No. 562. Zaterdag 26 Februari. 1887. Eene klemmende vraag. Uitgever: L. J. VEEEMAN Heusden. BUITENLAND. VOOR fit 1 Tot de i,Standaard" werd dezer dagen eene vraag gericht, wier beantwoording m. i. zeer veel voorzichtigheid en tact vereischt. Zooals bekend is, verbiedt de wet op de besmettelijke ziekten in art. 17, dat geene kinderen op scholen mogen worden toege laten, die geene verklaring kunnen over leggen van een geneeskundige, waaruit blijkt dat zij met goed gevolg de inenting der koepokken hebben ondergaan, of aan de natuurlijke pokken hebben geleden. Iemand, die dus zijne kinderen wil laten schoolgaan, moet ze eerst laten inenten. Overtreding van artikel 17 maakt de ouders of voogden strafbaar evenals den onderwijzer, die de ongevaccineerde kinderen toelaat. Er zijn menschen, die er een gewetens bezwaar van maken, hunne kinderen te laten inenten; kunnen zij het bekostigen dat hunne kinderen aan huis onderwijs krijgen, dan zijn de kinderen in zooverre geen dupe, kunnen zij dit niet bekostigen en worden hunne kinderen niet gevaccineerd, dan blijven dezen van onderwijs verstoken. En nu de vraag waarvan ik boven sprak. Een onderwijzer van een christelijke school zegt r/Het wordt mij meer en meer eene klemmende vraag, of ik in dezen niet moet handelen als de wijze vrouwen in Israël, die den Heer meer vreesden dan het gebod des Konings en alzoo de kinderen van be zwaarde ouders, zonder bewijs op school moet nemen. Ik zou gaarne willen weten, of dit kan en mag naar Gods woord, al is men overigens ook diep doordrongen van het besef, dat men de overheid om Gods wil in andere zaken onderdanig moet zijn." Voor een oningewijde is de vraag niet zeer duidelijk. Hij zou er uit kunnen lezen, dat de wijze vrouwen in Israël onge vaccineerde kinderen op school lieten gaan. De vrager bedoelt natuurlijk, dat, evenals de wijze vrouwen de knechtkens der Israë lieten niet doodden ofschoon de Koning het geboden had, hij ook niet ongevaccineerde kinderen uit de school behoefde te weren, hoewel de wet het gebiedt. De uitdrukking ude overheid om Gods wil in andere zaken onderdanig moet zijn," zou ook aanleiding kunnen geven tot mis verstand, de schrijver bedoelt natuurlijk: r/ter wille van God," of lieverwomdat God het wil." Dit zijn evenwel slechts kleinigheden, toch willen wij er even op wijzen om misverstand te voorkomen. Vergelijkingen zijn gemakkelijk als men iets wil bewijzen, maar zij zijn wel eens ge vaarlijk ook. De schrijver of vrager vergelijkt hier zich zeiven bij de wijze vrouwen in Israël. Iedereen weet natuurlijk zelf het best wat hij waard is. Maar de schrijver verge lijkt tevens een gebod van den Koning van Egypte, van een autocraat dus, van een man wiens wil de wet was, met een wet in een beschaafd land, die op de meest legale wijze is tot stand gekomen. Niet een wet dus, die een op een gegeven oogenblik wordt uitgevaardigd als een redmiddel, maar die door koning en ministers en volksvertegen woordiging te zamen is in het leven geroe pen. Nu is het wal waar, dat er eenigen, laten wij zeggen velen, zich tegen deze wet hebben verzet, maar toch de meerderheid keurde haar goed, en in een groot huisgezin zooals de staat dan toch eigenlijk is, moet zich steeds de een naar den ander schikken, anders is er aan de verwarring geen einde. Het gaat nu toch niet aan te zeggent/ik ben tegen die of die wet, en ik onderwerp er mij dus niet aan." En daarom zeggen wij dat er veel voorzichtigheid