"W oi-m
Stroonoedeil en uitvoering.
Burgers, Gruno. Transvalia, The Morning Post,
Edelweis, Adek, enz.
Heeren- en Klnderkleedlng
Opgelet, de schoonmaak!
Wat wilt gij?
Wij willen niets anders!
Koninklijke Rotterdamsche
Betonijzer-Maatschappij
11 TAN WAK Co.,
i P. Michael, Aalburg
uit de goedkoope winkels van Qebrs Verhees,
GEBRs. VERHEES, 0r,S«^'s-BOSCH.
CSA. 1 Jin de nieuwste modellen
Sportpetten, Gekleurde Overhemden, Gummi Fronts,
Boorden en Manchetten.
couranten stuur ik op aanvraag, van de
beroemde Rijwielen, als:
T. JONKER, Rijwielhandel,
Nog steeds voorhanden NOUVEAUTÉ S in
voor het Zomerseizoen.
Door ONZEN ENORMEN OMZET zijn de prijzen LAAG.
Korting wordt aan niemand toegestaan.
Voor ONBERISPELIJKE COUPE, PRIMA AFWERKING en STOFFEN wordt ingestaan.
dan droge- en aangemaakte VERFWAREN in bussen
Gazelle, Burgers, Germaan, Eureka en Reform Rijwielen en
Gelria Naaimachines,
Verder voorhanden alle soorten Onderdeelen en Banden.
Eerste klas Emailleer-Inrichting.
van een partij Oude Rijwielen
N.B.
tegen Zenuwaandoeningen.
tegen Uioofdpijn - IDuizeligheid
Goedlioopst Adres.
J. TH. COLWENBERG
Heusden.
Ontwerpen en Uitvoering van
alle BETON-IJZERWERKEH.
Grootste voorraden Putten,
Kolken, Bioolbniien,
ei- en cirkelvorm voor DUIKERS.
Beroemde Miehalin Banden f 6.50. Emailleeren van oen Rijwiel f 4.—
zich zijn zwakheid met Gods grootheid
hoort toezingen, gevoelt het Christen
dom zich weer in zijn omgeving, en,
had niet de verstrakte leer van Moham
med daar de harten al gevat, het had
ook op Java, gelijk reeds op Ambon,
in de Minanassa en in de Battaklanden
rijken oogst mogen saambinden.
Maar wij Christenen, wat kunnen we
door den Islam en de Moslims, door
het Boedhisme en zijn aanhangers ons
gevoel en ons inzicht verrijken. Immers
door de studie dier godsdiensten zien
wij de zuiverheid van het Christendom
als getoetst goud en komen wij tot de
erkenning, dat velen onzer Heiden -
sche" broeders in de deugden: ouder
liefde, zelfbedwang, berusting, beschei
denheid verder zijn dan wij.
Laten wij zendelingen uitzenden, even
als Mohammedanen en Boeddhisten op
hunne wijze, maar laten wij toch vooral
de menschen, die wij willen bekeeren,
in hun godsdienst, zeden en gewoonten
leeren kennen I
Gelukkig ziet de zending in, dat zij
zich aldus aan moet passen aande om
geving, en wordt juist door de zende
lingen rijk materiaal geleverd voor de
kennis van godsdienst, taal, zeden en
recht der Indiërs. Zoo worden onze
godsdienstige ideeën en onze weten
schap verrijkt langs die banen.
En niet alleen 'loeit de Christelijke
godsdienst in zijn volheid over den
Archipel uit, maar ook ziet de Indiër
met verwondering, maar ook ten deele
bewonderend onze instellingen van
Staats- en Gemeentebestuur tenzijnent
doorwerken, en half verbaasd, half ver
blijd hoort hij van onze begrippen van
recht, goede trouw, van onze inzetting
van het huwelijk en de plaats der
vrouw alle welke begrippen en in
stellingen zich uit christelijke begin
selen ontplooiden of den invloed daar
van sterk ondergingen.
