Hel Land van Heusden en Allena, de Langstraat en de Bomnielerwaard.
Godsdienst.
FEUILLETON.
Kapitein Ourson-IJzerhoofd.
Uitgever: L. J. YEERMAH, Heusden.
M 1296.
WOENSDAG 11 APRIL.
1894.
VOOR
Dit blad verschjjnt WOENSDAG en ZATERDAG.
Abounementsprga: per 3 maanden f 1.00.
Franco per post zonder prjjsve. hooging. Afzonderljjke
nummers 5 cent. j.
Advertentiën van 16 regels 60 ct. Elke regel
meer 10 ct. Groote letters naar plaatsruimte.
Advertentiën worden tot Dinsdag- en Yrpdagmor
gen ingewacht.
dunkt ik boor u al uitroepen, is dat
nu een artikel voor dit blad. Is het niet
verdwaald en behoort het niet in een of
ander kerkeljjk blad? Deze en alle andere
vragen willen wjj maar dudeljjk ontkennend
beantwoorden. Het onderwerp dat boven
dit artikel staat behoort wel eens bespro
ken te worden in een niet kerkeljjk blad.
Ziet ge, we willen iets zeggen over gods
dienst. Over welke dan? Wel over de eenige,
de ware godsdienst. Godsdiensten zjjn er
veel en godsdienstigen nog meer, maar de
ware dat is deze: die, welke den naam
zijner godsdienst ook zjj, hoe hij zijn rich
ting ook noeme, leefde als het hoofdbe
ginsel, beoetent en beljjdt.
Menigeen schjjnt bij al zjjn ijveren voor
godsdienst te vergeten, dat liefde de ziel
van allen godsdienst is. Zjjn er dan zoo-
velen, die dat niet erkennen, neen zoovelen
zjjn er niet, maur groot is het aantal van
hen, die niet weten wat die liefde in heeft,
veel minder haar in het leven openbaren.
Ware godsdienst eischt liefhebben. Neen,
wordt nu niet boos en vraag: heb ik dan
niet lief? Liefhebben kost een geilurigen
strjjd en daartoe zyn wjj vaak niet geneigd.
Er is in ons leven te weinig waarachtige
liefde en daardoor zoo weinig ware gods
dienst. Wat toch zien wjj rondom ons.
Immers dit, dat veler leven in den grond
juist zóó bljjven zou als het nu is, indien
men hun godsdienst daaruit eens wegnam,
alleen met dit verschil, dat het eenige
groote woorden, eenige zin en ziellooze j
plechtigheden minder zou bevatten. Tochj
waarljjk geen al te beduidend verlies. Dat
toch is het wezen van den waren godsdienst,
hjj moet niet aan maar in den mensch zyn.
Dan kan hy ons leiden en opvoeren tot
beoefening van het hoogste en schoonste
levensbeginsel: lief hebben.
Het beginsel van ons godsdienstig of
wilt ge liever van ons zedeljjk leven is noch
te veel letter- en vormendienst. Daarom
en daarom alleen oefent de godsdienst zoo
weinig invloed uit. De groote schare schynt
niet te begrypen, dat liefde en liefhebben
het eenig ware levensbeginsel moet zjjn.
Velen meenen wellicht, dat zjj over gods
dienstig zyn. En toch, het komt er voor
ons leven in de groote maatschappij niet
op aan, wat de naam is van onzen gods
dienst, welke de richting is, die wy de onze
noemen. De groote, de eenige, dé hoofdvraag
GUSTAVE AIMARD.
(2
Deze was een Boekanier, Boute-Feu of
>Stokebrandgenaamd, een man zonder op
voeding en van een boosaardigen inborst,
die er behagen in schiep zyn nieuwen lijf
eigene slecht te behandelen, hem boven zjjne
krachten te laten werken, zonder redenen te
slaan en niets te eten te geven dan wat de
honden lieten 'liggen.
De joDgman verdroeg alles zonder klagen,
stelde geduld tegenover wreedheid en ver
dubbelde zjjne pogingen om den meedoogen-
lozen meester te voldoeD, in wiens handen
hy ongelukkig was gevallen.
Verre van zich door zoo veel berusting te
laten vermurwen, zag de Boekanier in deze
zachtzinnigheid en onderwerping niets dan
de zucht om hem te trotseeren en verdubbelde
daarom zjjne mishandelingen, terwjjl hy
slechts eene gelegenheid afwachtte om zich
van dien man te ontslaan, die door niets tot
verzet scheen te kunnen worden geprikkeld.
