BI 1 hl ggl j li Uil Bel Land van Heusden en Alteoa, de langstraat en de lloinmelerwaard. mm M 1515. Hansen's Pooltocht. FEUILLETON. Het ontstaan van een Typhoon. voor het alten*- Uitgever: E. J. YEERMAN, Heusden. ZATERDAG 22 AUG. 1896 Buitenland. 45» 1 v - WI1U» Dit blad verschgnt WOENSDAG en ZATERDAG. Abonnementsprjjs: per 3 maanden f l.OO. Franco per post zonder prjjsveihooging. Afzonderlijke nummers 5 cent. Advertentiën van 16 regels 50 ct. Elke regel meer 71/, ct. Groote letters Daar plaatsruimte. Advertentiën worden tot Dinsdag- en Vrjjdagavond ingewacht. De koene ontdekkingsreiziger heeft aan de Daily Chronicle* een tameljjk uitvoerig reisverhaal gedaan, waaraan wij eenige be langwekkende bijzonderheden ontleenen. Nansen vertelt »D<j> Frans* verliet 4 Augustus 1893 Straat Joegor. Wij moesten door veel ijs ons weg banen langs de Siberische kust. We ontdekten een eiland in de Rara Zee en een groot aantal eilanden langs de kust in de richting van Kaap Tsjeljoeskin. Op verschillende punten vonden wij sporen van een jjstjjdperk, gedurende 't welk Noord- Siberië over een groote uitgestrektheid naar het binnenland met ijs moet zjjn bedekt geweest. Zooals wij vermoed hadden, werden wjj allengs in noordeljjke en noordwestelijke richting gedreven. Gedurende den herfst en den winter was de >Fram« voortdurend blootgesteld aan hevige drukking van het ijs, maar de sterkte van het schip overtrof onze verwachtingenhet bleek tegen eiken druk bestand. De temperatuur daalde snel en was steeds, met weinig verandering, den ganschen winter door laag. Wekenlang was het kwikzilver bevroren. De laagste temperatuur was 62 gr. beneden nul. Allen aan boord waren in de beste gezondheid gedurende de geheele reis. Het electrisch licht dat wjj door den windmolen ons ver schaften, heeft aan onze verwachtingen vol daan. De zee was ten zuiden van 19 gr. N. niet meer dan negentig vademen diep; toen werd de diepte plotseling grooter, en bedroeg ten noorden van dien graad 1600 tot 1900 vademen. Deze ontdekking brengt een gewichtige verandering in alle vroegere theoriën, die gegrond waren op de veron derstelling, dat het Pool-bassin ondiep is. De bodem der zee was merkwaardig arm aan alle organisch leven. Gedurende al den tg 1, dat we voortgedreven werden, had ik goede gelegenheid ona een reeks weten schappelijke waarnemingen te doenmete- reologische, magnetische, astronomische pei lingen voor biologische onderzoekingen, onderzoekingen naar de temperatuur van het diepe water, naar de zoutbestanddeelen van het zeewater enz. Onder de laag boud niets dan hier en daar nauwe scheuren in het ijs.* Het jjs heeft vervolgens den verderen doortocht van de »Fram« belet en den 14n Maart 1895, op 85 gr. 59 min. N. en 102 gr. 27 min. O. verlieten Nansen en Scott-Hansen het schip, om verder noor delijk te trekken. Zij hadden 28 honden bij zich, drie sleden en twee Eskimo-booten, voor 't geval zij open water zouden aan treffen. Het voedsel voor de honden was berekend voor dertig dagen en de provisie der reizigers voor honderd dagen. >Wjj vonden het ijs in den beginne vrij geschikt voor onzen tocht,* verhaalt Nansen, »en zoo legden wij flinke afstanden af; het ijs scheen nogal vast. Op 22 Maart waren wij op 85 gr. 10 min. Noorderbreedte. Toen waren de honden, alhoewel niet zoo taai als we gehoopt hadden, nog vrij goed. Drie dagen later waren wij bljjkbaar snel drijvende naar het Zuiden en we kwamen over 't ruwe gs slechts zeer langzaam voort. Het was vermoeiend werk ons een weg te banen en de sleden over de hooge jjsheuvels te krijgen, die altijd maar zich ophoopten door de drijvende, op elkaar schuivende jjsbanken. Er was veel beweging in het ijs en in alle richtingen boorden wij het ge kraak der botsingen. Op 8 April waren wjj 85 gr. 50 min. N., steeds