"W oi-m Stroonoedeil en uitvoering. Burgers, Gruno. Transvalia, The Morning Post, Edelweis, Adek, enz. Heeren- en Klnderkleedlng Opgelet, de schoonmaak! Wat wilt gij? Wij willen niets anders! Koninklijke Rotterdamsche Betonijzer-Maatschappij 11 TAN WAK Co., i P. Michael, Aalburg uit de goedkoope winkels van Qebrs Verhees, GEBRs. VERHEES, 0r,S«^'s-BOSCH. CSA. 1 Jin de nieuwste modellen Sportpetten, Gekleurde Overhemden, Gummi Fronts, Boorden en Manchetten. couranten stuur ik op aanvraag, van de beroemde Rijwielen, als: T. JONKER, Rijwielhandel, Nog steeds voorhanden NOUVEAUTÉ S in voor het Zomerseizoen. Door ONZEN ENORMEN OMZET zijn de prijzen LAAG. Korting wordt aan niemand toegestaan. Voor ONBERISPELIJKE COUPE, PRIMA AFWERKING en STOFFEN wordt ingestaan. dan droge- en aangemaakte VERFWAREN in bussen Gazelle, Burgers, Germaan, Eureka en Reform Rijwielen en Gelria Naaimachines, Verder voorhanden alle soorten Onderdeelen en Banden. Eerste klas Emailleer-Inrichting. van een partij Oude Rijwielen N.B. tegen Zenuwaandoeningen. tegen Uioofdpijn - IDuizeligheid Goedlioopst Adres. J. TH. COLWENBERG Heusden. Ontwerpen en Uitvoering van alle BETON-IJZERWERKEH. Grootste voorraden Putten, Kolken, Bioolbniien, ei- en cirkelvorm voor DUIKERS. Beroemde Miehalin Banden f 6.50. Emailleeren van oen Rijwiel f 4.— zich zijn zwakheid met Gods grootheid hoort toezingen, gevoelt het Christen dom zich weer in zijn omgeving, en, had niet de verstrakte leer van Moham med daar de harten al gevat, het had ook op Java, gelijk reeds op Ambon, in de Minanassa en in de Battaklanden rijken oogst mogen saambinden. Maar wij Christenen, wat kunnen we door den Islam en de Moslims, door het Boedhisme en zijn aanhangers ons gevoel en ons inzicht verrijken. Immers door de studie dier godsdiensten zien wij de zuiverheid van het Christendom als getoetst goud en komen wij tot de erkenning, dat velen onzer Heiden - sche" broeders in de deugden: ouder liefde, zelfbedwang, berusting, beschei denheid verder zijn dan wij. Laten wij zendelingen uitzenden, even als Mohammedanen en Boeddhisten op hunne wijze, maar laten wij toch vooral de menschen, die wij willen bekeeren, in hun godsdienst, zeden en gewoonten leeren kennen I Gelukkig ziet de zending in, dat zij zich aldus aan moet passen aande om geving, en wordt juist door de zende lingen rijk materiaal geleverd voor de kennis van godsdienst, taal, zeden en recht der Indiërs. Zoo worden onze godsdienstige ideeën en onze weten schap verrijkt langs die banen. En niet alleen 'loeit de Christelijke godsdienst in zijn volheid over den Archipel uit, maar ook ziet de Indiër met verwondering, maar ook ten deele bewonderend onze instellingen van Staats- en Gemeentebestuur tenzijnent doorwerken, en half verbaasd, half ver blijd hoort hij van onze begrippen van recht, goede trouw, van onze inzetting van het huwelijk en de plaats der vrouw alle welke begrippen en in stellingen zich uit christelijke begin selen ontplooiden of den invloed daar van sterk ondergingen. Zoo schrijft in haar brieven de liefe lijke Raden Adjeng Kartini, dat zij verrukt was over de plaats der vrouw in het christelijke huwelijk. En juist de Westersch-beschaafde Kartini, die het Christendom als maanstralen door de jonge ziel zag schemeren, schenkt ons de bloemenbekoring der Javaansche vrouw, wier teer gevoelsleven balsem zou mogen