No. 527. 1886. FEUILLETON UitgeverL. J. VEERMAN Hcusden. Anno 1950. Ds Geschiedenis van een Kind. VOO* Dit blad verschijnt eiken WOENSDAG en Z A T E RI) AG. Abonnementsprijs per 3 maanden f 1Franco per post verhooging. zonder pnjs- Advertentiën 16 regels 60 ct. Elke regel meer 10 ct. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Maandag- en Donderdagavond 10 uur. Ingezonden stukken tot Maandag- en Donderdagavond 8 uur. Rotterdam, 31 Augustus. Een bedrijvig heid, als in de laatste dagen waargenomen werd, heeft onze stad in deze eeuw nog niet gekend. Wel is van af de prille jeugd onzer thans reeds bejaarde Koningin de 31ste Aug. als een feestdag door jong en oud gevierd, maar de aloude Prinsessedag van dit jaar stelt al zijne voorgangers in de schaduw. En daartoe bestaat alle reden. Is het niet heden de dag dat de wetenschap een harer grootste triomfen viert, nu ze na circa twee eeuwen zoekens geslaagd is in de oplossing van het lastige probleem het sturen van den luchtballon en is de dag van heden niet de aanvang van een nieuw tijdperk in de mid delen van gemeenschap tusschen verschil lende plaatsen? 'tls verbazend hoe lang de luchtbal zich verzet heeft tegen den menschelijken wil. Toen onze ouders nog kinderen waren, droomde men reeds van bestuurbare lucht schepen en in de boeken uit dien tijd kan men van jaar tot jaar nagaan hoe deze droom tot handelen aanzette. Ja, wat meer is, men vindt sinds de laatste eeuw meer dau hon derd ernstige verslagen van geleerde mannen die constateerden dat nu eindelijk de moei lijke zaak tot een goed eind gebracht en deze of die er in geslaagd was den ballon naar zijn wil te doen voortgaan. De meeste van die verslagen, voorkomende in natuurkundige tijdschriften, zijn met platen toegelicht en na de lezing van elk dezer afzonderlijk, kon een leek in luchtvaart niet anders doen dan vroolijk uitroepen //gevonden, nu zijn ze er eindelijk achter!'' Maar ze waren er niet ach ter, want de volgende jaargang kwam weer met een andere oplossing aan, noodig gewor den omdat de eerste onpraktisch bevonden was, waarna deze nieuwe hetzelfde oordeel tegemoet ging. Uit onze jeugd herinneren we ons de luchtreizen van l'Hoste, Jules, Mangot en anderen, die geregeld in den nazomer de voornaamste plaatsen het genot van een lucht ballon te zien voortdrijven lieten smaken. De gesteldheid van ons vaderland was dien heeren niet gunstig, daar ze negen van de tien keeren genoodzaakt waren in het water neer te komen en toen eindelijk een hunner een noodlottigen dood in de golven der Zui derzee gevonden had, hield de liefhebberij der Fransche luchtschippers voor deze stre ken geheel op. Toen ter tijd werd reeds met grooten op hef gewag gemaakt van den bestuurbaren ballon, waarvan men in het tijdschrift //La Nature" van het jaar 1885, een geïllustreerde beschrijving vinden kan. Tot die dagen had men het meermalen beproefd met stoom en gas. Giffard, een Parijzenaar, waagde het een stoommachine in de schuit te plaatsen en (til proefstuk gelukte, maar de wind was te krachtig en de ballon werd door dezen, zijn natuurlijken vijand, meegesleept. Deze proef neming vervolgde hij door een andere, op ^root-er schaal, die echter jammerlijk mis lukte. De ballon, van langwerpige gedaante, stelde zich, in plaats van horizontaal te stij gen, loodrecht op en sloeg met 't geen er onder hing tegen den grond. Giffard teleur gesteld, ook door weinige medewerking, gaf zijn onderzoek