Eens dat de ongelukkigè zich by eene
vtrzengende hitte met moeite voortsleepte
onder den last van drie stieren-huiden, over
laadde Boute-Feu hem met verwyten over
moet deze zynHebt gjj waarljjk, hebt gjj
waarachtig lief. Zeker is het, dat onder de
bestanddeelen dier liefde ook de zucht maar
waarheid bestaat die van de eene ontdekking
naar de andere voert, doch even zeker is
het dat liefhebben nog iets anders is dan
denken.
Het groote gevaar dreigt, dat het waar
achtige levensbeginsel in de wereld ver
loren gaat.
Dat de werkeljjkheid met zyn party- en
twistvragen, dat het koude proza des levens
gaat heerschen over ware poëzie. Dat alles,
omdat door velen godsdienst uit het hoofd naar
het, hart wordt verplaatst en op houdt in
vollen nadruk een levensbeginsel te zyn
waaruit zich een rein, edel harmonisch
menschenleven kan ontwikkelen.
My dunkt, waarde lezeres of lezer, zoo
zult ge toch van lieverlede gaan toestemmen
dat we zoo over godsdienst kunnen spreken,
bjj alle verschil van richting.
Er moet in ons leven, in de maatschappjj,
in school en kerk en huis meer poëzie
komen, zullen wjj bestand en gehard zyn
tegen het proza der werkeljjkheid.
Waarachtig liefhebben, dat is waardeeren,
opbouwen, stiehtenzoo dat meer en beter
het levensbeginsel was de van grooten en
kleinen, hoogen en lagen, dan zal het beter
worden in de maatschappjj. Daar is dringende
behoefte onder alle standen, in alle kringen
aan waren godsdienst.
Het levensbeginsel, de spier, de kracht
van al ons doen moet meer en beter worden
liefde.
Niemand stelle zich dan tevreden met zyn
opgeklaarde denkbeelden alleen. Tot meer
dan denken roept ons de ware godsdienst.
Ons hart reinigen, ons karakter adelen dat
wil hy. Geljjk het kind let op de stem der
moeder, alzoo wil hy ons doen hooren naar
het goddelyk voorwaarts in alle richtingen
dat in het reine hart weerklinkt. Als wjj
dus traag zyn in ons beroep, ontevreden in
onzen werkkring, oppervlakkig in ons oor
deel en weinig doen; als wjj kinderachtig
jjdel zyn in vreugde, koud en bitter in tegen
spoed, als wjj slechts groeten die ons groet
en haten die ons haat, veel eischen van
anderen, weinig geven en vergeven, waar
is dan onze godsdienst? Wat is er van
onze liefde?
Mocht toch te midden van de kleingees
tigheden en onvriendelijkheden van ons
leven dat eenvoudig woord ons telkens be
schamen Hebt oprecht, hebt waarljjk lief.
Mocht het ons altjjd duideljjker worden
dat de liefde niet zelfzuchtig is; dat die
liefde vraagt naar waarheid, goedheid, ge
rechtigheid en daarin haar lust en haar leven
vindt. IJdelheid der jjdelheden iedere gods
dienst zonder deze liefde. De ware godsdienst
is in het geheel geen dienstbaarheid, maar
liefde, vrome bezieling, bljjde en reine
geestdrift.
Zegt nu soms iemand bjj het einde van
dit artikel: deze dingen wist ik al lang; 'k
geloof het gaarne en wel u, als ge er dan
ook kunt bjj voegen: en ik leef er naar.
Buitenland.
zjjne traagheid, en razend van woede over
het hardnekkig stilzwjjgen dat zyn lyfeigene
bewaarde, gaf hy hem met de kolf van zyn
geweer zulk een slag op het hoofd dat hy
bloedend ter aarde stortte.
Toen Boute-Feu na eenige oogenblikken
bemerkte dat zyn ljjfeigene geen teeken
van leven meer gaf, meende hy hem ge
dood te hebben en zonder zich daar verder
om te bekreunen liet hjj hem liggen en
keerde bedaard naar zyn woning terug.
Wanneer iemand hem vroeg waar zyn
bediende was gebleven, antwoordde hjj een
voudig dat hjj marron was. Marron is een
Spaansch woord, dat wild dier beteekent;
de boekaniers gebruikten het om te kennen
te geven dat hunne bedienden of honden
waren weggeloopen.