hopende zachter jjs te zullen ontmoeten. Den volgenden dag bereikten we 86 gr. 3 min. N., maar toen werd het jjs zóó ruw, dat ik 't dwaas oor deelde om onzen tocht nog verder Noor- deljjk voort te zetten. Dat was op 86 gr. 14 min. N. Geen land was te zienen de beide rei zigers begonnen den 8n April hun tocht naar Frans Jozefland. Zuideljjk gaande, trof fen zjj tal vau scheuren aan die hen zeer bemoeiljjkten. De honden werden toen een voor een gedoodslechts weinigen bleven er over; ook het proviand der reizigers raakte uitgeput. Vergeefs werd naar land uitge zien. Den 15n Juni waren zij Noordwesteljjk tot 32 gr. 26 min. gedreven, en ook toen was geen land te zien, hoewel zjj, volgens Payers kaart, op den 83n gr. N. hoopten Petermann-land te zullen aantreffen. Den 24n Juli eindeljjk zagen ze onbekend land, maar ze konden het ni8t bereiken, doordat op 80 gr. 38 min. Noorderbreedte en onge- maar één dag ziek geweest sedert ze daar veer 63 gr. Oosterlengte, 't Bleken geheel waren. Het schip is nu in beteren toestand met gs bedekte eilanden te zjjn. zelfs dan toen het Londen verliet, en geheel Toen moesten, gebleken de onmogelgk- j klaar voor een nieuwen tocht. Mijn offi- heid om naar Spitsbergen te komen, de ^eieren en manschappen hebben allen, zonder winterkwartieren worden betrokken. den golfstroom waar, met temperaturen, wisselende van 31 tot 33 graden. Wij zagen in geen richting land of open water, ijawuter, t.ie oppervlakte van hei, Pool ];cpp, drjjfijs, waarmede het water ge bassin bedekte, nam ik spoedrg het war-, M be(. k der Eskimo.boolm mere en bet meer zouthoudende water ™]belett0> Daarom gj^ zjj v00rt, 8prin. gende van het eene stuk jjs op het andere, en zoo bereikten ze den 6n Augustus land, blootgesteld, in een typhoon te geraken, als de »lltis,« en de ervaring heeft meermalen geleerd, dat het in een wervelstorm om het gevaar zegevierend te kunnen doorstaan niet zoo zeer op de grootte van het schip aankomt dan wel daarop, dat het stevig en goed gebouwd, niet te diep geladen en goed geballast is. Deze drie factoren waren op de »Iltis« voorhanden, want de oorlogs schepen, die een vaste jjzerballast hebben, zijn zoo geconstrueerd, dat zij, als zjj niet tot een klasse behooren, voor welke diep in het water liggen noodzakeljjk is een hoog vrjj boord boven water met de grootst mogeljjke stabiliteit verbinden. Wie den aard der wervelstormen in de Chineesche wateren en het ontzettende ge weld kent, met welke deze verwoestende natuurverschjjn^elen optreden; wie boven dien met de formatie van de Gele Zee en de kust van Shantung bekend is, zal zich zonder moeite een oordeel kunnen vormen over de oorzaken, waaraan de ondergang der litis* zal zjjn toe te scbrjjven. De typhoons nemen hunnen oorsprong in het westeljjk deel van den stillen Oceaan, ongeveer tusschen den lOn en 30n graad N.Br. oostwaarts van de Merianne- en Bonin-eiiandenzjj hebben de eigenschap van alle wervelstormen, dat de wind spiraalvormig en op het noorder- ljjk halfrond tegen den loop van den uurwjjzer een centrum toewaait, dat dikwjjls 2 en 3 of meer zeemjjlen middelijjn heeft en waarin meestal bjj loodkleurigen hemel windstilte met af en toe een windstoot heerscht. Da middelijjn van de dit centrum omgevende wervelstormen varieert van 40 Nadat voor eenige dagen uit het verre Oosten de jobstjjding tot ons gekomen was, dat de Duitsche kanonneerboot >Iltis« aan de kust der Chineesche provincie Shantung in de Gele Zee tjjdens een wervelstorm den ondergang gevonden en 70 brave zeelieden met zich in de diepte genomen had, is van vele zjjden de vraag opgeworpen of het schip, dat 18 jaar oud was, nog wel sterk genoeg of, bjj een grootte van slechts 489 reg. tons, groot genoeg geweest is, om een typhoon in de Chineesche wateren het hoofd