Hel Land van Heusden en Allena, de Langstraat en de Bommelervvaard. FEESTELIJKE O PEK ING STOOMTRAM 's-BOSCH-HEUSDEN, op 7 November 1896. Uitgever: L. J. VEERMAN, Heusden. M 1538. WOENSDAG 11 NOVEMBER. 1896. UÜ0 VAM YOOR L)it blad rerschjjat WOENSDAG en ZATERDAG. Abonnementsprijs: per 3 maanden f l.OO. Franco per post zonder prpsrerhooging. Afzonderlijke nummers 5 cent. JSS Adrertentiën ran 16 regels 50 ct. Elke regel meer 7ct. Groote letters naar plaatsruimte. Adrertentiën worden tot Dinsdag- en Yrgdagarond ingewacht. YAN DE IHDlïiS psBai De dag van 7 November, die voor velen een ware feestdag was, zal, naar wij hopen, nog dikwijls herinnerd worden, als de dag, waarop de handel in Heusden en omstreken, alsmede die van alle plaatsen aan de lijn gelegen, door de nieuwe gemeenschapsmid delen een tijd van meerderen bloei is te gemoet getreden. De eerste trein vertrok van Heusden, met enkele genoodigden, ten circa 9 uur des voormidciags. De zon, die dien dag zeer som ber gestemd scheen, en gedurende geruimen tijd haar liefelijk aanschijn achter een sluier verborg, was toch zoo vriendelijk om do route naar 's Bosch met haar opwekkende stralen op te vroolijken. Laat ons hopen, dat dit een goed voorteeken voor het vervolg is. We hebben thans den tijd om op ons gemak met de inrichting en het personeel kennis te maken. De ijverige Directeur, de Heer Ed. de Thouars, is overal te gelijk, zoowel zorg dra gende voor de gasten, als toeziende op het bedienend personeel. De uniform der conducteurs is goed ge kozen, grijze jas, pantalon en pet, met blauw afgezet en hier en daar met zilver opgeluisterd, maakt een goed effect. In een oogwenk zijn we te Drunen, van waar de rit met het salon-rijtuig, vier eerste klasse rijtuigen, een tweede klasse rijtuig en een gemengd rijtuig wordt voortgezet. We maken al rijdende onze aanteekeningen en merken daarbij op, dat we nimmer in een rijtuig, onverschillig welk, gezeten waren, dat zoo zacht reed, zoodat lezen en zelfs schrijven, zonder eenige stoornis kan plaats vinden. Een grooteren lof kan niet gebracht worden aan den Heer J. van Noordenne te Utrecht, Aannemer van den Weg, en den Heer D. Bakkes, Hoofdopzichter van den aanlegwaarvan het geheel weder stond onder leiding van den Ingenieur-Architect de Heer J. Schotel te Rotterdam. De vele krommingen in de lijn en de korte tijd waarin het werk tot stand is gebracht, met zulke resultaten, dwingt bij ieder respect af voor de onge ëvenaarde wijze van aaarstelling. Het salon rijtuig, inwendig met zijde be kleed en uitwendig keurig geschilderd, is zeer gemakkelijk ingericht, evenals de eerste klasse rijtuigen die met fluweel zijn bekleed en in compartimenten met en zonder ver boden rooken zijn verdeeld. Ook de tweede klasse rijtuigen zijn keurig bewerkt en ge makkelijk: ingericht. Ieder uwer, voor zoover gij bewoner dezer streek zijt, zal dat zelf weldra ondervinden. Langs de lijn is een telefoon opgesteld ter verzekering van de veiligheid op alle wissels en stations; terwijl het bestuur zich bereid verklaard om alles aan te wenden, wat tot gemak en vlug vervoer zal blijken noodig te zijn. Te half twaalf ure nam te 's Bosch het feest een aanvang. In de Wachtkamer le Klasse van het Station, waren de gezamentlijke genoodigden, een circa 60-tal bijeen, waaronder behalve de Heer P. L. Honcoop, Burgemeester van Heusden, President van den Raad van Beheer en de Heer O. Buijse, Gedelegeerd lid van dien Raad te Brussel, wij nog opmerkten de verdere Bestuurders der Maatschappij, de Heeren Achille en Omer Buijse, Eugène van Hecke, A. G. Knottenbelt, Florémond van Cuijk en eenige andere Belgische Heeren aandeel houders. Voorts de Heeren: Mr. E. van Zinnicq-Bergmann, lid van de le Kamer der Staten-GeneraalA. B v. d. Steen en J. J. v. d. Ven, wethouders van 's-BoschHoogenboom, Hoofd-Ingeilieur van den Rijks-Waterstaat; Van Schevickhaven, Hoofd-Ingenieur van den Provincialen Wa terstaat; Van Rijckevorsel, Consul van België, tevens President-Commissaris van den Raad van Toezicht der MaatschappijVan Dissel, Ingenieur van het StoomwezenJhr. De Jong van Beek en Donk, Ingenieur; Keik- hoff, Ingenieur-Architect te 's-Bosch; Scho tel, Ingenieur der Maatschappij De Thouars, Directeur van den Tram; Heederik, Ingenieur; Bakkes, Opzichter der Lijn; Mr. v. Daalen Wetters, Kantonrechter