No. 569 BELASTINGEN. I ill HP i BUITENLAND. m 8 Mij dunkt, de minister van financiën zal wel blij geweest zijn, toen hij de Courant van 26 Februari jl. las. Iemand, die zich zeer zedig achter den naam van X verbergt, geeft een lijstje van gemakke lijk te heffen belastingen aan, die, als zij ingevoerd worden, het tekort op het budget als sneeuw voor de zon zullen doen ver dwijnen. Na eerst eene lofrede op zijn land- bouwclub gehouden te hebben, die in een jaar tijd eene kolossale hoeveelheid gras, mest, guano, enz. verbruikt heeft, (smake lijke maaltijd) geefr, X aan den minister den raad den landbouwenden stand te ondersteu nen en opdat dit aan de schatkist niet te veel zou kosten laat hij dadelijk een paar huismiddeltjes volgen om de schatkist goed te stijven. Vooreerst een plakzegel van een halven cent op iedere sigaar, no. 2 een cent belasting op elk tramkaartje, no. 3 eene belasting van 1, 2 of 3 cent op elk spoorwegkaartje, respectievelijk derde, tweede of eerste klasse, enz. Het is verwonderlijk hoeveel eieren van Columbus nog telkens overeind gezet wor den. Want een ei van Columbus is het. Daar suft en peinst de eene minister van financiën zich af na den anderen om een sluitend budget te verkrijgen, belastingen worden ontworpen, voorgesteld en verwor pen, hetzelfde spel begint nog eens en nog eens en altijd te vergeefs. En eensklaps komt daar iemand voor den dag, die het groote raadsel oplost niet alleen, maar nog zooveel over denkt te houden, dat met de rest de landbouwers nog geholpen kunnen worden. Want die halve cent op de sigaren alleen zou al heel wat opbrengen. Er zijn zeker een half millioen Nederlanders, die sigaren rooken, stellen wij elk vier sigaren per dag, dat maakt eene dagelijksche op brengst van 10000 gulden. Het is te hopen, dat de minister van financiën er zijn voordeel mede doet. Als wij de oude boeken en oorkonden nasnuffelen, dan zijn er nog wel meer mid delen om aan geld te komen, middelen, waarover een financier van onze dagen niet eens droomt. Men denke maar aan de prui kenbelasting in het begin dezer eeuw, aan de belasting op het dragen van gepoederd haar, enz. Die twee zouden tegenwoordig wel niet veel opbrengen, maar er zijn andere modes in de plaats gekomen, die met succes konden worden belast. Onze stadhouder Willem III, die ook koning van Engeland was, vond aldaar de geldmiddelen in een berooiden staat. Een kostbare oorlog was gevoerd en de munteu waren zoodanig besnoeid en bedor ven, dat er zeer veel geld noodig was om de zaken weer in het reine te brengen. Zoo voerde hij in 1695 zeker eene van de zon derlingste belastingen in, die ooit bestaan hebben namelijk de belasting op de ge boorte. Deze belasting bestond 13 jaar. ieder, die niet bij het armbestuur was ingeschreven, moest f 1.20 betalen voor Ieder kind, waarmede zijn huisgezin geze gend werd. Deze belasting was natuurlijk zeer drukkend bij de lagere volksklassen, (het geld was toen meer waard dan heden) maar de edellieden en de gegoede burgers moesten nog anders bloeden. Er moest o.a. f 8.60 betaald worden bij de geboorte van het kind van een hertog. Dit was het hoog ste, en de gevorderde som nam naar even redigheid af, totdat zij tot op het minimum van f 1.20 gedaald was. Van iedereen, die eigendommen bezat, hoe weinig ook, werd meer geheven dan f 1.20. Er was natuurlijk geen enkele reden, behalve de behoefte aan geld, om zulk eene belasting te hebben, die men zou gissen precies in strijd te zijn met 's lands belang, vooral te dien tijde, toen do bevolking de helft bedroeg van tegenwoordig. Napoleon dacht er in zijn tijd anders over. Hij gaf premiën aan groote huisgezinnen en in tal rijke familiën werden soms kinderen op kosten van den Staat opgevoed. Tegelijk met de geboortebelasting in En geland bestond er eene andere, die meer leekt van bestaan had; de belasting door de ongehuwde mannen te betalen, 07ndat zij ongehuwd waren. Het is wonder, dat X aan die belasting niet gedacht heeft, die zou tegenwoordig heel wat opbrengen. Deze belasting had nog een ander doel, dan alleen een geldelijk, zij diende om den man