat geldt niet alleen voor een zware etappekoers, maar in nog sterkere mate voor de training en het voor ogen houden van een hoog gesteld doel door de jaren heen. Voordat Jan Jansen in de Ronde van Frankrijk kon zegevieren en het wereldkampioenschap op de weg kon veroveren heeft hij enorm moeten leren „afzien". Dat is het erkennen van het meesterschap van een andere renner. Je moet le ren je krachten te verdelen en op 99 het juiste moment in de aanval te gaan. Lukt dat, dan moet je nog kunnen doorzetten als je pech hebt van een valpartij of één of meer lekke banden. En als je dan een poosje succes vol hebt gekoerst is het niet meer dan normaal, dat de grote vorm er eens uitraakt. Voorts moet je kun nen accepteren, dat je tervville van een ploeggenoot een stap terug doet en dat is voor een ambitieuze jonge renner vaak heel moeilijk. Dat „af zien" is juist het moeilijkste. En het lijkt erop, dat veel jonge landgeno ten die vrij vlot tot de nationale top zijn doorgedrongen dat nog te moei lijk kunnen verwerken. Toch zijn zij ook bij de amateurs wel voor on aangename verrassingen geplaatst. Juist jongens die als amateur fraaie resultaten boekten en in hun eerste profkoersen ook een flink partijtje konden meeblazen krijgen het moeilijk als het keiharde spel om de duiten op gang komt. Dan zijn de echte toprenners niet meer soepel. Dan laten zij een ander niet winnen en de teleurstelling die daaruit ontstaat bij de mindere go den uit zich vaak in kankeren en beschuldigen. Maar de jonge ren ners die door die moeilijke periode goed heenkomen kunnen tottdeechte top doordringen. En dan handelen zij net zo als de mannen waarop zij nu soms kritiek hebben. De beroepswielrennerij is keihard, net als elke beroepssport. Het is zo hard, dat je je kunt afvragen of hier nog van sport sprake is. Is het veelal zo, dat het geen sport maar doodgewoon een beroep is om het dagelijks brood, al of niet goed be legd, te verdienen? En zoals in al les geldt ook hier, maar dan wel erg goed zichtbaar, het recht van de sterkste. Bij de profs komt dat veel beter tot uiting dan bij de amateurs. Om zelf dat recht te verwerven is een enorme dosis doorzettingsver mogen nodig. film „Pennies from Heaven" niet in de laatste plaats door zijn medewer king een kasstuk van de eerste or de. Door dit succes werd Armstrong nu regelmatig voor het witte doek gevraagd. Hij trad onder meer op in rolprenten als „The Glenn Miller Story" en „High Society", die in de gehele wereld een miljoenenpubliek naar de bioscopen lokten. Het pu bliek kon Armstrong hier niet al leen als een formidabel trompettist, maar ook als een zeer extravagant vocalist bewonderen. Tournees naar de Sowjet-Unie, Latijns-Amerika, Japan en Afrika volgden en overal liep het storm om de zwarte maestro in actie te zien. En daarnaast bleef hij natuur lijk doorgaan met zijn werk voor de grammaofoon en zijn platen kregen steeds een hoge plaats op de best sellerlijst. Natuurlijk deed Arm strong concessies aan de smaak van het publiek en bracht hij ook com merciële muziekjes, maar ook die niemandalletjes gaf hij een zo per soonlijke kleur, dat zelfs de doorge winterde jazzliefhebber ze met ge noegen beluisterde. Wat de vooral in Armstrong moe ten bewonderen is de manier waar op hij zijn talenten steeds verder wist te ontwikkelen. De oude maes tro liet zich niet verdringen door de teenagersterren. Hij bleef aan de top. Zo werd hij nog eens no. 1 op de hitparade met de vertolking van een song uit „Hello Dolly". Maar het is toch vooral als jazz musicus, dat hij zal voortleven. Voor ieder, die de jazz beoefent, is Armstrong de grote leermeester, the King of Jazz. Tal van vooraan staande musici, in de eerste plaats natuurlijk de trompettisten, zijn door hem beïnvloed. Maar ook an dere groten aan het jazzfirmamen zoals Lion Hampon en Milon Mer- row hebben invloed van zijn erus- achige persoonlijkheid ondergaan. Zijn echnische vaardigheid en zijn fabelachtige improvisati zullen blijven boeien en nog vele musici inspireren. Grotestraat 205 - WAALWIJK - TEL. 041 60-32621 Om Uzelf onnodig gezoek te besparen, nodigen wij U uit om eens bij ons te komen kijken. Uw Juwelier met het Klokkenspel Grotestraat 260, Waalwijk tel. 04160 - 34681

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1970 | | pagina 14