Hel Land van Heusden en Allena, de Langstraat en de Bommelervvaard.
FEESTELIJKE O PEK ING
STOOMTRAM 's-BOSCH-HEUSDEN,
op 7 November 1896.
Uitgever: L. J. VEERMAN, Heusden.
M 1538. WOENSDAG 11 NOVEMBER. 1896.
UÜ0 VAM
YOOR
L)it blad rerschjjat WOENSDAG en ZATERDAG.
Abonnementsprijs: per 3 maanden f l.OO.
Franco per post zonder prpsrerhooging. Afzonderlijke
nummers 5 cent.
JSS
Adrertentiën ran 16 regels 50 ct. Elke regel
meer 7ct. Groote letters naar plaatsruimte.
Adrertentiën worden tot Dinsdag- en Yrgdagarond
ingewacht.
YAN DE
IHDlïiS
psBai
De dag van 7 November, die voor velen
een ware feestdag was, zal, naar wij hopen,
nog dikwijls herinnerd worden, als de dag,
waarop de handel in Heusden en omstreken,
alsmede die van alle plaatsen aan de lijn
gelegen, door de nieuwe gemeenschapsmid
delen een tijd van meerderen bloei is te
gemoet getreden.
De eerste trein vertrok van Heusden, met
enkele genoodigden, ten circa 9 uur des
voormidciags. De zon, die dien dag zeer som
ber gestemd scheen, en gedurende geruimen
tijd haar liefelijk aanschijn achter een sluier
verborg, was toch zoo vriendelijk om do route
naar 's Bosch met haar opwekkende stralen
op te vroolijken. Laat ons hopen, dat dit
een goed voorteeken voor het vervolg is.
We hebben thans den tijd om op ons gemak
met de inrichting en het personeel kennis te
maken.
De ijverige Directeur, de Heer Ed. de
Thouars, is overal te gelijk, zoowel zorg dra
gende voor de gasten, als toeziende op het
bedienend personeel.
De uniform der conducteurs is goed ge
kozen, grijze jas, pantalon en pet, met blauw
afgezet en hier en daar met zilver opgeluisterd,
maakt een goed effect.
In een oogwenk zijn we te Drunen, van
waar de rit met het salon-rijtuig, vier eerste
klasse rijtuigen, een tweede klasse rijtuig en
een gemengd rijtuig wordt voortgezet.
We maken al rijdende onze aanteekeningen
en merken daarbij op, dat we nimmer in
een rijtuig, onverschillig welk, gezeten waren,
dat zoo zacht reed, zoodat lezen en zelfs
schrijven, zonder eenige stoornis kan plaats
vinden. Een grooteren lof kan niet gebracht
worden aan den Heer J. van Noordenne te
Utrecht, Aannemer van den Weg, en den
Heer D. Bakkes, Hoofdopzichter van den
aanlegwaarvan het geheel weder stond onder
leiding van den Ingenieur-Architect de Heer
J. Schotel te Rotterdam. De vele krommingen
in de lijn en de korte tijd waarin het werk
tot stand is gebracht, met zulke resultaten,
dwingt bij ieder respect af voor de onge
ëvenaarde wijze van aaarstelling.
Het salon rijtuig, inwendig met zijde be
kleed en uitwendig keurig geschilderd, is
zeer gemakkelijk ingericht, evenals de eerste
klasse rijtuigen die met fluweel zijn bekleed
en in compartimenten met en zonder ver
boden rooken zijn verdeeld. Ook de tweede
klasse rijtuigen zijn keurig bewerkt en ge
makkelijk: ingericht. Ieder uwer, voor zoover
gij bewoner dezer streek zijt, zal dat zelf
weldra ondervinden.
Langs de lijn is een telefoon opgesteld ter
verzekering van de veiligheid op alle wissels
en stations; terwijl het bestuur zich bereid
verklaard om alles aan te wenden, wat tot
gemak en vlug vervoer zal blijken noodig
te zijn.
Te half twaalf ure nam te 's Bosch het
feest een aanvang.