aan zijn plicht te herinneren. Zoodra een jonkman den leeftijd van 25 jaar bereikt had, moest hij deze belas ting betalen, die maar 60 cents per jaar bedroeg. Die belasting bepaalde zich niet alleen tot de ongehuwde mannen, maar ook weduwnaars zonder kinderen moesten betalen. Boven den schellingdie door allen moest betaald worden, had iedereen nog een zeker bedrag te betalen voor de weelde van zijn ongehuwden staat, dit werd bere kend naar den rang, die door den delinquent werd bekleedeen hertog of een aartsbis schop betaalde jaarlijks ƒ150, een gewoon grondeigenaar f 27, een gewoon burger 3, en andere naar evenredigheid. Ko ningin Elisabeth belastte elk die niet gere geld naar de Staatskerk ging met 60 cent per jaar. Die belasting werd natuurlijk hoofdzakelijk gedragen door hen, die niet tot de Engelsche kerk behoorden. In het begin dezer eeuw was er ook groote ebbe in de Engelsche schatkist. Koning George III voerde eene belasting in, die misschien nog de meest gehate was van alle, eene belasting op de begra fenissen. Niet alleen, dat iemand zijn ge- heele leven zwoegde om den ambtenaar van de belastingen tevreden te kunnen stel len, als hij op de lijkbaar lag, kon hij niet begraven worden, voor de verschuldigde belasting was voldaan. Men ziet, in virtuositeit voor het uitdenken van zaken, die belast kunnen en konden worden, waren de Engelsche vorsten ge noemden genialen X nog de baas. En nu spreken wij alleen nog maar van Engeland. In het laatst der vorige eeuw was het in Frankrijk en Duitschland al even erg. Geld moest er zijn, geld voor de uitgaven dei- vorsten, geld voor de zware oorlogen, geld voor de gunstelingen en favorites, altijd door maar geld. En het ergste was nog dat volstrekt op geene draagkracht gelet werd, verscheidene belastingen, (hoofdgeld o. a.) waren uniform, dit moest door allen rijk of arm, de bevoorrechte klassen natuur lijk uitgezonderd, tot hetzelfde bedrag be taald worden. Er waren tijden, wanneer er groote nood was, dat men op 15 jarigen leeftijd deze belasting reeds verschuldigd was. Nu neemt men, bij het heffen der belastingen, ten minste de draagkracht van de belastingschuldigen nog in aanmerking. X moet daar niets van hebben. Elke sigaar, die van een hal ven cent en die van een rijksdaalder,hetzelfde plakzegel, met die fijne onderscheidingen van slechte en goede soorten, kon hij zich natuurlijk niet bemoeien. Wie weet, als hij aan het laadje zit, waar voor wij nog zullen moeten betalen. Een troost is er bij die gedachtewhet zal misschien nog wel een poosje duren/' »pia voos en AKena, II BOHHELERWiARD Uitgever: L. J. VEERMAN ITeusden. Dit blad verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f 1.Franco per post zonder prijs- verhooging. •flBWfflra g^p*~ Binnenlandsche ADVERTENTIEN waarvan de plaatsing driemaal wordt opgegeven worden slechts tweemaal in rekening gebracht. Dij toezending gelieve men vooral duidelijk den naam van den Uitgever op het adres te stellen. svc seMKHKaBnaaaen MMMKMBKtaTtr^K Advertentiën 16 regels 60 ct. Elke regel meer 10 ct. Groote letters naar plaatsruimte- Advertentiën worden ingewacht tot Maandag- en Donderdagavond 10 uur. Ingezonden stukken tot Maandag- en Donderdagavond 8 uur. mrxssssvsr Uit alle hemelstreken komen berichten over ruw winterweêr. In Spanje, Znid-Daitschland, Honga rije en in de Oostzeelanden hebben hevige stor men gewoed en is het verkeer min of meer dooi de sneeuw gestremd. In de Oostzee zijn vele visschersschuiteu vergaau en enkele zeeplaatsen, als Swinemüude, zijn door het water ernstig bedreigd geworden. In Londen ging de sneeuwstorm gepaard met zware mist, wat zoo ongeveer het onaangenaamste is wat men zich kan voorstallen. Een reusachtige sneeuwval te Karlsbad heeft alle verbindingen verbroken men kan bij de bron nen slechts komen met behulp van sneeuwploegen. Een vreeselijk drama in Toulon. De orkest- directeur van de opera, Aubergat, leefde met een zeer jonge en schoone artiste, mile. Léri. In den laatsten tijd kibbelden zij vaak; mile. Léri wilde Toulon verlaten. Aubergat trachtte haar van dat besluit af te brengen, maar