Zoo schrijft in haar brieven de liefe
lijke Raden Adjeng Kartini, dat zij
verrukt was over de plaats der vrouw
in het christelijke huwelijk. En juist
de Westersch-beschaafde Kartini, die
het Christendom als maanstralen door
de jonge ziel zag schemeren, schenkt
ons de bloemenbekoring der Javaansche
vrouw, wier teer gevoelsleven balsem
zou mogen zijn voor het iets te intel-
lectueele, iets te individueele geestes
leven van enkelen harer Hollandsche
zusteren.
In het algemeen zal het Oosten wèl
doen zich, zonder het volkseigen los te
laten, te sterken aan het scherpe intel
lect, den geest van persoonlijk initiatief,
het vrijheidsgevoel van den Westerschen
enkeling, terwijl deze laatste van het
fijne gevoelen van den Javaan, diers
opgaan in de landszede, weer veel kan
leeren.
De Archipel-Maleier gevoelt, dat hij
bij ons, Nederlanders, op recht kan
rekenen, en bewijst door dat gevoel,
dat hij een louter idee van het Westen
heeft ontvangen.
Zeer zeker is het er verre van, dat
de Indiër al onze vormen van proces
recht, die menigen Hollander vreemd
aandoen, bewonderend zou billijken,
maar wel ziet hij er ala kern, dat de
Hollander hem een eerlijk rechter is,
voor wien hij zich vrijelijk kan ver
dedigen, en dat waardeert hij. En zóó
kan men wel in een strafgeding de
kalme oogen van een Maloischen be
klaagde even zien opflitsen, als een
sprake van mensch tot mensch, als een
hulde, omdat hem is recht gedaan. En
wanneer dan een zware straf tegen den
beklaagde wordt gewezen, treft geen blik
van haat den rechter, die immers alles
heeft gedaan om een goed vonnis te
kunnen wijzen.
Een merkwaardig bewijs, hoe onze
goede trouw, ons „een man een man,
een woord een woord" bij den Maieier
insloeg, is wel, dat men in de Padang
sche Bovenlanden onder de uitdrukking:
bag badjandji djo oelando(letterlijk:
„zooals bij het afspreken met Hollanders")
verstaat: precies doen, zooals is afgesproken.
De Archipel-Maleier weerdeert ook
zeer, dat hem onder het Nederlandsche
bestuur groote vrijheid is verzekerd;
dat zijn instellingen, zijn recht, zijn
godsdienst, zijn zeden en gewoonten
niet worden op zij geschovendat er
geen breuk in zijn geschiedenis wordt
geslagen door strakke, straffe oplegging
van Westersch recht en Westersche
instellingen, maar dat de Regeering
juist wenscht, dat de Archipel-adat, die
niet in strijd is met de menschelijkheid,
blijft voortleven, zoolang als de bevol
king dit zelf wil, en dat bestuur en
rechtspraak zooveel mogelijk rusten op
de inheemsche bestuursinstellingen en
de eigen rechtspraak der bevolking.
Zóó vólgt de Regeering in Indië een
waarlijk breede en wijze politiek.
Zal nu deze organische ontwikkeling,
deze uitwisseling van ideeën doorwerken,
dan moet Nederland met Insulinde ver-
eenigd blijven. Zou toch een der groot
machten den Archipel overweldigen,
dan zou, afgezien van den zwaren cijns,
die men den Indiërs zou opleggen, en
van den stroom van laaghartige geluk
zoekers, die zich van 't overheerschende
volk over hen zou uitstorten, zeer zeker
een breuk in hun geschiedenis, in hun
organische volksontwikkeling geslagen
worden.
Bestuur, rechtspraak, onderwijs zou
den dan van nieuws geregeld worden,
met sterke centralisatie, met starre,
straffe commando's, als in een leger
macht, met onderdrukking van de be
staande volksinstellingen, met fatsoe
neering en verwringing van het gees
telijk leven der ongelukkige inheemsche
bevolking naar het model, dat de over
weldiger vooraf zou hebben vastgesteld.
Vooral de nieuwste koloniale geschie
denis geeft voorbeelden van een der
gelijk streven.
Zoó zou een van boven afrevolutio
naire politiek gevolgd worden.
Maar op Nederland en Indië rust
de plicht tegen zulk een overrompeling
te waken, in het belang der Indiërs,
in het belang van het Moederland, in
het belang van vrijheid en recht.
