lUiiMÜi) w lirl Liuid Schoenwerk. J. A. VAN BAVEL, Hemden. het zuivere nieuwe BESSENSAP. te Amsterdam, iff Uitgever L. J. VEERMAN tc Heusden. TWEEDE BLAD. ZATERDAG 11 AUG. 1894. (lift (icnr de comutissie steeds U voorgestaan. Eigengemaakt Werk DE NEDERLANDSCHE Maatschappij van Zekerhoidsstelling voor Ambte naren en Beambten te Amsterdam, stelt voor ZO-iJlsLss-, G-emeente-, Pro- vinciade- en in bet algemeen voor 0T.IL0 COMPTABELE et:rx}.Io1;o:o zonder dat zij wederhorglocht eischt. Ook koopt; zij kapitalen met borgtochten belast, en stelt zich liory voor flccijnsplicliiigen. De brug aan het Keizersveer en de stoomtram in het Land van Altena en Heusden. voor gevoelige voeten. Reparatie spoedig en bilfijk. van de firma TROMP en R B te Rotterdam. In bet. nieuwsblad »het Land van Altena* van 21 Juli j.l., no. 8, bomt een stuk voor van een mjj onbekend schrijver, waarbij als de aangewezen verbindingsweg tusschen Nederland en België wordt aaugenomen eene spoorwegljjn UtrechtGorinchem BredaAntwerpen en dit op het voetspoor van Napoleon I, die voor zjjnen grooten straatweg AmsterdamParijs ook dien weg volgde, omdat hij er voor was hoe korter wegen boe beter. Naar aanleiding van de aan het slot daarvan gedane uitnoodiging om over deze zoo bjj uitstek belangrjjke zaak voor het Land van Altena de opinie van anderen te vernemen, wensch ik daarover het vol gende in het midden te brengen en mede naar aanleiding van een ingezonden stuk van een bewoner van het Land van Altena voorkomende in gemeld nieuwsblad van 28 Juli j 1., no. 10, ten doel hebbende eene op roeping aan de vroegere commissie tot ver krijging van eene brug aan het Keizersveer ten einde zich daartoe weder te constitueeren, met welk denkbeeld ik mij niet kan ver eenigen. Al aanstonds wil ik als mijne mooning voorop stellen, dat, e-ne brusr aan het Keizers veer over het thans verbreede Oude Maasje geen nationaalveelmin een internationaal belang heeft, zooals de schrijver van eerst genoemd stuk schijnt te bedoelenmaar tegenwoordig alleen uit het oogpunt van plaatselijk belang, n.l. voor bet Land van Altena, wensehelijk is. Om dit nader aan te toonen moet ik er op wjjzen, dat bij de wet van 18 Augs. 1860 (St. no. 45) werd besloten tot den aanleg van: a. een spoorweg van Utrecht langs Kuilen burg, Zalt-Bommel en 's-Bosch tot Boxtel, en b. een spoorweg van Rotterdam langs Dordrecht, Willemsdorp, Moerdijk tot Breda. Door bet tot stad komen dier ljjnen ging alle internationaal belang voor eene over brugging, zoowel van de rivier de Merwede te Gorincbem als van het oude Maasje aan het Keizersveer, verloren. Behalve de lijn sub b was voor eerstge- genoemde spoorweg aanvankelijk door de regeering voorgesteld c. eene Ijjn van Maarsbergen langs Ameron- gen, Tiel, 's-Bosch tot Boxtel, waarop in de zitting der Tweede Kamer van 23 Juli 1860 deze wijzingen werden voorgesteld: d. door de heeren Wintgens en Gevers Dejjnoot: van Gonda over Schoonhoven en Gorinchem naar Breda en naar 's-Bosch en Boxtel, onderstennd door de heeren Heems kerk, Olivier, Begram, de Branw en Van Bosse. e. door de heeren Delprat en Elout van Soeterwoude: van Utrecht langs Gorinchem naar 's-Bosch en Boxtel, ondersteund door de heeren Van Asch van Wjjk, Begram, Heems kerk, Tutein Noltenius en Kien, en f. door den heer Van Golstein van Utrecht langs Kuilenborg, Zalt-Bommel, 's-Bosch tot Boxtel, (zijnde de Ijjn sub a genoemd) onder steund door de heeren Van Foreest, Dommer