te Heusden; Burge meesters van Tilburg, Loon-op-Zand, Kaats heuvel; L. Verhoeven, Wethouder, H. J. v Eggelen, Secretaris van Heusden; Vos, Di recteur van het Post- en Telegraafkantoor te Heusden; H. Verhoeven, President van het Waterschap van Oudheusden c.a. te Heusden; Ommen, Kapitein-Ingenieur te 's-Bosch; Van Noordennen en Van Vendeloo, Aannemers van weg en werkenGerritsen en Van Gilse, Commissarissen Stoomtram Breskens; Daniëls, Commies-Chef der afdeeling Waterstaat ter Provinciale Griffie; J. Aarts van Dongen en onze mede-verslaggevers van „La Cronique"; „L'Etoile Beige"; de „Provinciale 's-Bossche Courant" en de „Noordbrabanter". Nadat de genoodigden zich in een kring hadden opgesteld, nam de Burgemeester, Jhr. P. J. J. S. M. van der Does de Wille- bois het woord en sprak op de gemakkelijke en kernachtige wijze, zooals we dat van hem gewend zijn, het welkom uit, de onderneming geluk wenschende met de bekroning van het werk en de vrucht van jarenlange on ver flauwden arbeid van de zijde der ondernemers. Met het oog op de vele moeielijkheden, die te overwinnen zijn geweest, noemde spreker de totstandkoming een reuzenwerk. Als Hoofd van de gemeente 's-Hertogenbosch bracht hij, ook namens zijne gemeente, zijn welgemeenden dank en waardeering, zoowel aan de Uitvoerders als aan hen, die door stoffelijke middelen daartoe hadden bijge dragen en meende met volle recht de toe nemende bloei, zoowel van de gemeenten den Bosch en Heusden, daaronder ook be grepen het welvarende Land van Heusden, als van de aangrenzende gemeenten, als de kroon op het werk te kunnen voorspellen. Het geheel werd met een glas eerewijn be zegeld. De Burgemeester van Heusden, zichtbaar getroffen door de vleiende bewoordingen, bracht daarvoor in goedgekozen taal zijn welgemeenden dank. Alsnu vereenigden zich allen nabij het stoompaard en werd door den Heer Cordes, Photograaf te 's-Bosch, driemaal eene photo- graphie genomen van het geheel; waarvan wij de ïieste verwachtingen koesteren en waarvan elk der genoodigden een afdruk zal ontvangen. Met opgewekten zin werd de reis met ge noodigden nu voortgezet tot aan het station Vlijmen. Aldaar stonden de Burgemeester en Wethouders, met tal van Notabelen, waar onder ook het Lid der Prov. Staten, de Heer M. Mommersteeg, opgesteld om de feesttrein te ontvangen. De gunstig bekende Harmonie van Vlijmen het de „Brabanyonne" hooren, gevolgd door het Wilhelmus. De Burgemees ter, de Heer P. Swaans, bracht hulde aan de ondernemingsgeest, koesterde de beste verwachtingen en verzekerde, dat op de mede werking van de gemeente Vlijmen steeds zou kunnen worden gerekend. Na aanbieding van den eerewijn dankte de Heer P. L. Honcoop voor de geuite woorden, die door den Raad van Beheer op hoogen prijs werden gesteld, waarna de Heeren Swaans en Mommersteeg de verdere reis mede maakten. Te Nieuwkuik, nabij het Hotel Van den Broek, stond weder de Harmonie van Nieuw kuik en Onsenoort opgesteld, die reeds op een afstand het Belgisch Volkslied deed hooren. De Burgemeester met zijne Wet houders uitte ook hier zijne beste wenschen. Het Lid van het Gedeputeerd Bestuur in deze Provincie, Jhr. Jos. de la Court, be nevens het Lid der Provincale Staten, Jhr. De la Court, sloten zich bij die wenschen aan; waarna alweder de eerewijn werd aan geboden en door den Heer Honcoop in goed gekozen woorden werd dank gezegd. Te Drunen werd nabij het emplacement halt gehouden en werden de genoodigden verzocht over het geheel eene revue te houden. Het emplacement, met de zich daarop be vindende sporen, levert een aanblik, zooals zelden bij tramwegen wordt opgemerkt. Het bizonder geval doet zich hierbij voor, zooals dat nog niet in Nederland is voorgekomen, dat Engelsche wissels het verkeer op het terrein zeer vergemakkelijken, vooral ook met het oog op de aansluiting met Drunen, Baardwijk, Waalwijk, Kaatsheuvel, Dongen, Breda en Tilburg, welke plannen bij de Maat schappij zijn vastgesteld om binnen kort tot uitvoering te komen. Zijn deze lijnen aan gelegd, dan is Heusden met alles in directe verbinding gebracht. Niet alleen met Neder land, maar ook met alle internationale lijnen. Met het oog op die uitbreiding zijn de ge bouwen zoodanig ingericht, dat het materieel daar kan worden geborgen; waarbij ruime werkplaatsen ten dienste staan. Eene