en tact noodig zal zijn om de vraag goed te beantwoorden, opdat het geweten van den vrager bevredigd wordt. Want verondersteld, dat het antwoord luidde: f/Doe als de wijze vrouwen en gehoorzaam niet aan de wet," dan zal vooreerst de onderwijzer straf beloopen, ten tweede krijgen de ouders of voogden straf, en de kinderen zouden toch ver wijderd worden, des noods met den ster ken arm. Maar er zouden er meer met klemmende vragen kunnen komen, waarop een toestemmend antwoord gemakkelijker met den bijbel in de hand zou kunnen verde digd worden, dan de vaccine-vraag. Tusschen twee haakjes, hoe ik ook ge zocht heb, ik heb het verbod van inenting nergens in den bijbel kunnen vinden. Er wordt maar eenmaal over inënting gesproken en dat is in Rom. XI. Maar dat heeft voor zeker op onze vaccine geen betrekking. Ik twijfel er echter niet aan of de steller van de klemmende vraag zal wel een toepasse- selijke tekst weten. Een spreekwoord zegt immers r/Elke ketter heeft zijn letter." Er valt iemand in de loting, hij heeft een tegenzin in het dienen, zal hij zich ook niet met een klemmende vraag kunnen wen den tot hem, die in het hoogste ressort schijnt te kunnen en mogen beslissen over gewetens- en andere bezwaren? Zal hij ook niet met een bijbeltekst kunnen verdedigen, dat het niet geoorloofd is het zwaard te voeren En heeft hij er niet evenveel recht op, dat aan zijn bezwaar dezelfde aandacht wordt geschonken als aan dat van den ge noemden vrager. Iemand wordt geroepen tot eene voogdij over weezen, die hem dierbaar zijn, maar zijn geweten verbiedt hem het afleggen van den eed. Zal hij nu ook geene klemmende vraag kunnen stellen en niettegenstaande het weigeren van den eed, toch de erfenis gaan beheeren Zouden er niet velen, zeer vele vragen van dezelfde soort gedaan kun nen worden? Hoeveel dingen laten wij na, hoewel de Bijbel ze gebiedt, en hoeveel doen wij, dat de bijbel verbiedt, zonder dat wij eenige gewetenswroeging daarover hebben, zonder dat iemand, ook de meest conscien- tieuse er aan denkt, er eene gewetensvraag van te maken. Wie durft zich nu de macht aanmatigen, hier te beslissen, en als uitlegger en ver klaarder van het Woord in hoogste instan tie uitspraak te doen Dat zou toch moeten gebeuren, wanneer op deze vraag een ant woord kwam, hetzij in bevestigende of in ontkennenden zin. Dat iemand voor zich zelf eene overtuiging heeft, niets beter dan dat, maar dat hij in bovenzinnelijke zaken tegen een ander sterveling zegt, wat moet ik ge- looven, wat moet ik doen om mijn geweten te bevredigen, dat strijdt ten ecnenmale met de Godsdienstige richting van den vrager. Of zijn Bijbel zegt het hem duidelijk en dan heeft hij geen uitlegger noodig, of het is hem niet duidelijk en dan vraagt hij aan een ander mensch een uitlegging, die dan toch ook maar eene menschelijke uitlegging is. Ik kan mij vergissen, maar het zou, dunkt mij, beter geweest zijn, als de schrij ver eenvoudig per brief zijne klemmende vraag had geopperd, dan was zij een geheim gebleven tusschen hem en den geadresseerde. Nu is zij eene openbare zaak geworden, eene vraag, waarop een antwoord moet vallen, misschien in orakeltaal, dus niets zeggend, misschien met den raad, zich aan de wet te onderwerpen, misschien om ge hoorzaam te zijn aan de wet. En het recht, dat de een heeft, om een gedeelte van de wet niet te gehoorzamen, datzelfde recht heeft de ander voor een ander gedeelte, en zoo wordt de geheele wet overtreden, zij