In de Wachtkamer le Klasse van het
Station, waren de gezamentlijke genoodigden,
een circa 60-tal bijeen, waaronder behalve de
Heer P. L. Honcoop, Burgemeester van
Heusden, President van den Raad van Beheer
en de Heer O. Buijse, Gedelegeerd lid van
dien Raad te Brussel, wij nog opmerkten de
verdere Bestuurders der Maatschappij, de
Heeren
Achille en Omer Buijse, Eugène van Hecke,
A. G. Knottenbelt, Florémond van Cuijk en
eenige andere Belgische Heeren aandeel
houders.
Voorts de Heeren:
Mr. E. van Zinnicq-Bergmann, lid van de
le Kamer der Staten-GeneraalA. B v. d.
Steen en J. J. v. d. Ven, wethouders van
's-BoschHoogenboom, Hoofd-Ingeilieur van
den Rijks-Waterstaat; Van Schevickhaven,
Hoofd-Ingenieur van den Provincialen Wa
terstaat; Van Rijckevorsel, Consul van België,
tevens President-Commissaris van den Raad
van Toezicht der MaatschappijVan Dissel,
Ingenieur van het StoomwezenJhr. De
Jong van Beek en Donk, Ingenieur; Keik-
hoff, Ingenieur-Architect te 's-Bosch; Scho
tel, Ingenieur der Maatschappij De Thouars,
Directeur van den Tram; Heederik, Ingenieur;
Bakkes, Opzichter der Lijn; Mr. v. Daalen
Wetters, Kantonrechter te Heusden; Burge
meesters van Tilburg, Loon-op-Zand, Kaats
heuvel; L. Verhoeven, Wethouder, H. J. v
Eggelen, Secretaris van Heusden; Vos, Di
recteur van het Post- en Telegraafkantoor te
Heusden; H. Verhoeven, President van het
Waterschap van Oudheusden c.a. te Heusden;
Ommen, Kapitein-Ingenieur te 's-Bosch; Van
Noordennen en Van Vendeloo, Aannemers
van weg en werkenGerritsen en Van Gilse,
Commissarissen Stoomtram Breskens; Daniëls,
Commies-Chef der afdeeling Waterstaat ter
Provinciale Griffie; J. Aarts van Dongen en
onze mede-verslaggevers van „La Cronique";
„L'Etoile Beige"; de „Provinciale 's-Bossche
Courant" en de „Noordbrabanter".
Nadat de genoodigden zich in een kring
hadden opgesteld, nam de Burgemeester,
Jhr. P. J. J. S. M. van der Does de Wille-
bois het woord en sprak op de gemakkelijke
en kernachtige wijze, zooals we dat van hem
gewend zijn, het welkom uit, de onderneming
geluk wenschende met de bekroning van het
werk en de vrucht van jarenlange on ver
flauwden arbeid van de zijde der ondernemers.
Met het oog op de vele moeielijkheden, die
te overwinnen zijn geweest, noemde spreker
de totstandkoming een reuzenwerk. Als
Hoofd van de gemeente 's-Hertogenbosch
bracht hij, ook namens zijne gemeente, zijn
welgemeenden dank en waardeering, zoowel
aan de Uitvoerders als aan hen, die door
stoffelijke middelen daartoe hadden bijge
dragen en meende met volle recht de toe
nemende bloei, zoowel van de gemeenten
den Bosch en Heusden, daaronder ook be
grepen het welvarende Land van Heusden,
als van de aangrenzende gemeenten, als de
kroon op het werk te kunnen voorspellen.
Het geheel werd met een glas eerewijn be
zegeld.
De Burgemeester van Heusden, zichtbaar
getroffen door de vleiende bewoordingen,
bracht daarvoor in goedgekozen taal zijn
welgemeenden dank.
Alsnu vereenigden zich allen nabij het
stoompaard en werd door den Heer Cordes,
Photograaf te 's-Bosch, driemaal eene photo-
graphie genomen van het geheel; waarvan
wij de ïieste verwachtingen koesteren en
waarvan elk der genoodigden een afdruk
zal ontvangen.