van Poldersveldt, Heemskerk Bz., Van Asch van Wjjk, Kien en Jespers. De voorgestelde wijzigingen werden ver worpente weten: de lijn sub d met 55 tegen 17 stemmen, en de Ijjn sub e met 60 legen 12 stemmen, waarna de Jjjn sub f met 39 legen 33 stemmen werd aangenomen en dus die sub c verviel. Daaruit bljjkt, dat de pogingen om hel Land van Altena met het spoorwegnet te verbinden, reeds bjjna 34 jaren geleden schipbreuk hebben geleden. Ock Goiinchem bleet destijds van bet spoorwegnet uitgesloten, maar werd daarin later opgenomen bij de wet van 10 Novem ber 1875 (St. no. 205), waarbij de lijn DordrechtEist wtrd aangenomen en waar door ook bet nationaal belang voor eene overbrugging te Goiinchem en eene brug aan bet Keizersveer ophield te bestaan, omdat door die verbinding Gorinchem in het spoorwegnet werd opgenomen, dat daar door uit alle deeltn des lands te bereiken was en waardoor dus het nationaal belang voor het Land van Altena voor die over brugging mede opbield te bestaan. Opmerkelijk is daarbij, dat geen enkel 7'equest uit bet Land van Altena tjjdens het tot stand komen der wet van 18 Augs. 1860 bjj de Tweede Kamer was ingezonden, of schoon uit alle andere deelen van het land verzoekschriften inkwamen, maar in het Land van Altena begreep men bljjkbaar niet het. groote belang, dat men bij aansluiting aan bet spoorwegnet moest hebben; het hield zich doodstil met het boven omschreven resultaat, dat bet. geen spoorweg kreeg. Daartoe Leeft waarscbjjnljjk veel bjjge- 'dragen, zoowel in de Tweede Kamer als bij de bewoners, de vrees voor jjsyerstopping in de rivier de Merwede tengevolge van «ene overbrugging, voor den spoorweg nood zakelijk. Bjj bet tot stand komen der wet van 18 Angs. 1860 l ebben bovendien deze tw»e beginselen op den voorgrond gestaan: lo. dat de minst mogelijke offers van de staats kas moesten worden gevergd, en 2o. dat de ikl .1 L.iLÉlllliA nilM/mi TMAftI ntAiikn gegeven, dat aan de behoefte aan spoor wegen werd voldaan, zooals o.a. door den heer Duymaar van Twist, in de zitting der Tweede Kamer vau 17 Juli 1860 uitvoerig werd aangetoond, en uit dat oogpunt waren de stemuiencjjfers vóór en tegen de ver schillende voorgestelde spoorwegIjjnen een vrjj zekere maatstaf, naar de samenstelling der Kamer in dien voor «le mindere wenscheljjkheid van eene lijn UtrechtGo rinchem —Breda of 's-Bosch, waartoe voor stellers en ondersteuners uit de verschillende streken hebben medegewerkt. Dezelfde spreker zeide toen o.a., nadat de heer Elout van Soet<?rwoude bij den minister had aangedrongen op de overleg ging aan de Kamer van het rapport der vier hoofding nmurs betrekkelijk de lijn UtrechtGorinchem, waarop de Regeering zich beriep: »Ik wilde bet verzoek van den geachten afgevaardigde uit. Gorkum ondersteunen. »Een enkel woord zij mjj vergund om op »het zeer groote belang van deze quaestie te »wjjzen. Indien het mogelijk ware zonder overwegend bezwaar voor onze rivieren en »voor ijsgang eene brug te Gorinchem te »leggen, dan komt het mjj voor, dat wjj »vele en groote moeielijkheden overwonnen zouden hebben; dan waren de belangen »van Amsterdam en Rotterdam en van de resident,ie, indien ik mij niet bedrieg, he- »vredigd Ik geloof geru«t 'e mogen >zeggen, dat de groote meerderheid van ge- voelen is, dat. er geene Ijjn is, die meer »de belangen bevredigt, dan die over Gorin- »chem, nis die kon gelegd worden.* En in de zitting van 24 Juli 1860 zeide de heer Begram o.