De arme, mishandelde was echter niet
dood; nauweljjks was zyn meester weg, of
bjj stond op en trachtte hem, hoewel met
groote inspanning, te volgen.
Doch eerst sedert kort in Amerika aan
gekomen, wist de lyfeigene nog geen weg
in de woestyn; bjj verdwaalde in de bos-
scben en doolde zoo eenige dagen rond
zonder een spoor te herkennen of den oever
der rivier te bereiken; elke schrede bracht hem
verder van den weg at dien hjj vergeefs te
midden van ondoordringbaar houtgewas
zocht.
De honger begon hem te kwellenhjj at
het vleesch dat hjj bjj zich had rauw op,
daar hjj niets bezat om vuur aan te leggen.
De toestand van den ongelukkige was des
te verschrikkelyker, daar hjj hoegenaamd
geen middelen kende om in zyn onderhoud
Te Djjon, in Frankrijk, vervoegde dezer
dagen eene vrouw, wier zoon ziek was, zich
bjj een apotheker met verzoek, haar een ge
neesmiddel te willen geven, en deze over
handigde haar een braakmiddel, dat in twee
gedeelten moest worden ingenomen. Het
kind sliep, na dé eerste portie te hebben ge
bruikt, dadeljjk in. Eene buurvrouw, die
ten hoogste verbaasd stond over deze spoedige
uitwerking, vroeg het overschot van het
middel voor haar jongen, die evenzeer ziek
was. Ook dit kind viel dadeljjk in slaap.
De beide kleine zieken werden echter niet
weder wakker. De apotheker, die zeer bjj-
ziende was, had zich vergist bjj het gereed
maken van het geneesmiddel en in plaats van
iete onschuldigs, een zwaar vergift gegeven.
De politie heeft zich met de zaak bemoeid.
Girard, het hoofd van het stedelyk labo
ratorium te Parjjs, is Van meening, dat de
bom uit het café-Foyot waarschijnlijk een
slagbom geweest is, door een zeer geoefende
hand vervaardigd. Indien zy in de zaal
ontploft was, had zy ongetwyfeld alle aan
wezigen gedood.
Volgens de »XIXe Sièclec is de misdadi
ger eerst aan het Odéon geweest, doch daar
had hjj geen plaats kunnen bekomen, hetzjj
omdat de zaal vol was, hetzjj wegens zyn
kleeding; hy drong niet aan, uit vrees, dat
hy argwaan zou wekken en toen ontdeed
hjj zich van zyn bom, op de eerste plaats
de beste. Een controleur van het theater
bemerkte het individu, nam het zeer nauw
keurig op, zoodat hy zich nog iedere bij
zonderheid herinnert. Lépine heeft last ge
geven, dit spoor te volgen. Alle stations,
vooral die naar de noordeljjke grens, worden
sinds gisteren streng bewaakt, daar men
meent, dat de dader naar Engeland of
België vluchten zal.
De schade in den restaurant-Foyot wordt
begroot op 1500 francs aan het gebouw,
en 6000 in de zalen; alles is verzekerd bjj
een maatschappij ter verzekering van ge-
i bouwen en meubels tegen ontploffingen,
maar toch ljjdt de eigenaar groote schade,
daar gedurende den tjjd der reparatie de
zalen niet kunnen gebruikt wordenboven
dien verlieten in het met den restaurant
verbonden hotel al de 38 reizigers onmid
dellijk na de ontploffing hun kamers. In
den restaurant Voillaume, tegenover Foyot
gelegen, bedraagt de schade 15.000 a
20.000 francs. De toestand van Laurent
I Tailhade is veel verbeterddie van Thomazo
j is bevredigend.
De lijkverbranding neemt te Parjjs zoo
danig toè dat, bjj dien op Père Lachaise,
waarschijnljjk ook op de andere kerkhoven
ljjk-ovens zullen worden geplaatst.
De brand in het »Brittania Hotel* in de
Gutleutstrasse te Frankfort heeft, bljjkens
nadere berichten, elf menschenlevens gekost.
Het vuur ontstond des morgens om 4 uur
door onbekende oorzaak in de benedenver
dieping en had spoedig de houten trap in
vlammen gezet, waardoor het den bewoners
onmogeljjk was te vluchten. Door een mis
verstand was een kleine binnenbrand ge
signaleerd, en voordat de brandweer met
het noodige reddingsmaterieel ter plaatse
was, sprongen eenigen vrouwen uit de vierde
verdieping op straat en waren oogenblikke-
ljjk dood. Twee dienstmeisjes, reeds deer
lijk gebrand, lieten zich langs den bliksem
afleider naar benedenaan de eene gelukte
de poging, maar de andere viel en werd
voor dood opgenomen. De overige bewoners
werden gelukkig opgevangen in een spring-
zeil of met levensgevaar door de brandweer
gered.