zij bleef bij haar voor nemen. Aubergat schoot: haar daarop dood, vol gens sommigen op haar kamer, volgens anderen aan het st ition en wierp zich toen onder een trein men vond zijn lijk geheel verpletterd. Drie Joden te Soroka (Bessarabië) lokten een Russischen boer, die hun vee had ontstolen, in een schuur, waar zij een grooten ketal met kokend water hadden klaar gezet, dompelden hem tot 3 malen daarin en wierpen hem toen op een naburig veld. De boer stierf na 3 dagen van vreeselijk lijden. De 3 misdadigers zijn gearresteerd. Bij de kleine scheepvaart op den Rijn gebeurt het tegenwoordig vaak, dat, terwijl de schipper zijn schuit stuurt, zijne vrouw voorop bij do fokkeschoot moet staan, om het schip te helpen overstag te gaan. Bij dat werk viel eene schippersvrouw in den Rijn bij Lobit overboord en zou zeker verdronken zijn, indien haar man niet het geluk had haar nog juist bij tijds achter aan het schip te redden. Een prachtige Fata Morgana werd dezer dagen waargenomen op de vlakten bij het dorp Vidovec in Hongarije. Men zag groote massa's infanterie ma noeuvreeren. Men denkt dat op eenigen afstand manoeuvres werden gehouden. Bij het springen van een hoeveelheid dynamiet in een steengroeve in Bohomen, werden een aantal werklieden gedood. Vele lijken werden in stukken gevonden. Te Geut is de katoenspinnerij van Vandenkerchove afgebrand. 220 werklieden zijn zonder verdiensten en de schade bedraagt een millioen francs. Een groote braud heeft te Maudalay gewoedde schade is zeer aanzienlijk en het duurde geruimen tijdal- vorens men do vlammen moester werd. Het Duit- sche stoomschip Raiatena« is op zee verbrand. Men weet nog niet wat er van de bemanning is geworden. Johann Hoff, de bekende Malzextract-fabriekant, is in den ouderdom van 61 jaren te Berlijn over leden. Hij was »a self made raan«. Als werkman in een brouwerij zijn loopbaan hebbende begonnen, wist hij door groote energie en studie het spoedig zoover te brengen, dat hij te Breslau een kleine fa briek van Malz-preparaten kon openen. Weinige jaren daarna bracht bij zijn industriëele onderne ming ter meerdere uitbreiding naar Berlijn over, waar hij allengs een man van beteekenis en ook tot >Kommissionsrath« benoemd werd. Hoff had in de eerste jaren van zijn werkzaamheid al zijn winsten besteed om te aunonceeren en door do pu bliciteit op groote schaal werd hij een wereldbe roemdheid. In enger kring was hij om zijn wel dadigheid en energieke werkzaamheid algemeen ge acht. Hij is op 't Israëlitisch kerkhof te Berlijn onder groote belangstelling begraven. Bij verdrijvingen van pachters in Mayo(Ierland) werd een stervend kind in een sneeuwstorm uit een hut op straat gezet. Het ontving in de open lucht de laatste sacramenten. Een nieuws, dat aan hot ongelooflijke grenst men ziet dat het uit Amerika komt is thans in omloop. Het schijnt dat de Arrow Steamship and Shipbuilding Comp.« te Alexandria (Noord- Anierika), een aantal stoombooten laat bouwen, be stemd voor een transatlautischen dienst tusschen New-York en Liverpool. De ondernemers hebben het plan al de thans bestaande diensten: Canard Line*, de »Inman Line,« de »Red Star Line,« de »Norddeutscher Lloyd«, enz. in den grond te boren. Het eerste der 13 schepen van de nieuwe vloot moet gereed zijn tegen 1 October aanstaande. Al de schepen zullen van zulk een groot aantal dwars- schotten worden voorzien, dat er honderden water dichte beschotten zullen zijn en het zinken om zoo te zeggen onmogelijk wordt. De ingenieurs der maatschappij geven de verze kering daf, aangezien hunne schepen naar geheel nieuwe plans gebouwd zijn, de reis in iets meer dan vier dagen zal kunnen afgelegd worden. Volgens het zeggen der Amerikaansche dagbladen zal het eerste schip, de »Pocohotas«, niet minder dan 27,986 paardenkracht bezitten en eene snel heid ontwikkelen van 22 knoopen per uur. Dat zou tot hiertoe nog geen Jules Verne hebben dur ven denken! De uitvinder van het plan, de hoofdingenieur Fryer, heeft de innige overtuiging dat zijne proef gelukken zal.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1887 | | pagina 1