te kunnen bieden. Van een zaakkundig standpunt zjjn deze beide vragen met ja te beantwoorden, want 18 jaren is voor een zeeboot, die van jjzer gebouwd is, vooral wanneer zjj zoo goed onderhouden wordt, als dit bjj oorlogsbodems het geval is, doorgaans nog geen te hoogen ouderdom om een typhoon te kunnen door staan en, afgezien wellicht van eenige averjj, ongehinderd er door heen te komen. Reeds oudere van hout gebouwde schepen hebben zulke wervelstormen doorstaan, en voor de »Iltis« komt nog in aanmerking dat zjj als oorlogsschip, en dus veel sterker gebouwd was, dan een koopvaardjjschip van geljjke grootte. Van laatstgenoemden zjjn echter een groot aantal in de Chineesche wateren in de vaart en evLLZ'^goed aan het gevaar de beste gezondheid. De lente kwam met zonnesehjjn en open water in het Zuid westen, en we hoopten een gemakkeljjke reis te hsbben tot Spitsbergen over ijsbanken en open water. We moesten nieuwe kleeren maken van onze dekens en een nieuwen slaapzak van berenhuiden. Onze proviand bestond uit rauw berenvleesch en traan. Den 19n Mei waren we eindeljjk tot ver trek gereed, en den 23n Mei kwamen wjj op 81 gr. 5 min. N. in open water; maar we werden door stormen tot den 3n Juni belet verder te komen. Een weinig zuide ljjk van den 81 n gr. troffen wjj land aan, dat zich Westwaarts uitstrekte, met open water in West-Noord-Westeljjke richting langs zjjn kust. Maar wjj verkozen in Zui- deljjke richting over jjs te gaan door een breede sond. Op 12 Juni bereikten wjj het Zuideljjk gedeelte der eilanden, en vonden daar veel open water, dat zich Westwaarts bewoog. In deze richting zeilden en roeiden wjj om er dwars door heen te komen naar Spitsbergen, van de meest Westeljjke punt af, maar Payer's kaart is niet betrouwbaar.* jj Rondzwalkende ontmoetten de reizigers Jackson en diens expeditie nabjj Kaap Flora. ;Een aangename ontmoeting. Daaromtrent heeft kapitein Brown, kom- Imandant der Windward,* het volgende I medegedeeld »Toen dr. Nansen aan boord van de »WiDdwarl< kwam, hebben we hem be groet met drie hoera's, driemaal, uit al j onze maeht. Nansen's eerste woorden waren »Hoe maakt 't mjjn vrouw? en hoe staat j 't met de politiek in Noorwegen j>De windward* was op haar reis naar Frans Jozefland twintig dagen onder weg i na haar eerste ontmoeting met het jjs, haar koers houdende ongeveer tusschen 55 gr. en 57 gr. Oosterlengte. De terugreis van het schip van Frans Jozefland was merkwaardig voorspoedig: het bereikte in 52 uren open water. Verleden jaar deed de Windward* 't in 63 dagen. Kapitein Brown vervolgt>Ik vond Jack son en zjjn tochtgenooten in de best denk bare gezondheid. Niemand hunner was ook j uitzondering, op de meest prjjzenswaardige »Den winter kwamen wij goed door,* manier medegewerkt; het zou mjj anders verhaalt Nansen, »en wjj waren beiden in j niet mogeljjk geweest zjjn te doen wat wjj in zoo korten tijd volbracht hebben. Wjj brengen eenige prachtige berenhuiden mede. Dr. Nansen's wensch is 't, dat wjj Hammer- fest zullen aandoen, ten einde mevrouw Nansen in de gelegenheid te stellen om de »Windward« te zien.* Er zjjn instructies naar Vardö gezonden, dat kapitein Brown aan Nansen's wensch zal gevolg geveu, zoodat mevrouw Nansen het schip zal kunnen bezoeken, dat haar echtgenoot behouden heeft teruggebracht. Volgens de >Aftenposten«« heeft Nansen geen bezorgdheid over de »Fram«, eu 't volste vertrouwen in luitenant Sverdrup, den kommandant, wiens beleid in alle om standigheden is gebleken. Woensdag is ook de >Fram« te Skjervoe aangekomen. Aan boord was alles wel. Naar Sverdrup, de gezagvoerder van de >Fram« meldt, bedroeg de grootste zeediepte welke de Fram-vaarders op hun weg vonden, 4000 meter en de laagste temperatuur welke zjj te verduren hadden 52 graden onder het vriespunt. Het