De huisknecht, die het eerst het vuur
ontdekte, trachte het zelf te blnsschen, maar
brandde zich en viel bewusteloos neer. Had
hjj dadeljjk de brandweer gealarmeerd, dan
zou de vreeseljjke ramp waarschynlyk zyn
voorkomen.
De politie te Weenen heeft een bende
oplichters ontdekt, die in vele Duitsche
steden en te Rotterdam handlangers voor
het verkoopen van valsche effecten, meest
Russische, hadden. Het hoofd der bende is
een berucht oplichter, Schapira in Galicië.
De gouverneur van Cuba heeft een samen
zwering ontdekt, gesmeed door Maximo
Comez en Marti, voorstanders eener af
scheiding van Spanje en die reeds betrokken
te voorzien. Een enkele vriend was hem in
den nood gebleven, een hond van zyn
meester die hem niet had willen verlaten
en dien Boute-Feu, ten einde raad, had
achtergelaten zonder er zich meer om te
bekommeren dan om zyn bediende.
Toen, door de noodznkeljjkheid tot bet
uiterste gedreven, openbaarde zich het vast
beraden karakter, de teugellooze wilskracht
van dien man die gekwetst en van alle
hulp beroofd, in plaats van zich door wan
hoop te laten ontmeesteren en zich zeiven
te verlaten, met den tegenspoed besloot te
worstelen om zyn leven tot het laatste toe
te verdedigen.
Zjjne dagen verliepen in aanhoudende
zwerftochten door de bosschenhjj wist niet
waar hjj ging, doch bleef altjjd de hoop
voeden eindelyk eene opening te vinden in
de dichte muren van plantsoen die hem
allerwege omklemden. Dik wjj ls besteeg hy
een bergtop van waar hjj de zee ontdekte.
Bjj dat gezicht herleefde zyn moed, hjj klom
haastig naar beneden, maar het eerste spoor
van een wild dier dat hjj ontmoette, bracht
hem weldra van de richting af die hjj wilde
volgen.
Op deze tochten vergat zyn hond niet het
wild te bespiedenwanneer zjj iets gevangen
hadden deelden meester en hond het broeder-
ljjk met elkander en aten het vleesch rauw op.
Langzamerhand begon de lyfeigene zich
aan die leefwjjze te gewennen; hjj wist
eindelyk de schuilplaatsen van het wild te
herkennende jacht leverde meer op, en
weldra kreeg hjj nieuwe hulp in jonge wilde
zwjjnen, die hjj africhtte en die hem van
groot nut waren.
Omstreeks veertien maanden had hjj dit
zonderlinge leven geleid, toen bjj op zekere
morgen eene bende Fransche Boekaniers
tegenkwam.
Deze waren eerst verwonderd en half
verschrikt toen zjj hem zagen; zyn uiter-
ljjk had dan ook niets aantrekkelyks of
geruststellends.
Zyn haar en baard waren buitengewoon
lang; zjjne kleeding bestond uit een stuk
broek en een lap van een hemd, waarmede
hjj zich zoo goed als 't ging bedektezyn
gelaat was door de zon verbrand en had
eene woeste uitdrukking; een stuk rauw
vleesch hing aan zyn gordel: drie honden
en twee zwynen, die er even woest als hjj
uitzagen, volgden hem op den voet.
Nadat de eerste verbazing en schrik
voorbjj waren, kwam men tot eene verkla
ring. De lyfeigene verhaalde rondborstig en
eenvoudig zjjne geschiedenissommigen der
Boekaniers herkenden hem en stelden be
lang in zyn lot.
Op staanden voet belegden zjj eene raads
vergadering. Na rijpe overweging verklaar
den zjj dat Boute-Feu de rechten had mis
bruikt die hjj op zyn lyfeigene had; dat
hjj door zyn mishandelingen, maar vooral
door hem aan zyn lot over te laten, stil-
zwjjgend van de diensten van dezen laatsten
had afgezien; dat hy bjj gevolg van al zjjne
rechten was vervallen, en dat de lyfeigene,
feiteljjk een vrjj man, ook als zoodanig
moest worden erkend.