*.: »De richting langs Vianen —Gorinchem, *of SchoonhovenGorinchem is de kortste »weg naar België en Zuid-Duitschland, voor »het handels- en strategisch belang van het »Vaderland de meest gewenschte. De Regee- »ring beaamt dit, maar laat zich te veel »door de tegenstrijdige rapporten van de waterstaats-ambtenaren daarvan afschrik- »ken.« Uit een en ander blijkt duidelijk, dat door het tot stand komen van de boven bedoelde lijnen zoowel het nationaal als liet internationaal belang voor eene overbrug ging te Gorinchem heeft opgehouden en evenzeer voor eene overbrugging van het Oude Maasje nabij het Keizersveer, terwijl men de kans daarvoor heeft laten voorbij gaan bij de daurstelling van den Nieuwen Maasmond, waartoe de gelegenheid toen zoo gunstig was, doch waarop men toen niet krachtig genoeg heeft, aangedrongen, en ik vrees dat de bewoners van het Land van Altena nog lang zullen moeten wachteD, eer zij hun ideaaleene brug aan het Keizers veer, zullen verwezenlijkt zien, en een adres aan den onlangs opgetreden minister van Waterstaat zal niet baten. De zaak moet dus uitsluitend worden be oordeeld uit het oogpunt van plaatselijk belang voor het Land van Altena. En dat dit werkeljjk groot is, valt niet te ontkennen, maar dan ligt daarin opgesloten, dat eene overbrugging aan het Keizersveer alleen door plaatselijke krachten kan tot. stand komen en dat eene commissie zich ook alleen op dat terrein zal kunnen bewegen. Doch van hoe groot plaatselijk belang dit ook zijn moge zullen de kosten vau eene overbrugging aan het Keizersveer te hoog blijken te zjjn om die plaatseljjk te kunnen bestrijden en zoude men daarom beter doen, daarvan af te zien, te meer: omdat zij niet strikt noodzakelijk is om eene goede communicatie in het Land van Altena en Heusden tot stand te brengen. Zoo men daarbjj h*t plan wil volgen, dat werd aangenomen in het Nieuwsblad voor Werkendam en De Werken van 26 April 1894, no. 85, om een stoomtram aan te leggen van Sleeuwjjk langs den Keizersweg tot aan den Uppelschen dijk (zoo mogelijk met een zijtak naar Werkendam), verder langs d n Uppelschen, den Verlaatschen of Kornschen en den Dussenschen djjk tot den tweeden Dussenschen hoek, waar de tram zich in twee takken konde splitsen rechtsaf door den Zuid-Hollandscben of Dussenschen polder over het Keizersveer naar Geertruidenberg, en linksaf door den tweeden Dussenschen hoek, i ussen binnen lungs Meeuwen, Ee'hen naar Heusden en Diunen, aansluitende te Geertruidenberg en Drunen aan den [Staatsspoorweg; daardoor zoude eene voldoende communicatie voor de geheele streek in het leven worden ge roepen. Men zoude dan voor den overtocht aan het Keizersveer gebruik kunnen maken door de stoomtram op de thans aanwezige stoom- pont te plaatsen, wat zeer gemakkelijk kan geschieden of waartoe de stoompont met weinig kosten is in te richten, evenals zulks ook geschiedt met de gewone spoorwagons op de lijn ZevenaarKleef, die te Giiet- hausen op de pont worden geplaatst en daarmede over den Rijn worden getranspor teerd. Nu zoude dit in den winter tijdelijk eenig bt zwaar kunnen opleveren, bij ijsgang, maar dat bezwaar is zoo weinig overwegend, als uien nagaat h e zeldzaam iu den winter de gelegenheid ontbreekt om met rijtuig aan het Keizersveer Ie worden overgezet. En wie wett als eenmaal de stoomtram tot stand is gekomen, of dan de overbrugging, nog niet wordt ondernomen en zoo noodig uiet subsidie van het Rijk en e