schip is van den 14den Maart 1895, den dag waarop Nansen het verliet, tot Mei 1896 door het jjs naar het Noorden gedreven en daarbjj tot 85 gr. 57 min. ge komen. Vandaar is het naar het Zuidwesten en vervolgens naar het Zuiden gedreven tot ongeveer den 82sten graad. Den 19den Juli van dit jaar werd voor de eerste maal van de machine gebruik ge maakt. Na ontzagljjke moeiljjkheden kwam het schip den 13den Augustus uit het jjs los, ongeveer zeven mjjlen ten Noorden van het Deensche eiland bjj Spitsbergen. Land werd niet meer ontdekt, sedert Nansen het schip had verlaten. tot 100 zeemjjlen en meestal is het geweld van den wervelstorm des te grooter, naarmate de middelijjn kleiner is. Door de spiraalvormig, rondom op het centrum toegaande richting van den orkaan worden de golven uit alle streken der wind roos met ongekende woede op dit centrum toegedreven en hierdoor ontstaat daarin een chaos van golyen, die hoog opgaan, tegen elkander aanklotsen, over elkaar heenstorten en uiteenspatten, zoodat een schip, dat in het centrum geraakt van een met vollen kracht razende typhoon, meestal reddeloos verloren is, al is het nog zoo sterk gebouwd. Uit den Stillen Oceaan neemt het centrum bjj een snelheid van dikwjjls 20 tot 30 zee mjjlen per uur, zjjn weg over de Lioe-kioe- groep of over zuideljjk Japan naar de Chineesche wateren dikwjjls tot aan de golf van Petschili toe. Om intusschen ook dezen geweldigsten aller stormen minstens een deel van zjjn verschrikkeljjkheid te ontnemen, is de meteo rologische wetenschap reeds sedert een reeks van jaren bezig geweest, het wezen der typhoon, alsmede der wervelstormen, meer en meer te onderzoeken en middelen aan te wjjzen, hoe men voor zulke cyclonen het best uit den weg kan gaan. Aan deze onder zoekingen danken wjj ook de vaststelling van de daadzaak, dat de storm spiraalvormig rond het centrum en langzamerhand daarop toewaait terwjjl men vroeger geloofde, dat de wind bjj een cycloon direct op het centrum toewaaide. De nadering van een typhoon in de Chi neesche wateren wordt aangeduid door ver- Nansen beoordeelt het plan van André met groote sympathie; hjj vindt het inte ressant, maar gevaarljjk. Een postduif van Andrée, den 24sten Juli van Dane's Gate afgezonden, werd Woensdag te Bergsviksnes (Lofoden) op gevangen. scheidene kenteekenen. Eerstens wordt de hemel daar, van waar de storm te verwachten is, meer en meer donker en meestal komt van daar een lange deining opzetten. De zon neemt een vaal aanzien aan en ver duistert, tot zjj eindeljjk geheel verdwjjnt. De barometer daalt sterk, vaak met sprongen en een beklemmend gevoel overvalt den zeeman, terwjjl meeuwen enz. onrustig rond fladderen en spoedig de ruimte zoeken. Van bliksem en donder vergezeld, komt dan, dikwjjls eerst na vele uren, de orkaan op zetten, voortdurend in woede toenemend, welke het vreeseljjkste is, als de barometer zjjn laagste stand heeft bereikt. Dit is ook het oogenblik, waarin het schip het centrum het dichtst genaderd is. Zoodra de barometer weer gaat rjjzen, verwjjdert zich het centrum en het gevaar neemt dan meer en meer af. Is nu een typhoon in aantocht, zoo zoekt de scheepsgezagvoerder allereerst vast te stellen, in welke richting hjj het storm- centrum van zich heeft en hiervoor geldt veelal nog steeds den waarljjk niet geheel nauwkeurigen regelRicht het aangezicht in den wind, dan hebt gjj (op het Noordeljjk halfrond) het centrum 8 streken rechts van u,« waardoor de ligging van het centrum ongeveer vast te stellen is. Heeft het schip nu zeeruimte genoeg en is het centrum nog niet te dicht bjj, dan gelukt het niet zelden, nog onder volle zeilen van het centrum weg te komen en het geweld van den storm te ontgaan; is dit echter niet meer mogeljjk, dan is het geweld van den orkaan nog slechts