zijn voor het iets te intel- lectueele, iets te individueele geestes leven van enkelen harer Hollandsche zusteren. In het algemeen zal het Oosten wèl doen zich, zonder het volkseigen los te laten, te sterken aan het scherpe intel lect, den geest van persoonlijk initiatief, het vrijheidsgevoel van den Westerschen enkeling, terwijl deze laatste van het fijne gevoelen van den Javaan, diers opgaan in de landszede, weer veel kan leeren. De Archipel-Maleier gevoelt, dat hij bij ons, Nederlanders, op recht kan rekenen, en bewijst door dat gevoel, dat hij een louter idee van het Westen heeft ontvangen. Zeer zeker is het er verre van, dat de Indiër al onze vormen van proces recht, die menigen Hollander vreemd aandoen, bewonderend zou billijken, maar wel ziet hij er ala kern, dat de Hollander hem een eerlijk rechter is, voor wien hij zich vrijelijk kan ver dedigen, en dat waardeert hij. En zóó kan men wel in een strafgeding de kalme oogen van een Maloischen be klaagde even zien opflitsen, als een sprake van mensch tot mensch, als een hulde, omdat hem is recht gedaan. En wanneer dan een zware straf tegen den beklaagde wordt gewezen, treft geen blik van haat den rechter, die immers alles heeft gedaan om een goed vonnis te kunnen wijzen. Een merkwaardig bewijs, hoe onze goede trouw, ons „een man een man, een woord een woord" bij den Maieier insloeg, is wel, dat men in de Padang sche Bovenlanden onder de uitdrukking: bag badjandji djo oelando(letterlijk: „zooals bij het afspreken met Hollanders") verstaat: precies doen, zooals is afgesproken. De Archipel-Maleier weerdeert ook zeer, dat hem onder het Nederlandsche bestuur groote vrijheid is verzekerd; dat zijn instellingen, zijn recht, zijn godsdienst, zijn zeden en gewoonten niet worden op zij geschovendat er geen breuk in zijn geschiedenis wordt geslagen door strakke, straffe oplegging van Westersch recht en Westersche instellingen, maar dat de Regeering juist wenscht, dat de Archipel-adat, die niet in strijd is met de menschelijkheid, blijft voortleven, zoolang als de bevol king dit zelf wil, en dat bestuur en rechtspraak zooveel mogelijk rusten op de inheemsche bestuursinstellingen en de eigen rechtspraak der bevolking. Zóó vólgt de Regeering in Indië een waarlijk breede en wijze politiek. Zal nu deze organische ontwikkeling, deze uitwisseling van ideeën doorwerken, dan moet Nederland met Insulinde ver- eenigd blijven. Zou toch een der groot machten den Archipel overweldigen, dan zou, afgezien van den zwaren cijns, die men den Indiërs zou opleggen, en van den stroom van laaghartige geluk zoekers, die zich van 't overheerschende volk over hen zou uitstorten, zeer zeker een breuk in hun geschiedenis, in hun organische volksontwikkeling geslagen worden. Bestuur, rechtspraak, onderwijs zou den dan van nieuws geregeld worden, met sterke centralisatie, met starre, straffe commando's, als in een leger macht, met onderdrukking van de be staande volksinstellingen, met fatsoe neering en verwringing van het gees telijk leven der ongelukkige inheemsche bevolking naar het model, dat de over weldiger vooraf zou hebben vastgesteld. Vooral de nieuwste koloniale geschie denis geeft voorbeelden van een der gelijk streven. Zoó zou een van boven afrevolutio naire politiek gevolgd worden. Maar op Nederland en Indië rust de plicht tegen zulk een overrompeling te waken, in