provincie kan worden daargesteld, om lat dan het plaatseljjk belang zoo overwegend is, dat de kosten daarvan door gemeenschappelijke bijdragen kunnen worden gevonden en dan ook het Rijksbelaner in aanmerking komt, bjjv. voor bet brievenvervoer als Anderszins. Een ander bezwaar, dat bij de boven omschreven richting niet mag worden voorbij gezien. is de breedte van den weg. Er zijn er, die beweren, dat vooral de provinciale weg WerkendamHeusden te smal is om daarlangs een stoomtram aan te leggen. Ik kan dit bezwaar niet deelen. Wel is de weg niet zoo breed als bet provinciaal reglement van 6 Nov 1879 (prov. blad no. 37), dat echter in strijd is met de wet van 28 Oct. 1889 (St. no. 46) voorschrijft, (het spreekt van 8 meters kruinbreedte) maar wanneer men in aanmerking neemt, dat slechts eene spoorwjjdte noodig is van 75 c.M. (er bestaan in ons land verscheidene stoomtramwegen van die breedte, o.a. de Geldersche stoomtram VelpDierenTer- borg) dan zal men zien, dat er naast den grond, die voor de spoorwijdte noodig is, in den regel nog eene kruinsbreedte van 4 a 5 meters overblijft, die zeker voldoende is, en zoo die niet aanwezig is, zoude die gemakkelijk te verkrijgen zjjn door op hooging der taluds, die bijna overal ruimte genoeg aanbieden om den weg op de ver- eischte breedte te brengen. En waar dit niet het geval mocht zijn en de ruimte niet voldoende bljjkt te zijn, zonde onteigening van eene kleine strook van 1 of hoogstens 2 meters van de aangrenzende erven op sommige plaatsen noodig zijn, doch dit be hoort tot de hooge uitzonderingen, die niet noodzakelijk maken van het plan af te zien, zoo men dit slechts ernstig wil. mag zjjn tegen hen, die hunne beginselen door wettige middelen willen doen zege vieren. Zjj mag slechts gericht zjjn tegen de voorstanders der leer van de propaganda door de daad.* Alleen het beteugelen van de woelingen der anarchisten, gelijk de regeering bjj de beraad daging der wet in de Kamers herhaaldeljjk verklaard heeft, is het, doel der wet.« De waarborgen, die de circulaire eischt, om het feit van anarchistische propaganda te constateeren, zjjn voorts ook wel geschikt om de vreesachtigen gerust te stellen. De circulaire toch ontmoedigt wel is waar niet het aanbrengen van anarchistische woelin gen of daden, maar deze moeten gestaafd worden door feiten ten laste van de aan geklaagde personen. De gewichtigste nieuwigheid in de wet, zegt de minister, bestaat in de mogeljjkheid om voortaan de anarchistische propaganda te straffen, die buiten de door de wet van 29 Jnli 1881 geëischte voorwaarden van openbaarheid wordt uitgeoefend. Niet minder gevaarljjk, noch minder straf waardig dan de openbare propaganda, laat de circulaire er op volgen, is de clandistiene propaganda, die langen tijd verzekerd was van straffeloosheid. Het, werd tjjd dat er een einde kon gemaakt worden aan die ge heime raadslagen, waarbij de voorstanders van het anarchisme hunne toehoorders er toe brengen de werktuigen te worden van hunne misdadige oogmerken. »Baier. Vaterl.