waterleiding, op het terrein aange bracht, voorziet in de behoefte om de machines van het noodige water, zoowel voor reiniging als voeding, te voorzien. Verder ontwaart men een kantoor met directeurswoning, welke met alle genoemde werken, uitmunt door netheid en deugdelijk heid en die den ontwerper, den Heer Schotel, bovengenoemd, alle eer aandoen. Na deze inspectie, waarbij de Heer Bakkes alle ge wenschte inlichtingen gaf, liet de muziek van Drunen zich hooren, bracht vervolgens de Burgemeester van Drunen alle eer aan ontwerpers en uitvoerders en uitte den wensch, dat door deze spoorlijnen voor tal van plaatsen, vooral voor de Langstraat, een nieuwen tijd van bloei zal aanbreken. De Heer Honcoop, deze vriendelijke woor den beantwoordende, zei, dat ze voor hem dubbel aangenaam waren, nu ze door den Burgemeester van Drunen waren uitge sproken waarna genoemde Burgemeester de reis mede voortzette. Te Elshout stond weder de Harmonie ge schaard en sprak de Burgemeester, de Heer Van Breugel, namens zijne gemeentenaren eenige vleiende bewoordingen, om vervolgens een deel van den stoet uit te makenwaarna nog even de halte te Oudheusden werd aange daan. Hier wachtte ons eene aardige verrassing. De beide dochtertjes van den Heer Luijben, keurig in het wit als twee engeltjes, stonden elk met een bouquet. Het eene met de Bel gische kleuren, bestemd voor de Heer Buijse, het andere met de nationale kleuren, bestemd voor den Heer Honcoop. De kinderen zelf waren eveneens met genoemde kleuren ver sierd. Niet alleen de Heeren Buijse ea Honcoop, maar alle genoodigden, vooral de Belgische Heerenwaren zeer verrukt door deze attentie. Te Heusden stond, met eene grcote menigte, de Harmonie „de Eendracht" opgesteld, die direct de Brabanyonne aanhief, gevolgd door het Wilhelmus. Alsnu werd de tocht ondernomen naar het grootsche werk, de Brug over' der» MA-f mond en tevens de Brug die Noord 11 v en Gelderland verbindt, waarna de gehéëb feeststoet, voorafgegaan door de muziek, éef s tournée door het versierde Heusden maakte* Ten stadhuize werd door deri Burgemeester van Heusden de eerewijn aangeboden met eene doorwrochte rede, waarin eeri welkom aan de genoodigden, eene omschrijving het voorgestelde doel en eene dankbetuiging voor de ondervonden medewerking de hoofd punten uit: k u\ Na het Stadhuis werd uog een gedeelte van het versierde Heusden doorgewandeld, om vervolgens zich weder te vereenigen m de vergaderzaal van de Schutters van den ouden hand- en voetboog van St. Joris. De zaal, smaakvol versierd door den Heer Maréchal te 's-Bosch, zag er zeer feestelijk uit. Het menu, door den Heer Rooswinkel, Cuisinier te 's-Bosch, geleverd en dat straks deze gunstig bekende firma alle eer zal aandoen, was keurig in chromo-iithographie weêrgegeven door den Heer Bern. G. Janssen, aldaar. Aan tafel was het zeer geanimeerd. De plaatsing was goed gekozen; zoodat een op gewekt discours alg< werd opgemerkt. Énkele >i icieelo u i iv wedergeven. De Heer O. Buijs* uit Brussel ui een eigenaardig Vlaamsch dialect, in goed gekozen bewoording n, hulde a - h Koninginnen van Nederland. De Heer Hon coop bedacht Z. M. Leopold, Koning der Belgen. Jhr. v. d. Does de Willebois wees in eene in het Fransch uitgesproken toe spraak, die zeer de aandacht trok, vooral de aanwezige Belgen, op de goede verstand houding tusschen Nederland èn België; voorts werd nog het woord gevoerd door Mr. Van Zinnicq-Bergmann, de Heeren Schevickhaven, Hoogenboom, Schotel, Van Rijckevo Knottenbelt, Ommen enkele andere ge noodigden. Het feest had een geregeld verloop. Ver schillende rijtuigen brachten successievelijk de gasten of naar den trein te Drunen of later naar 's-Bosch, waarna eindelijk ook voor de gasten uit Heusden het uur van scheiden aanbrak. Voor allen heeft deze dag de aangenaamste herinneringen. Wanneer slechts een gedeelte van de goede wenschen en geuite verwach tingen verwezentlijkt wordt, dan voorzeker zal Heusden weder worden de nijvere koopstad van weleer, dan zal zijne omgeyinv zich den dag meer en in e< ..-uw. u men in bloei en dan zal het nageslacht de man nen in gezogend ai ndenken houden, die hei initiatief namen tc eene spoorverbi nding <m die dat initiatief ook tot werkelijkheid wist te brengen. MAD

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1896 | | pagina 1