op. Een volgende proef, door de Fransche regeering tijdens den oorlog en 't beleg der hoofdstad aan Dupui de Lome opgedragen, kwatn niet tot uitvoering. Wat later vinden we gewag gemaakt van proeren door Brünn, een Duitscher en Tis- sandier, een Franschman, van welke de eer ste een gaskracnt-machine, de tweede een elec'rische motor aanwendde, maar ook deze ondervonden tot hunne teleurstelling hoe de wind spot met kleine machines, die slechts oen bepaalde kracht kunnen ontwikkelen, die in den regel zwakker is dan de snelheid van den wind. Eindelijk vervaardigde Krebs in 1S84 een luchtbal en deed daarmee zeven korte rei zen, in vijf van welke hij op de plaats der af vaart, wederom landde. Zijn luchtschip be woog zich bij volkomen windstilte met een snelheid van 6,22 m. in de sekonde. Wind stilte is echter in de bovenlucht een onbekende grootheid, deze snelheid moest dus tegen den wind aanmerkelijk verminderen en werd nul bij een tegenwindsnelheid van 6,22 m. Zoo zouden we de geschiedenis van de luchtvaart tot op onze dagen kunnen ver volgen, doch we widen liever dan een dorre opsomming van vruchtelooze pogingen te geven, een sprong nemen tot het jaar 1940, toen een Parijzenaar met den ballon //Paris" Frankrijk doorreisde van 't noorden tot het zuiden, van koers veranderde naar welbe hagen en ook bij zeer hevigen wind nog altijd tegen wind varen kon. In 't vol gend jaar nam hij over Brussel en Amster dam, zonder deze plaatsen aan te doen koers naar Londen en zette van daar de reis voort naar New-York. De Amerikanen ontvingen hem met de grootste vreugde, bewezen den uitvinder hooge eer maar ontstalen hem zijn geheim en voeren 't volgend jaar met verbeterde machines door hun halfrond. Wat daarop gevolgd is, weet iedereen nog. Groote maatschappijen hebben de con currentie aangebonden met de spoorwegen en luchtvaartwegen geschapen, die een geregelde communicatie onderhielden tusschen Londen, Parijs en Petersburg. De luchtschepen heb ben groote veranderingen ondergaan, in groote en geriefelijkheid, zoodat men geen meer volmaakt vervoermiddel voor passa giers uitdenken kan dan 't geen thans, voor 300 reizigers ingericht, gelegenheid aanbiedt van Parijs naar Londen te reizen. Ons vaderland kon niet achter blijven en nadat door vreemd kapitaal een 1 lichtdienst georganiseerd werd tusschen Londen en Amsterdam, die uitmuntende resultaten op levert, ook in 't finantiëele, hebben eenige voorname industriëelen en kapitalisten de handen ineen geslagen en een verbinding tot stand gebracht tusschen onze gemeente en de hoofdstad. En daar de openingsdag bepaald is op de verjaardag vin H. M. en Rotterdam bij deze gelegenheid de eer heeft het geheel Konink lijk Huis in zijn midden te zien, zal het niemand verwonderen als we zeggen dat het heden menschen scheen te regenen. 't Was alsof de spoortreinen en stoom- booten een voorgevoel hadden van het ge vaar dat hun uit de lucht dreigt en tegen over de machtige concurrente eens toonen wildon wat ze wel vermochten, zoo verba zend was heden de toeloop naar de stad. De inwoners zijn niet achtergebleven in betooning hunner vreugde. De stad is in feestgewaad en er worden op groote schaal aanstalten gemaakt voor de illuminatie heden avond. In het tweede blad geven we het woord aan onzen specialiteit in technische zaken, die op zich genomen heeft een beschrijving van het nieuwe vervoermiddel te leveren. (Noot van den Uitgever.) De hier bedoelde be