Met opgewekten zin werd de reis met ge
noodigden nu voortgezet tot aan het station
Vlijmen. Aldaar stonden de Burgemeester
en Wethouders, met tal van Notabelen, waar
onder ook het Lid der Prov. Staten, de Heer
M. Mommersteeg, opgesteld om de feesttrein
te ontvangen. De gunstig bekende Harmonie
van Vlijmen het de „Brabanyonne" hooren,
gevolgd door het Wilhelmus. De Burgemees
ter, de Heer P. Swaans, bracht hulde aan
de ondernemingsgeest, koesterde de beste
verwachtingen en verzekerde, dat op de mede
werking van de gemeente Vlijmen steeds
zou kunnen worden gerekend.
Na aanbieding van den eerewijn dankte
de Heer P. L. Honcoop voor de geuite
woorden, die door den Raad van Beheer op
hoogen prijs werden gesteld, waarna de
Heeren Swaans en Mommersteeg de verdere
reis mede maakten.
Te Nieuwkuik, nabij het Hotel Van den
Broek, stond weder de Harmonie van Nieuw
kuik en Onsenoort opgesteld, die reeds op
een afstand het Belgisch Volkslied deed
hooren. De Burgemeester met zijne Wet
houders uitte ook hier zijne beste wenschen.
Het Lid van het Gedeputeerd Bestuur in
deze Provincie, Jhr. Jos. de la Court, be
nevens het Lid der Provincale Staten, Jhr.
De la Court, sloten zich bij die wenschen
aan; waarna alweder de eerewijn werd aan
geboden en door den Heer Honcoop in goed
gekozen woorden werd dank gezegd.
Te Drunen werd nabij het emplacement
halt gehouden en werden de genoodigden
verzocht over het geheel eene revue te houden.
Het emplacement, met de zich daarop be
vindende sporen, levert een aanblik, zooals
zelden bij tramwegen wordt opgemerkt. Het
bizonder geval doet zich hierbij voor, zooals
dat nog niet in Nederland is voorgekomen,
dat Engelsche wissels het verkeer op het
terrein zeer vergemakkelijken, vooral ook
met het oog op de aansluiting met Drunen,
Baardwijk, Waalwijk, Kaatsheuvel, Dongen,
Breda en Tilburg, welke plannen bij de Maat
schappij zijn vastgesteld om binnen kort tot
uitvoering te komen. Zijn deze lijnen aan
gelegd, dan is Heusden met alles in directe
verbinding gebracht. Niet alleen met Neder
land, maar ook met alle internationale lijnen.
Met het oog op die uitbreiding zijn de ge
bouwen zoodanig ingericht, dat het materieel
daar kan worden geborgen; waarbij ruime
werkplaatsen ten dienste staan.
Eene waterleiding, op het terrein aange
bracht, voorziet in de behoefte om de machines
van het noodige water, zoowel voor reiniging
als voeding, te voorzien.
Verder ontwaart men een kantoor met
directeurswoning, welke met alle genoemde
werken, uitmunt door netheid en deugdelijk
heid en die den ontwerper, den Heer Schotel,
bovengenoemd, alle eer aandoen.
Na deze inspectie, waarbij de Heer Bakkes
alle ge wenschte inlichtingen gaf, liet de muziek
van Drunen zich hooren, bracht vervolgens
de Burgemeester van Drunen alle eer aan
ontwerpers en uitvoerders en uitte den wensch,
dat door deze spoorlijnen voor tal van plaatsen,
vooral voor de Langstraat, een nieuwen tijd
van bloei zal aanbreken.
De Heer Honcoop, deze vriendelijke woor
den beantwoordende, zei, dat ze voor hem
dubbel aangenaam waren, nu ze door den
Burgemeester van Drunen waren uitge
sproken waarna genoemde Burgemeester de
reis mede voortzette.