* is de kluis Volgens het van pater Petrus te Kirchwald door dieven geplunderd. Zjj ontstalen den »armen kluize naar* twee gouden heeren- en ééu dito i Maar tot de uitvoering van het aange wezen plan tot aanleg van een stoomtram behoort ten slotte ook nog eene raming van dames-horloge, een gouden ketting en 13 de kosten, zoo voor het verkrijgen der dito ringen, 2 dozijn zilveren lepels, een concessie de voorloopige kosten als dj£0 tabaksdoos, een revolver met zesvoudige voor den aanleg en de exploitatie van den', u ju i i j- u e. lading enz. Hoe de hermiet wel aan al die weg. Het is niet gemakkeljjk zonder de vereischte gegevens daarvoor eene oegrooting weelde-artikelen kwam? te maken, die de werkelijkheid eenigszinsDe Chineesche regHerini? is druk bezig nabu komt. Daarvoor zoude men meer nauw- .7, keurige opgaven moeten verzamelen en in hare marmeberken. Alle manschappen de détails der zaak moeten treden, wat zeker vaQ de opleidingsscholen zijn aan boord van niet van mij gevergd kan worden, en ik wil de oorlogsschepen gedetacheerd, en alle zee- daarom maar eens een paar sommen aan- waardige Cbineesche schepen moeten dienst nemen, die ons iets verder kunnen brengen. doen De peiho Z&1 ZQ0 noodj y rd En dan schat ik de eerste de voor- loopige kosten op f2000. Indien nu worden? Patsen van torpedo s eens 10 gemeenten uit het Land van Altena wordt steeds voortgegaan, en Heusden ieder f 100 beschikbaar stelden, Het bericht dat de Chineesche troepen in dus samen t 1000, eu de rest werd dan Korea eene nederlaag hebben yeleden, wordt door 40 belangstellenden, dio iodor f 05 - j p nog niet nader bevestigd; de iinliim daarvan gaven, «yeengebracht, zoude men een begin met het plan kunnen maken en daarmede 18 a"een gebracht door een telegram van waarschijnlijk de voorloopige kosten van Japauschen oorsprong, aan de juistheid opmeting en in kaart brengen van den waarvan sterk getwjjfeld wordt, nu van weg, van de concessie enz., kannen dekken. geen enkele zjjde nadere berichten daarom- En wat betreft de kosten van aanleg en CA h trent inkomen, exploitatie: indien eens 50 inwoners van het zoo rijke en welvarende Land van onderkoning Li-Hung-lchang heeft Altena en Heusden ieder f 4000 leenden, den vertrekkenden Japanschen gezant zijne of indien 100 van die zoo gegoede menschen verontschuldiging aangeboden over de be- eens ieder f2000 beloofden (natuurljjk tegen ]eediging, waaraan de gezant van de zjjde 4 ""te of legen uikeering ran der ten Tako(, h(jefl b| .dividend uit de eventueele winsten) dan f zoude men een kapitaal beschikbaar hebben blgkt dut, terwyl bet gezantschap zich van twee tonnen gouds, waarmede een be- inscheepte, de Chineesche soldaten op de langrjjk deel van de kosten zoude kunnen muren van het fort klommen en de Japanners wor> en gedekt en die door andere geld- van daar uitjouwden en met modder wierpen, leeniügen zoo noodig zouden kuaneü wordeu De onderkoning heeft ïeraekerd, ,W d„ goeding, welke Japan aan China verschuldig,! is voor het in den grond boren van de >Kowshing,« op 3,500,000 dollars. Rij yer_ wacht dat Engeland ook schadevergoeding zal eiachen voor de betrekkingen van de personen, die bjj het zinken van het schip het leven verloren, en voor de eigenaars de lading en het vaartuig. De heer Maxim, die reeds jaren bezig ic geweest met het zoeken noar een vlieg machine, heeft eindeljjk zjjn pogingen met een goeden uitslag bekroond gezien. Dinsdag is hij, vergezeld door twee bedienden, me? zjjn machine een 150 meter ver door de lucht gereisd. Daarmee heeft hjj weliswaar 't vraagstuk der menscheljjke beweging door de lucht niet opgelost, maar hjj heeft ge-' toond dat men een machine kan maken die zoo sterk en tevens zoo licht is dat ze zich door de lucht kan bewegen met menschen, water en brandstof. Het werktuig moet een wonder van ver nuft zijn. Als de vier zjjzeilen