Dit met algemeene stemmen genomen be
sluit werd onmiddellyk ten uitvoer gelegd
geweest zyn in vroegere opstanden. Zjj be
schikken op het oogenblik over 2000 geweren,
die in de Vereenigde Staten gekocht zyn.
De autoriteiten te Puerto Principe legden
in den nacht van den 4en April aan het
station beslag op 200 Remington-karabynen
en 40.000 patronen, die onder de banken
verborgen waren. Zjj waren van New-York
ingevoerd.
De beul van Hongarye, Eozarek, is dood
en de Regeering zoekt een opvolger voor
hem. Zbiedt een loon aan van 600 flo
rijnen 's jaars, met vrjje woning, reiskosten,
en 50 florjjnen extra voor elke terechtstelling.
Reeds hebben zich voor dat baantje aange
boden 23 slachters, 3 advocaten, 5 tooneel-
spelers, 2 journalisten, 8 geruïneerde edel
lieden, 4 landbouwers en 7 koetsiers.
In het Wembly-park, ver buiten Londen
gelegen, is men druk bezig een reuzentoren
op te bouwen, die den Eiffeltoren te Parjjs
50 M. in hoogte zal overtreffeneen groot
gedeelte staat reeds op zyn plaats, nl. de
eerste verdieping, 50 M. boven den beganen
grond, een vierkant van 2600 vierk. meters
beslaande. Men hoopt reeds deze verdieping
a. s. Mei voor het publiek te openen, met
een restauratie, een schouwburgzaal, een
café-chantant enz. Middelerwjjl gaan de 80
arbeiders voort met den toren óp te bouwen,
die men tegen Kerstmis hoopt te voltooien.
Van den top zal men een schoon panorama
over Londen en omstreken te zien krjjgen.
De toren wordt eehter uiterlyk eenvoudiger
dan het gevaarte van Eiffel, omdat er zeer
weinig bogen zullen worden aangebracht.
De liften zullen de bezoekers brengen töt
op een hoogte van 250 M.; de overige 100
M. zal men met trappen moeten beklimmen.
De toren kost ongeveer f 1,800,000 en alle
gereedschappen zyn van de nieuwste con
structie, waardoor tot dusver nog geene on
gelukken zyn voorgekomen. Een electrische
kraan brengt de holle pilaren naar boven.
Hjj verrjjst te midden van een heerljjk land
schap, met een prachtig bosch, dat door do
vennootschap aangekocht is en in een Eden
zal herschapen worden. Door het landgoed
stroomt de rivier de Brent, die men voor
het maken van een meer zal bestemmen,
waarop watertochtjes enz. georganiseerd
worden.
Te Greenwich werd zekere Covington ver
oordeeld tot 5 maanden dwangarbeid, wegens
mishandeling van zyn 4-jarigen zoon. De
»vader« mishandelde geregeld zyn kind, dat
Ourson (Beerenwelp,) dit was de naam
waarmede onze held werd gedoopt en dien
hjj goedschiks aannaam, want inderdaad
geleek hjj meer op een beer dan op een
mensch, Ourson werd als Broeder van
de Kust aangenomen en men kende hem het
recht toe dezelfde voorrechten te genieten
als de Boekaniers en Flibustiers.
De nieuwe vrienden van den voormaligen
lyfeigene lieten het daarbjj niet: zjj voor
zagen hem van kleederen, wapens, kruid
en lood en namen hem naar Port-Margot
mede, waar zjj hunne verklaring voor den
gouverneur, den heer d'Ogeron, hernieuwden
en door hem lieten bekrachtingen, in weer
wil van den hevigen tegenstand van Boute-
Feu, die op de handhaving zjjner rechten
bleef aandringen, en beweerde dat hjj zyn
bediende niet geslagen of verlaten had,
maar dat deze was weggeloopen.
Ongelukkig voor Boute-Feu was zjjno
wreedheid zoo algemeen bekend dat de heer
d'Ogeron hem wegzond zonder hem te
willen hooren en hem met eene voorbeel-
digen straf bedreigde indien hjj zjjne be
dienden voortaan niet menschelyker be
handelde.
De Boekanier sloop weg zonder te durven,
antwoorden, maar zjjn hoofd was met
wraakzuchtige plannen vervuld. Om de
waarheid te zeggen bekreunde zjjn voor
malige bediende zich daar weinig om, nu
hjj vrjj was en het recht had zich te ver
dedigen.
SIÜKBLO
Naar het Fransch
DOOR
/Wordt veroolad