het dan ook niet door één persoon. Het doet mij denken aan het Mohame- daansche feestmaal, waarbij een gebraden speenvarkentje op tafel stond. In dezooveelste Sura van den Koran, wordt het eten van varkensvleesch verboden, want, zoo heet het, een deel van het varken is onrein. Maar onze gasten weten er wel raad mee. Een gedeelte is maar onrein, welk deel het is, wordt niet gezegd, Welnu, hij houdt den kop voor onrein en eet een achterpoot. Een tweede houdt de pooten voor onrein en smult aan den kop, enz. enz. Het heele varken raakt op, elk voor zich kent zich vrij van schuld, maar allen te samen hebben zij de geheele wet overtreden. BLAD en Altena, OMMELERWAABD Dit blad verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden 1.Franco per post verhooging. zonder prijs- Advertentiën 16 regels 60 ct. Elke regel meer 10 ct. Groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën worden ingewacht tot Maandag- en Donderdagavond 10 uur. Ingezonde stukken tot Maandag- en Donderdagavond 8 uur. Woensdag tusschen 5 en 8 uur zijn te Toulon, Cannes, Avignon, Nice, Besseges en andere plaat sen der provincie Provence, verscheidene schokken van aardbeving gevoeld. Te Nice stortte een huis in en werden drie personen onder de puiuhoopen bedolven. Van verscheidene huizen stortten de daken in. Men verzekert dat ook te Mentona verscheidene personen gedood of gewond zijn. De spoorwegdienst is gestaakt, ten einde de tunnels te kunnen onderzoeken. Ook te Livorno en te Milaan weiden schokken van aardbeving gevoeld. Te Turin, Genua, Lucca, Pavla en Savona werd de aardbeving nog sterker gevoeld dan in Frankrijk. Te Savona zijn verscheidene huizen ingestort en elf personen gedood. Te Parijs zijn jonge en schoone dames uit de hoogste standen op de dolzinnige gedachte geko men om maaltijden te geven, die zij maaltijd der treurendennoemen. Steeds nemen er twaalf dames aan deel, in rouw gewaad gekleed en wier gelaat door een sluier is bedekt. De zaal is zwart behangen en met zilveren kransen en grafsteenen versierd. Do stoelen hebben de gedaante van overeind staande doodkisten en zijn getooid met lijkkransen. De heften van vorken en messen zijn van been en men drinkt wjjn uit doodshoofden. Al de be dienende personen zijn gekleed als doodgravers, terwijl een onzichtbaar orgel treurmuziek ten ge- hoore brengt. Deze dwaze mode heeft zooveel bijval, dat de geestelijken er van den kansel tegen ijveren, en de abt Duvin, een bekend biechtvader, heeft bekend gemaakt dat hij personen, die aan die dwaasheid meedoen en bij hem komen biechten, geen absolutie zal geven. De telephoondienst tusschen Parijs en Brussel is den 24sten dezer voor het publiek opengesteld. De beroemde schaakspeler Rosenthal speelde de zer dagen te Parijs 30 partijen tegelijk. Hij was 5 uren bezig. Van de 30 won hij er 26 en verloor hij er 1de 3 overigen bleven onbeslist. Ter herinnering aan de Fransche revolutie zal een gedenkteeken te Parijs worden opgericht, dat 5 6 millioen zal kosten. De Min. Berthelot heeft een commissie benoemd, die een ontwerp dienaan gaande zal indienen. Volgens do »Gaulois« zou een hoeveelheid »me- liniet* (de geweldige nieuwe ontplofbare stof, welker samenstelling strikt geheim wordt gehouden), uit het kruitmagazijn te Sevran gestolen zyn. Een oud geschil tusschen Frankrijk en Engeland zal eerstdaags in de Fransche Kamer opnieuw ter sprake gebracht worden. Het betreft een som van 14 millioen franc*, welke, naar