daardoor met eenige zekerheid af te wenden, dat het schip zóó bjjgedraaid wordt, dat de Bjj de schietoefeningen, die door het Fransch eskader voor Toulon worden ge houden, is een ongeluk gebeurd. De kruiser Vautour was bezig te schieten op een doel, dat gesleept werd door de Brennus, toen drie kogels achtereen op de brug van de Brennus terecht kwamen; daar stonden de admiraal Gervais en eenige officierentwee kogels veroorzaakten slechts materieele schade, maar een derde viel in de nabjjheid van den admiraal, die ernstig gekwetst werd. Onmiddelljjk werd last gegeven met vuren op te houden, maar een jonge man bjj 't roer kreeg nog een kogel door den rechtervoet. Een streng onderzoek is ingesteld. Den 20en April is te Montpellier een ten toonstelling geopend die men in het laatst van October had willen sluiten. Maar nu is ze grootendeels afgebrand. De brand is begonnen in een veldslag-panorama van den vele panoroma's schilderenden Poilpot. Na een half uur stond het 2500 M.8 groote hoofdpaviljoen in vlam, en andere gebouwen, van njjverheid, onderwjjs enz., volgden. Ook de tentoongestelde schildergen hebben nog al wat geleden. De scha wordt op 3 mil- lioen francs geschat. En wat wel het ergste is, de stad verliest er een deel van haar archieven bjjo.a. een plan van de citadel, gemaakt door Richelieu, en de bul van paus Urbanus Y waarbjj Montpellier tot universi teitsstad is verheven. Aan een feestmaal in het Nieuwe Paleis te Berljjn, ter eere van den verjaardag van den Keizer van Oostenrjjk, heeft keizer Wilhelm gisteren dezen toost uitgebracht: »Ik drink op de gezondheid van Zjjn Ma jesteit keizer Frans Jozef, mjjn zeer innigen vriend en bondgenoot.* In tjjden is Oostenrjjk-Hongarjje niet zoo zwaar bezocht door onweers- ea hagelbuien, wolkbreuken, orkanen en overstroomingen. De berichten uit Tirol, Salzburg, de beide Oostenrjjken en Hongarjje luiden droevig. In Hongarjje zjjn de Waag, de Donau en de Leitha op verscheiden plaatsen buiten hun oevers getredenin Tirol en Salzburg zjjn door overstroomingen groote verwoes tingen aangericht. De najaarsoogst is op vele plaatsen geheel vernield, geheele wou den zjjn ondermjjnd en weggespoeld. Bjj Weenen staan de velden blank; Zaterdag avond heeft het er weer zwaar geonweerd, zoodat kelders en lage huizen onder water M—IM—^rrrrrrBT[Mrrtr|.1H1ff, wind in de zeilen valt, waardoor het schip steeds met den kop op zee gehouden wordt en van het centrnm afdrjjft. Is het echter wegens de nabjjheid eener kust en dit is wellicht bg de litis* het geval geweest niet mogeljjk, over den goeden boeg aan den wind te gaan, dan komt het schip dwars in zee te liggen, wordt naar het centrum toegedreven en komt dan in de meeste ge vallen slechts met zware schade, of in het geheel niet, er uit. Wjj zjjn van meening, dat het comman dant Braun door de nabjjheid der kust van Shantung niet mogeljjk geweest is, de >11- tis* over den rechter boeg aan den wind te leggen, het schip is toen door de volle kracht van den orkaan getroffen, onbestuur baar geworden, op de kust geworpen en heeft daar zjjnen ondergang gevonden, waar over de mededeelingen der geredden al spoedig meer bjjzonderheden geven zullen. Dat de kanonneerboot echter te klein of te oud geweest zou zjjn, om een typhoon te doorstaan, is uit zeemans-ervaring te be- strjjden. In Berljjnsche bladen is ook het vermoe den uitgesproken, dat het schip onbestuur baar aan de kust gedreven en niet in een typhoon vergaan zou zjjn, omdat deze in de nabjjheid van Shantung niet meer zouden voorkomen. Wjj kunnen intusschen uit eigene ervaring constateeren, dat die wervel stormen niet slechts bjj Shantung, maar tot zelfs in de golf van Petschili voorgekomen zjjn. (Hamb. Börsenh.)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1896 | | pagina 1