Te Elshout stond weder de Harmonie ge
schaard en sprak de Burgemeester, de Heer
Van Breugel, namens zijne gemeentenaren
eenige vleiende bewoordingen, om vervolgens
een deel van den stoet uit te makenwaarna
nog even de halte te Oudheusden werd aange
daan. Hier wachtte ons eene aardige verrassing.
De beide dochtertjes van den Heer Luijben,
keurig in het wit als twee engeltjes, stonden
elk met een bouquet. Het eene met de Bel
gische kleuren, bestemd voor de Heer Buijse,
het andere met de nationale kleuren, bestemd
voor den Heer Honcoop. De kinderen zelf
waren eveneens met genoemde kleuren ver
sierd.
Niet alleen de Heeren Buijse ea Honcoop,
maar alle genoodigden, vooral de Belgische
Heerenwaren zeer verrukt door deze
attentie.
Te Heusden stond, met eene grcote menigte,
de Harmonie „de Eendracht" opgesteld, die
direct de Brabanyonne aanhief, gevolgd door
het Wilhelmus.
Alsnu werd de tocht ondernomen naar
het grootsche werk, de Brug over' der» MA-f
mond en tevens de Brug die Noord 11 v
en Gelderland verbindt, waarna de gehéëb
feeststoet, voorafgegaan door de muziek, éef s
tournée door het versierde Heusden maakte*
Ten stadhuize werd door deri Burgemeester
van Heusden de eerewijn aangeboden met
eene doorwrochte rede, waarin eeri welkom
aan de genoodigden, eene omschrijving
het voorgestelde doel en eene dankbetuiging
voor de ondervonden medewerking de hoofd
punten uit: k u\
Na het Stadhuis werd uog een gedeelte
van het versierde Heusden doorgewandeld,
om vervolgens zich weder te vereenigen m
de vergaderzaal van de Schutters van den
ouden hand- en voetboog van St. Joris.
De zaal, smaakvol versierd door den Heer
Maréchal te 's-Bosch, zag er zeer feestelijk uit.
Het menu, door den Heer Rooswinkel,
Cuisinier te 's-Bosch, geleverd en dat straks
deze gunstig bekende firma alle eer zal
aandoen, was keurig in chromo-iithographie
weêrgegeven door den Heer Bern. G. Janssen,
aldaar.
Aan tafel was het zeer geanimeerd. De
plaatsing was goed gekozen; zoodat een op
gewekt discours alg< werd opgemerkt.
Énkele >i icieelo u i iv
wedergeven.
De Heer O. Buijs* uit Brussel ui
een eigenaardig Vlaamsch dialect, in goed
gekozen bewoording n, hulde a - h
Koninginnen van Nederland. De Heer Hon
coop bedacht Z. M. Leopold, Koning der
Belgen. Jhr. v. d. Does de Willebois wees
in eene in het Fransch uitgesproken toe
spraak, die zeer de aandacht trok, vooral
de aanwezige Belgen, op de goede verstand
houding tusschen Nederland èn België; voorts
werd nog het woord gevoerd door Mr. Van
Zinnicq-Bergmann, de Heeren Schevickhaven,
Hoogenboom, Schotel, Van Rijckevo
Knottenbelt, Ommen enkele andere ge
noodigden.
Het feest had een geregeld verloop. Ver
schillende rijtuigen brachten successievelijk
de gasten of naar den trein te Drunen of
later naar 's-Bosch, waarna eindelijk ook
voor de gasten uit Heusden het uur van
scheiden aanbrak.
Voor allen heeft deze dag de aangenaamste
herinneringen. Wanneer slechts een gedeelte
van de goede wenschen en geuite verwach
tingen verwezentlijkt wordt, dan voorzeker zal
Heusden weder worden de nijvere koopstad
van weleer, dan zal zijne omgeyinv zich
den dag meer en in e< ..-uw. u
men in bloei en dan zal het nageslacht de man
nen in gezogend ai ndenken houden, die hei
initiatief namen tc eene spoorverbi nding <m
die dat initiatief ook tot werkelijkheid wist
te brengen.
MAD