men verzekert, is overgeschoten van de schadevergoedingen, in 1826 door Frankrijk betaald aan Engelschen, die verlie zen leden door de groote omwenteling. De zaak werd reeds in 1864, 1866 en 1879 in de Kamer besproken. Thans zal de afgevaardigde Bladin een motie voorstellen, waarin op afdoende regeling van de quaestie wordt aangedrongen. De beroemde rechtsgeleerde en professor te Caën, Demolombe, is gestorven. Hij was 82 jaar oud. Zjjn Cours de Code Napoléon* wordt als een stand aardwerk beschouwd. Naar aanleiding van ons koningsfeest zegt de Londensche »Pall Mall Gazette*: Het meest democratische, en in vele opzichten verst gevordeide land van Europa, heeft met eigen aardige kalmte den 70en verjaardag van zijn koning gevierd. Zulk een feest is noodig om ons te herin neren dat zij in Nederland nog een koningschap hebben. Het is daar een onschadelijke instelling, welke niet zonder nut is, al was het maar alleen omdat zij zoo weinig kwaad doet. De stoere bur gers, die, vóór drie eeuwen, den wagen der Euro- peesche vrijheid bestuurden, gaan nog steeds in de voorhoede van den vooruitgang. In de vorige eeuw vond John Howard hunne gevangenissen veel beter ingericht dan do onze, en in deze eeuw kunnen misschien de maatschappelijke hervormers der we reld in de Nederlaudsche bedelaarskoloniën den sleutel vinden ter oplossing van het raadsel van de Sphinx. Het veel besproken groote stoomschip Great Eastern* is Woensdag verkocht voor 26,000 p. st. 312,000). De kooper, de heer Thomas Brown, moet een agent zijn van de Londensche-Austra lische stoomvaartmaatschappij.* Eenige ondernemende mannen te Londen hebben het reusachtige schip »Great Eastern* gehuurd, met het doel daar een drijvende speelbank van te maken. Daar dobbelspel door de Engelsche wet is ver boden, zal het vaartuig eerst op vijf mijlen afstand van de plaats Brighton voor anker gaan en zich dan niet meer op Engelsch grondgebied of in En gelsche wateren beviuden. Tusschen het schip en de kust zal door middel van kleine vaartuigen ge meenschap worden gehouden. Ten einde heel veel bezoekers to lokken is de vrachtprijs zeer laaggesteld. Bij het vijftigjarig jubileum van koningin Vic toria zal haar door de vrouwen van het eiland Hel goland een rijtuigkleed ten geschenke worden aan geboden, vervaardigd uit witte veeren van op het eiland levende zeevogels. Bij de mijnontploffing in Wales zijn 38 mannon omgekomen. 26 lijken zijn reeds gevonden. Er zijn 8 gewonden. 29 mijnwerkers bleven behouden. Het lijk van E. Douwes Dekker, meer bekend onder den naam van Multatuli fik heb veel geleden), schrijver van de »Max Havelaar*, Vorstenschool* enz., is Woensdag namiddag te Gotha in den lijk oven der Duit8che Vereeniging voor Lijkenverbran- ding, verbrand. Hij is overleden aan de gevolgen van een hevi- ven aanval van asthma, waaraan hij in de laatste jaren lijdende was. De steeds vermeerderende telephoon-geleidingen te Berlijn hebben tegenwoordig eene gezamenlijke lengte van 12,000 kilometers of omtrent den diameter van den aardbol. Het aantal goabonneerden is er ongeveer 6000, dio gemiddeld 100.000 gesprekken per dag houden. In den omtrek der stad is dit aan tal per dag 1500 a 2000. Aan de Berlijnsche tele- phoon zijn 300 beambten werkzaam. Het verst ver wijderde punt, waarmede Berlijn direct telephonisch is verbonden, is Hanover, zijnde een afstand van 340 kilometer.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1887 | | pagina 1