chrijving beslaat te grooten omvang om plaats in ons blad te vinden. We stippen er 't voornaamste uit aan. Naast het stationsgebouw van den lucht- vaartweg, bevindt zich een hooge houten verhevenheid uit balken samengesteld, ter breedte van 100 M. Dit dient om 't uitge worpen anker van 't komende schip te vatten en de nederdaling gemakkelijk te maken. Daarachter ligt het schip van plaatijzer, dat den vorm heeft van een gewoon huis, 't welk voorover ligt, zoodat de vorst van het dak de lucht snijdt, liet bevat drie verdiepingen, 19) Door Pv. Tëllheim. Nadat bet orkest deze eerste proeve van zijne kunstvaardigheid volbracht had, verscheen de direk- teur Gotlhold Milder voor het voetlicht en sprak: «Aan het vereerde publiek, zoowel aan de hoogmo gende vertegenwoordigers van den adel als aan de zeer geachte leden van den burgerstand, maak ik be kend dat het drama »de Burchtvrouw» heden avond niet vertoond kan worden.» Achter het hek verhief zich een luid gemor. »De dood draagt de schuld van dit geval,» ver volgde de oude en zijn bleek gelaat nam eene treu rige uitdrukking aan. Terwijl in de rijen van het publiek cene levendige woorden wisseling ontstond over de vraag: hue liet met dat sterfgeval eigenlijk zat, voer Milder voort: In de plaats \an t'it drama zal in de verrukkelijke solo scène: «Het morgenuurtje eener soubrette», me juffrouw Lotte Lange optreden, de favoiite van hel publiek. «Bravo!» riep de vaandrig. «Daarop volgt een nieuw optreden van de direk- trice,» zoo kondigde de oude man verder aan. «Ver volgens zal ik de eer hebbenzijne stem trilde «een wonde-kind aan hel pubhek voor te stellen. Het is nog zeer jong, te jong om reeds zelfstandig te kunnen dpnkeH. Desniettegenstaande, dames en heeren! zal dat kind uwe grenzclooze bewondering opwekken. Na dit gezegd te hebben, trok bij zich terug. Met den besten uitslag speelde Lotte: «Hel mor genuurtje eener soubrette.» Zij was de uitgelatenheid in persoon, zag er in hare geel zijden japon voortref felijk uit en overstemde met haar schelle gezang de linkelende bekkens, de rommelende pauken, de gil lende klaGnet en de krassende vedel. De dicektrice had, nadat de kas eigenhandig door haar geled'gd was, hare plaats aan het bureel 3an eene oude tooneelspeebter afgestaan, om zich ditmaal bizonder zorgsuldig te kostunmeren voor haar optre den als sterke vrouw; want een bode uit het offi cieren-casino had billetten gehaa'd voor cenige offi cieren van het garnizoen. Enkele oogenbbkken ge leden waren de heeren, waaronder ook Graaf Ilonnif verschenen en hadden niet ver vun het looneel de plaatsen ingenomen, welke de bereidwillige vaandrig voor hen gereseiveerd had. Deze laatste kon niet na laten den heeren zijn leedwezen te kennen te geven, dat zij door zoo laat te komen het beste verzuimd hadden. «Dus ben je tevreden over het spel van mademoi selle Lotte als burchtvrouw, vaandrig?» schersle de kapitein, terwijl hij zijn aardig, met pikante vignetten beschilderd tabakspijpje stopt i. «Het stuk is uitgevallen,antwoordde de, vaandrig, terwijl hij, verlegen lachend, zijn' superieur een' lu cifer aanbood. In plaats daarvan «In plaats daarvan,» zoo viel de eerste luitenant hem in de rede, «heeft dut aardige kind met hare fladderende japon nieuwe lauweren gevlochten in den krans van je jonge roem, hé vaandrig?» «0, zij was verrukkelijk!» «Wegslepend, betooverend, cnz.,« vervolgde de ka pitein die in eene goede luim was. «Het prog amma