Het is onze heilige roeping om door
rechtpraak en politie naar binnen, maar
ook door een krachtig leger en een vloot
van sterke schepen naar buiten de gees
telijke goederen der volkeren onder de
Nederlandsche vlag te beschermen.
Neen, niet alleen aan verdragen dan
ken wij onze positie in Oost-Azie, zooali
wel is beweerd, maar aan onze inner
lijke kracht, onzen takt, ons welbewust
streven naar geleidelijke historische ont
wikkeling der IndiSrs, aan onze uit
wisseling van ideeën met het Oosten,
zooals geen enkele koloniale mogendheid
het heeft toegepast, maar daarby is ons
dan de zware taak opgelegd, om nu het
vejd van de wereld zich verplaatst naar
den Stillen Oceaan, ook aldaar, zooals
in middeleeuwen en nieuwe geschiedenis
in Europa, het evenwicht der volkeren
en daarmede het recht in de wereld te
helpen bewaren.
Brengt onze vloot en ons leger dan in
overeenstemming met de breede kracht,
die van ons uitgaat over de wereld,
laat de defensie althans voldoende zyn
om bij een oorlog tusschen de groot
machten den rechtstoestand in den
AziatiBchen Archipel naar behoor en te
beschutten
Nog is het mogelijk.
Het zal afhangen van de volksv«r-
tegenwoordiging, of wij, als weer hst
kanon onweert op den Stillen Oceaan,
voor God, Koningin en Vaderland
zullen kunnen handhaven, wat wij ont
vingen, dan wel de hoogste goederen
der menschheid ten roof moeten laten.
Gasthuisstraat, hoek Arkelstraat
Telephoon 75. GORINCHEM.
ZIE DE ETALAGES.
Ie Klas Moffelen f4,—met biezen f5.—. Inruilen, Werkuren.
Repareeren solied en goedkoop.
Banden van af f 3,00 tot f 7,50, met Garantie. Naaimachines met Vliegwiel
en Kast, van af f 28,50.
Beleefd aanbevelend,
WEEH, kt) Heulden.
tOgeil Verstop-ping - Maagkrampen.
tegen Uitputting - Zfllgekeele Zwakte.
Verkrijgbaar bij A. VerschuurBaert te HeusdeD; C. Schreuders,
Genderen, en G. KoolenMarkens te Vlijmen.
Generaal-DepótPaul Marseille, Haarlem.
Prijs per Flacon
f 1.50.
Bij het aangaan van een huwelijk,
Stelt een goed paar zich de vraag:
Hoe moet ik op juiste wijze sparen?
Dan begint U eerst met in' te koopen
Bij J. Th. Couwenberg, Heusden.
De man zijn gereedschap,
De vrouw haar keukengerief.
VLECHTWERK
PUNTDRAAD HEININGDRAAD.
WALTER A. WOOD
GRASM AAIM ACHINES, HOOISCHÜDDERS en HOOIHARKEN,
Merk: Admiraal No. 1.
Worden verkocht onder garantie van goede werking.
Te zien in Magazijn. Overal persoonlijk te ontbieden.
Aanbevelend,
van een en twee pond, ook liU de kleinste koeveelkeden,
daar wy dan zeker weten wy goede verf krijgen omreden zij persoonlijk door hen gefabriceerd wordt en nooit
klachten hebben, de bewijzen zijn deze hunne veeljarige en kundige ondervinding daarom altyd de beste, en de
telken jaren grootere omzet.
Groothandel In Spiegel- en Venilerglai, Drogertf en Derstelwerk.
SPECIAA1, ADWES GLAZEA DE11RPLATEN EETALAGE-LEGGERS.
■ATOLIM, Aieuwe Sanitaire Waterverf, voor kloaiters en openbare gebouwen.
Rotterdam, Teief. 1097.
Enschedé, Telef. 339.
VERTEGEN WOORDIGKR der
INRUILEN en VERHUREN.
Aanbevelend,
4. P. Mlchaël, fodiriJwielkmUlUr.
van 5 tot 95 gulden»
Dural T abletten
Minzaam aanbevelend,
„In de Paradijsvogel"
Dm Zondagt gesloten.