en de »aerop- lanen* zgn uitgezet, is het meer dan 30 meter breed en ziet 't er uit als een groots viervleugelige vogel. Het wordt voortbe wogen door twee groote schroeven met twes bladen, geljjkende op die van een schip en gedreven door twee ingewikkelde machines5 die voor elke twee Ëngelsche ponden (0,90 K.G.) gewicht één paardekracht bezitten. De ketel bestaat uit een groot aantal kleins pjjpjes waardoor het water in gedwongen circulatie loopt. De drukking kan in eea minuut, vau 14x/g K.G. op een vierkante, centimeter verhoogd worden tot 22 K.G. ei. kan stoom genoeg verschaffen aan de drjj$4 werktuigen zelfs als ze 500 omwentelingen in de minuut maken. Mnxioi ging Dinsdag af met een drukking van 23 K.G^* ee" vierkanten centimeterallengs natn de druk king iets toe. De schroeven maakten onge veer 500 omwentelingen, en de machine be woog zich met een snelheid van ruim 70 K.M. in 't uur. De brandstof was gasoline 't Gewicht der vliegmachine was 3630 K.( en de stoomwerktuigen hadden een op heffingsvermogen van 4535 K.G., zoodat de machine nog een 900 K.G. zwaarder be last had kunnen '<>yn. "Zoo hoi; cv. dat de armen zooveel te lijden hadden dat ze braken. De heer Maxim zal wel spoedig nieu proeven op grooter schaal ondernemen. ADVERTENTI EN. SPECIALITEIT JE*. J. BOEREN, Vuchterstraat G 7, 's-Bosch. Vlieiendood. Voorradig bij L. VEERMAN te Heusde HEDEN ONTVANGEN: schuldigen streng zullen gestraft worden. Li-Hung-Tchang raamt de schadever- VAN aangevuld Reeds zie ik in mijne verbeelding ver scheidene bedenkeljjke gezichten, waar het op de bears van de inwoners van het Land van Heusden en Altena aankomt, maar als dat in werkeljjkheid zoo zgn moet, bedenk dan, gjj inwoners, dat het voor u van groot belang is en leg u zelf de vraag voor of gjj dan zooveel meer rente trekt in den tegenwoordigen tijd van uwe vaste goederen. En riskeer dan ook eens iets voor het alge- jper flesch ceilt9 de flesch is in dezen prgS niet begrepen, meen en niet het minst voor uw eigen Orders od 10 25 belang. En dat de tram zal rendeeren is, j dunkt mjj, zoo goed als zeker, althans ik j ben bereid een aandeel in bovenbedoelde sommen beschikbaar te stellen. Bljjft nu niet doot, doet niet zooals bij bet tot stAnd komen der wet van 18 Augs. 1860 (nu 34 jaren geleden) maar toont, dat gjj sedert dien tjjd iets geleerd hebt, n.l. met uw tjjd mede te gaan en iets te willen doen in het belang van het algemeen. Het nageslacht zal tr u dankbaar voor ziju S. W. MIDDELKOOP. ArnhemAugustus 1894. De Redactieresp. te Heusden en Werken damis gaarne bereid de namen van hen die de zaak willen steunente ontvangen. OOK 50 en 100 flesschen worden ingewacht en na evenredigheid der hoeveelheid merkeljjk minder in prjjs. VERKRIJGBAAR: de echte (juwerwetsche bekende VERVOLG BUITENLAND. De Frausche minister van justitie heeft aan de procureurs-generaal eene circulaire doen toekomen tot toelichting van de wet tegen de anarchisten. Wil de minister eener- zjjds voorkomen, dat de ambtenaren van het openbaar ministerie de wet laten ver slappen, zoodat hjj aanbeveelt een streng toezicht op de anarchisten iu acht te nemen, anderzijds heeft bij zich bljjkbaar ten doel gesteld, de niet-anarchisten, die ook voor zich naderlige gevolgen van de wet verwacht of geducht hadden, gerust te stellen. Zoo geeft hg het karakter der wet te kennen jA„ Nieuwe nnn fwstraat No.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1894 | | pagina 5