het belang der Indiërs, in het belang van het Moederland, in het belang van vrijheid en recht. Het is onze heilige roeping om door rechtpraak en politie naar binnen, maar ook door een krachtig leger en een vloot van sterke schepen naar buiten de gees telijke goederen der volkeren onder de Nederlandsche vlag te beschermen. Neen, niet alleen aan verdragen dan ken wij onze positie in Oost-Azie, zooali wel is beweerd, maar aan onze inner lijke kracht, onzen takt, ons welbewust streven naar geleidelijke historische ont wikkeling der IndiSrs, aan onze uit wisseling van ideeën met het Oosten, zooals geen enkele koloniale mogendheid het heeft toegepast, maar daarby is ons dan de zware taak opgelegd, om nu het vejd van de wereld zich verplaatst naar den Stillen Oceaan, ook aldaar, zooals in middeleeuwen en nieuwe geschiedenis in Europa, het evenwicht der volkeren en daarmede het recht in de wereld te helpen bewaren. Brengt onze vloot en ons leger dan in overeenstemming met de breede kracht, die van ons uitgaat over de wereld, laat de defensie althans voldoende zyn om bij een oorlog tusschen de groot machten den rechtstoestand in den AziatiBchen Archipel naar behoor en te beschutten Nog is het mogelijk. Het zal afhangen van de volksv«r- tegenwoordiging, of wij, als weer hst kanon onweert op den Stillen Oceaan, voor God, Koningin en Vaderland zullen kunnen handhaven, wat wij ont vingen, dan wel de hoogste goederen der menschheid ten roof moeten laten. Gasthuisstraat, hoek Arkelstraat Telephoon 75. GORINCHEM. ZIE DE ETALAGES. Ie Klas Moffelen f4,—met biezen f5.—. Inruilen, Werkuren. Repareeren solied en goedkoop. Banden van af f 3,00 tot f 7,50, met Garantie. Naaimachines met Vliegwiel en Kast, van af f 28,50. Beleefd aanbevelend, WEEH, kt) Heulden. tOgeil Verstop-ping - Maagkrampen. tegen Uitputting - Zfllgekeele Zwakte. Verkrijgbaar bij A. VerschuurBaert te HeusdeD; C. Schreuders, Genderen, en G. KoolenMarkens te Vlijmen. Generaal-DepótPaul Marseille, Haarlem. Prijs per Flacon f 1.50. Bij het aangaan van een huwelijk, Stelt een goed paar zich de vraag: Hoe moet ik op juiste wijze sparen? Dan begint U eerst met in' te koopen Bij J. Th. Couwenberg, Heusden. De man zijn gereedschap, De vrouw haar keukengerief. VLECHTWERK PUNTDRAAD HEININGDRAAD. WALTER A. WOOD GRASM AAIM ACHINES, HOOISCHÜDDERS en HOOIHARKEN, Merk: Admiraal No. 1. Worden verkocht onder garantie van goede werking. Te zien in Magazijn. Overal persoonlijk te ontbieden. Aanbevelend, van een en twee pond, ook liU de kleinste koeveelkeden, daar wy dan zeker weten wy goede verf krijgen omreden zij persoonlijk door hen gefabriceerd wordt en nooit klachten hebben, de bewijzen zijn deze hunne veeljarige en kundige ondervinding daarom altyd de beste, en de telken jaren grootere omzet. Groothandel In Spiegel- en Venilerglai, Drogertf en Derstelwerk. SPECIAA1, ADWES GLAZEA DE11RPLATEN EETALAGE-LEGGERS. ■ATOLIM, Aieuwe Sanitaire Waterverf, voor kloaiters en openbare gebouwen. Rotterdam, Teief. 1097. Enschedé, Telef. 339. VERTEGEN WOORDIGKR der INRUILEN en VERHUREN. Aanbevelend, 4. P. Mlchaël, fodiriJwielkmUlUr. van 5 tot 95 gulden» Dural T abletten Minzaam aanbevelend, „In de Paradijsvogel" Dm Zondagt gesloten.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Nieuwsblad het land van Heusden en Altena de Langstraat en de Bommelerwaard | 1914 | | pagina 6