wordt door dat soort van ambu lante kunstenmakers zelden geheel uiigevoerd,» sprak Graaf llonnil geeuwend. «Ditmaal is daarvoor eene goede reden,» viel de eerste luitenant in. «Gisteren avond nog werd «De Burchtvrouwdoor mademoiselle Giïmell gespeeld «Gestern rot lieule lotneuriede de jongste der officieren. «Zoo broos is ons leven,» zuchtte de kapitein, die smakelijk zijn pijpje rookte. «Grimelli bezat talent en had een gedistingueerd voorkomen,» zeide de eerste, luitenant. «Stierf zij zoo plotseling?» vroeg graaf Ilonnif. «Zij heeft zich zelf van het leven berrofd,» ant woordde de kapitein. «Versmade liefde of trouwbreuk is naar men zegt de drijfveer van hare treu rige daad geweest.» «liet zou er mooi uitzien als elk bedrogen meisje zich zelf van kant moest maken,» merkte de jongste luitenant op, met een kwasterig lachje. «Zeg, vaan drig,» fluisterde hij dezen toe, «bij Lette Lange be hoef je voor zoo iets niet te vreezen.» Graaf Ilonnif, die gedurende liet gesprek over de zclfmoordenarcs opvallend bleek geworden was, had zich in zijn' mantel gehuld alsof hij koud was en zat somher voor zich te kijken. Inmiddels was de direktriee onder de tonen der muziek ten toone.ele verschenen. Zij was in het kostuum eener Tyroolschc en balanceerde een gewicht van hondeid pond op haar hoofd. «Het gewicht is van papier!» riep een ongeloovige Thomas van achter liet hek. «Van papier?» schreeuwde de reuzin, diep ge krenkt in hare eer als kunstenares, en hare boezem begon onder het laag uitgesaeden keurslijf zoo hevig te zwoegen van toorn en verontwaardiging, dat de kettinkjes en gespen, waarmede het versierd was, begonnen te tingelen. Terwijl om hare lippen nog steeds het moeielijk volgehouden glimlachje speelde, liet zij het gewicht dreunend op den vloer vallen, om daarna een balspel met ijzeren kogels te beginnen. Aan het slot van haar optreden reikte zij, onder den bijval van het publiek, het gewicht ten fine van on derzoek aan de naastbij zittende toeschouwers over en verdween achter het gordijn, in het fiere bewust zijn dat hare triumf schitterend was geweest. «Maar dat heeft met tooneelspel toch al bitter weinig uitstaande,» zeide graaf Ilonnif. «Overigens wordt het voor mij tijd om op te stappen, want ik zou gaarne met den nachttrein iu mijn garmzoen terug keeren.» «Er zal nu, naar de vaandrig verzekert, een won derkind optreden,» lachttc de kapitein. «Blijf nog tot wij dat genot eerst gesmaakt hebben, Ilonnif, dan breng ik je een eind weg.» Daar het te verwachten stond dat dan ook de eerste luitenant op zou breken, wisselden de vaandrig en de jongste luitenant een' blik van verstandhouding in het aangename vooruitzicht, het verdere van den avond te kunnen doorbrengen zonder zich te behoe ven genecren voor hunne superieuren. liet gordijn was opgehaald. Gotthold Milder betrad het tooneel in het zijne armen rustte eene kleine gedaante «Wij zijn verdwaald, gansciiel'jk verdwaald,» klaagde hij; «er is geen pad te zien. Woeste berg- stroomen rondom ons. huiveringwekkende kloven en diepe duisternis. Alleen uwe tooverfluit, mijn kind! kan ons nog redding geven.» Het wijnglas, dat graaf Ilonnif een oogenblik te voren in de hand genomen had, viel rinkelend aan scherven. Boeiloos, met omfloerste oogen, staarde Ilonnif naar het kind, dat Milder op den grond ge zet had. tWiM'dl verv-dgd.) kostuum van een' Zigeuner. In

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1886 | | pagina 1